Leveäkaistatiestä päänvaivaa monille

KaistojaRiittää

http://www.iltalehti.fi/autot/2015080220121373_ae.shtml

Eskolle on laitettu postia leveäkaistatiellä ajamisesta. Onhan se varsin hankalaa, eikö? Viritelmä on erikoinen, koska kaistamerkinnät puuttuvat. Ja tämähän johtuu tietysti siitä, että köyhässä maassamme sitä kolmatta kaistaa ei ole ihan ollut varaa tai viitseliäisyyttä rakentaa. Onko tuollaisia köyhän miehen "moottoriteitä" muualla maailmassa edes? Ruotsissakin tiet ovat monesti selkeästi kolmekaistaisia, jolloin ei tarvitse ihan niin paljon miettiä, että missä ajellaan.

36

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SFC-44556699

      Jos jokainen suomalainen jolla on ajokortti joutuisi ajamaan inssi uudestaan niin 90 % menettäis kortin. Harva tuntee liikennesäänöt ja jos tunteekin niin viis veissaa niistä.

      Tiedän että asia on näin koska itse olen ajanut kolme kertaa inssi. Ensin otin ABC kortin sitten pikku e koska olin karavaanari ja omistin Chevy vaunu. Pari vuotta myöhemmin otin rekkakortti joten nyt minulla on ABCE.

      Joka kerta kun ajelin inssi tein jotakin pikku vika liikenteessä mutta kaikki kolme inssiä meni kyllä ekalla läpi.

      Suomalaisilla on vaikeata ymmärtää mitä tarkoittaa KOLMIO ja LIIKENNEYMPYRÄ tuo todellisia ongelmia. Samoin pyöreitä lätkiä missä numeroita, nehän tarkoittaa SUURIN sallittu nopeus EI vähintäin näin kovaa.

    • Jiihhaaa

      Toivottavasti ehdin tehdä tarpeeksi popcornia ennenkuin Rotta saapuu paikalle...

      • Nääh, en havainnut nopealla vilkaisulla hirveästi vikaa aloitusviestissä, enkä poikkeuksellisesti Eskon vastauksessa kysymykseenkään.

        Jos jostain pitäisi nillittää, niin tuosta aloituksen "kaistamerkinnät puuttuvat" -kohdasta. Sehän on leveäkaistateiden idea, että kaistamerkintöjä vähentämällä on mahdollistettu ohittaminen kapeammalla tiellä. Niin kapeita kaistoja kun ei olisi voinut oikein tiehen piirtää, että neljä kaistaa olisi rinnan mahtunut. Ja toisaalta leveää autoa ei silloin olisi voinut ohittaa vastaantulijoiden kaistaa pitkin. Oikein älykkäästi on kaistat noihin piirretty.


      • sdfgsdggggg
        TheRat kirjoitti:

        Nääh, en havainnut nopealla vilkaisulla hirveästi vikaa aloitusviestissä, enkä poikkeuksellisesti Eskon vastauksessa kysymykseenkään.

        Jos jostain pitäisi nillittää, niin tuosta aloituksen "kaistamerkinnät puuttuvat" -kohdasta. Sehän on leveäkaistateiden idea, että kaistamerkintöjä vähentämällä on mahdollistettu ohittaminen kapeammalla tiellä. Niin kapeita kaistoja kun ei olisi voinut oikein tiehen piirtää, että neljä kaistaa olisi rinnan mahtunut. Ja toisaalta leveää autoa ei silloin olisi voinut ohittaa vastaantulijoiden kaistaa pitkin. Oikein älykkäästi on kaistat noihin piirretty.

        No nyt on tainnut Rotkoteus Hittavainen ruunata rotankin.


      • KaistojaRiittää
        TheRat kirjoitti:

        Nääh, en havainnut nopealla vilkaisulla hirveästi vikaa aloitusviestissä, enkä poikkeuksellisesti Eskon vastauksessa kysymykseenkään.

        Jos jostain pitäisi nillittää, niin tuosta aloituksen "kaistamerkinnät puuttuvat" -kohdasta. Sehän on leveäkaistateiden idea, että kaistamerkintöjä vähentämällä on mahdollistettu ohittaminen kapeammalla tiellä. Niin kapeita kaistoja kun ei olisi voinut oikein tiehen piirtää, että neljä kaistaa olisi rinnan mahtunut. Ja toisaalta leveää autoa ei silloin olisi voinut ohittaa vastaantulijoiden kaistaa pitkin. Oikein älykkäästi on kaistat noihin piirretty.

        "Jos jostain pitäisi nillittää, niin tuosta aloituksen "kaistamerkinnät puuttuvat" -kohdasta. Sehän on leveäkaistateiden idea, että kaistamerkintöjä vähentämällä on mahdollistettu ohittaminen kapeammalla tiellä."

        Lue ja ymmärrä aloituksen teksti:
        "Ja tämähän johtuu tietysti siitä, että köyhässä maassamme sitä kolmatta kaistaa ei ole ihan ollut varaa tai viitseliäisyyttä rakentaa. "

        Eli, on tehty erittäin köykäinen ratkaisu kun näitä kaistoja on vain levenntty ilman varsinaista kolmatta kaistaa. Siksi niitä merkintöjä ei tietenkään ole.


      • KaistojaRiittää kirjoitti:

        "Jos jostain pitäisi nillittää, niin tuosta aloituksen "kaistamerkinnät puuttuvat" -kohdasta. Sehän on leveäkaistateiden idea, että kaistamerkintöjä vähentämällä on mahdollistettu ohittaminen kapeammalla tiellä."

        Lue ja ymmärrä aloituksen teksti:
        "Ja tämähän johtuu tietysti siitä, että köyhässä maassamme sitä kolmatta kaistaa ei ole ihan ollut varaa tai viitseliäisyyttä rakentaa. "

        Eli, on tehty erittäin köykäinen ratkaisu kun näitä kaistoja on vain levenntty ilman varsinaista kolmatta kaistaa. Siksi niitä merkintöjä ei tietenkään ole.

        Kolme kaistaahan olisi selkeä huononnus, eikä olisi maksanut ekstraa. Neljä kaistaa olisi ollut parannus, mutta olisi vaatinut leveämmän tien.

        Leveäkaistatie toimii lähes yhtä hyvin kuin nelikaistainen tie, mutta kolmikaistaisen tien kustannuksilla (kolmikaistaisessa siis ohituskaistoja vuorotellen kumpaankin suuntaan).


      • KaistojaRiittää
        TheRat kirjoitti:

        Kolme kaistaahan olisi selkeä huononnus, eikä olisi maksanut ekstraa. Neljä kaistaa olisi ollut parannus, mutta olisi vaatinut leveämmän tien.

        Leveäkaistatie toimii lähes yhtä hyvin kuin nelikaistainen tie, mutta kolmikaistaisen tien kustannuksilla (kolmikaistaisessa siis ohituskaistoja vuorotellen kumpaankin suuntaan).

        "Kolme kaistaahan olisi selkeä huononnus, eikä olisi maksanut ekstraa. "

        Mitä sä rotta taas selität? Miten niin oikea kolmikaistainen tie olisi muka huononnus? Ja mihin verrattuna? Tuossa aloituksessani puin myös tätä asiaa. Ruotsissa ne kolmikaistaiset tiet olivat ainakin ihan jees keksintö.


      • Jiihhhaaa

        Onneksi on poppareita paljon. Pitkäkestoinen show on alkanut :D


      • KaistojaRiittää
        Jiihhhaaa kirjoitti:

        Onneksi on poppareita paljon. Pitkäkestoinen show on alkanut :D

        Joo. Olisi ihan kiva jatkaa tätä showta mutta viemärieläin ei tajua näitä viestejä keskeltä ketjua, vaikka itse vaatii niitä sinne kirjoitettavaksi. Tai vaihtohtoisesti hän miettii että mitähän tuli sanottua, ja keksii siihen todella hyvän selityksen. Ainakin mielestään hyvän siis.


      • KaistojaRiittää kirjoitti:

        "Kolme kaistaahan olisi selkeä huononnus, eikä olisi maksanut ekstraa. "

        Mitä sä rotta taas selität? Miten niin oikea kolmikaistainen tie olisi muka huononnus? Ja mihin verrattuna? Tuossa aloituksessani puin myös tätä asiaa. Ruotsissa ne kolmikaistaiset tiet olivat ainakin ihan jees keksintö.

        Kolmikaistaisella tiellä voi ohittaa vain yhteen suuntaan kerrallaan. Leveäkaistatiellä tai nelikaistaisella tiellä ohittaminen on paljon sujuvampaa.


      • KaistojaRiittää
        TheRat kirjoitti:

        Kolmikaistaisella tiellä voi ohittaa vain yhteen suuntaan kerrallaan. Leveäkaistatiellä tai nelikaistaisella tiellä ohittaminen on paljon sujuvampaa.

        Miten niin? Monestihan niiden kaistojen välissä on kaide juuri sellaisten vuoksi jotka ohittelevat miten sattuu. Leveäkaistatielle sellaista kaidetta ei voi laittaa, joka estäisi tollojen touhut, koska silloin mikään ohitus ei onnistuisi. Siksi se tie on epämääräisempi ja ohittelusta tulee vain tapa. Tämä tekee leveäkaistaviritelmästä myös melko vaarallisen.

        Nimimerkki "Jiihhhaaa": Lisää poppareita tulemaan, ei tämä ehkä tässä vielä ollut kuitenkaan.


      • Jiihhaaaa
        KaistojaRiittää kirjoitti:

        Miten niin? Monestihan niiden kaistojen välissä on kaide juuri sellaisten vuoksi jotka ohittelevat miten sattuu. Leveäkaistatielle sellaista kaidetta ei voi laittaa, joka estäisi tollojen touhut, koska silloin mikään ohitus ei onnistuisi. Siksi se tie on epämääräisempi ja ohittelusta tulee vain tapa. Tämä tekee leveäkaistaviritelmästä myös melko vaarallisen.

        Nimimerkki "Jiihhhaaa": Lisää poppareita tulemaan, ei tämä ehkä tässä vielä ollut kuitenkaan.

        No tällä kertaa rotan into lerpahti (hihihi) yllättävän äkkiä....


    • diipadaii

      "Viritelmä on erikoinen, koska kaistamerkinnät puuttuvat."
      Ei kaistamerkintöjä puutu, vaikka kohta eräs jyrsijä selittäneekin toista.

    • en_viitsi_kaahata

      Lisää nopeusvalvontaa -pienemmällä toleranssilla silloin kun ei ole alamäki- niin ei ohittaminen olisi niin iso ongelma. Jos ohittaminen veisi aina päivän (rike) tai viikon palkkatulon (päiväsakot) loppuisi "kiire" välittömästi.

      Maantienopeuksilla pääsee aina perille vaikka joutuisikin ajamaan jonossa, ohitteleva ajotapa ei juurikaan säästä aikaa. Hitaampi ajonopeus palkitsee halvemmalla polttoainelaskulla ja jos tunnistaa sen seikan että ohituspaikkojen kyttääminen on työlästä on se myös leppoisampi ajotapa.

    • LeveääBaanaa

      Jo useampi vuosi sitten Liikenneministeriö linjasi ettei nk. leveäkaistateitä enää tehdä koska ihmiset eivät ymmärrä niiden tarkoitusta eikä sitä miten niillä kuuluu ajaa joten päinvastoin nuin niiden tarkoitus oli ne lisäsivät törmäysonnettomuuksia. Kun suurinosa kuljettajista ei ymmärrä että ajoneuvon paikka on ajoradan oikeassa reunassa, oli kyse sitten normilevyisestä tiestä tai leveäkaistatiestäkin, on seuraus se että homma ei toimi. Teoriassa hyvin toimiva normaalia leveämmän tien tarjoama apu sujuvaan ajamiseen, moottoritietä halvemmalla tieosuudella, haihtui ilmaan ymmärtämättömien kuljettajien takia. Taas saimme sitä mitä tilasimme.

      • ylinopeus_ei_sallittua

        "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Turvallisuus ja sen vaarantuminen vaan tahtoo olla asia josta voi olla montaa mieltä. Kun ajaa suurinta sallittua nopeutta lähtee silti moni ohittamaan, eli oikeassa reunassa ajaminen saattaa vaarantaa turvallisuutta provosoimalla "kiireisiä" ohittamaan ylinopeudella.

        Se että yrittää ajaa mahdollisimman lähellä piennarviivaa ei ole yleinen ajotapa muutenkaan, ajourat kuluvat yleensä maantiellä keskelle ajokaistaa, ei piennarviivan viereen.


      • LeeveääBaanaa
        ylinopeus_ei_sallittua kirjoitti:

        "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Turvallisuus ja sen vaarantuminen vaan tahtoo olla asia josta voi olla montaa mieltä. Kun ajaa suurinta sallittua nopeutta lähtee silti moni ohittamaan, eli oikeassa reunassa ajaminen saattaa vaarantaa turvallisuutta provosoimalla "kiireisiä" ohittamaan ylinopeudella.

        Se että yrittää ajaa mahdollisimman lähellä piennarviivaa ei ole yleinen ajotapa muutenkaan, ajourat kuluvat yleensä maantiellä keskelle ajokaistaa, ei piennarviivan viereen.

        Hyvin harva kuljettaja huomio edes syviä ajouria. Niin paljon ja jatkuvasti näkee autoja jotka ajaa jurnuttavat niissä urissa vaikka pahimmillaan auto jopa "heiluu" ajourien sitä riepotellessa mutta silti kuljettaja ei ymmärrä siirtää autoaa pois urista. Eli ei siellä leveäkaistatielläkään ne ajorurat juuri ketään kiinnosta joten niistä huolimatta autoa tulee kuljettaa ajoradan oikeassa reunassa, turvallisuus tietysti huomioiden.

        Kyllä ne joita rajoitusten mukaan ajavat ärsyttää menevät ohi joka tapauksessa ajoi sääntöjä noudattava missä kohtaa tahansa. Jos ohitettava ajaa silloin tien oikeassa reunassa se vähentää phituksen riskiä.


      • 5-6
        ylinopeus_ei_sallittua kirjoitti:

        "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Turvallisuus ja sen vaarantuminen vaan tahtoo olla asia josta voi olla montaa mieltä. Kun ajaa suurinta sallittua nopeutta lähtee silti moni ohittamaan, eli oikeassa reunassa ajaminen saattaa vaarantaa turvallisuutta provosoimalla "kiireisiä" ohittamaan ylinopeudella.

        Se että yrittää ajaa mahdollisimman lähellä piennarviivaa ei ole yleinen ajotapa muutenkaan, ajourat kuluvat yleensä maantiellä keskelle ajokaistaa, ei piennarviivan viereen.

        Poliisit valvovat liikennettä, tavallisilla kuolevaisilla ei ole oikeutta vaikeuttaa ohituksia tai valvoa nopeuksia. Teet vain ajamisesi vaarallisemmaksi, kun blokkaat ohitustilanteita ja keräät jonoa taaksesi.


      • TurvaaReunasta
        ylinopeus_ei_sallittua kirjoitti:

        "Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

        Turvallisuus ja sen vaarantuminen vaan tahtoo olla asia josta voi olla montaa mieltä. Kun ajaa suurinta sallittua nopeutta lähtee silti moni ohittamaan, eli oikeassa reunassa ajaminen saattaa vaarantaa turvallisuutta provosoimalla "kiireisiä" ohittamaan ylinopeudella.

        Se että yrittää ajaa mahdollisimman lähellä piennarviivaa ei ole yleinen ajotapa muutenkaan, ajourat kuluvat yleensä maantiellä keskelle ajokaistaa, ei piennarviivan viereen.

        Ei se ylinopeutta ajava ohittamista jätä tekemättä vaikka se rajoitusten mukaan ajava ajaisi missä kohtaa ajorataa tahansa. Kyllä sen ohittajan ohitus on turvallisempi suoritus silloin kun ohitettava ajaa ajoradan oikeassa reunassa kuten säännöissä sanotaan. Kun ohitettava on ajaa reunassa jää ohittajalle aina enemmän tilaa ohitukselle.


      • ylinopeus_ei_sallittua
        5-6 kirjoitti:

        Poliisit valvovat liikennettä, tavallisilla kuolevaisilla ei ole oikeutta vaikeuttaa ohituksia tai valvoa nopeuksia. Teet vain ajamisesi vaarallisemmaksi, kun blokkaat ohitustilanteita ja keräät jonoa taaksesi.

        Tavallisilla kuolevaisilla on oikeus turvalliseen liikenteeseen (Rikoslaki 23 luku).

        Ehkäpä omassa asenteessasi on tarkistamisen varaa jos luulet että nopeusrajoitusta noudattavaa ei aja ylinopeutta vain kiusatakseen niitä jotka jarruttelevat kameratolppien kohdalla?

        Ohittajan turvallisuus on toki tärkeää, mutta hän vastaa siitä itse. Ohitettava puolestaan on hölmö jos väistelyllään yllyttää muita tekemään vaarallisia ohituksia, jonkinlainen itsepuolustus / itsesuojelu on tarpeen.

        "....turvallisuutta vaarantamatta.... " - on varmasti asia joka ei aukene jokaiselle ajokortilliselle, sen verran lyhyestä kurssista autokouluopinnoissa on kyse.


    • 375734

      Autokoulussa ei opetettu vuonna 2006 tuollaisesta mitään. Joten itse olen aina ajatellut että tuota leveäkaistaa koskee samat liikennesäännöt kuin kapeaa tietä. Tietysti tervettä järkeä käyttäen ohitan kyllä traktorit ja vastaavat vaikka olis vastaantulevaa liikennettä.

      Mutta en ole ikinä ajatellut että tuo olisi tarkoitettu normaalin nopeamman liikenteen ohitukseen, kuten vaikka rekat. Sen verran ahdasta on tuossa IL kuvassakin ettei ohitus samalla kaistalla tulisi mieleenkään. Aika typerä idea koko leveäkaista, mikseivät vaan voi tehdä 2 kaistaa.

    • kaikenlaistasitä

      On väärin pakottaa ajamaan ihan reunaviivassa kiinni, ja muuten tuosta ei mahdu ohi ylittämättä sulkuviivaa, tai autojen väliin jää liian pieni turvaväli sivusuunnassa.

      Kerran juuri tuolla Oulun yläpuolella olin matkalla yhdistellä kovalla tuulella, ja oli pakko ajaa vähän keskemmällä, kun tuuli nakkeli kevyttä isoa minne sattuu. Niin eikös joku henkilö-autolla päättänyt alkaa opettamaan kuinka tässä ajetaan. Meni ohi, ja jäi siihen eteen muutaman metrin päähän ajelemaan ihan reunaviivan päällä.

      Pitäisi tajuta sekin, ettei kaikki henkilö-autotkaan ole niin vakaita ajettavia, että niillä uskaltaisi ihan viivalla ajaa tuulikelillä.

      • jebulistajeee

        "9 §
        Ajoneuvon paikka ajoradalla

        Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. ..."

        Laki määrää ajamaan niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Jos ei ole turvallista, ajetaan sitten vähän keskemmällä.


    • diipadaii

      Monikaan ei tiedä mitä kuvassa oleva liikennemerkki tarkoittaa.
      Samalla sivulla oli juttu "saako pyörällä ajaa vastakarvaan" No tottakai saa ajaa ellei ajosuuntaa ole merkitty. Sillä ei ole väliä kumminpäin pyörän kuva on maalattu eikä sillä onko kadun molemmilla puolilla pyörätie.

    • KaistojaRiittää

      "Jo useampi vuosi sitten Liikenneministeriö linjasi ettei nk. leveäkaistateitä enää tehdä koska ihmiset eivät ymmärrä niiden tarkoitusta eikä sitä miten niillä kuuluu ajaa joten päinvastoin nuin niiden tarkoitus oli ne lisäsivät törmäysonnettomuuksia. "

      Juuri näin on tapahtunut, ja johtopäätös on ollut aivan oikea. Tuollaisia ihme virityksiä ei kukaan oikeasti kaipaa. Se on vähän sama kuin kesämökki ilman rantaa.

      • LeveääBaanaLisää

        Leveäkaistatien tarkoituksen ymmärtämättömyys kuvaa suuren osan kuljettajista ymmärryksen tasoa ylipäätään liikenteestä. Autokoulunopit ovat unohtuneet kauan sitten ja jokapäiväinen ajosuorite tehdään kuten ennenkin ja kuten muutkin tekevät ajattelematta sen enempää miksi. Kun sitten eteen tuleekin normaalia leveämpi tie ollaan huuli pyöreänä että mikäs se tämä on?! Leveä tie. Miten ihmeessä siinä ajetaan. No ajetaan kuten ennenkin ja muualla eli keskellä. Kummallistaista että leveäkaistatiellä ajaminen tuottaa tuskaan kun sille ei ole lainsäädännössä asetettu mitään muusta tiestöstä poikkeavia sääntöjä. Samat säännöt ja ohjeet ovat myös leveäkaistatiellä kuin muuallakin. Kaupunkien keskustoissa ja taajamissa on usein hyvinkin leveitä teitä ilman erillisä kaistaviivoja. Niissäkin ajetaan miten sattuu. Osa keskellä, osa taas keskiviivan tuntumassa. Löytyy tosin pieni osa autoilijoista jotka oikeaoppisesti ajavat oikeassa reunassa. Kyllä leveän tien antamat edut ja mahdollisuudet ulosmitataan ihmisten osaamattomuudella ja välinpitämättömyydellä. Leveäkaistatie olisi oikein käytettynä oiva apu ja helpotus niille joiden on päästävä muista ohi. Harmi ettei niitä enää rakenneta.


      • KaistojaRiittää
        LeveääBaanaLisää kirjoitti:

        Leveäkaistatien tarkoituksen ymmärtämättömyys kuvaa suuren osan kuljettajista ymmärryksen tasoa ylipäätään liikenteestä. Autokoulunopit ovat unohtuneet kauan sitten ja jokapäiväinen ajosuorite tehdään kuten ennenkin ja kuten muutkin tekevät ajattelematta sen enempää miksi. Kun sitten eteen tuleekin normaalia leveämpi tie ollaan huuli pyöreänä että mikäs se tämä on?! Leveä tie. Miten ihmeessä siinä ajetaan. No ajetaan kuten ennenkin ja muualla eli keskellä. Kummallistaista että leveäkaistatiellä ajaminen tuottaa tuskaan kun sille ei ole lainsäädännössä asetettu mitään muusta tiestöstä poikkeavia sääntöjä. Samat säännöt ja ohjeet ovat myös leveäkaistatiellä kuin muuallakin. Kaupunkien keskustoissa ja taajamissa on usein hyvinkin leveitä teitä ilman erillisä kaistaviivoja. Niissäkin ajetaan miten sattuu. Osa keskellä, osa taas keskiviivan tuntumassa. Löytyy tosin pieni osa autoilijoista jotka oikeaoppisesti ajavat oikeassa reunassa. Kyllä leveän tien antamat edut ja mahdollisuudet ulosmitataan ihmisten osaamattomuudella ja välinpitämättömyydellä. Leveäkaistatie olisi oikein käytettynä oiva apu ja helpotus niille joiden on päästävä muista ohi. Harmi ettei niitä enää rakenneta.

        Miksi et saman tien vaadi tehtäväksi kolmekaistaista tietä?


      • Varmuuden_vuoksi
        KaistojaRiittää kirjoitti:

        Miksi et saman tien vaadi tehtäväksi kolmekaistaista tietä?

        Kolmikaistaisella tiellä on ohituskielto toiseen suuntaan eli käytännössä yli puolet matkasta on ohituskiellossa. Tämäkin muuten johtuu kuljettajien omasta käyttäytymisestä.

        Vielä 15 vuotta sitten ohituskaistoilla sai ohittaa myös vastasuuntaan. Tätä mahdollisuutta käytettiin myös, vaikka oli vastaantulijoita. Yleensähän ne ajoivat reunakaistaa pitkin. Mutta tietysti kävi lopulta niin, että ohittajia sattui samaan aikaan molemmista suunnista. Muutaman kolarin jälkeen alettiin ohituskaistoille maalata kaksoissulkuviivoja ja tehdä keskikaiteita. Niinpä enää ei ohiteta vastasuuntaan, vaikka tie olisi tyhjäkin.

        Jos annetaan siimaa, joku vetää varmasti sen tiukalle. Ja kolarin sattuessa syytetään virkamiestä, joka on suunnitellut tien tai laatinut säännöt.


      • LeveääBaanaaLisää
        KaistojaRiittää kirjoitti:

        Miksi et saman tien vaadi tehtäväksi kolmekaistaista tietä?

        Miksi vaatisin kolmikaistaisia teitä kun pärjään leveäkaistaisellakin ihan hyvin? On lähes sama miten paljon kaistoja on kun aina on porukkaa jotka eivät niilläkään osaa toimia kuten on tarkoitettu.


      • KaistojaRiittää
        LeveääBaanaaLisää kirjoitti:

        Miksi vaatisin kolmikaistaisia teitä kun pärjään leveäkaistaisellakin ihan hyvin? On lähes sama miten paljon kaistoja on kun aina on porukkaa jotka eivät niilläkään osaa toimia kuten on tarkoitettu.

        No voi helvetti soikoon. Jos ne kaistat olisivat kunnolla merkattu niin ne keskellä tietä seilaavat olisivat tietysti huomattavassa vähemmistössä. Mutta noissa leveäkaistavirityksissä tien leveys ei näihin kunnon kaistojen olemassaoloon riitä.

        Ja sitten vielä ihan erillinen kommetti tähän:
        "...aina on porukkaa jotka eivät niilläkään osaa toimia kuten on tarkoitettu."

        Nimenomaan, juuri sitä sakkia täällä on KAIKKEIN eniten. Yksi suhaa risteyksissä miten sattuu, toinen leveäkaistateillä, yksi moottoriteillä, yksi ei käytä vilkkua jne. AIna löytyy jotain joo.


      • YritäYmmärtää
        KaistojaRiittää kirjoitti:

        No voi helvetti soikoon. Jos ne kaistat olisivat kunnolla merkattu niin ne keskellä tietä seilaavat olisivat tietysti huomattavassa vähemmistössä. Mutta noissa leveäkaistavirityksissä tien leveys ei näihin kunnon kaistojen olemassaoloon riitä.

        Ja sitten vielä ihan erillinen kommetti tähän:
        "...aina on porukkaa jotka eivät niilläkään osaa toimia kuten on tarkoitettu."

        Nimenomaan, juuri sitä sakkia täällä on KAIKKEIN eniten. Yksi suhaa risteyksissä miten sattuu, toinen leveäkaistateillä, yksi moottoriteillä, yksi ei käytä vilkkua jne. AIna löytyy jotain joo.

        Yritä puupää ymmärtää että leveäkaisteillä oli tarkoitus helpottaa ohitusta. Leveäkaistie on reilusti halvempi rakentaa kuin kaksi kaistaa rinnakkain oleva moottoritie. Leveäkaistatielle ei mahdu kahta kaistaa viivoineen turvallisesti eteenkään niin että rinnakkai ajettaisiin kokoajan tai pidempiä pätkiä. Ohitukset silti mahtuu tekemään helpommin kuin kapeammalla tiellä. Se on leveäkaisteizen tarkoitus mutta ymmärtämättömät suomalaiset sissasivat tämänkin parannuksen ja nyt näitä leveäkaistateitä ei enää rakenneta.


      • KaistojaRiittää
        YritäYmmärtää kirjoitti:

        Yritä puupää ymmärtää että leveäkaisteillä oli tarkoitus helpottaa ohitusta. Leveäkaistie on reilusti halvempi rakentaa kuin kaksi kaistaa rinnakkain oleva moottoritie. Leveäkaistatielle ei mahdu kahta kaistaa viivoineen turvallisesti eteenkään niin että rinnakkai ajettaisiin kokoajan tai pidempiä pätkiä. Ohitukset silti mahtuu tekemään helpommin kuin kapeammalla tiellä. Se on leveäkaisteizen tarkoitus mutta ymmärtämättömät suomalaiset sissasivat tämänkin parannuksen ja nyt näitä leveäkaistateitä ei enää rakenneta.

        Yritä sä saatanan pölö tajuta, että kirjoitin nuo samat asiat jo aloitukseeni. Mutta koska olet täysi jurpo niin ethän sä sitä tule tajuamaan. Kyseessä on köyhän maan ikioma sävellys jollaisia ei muualla sivistyneessä maailmassa edes taida olla.


      • EiAutaRautalankaSinua
        KaistojaRiittää kirjoitti:

        Yritä sä saatanan pölö tajuta, että kirjoitin nuo samat asiat jo aloitukseeni. Mutta koska olet täysi jurpo niin ethän sä sitä tule tajuamaan. Kyseessä on köyhän maan ikioma sävellys jollaisia ei muualla sivistyneessä maailmassa edes taida olla.

        Tiedätkö että olet juuri niitä jotka aiheuttavat hyvien ja periaatteessa toimivien liikenneratkaisujen rakentamisen estämisen? Jos et ymmärrä leveäkaistatien etua on pelottavaa ajatella mitä muita asioita et ymmärrä liikenteessä. Kun perusajatukset ovat hakusessa et tietenkään ole liikenteessä mikään kovin kummoinen.


      • KaistojaRiittää
        EiAutaRautalankaSinua kirjoitti:

        Tiedätkö että olet juuri niitä jotka aiheuttavat hyvien ja periaatteessa toimivien liikenneratkaisujen rakentamisen estämisen? Jos et ymmärrä leveäkaistatien etua on pelottavaa ajatella mitä muita asioita et ymmärrä liikenteessä. Kun perusajatukset ovat hakusessa et tietenkään ole liikenteessä mikään kovin kummoinen.

        Minä en kuulu niihin, jotka eivät ymmärrä leveäkaistatien peritaatteita puhumattakaan siitä, että näillä kilsoilla en tajuaisi liikenteestä mitään.

        Päin vastoin, juuri siitä samasta syystä uskallan epäillä leveäkaistateiden toimivuutta. Aivan samasta syystä epäilen jokaisen liikennevalo-ohjatun risteyksen toimivuutta. Ympyrä toimii paljon paremmin.

        Hyville muutoksille en todellakaan halua olla esteenä, ja leveäkaistatiet olisivat varmasti toimivia ns. ideaalimaailmassa. Mutta koska ihminen itse on kaikessa heikoin lenkki, niin silloin näin ei voi olla. Case is closed.


      • 33VuottaTienpäällä
        KaistojaRiittää kirjoitti:

        Minä en kuulu niihin, jotka eivät ymmärrä leveäkaistatien peritaatteita puhumattakaan siitä, että näillä kilsoilla en tajuaisi liikenteestä mitään.

        Päin vastoin, juuri siitä samasta syystä uskallan epäillä leveäkaistateiden toimivuutta. Aivan samasta syystä epäilen jokaisen liikennevalo-ohjatun risteyksen toimivuutta. Ympyrä toimii paljon paremmin.

        Hyville muutoksille en todellakaan halua olla esteenä, ja leveäkaistatiet olisivat varmasti toimivia ns. ideaalimaailmassa. Mutta koska ihminen itse on kaikessa heikoin lenkki, niin silloin näin ei voi olla. Case is closed.

        Jos ihmiset ymmärtäisivät miten leveäkaisteillä tulisi ajaa poistuisi heikoin lenkki. Ohitukset onnistuisivat lähes kuten moottoritiellä mutta vain selvästi halvemmalla tien rakentamisella. Lisää leveäkaistoja tarvittaisiin. Harmi että ymmärtämättömät kuljettajat estävät niiden rakentamisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe