Onko laihdutus oikeasti niin monimutkaista?

13131313

Moip,

itselläni ei ole ylipaino-ongelmaa, mitä nyt todennäköisesti joku 5 kg ylimääräistä. En halua tällä viestillä aiheuttaa minkäänlaista väittelyä tai sanasotaa. En hyökkää tällä viestillä ketään kohtaan. Kysymykseni (kolme kpl) ovat esitetty hyvässä hengessä.

1. Olen tässä lueskellut kaikenlaista yleistä laihdutuksesta ja kysynkin teiltä, että ehdittekö kaikki syömään sen 5 - 7 ateriaa päivässä? Ainakin itsellä on päivät usein niin täynnä touhua, että kahteen, tai max. kolmeen, kertaan se syöminen jää. Usein jopa yhteen. Monesti on mainittu, että tämä 2 - 4 tunnin välein syöminen olisi se avaintekijä laihdutukseen. Kokisin helvetillisiä vaikeuksia koko ajan katsoa ruoka-aikoja kellosta... todennäköisesti jäisi väliin monet ateriat monista muistakin syistä. Ylivoimaisesti suurin ongelmani tässä olisi se, että kokisin olevani ruoan vanki. Haluaisin kuvitella olevani ihminen, joka toimii ja kykenee vaikka suuhun ei tule optimoitua annosta proteiinia, rasvaa ja hiilihydraattia joka kolmas/neljäs tunti. Tämä ei vain kuulosta yhtään luonnollisesta. Uskon, että ks. metodi kuitenkin toimii, omaan mentaliteettiini en varmaan vaan saisi sitä sopimaan. Onko kellään mielipiteitä tai kokemuksia dieeteistä joissa syödään pari kolme kertaa päivässä? Miten ne vertautuvat neljän tunnin välein syöntiin?

2. Tuli vaan mieleeni kysyä, kun olen sivusta katsellut ystävääni jolla on hirmuinen aineenvaihdunta. Nälkä tulee salamanlailla, kuten kaikki sen aiheuttamat sivuoireet. Syödä pitää koko ajan ja usein tai muuten koko ihminen lakkaa toimimasta aivan kokonaan. En haluaisi ikinä, että oma suhtautuminen ruokaan muodostuisi näin orjalliseksi. Ihmisillä on luontaisesti eri nopeuksiset aineenvaihdunnat mutta voiko tällainen olla itseaiheutettua? Jos ihminen on ns. opettanut itsensä olemaan sietämättä nälkää edes yhtä tuntia. Jos miettii asiaa evoluution kannalta, niin ihminen on elänyt vasta varsin vähän aikaa aikakaudella jossa ruoka on laitettavissa suuhun välittömästi kun sitä tekee mieli. Kuvittelisin, että sitä ennen ihminen on joutunut tekemään kovasti enemmän töitä ruokansa eteen ja välillä etsimään sitä kauankin. Samalla tuntien nälkää. Kun ruokaa jostain löytyi, sitä syötiin maha täyteen ja loppu säästettiin myöhemmäksi. Nälkä jos jokin on kehon tapa huijata ihmistä. Itse olen pari vuoden välein pitänyt 7 - 15 päivän paaston ja sanoisin, että näläntunne on kovin jännä asia. Sitä usein tuntee vaikkei sitä olisi. Yllättävän monet ihmiset myös eivät kestä nälkää juuri ollenkaan, edes lyhyitä aikoja. En todellakaan ettei näläntunne ole merkki siitä, että keho tarvitsee ruokaa. Minun mielestäni se nälkä mitä useimmat ihmiset tuntevat tarkoittaa vain sitä, että keho haluaisi ruokaa. Ruumiilla on melko kattava kapasiteetti toimia ilman jatkuvaa intensiivistä ravinnonottoa.

3. Ja sitten tuo perinteeksi jo muodostunut säästöliekki-kysymys. Ymmärrän aiheen pointin, mutta minua jotenkin ihmetyttää, että ihminen ei muka laihtuisi esim. pelkällä salaatilla pari kertaa päivässä syötynä. Lihaskatoa tämä aiheuttaisi varmasti mutta jotkut ihmiset eivät kertomuksiensa mukaan ole syöneet juuri mitään mutta paino ei silti vaan laske. Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Mistä he saavat sitä energiaa? Tähän tekisi mieleni heittää vertauskuvallisesti, että onko kukaan nähnyt toisen maailmansodan keskitysleireiltä otetuista kuvista koskaan lihavaa juutalaista? Tuli vaan mieleeni kysyä, kun niin monissa paikoissa ihmiset keskustelevat säästöliekistä ja liian vähän syömisestä. Uskon siihen, että aineenvaihdunta hidastuu mutta minun on vaikea uskoa, että se alkaa samalla uhmaamaan fysiikan lakeja ja käymään pyhästä hengestä.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13131313

      Toistan vielä etten yritän kumota mitään yleisiä consensuksia tai dissata kenenkään tapaa toimia. Ylläolevat ovat vain mietteitä ja toivon ettei kukaan reagoi niihin tarpeettomalla vakavuudella. Jokainen tietenkin laihtuu sillä tavoin mikä hänelle itselleen sopii. Ja hyvä niin. Itseä vain turhauttaa kun laihduttaakseen ihmisen on anteeksiantamattomalla pieteetillä ruvettava noudattamaan erilaisia arvoja, aikoja ja toimintatapoja. Haluaisin kuulla nimenomaan niistä yksinkertaisista tavoista laihtua. Koska haluaisin edelleen kuvitella, että laihdutus on yksinkertainen operaatio. Henkisesti se voi olla kovinkin haastavaa mutta sitä en lähde aprikoimaan. Ihmisten mielenlujuudet vaihtelevat olemattomasta taipumattomaan.

    • jolaihtunut

      Nälän tunteen kokeminen ei johdu aineenvaihdunnasta sinänsä. Jos ihminen tulee nälkäisenä ärtyisäksi, kyse on enemmänkin verensokeriin ja sen tasoihin liittyvä juttu. Ja silloin ruokaa on saatava, koska muuten yksinkertaisesti tulee huono olo. Normaali ihminen erottaa oikean nälän ja mieliteot (syömisen halun) toisistaan. Se, että milloin nälkä tulee riippuu monesta asiasta, esim. edellisen aterian koosta, aktiivisuudesta sekä siitä mitä syö.
      Itse syön 4-5 ateriaa päivässä ja ateriat ovat käytännössä kaikki keskenään samankokoisia energiamäärältään. Aluksi söin kellon kanssa, nykyään näläntunne ohjailee syömistä ja syön päivittäin suurin piirtein samoihin aikoihin. Pystyn kyllä kestämään tarvittaessa nälkää pitempään, mutta normaalina työpäivänä tätä ei tarvitse tehdä, lounaan syön samoihin aikoihin joka päivä ja siinä samalla tulee tauko. Jos nälkää pitää kestää useampi tunti, tulee heikotus koska verensokeri laskee yksinkertaisesti liian alas.
      Säästöliekki-kysymys on kaluttu täällä jo aika moneen kertaan. 1500kcal on (kuulemma) suurin piirtein raja, jolla on mahdollisuus saada ruuasta tarpeeksi ravinteita. Ravinteita tarvitaan siihen, että rasvaa palaa ja ihminen laihtuu (hormonitoiminta tukee rasvan palamista). Itselle tuo oli liian vähän ja laihduin paremmin kun LISÄSIN syömistä. Ei se kroppa missään tapauksessa pyhästä hengestä käy, mutta liian vähän energiaa (ja ravinteita) aiheuttaa esimerkiksi väsymystä, mikä automaattisesti vähentää energiankulutusta, koska ei jaksa tehdä mitään tai tehot laskee esim. liikunnasta (ja palautuminen hidastuu). Ihminen käy ns. hitaalla. Kun mennään oikeasti alhaisille kaloreille (kuten siellä keskitysleirillä), saadaan aikaan lihaskatoa, luukatoa, hedelmällisyysongelmia, libidon laskua etc, mutta toki se rasvakin palaa.
      Laihdutus on yksinkertainen operaatio MIKÄLI olet terve. Jos ihmisellä on ongelmia stressin kanssa (kortisoli), kilpirauhasen kanssa tai insuliiniresistenssi, laihduttaminen vaatii jo vähän muutakin kuin kalorien laskentaa. Itse luulen, että suurin lahtumisen este liian prosessoidun ja hiilihydraattipitoisin ruokavalion lisäksi on stressi.

    • 13131313

      Mahtavaa! Kiitos kattavasta vastauksesta. Joskus kun jotkut asiat turhauttavat, sitä voi alkaa ajatella varsin mustavalkoisesti.

      Voisin kiinnittää kaverini tapauksessa huomioni hänen syömäänsä ravintoon. Omaakin ruokavaliota voisi varmasti aina rukata parempaan suuntaan. Tärkeintä on varmaan tuo oman kehon kuunteleminen ja sen toiminnan tervemielinen tarkkailu.

    • Ei-vielä-pulkannaru

      1. Minä ainakin ehdin syödä 5 ateriaa päivässä, mutta on huomattava että näistä kaksi on välipaloja, joihin menee max 15 minuuttia. Mielestäni aterioiden määrä ei ole mitenkään oleellista, vaan se, että ei pääse syntymään sudennälkää niiden välillä. Tällöin nimittäin helposti syö liikaa kaloreita per ateria. Jos pitempi ruokaväli ei haittaa, niin ei ole mikään pakko syödä useammin kuin haluaa.

      2. Ihan totta. Se, miten pian ja miten vahvana nälkä tulee, on myös tottumuskysymys.

      3. Mielestäni säästöliekkiä liioitellaan, mutta itse ilmiö on todellinen. Termi on toisaalta harhaanjohtava. Nimittäin ihmiskeho käyttää saamansa kalorit sitä tehokkaammin hyväksi, mitä vähemmän niitä saa. Esimerkiksi todella lihavilla suursyömäreillä kaikki kalorit eivät edes imeydy, koska kroppa ei niitä mielestään tarvitse. Sen sijaan vaikkapa 1000 kcal päiväsaannilla kaikki energianhippusetkin imeytyvät, koska kroppa ajattelee nälkäkuoleman uhkaavan. Kaloreiden vähentäminen on siis vähenevän hyödyn yhtälö. Joka tapauksessa ne, jotka väittävät etteivät muka laihdu alle 1000 kcal päivässä, joko valehtelevat tai ovat jo valmiiksi erittäin hoikkia. Alle 1500 kcal ei kannata keskikokoisen ihmisen (n. 70 kg, 175 cm) mennä, sillä muuten jaksaminen ja jopa aivojen toiminta voi tahmata ikävästi. Itse huomasin, että lisätessäni kaloreita hieman alta 1500:sta noin 1800:aan laihtuminen vauhdittui heti, mikä oli yhteisvaikutusta mainitun energiatehokkuuden lievittymisestä ja lisääntyneestä jaksamisesta liikkua.

      Mitä natsien keskitysleireihin tulee, niin siellä pakkotöiden vuoksi vankien kalorinkulutus oli huimaa, ja kalorien saanti vaihteli 800-1400 välillä päivässä riippuen vangin luokituksesta (rikosvangit saivat eniten, juutalaiset vähiten). Lisäksi proteiinin ja rasvan puute lisäsi nälkiintymistä. Tällaisissa olosuhteissa kropan taipumus energiatehokkuuteen ei enää tietenkään riittänyt.

    • omatkokemuset

      1) Itsekään en syö viittä ateriaa päivässä. Lähinnä johtuu siitä, etten saata syödä aamupalaa lainkaan yleensä. Usein työpäivät ovat vaihtelevia, enkä ole ikinä ajatellut kellottaa syömistä.

      2) Varmaan suhtautuminen nälkään on yksilöllistä. Uskoisin verensokerin vaihtelulla olevan merkitystä tuohon näläntunteeseen, ja sen vaikuttavat MITÄ tosiaan syö.

      3) Itse en tosiaan usko säästöliekkiin. En etenkään "painoni ei putoa, koska syön liian vähän"-ilmiönä, johon ratkaisu olisi syödä lisää ja pitää herkuttelupäiviä. Jos paino ei putoa, silloin yksinkertaisesti syö liian paljon tai on jokin muu sairaus. Toki ruoansulatus itsessään vaatii hieman energiaa ja siten voi muutamalla kcal lisätä päivittäistä lepokulutusta.

      "Säästöliekistä" oma kokemukseni on seuraava: vaikka jossain vaiheessa päivää ei olisikaan kovin energinen olo, 15 minuutin liikunnan jälkeen olo muuttuu energiseksi ja tuntuu kuin jaksaisi vaikka kuinka pitkään.

    • laihiksella

      1. minä syön 4 ateriaa päivässä, aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Välit ovat vähän liian pitkiä suosituksiin nähden, en vaan saa toisenlaista aikataulua onnistumaan.
      2. Aineenvaihdunta ja nälkä ovat eri asioita, laiholla on usein hyvä aineenvaihdunta ja lihavilla huono. Siihen ei voi kamalasti itse vaikuttaa.
      3. Minä uskon säästöliekkiin. Se on suurin syy siihen jojo-laihduttamiseen, kun ensin vetää nälkäkuurilla dieettiä, sitten sortuu taas syömään ja lihoo entistä lihavammaksi kun nälkäkuurilla on palanut lihasta. Laihtuakseen pitää syödä sopivasti.

      Ja laihdutus on vaikeaa, ainakin minä pidän kovasti rasvaisista ja makeista ruuista. Olen laihtunut 25kg, saanut sen pidettyä noin puoli vuotta ja vieläkin tappelen sipsejä, pitsoja, jäätelöä, karkkia tms. vastaan. Niitä vaan yksinkertaisesti haluaa.

    • Flfkdk

      1. Syön 3-5 ateriaa päivässä sen mukaan miltä tuntuu. Lounas on yleensä kevyt - salaattia tai kasviskeittoa, päivällinen vähän raskaampi ja runsaampi. Välipaloina voileipiä, hedelmiä tai jogurttia myslin kanssa. Ei siis mikään tiukka dieetti. Raskauskiloista yritän päästä.

      2. Mullakin on hoikka kaveri, joka syö isoja annoksia monta kertaa päivässä. Toinen hoikka kaveri ei tunnu syövän yhtään mitään. Ihmisten tarpeet on erilaisia.

      3. Uskon säästöliekkiin. Olen sen itse kokenut. 800 kalorin dieetillä laihduin parin viikon ajan, mutta sitten pysähtyi. Jos söin 1400 kaloria päivässä, paino nousi jo huomattavasti. Siitähän säästöliekissä on kyse. Elimistö hidastaa kun se ajattelee olevansa nälänhädässä, ja sitten kun ruokaa tulee enemmän, se ajattelee että jippii, tästä otetaan kaikki irti. Ja sitten keho varastoi sen ravinnon, jonka se ajattelee olevan tarpeellista. Pääsin tästä eroon sillä, että aloin syömään 1600 kaloria päivässä. Ensin lihoin 10 kiloa, ja sitten se jämähti siihen. Pikkuhiljaa alkoi paino tulemaan alas. Kesti kauan ennen kuin kunnolla laihtuminen alkoi uudestaan. Normaalistihan fyysistä työtä tekevän pitäisi laihtua 1600 kalorin dieetillä. Ei lihota. Noihin aikoihin söin paljon valmisruokia, jogurtteja yms. joissa on valmiit kalorimerkinnät, joten niiden laskeminen oli helppoa. Mun oli pakko lisätä syömistä kun en enää jaksanut tehdä töitäni niin pienellä energiamäärällä.

      • Flfkdk

        Ja olin siis säästöliekille mentyäni lievästi ylipainoinen. Yritin päästä niistä parista kilosta, että olisin pääasyt normaalipainon puolelle.

        Tällä hetkellä laihduttaminen on helppoa. Aineenvaihdunta toimii taas normaalisti. Olen oppinut sen, että kitudieeteille en enää ryhdy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe