Vedenerottimessa tilkka ilmaa

MD5C

Koneena Penta MD5.
Kone sammuu satunnaisesti ( muutaman tunnin välein). Starttaa hetken päästä uudelleen ja ottaa hitaasti normaalit kierrokset. CAV-vedenerotinta kallistellessa näkyy pari kuutiosenttiä ilmaa. Näin ei varmaankaan pitäisi olla?
Avasin erottimen ja kasasin uudelleen, sama ongelma jatkuu.

Mikähän auttaisi?

18

899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cavvv

      Tarkasta letkut, liittimet ja klemmarit suodattimelta tankkiin päin, ja tietysti itse cav:n suodatinpatruunan tiivisteet, vedenpoistoruuvin ja kiinnityspultin tiivisteet.

    • Seppomartti

      Paljolta murheelta säästyy jos vaihtaa CAV :n Separ tms filtteriin. CAV on helposti koottavissa epätiiviiksi ja vaikeasti koottavißa ahtaassa ympäristössä tiiviisti

      • 10mikronRacor

        Sama kokemus kuin seppomartilla; CAV on aika herkkä koottava, kumitiivisteet vuotaa joko polttoainetta tai ilmaa jos kiristää liikaa (tai liian vähän). Pari vuotta sitten arktisella reissulla sattui tulemaan biodieseliin liittyviä sakkaongelmia. Norjalaisen laivatelakan dieselasentaja suositteli vaihtamaan CAV:n 30 mikronin esisuodattimen isompaan 10 mikronin Racoriin. Noudatin suositusta ja olen ollut tyytyväinen.


      • acegi

        30 mikronia on isompi.


      • filtterinmitat

        "30 mikronia on isompi". Tarkoitat tietenkin että 30 mikronin suodatin päästää isommat roskat läpi kuin 10 mikronin filtteri. Toisin sanoen 30 mikronin esisuodatin päästää helpommin ja isompaa moskaa läpi kuin 10 mikronin suodin. Se kai on itsestään selvä asia?
        Viestissäni tarkoitin esisuodattimen/vedenerottimen fysikaalista kokoa. Löydät Racorin mallit ja koot valmistajan (Parker) tai jälleenmyyjien sivuilta. Isokokoiset eivät tukkeudu yhtä nopeasti kuin pienet, Racorissani vaihtoväliksi suositellaan 500 tuntia tai käyntihäiriöitä.
        Varmaankin CAV suodattimia on eri kokoja, mutta venemeoottoreissa näkee usein näitä: http://www.ikh.fi/tuotehaku/CAV#!tid14740. Arvaan, että aloittaja kertoi juuri sellaisesta.


    • Vilkaisin tuossa manuaalia ja näyttäisi kuin olisi suunnittelijalle käynyt sellainen moka että on jäänyt polttoaineen paluuvirtaus järjestämättä tankkiin. On kytketty vain suodattimelle ja silloinhan ilmakupla jää helposti pyöriskelemään piiriä. Jos se olisi tehty niinkuin esimerkiksi Mitsubishi-Sole:ssa (kalibroitu ohivirtaus suodattimelta tankkiin) ei noita ongelmia olisi.

      https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCQQFjABahUKEwiF_u7p44vHAhVLJnIKHQ07B48&url=http://www.kb-kbh.dk/shipslib/motorer/volvo/volvo_penta_md5a_for_dummies_se.pdf&ei=S8a-VcWsF8vMyAON9pz4CA&usg=AFQjCNGuBdhRk5HGiK0vysc1-wZJMlw1Gw

    • ariel37

      Joku vedenerottimen tiiviste saattaa vuotaa. Minulla on Separin erotin/filtteri ja muistaakseni tiivistesarjassa on 11 tiivistettä! Mahdollisuuksia vuotoon on siis tolkuttomasti.

      Eräs neuvo koskien esisuotimia ja vedenerottimia. Suodatinta ei kannata avata ja patruunaa uusia turhaan, eikä varsinkaan jos ei ole uusia tiivisteitä käsillä. Opin tuon asian aikanaan ja nyt on mennyt avaamatta toista tuhatta konetuntia. Jos alakraanasta tulee puhdasta naftaa, ei suodatinpatruunaa kannata vaihtaa ja ottaa ilmavuotoriskiä. Talvisäilytyksessä imee roskat ja vedet tankin pohjalta pois, se riittää.

      Parempi säästää suodatinpatruuna ja tiivisteet siihen hetkeen kun on tankannut likaista naftaa ja joutuu putsaamaan tankin ja linjan. Siinä tilanteessa ei mikään ennakoiva vaihto auta kuitenkaan.

      • pekkali

        Aika vaarallinen neuvo.
        Mistä tiedät että sinulla on siellä edes ehjä suodatin paikoillaan?
        Omallaan voi tehdä mitä tahansa tyhmyyksiä kun itse maksaa leikin, mutta älä opasta toisia samanlaiseen leikkin jos et ymmärrä mitä teet.


    • pekkali

      Tuossa on jo yllä mainittu pääosin vuotopaikat esisuodattimelta tankille, mutta minulla oli itselläni syksyllä ostamasani veneessä vuoto tankkiliitoksessa.
      Volvon moottoreiden kanssa on usein käytetty Volvo Pentan tankin imuputkea, johon liitetään letku banjoliittimellä.
      Minulla oli banjon tiiviste seuraavaksi suurempaa kokoa ja varsinkin kun banjoruuvin ontto kohta oli 70 -luvulta saakka kerännyt kaikkea tankista tullutta sakkaa sisäänsä aiheuttamaan imuvastusta, niin liian suuri banjon tiiviste laski ilmaa polttoaineen imulinjaan. Polttoainetta ei vuotanut ollenkaan ulospäin, mutta ilma meni järjestelmään. Kaiken tämän huomasin sitten kun olin rakentanut kokonaan uuden imulinjan. Käytin Racorin Snapp -suodatinta joka tuntuu ihan fiksulta keksinnöltä. Suodattimen vaihto onnistuu ilman työkaluja ja puhtain käsin, toisin kuin minullakin olleen CAV:n murheenkryynin kanssa.

      • Ei_konehuoneeseen

        Racor Snapp ohjeessa sanotaan, että ei saa asentaa konehuoneeseen. Jos sen sinne CAV:n tilalle laittaa, meneekohän vene enää katsastuksesta läpi?


      • pekkali
        Ei_konehuoneeseen kirjoitti:

        Racor Snapp ohjeessa sanotaan, että ei saa asentaa konehuoneeseen. Jos sen sinne CAV:n tilalle laittaa, meneekohän vene enää katsastuksesta läpi?

        Mistä olet löytänyt maininnan että ei saa asentaa konehuoneeseen?
        Itse en moista ole huomannut.
        Itse kyllä löysin päinvastaisen maininnan:
        "SNAPP can be installed anywhere in the fuel line between tank and engine, in the engine compartment or on a frame rail."
        Jos vene on luokitettu tiettyjen luokituslaitosten sääntöjen mukaan, silloin voidaan törmätä siihen että muovisen vedenerotin kupin alaosassa täytyy olla peltinen liekkisuoja tai vaihtoehtoisesti muoviset osat suodattimessa eivät ole ollenkaan sallittuja. Luokitettuja huviveneitä on vain aika harvassa...


      • Ei_konehuoneeseen
        pekkali kirjoitti:

        Mistä olet löytänyt maininnan että ei saa asentaa konehuoneeseen?
        Itse en moista ole huomannut.
        Itse kyllä löysin päinvastaisen maininnan:
        "SNAPP can be installed anywhere in the fuel line between tank and engine, in the engine compartment or on a frame rail."
        Jos vene on luokitettu tiettyjen luokituslaitosten sääntöjen mukaan, silloin voidaan törmätä siihen että muovisen vedenerotin kupin alaosassa täytyy olla peltinen liekkisuoja tai vaihtoehtoisesti muoviset osat suodattimessa eivät ole ollenkaan sallittuja. Luokitettuja huviveneitä on vain aika harvassa...

        Suotimen myyjän (Mepratuote) nettisivulla kohdassa tuotetiedot on maininta:
        "Huom! Suodatinta ei saa asentaa konehuoneeseen."

        http://www.mepratuote.fi/snapp-polttoainesuodatin-dieselille-ja-bensiinille.html


      • ISO10088
        Ei_konehuoneeseen kirjoitti:

        Suotimen myyjän (Mepratuote) nettisivulla kohdassa tuotetiedot on maininta:
        "Huom! Suodatinta ei saa asentaa konehuoneeseen."

        http://www.mepratuote.fi/snapp-polttoainesuodatin-dieselille-ja-bensiinille.html

        Moottoritilaan asennettavan suodattimen pitää täyttää ISO10088 vaatimukset.
        Ko standardin mukainen suodatin kannattaa valita, jos se asennetaan moottoritilaan. Racorin maahantuoja on Autola. Sen sivuilla on linkki Kipparilehden juttuun, jossa selostetaan suodattimen asennus.
        http://www.autola.fi/tuoteryhmat/venevarusteet/tuotemerkit/fi_FI/racor/


      • CAV296epäilyttää
        Ei_konehuoneeseen kirjoitti:

        Suotimen myyjän (Mepratuote) nettisivulla kohdassa tuotetiedot on maininta:
        "Huom! Suodatinta ei saa asentaa konehuoneeseen."

        http://www.mepratuote.fi/snapp-polttoainesuodatin-dieselille-ja-bensiinille.html

        Viittasit Mepratuotteen sivuihin. Jos esisuodatin/vedenerotin asennetaan moottoritilaan, eikö tämä ISO standardi 10088 vaatimekset täyttävä suodatinmalli olisi parempi? http://www.mepratuote.fi/polttoainesuod-vedenerotin-iso-10088-hyv.html

        Kun täällä kerrotaan CAV-suodattimista, tarkoitetaan varmaankin CAV 296 -mallisia. En ole löytänyt tietoa, että ne täyttäisivät moottoritilaan asennettavien pa-suodattimien turvallisuusvaatimukset (ISO 10088).


      • seppomartti

        Ylempänä on ohje, että jos tulee kirkasta polttoainetta sakkakupin hanasta laskettaessa, niin ei tarvitse vaihtaa suodatinpatruunaa. Hanan näyte on aina ollut puhdas mutta Separ filtterin 5u panos oli vaihdettaessa aika musta. Ohje on väärä.


      • ariel37

        Kuutisentuhatta litraa on mennyt läpi vaihtamatta, tiedä sitten. Syksyllä aukaisen ja katson.
        Naftakoneiden pulmat ovat melkein aina ilmapohjaisia ja suurin syy niihin on osaamaton huolto. Aiemmin käytin ajanpuutteen takia "huolto"palveluja ja joka kerta oli itse paikattava jälkiä. Milloin oli jotain rikottu, milloin jätetty löysälle jne.

        Veneilyssä näkee paljon ylimääräistä puuhailua, kuten myrkkymaalien vuosittaista vetoa. Olen seilannut samoilla maaleilla monta vuotta ja 14 000 mpk. Pohjan pesu juuriharjalla tuntuu aktivoivan maalin joka vuosi.

        Mutta mitäpä näistä, jokainen tekee tavallaan. Joku duunaa, toinen seilaa ja kolmas duunaa ja seilaa.


      • seppomartti
        ariel37 kirjoitti:

        Kuutisentuhatta litraa on mennyt läpi vaihtamatta, tiedä sitten. Syksyllä aukaisen ja katson.
        Naftakoneiden pulmat ovat melkein aina ilmapohjaisia ja suurin syy niihin on osaamaton huolto. Aiemmin käytin ajanpuutteen takia "huolto"palveluja ja joka kerta oli itse paikattava jälkiä. Milloin oli jotain rikottu, milloin jätetty löysälle jne.

        Veneilyssä näkee paljon ylimääräistä puuhailua, kuten myrkkymaalien vuosittaista vetoa. Olen seilannut samoilla maaleilla monta vuotta ja 14 000 mpk. Pohjan pesu juuriharjalla tuntuu aktivoivan maalin joka vuosi.

        Mutta mitäpä näistä, jokainen tekee tavallaan. Joku duunaa, toinen seilaa ja kolmas duunaa ja seilaa.

        Tankkasin muutama tunti sitten 20x4 litraa vuoden takaista amerikkalaista dieseliä varankit tyhjäksi. Tuskin oli biosellaista. Oli niin paljon mustia hippuja polttoainemyrkystä huolimatta, etten uskaltanut tankata jerryjä tyhjäksi vaan dekantoin. Olen kovin hämmästynyt, jos filtterini ei ole likainen kun tämän tankillisen jälkeen taas vaihdan filtterit. Toimenpiteenä lähes nautino verrattuna CAV himmeliin. Toki monesti aiksisemmin olen muutaman vuoden ajellut ongelmitta, myrkyittä ja vaihtamatta muuta kuin moottorin kyljessä olevan filtterin. Viime vuosina varotoimet ovat edenneet neuroottiselle asteelle


    • CAV-harjoitellut

      Itselläni on myöskin VolvoPentan kone ja CAV-suodatin. Olen vaihtanut suodattimen vuosittain ja aina vaihdettaessa minulla jää lasikulhoon pieni kupla ilmaa, joka poistuu jonkin ajan kuluessa järjestelmästä. Ainakaan itse en ole saanut kuplaa pois suodattimen vaihdon yhteydessä, mutta se ei ole ongelmia aiheuttanut. Siksi luulen, että vedenerottimeen jäävä kupla ei ole syypää käyntihäiriöihin, vaan ilmaa pääsee muutoin järjestelmään CAV:n tiivisteiden välistä. Tuntuu olevan kovin herkkä, kuten edellä mainittu. Kerran jouduin asentamaan uuden suodattimen kolmeen kertaan ennenkuin tuli tiiviiksi. Ilmavuodon kuuli polttoainetta nostopumpulla nostettaessa. Aina kun tuli painetta, kuului pieni "sihinä" tms.

      Kyllä se siitä, kun muutaman kerran kasaa setin uudelleen. Ja varmistaa, että tiivisteet istuu hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe