Citroenin huono laatu, legendaa

CitroenC5coupe

Olen ajanut Citroeneilla mutta myös Peugeoteilla, samoin Renaulteilla.
Kaikille kolmelle merkeille on ominaista erittäin huono ruostuminen.
Ainoa keino saada korit ruostumaan on hioa maalit pois pohjaa myötem.
Moottorit hajoavat järkiään viimeistään 600...700 tuhannen kohdalla.
Vaikka kuinka harvoin öljyjä vaihtelisi. Eikä 120 tuhannen hihnanvaihtovälilläkään voi paljon kehuskella.
Vaihteistot ovat aivn yhtä huonoja kuin moottorit.
Iskunvaimentimia saa olla yhtenään vaihtelemassa vähän yli 300 tuhatta ja piti vaihtaa toinen takaiskari
Sama juttu jarrupaloissa ei kestä juuri yli 150 tuhatta.
Entäs pakoputki alle 15 vuoden piti alkaa vaihtamaan
Ja osat ne maksaa aivan mansikoita, joku valittikin rapeiden ylläpitökuluista.

37

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IhanTyytyväinenOllut

      Aika pitkälle samaa mieltä. Ainoa paikka, joka saisi kestää paremmin, ovat pyörän laakerit. Parissa Citikassa takapyörän laakeri meni vaihtoon alle 150tkm:n ajon jälkeen.

    • CitroenC5coupe

      Ongelma ei ole yksin Citroenin vaan melkein kaikissa autoissa joissa on urakuulalaakerit, on ongelmia.

    • PaSkAseon

      Joo myös morris marina ja vauxhall viva olivat aikoinaan samaa tasoa kuin nykyranskikset, pari nollaa kun ottaa pois kilometreistä niin ollaan aika lähellä oikeaa totuutta noissa ranskis autojen kestävyydessä, top gearissa sanottiin että sitikka tekee ihmisistä idiootteja: hienosti suunniteltu se plurielin irroitettava katto...mutta toi aloitusviesti hyvä: valehtelijoiden klubissa ovat tyytyväisiä

    • CitroenC5coupe

      On jäänyt huussimies seitkyt luvulle. Peräkämmarissi kiljupaissään veistelee noita juttujaan.

      Kelan päivärahoilla kun ei nykyautoilla ajella. Eikä kaupan kaljaakaan juoda.

      Vai mitä tunnusta pois, ettei huussin tuotteille haiseva pultsari pääse edes jobbari autoliikkeiden ulkorivistöjä katsastamaan.
      Kilju kun mädättää motoriikan ja ajatteluelimen.

    • CitroenC5coupe

      Vaimolla on C5 ja ajn silla mieluusti kun olemme yhdessä liikenteessä.
      Laadukkaalla ja mukavalla autolla kun on kiva ajella.

      Kun vielä muistaa sen uskomattoman taloudellisuuden jolla matka taittuu.
      Hankintahinta on käytetyllä autolla huvittavan edullinen.
      Sanonta halvalla ei saa hyvää on kääntynyt Citroenin, ainakin C5 kohdalla ylösalaisin.

      Ei kalliita remontteja, pieni polttoaineen kulutus, luotettavuus ja pieni ylemmyyden tunne siitä että juuri minä olen se joka ymmärtää enemmän mukavuudesta.
      Ominaisuus jota umpikumirenkalla, rautajousilla, kovilla penkeillä ja metelillä varustetun auton kuljettajilla ei ole kokemusta eikä ymmärrystä.

    • hautecoure

      Hienoja fantasiota. Sääli vaan että katsastustilastot ja kestävyystestit puhuu toista kieltä. Mutta hei! Ei anneta tosiasioden haitata hyvää tarinaa. Ex je. Citikka on tosi kestävä,joo.

    • CitroenC5coupe

      En millään jaksa pitkäaikaisena ranskiskuskina ymmärtää näitä ennkkoluuloisia laitapuolen kullkijoita joiden missio on moittia automerkkejä.

      700 tuhatta kilometriä ranskalaisautoilla, jotka useimmat ovat olleet esiomistettuja, osoittaa etteivät ne millään voi olla maineensa veroisia, siis huonoja.
      Tosin en ole niillä pienimmillä juuri ajellutkaan vaan kaikki ovat olleet ammattilaisten yleisesti käyttämää tasoa.
      Aina on perille tultu ilman ongelmia.
      Mitään merkittäviä remontteja kunnossapitohuoltojen lisäksi ei ole tarvinnut koskaan tehdä

      • Citikanomistaja

        Komppaan edellistä. Ei Citroen ole muita autoja huonompi, mutta hiljaisempi ja mukavampi.


      • citras

        Onhan se Citikka hiljainen, täysin äänettömästi jälleen kerran odottaa korjaamon pihassa vuoroaan.


      • sdvfgtjyu7

        "Mitään merkittäviä remontteja kunnossapitohuoltojen lisäksi ei ole tarvinnut koskaan tehdä"

        Täytyy nyt totuuden nimissä sanoa että jos autolla, siis millä hyvänsä autolla, ajetaan 700tkm on siihen joutunut vaihtamaan yhtä jos toista osaa useampaan kertaan. En nyt väitä ranskalaisia sen huonommiksi kuin muitakaan autoja, mutta väitteesi että olisit ajanut 700tkm tekemättä muuta kuin pelkät huollot, on paskapuhetta.

        Esimerkiksi sellaista laturia tai vesipumppua ei ole tehtykkään joka kestäisi 700 tonnia. Ei myöskään iskareita. Entisenä ammattiautoilijana(noin 100tkm/vuosi) 30vuoden uran aikana en muista yhtään automerkkiä(myös ranskiksia) jolla olisi päässyt edes puolta miljoonaa niin ettei käytännössä kaikkia moottorin ympärillä olevia apulaitteita olisi vaihdettu ainakin yhteen kertaan. Samoin alustan kaikki osat on tuohon mennessä vaihdettu ainakin yhteen kertaan.

        Väite että pääsisi 700tkm pelkillä huolloilla on paskapuhetta.


      • ValehtelijoidenKlubi
        sdvfgtjyu7 kirjoitti:

        "Mitään merkittäviä remontteja kunnossapitohuoltojen lisäksi ei ole tarvinnut koskaan tehdä"

        Täytyy nyt totuuden nimissä sanoa että jos autolla, siis millä hyvänsä autolla, ajetaan 700tkm on siihen joutunut vaihtamaan yhtä jos toista osaa useampaan kertaan. En nyt väitä ranskalaisia sen huonommiksi kuin muitakaan autoja, mutta väitteesi että olisit ajanut 700tkm tekemättä muuta kuin pelkät huollot, on paskapuhetta.

        Esimerkiksi sellaista laturia tai vesipumppua ei ole tehtykkään joka kestäisi 700 tonnia. Ei myöskään iskareita. Entisenä ammattiautoilijana(noin 100tkm/vuosi) 30vuoden uran aikana en muista yhtään automerkkiä(myös ranskiksia) jolla olisi päässyt edes puolta miljoonaa niin ettei käytännössä kaikkia moottorin ympärillä olevia apulaitteita olisi vaihdettu ainakin yhteen kertaan. Samoin alustan kaikki osat on tuohon mennessä vaihdettu ainakin yhteen kertaan.

        Väite että pääsisi 700tkm pelkillä huolloilla on paskapuhetta.

        Totta joka sana !


    • ödlaaja

      Mikä on citikalla ammattilaisen taso? Tarkoitatko tolppahomojen käyttämiä rissoja. Nehän tietää tunnetusti kaikesta kaiken. Ja vähän enemmän.

    • ffubjhggszd

      Vähän juu tässä ihmetellyt, mihin sitikan (ja pösön) huono maine oikein perustuu. 40 vuotta autoilua ja 25 eri autoa. 15 vuotta sitten ostin ensimmäisen ranskalaisen, pösön. Siitä lähtien perheessä ollut kaksi pösöä, opeli, toyota ja sitikka. Vanhoja autoja, uusiin ei ole varaa. Opeli ja toyota olisi saanut jäädä hankkimatta. Viimeisin hankinta viisi vuotta sitten, viisi vuotta vanha xsara. Taka-akselin vaihdon jälkeenkin jäi reippaasti voiton puolelle niin rahallisesti kuin ajomukavuuden puolesta muijan corollaan verrattuna.
      Sitikat, mukavia ajaa, kestää siinä missä muutkin, eikä ensimmäisten joukossa pilalle ruostumassa. Mutta tuo perusteeton huono mainehan on vain hyvä asia, köyhemmätkin (omaan ajatteluun kykenevät) saavat hankittua hyviä autoja.

      • Renoo_on_raju_rauta

        Komppaan satasella


    • pöööölllkiö

      Kyllä citikan huono maine perustuu ihan tosiasioihin. Jo yli sata vuotta sutta ja sekundaa.

    • Ruupo

      Joo- Peugeotin pyöränlaakerit kestää 20 tkm /27 kk ja on kuulemma ihan normaalia sanoo maahantuoja. EI TAKUUASIA !!!

    • 1promillekehuuomaansa

      Kaikki masokistit kokoontuneet ylistämään ranskalaista rapeutta.

      Jatkakaa edelleen samaan malliin sillä onneksi olette kuitenkin selkeästi vähemmistöautoilijoita !

      • lototako

        En omista citroenia mutta mielestäni käytetyn volkkarin ostaja on suurin masokisti. Vielä kun ostaa osamaksulla TSI&DSG yhdistelmän. Ps. Ennemmin rahat lottoon.


    • ilonpilaajaHerttoniemi

      Moi. Eräs tuttuni antoi vinkin tästä palstasta. Oletti vissiin, että minä rupean tämän palstan oikeaksi tietäjäksi.
      No, olen tosiaan mekaanikko korjaten Citroenia ja Peugeoteja, ja Diesel-puolella tietenkin Fiatia, PSA-yhtymän yhteistekeleitä.

      Aloitetaan kahdesta faktasta: Parhaat dieselmoottorit ovat todellakin HDi ja Jtd -moottorit. Pakuissa sitten onkin muita pahoja ongelmia riittämiin. Takuuaikana niitä korjautetaan kiltisti, ehkä jopa sen aikaa kunnes huoltokirja on täynnä eli 150tkm asti. Tämän jälkeen huoltovälit kasvavat, kun oikutteleva paku ei jaksa muuta kuin oikutella. Sitten tulee se vaihe, kun auto ei enää kiinnosta vaan aw katsastusta varten kursitaan kokoon. Oletteko huomanneet, miltä 200tkm ajetut citikat ja pösöt näyttävät? Verratkaapa Toyotaa tai Volvoa: Ne näyttävät ryhdikkäiltä vielä 400tkm ajettuina.

      Totuus on se mikä on 100-150tkm ajettu Citroen koetaan vielä sen arvoiseksi, että siitä kannattaa pitää huoli, tämän jälkeen se on silkkaa menoa niin autolle kiin rahoillekin.
      Takapyörät ovat retkahdelleet citroeneissa jo 90-luvulta asti, mutta silti uudet luomukset piti rakentaa samalla tavalla :)
      Katsotaanpa Pösö 207, 307ja 407:aa. Peugeotin kenties huonoin sarja. 607 oli todella hyvä, mutta ei niin hyvä kun annetaan ymmärtää vrt. Samalla hinnalla saa Mersum, Volvon ja Toyotan.
      Citroen C4, C5 ensimmäiser mallit olivat todella huonoja. Vuodesta 2006 selvästi parempia.
      Samaa voi sanoa surkuhupaisista xsarasta, picassosta ja pösön 1007:sta, jota on erittäin vaikea myydä, vielä vaikeampi korjata.

      • v7utmpio

        Eipä tossa ole mitään uutista meille japanilaisilla laatumerkeillä ajaville.


      • 607_tampio

        Eipä tuo ilonpilaajaHerttoniemi sen kummempi trolli ole kuin muutkaan.
        Mekaanikko on se puun alimmalla oksalla istuva joka yulöskatsoessaan näkee pelkkiä....
        En usko noihin juttuihin.
        Sontisi omaan pesäänsä noilla jutuillaan.
        Toisaalta auton korjaaja ei koskaan näe yhtään ehjää autoa, olipa merkki mikä hyvänsä.


      • ilonpilaajaHerttoniemi
        607_tampio kirjoitti:

        Eipä tuo ilonpilaajaHerttoniemi sen kummempi trolli ole kuin muutkaan.
        Mekaanikko on se puun alimmalla oksalla istuva joka yulöskatsoessaan näkee pelkkiä....
        En usko noihin juttuihin.
        Sontisi omaan pesäänsä noilla jutuillaan.
        Toisaalta auton korjaaja ei koskaan näe yhtään ehjää autoa, olipa merkki mikä hyvänsä.

        Mutta, kai myönnät sen, että kokeneena ranskalaisautojen mekaanikkona osaan hieman kertoa ko. autoista.
        Sinun mielestäni näen pelkkiä rikkinäisiä autoja, mutta muista, että minä myös korjaan ne.
        Minä sentään tiedän minkälaisia vikoja niissä oikeasti on.
        mieti, kuinka monessa autossa vaihdetaan laakereita, palloniveliä ja raidetangon päitä kerran vuoteen?
        Monessako muussa autossa menevät nuo puolahatut rikki, eivät ainakaan toyotassa, Nissaneissa eikä Mazdoissa. Mazda tosin ei saa ruosteongelman myötä samoja pisteitä japanilaisuudesta.

        Citroenit, Peugeotit ja Renaultit ovat erittäin hyviä ajaa, jokseenkin helppoja korjata lukuunottamatta kahden ensiksi mainitun taka-akselia. Vika tuhoaa renkaat, akseli maksaa korjauksineen jopa 1000 euroa.

        Tarkoitukseni ei siis ollut pelkästään moittia Ranskalaisia autoja, mutta myönnä, että laatuongelmia on ollut aina eikä ne ole soveltunut kaikilta osin Suomen ilmastoon.


    • Deep_sea

      Shallow waters you are seiling on

    • CitikkaToiii

      Kerran ostin uuden Citroenin ja ajattelin pitää sen loppuun, mutta ikävä kyllä mälläsin sen ja jouduin kun jouduinkin kokemaan arvonaleneman.

      Sen jälkeen olen ajatellut että Citroenin (tai ylipäätään ranskalaisen) voi ostaa joko työsuhdeautoksi uutena tai sitten käytettynä, jolloin hinta on jo pudonnut mutta etenkin isommat mallit ovat vielä erittäin luotettavia ja ruosteettomia.

      En ole merkkiin (tai ranskalaisiin yleensäkään) mitenkään erityisen fiksoitunut enkä osaa vertailla koska kaikki autoni ovat olleet eri ikäisiä, mutta ainakin tällä hetkellä koen että ranskikset ovat olleet miellyttäviä ja toimivia. Pahimmat murheenkryynit autojeni joukossa eivät ole olleet ranskalaisia.

    • RapeudenHuipentuma

      "Citroenin huono laatu, legendaa"

      Ei todellakaan ole vaan täyttä arkipäivän realismia !

      • VARMAATIETOA

        Aika outoa että ranskalaisten laatu on huippua mutta arvo laskee jyrkimmin.
        Toyota on paskaa ja arvo säilyy parhaiten,tutkitusti! No riippuu tietysti,keneltä kysyy...


      • kokemuksesta_opittua

        Sitä minäkin olen ihmetellyt molemmat omistettuani. Corollan romusta melkein kilpailtiin, mutta loistokuntoisesta Xantiasta piti luopua melkein ilmaiseksi. Hulluja nuo merkkifanaatikot. Todellisella kunnolla ja ominaisuuksilla ei tunnu olevan mitään väliä, vaan merkin maine ratkaisee.


      • KaukanaHuipusta
        VARMAATIETOA kirjoitti:

        Aika outoa että ranskalaisten laatu on huippua mutta arvo laskee jyrkimmin.
        Toyota on paskaa ja arvo säilyy parhaiten,tutkitusti! No riippuu tietysti,keneltä kysyy...

        Kertoisitko että missä kohtaa sitä ranskalaista huippulaatua voi havaita?


    • tottatotta

      Aloittaja on sikäli oikeassa että Citroenin laatu on todellakin legendaarisen huonoa.

    • Ettäkö_huonoa_laatua

      Kaikkia autoja korjaillaan isommalla ja pienemmällä rahalla.
      Naapurini V70 korjattiin vuoden sisällä 7000€ edestä.
      Minä reppana joka kolme autoa eivät yhteensäkään ole noin kalliita ei vaikka kaikki huolto ja korjauskulutkin pantaisiin pakettiin ole edelleen mieltä että ajan ajoni murto-osalla noista kustannuksista.
      Työtoverini Audin vaihteistoa ruukittiin 8000 € edestä, Toiselta toverilta paukahti Fordista polttoainepumppu, kolmannelta Tojotasta sytytysjärjestelmä neljänneltä vaihdettiin keskusyksikkö Audiin, viides valitti Audin järjettömän kalliita huoltohintoja.
      Perheemme neljässä peugeotissa suurimmat viat ovat olleet takajarrusatulan vaihto, kytkimen uusinta 250 tuhannen kohdalla, pakoputki ja imusarjan paineanturi viimeisten viiden vuoden aikana. Sitä edellisessa katkesi jarruputki takaa. Olin aivan unohtaa, apulaitehihna katkesi 230 tuhannen ajon jälkeen.
      Perintö 505 vm 88 on uusittu jarrusylinterit taakse ja juotettu liitos polttoaineen syöttöreleestä. Pakoputki alkaa kyllä vedellä viimeistä virttä.

    • Toisella_merkillä

      Peugeoteilla ajelin mielikseni noin 25 vuotta. Viimeistä Pösöäni (406 ST 2.0) pidinkin poikkeuksellisen pitkään, melkein 17 vuotta. Kilometrejä tosin kertyi vähänlaisesti, 10 tkm/vuosi -tahtiin. Auto on ajossa edelleen jälkikasvuni käytössä; ajokille tulee parin kuukauden päästä 19 vuotta täyteen.

      Ohjaustehostimen vuoto on merkinnyt kalleinta remppaa, vähän toista tonnia. Muut murheet ovat sitten olleet lähinnä kuluvien alustanosien ("koiranluiden" tms.) vaihtoa ja takajarrujen herkistelyä katsastusten edellä. Etujoustintuen ylälaakeri jumiutui joskus aiheuttaen toisen jousen katkeamisen, jolloin laakerit ja jouset menivät vaihtoon. Useimmat katsastukset ovat hoituneet läpihuutojuttuina ilman edeltäviä toimenpiteitä. Keskuslukitus on joskus oikutellut pakkaskeleillä.

      Moottorissa ja voimansiirrossa ei ole ollut mitään ongelmia koskaan.

      Auto on edelleen miellyttävämpi ajaa kuin moni uusi. Vaihtoon minua houkutteli vuonna 2008 lähinnä halu saada a) automaattivaihteisto, b) ilmastointi ja c) vakionopeussäädin. Nämä nykyisin melkeinpä itsestäänselvyydet olivat Peugeotia syksyllä 1996 ostaessani vielä kalliita lisävarustetason juttuja.

      Haksahdin vaihdossa toiseen merkkiin (mutta vaihtoarvonsa vanhuuttaan jo menettänyt 408 jäi vaihdossa itselle kakkosautoksi kesään 2013 saakka, jolloin lahjoitin sen nuoremmalle sukupolvelle).

      Harkitsin ranskalaista ja kävin koeajollakin (tällä kertaa Peugeot 508) vielä tänä vuonna, ollessani jälleen autokauppoja hieromassa. Päädyin valinnassani kuitenkin selvästi kalliimpaan merkkiin. Siinä tein ehkä turhamaisuuttani virheen, vaikka tällä hetkellä uudesta ostoksestani nautinkin.

      Citikkaa en ole koskaan omistanut, mutta Citroën C5 on mielestäni tasavahva vaihtoehto Peugeot 508:lle.

      • Toisella_merkillä

        >Haksahdin vaihdossa toiseen merkkiin (mutta vaihtoarvonsa vanhuuttaan jo
        >menettänyt 408 jäi vaihdossa itselle kakkosautoksi kesään 2013 saakka)...

        Korjaus: malli oli tietenkin 406 eikä 408.


    • ohitusmutkassa

      samaa mieltä, ei valittamista, mersu miesten on päästävä ohi vaikka henki menis.

      • Toisella_merkillä

        Taidat yleistää. Minun uusin merkkini on M-B, eikä merkinvaihto ole muuttanut ajotyyliäni tippaakaan. Moottorini nimellisteho putosi merkinvaihdossa 3 kW, huippuvääntöä tuli puolestaan 10 Nm lisää. Suoritusarvot käytännössä samat (ja minulle täysin riittävät).

        Ajelen edelleen omaa tahtiani, joutuisasti mutta revittelemättä. Vakionopeussäädintä hyödynnän paljon. Toiset saavat aivan automerkistään riippumatta ohittaa minut huoletta – en provosoidu kisailemaan. Toisaalta ohittelen hitaampia niin kuin ennenkin – mutta vaarattoman ohituspaikan valiten.


    • AinaNäitäRiittääVaan

      Taas joku mopoautokuski kuvittelee ajelevansa M-B merkkisellä nazikeksinnällä mutta kuvitelkoon ressukka minun puolestani.

      Onhan se hienoa tulla tänne aikuisten ihmisten palstalle vähän valehtelemaan !

      • Toisella_merkillä

        Mikä siinä Mersussa oikein ärsyttää muunmerkkisellä ajavia niin, että on yritettävä leimata M-B-kuski valehtelijaksi?

        Auto kuin auto – arvostan Citikan korkealle, mutta mieleni teki Mersua vielä enemmän ja uuden sellaisen – vieläpä takavetoisen – onnistuin itselleni ja vaimolleni hommaamaan eläkevuosien yhteiseksi kulkupeliksi. Kun tullaan nykyisin toimeen yhdellä autolla, voitiin kohdistaa hankintaan kummankin roposet.

        Ranskalaista auto-osaamista en väheksy tippaakaan, Renaultilla ja neljällä Peugeotilla yhteensä melkein 30 vuotta mielikseni ajaneena.


      • Dontcare

        No ne kyykyttäjäksi itseään sanovat ärsyttävät täällä ja liikenteessä.
        Asiallisia liikujia vastaan minulla ei ole mitään ajoipa millä merkillä hyvänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe