Telekuuntelu ja asiaton kirjoittelu?

kiitoksiapaljon

Jos kirjoitan uhkaavia ja loukkaavia viestejä niin voiko poliisi laittaa netti- ja puhelinliittymäni telekuunteluun asian selvittämiseksi. Jos siis en nyt ihan suoranaisesti tiettyyn henkilöön kehota vetämään turpaan ja leikkaamaan munia, mutta vihjaillen kuitenkin. Jos tähän liittyy vielä uhkaavia ja herjaavia tekstiviestejä niin joudunko telekuunteluun jos poliisi epäilee minun yrittävän esim. törkeää pahoinpitelyä tai valmistelevan sellaista?

Jos telekuunteluun joutuu niin koska poliisi joutuu ilmoittamaan, että tällainen tehovalvonta on ollut päällä?

16

1547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PoliisiRikkooLakia

      Käräjäoikeus antaa määräaikaisen luvan salaisiin pakkokeinoihin. Niistä on ilmoitettava välittömästi, kun tuo määräaika on umpeutunut.

      Todellisuudessa poliisi syyllistynee jatkuvasti laittomuuksiin omatoimisesti (ilman oikeuden päätöstä) salaisia pakkokeinoja toteuttaessaan. Telekuuntelu lienee vaikeampaa, koska se vaatinee yhteistoimintaa teleoperaattorin kanssa. Kännykän paikantaminen ja sen liikkeiden seuranta onnistunee yksinomaan poliisin toimin. Nettiurkintaa tekevät erilaisten vakoiluohjelmien avulla. Sen todentaminen onkin sitten vaikeampaa ja uskon valtaosan tuosta urkinnasta olevan laitonta.

      • kiitoksiapaljon

        Jos on laitonta niin sehän ei kelpaa oikeudessa todisteeksi. Tietysti laiton urkinta ohjaa poliisin tutkintaa, mutta mitään julkisesti eivät voi siitä sanoa esim. oikeudessa. Käsittääkseni asia on näin.

        Mutta pääasiassa minua kiinnostaa tietää kuinkahan pitkäksi aikaa oikeudesta tuollaisen luvan saa tässä tapauksessa, jossa on kyse vihaisesta nettikirjoittelusta ja uhkailusta ja koska itse saan tietää jos olen näiden tekstareiden ja kirjoitusteni takia ollut telekuuntelussa? Ilmoitetaanko kirjallisesti tällaisista pakkokeinoista?

        Kauanko muuten poliisi pystyy pitämään tallennettuna teleliikennettä (puhetta, sähköposteja, tekstareita) tällaisessa kunnianloukkaus ja kotihäirintätapauksessa?


      • 19-1

        ********on ilmoitettava välittömästi, kun tuo määräaika on umpeutunut.**********

        Täysin tietoista valehtelua vakiohäiriköltä.
        Epäillylle salaisesta pakkokeinosta on ilmoitettava viipymättä kirjallisesti sen jälkeen, kun asia on saatettu syyttäjän harkittavaksi, jos tutkinta muuten lopetetaan, tai keskeytetään.
        Kuitenkin viimeistään vuoden kuluttu sen käytön lopettamisesta. Eli, jos kuuntelu ei ole tuottanut tulosta, mutta asiaa silti pidetään vireillä.

        PKL 10:60 §.


      • htgfvcnh
        kiitoksiapaljon kirjoitti:

        Jos on laitonta niin sehän ei kelpaa oikeudessa todisteeksi. Tietysti laiton urkinta ohjaa poliisin tutkintaa, mutta mitään julkisesti eivät voi siitä sanoa esim. oikeudessa. Käsittääkseni asia on näin.

        Mutta pääasiassa minua kiinnostaa tietää kuinkahan pitkäksi aikaa oikeudesta tuollaisen luvan saa tässä tapauksessa, jossa on kyse vihaisesta nettikirjoittelusta ja uhkailusta ja koska itse saan tietää jos olen näiden tekstareiden ja kirjoitusteni takia ollut telekuuntelussa? Ilmoitetaanko kirjallisesti tällaisista pakkokeinoista?

        Kauanko muuten poliisi pystyy pitämään tallennettuna teleliikennettä (puhetta, sähköposteja, tekstareita) tällaisessa kunnianloukkaus ja kotihäirintätapauksessa?

        "Jos on laitonta niin sehän ei kelpaa oikeudessa todisteeksi. Tietysti laiton urkinta ohjaa poliisin tutkintaa, mutta mitään julkisesti eivät voi siitä sanoa esim. oikeudessa. Käsittääkseni asia on näin."

        Tarkista käsityksesi. Mitään kategorista kieltoa käyttää laittomasti saatua todistetta ei ole. Tuomioistuimella on edelleen vapaa todistusharkinta. Kyseessä on intressipunninta todistettavana olevan rikoksen vakavuuden ja todisteen hankinnassa tapahtuvan oikeudenloukkauksen välillä. Myöskin rikoksesta, jolla laiton todiste on hankittu, voidaan toki tuomita, mutta se ei mitenkään absoluuttisesti tee todistetta käyttökelvottomaksi.


    • puhelinkuuntelussako

      Poliisi (varsinkin helsingin huumepoliisi) ei kyllä ilmoittele puhelinkuuntelun tuloksista tai tuloksettomuudesta, sama asuntojen kohdalla. Härskisti haettiin tietoja ohittaen kaiken "virallisen tien".

    • Qwerty123456q

      Minkä takia turhaan käräjiltä lupaa haetaan, kun voi tehdä yhteistyötä rikollisten hakkereitten kanssa. Tai heidän mielestään "eettisten" hakkereiden kanssa, joista saavat ilmaista työvoimaa.

      Voisin kertoa tarinan asiasta mutten jaksa.

      • Yksityisyys

        Niin voisin minäkin kertoa tarinan siitä aiheesta. Törkeää touhua.


      • 16-5
        Yksityisyys kirjoitti:

        Niin voisin minäkin kertoa tarinan siitä aiheesta. Törkeää touhua.

        *******Törkeää touhua.****

        Näin on, ennen kuin telekuuntelua voidaan suorittaa täytyy rikoksen, mistä epäillään olla todella törkeä.
        Todennäköisesti sinua on epäilty törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja siksi kuunneltu. Listalta löytyy mm. törkeää rahanväärentämistä ja maanpetosta jne, mutta tuskin sinua nyt näistä epäiltiin, ellet ole joku kansankiihoittaja.


      • ASFOASJOIAD

        Luuletko, että uhkaava ja herjaava kirjoittelu (laiton uhkaus ja törkeä kunnianloukkaus) eivät kelpaisi perusteeksi telekuunteluluvalle?


      • 13-12
        ASFOASJOIAD kirjoitti:

        Luuletko, että uhkaava ja herjaava kirjoittelu (laiton uhkaus ja törkeä kunnianloukkaus) eivät kelpaisi perusteeksi telekuunteluluvalle?

        Eivät ne kalpaa. Listalla olevat rikokset ovat lähes kaikki törkeitä, joista seuraa vankeutta 4-12 vuotta. Tietysti myös ne, joista seuraa elinkautinen.


      • Apinan.serkku
        16-5 kirjoitti:

        *******Törkeää touhua.****

        Näin on, ennen kuin telekuuntelua voidaan suorittaa täytyy rikoksen, mistä epäillään olla todella törkeä.
        Todennäköisesti sinua on epäilty törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja siksi kuunneltu. Listalta löytyy mm. törkeää rahanväärentämistä ja maanpetosta jne, mutta tuskin sinua nyt näistä epäiltiin, ellet ole joku kansankiihoittaja.

        Koulukiusaajalla on hyvin ahdas ajattelumaailma. Taitaa arkesi olla "aika jännä" .


    • LakiinKirjattu
      • terapeuttiStråle

        Eipä niin paljon että lakia alkaisin lukemaan. Tämä väittely pakkokuuntelulaista on kuitenkin hyödyllinen siinä mielessä että mieliin palautuu Hesarin lumilapiotyttöjen tarmokas Helsingin poliisin syyllistäminen juuri tuon lain perusteella, josta tarinasta saimme Hesarin sivuilta lukea joskus alkuvuodesta muistaakseni. Pari poliisia jäikin haaviin rikkeistä, vai oliko niin että toinenkin heistä pystyi perustelemaan virkatoimensa. Asia lienee kondiksessa jotenkuten. Kiinnostaneeko enää ketään?

        Hesarin tyttöjen toiminta loukkasi silloin minun oikeudenmukaisuuden tuntoa. Olisivat valinneet tutkimuskohteeksi minkä tahansa poliisiyksikön niin asia ei olisi loukannut. Silloin alkuvuodesta vain sai sen mielikuvan että Hesarin tyttöjä kiinnosti VAIN Helsingin huumepoliisiyksilön naulitseminen.


    • Viihastaaneroon

      Aina, missä tahansa oletkin, kannattaa miettiä sanojen/tekojen seurauksia...
      Jos tahdot vaan laukoa , niin perehdy ensin proxyyn, välipalvelimeen, lisää tietoturvaasi ja TOR verkkoon.

      Ylipäätänsä henkilökohtaisia asioitaan ei kannata tuoda nettiin kaikkien silmäiltäväksi.

      Jos sulla riitaa jonkun kanssa, niin pyri sovintoon taikka ignoree...

      Suora viha tai sotiminen ei koskaan tuota haluttua tulosta vaan laajenee konfliktiksi jota on jälkikäteen hankala sovitella :) Joten ei kannata...

      • 15-3

        Suomessa on kyllä sananvapaus, joka tarkoittaa sitä, että saa sanoa mitä haluaa. Ennakkosensuuri on kielletty.
        Vasta jälkeen päin voidaan sanomiset tutkia, rikkoivatko ne jotain lakia.

        Etukäteen on kuitenkin hyvä tietää, että rikoslain 11 luvun kiihottaminen on rikos, joksi voidaan tulkita mikä asia tahansa. Pykälä vastaa keskiajan inkvisitiota, jolloin nainen pistettiin roviolle noitana punaisesta tukastaan.


    • Dgvgvgv

      Usein siinä käy niin, että jos ilmoitat poliisille hakkereista jotka ovat murtautuneet tietokoneellesi, et saa ongelmaan minkäänlaista apua vaan yhden "laillisen" hakkerin lisää pankomaan konettasi. Eikä sieltä käräjiltä mitään lupia siihen haeta, samoilla menetelmillä kuten rikolliset tullaan sisälle laitteille.

      Käytännössä poliisi voi nykypäivänä seurata kenen tahansa liikkeitä puhelimien kautta kiitos nykytekniikan. Se on tietenkin usein hyvä asia, ja voisin väittää että rikosten selvittäminen on helpottunut huomattavasti sen jälkeen kun on tullut älyvapaat puhelimet jotka käyttävät w-lania, ja bluetooth on ollut jo iät ja ajat jota pitkin voi helposti käyttää hyväkseen murtautuessa laitteeseen.

      Langattomia yhteyksiä on esim. kaupunkialueella niin paljon, että tarvittaessa poliisi voi hyppiä poliisiaseman koneesta tuhansien ihmisten laitteista eteenpäin niin kauan kunnes on määränpäässä. Toki helpompiakin tapoja löytyy jos haluaa sisälle jonkun koneelle, eikä siihenkään mitään lupia aina anota. Eikä ne f-securet koneilla ja luurissa sitten mitään auta, jos asiantunteva rikollinen tai poliisin hakkeri haluavat penkomaan laitetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe