Lopettakaa se valheitten selostaminen

TottaOn

Raamatussa ei ole kolminaisuutta.

51

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levy.soi

      Mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, ...

      • muistellaanstaasvanhoi

        Johanneksen evankeliumin 1. luvun 1. jae on tulkinnanvarainen ja tulkinta riippuu teologiasta. Prologi lainaa juutalaista viisauskirjallisuutta, jossa jumalan viisaus eli laki eli toora oli jumalan luona jo ennen luomista. Hyvä huomio on se, että viisaus on feminiini kun taas logos on maskuliini. Filon Aleksadrialaisella, josta alkukristityt kovasti pitivät, oli ongelmia selittää tätä, mutta tuumasi sitten että vaikka viisaus onkin feminiini niin hänen luontonsa on kuitenkin maskuliini.

        "Having identified the Logos with Wisdom, Philo runs into a grammatical problem: in the Greek language "wisdom" (sophia) is feminine and "word" (logos) is masculine; moreover, Philo saw Wisdom's function as masculine. So he explains that Wisdom's name is feminine, but her nature is masculine"

        http://www.iep.utm.edu/philo/

        Jeesuksen varhaiset seuraajat halusivat nähdä Jeesuksen uutena lakina, siksi vertaus aiempaan lakiin.
        Juutalaisen opin mukainen jumala ei ollu, eikä ole monipersoonainen, mistä seuraa se, ettei Jeesus uskonut kolmiyhteiseen jumalaan. Lisäksi raamattu itse kertoo ihmisiäkin kutsutun jumaliksi (Ps. 82:6, Joh. 10:34-35), mikä ei tarkoita että ihmiset olivat raamatun mukaan itse jumala vaan niitä, joille tuli jumalan sana.

        Raamatussa on myös useita kohtia, jotka osoittavat, että Jeesus koki olevansa jumalan lähettämä (Joh. 5:36-37, 1. Joh. 4:14 ), mikä tietenkin on täysin sopusoinnussa sen kanssa, että hän piti itseään messiaana, siis messiaskuninkaana, Daavidin poikana, jota myös pidettiin jumalan poikana kuten Jeesustakin.

        Jeesus kertoo raamatun mukaan, että vain jumala yksin on hyvä (Mark. 10:18 ) ja että hän menee takaisin isänsä ja opetuslasten isän, sekä jumalansa ja opetuslasten jumalan luokse (Joh. 20:17). Paavbalin näkemys Jeesuksen kuoleman ja raamatun mukaisen ylösnousemuksen jälkeen sinetöin arvojärjestyksen, jonka mukaan jumala on kristuksen pää (1. Kor. 11:3 .

        On suorastaan kornia ajatella kolminaisuusopin kannattajien tavalla, että Jeesus olisi ollut ihmisenä orjan osassa (mitä se sitten tarkoittaisikaan) tietämättä kuka hän on ja mitä on tekemässä, kun hän kuitenkin osoitti vallan hyvin omaavansa näkemyksen asian suhteen. Luuk. 22:42 osoittaa Jeesuksen viime hetkillä miten hän silloinkin ajatteli tekevänsä isänsä tahdon, ei omaansa. Mark. 15:34 puolestaan kertoo miten hän koki itse joutuneensa jumalan hylkäämäksi. Jumalan persoona ei olisi ajatellut näin vaan tiennyt odottaa ylösnousemusta. Raamatunkohta on karu osoitus uskovaisen ihmisen odotusten rajusta pettymyksestä, jonka hän on kohdannut pahimmalla mahdollisella tavalla.

        Mielenkiintoisesti myös raamatun mukaan saatana kutsuu Jeesusta jumalan pojaksi, ei jumalaksi ja tällä tavoin osoittaa ettei pidä Jeesusta luojananaan (Matt. 4:3,6), mikä tietysti potkaisee myös Jehovan todistajien uskomuksia kankulle. Saatanan tarjous maailman valtakunnista Jeesukselle olisi korni, jos hän tarjoaisi niitä itse jumalalle, eikä messiaalle joka on toteuttamassa jumalan tahtoa.


      • TottaOn

        Joh. 1:14 sanoo, että ei ole kolminaisuutta


      • TottaOn
        muistellaanstaasvanhoi kirjoitti:

        Johanneksen evankeliumin 1. luvun 1. jae on tulkinnanvarainen ja tulkinta riippuu teologiasta. Prologi lainaa juutalaista viisauskirjallisuutta, jossa jumalan viisaus eli laki eli toora oli jumalan luona jo ennen luomista. Hyvä huomio on se, että viisaus on feminiini kun taas logos on maskuliini. Filon Aleksadrialaisella, josta alkukristityt kovasti pitivät, oli ongelmia selittää tätä, mutta tuumasi sitten että vaikka viisaus onkin feminiini niin hänen luontonsa on kuitenkin maskuliini.

        "Having identified the Logos with Wisdom, Philo runs into a grammatical problem: in the Greek language "wisdom" (sophia) is feminine and "word" (logos) is masculine; moreover, Philo saw Wisdom's function as masculine. So he explains that Wisdom's name is feminine, but her nature is masculine"

        http://www.iep.utm.edu/philo/

        Jeesuksen varhaiset seuraajat halusivat nähdä Jeesuksen uutena lakina, siksi vertaus aiempaan lakiin.
        Juutalaisen opin mukainen jumala ei ollu, eikä ole monipersoonainen, mistä seuraa se, ettei Jeesus uskonut kolmiyhteiseen jumalaan. Lisäksi raamattu itse kertoo ihmisiäkin kutsutun jumaliksi (Ps. 82:6, Joh. 10:34-35), mikä ei tarkoita että ihmiset olivat raamatun mukaan itse jumala vaan niitä, joille tuli jumalan sana.

        Raamatussa on myös useita kohtia, jotka osoittavat, että Jeesus koki olevansa jumalan lähettämä (Joh. 5:36-37, 1. Joh. 4:14 ), mikä tietenkin on täysin sopusoinnussa sen kanssa, että hän piti itseään messiaana, siis messiaskuninkaana, Daavidin poikana, jota myös pidettiin jumalan poikana kuten Jeesustakin.

        Jeesus kertoo raamatun mukaan, että vain jumala yksin on hyvä (Mark. 10:18 ) ja että hän menee takaisin isänsä ja opetuslasten isän, sekä jumalansa ja opetuslasten jumalan luokse (Joh. 20:17). Paavbalin näkemys Jeesuksen kuoleman ja raamatun mukaisen ylösnousemuksen jälkeen sinetöin arvojärjestyksen, jonka mukaan jumala on kristuksen pää (1. Kor. 11:3 .

        On suorastaan kornia ajatella kolminaisuusopin kannattajien tavalla, että Jeesus olisi ollut ihmisenä orjan osassa (mitä se sitten tarkoittaisikaan) tietämättä kuka hän on ja mitä on tekemässä, kun hän kuitenkin osoitti vallan hyvin omaavansa näkemyksen asian suhteen. Luuk. 22:42 osoittaa Jeesuksen viime hetkillä miten hän silloinkin ajatteli tekevänsä isänsä tahdon, ei omaansa. Mark. 15:34 puolestaan kertoo miten hän koki itse joutuneensa jumalan hylkäämäksi. Jumalan persoona ei olisi ajatellut näin vaan tiennyt odottaa ylösnousemusta. Raamatunkohta on karu osoitus uskovaisen ihmisen odotusten rajusta pettymyksestä, jonka hän on kohdannut pahimmalla mahdollisella tavalla.

        Mielenkiintoisesti myös raamatun mukaan saatana kutsuu Jeesusta jumalan pojaksi, ei jumalaksi ja tällä tavoin osoittaa ettei pidä Jeesusta luojananaan (Matt. 4:3,6), mikä tietysti potkaisee myös Jehovan todistajien uskomuksia kankulle. Saatanan tarjous maailman valtakunnista Jeesukselle olisi korni, jos hän tarjoaisi niitä itse jumalalle, eikä messiaalle joka on toteuttamassa jumalan tahtoa.

        Haastat asiaa, kiitos veliseni


      • Ai.jaa
        TottaOn kirjoitti:

        Joh. 1:14 sanoo, että ei ole kolminaisuutta

        Siis tämäkö:
        "14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        Miten niin sanoo, että ei ole kolminaisuutta? Tämähän kertoo vain sen, että jo alussa ollut Sana syntyi maan päälle ihmiseksi, Jeesukseksi, ja kuvailee hänen kirkkauttaan. Ei tämä kumoa kolminaisuutta mitenkään.

        Mutta sen tämä osoittaa, että jo alusta asti olemassa ollut Sana on sama kuin Jeesus ja tämä taas osoittaa sen, että Jeesus ei ole luotu olento, eli ei voi olla sama kuin enkeli Miikael.

        Jos ette ajattele niin rajoittuneesti, niin tämä voi avautua:
        "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."

        Miettikääpä ihan vain sanaa kieleen kuuluvana sanana. Ennen kuin sanotte sanan ääneen, niin se on ikäänkuin teidän sisällänne olemassa. Sana on yhtä teidän kanssanne. Kun sanotte sanan ääneen, niin siitä tulee erillinen, mutta se on edelleen ikäänkuin osa teitä. Samaan tapaan Sana syntyi, ei siis luotu.


      • vertauskuvallista
        Ai.jaa kirjoitti:

        Siis tämäkö:
        "14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        Miten niin sanoo, että ei ole kolminaisuutta? Tämähän kertoo vain sen, että jo alussa ollut Sana syntyi maan päälle ihmiseksi, Jeesukseksi, ja kuvailee hänen kirkkauttaan. Ei tämä kumoa kolminaisuutta mitenkään.

        Mutta sen tämä osoittaa, että jo alusta asti olemassa ollut Sana on sama kuin Jeesus ja tämä taas osoittaa sen, että Jeesus ei ole luotu olento, eli ei voi olla sama kuin enkeli Miikael.

        Jos ette ajattele niin rajoittuneesti, niin tämä voi avautua:
        "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."

        Miettikääpä ihan vain sanaa kieleen kuuluvana sanana. Ennen kuin sanotte sanan ääneen, niin se on ikäänkuin teidän sisällänne olemassa. Sana on yhtä teidän kanssanne. Kun sanotte sanan ääneen, niin siitä tulee erillinen, mutta se on edelleen ikäänkuin osa teitä. Samaan tapaan Sana syntyi, ei siis luotu.

        >>Miten niin sanoo, että ei ole kolminaisuutta? Tämähän kertoo vain sen, että jo alussa ollut Sana syntyi maan päälle ihmiseksi, Jeesukseksi, ja kuvailee hänen kirkkauttaan. Ei tämä kumoa kolminaisuutta mitenkään.

        Eikä myöskään vahvista kolminaisuutta mitenkään. Jo tietysti senkin takia, että Pyhä Henki puuttuu tästä yhtälöstä, mutta edes Jeesuksen Jumaluutta tuo ei vahvista.

        "Sana tuli lihaksi Jeesuksessa" voidaan ymmärtää myös kuvainnollisesti siten, että Jeesus ilmoitti Jumalan kokonaisuudessaan ja lopullisesti. Laki ja profeetat olivat ilmoittaneet Jumalan vain osittain, valmistaen tietä Jeesukselle.

        Joh 1:
        17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
        18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.

        >>Mutta sen tämä osoittaa, että jo alusta asti olemassa ollut Sana on sama kuin Jeesus ja tämä taas osoittaa sen, että Jeesus ei ole luotu olento, eli ei voi olla sama kuin enkeli Miikael.

        Et ehkä itse edes huomaa tekeväsi tulkintaa, kun vedät yhtäläisyysmerkin Sanan ja Jeesuksen välille. Asia voidaan ymmärtää myös kuvainnollisemmin, kuten edellä esitin, ja tämä tulkinta on sopusoinnussa myös Joh 1:18 jakeen kanssa. Sinun tarjoamasi tulkinta on pahoissa ongelmissa siinä, että Jumalaa ei ole kukaan nähnyt, mutta Jeesuksen on.


      • Jaa-

        "Et ehkä itse edes huomaa tekeväsi tulkintaa, kun vedät yhtäläisyysmerkin Sanan ja Jeesuksen välille."

        Eihän tuo oikeastaan vaadi edes tulkintaa. Ensimmäisissä jakeissa kerrotaan Sanasta ja myöhemmin kerrotaan että Sana tuli lihaksi ja toimi ihmisten keskuudessa kuten Jeesus. Mitä muuta se voisi tarkoittaa kuin että Sana on Jeesus? Minusta kaikki muut selitykset vaativat jo enemmän tulkintaa ja ovat kyseenalaisempia.


      • vaikuinka
        Ai.jaa kirjoitti:

        Siis tämäkö:
        "14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."

        Miten niin sanoo, että ei ole kolminaisuutta? Tämähän kertoo vain sen, että jo alussa ollut Sana syntyi maan päälle ihmiseksi, Jeesukseksi, ja kuvailee hänen kirkkauttaan. Ei tämä kumoa kolminaisuutta mitenkään.

        Mutta sen tämä osoittaa, että jo alusta asti olemassa ollut Sana on sama kuin Jeesus ja tämä taas osoittaa sen, että Jeesus ei ole luotu olento, eli ei voi olla sama kuin enkeli Miikael.

        Jos ette ajattele niin rajoittuneesti, niin tämä voi avautua:
        "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."

        Miettikääpä ihan vain sanaa kieleen kuuluvana sanana. Ennen kuin sanotte sanan ääneen, niin se on ikäänkuin teidän sisällänne olemassa. Sana on yhtä teidän kanssanne. Kun sanotte sanan ääneen, niin siitä tulee erillinen, mutta se on edelleen ikäänkuin osa teitä. Samaan tapaan Sana syntyi, ei siis luotu.

        "Mutta sen tämä osoittaa, että jo alusta asti olemassa ollut Sana on sama kuin Jeesus "

        Tämä ajatuksesi taas ei tarkoita mitenkään sitä, että sana on jumalan yksi persoona. Koeta nyt ajatella sitä, että sana tässä on yhtä kuin LAKI. Ja edes laki ei ole sama kuin jumala itse. Se mitä esität on myöhäisempää t u l k i n t a a eikä tämä raamatunkohta tue näkemystäsi.
        Jae 2 kertoo miten sana oli jumalan luona
        2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        Eihä joku ole itse itsensä luona, eihän?

        14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
        Jos oikein tarkkoja ollaan, tässä ei mainita Jeesusta, vaan ainokainen Poika. Tästä taas voidaan ryhtyä pohtimaan sitä, mikä tai kuka on ainokainen Poika, joka olisi tullut ihmiseksi, jota nykyään kutsutaan Jeesukseksi. Kyseessä on kuitenkin POIKA, ei jumala itse. Olet varmaan tästä samaa mieltä?


      • jasilläpiste
        Jaa- kirjoitti:

        "Et ehkä itse edes huomaa tekeväsi tulkintaa, kun vedät yhtäläisyysmerkin Sanan ja Jeesuksen välille."

        Eihän tuo oikeastaan vaadi edes tulkintaa. Ensimmäisissä jakeissa kerrotaan Sanasta ja myöhemmin kerrotaan että Sana tuli lihaksi ja toimi ihmisten keskuudessa kuten Jeesus. Mitä muuta se voisi tarkoittaa kuin että Sana on Jeesus? Minusta kaikki muut selitykset vaativat jo enemmän tulkintaa ja ovat kyseenalaisempia.

        "Mitä muuta se voisi tarkoittaa kuin että Sana on Jeesus?"

        Ainokainen poika, jos saan vielä muistuttaa. Poika ei ole yhtä kuin isä. Sana on jumalan laki, ei jumala itse.


      • ymmärtämisen.apua
        Jaa- kirjoitti:

        "Et ehkä itse edes huomaa tekeväsi tulkintaa, kun vedät yhtäläisyysmerkin Sanan ja Jeesuksen välille."

        Eihän tuo oikeastaan vaadi edes tulkintaa. Ensimmäisissä jakeissa kerrotaan Sanasta ja myöhemmin kerrotaan että Sana tuli lihaksi ja toimi ihmisten keskuudessa kuten Jeesus. Mitä muuta se voisi tarkoittaa kuin että Sana on Jeesus? Minusta kaikki muut selitykset vaativat jo enemmän tulkintaa ja ovat kyseenalaisempia.

        Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että Sana=Jeesus, vaan tämä on tulkintakysymys. Sana voidaan ymmärtää myös abstraktina käsitteenä, kuten vaikkapa viisaus tai hyvyys.

        "Sana tuli lihaksi Jeesuksessa" on tämän tulkinnan mukaan hyvin samanlainen kielikuva kuin "Jumalan hyvyys ruumiillistui Jeesuksessa", eli Jeesus täydellisesti edusti Isänsä hyvyyttä sellaisessa muodossa, joka oli ihmisten ymmärrettävissä, mutta Jeesus ei kuitenkaan ole sama persoona kuin Isä, edes kolminaisuusopin kannattajien mielestä.


    • Näin776655

      Jeesus on Jumalan sana ja Hänellä oli Jumalan koko täyteys, mutta Hän otti orjan muodon ja kantoi mdidän syntimme ristin puuhun, että me pelastuisimme. Hän otti pois sen kirjoituksen joka oli meitä vastaan ja ristillä Hän voitti paholaisen.
      Johanneksen evankeliumi: 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
      1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
      2:22 Kun hän sitten oli noussut kuolleista, muistivat hänen opetuslapsensa, että hän oli tämän sanonut; ja he uskoivat Raamatun ja sen sanan, jonka Jeesus oli sanonut.
      4:37 Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen.
      4:41 Ja vielä paljoa useammat uskoivat hänen sanansa tähden,
      4:50 Jeesus sanoi hänelle: "Mene, sinun poikasi elää." Ja mies uskoi sanan, jonka Jeesus sanoi hänelle, ja meni.
      5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
      Tässä linkissä lisää. http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

      • oikea.tulkinta

        Johanneksen alku, jossa esiintyy lause "Sana oli Jumala", on pelkkä runollinen kuvaus siitä, kuinka Jumala ilmoitti itsensä eli kertoi ihmisille tahtonsa Jeesuksen kautta. Eihän lauseessa "Sana oli Jumala" edes suoraan mainita Jeesusta tai Poikaa! Kuinka se voisi olla todiste Jeesuksen Jumaluudesta?

        Varmuuden vuoksi asia kerrotaan suoraan Joh 1:18 jakeessa: "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut." Harmi kyllä, kolminaisuuden kannattajat eivät useinkaan malta lukea näin pitkälle, vaan tyytyvät julistamaan asian todistetuksi lauseella "Sana oli Jumala" - joka, kuten todettua, ei edes suoraan mainitse Jeesusta.

        Jos Jeesus olisi todella ollut Jumala, olisi tietenkin väärin väittää, ettei Jumalaa ole kukaan nähnyt. Kuten Joh 1:18 sanoo, Jeesus ainoastaan ilmoitti Jumalan, ei ollut Jumala.


      • oma_ketjusi_on_täällä
        oikea.tulkinta kirjoitti:

        Johanneksen alku, jossa esiintyy lause "Sana oli Jumala", on pelkkä runollinen kuvaus siitä, kuinka Jumala ilmoitti itsensä eli kertoi ihmisille tahtonsa Jeesuksen kautta. Eihän lauseessa "Sana oli Jumala" edes suoraan mainita Jeesusta tai Poikaa! Kuinka se voisi olla todiste Jeesuksen Jumaluudesta?

        Varmuuden vuoksi asia kerrotaan suoraan Joh 1:18 jakeessa: "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut." Harmi kyllä, kolminaisuuden kannattajat eivät useinkaan malta lukea näin pitkälle, vaan tyytyvät julistamaan asian todistetuksi lauseella "Sana oli Jumala" - joka, kuten todettua, ei edes suoraan mainitse Jeesusta.

        Jos Jeesus olisi todella ollut Jumala, olisi tietenkin väärin väittää, ettei Jumalaa ole kukaan nähnyt. Kuten Joh 1:18 sanoo, Jeesus ainoastaan ilmoitti Jumalan, ei ollut Jumala.

        Aivan, Isää ei ole kukaan milloinkaan nähnyt Joh.1:18.

        Jumalan näkeminen kasvoista kasvoihin tietää kuolemaa.

        Sen tähden Jumala riisuutui kirkkaudestaan ja Jumalan asemastaan ja tuli ihmiseksi. Hän oleili ihmisen lihan ruumiissa. Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa voidaan sitten nähdä Jumala ja silti jäädä eloon.

        Joh 3:14-18 jakeissa Jeesus opettaa asian käänteisenä. Jeesukseen katsova ihminen ei vain jää eloon, vaan, hän elää ikuisesti.

        Siis, kukaan ei voi nähdä Jumalaa Hänen kirkkaudessaan ja jäädä eloon. Mutta Jeesukseen katsomalla ihminen jää eloon ja elää ikuisesti.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10758562/adventistit-valehtelevat


      • ottakaaselvää
        oma_ketjusi_on_täällä kirjoitti:

        Aivan, Isää ei ole kukaan milloinkaan nähnyt Joh.1:18.

        Jumalan näkeminen kasvoista kasvoihin tietää kuolemaa.

        Sen tähden Jumala riisuutui kirkkaudestaan ja Jumalan asemastaan ja tuli ihmiseksi. Hän oleili ihmisen lihan ruumiissa. Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa voidaan sitten nähdä Jumala ja silti jäädä eloon.

        Joh 3:14-18 jakeissa Jeesus opettaa asian käänteisenä. Jeesukseen katsova ihminen ei vain jää eloon, vaan, hän elää ikuisesti.

        Siis, kukaan ei voi nähdä Jumalaa Hänen kirkkaudessaan ja jäädä eloon. Mutta Jeesukseen katsomalla ihminen jää eloon ja elää ikuisesti.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10758562/adventistit-valehtelevat

        Ei raamattu esitä, että jumala itse tuli Jeesukseksi maan päälle. Alkukristillisyys piti Jeesusta arkkienkelin reinkarnaationa. Jeesus itse piti itseään messiaana.


      • TottaOn
        oma_ketjusi_on_täällä kirjoitti:

        Aivan, Isää ei ole kukaan milloinkaan nähnyt Joh.1:18.

        Jumalan näkeminen kasvoista kasvoihin tietää kuolemaa.

        Sen tähden Jumala riisuutui kirkkaudestaan ja Jumalan asemastaan ja tuli ihmiseksi. Hän oleili ihmisen lihan ruumiissa. Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa voidaan sitten nähdä Jumala ja silti jäädä eloon.

        Joh 3:14-18 jakeissa Jeesus opettaa asian käänteisenä. Jeesukseen katsova ihminen ei vain jää eloon, vaan, hän elää ikuisesti.

        Siis, kukaan ei voi nähdä Jumalaa Hänen kirkkaudessaan ja jäädä eloon. Mutta Jeesukseen katsomalla ihminen jää eloon ja elää ikuisesti.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10758562/adventistit-valehtelevat

        Saatana yrittää kääntää ihmisiä pois tosi palvonnasta ja ohjata heidät teille, jotka eivät miellytä jumalaa. Tämän aikaansaamiseksi hän käyttää muun muassa raamatunvastaisia suosittuja tapoja, esim. kolminaisuusoppia.
        Kaikki suositut tavat eivät ole vääriä. Mutta jos niiden juuret ovat väärässä uskonnossa tai jos ne jollain muulla tavalla ovat ristiriidassa Raamatun periaatteiden kanssa, niin ne eivät miellytä Jumalaa.
        Matteus 15:6


      • Kuplapuhkeaa
        oma_ketjusi_on_täällä kirjoitti:

        Aivan, Isää ei ole kukaan milloinkaan nähnyt Joh.1:18.

        Jumalan näkeminen kasvoista kasvoihin tietää kuolemaa.

        Sen tähden Jumala riisuutui kirkkaudestaan ja Jumalan asemastaan ja tuli ihmiseksi. Hän oleili ihmisen lihan ruumiissa. Ihmisen Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa voidaan sitten nähdä Jumala ja silti jäädä eloon.

        Joh 3:14-18 jakeissa Jeesus opettaa asian käänteisenä. Jeesukseen katsova ihminen ei vain jää eloon, vaan, hän elää ikuisesti.

        Siis, kukaan ei voi nähdä Jumalaa Hänen kirkkaudessaan ja jäädä eloon. Mutta Jeesukseen katsomalla ihminen jää eloon ja elää ikuisesti.
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/10758562/adventistit-valehtelevat

        Tässä vähän Raamatun väännöksiä. 1Moos.32:30. Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, sillä, sanoi hän, minä olen nähnyt Jumalan kasvosta kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut. Biblia. Ja Jakob kutsui sen paikan Pniel, sillä minä olen nähnyt Jumalan kasvosta kasvoon, ja minun sieluni on vapahdettu. Onko Sana sittenkin Jumala? Joh.1:1. Ps.33:6. Ilm.19:13.


      • ehheiii
        Kuplapuhkeaa kirjoitti:

        Tässä vähän Raamatun väännöksiä. 1Moos.32:30. Ja Jaakob antoi sille paikalle nimen Penuel, sillä, sanoi hän, minä olen nähnyt Jumalan kasvosta kasvoihin, ja kuitenkin on minun henkeni pelastunut. Biblia. Ja Jakob kutsui sen paikan Pniel, sillä minä olen nähnyt Jumalan kasvosta kasvoon, ja minun sieluni on vapahdettu. Onko Sana sittenkin Jumala? Joh.1:1. Ps.33:6. Ilm.19:13.

        "Onko Sana sittenkin Jumala?"

        Ei. Sana on jumalan laki, joka oli olemassa jo ennen luomista, mutta laki ei ole jumala itse.


      • Lahnanlento

        Tuosta, että Sana on Jeesus, lienee lahkokin samaa mieltä ?


      • vertauskuvallista
        Lahnanlento kirjoitti:

        Tuosta, että Sana on Jeesus, lienee lahkokin samaa mieltä ?

        Lahko voi toki olla, mutta lahkoa pitäköön auktoriteettina se joka haluaa. Itse en pidä. Sanan voi myös nähdä vertauskuvallisena käsitteenä, joka edustaa Jumalan tahtoa, ilmoitusta tai sanomaa. Sana siis vertauskuvaa sitä, millainen Jumala on ja mitä Hän ihmisiltä haluaa.

        Tämän tulkinnan mukaan "Sana tuli lihaksi" Jeesuksessa siinä mielessä, että Jeesus ilmoitti Jumalan tahdon ja armon kokonaisuudessaan, kun laki ja profeetat olivat ilmoittaneet sen vain osittain. Tämä tulkinta on sopusoinnussa myös Joh 1:18:n kanssa, kun taas tulkinta "Jeesus on Jumala" ei ole, sillä Jumalaa ei ole kukaan nähnyt.


      • lahnanmahalasku
        Lahnanlento kirjoitti:

        Tuosta, että Sana on Jeesus, lienee lahkokin samaa mieltä ?

        "Tuosta, että Sana on Jeesus, lienee lahkokin samaa mieltä ?"

        Olettaisin, että todistajat niin ajattelevat. Kuitenkin Johanneksen evankeliumin prologilla on symbolisempi merkitys, jossa Jeesus halutaan esittää uutena lakina, tai henkilönä joka tulkitsi lakia jumalan haluamalla tavalla.
        Jos luet ko. evankeliumia tarkemmin, huomaat miten sen alku on täysin irrallinen kertomus, jonka jälkeen yhtäkkiä alkaakin taas toisenlainen kertomus. On hyvä kysymys, missä vaiheessa alkuun on tämä kertomus lisätty. Sen lisäksi, että sana eli viisaus eli laki oli olemassa jo ennen luomista, tämä kirjoitus tavallaan myös sopii Jeesukseen jos hänen seuraajansa ajattelivat hänen olleen enkeli ennen ihmiseksi tuloaan. "Se suuri enkeliruhtinas, joka oli olemassa jo ennen muita" tai jotain sen tapaista. Näistä asioista on vaikea löytää suuria totuuksia, sillä hellenistinen kristinuskon suuntaus on tehnyt kaikkensa vaientaakseen kaikki itselleen uhkana pitämänsä suuntaukset ja niiden kirjoitukset.
        Talmudista voimme lukea:
        "Seven things were created before the world was created, and these are they: The Torah, repentance, the Garden of Eden, Gehenna, the Throne of Glory, the Temple, and the name of the Messiah."
        Näin ollen siis juutalaiset katsoivat, että laki oli olemassa jo ennen maailman luomista. Laki oli kuitenkin jumalan luona ja jumala konsultoi lakia. Monet teokset ja tulkitsijat puolestaan yhdistävät lain ja sananlaskujen viisauden toisiinsa.


    • MureaTurnipsi

      Joh. 1:1 on seuralle niin tärkeä, että on väärentänyt sen.
      Eikä siinä kaikki, oppinut Barclay on antanut lausunnon, että tuo käännökseksi esitetty kohta on törkeä väärennös, jolloin seura on edelleen väärentänyt Barclayn lausunnon muotoon, että hän muka kehuisi seuran väärennöstä. Luepa tarkemmin Turusesta.

      Vartiotorni matki adventisteilta tavan sanoa Jeesusta Mikaeliksi, mille ei ole mitään tukea Raamatussa.
      Lisäksi viattoman enkelin tappamista ihmisen syntien vuoksi ei voi ymmärtää eikä selittää ikänsä lahkossa seonnutkaan.

      • TottaOn

        Oletko sanasokea??????
        Raamatussa puhutaan Jumalasta ja Jeesuksesta erikseen.
        Jeesus rukoili Jumalalta apua, miksi, jos hän itse oli jumala????????


      • opettelelukemaan

        "oh. 1:1 on seuralle niin tärkeä, että on väärentänyt sen."

        Johanneksen evankeliumin 1. luvun 1. jae on tulkinnanvarainen ja tulkinta riippuu teologiasta.

        "Vartiotorni matki adventisteilta tavan sanoa Jeesusta Mikaeliksi, mille ei ole mitään tukea Raamatussa."

        Alkukristityillä oli uskomus, jonka mukaan Jeesus oli enkelin reinkarnaatio.

        "Lisäksi viattoman enkelin tappamista ihmisen syntien vuoksi ei voi ymmärtää eikä selittää ikänsä lahkossa seonnutkaan."

        Voisitko avata hiukan mitä tarkoitat tuolla? Eikä Jeesus sitten ollutkaan viaton?


      • Lahnanlento

        Eihän kahden osapuolen välistä asiaa voida ratkaista viattoman kolmannen osapuolen tappamisella.

        Raamatussa jouluevankeliumi ilmoittaa Jeesuksen. Mikaelin ilmoittaa vartiotorni, siten kuin se ymmärrettiin adventisteilla, jotka sittemmin havaitsivat erehtyneensä ja hylkäsivät käsityksen.
        ----------------
        TottaOn 2.8.2015 13:32

        "Jeesus rukoili Jumalalta apua, miksi, jos hän itse oli jumala?"
        -Siellä on se jae, "otti orjan osan" mutta se on vartiotornissa tabu. Toisaalta Jeesus rukoili monestakin syystä myös opetustarkoituksessa.

        Oletko kiinnittänyt huomiota, että vartiotornissa on paljon tabuja ?
        Esim. helevetin osoittava jae "jumalattomina kuolleiden sielut joutuvat kärsimään häpeää, iankaikkista kauhistusta ja vaivaa (Dan 12:2; Ilm 20:10), tuskaa ja ahdistusta (Room 2:5 -11; 2 Tess 1:6-9), itkua ja hammasten kiristystä (Matt 8:12)."
        Esim veren syömisen salliva 3 Moos 17:15


      • jahahjokotaas
        Lahnanlento kirjoitti:

        Eihän kahden osapuolen välistä asiaa voida ratkaista viattoman kolmannen osapuolen tappamisella.

        Raamatussa jouluevankeliumi ilmoittaa Jeesuksen. Mikaelin ilmoittaa vartiotorni, siten kuin se ymmärrettiin adventisteilla, jotka sittemmin havaitsivat erehtyneensä ja hylkäsivät käsityksen.
        ----------------
        TottaOn 2.8.2015 13:32

        "Jeesus rukoili Jumalalta apua, miksi, jos hän itse oli jumala?"
        -Siellä on se jae, "otti orjan osan" mutta se on vartiotornissa tabu. Toisaalta Jeesus rukoili monestakin syystä myös opetustarkoituksessa.

        Oletko kiinnittänyt huomiota, että vartiotornissa on paljon tabuja ?
        Esim. helevetin osoittava jae "jumalattomina kuolleiden sielut joutuvat kärsimään häpeää, iankaikkista kauhistusta ja vaivaa (Dan 12:2; Ilm 20:10), tuskaa ja ahdistusta (Room 2:5 -11; 2 Tess 1:6-9), itkua ja hammasten kiristystä (Matt 8:12)."
        Esim veren syömisen salliva 3 Moos 17:15

        "Eihän kahden osapuolen välistä asiaa voida ratkaista viattoman kolmannen osapuolen tappamisella. "

        Noh, sinä nyt siis esität, että ihmiset ovat yksi osapuoli ja jumala toinen osapuoli, joilla on joku kiista ja ettei enkeleillä ole osaa tai arpaa asiaa, niinkö? Mihin unohdit saatanan roolin tässä tarinassa, eikö hän ole enkeli? Eli samalla logiikalla kun kaikki ihmiset olisivat syypäitä Aadamin ja Eevan toimiin, ovat kaikki enkelit osapuolia tapahtumiin saatanan tekojen takia. Voitkin nyt unohtaa sen viattoman enkelin näistä tarinoista.
        Miksi muuten lainasit toisen kirjoittajan kommentin vaikka vastasit minulle? Koetahan olla tarkempi tekosissasi jatkossa.


    • Vakavasti

      levy.soi 2.8.2015 08:19

      " Mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, mutta kun Joh 1:1 sanoo että Sana oli Jumala, ... "

      -Käsitän että haluat pilkata Jumalan Sanaa.
      Mutta miksi ? eihän tämä ole pilkkalaulupalsta

      • TottaOn

        Jeesus sanoi minun Isäni ja teidän Isänne, opetuslapsilleen.
        Miksi?????????? jos oli itse jumala.
        ÄLKÄÄ TEHKÖ JEESUKSESTA SUURTA VALEHTELIJAA......PÖLVÄSTIT.


      • vonGirbbu

        Katsos, siellä on se jae, tosin tabu lahkolle, "otti orjan osan"
        Lisäksi Jeesuksen sanat paljastavat, että hän puhuu Jumalan suulla


      • TottaOn
        vonGirbbu kirjoitti:

        Katsos, siellä on se jae, tosin tabu lahkolle, "otti orjan osan"
        Lisäksi Jeesuksen sanat paljastavat, että hän puhuu Jumalan suulla

        Jumala on aina ollut olemassa, Jumala loi Jesuksen ensitöikseen....ennen sitä ei ollut yhtään mitään.


      • Lahnanlento

        Joh 1:1 on yksiselitteinen.
        Raamatussa ei ole ristiriitoja


      • TottaON
        Lahnanlento kirjoitti:

        Joh 1:1 on yksiselitteinen.
        Raamatussa ei ole ristiriitoja

        Raamattu on avoin kirja.
        Ihmiset vääntävät totuutta mielivaltaisesti, sellaista mitä Raamatussa ei ole, yksi sellainen on kolminaisuus-selostukset


      • Lahnanlento

        "Ihmiset vääntävät totuutta" puhumattakaan nyt sitten lahkon johdosta seurasta, joka on väärentänyt Joh 1:1:n, ja varmemmaksi vakuudeksi Barclayn asiasta antaman lausunnonkin, "törkeä väärennös" muotoon, että Barclay muka kehuisi väärennöstä. Turusesta voit katsoa tarkemmin


      • säälittäväolet
        vonGirbbu kirjoitti:

        Katsos, siellä on se jae, tosin tabu lahkolle, "otti orjan osan"
        Lisäksi Jeesuksen sanat paljastavat, että hän puhuu Jumalan suulla

        "Katsos, siellä on se jae, tosin tabu lahkolle, "otti orjan osan"

        Lisäksi Jeesuksen sanat paljastavat, että hän puhuu Jumalan suulla"

        Sinulle taitaa olla aihe aika tabu.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13726488/otti-orjan-muodon


      • toistetaansitten
        Lahnanlento kirjoitti:

        "Ihmiset vääntävät totuutta" puhumattakaan nyt sitten lahkon johdosta seurasta, joka on väärentänyt Joh 1:1:n, ja varmemmaksi vakuudeksi Barclayn asiasta antaman lausunnonkin, "törkeä väärennös" muotoon, että Barclay muka kehuisi väärennöstä. Turusesta voit katsoa tarkemmin

        Sinähän olet paniikissa, toistat itseäsi tajuatta sanaakaan siitä mitä höpötät.
        Johanneksen evankeliumin 1. luvun 1. jae on tulkinnanvarainen ja tulkinta riippuu teologiasta.


      • TottaOn
        Lahnanlento kirjoitti:

        "Ihmiset vääntävät totuutta" puhumattakaan nyt sitten lahkon johdosta seurasta, joka on väärentänyt Joh 1:1:n, ja varmemmaksi vakuudeksi Barclayn asiasta antaman lausunnonkin, "törkeä väärennös" muotoon, että Barclay muka kehuisi väärennöstä. Turusesta voit katsoa tarkemmin

        2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        Joh. 1:2

        Miten voi olla TYKÖNÄ jos itse itsensä


      • ymmärtäisitjoslukisit
        vonGirbbu kirjoitti:

        Katsos, siellä on se jae, tosin tabu lahkolle, "otti orjan osan"
        Lisäksi Jeesuksen sanat paljastavat, että hän puhuu Jumalan suulla

        "Orjan osaan" on turha vedota, sillä Jeesuksella on ylösnousseena ja korotetussa asemassaankin Jumala, Isä.

        Jeesus edusti Jumalaa, ei ollut Jumala.


    • mbcvxz

      Saattaahan se raamatussa niin ollakin, että Jeesus todellakin on raamatun mukaan Jumalan poika ja Jumala on Jeesuksen isä eli ei mitään kolminaisuutta ole olemassakaan joka on tullut mukaan ajan myötä mistä lie saanut alkunsa, mutta se ei tarkoita silti, että Jehovan todistajien uskonto olisi ainoa oikea tai raamattu paikkansa pitävä teos. Raamatussa on joitakin hyviä juttuja ja osa tietenkin ollutta historiaa joiltakin osin, mutta suurimmalta osin pelkkää vertauskuvallista höpinää tukemaan kulloisenkin ajan näkemyksiä.

      • nimimerkkitähti

        "se ei tarkoita silti, että Jehovan todistajien uskonto olisi ainoa oikea tai raamattu paikkansa pitävä teos"

        Ei toki.

        " suurimmalta osin pelkkää vertauskuvallista höpinää tukemaan kulloisenkin ajan näkemyksiä."

        Juuh.


      • nikeanmätäähedelmää

        Niinpä. Täytyykin harmitella sitä, että kirkko on aikoinaan sitonut itsensä kolminaisuusoppiin niin tiukasti, ettei siitä oikeastaan enää voida luopua.

        Kaikki uskovat ihmiset eivät kuitenkaan pysty uskomaan kolminaisuuteen, ja heidän mielestään Jehovan todistajien lahko voi näyttää houkuttelevalta. Tavallaan annetaan lahkolle vetonaula, jolla se voi houkutella sisälle ihmisiä, joille sitten syötetään lahkossa vaikka mitä muitakin oppeja.


      • kenenkorviakutkuttelee
        nikeanmätäähedelmää kirjoitti:

        Niinpä. Täytyykin harmitella sitä, että kirkko on aikoinaan sitonut itsensä kolminaisuusoppiin niin tiukasti, ettei siitä oikeastaan enää voida luopua.

        Kaikki uskovat ihmiset eivät kuitenkaan pysty uskomaan kolminaisuuteen, ja heidän mielestään Jehovan todistajien lahko voi näyttää houkuttelevalta. Tavallaan annetaan lahkolle vetonaula, jolla se voi houkutella sisälle ihmisiä, joille sitten syötetään lahkossa vaikka mitä muitakin oppeja.

        Suoraan sanoen , en usko todistajien suuntauksen olevan kovin houkutteleva ihmisten mielestä. Aina on joitakin joihin se vetoaa, mutta niin vetoaa islam ja ortodoksijuutalaisuuskin, monista muista uskonnoista puhumattakaan.


    • Valitettavasti

      TottaOn 2.8.2015 17:20

      Lahnanlento kirjoitti:

      "Ihmiset vääntävät totuutta" puhumattakaan nyt sitten lahkon johdosta seurasta, joka on väärentänyt Joh 1:1:n, ja varmemmaksi vakuudeksi Barclayn asiasta antaman lausunnonkin, "törkeä väärennös" muotoon, että Barclay muka kehuisi väärennöstä. Turusesta voit katsoa tarkemmin

      ----------------
      "2. Hän oli alussa Jumalan tykönä."
      -Tuo jae on ollut sillä tavalla hankala kääntää, että siitä on tullut erisanaisia käännösmuotoja. Esittämäsi sanamuoto on jostakin syystä se joka tuntuu huonoimmalta käännökseltä oppineiden keskustelussa. Sanotaan jopa että se edustaa käännösvirhettä. Entä jos katsot muita käännöksiä ?

      • jaaettäenemmistö

        Ihan vaan tiedoksesi, etteivät kaikki ole samaa mieltä Joh. 1:1 stä ja kuten olen monesti sanonut, sen tulkitan riippaa uskonnon opinkappaleista. Sillä taas onko enemmistä jotain mieltä asioista ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko asia oikeasti niin tai näin. Ainoastaan se vaikuttaa siihen miten toimitaan.
        Ajatus siitä, että enemmistäpäätös takaisi oikean tuloksen on täysin perusteeton. Sisäisesti todistajuduessa se tarkoittaisi myös sitä, että veriopin ääestystulos olisi oikea, vaikka se on puhdasta ylitulkintaa.


      • Oljistakin

        "enemmistäpäätös takaisi oikean tuloksen"

        -Ole muuttanut nimim. "valitettavasti" mielipiteen. Hän ei puhu enemmistöpäätöksestä, vaan siitä että tutkijat ovat tutkimuksissaan päätyneet kukin erikseen samaan lopputulokseen.
        Vieläkö tuota tekniikkaa kutsutaan lahkossasi "olkinukeksi" eli muutetaan keskustelukumppanin viestiä siten, että sitä vastaan voi vartiotornilla huiskia ?


      • lopetasekoilu
        Oljistakin kirjoitti:

        "enemmistäpäätös takaisi oikean tuloksen"

        -Ole muuttanut nimim. "valitettavasti" mielipiteen. Hän ei puhu enemmistöpäätöksestä, vaan siitä että tutkijat ovat tutkimuksissaan päätyneet kukin erikseen samaan lopputulokseen.
        Vieläkö tuota tekniikkaa kutsutaan lahkossasi "olkinukeksi" eli muutetaan keskustelukumppanin viestiä siten, että sitä vastaan voi vartiotornilla huiskia ?

        "-Ole muuttanut nimim. "valitettavasti" mielipiteen. Hän ei puhu enemmistöpäätöksestä, vaan siitä että tutkijat ovat tutkimuksissaan päätyneet kukin erikseen samaan lopputulokseen. "

        Sinä et saa muutella toisten kirjoituksia. Sinä saat muuttaa ainostaan omia kirjoituksiasi. Tuliko selväksi?

        "Vieläkö tuota tekniikkaa kutsutaan lahkossasi "olkinukeksi" eli muutetaan keskustelukumppanin viestiä siten, että sitä vastaan voi vartiotornilla huiskia ?"

        Sinähän tässä muuntelet toisten kirjoituksia joten kysy sitä itseltäsi.

        Ja jos kerran turusessa on jotain viitteitä sanomistesi tueksi, laita ne toki tänne, paitsi jos pelkäät niiden tarkastelua, kuten turunenkin.


    • TottaOn

      Jos haluatte keskustella Raamatusta, keskustelkaa muodossa miten se on Raamattuun kirjoitettu, EI MITÄÄN OMIA TULKINTOJA.

      Hyvänä esim. on v. 1992 Raamattu, joka on täynnä n. 200 Raamatun asiantuntijan tulkintoja, pysykää siitä erossa, se vie ihmistä pahasti harhaan.
      Tulkinnat on sitä luokkaa, että sitä ei saisi käyttää missään seurakunnassa tms.

    • Komoinen

      Olkinukke ja teokraattinen sodankäynti on lahkon hengellistä ravintoa.
      Olkinukke on yksittäiskonsti tuosta teokraattisesta sodankäynnistä, elikkä valehtelemisesta kun vain vale lahkon eduksi keksitään

      Watchtower 1957 May 1 siv. 285 kirjallinen valehteluohje ja -velvollisuus lahkolaiselle

      Raamatusta lahko käyttää seuran painamaa UM-pamflettia. Seura sanoo antavansa itse kaikki lahkon kirjoitukset ja esittelee itsensä värikuvia myöten. Siten tiedetään että heillä ei ole koulutusta Raamatun kääntämiseen. Joten joko seura on ryhtynyt työhön, johon siltä puuttuu pätevyys, taikka se valehtelee. Vartiotornissa seura on sanonut kieltäytyvänsä paljastamasta UM-opuksen kirjoittajan nimeä.

      Turunen esittelee joitakin oppineiden havaitsemia Raamatun väärennöksiä UM-opuksessa. Katso Turusesta lähdeviitteet tarkistaaksesi itse.

      nykyään vartiotornilla on nettikirjoitus jossa sanotaan, että kääntäjiä valvotaan. Valvonnan tarkoituksen arvaa, sillä kääntämistyötä ei kielitaidoton kykene valvomaan

      • hoovee

        "Olkinukke ja teokraattinen sodankäynti on lahkon hengellistä ravintoa. "

        Näyttää olevan patmoslaisten yleisesti käyttämä ase keskustelussa. Sinähän sitä teet jatkuvasti.

        "Olkinukke on yksittäiskonsti tuosta teokraattisesta sodankäynnistä, elikkä valehtelemisesta kun vain vale lahkon eduksi keksitään"

        Sinä tässä esität vähän väliä toisten sanomiseksi jotain muuta kuin ovat sanoneet, joten en aio osallistua keskusteluun olkiukostasi.

        "Watchtower 1957 May 1 siv. 285 kirjallinen valehteluohje ja -velvollisuus lahkolaiselle"

        Tuosta voi jokainen tutkia kehotetaanko siinä suoraan valehtelemaan:

        “Today God’s servants are engaged in a warfare, a spiritual, theocratic warfare, a warfare ordered by God against wicked spirit forces and against false teachings. God’s servants are sent forth as sheep among wolves and therefore need to exercise the extreme caution of serpents so as to protect properly the interests of God’s kingdom committed to them. At all times they must be very careful not to divulge any information to the enemy that he could use to hamper the preaching work.“ Watchtower 1957 May 1 pp.285-286

        Haisee taas patmoslaisen rakentamalta olkiukolta.

        "Raamatusta lahko käyttää seuran painamaa UM-pamflettia. "

        Patmoslaiset taas käyttävät sellasita raamatun käännöstä, joka sopii heille. Kaikki raamatunkäännökset ovat vain käännöksiä ja niitä on muokattu aikain saatossa.

        "Turunen esittelee joitakin oppineiden havaitsemia Raamatun väärennöksiä UM-opuksessa. Katso Turusesta lähdeviitteet tarkistaaksesi itse."

        Laita sinä tänne ne viitteesi tarkasteltavaksi.

        "nykyään vartiotornilla on nettikirjoitus jossa sanotaan, että kääntäjiä valvotaan. Valvonnan tarkoituksen arvaa, sillä kääntämistyötä ei kielitaidoton kykene valvomaan"

        Voi olla tai sitten ei. Sinun jutuistasi kun ei koskaan tiedä.

        Ja voit olla aivan varma siitä, että ravaan perässäsi kunnes ryhdyt toimimaan asiallisesti.


      • Komoinen

        " voit olla aivan varma siitä, että ravaan perässäsi "

        -Niin, lukija kuuntele värvärikaksikon rakkauspommitusta ovellasi, anna sen kutitella itseäsi, ja lopulta näet mitä lahko sinulta odottaa. Esimerkkinä tuo ylärivin siteeraus. Ehkä siitä sitten heijastuu myös iskulausetta vastaava mielentila "meillä on rakkaus keskuudessamme"


      • turhaadiplomatiaa
        Komoinen kirjoitti:

        " voit olla aivan varma siitä, että ravaan perässäsi "

        -Niin, lukija kuuntele värvärikaksikon rakkauspommitusta ovellasi, anna sen kutitella itseäsi, ja lopulta näet mitä lahko sinulta odottaa. Esimerkkinä tuo ylärivin siteeraus. Ehkä siitä sitten heijastuu myös iskulausetta vastaava mielentila "meillä on rakkaus keskuudessamme"

        Jehovan todistajat ovat huomattavasti täysjärkisemmän oloisia kuin patmoslaiset.


      • vastaus_sinulle
        turhaadiplomatiaa kirjoitti:

        Jehovan todistajat ovat huomattavasti täysjärkisemmän oloisia kuin patmoslaiset.

        En ole patmoslainen minäkään enkä anna heille kunniaa. Jos jotenkin kuvittelet että joku ihminen ansaitsisi jotenkin arvostusta ainakaan Raamatun mukaan, niin olet mennyt siinä asiassa täysin metsään. Mitä sinulle sanoo seuraava läpi Raamatun kuuluva asia http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Room. 3:23

        Muista, ihminen on AINA syntinen ja pahaan taipuja, niin sanoo Raamattu.


    • sielläon

      on se siellä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe