Voiki ihminen olla samanaikaisesti olla sekä

Matti_Ketola

ns. "uskova" että tervejärkinen?

Onko tästä olemassa esimerkkejä?

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katso maailmaa ja Suomea. Hyvin vaikea on nähdä kovin tervejärkisiä uskovia. Tunnen silti muutaman sellaisen uskovan, joten ei tilanne heidän kohdallaan aivan toivoton ole.

      Mutta en tunne enkä tiedä yhtään helluntailaista, joka olisi osoittanut olevansa tervejärkinen. Viimeksi kävi heidän kanssaan niin, että yksi sanoi saaneensa kehoituksen tulla luokseni, koska minulla oli kuulemma ongelmia. Mutta ei minulla ollut ongelmia, joten asia ei jatkunut pitemmälle: tuntui vain että olin tekemisissä hullun kanssa.

    • eisamanaikaisesti

      Jos uskova haluaa palata tervejärkiseksi, niin kyllä se eheytymisen vaatii ensin.

    • Palstan harvalukuiset tervejärkiset uskovat ovat "uudestisyntyneiden" mielestä ateisteja tai oikeastaan heitäkin pahempia.

    • WhiteandBlack

      Mikä on mittari, ja kuka on mittaaja "tervejärkisyyteen"?

      Jos toisella heittää yhtä paljon kuin "minulla" kutsut häntä "normaaliksi". Kun vääristyneillä asioilla "aivopestään" kansaa monen tuutin kautta niin "pimeästä tehdään valkeutta ja valkeudesta pimeyttä, sekö on sitten "normaalin ihmisen" tila?

      Jes.5:20. "Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!.."

      Ef.4:17." Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, 18. nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, 19. ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa..."

      (Jeesus sanoi heille ) Luuk.24: 44." Ja hän sanoi heille: "Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa". 45. Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset. 46. Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, 47. ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista..."

      • rakkaudellisesti

        sinulla riittää tuota palavaa todistusta..oletko pohtinut että juuri siellä seurakunnissa sitä pitäisi julistaa sillä siellä se uskonpuhdistus on tarpeen..täällä julistetaan että ihminen joka ei usko ei ymmärrä raamattua silti raamatun paikoilla julistetaan tuomion sanaa..tuntuu oudolta..eikö kristus kutsunut ihmisiä luokseen ja paransi sairaita..nykyään ei näytä sitä tapahtuvan vaan pelkkää raamatulla lyömistä..oletko sinä sellainen jota jeesus kutsui kyykäärmeen sikiöksi vai vietkö todellista rakkautta maailmaan..lue vuori saarna ja ota siitä oppia elämääsi niin työsi saattaa joskus jonkunlaista hedelmää kantaakkin..


    • drgh

      Aika vakava väite, että Sipilä ei olisi tervejärkinen. Meilläkö on hullu pääministeri? Olemmeko valinneet hullun maan johtoon?

      • ijnnji

        Ei Sipilä ole uskova. Ei hän usko mihinkään aatamiin ja eevaan tai puhuviin aaseihin ja jättiläisiin.


      • aasienPuheet
        ijnnji kirjoitti:

        Ei Sipilä ole uskova. Ei hän usko mihinkään aatamiin ja eevaan tai puhuviin aaseihin ja jättiläisiin.

        "puhuviin aaseihin"... No, jospa siinä juuri puhui yksi "aasi".??
        Aasi voi uskoa alkulimaan, josta tuli aadam ja eeva. Huomaatko paikkasi?
        Mitta-asteikkosi sanassa "jättiläinen" - on vain inhimillinen mitta-asteikkosi, hieman kuin "keisarin" mitta. Se heittää sen mukaan, millainen keisari kulloinkin esittää mittansa.
        Tämä oli esimerkki mitasta.
        Mutta, luomakunta, joka toimii valtavan tarkan ajankellon mitan mukaan, luotu etsii juuri siitä tarkkuuden, että voi tehdä jotain.
        Siis..... taisi "aasi" puhua, eli löydät itsesi asian ääreltä.

        Täytyy vain hoksata asiat


      • aasienPuheet kirjoitti:

        "puhuviin aaseihin"... No, jospa siinä juuri puhui yksi "aasi".??
        Aasi voi uskoa alkulimaan, josta tuli aadam ja eeva. Huomaatko paikkasi?
        Mitta-asteikkosi sanassa "jättiläinen" - on vain inhimillinen mitta-asteikkosi, hieman kuin "keisarin" mitta. Se heittää sen mukaan, millainen keisari kulloinkin esittää mittansa.
        Tämä oli esimerkki mitasta.
        Mutta, luomakunta, joka toimii valtavan tarkan ajankellon mitan mukaan, luotu etsii juuri siitä tarkkuuden, että voi tehdä jotain.
        Siis..... taisi "aasi" puhua, eli löydät itsesi asian ääreltä.

        Täytyy vain hoksata asiat

        Taisi olla kyse ainoastaan siitä miten Raamattu asiat esittää. Kun kerran aasi on siellä puhuva, niin ei sen sanominen tee sanojasta "aasia".


    • hkhkjggvvjhjj

      Ehki voiki..

    • Katsojan.silmässä

      Koko juttu riippuu katsojasta itsestään ja suhtautumisestaan toisen uskoon !

      Siis se joka ei usko Jumalaan, sitä voin uskovana kunnioittaa ja hänen vakaumustaan, vaikka siis omasta mielestäni se ei ole oikea !

      Siis osaan elää uskosta osattaoman kanssa ja hyväksyn hänet kyllä, mutta moni uskosta osaton ei kuitenkaan hyväksy minun vapauttani uskoa kuten uskon !

      Siis moni pitää minua jo sen kautta hulluna kun uskon Jumalaan, joten se siis paljon riippuu siitä arvioijasta ja hänen omasta kyvystään hyväksyä eri näkemyksen omaava !

      Raamattu opettaa uskovalle seuraavaa, mutta tähän harva uskova kykenee:

      7 Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.

      Tässä tämä paikka laajemmin !

      1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
      2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
      3 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
      4 vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
      5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?
      6 Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi.
      7 Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.

      • Ei_todisteita

        "...mutta moni uskosta osaton ei kuitenkaan hyväksy minun vapauttani uskoa kuten uskon !"

        Miksi ihmisillä täytyisi olla "vapaus" luulla, että juutalaiset myytit, Kalevalan tarinat tai horoskoopit ovat tosia? Kaiken lisäksi nämä ihmiset usein opettavat harhojaan myös lapsilleen ja muille helposti altistuville. Minun mielestäni tällainen "vapaus" on erittäin kyseenalainen.

        Kyllä minäkin voin elää rauhaisasti uskovien kanssa. Mieheni on uskova ja ystäväpiiristä löytyy kristittyjä ja muslimeja. Silti voin olla avoimesti sitä mieltä, että mm. edellä mainitut taikauskoiset uskomukset eivät ole tosia. Kristityt, muslimit, suomenuskoiset, horoskooppien lukijat jne. ovat itse velvollisia tyhjentävästi todistamaan taikauskonsa todeksi.


      • Katsojan.silmässä
        Ei_todisteita kirjoitti:

        "...mutta moni uskosta osaton ei kuitenkaan hyväksy minun vapauttani uskoa kuten uskon !"

        Miksi ihmisillä täytyisi olla "vapaus" luulla, että juutalaiset myytit, Kalevalan tarinat tai horoskoopit ovat tosia? Kaiken lisäksi nämä ihmiset usein opettavat harhojaan myös lapsilleen ja muille helposti altistuville. Minun mielestäni tällainen "vapaus" on erittäin kyseenalainen.

        Kyllä minäkin voin elää rauhaisasti uskovien kanssa. Mieheni on uskova ja ystäväpiiristä löytyy kristittyjä ja muslimeja. Silti voin olla avoimesti sitä mieltä, että mm. edellä mainitut taikauskoiset uskomukset eivät ole tosia. Kristityt, muslimit, suomenuskoiset, horoskooppien lukijat jne. ovat itse velvollisia tyhjentävästi todistamaan taikauskonsa todeksi.

        Voin sanoa sinulle ihan samaa !

        Siis todista se, että Jumalaa ei ole !

        Et siihen kykene, joten uskon asioista olemme vain eri mieltä, sillä mitään todisteita sinulla ei voi olla siis siitä, että Jumalaa ei olisi !

        Onko tämä nyt näin vaikeaa ymmärtää, ihan selvä asia ?

        Sinä uskot siis tavallasi ja minä uskon tavallani, sinä vaadit minulta todisteita, mutta minä en ole vaatinut siis sinulta !

        Minä siis kunnioitan sinun uskoasi, mutta sinä et näköjään kunnioita minun !


    • Herranpelkoviisaudenal

      Eikös tämä pikku maa olekkin täynnä hulluja tekoja, ainakin jos iltasanomia lukee.

      99,99 % on muiden kuin uskovien tekemiä!

      minkä johtopäätöksen aloittaja "viisaine" taustalaulajineen asiasta mahtaa tehdä?

      • qazzaq

        "99,99 % on muiden kuin uskovien tekemiä!"

        Mistä tutkimuksesta tämä lukema on saatu?


    • mittareillamitaten

      Pitää kysyä vielä että mikä esm kesän ryyppyjuhlien jkeisistä roskakuvista kertoo että tosiviisaat ihmiset ovat olleet taas kerran yhdessä iloitsemassa suuresta viisaudestaan!?

      toinen joka nousee mieleen miksi viisaana itseään pitävät ihmiset (ei hevoset) juovat viisaa ja tapppelevat kaiket kesät ja talvet jopa kymmene litraa syntynyttä kohden?

      miksi ne "viisaat tekevä rikoksia ja käyttäytyvät kuin pahaiset kakarat retuamalla ja huoraamalla ristiin rastiin sinne tänne yätä päisää!

      mikä siinä on se elementti, joka osoittaa suureen viisauteen?

      jos kaikki olsisvat uskovia, poliisivoimat ja armeijat sais lopettaa saman tien, olisiko se kovin paha asia!

      • surullista

        Sitä yksikköä joka selvittää lasten hyväksikäyttöä ei kannattaisi lakkauttaa. Sen verran paljon ollut sitä uskovaisten keskuudessa.


    • Wau

      Psalmi 14:1 Daavidin virsi. Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän menonsa; ei ole ketään, joka tekee, mikä hyvää on.

      Jes 53:2 Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on.

      Kun lähdet teet tietoisen ratkaisun ja sanot Jeesukselle tule minun Herrakseni, niin saattaa käydä jopa näinkin ihania asioita elämässäsi:

      Amadeus Raitistui ja Eheytyi homoudesta! "Olin voissa paistettu homo. Ystäväni kysyi? Haluaisitko Amadeus rukoilla? Tuo ehdotus huvitti. Olin pienestä pitäen uskonut Jumalaan, mutta en ollut rukoillut.Ajattelin, että minulla ei ole mitään menetettävää, kokeilen. Mutta rukoilen tasan tämän kerran. Jeesus, jos olet olemassa, tämän on parasta toimia nyt! Lausuttuaan aamenen Amadeus tunsi jotain merkillistä. Oli kuin möykky olisi otettu rinnastani pois. Minut valtasi rauha, jollaista en ollut koskaan ennen kokenut." Mukaelma Me Naiset lehden ja RV lehden uutis osastossa. (N:ro 38/2013) www.uskotv.fi/ohjelmat/nicky-cruz-helsingin-saalemissa-18-5/

    • S-A

      Tähän olisi helppo vastata, että aloitus kuulosti typerältä lukiolaispojan tai ammattikoululaisen aloitukselta... :)

      Mutta jos aloitus oli tosissaan tehty, niin onko sinun mielestäsi ylipäätään kukaan ihminen tervejärkinen? Ja mikä on mielestäsi tervejärkisyyden mittari?

      Itse olen tavannut aivan yhtä paljon tervejärkisiä ihmisiä uskovissa kuin ei-uskovissa. Ja kun uskovat ovat tulleet tuntemaan hänet, joka itse on Totuus, niin ehkäpä se aiheuttaa uskovissa jopa sellaista tervejärkisyyttä ja elämän tosiasioiden tunnustamista, jota ei ilman Totuuden tuntemista voi saavuttaa. :)

      • hankala-asia

        Niin kuka sitten on tervejärkinen.Esimerkiksi Esko Valtaoja ei usko sieluun (Ps10: Jumalaton sanoo ylvästellen: "Ei hän kosta." "Ei Jumalaa ole" - siinä kaikki hänen ajatuksensa.ja 53: Hullu sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen ja iljettävä on heidän väärä menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on).
        Valtaoja sanoi Helil kyläs ohjelmassa, tosi typerää, avaruudessa olevat sivilisaatiot tulevat ja murskaavat maan. Kyllä hänen, jos kenen, tulisi tietää, ettei se ole mahdollista, koska etäisyydet estää sen toteutumisen. Tämän mukaan Valtaojakin uskoo, mutta tuo usko on enemmänkuin hölmöä. Kun psalmin hullu sana on monikossa; hullu(t) sanoo sydämessänsä: "Ei ole Jumalaa." Turmiollinen(set) ja iljettävä(t) on heidän väärä(t) menonsa; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on.


    • no.voiko.HÄ

      Voiko ihminen samaan aikaan nukkua ja olla hereillä?

      • omatun-to

        Kork.V. 5:2
        Minä nukuin, mutta minun sydämeni valvoi.
        Näin se on, jos me valkeudessa vaellamme.


    • niinmistäsejohtuu

      Iltasanomat on taas täynnä jumalattomia tekoja kuten tarkkaavainen hyvin viisas ei-uskovakin saattaa huomata tarkasti tarkatessaan asian laitamia.

      mistähän moinen asia mahtaa johtua, että viisaina itseään tituleeraavat ja tyhmiksi uskovia räksyttävät sortuvat moisiin "viisaisiin tekoihin"?

      kertoisiko ketjun aloittaja tai taustakuorolainen miksi ei siellä ole juurikaan koskaan uskovat asialla kun hulluuksia luetaan medioista?

      ei suinkaan vaan uskovainen ole mallikansalainen joka teke työnsä maksaa veronsa ei ryyppää ei retuile ei huoraa eikä homota ei täytä vankiloita ei kuormita poliisia eikä maksata yhteiskunnalla toilailujaan, niin!

      • sairaat_uskonnot

      • ddjrfutuggj

        sinä uskot jeesuksen sovittaneen syntisi..miksi tuomitset muita jos jeesus ei tuominnut sinua..mitä jeesus teki kun häneen eteensä tuotiin syntinen nainen..kivittikö??aika kurjaa huomata kuinka hyvin kristityksi itseään tituleeraavalla ihmisellä on sana sydämmessään..sitä voi raamatun paikkoja heitellä sinne tänne mutta jos niiden mukaan ei kykene itse elämään niin melko naurettavalta sellaisen suusta nuo tuomion saarnat kuulostaa..sori vaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe