Asuntolaina ja tulot

riJeka4

Tehdään pieni kysely... Eli paljonko taloutenne yhteiset nettotulot on, ja paljonko lyhenätte asuntolainaa. Jossain oli että lainanlyhentämisen määrä ei saisi olla yli 40% käteen jäävistä tuloista.

Meillä yhteiset bruttotulot noin 8000 eur/kk, eli nettona ehkä jotain 5300 eur/kk. Lainaa lyhennämme 1300 eur/kk. Eli noin 25% on lainan osuus meillä, noista käteen jäävistä tuloista.

Mun mielestä tuo 40% tuntuu aika hurjalta, eihän siinä jää enää mitään rahaa elämiseen. Kyllä sanoisin että 33%:ssa alkaa tulla raja vastaan. Meillä jää jonkin verran ylimääräistä, kun suhde on 25%, mutta ei siltikään mitenkään älyttömästi.

73

3126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhhllhdjd

      Meillä ei ole enää lainaa. Saatiin lahjoitus, jolla voitiin maksaa lainat pois viime vuonna.

      Tulot on bruttona yhteensä vaimon kanssa noin 9000€/kk. Silloin kun meillä oli vielä lainaa, niin lyhennettiin yhteensä noin 1300€/kk

      • lkjfdsdsajgfsj

        tulot noin 5000 netto, 1000 lyhennys, eli 20%


      • ilmaistarahaaeiveroa

        emme lyhennä lainaa maksetaan vain korot.perunkirjoituksessa ei mene lahjaveroa kun luopuu omaisuudestaan lapsille.velka on ilmaista rahaa.


      • Hanging

        Nettotulot noin 2300 €/kk, lainaa maksan noin 850 €/kk yhtiövastike 200 €/kk. Asun yksin ja hyvin pärjään.


      • Mies30v

        Aika menneiden aikojen lukuja tuo 40%. Nykyään on jossain 22% paikkeilla mitä pankit katsovat että olet kykenevä maksamaan, ainakin yksinään asuvien kohdalla.

        Itselleni kun oli pöyristyksen paikka kun kävin viime vuonna kyselemässä lainaa; Vuonna 2009 otin 100k lainaa jonka jälkeen laina on tietysti vain lyhentynyt ja netto tuloilla on 25% kasvu.Tästä kaikesta huolimatta niin ei lainaa ironnut tonniakaan enempää kuin tuolloin.Ymmärtäisi kyllä jos olisi maksuja rästissä mutta kun jokainen on mennyt ajallaan.


    • jhgjhgjhgj

      Eiköhän tuo 40% tarkoita asumiseen menevää rahaa yhteensä. Eli esimerkiksi laina vastike (omakotitalossa tämän tilalla on jätemaksut, lämpö ym.) sähkö vesi vastaavat kulut. Ainakaan ei ole mitään järkeä laskea pelkkää lainaa, koska toisilla muut asumisen kulut ovat yhteensä enemmän kuin pelkän lainan kulut. Lisäksi, lainaa voi lyhentää nopeammin tai hitaammin ja joskus jopa olla kokonaan lyhentämättä, eli maksaa pelkkiä korkoja. Noihin muihin kuluihin ei sen sijaan kovin paljon pysty vaikuttamaan. Itse asiassa, vaikka olisi maksanut koko lainan, menee monilla useita satoja euroja asunnon ylläpitoon kuukaudessa.

      Ja muutenkin, tarkoittanet "lyhennyksellä" maksuerää? Maksuerähän koostuu lyhennyksestä ja korosta. Itselläni on nettotulo noin 2400 e/kk ja maksuerä on 370 e/kk (yli 90% tästä on korkoa), joten osuus on noin 15 %. Tosin vastikkeeseen menee tämän lisäksi peräti 200 e/kk...

      • jäkätijäkätijää

        Ihmiset ei käsitä lyhennys ja kk erän käsitteitä. Jossain oli, että asumiseen sais mennä 30% ja lainoihinkaan ei saisi mennä paljoa sen yli. Tuo 40% nettotulosta olis kyllä ihanteellinen summa asuntolainan hoitoon, sillä asuntolaina yleensä on iso ja eihän lainaa kannata koskaan pitää vaan takia, että sen on saanut. Omapääoman pitäs aina olla vähintään se 30% ja vuoden aikan tuleva lainan lyhennys lähelle 5%, niin sit todellakin on jo reilussa 10v päästä kissanpäivät, sillä omistusasuminen on aina edullisempaa kuin vuokralla.
        Itse asun vuokralla. Saan tukea, mutta silti olen maksanut vuokraa (brutto) vajaan 20v aikana n. 6000e/vuosi, eli 120 000e.... sehän on aivan käsittämätön määrä rahaa....
        Mutta te jotka olette onnistuneet elämässä ja saaneet omat asunnot. Laskeutukaa alas puusta niiden hinnankehitysten kanssa, eli se 20v sitten otettu n. 200 000e laina nyt maksetuna ei todellakaan tuota nykyajassa edes nolla inflaatiota, vaan mielummin pientä miikkaa.... ette saa siitä 200 000e asunnosta tuskin saatte edes 160 000e.... eli ainakin 10% hinnat on alempana...


      • mummoistaeuroon

        No mitenkä tässä nyt oikein lasketaan? Ostin pikkukaksion Helsingistä v 1998 ja se maksoi muistaakseni 280000mk. (alle 50000 eur). Nyt siellä alueella tuon kokoluokan kämpät myydään n 140000-170000 euron hintaan. Jos 20 v sitten on otettu 200000 eur laina johonkin niin se on kyllä ollut aika hulppea kämppä!


      • villeelli

        bruttotulot on n. 2600e/kk ja lainaa lyhennetään 600e


      • AlfMelmac

        Koko ajan asuntolainan koron vähennysoikeus pienentynyt tällä vuosituhannella 5%/vuosi. Nyt meinaavat poistaa koko vähennysoikeuden. Silli tavalla sanoi kalastaja.


      • KKHS

        Pariin versioon 40% säännöstä aikoinaan törmäsin. Joko se on kaikki asumismenot tai kaikkien luottojen hoito. Luotonantaja luo omat sääntönsä joten ei sillä mitään oikeaa merkitystä ole. Yleisenä sääntönä asuntolainan maksuun saisi mennö vain n. Kolmannes tuloista riskianalyysin katastrofitilanteessa (lienee edelleen 6% korko)


      • OleskeluyhteiskuntaInMyA

        Selkeä signaali päättäjiltä että kansan tulisi asua vuokralla, omistaminen on pahasta.
        Kansa tulee tasa-arvoistaa, jotta saadaan mahdollisuus maksimaallisiin tulonsiirtoihin.
        Työssä kävijät maksakoon pääosan tuloistaan sosiaalisiin tulonsiirtoihin.
        Halutaan muodostaa tasa-arvoinen oleskeluyhteiskunta, jossa ei duunarilla työnteolla ole enää mahdollisuutta saavuttaa taloudellista vaurautta.


    • LyhennänJaSäästän

      Käteen jää 2100e/kk. Lyhennän 400e/kk vastike 200e. Sinkkutalous. Hyvin pärjään vaikka periaatteessa on pienet tulot. Juuri hommasin säästöillä myös uuden auton olkoon kuka mitä tahansa mieltä sen hinnan laskusta mutta hyvinpähän sain 2008 uutena ostamastani vielä väliä. Nautin elämästäni näin.

    • varat1

      Nettotulot 1900euroa. Kuukausittainen lyhennys korkoineen 700 euroa. Tiukkaa tekee.

      • varatontaistelija

        Nettotulot 1200euroa. Lyhennys korkoineen 802€. Tässä vasta tiukaa on. Loppukuusta, elän kädestä suuhun. Asiat oli paremmin ennen, nettotulot hieman päälle 2000 ja lyhennys oli 1100€. Sitten firmasta, ei ollut Nokia, päätettiin heittää toista tuhatta ulos ja tilanne on nyt ensin mainittu.


    • kitupiikki

      käteen jää noin 2000e/kk, joskus enemmän, joskus vähemmän, riippuen paljonko provikkaa kertynyt. ok-talon lainan lyhennyksiin menee noin 700e/kk. siihen kun laskee vielä noin 200e/kk lämmitys/sähkö jne. kuluihin, niin jotain 45% kuukausipalkasta menee asumiskuluihin.

      ei paljoa jää rahaa tuhlattavaksi mutta pihi luonne kun on, niin hyvin on pärjätty ja tyytyväinen olen näin.

    • pärjätäänKyllä

      Brutto yhteensä noin 5500,-/kk ja menee 900,-/kk. lyhennystä

    • brutto n 7000€ / kk , nettona n 5000 ja lyhennykset ovat yhteensä nyt 1100€.
      Kahtia jaettu vaimon ja minun välillä talolaina. Lisälyhennyksiä tehty , kun on jäänyt ylimääräistä. 5 vuotta sitten ostettu talo 20V laina ajalla. nyt maksuaikaa jäljellä n. 11 vuotta.

    • Myownboss

      Meillä brutto vaimon kanssa 4000-7000 € / kk yhteensä. Lainaa maksellaan 600 €/ kk pois. Molemmat yrittäjiä. Mökkilaina haaveissa, mutta yrittäjinä varmaan vaikea saada?

    • eipaljoaylimaaraista

      Nettotulot n. 2100 € /kk, yh-talous, kaksi alaikäistä lasta. Toinen puoliso maksaa lasten suorat kulut ruokia ja asumista lukuunottamatta. Asunmismenoihin menee noin 900 € / kk sis. lyhennys, korko ja vastike, eli noin 43 %. Toimeen tullaan vaikka tulot onkin pienet!

      • jujujukokoko

        Ei nuo ole pienet tulot, vaan normaalit. Nettotuloina edes läheskään kaikki maisterit ei saa samaa, tai ainakaan enempää.

        Ja mikä toinen "puoliso", kun on yh-talous????? Ei sinulla ole puolisoa.


      • tarkennusedelliselta

        Sorry, ex-puoliso eli lasten toinen vanhempi!
        kiitos tuosta kommentista "normaalit tulot" :) Itse tulen näillä ihan kivasti toimeen, mutta kun tätä viestiketjua oli lukenut, niin tuntuihan nuo pieneltä! Etenkin kun taloudessa on vain yksi aikuinen.


      • samakuinasken

        Ai niin, ja tuossa tulossa on mukana tulonsiirrot eli 1 x lapsilisä (toinen ei enää saa lapsilisää) sekä 1 x vammaistuki nuoremmalle lapselle.


    • toimeentullaan

      Nettotulot noin 2000e/kk, sinkkutalous. Lainan lyhennys korot vastike yht. 850e./kk. Omistan auton ja kohta varmaan moottoripyöränkin. Toimeen tullaan enkä ole jaksanut vaivata päätäni laskeskelmalla moisia prosenttiosuuksia. Aikani niitä laskeskelin ja totesin, että ei ne siitä miksikään muutu. Ahdistus vaan iski.

      • toimeentullaan

        Ai niin, ja säästöön laitan sitten kuukaudesta riippuen 50 euroa.


    • Pientuloiset

      Nettotulot vaimon kanssa yhteensä 3000 e/kk. Lainaan menee n. 700 e/kk (lyhennys korko).

    • dpijpokpiojg

      No minulla ja avomiehelläni on pitkälti omat tilit, lukuunottamatta yhteistä ruoka/talon menot tiliä. Molemmat siirrämme tasan saman summan lainaa varten, sekä taloustilille.

      Tarkastelen asiaa siis omalta osaltani, suhteessa omiin tuloihini. Maksan asuntolainaa 350e/kk. Nettopalkkani on 1600e/kk, suunnilleen. Eli maksan n. 22% asuntolainaa. Se on ihan sopivasti.

      Jos tuloni olisivat suuremmat, en näe mitään estettä sille, etteikö prosenttiosuus voisi olla paljon suuremmatkin! Kun kuitenkin sähkölaskut, tarhamaksut, ruokamenot, bensat, puhelinlaskut jne... pysyisi samana. Eli jos tulot kasvaa, niin helposti voisi reilummin maksaa asuntolainaa. Oikeastaan lähes kaikki euroina mitä tulen tulevaisuudessa tienaamaan enemmän, voin laittaa lainan lyhennyksiin.

      Puolisoni nettotulot ovat n. 3000e/kk. Hän lyhentää lainaa saman 350e/kk kuin minäkin, joten vain 11,5 % tuloistaan. Mutta hänellä on paljon suuremmat mm. harrastusmenot kuin minulla, joten hän ei halua edes lyhentää enempää.

      Itse joskus aikana ennen tätä liittoa opiskelijana lyhensin asuntolainaa suunnilleen 300e/kk, ja tuloni olivat nettona 600e/kk. Eli 50% tuloistani. Lisäksi maksoin vastiketta 90e. Silti sitä pärjäs.:)

      • edellinen

        Niin jos lasken että asumiskulut saisivat olla 40%...

        Maksan siis 1600e tuloilla 350e lainaa, 150e sähköä (yhteensä siis 300e, mies maksaa puolet), 10e jätekuljetusta, 20e kotivakuutusta, 30e vesimaksua, 20e kiinteistöveroa. Yht. maksuja minulla 580e/kk. Tämä tekee 36,25%. Minulla siis menee hyvin rajoilla sitä 40% rajaa. Kyllä minä ainakin tällä selviän.

        Lasten tolkuttomat tarhamaksut joskus nyppii, mutta ei ne ikuisesti kestä...


    • säästäväinen

      Tuntuu, että olen pineituloinen verattuna näihin 9000 € / kk ansaitseviin pariskuntiin. Olen yksinäinen mieshenkilö ja hankkeeni jäävät kolmeen tonniin netto / kk. Siitä maksan asuntolainaa 900 / kk plus kaikki auto- ym. menot, niin säästöön jää ehkä 800 € / kk, mutta mielestäni sekin on hyvä, kun osaa sijoittaa senkin rahan oikein.

    • EiLainaalain

      Ei meillä ole lainaa. Silloin kun rakennettiin taloa, meillä oli meni yleensä toisen palkka asumiseen liittyviin kuluihin - lainoihin, rakennustarvikkeiden hankintaan tai muihin rakentamiseen liittyviin laskuihin - ja toisen palkalla elettiin. Lisäksi tein usein ylitöitä ja keikkahommia ja käytin ylimääräiset tulot ylimääräisiin lainanlyhennyksiin.

      Välillä käytettiin yhteensä varmaan n. 70% tuloista jotenkin asumiseen liittyviin kuluihin, mutta niinpä meillä ei nyt sitten enää olekaan lainaa jäljellä. Ei haittaa, jos menee välillä isompikin osa tuloista asumiseen, kunhan myös muuhun elämään jää riittävästi rahaa.

      Enkä nyt enää muista niin tarkkaan, paljonko meidän palkat silloin 2000-luvun alussa oli, mutta ihan tavallisia akateemisia keskipalkkoja.

    • Jakkerivaan

      Perhe, 4 henkilöä ja koira.
      Nettotulot yht 4800€. Velkaa vähän alle 50.000€ ja lyhennys uudesta ok-talosta 700€/kk. Muut asumiskulut ehkä noin 300€/kk, riippuen talvi tai kesä. Hyvin tullaan toimeen ja velka-aikaa noin 7 vuotta jäljellä. Hiukan alle.

    • urts

      Iso ok-talo on muttei yhtään senttiä velkaa----olen onnellinen!!!! Ainoastaan sähkö täytyy ostaa ulkopuolelta, kaiken muun voi tehdä itse, jopa lämmön ja 50v eläkeläisellä on aikaa ja tarmoa tehdä hyödyttävää työtä. Yes yes yes!!!!!!! Elämä on ihanaa......

    • Talousneroko

      Kateeksi käy :)-
      Yksinhuoltajana minulla tulot 2700e/kk, asuntolaina 900e /kk ja 3 alaikäistä myös taloudessa.'
      Ilmankos pankissa ihmettelevät miten tulen toimeen.Lapset harrastavat kalliita harrastuksia ja muutenkin ovat kuten muutkin muksut.

      • hämmentää

        jos tuo 2700 e/kk oli netto niin en todellakaan ihmettele miten tulette toimeen ja lapsetkin harrastavat kuin eliitit ikään..... normaalit ihmiset rämpii yli tonnin pienemmillä tuloilla, siinä sopii jo ihmetellä miten pärjäillään nyky Suomessa.


    • sh_metallimies

      nettotulot n. 3300 eur/kk. asuntolainan lyhennys 700 eur/kk mutta sitten kun lasketaan vielä muut lainat (remontti auto) niin lainojen yhteislyhennys on 1300 eur/kk. tämän päälle sitten ne työmatkakulut, jäte-, vesi-, sähkö-, vakuutus- ym. normit maksut ja tietty puhelin-, lääke, ruoka-...... eipä sitä tarvi haaveilla itselle mistään kun nämä selättää ja kaksi lasta ruokkii. ja ihan töissä käyviä ollaan molemmat.

    • kallistaon

      Työpaikkani lopetettiin pienellä paikkakunnalla. Nyt maksan junalipusta yli 300 euroa. Lainaa lyhensin ennen 300 euroa, mutta nyt enää 100 euroa junalipun kalleuden takia. Eipä laina paljon lyhene ;( Ärsyttää vielä sekin että päättäjät suunnittelee työajan pidennystä. Hyvä että ehdin julkisten kulkuneuvojen aikataulussa tehdä työtunnit täyteen. Jos vielä työaika pitenee niin pitää kai jäädä työpaikalle yöksi :/

    • MIkätääkyselyon

      Mitä välliä sillä on että montako prosenttia tuloista menee asumiseen tai jää elämiseen, kunhan jää riittävästi euroja elämiseen? Eurot ratkaisee, ei prosentit.

      Sekin on oleellista, että minkälaiset muut kulut on. Meillä ei ole ollut autolainaa tai mitään kulutusluottoja koskaan ja vakuutuskulutkin ollaan pidetty hyvin kohtuullisina. Lisäksi molemmilla työpuhelimet, joista maksetaan vain verotusetu, ja työnantajan läppärit ja nettiyhteys kotona.

    • Kustaapelli66

      Mulla jää eläkkeestä lainojen ja vastikkeen jälkeen kuukaudessa noin 900 euroa käyttörahaa....hemmetin vähän jää.Tosin laskeskelin tässä että mulla palaa viinan juontiin kuukaudessa noin 600 euroa joten jos siintä viittisi tinkiä niin saishan sitä jotakin osteskeltua. Tosin mulla on ihan kaikkea mitä on tarvis.

    • Joopajoo_lainaaon

      Nettotulot perheellä n. 6500 euroa kk. Laina lyhenee 2450 euroa per kk. Lapsia on 4kpl. Lainaa suhteessa omaisuuteen on 50% ja lainalyhennys loppuu kenties 13vuoden päästä kun olemme melkein 50 vuotiaita.

    • hgk

      Lainaa jäljellä 32 000€ / 2006 rakennetusta talosta. Bruttotulot yht. 5400€. Puoliksi maksetaan kaikki. Myös hoitovapaiden aikana. Ennen lapsia lyhennys oli 800-1200€/kk. Hoitovapaat rahoitettiin tilapäistöillä ja säästöillä. Lyhennys korko laskettiin lastensaannin myötä 600euroon. EI olla nostettu, koska lyhenee tälläkin kivasti 570€/kk. Kokobaiskoron ollessa 0,7%. 4 vuotta tällä maksuerällä jäljellä, mutta todellisuudessa n. 2 kun teemne ylim. lyhennyksiä. Halpa kesämökki myös ostettu ja maksettu tässä ohessa.

    • suomalainensotilas

      meillä tulot 1800e ja asuntolainaan menee 900e autoon 300e, luotot ,verovelka yms. ruokaan ei jää mitään .Olen suomalainen .

    • Yksinsinkku

      Arvaa kaksi ja puolikertaa onko kivempaa maksaa yhdessä avopuolison jonkun muun tai vaikkapa vaimon kanssa moisia maksuja eli jakaa ne vaikkapa puoliksi?
      Suomea ei ole suunniteltu kaikille etenkään yksinasuville eikä edes yksin yksiöö
      maksaville.
      Liki kaikki on sinkulle puolet kalliimpaa eikä edes ruuassa oikeestaan paljon säästä.
      Kaikki laskut on yksin sinkun hoidettava vaikka summat on suunnilleen samoja kun pariskunnilla.
      Lisäksi yhteiskunta ei myännä kaikkia samoja etuja kaikille..vaan syrjii eräitä
      Tekis joskus mieli ehdottaa eräille jotta kokeilkaas maksaa joku kuu kaikki ihan ITSE.

      • epojåäpijer

        Olen eri mieltä. Minulla on nykyään puoliso. Todella rakas sellainen. Fiksu, kohtelias jne. Mutta rahatalous meillä on täysin erillinen, eli yhteiset kulut jaamme puoliksi siirtäen molemmat saman summan yhteiselle tilille kuukaudessa, ja muista menoistamme huolehdimme itse. Minulla on kaksi lasta jotka asuvat pääasiassa meillä ja miehelläni on yksi lähes teini-ikäinen, joka asuu kauempana äitinsä kanssa, ja josta mies maksaa elareita.

        Kun asuin yksin lasten kanssa, tuloni olivat isommat kuin nyt, koska sain mm. yh-korotuksen lapsilisään sekä asumistukea. Kumppanin myötä menetin ne molemmat. Vaikka siis hän ei minun tai lasteni kuluja maksa.

        Lisäksi aiemmin tulojeni mukaan laskettu tarhamaksu oli 0e/kk kahdesta lapsesta. Nyt tarhamaksu hipoo lähes 600e/kk. Siksi, koska tarhamaksun lasketaan koko talouden tulojen mukaan, vaikka yksinhän minä lasteni tarhamaksut maksan.

        Kaikkiaan puolison kanssa asuminen on siis vaikuttanut siten, että minulle jää kuukaudessa n. 850e vähemmän rahaa kuin ennen käytettäväksi. Se on iso summa!

        Nettopalkkani on n. 1300e/kk. Lisäksi saan elareita ja lapsilisä yhteensä 500e/kk kuten ennenkin. Yhteensä tulot 1800e/kk. (Aiemmin tuloni olivat 200e suuremmat: Yh-korotus lapsilissä ja asumistuki.)

        Tästä maksoin ennen vain asumiskulut jotka olivat 500e/kk. Tarhamaksuja yms ei ollut. Minulle jäi asumismenojen jälkeen siis ennen käteen 1900e-500e=1400e/kk. Sillä pärjäsi oikein hyvin.

        No, asumiskulut ovat edelleen samat kuin ennen, koska miehen kautta muutimme isompaan asuntoon. Eli minun osuuteni on yhä se 500e. Lisäksi maksan liki 600e tarhamaksuja, ja tulot ovat laskeneet. Eli nykyään 1800e-500e-600e=700e. Tuon verran minulle jää kuukaudessa siis kaikkeen muuhun.

        Yhteisiin menoihin asumiskulujen lisäksi laitamme yhteiselle tilille molemmat 300e/kk. Siitä maksetaan ruokaa, vesilaskua yms.

        Eli minulle jää minun ja lasten hankintoihin, vakuutus- ja puhelinlaskuihin, bensaan, vapaa-aikaan, opintolainaan jne 400e/kk. Se ei ole paljoa...

        Kyllä oli huomattavasti taloudellisempaa asua ilman kumppania!

        No, vastapainoksi minulla on nyt elämässäni ihminen, josta saan valtavasti henkistä hyvinvointia. Sinnittelen siis taloudellisesti, mutta minä ja lapset nautimme muutoin muuttuneesta tilanteesta. :)


      • Sowhatg

        Olen itsekin sinkku ja tiedän tuon, mutta siitä on typerää ruikuttaa. Ei mikään yritys voi maksaa enempää palkkaa sinkkuuden perusteella aivan kuten ei alentaa palkkaa parisuhteessa olevilta. Eihän siinä olisi mitään järkeä. Ja toisaalta, ei yhteiskunnallekaan ole järkeä maksella lisää tukia sinkkuuden perusteella. Jos muut säästävät pariutumalla niin ei se minua häiritse yhtään.

        Ja se on liioittelua, että kaikki kustannukset olisivat kaksinkertaisia. Sinkkutalous kykenee säätelemään talouttaan paremmin ja sinkku voi vaikka muuttaa kimppakämppään asumaan, jolloin kustannukset laskevat samaan pariskunnan kulujen kanssa. Jos asuu yksin kaksiossa niin se on täysin oma valinta, edes sinkun ei tarvitse asua yksin.


    • Jelly9

      "Liki kaikki on sinkulle puolet kalliimpaa eikä edes ruuassa oikeestaan paljon säästä." taidat syödä kahden edestä....
      "Lisäksi yhteiskunta ei myännä kaikkia samoja etuja kaikille..vaan syrjii eräitä" mistä pariskuntien eduista ole jäänyt paitsi? Ei tule ainuttakaan mieleen - verotuksessa ei ole mitään merkitystä oletko naimissa vai et.
      Voin vastata viimeiseen, maksan IHAN ITSE vaikka asun parisuhteessa.

      Asuntolainaa maksettiin aikoinaan noin 40% nettotuloista, tosin asuntolaina maksettiin yhdeksässä vuodessa noin 400.000mk korot.

      • Hyytelö8japuoli

        Niinhän se asuntolaina kuuluukin hoitaa, nopeasti pois.
        Ja pariskuntahan kun yhdessä investoi omistusasunnon, niin se lainakin maksetaan YHDESSÄ pois ja kämppä yhteisomistukseen.
        Turha sitä on itsestään selvästä asiasta tehdä numeroa tai sen avulla tehdä itsestään arjen sankaria. Tai mesoa edes muutenkaan, että mähän makselen IHAN ITSE parisuhteesta huolimatta.


      • ErojaOn

        Jelly - Kyllä asumisen kuluissa on eroja jos asuu yksin tai pariskuntana. Esim. jos yksinhuoltaja tai sinkku teettää pikkuremonttia, niin asuntoa kohden kohden saa vain puolet siitä kotitalousvähennyksestä mitä saa kahden aikuisen talous.


      • ajattelevähän
        Hyytelö8japuoli kirjoitti:

        Niinhän se asuntolaina kuuluukin hoitaa, nopeasti pois.
        Ja pariskuntahan kun yhdessä investoi omistusasunnon, niin se lainakin maksetaan YHDESSÄ pois ja kämppä yhteisomistukseen.
        Turha sitä on itsestään selvästä asiasta tehdä numeroa tai sen avulla tehdä itsestään arjen sankaria. Tai mesoa edes muutenkaan, että mähän makselen IHAN ITSE parisuhteesta huolimatta.

        HÖLMÖ ei se poista sitä tosiasiaa että, yksin ehkä maksaisit myös sen toisenkin puoliskon osuuden ITSE. Vai kuinka?


      • Hyytelö8japuoli
        ajattelevähän kirjoitti:

        HÖLMÖ ei se poista sitä tosiasiaa että, yksin ehkä maksaisit myös sen toisenkin puoliskon osuuden ITSE. Vai kuinka?

        Olen itsekin sinkku, eli tiedän tämän sinkun arjen.
        Ärsyttää vain tuollaiset suhteessa elävät, jotka kuitenkin yrittävät jotain tuolla "Kun minä nyt kuitenkin olen IHAN ITSE..."-tasoisella mesomisella korostaa itseänsä tai haukkua yksineläjiä.
        Eli edelleenkin, parit maksaa lainalyhennykset yhdessä, sinkut yksin.
        Eli jos esim. lyhennyserä on tuo yleisin 500€/kk, niin pari maksaa sen yhdessä 250€/henkilö ja sinkku maksaa koko viisisatasen yksin. Toki pari voi maksaa sitten isommankin summan kuukaudessa. Mutta sehän ei poista sitä, että pari maksaa asuntolainan yhdessä pois, eihän?
        Turha sitä yhteistä lainaa on kenenkään puhua mä maksan sitä itse-asenteella muille.


      • Hyytelö8japuoli
        ajattelevähän kirjoitti:

        HÖLMÖ ei se poista sitä tosiasiaa että, yksin ehkä maksaisit myös sen toisenkin puoliskon osuuden ITSE. Vai kuinka?

        Sitä tarkoitin, pari maksaa lainan yhdessä ja sinkku itse yksin.
        Turha siinä on pariskunnan kummankaan osapuolen sössöttää edes netissä anonyymisti, että maksan ITSE. Kun todellisuus on ihan muuta.


    • Ljhujv775

      Talouden tulot 4000/kk bruttona. Tästä lainan maksuerä 600e/kk. Elikkä onneksi jää jonkin verran jemmaankin. en aatellut tässä kolmiossa loppuelämääni elellä niin ehkäpä joskus saan asuntolainan siirrettyä rakennuslainaksi :p

    • kotiäiskä

      Asuntolainan lyhennys kuukaudessa korkoineen 401,70€ ja tulot nettona kuukaudessa 480€. Mies maksaa muut juoksevat kulut minun ollessa vanhempainvapaalla, minä maksan lainanlyhennyksen asunnosta.

    • JärkiHoi

      Omat kokemukseni perusteella asuntolainasta lyhennys sen kokoiseksi, että jos sattuu kohdalle jotain suurempaa/poikkeavaa, lyhennys on maksettavissa aina. Lainassa kannatta sopia, että sitä voi sitten lyhentää kuukausittain enemmän ilman kustannuksia. Ainakin itselläni toiminut.

    • Maksan

      Kaikki hankinnat aina käteisellä, näin toimiessa velkaa on tälläkin hetkellä 0 euroa.

    • OnnellinenRintsikka

      Netto tulot n. 3900 €/kk ja yhteiselle tilille laitetaan 1100 €/kk. Siitä maksetaan lainat ja kaikki talon kulut, silti jää satasia joka kuukausi säästöön. Mitä tuo nyt sitten tekee n. 28 %:a tuloista kaikkiin juokseviin kuluihin. Todellisuudessa talo syö paljon enemmän, mutta kun lainaa on vähän, niin se kaikki muu menee remontointiin/sisusteluun eli omaisuuden arvon ylläpitoon. Halvalla saatiin kun edellinen asukas oli "vain asunut" ja talon kunto sen mukainen.

    • Lapseton_vanhapiika

      Olen 30 lapseton vanhapiika, paskassa työssä, nettotulot 1400-1500 kuussa. Asuntolainaa makselen n. 270 euroa kuukaudessa, lisäksi sitten vastike 80 euroa. Sähköstä ja vedestä ei vielä tietoa, kun en ole kovin pitkään tuossa asunut; oletus sähköstä 120 euroa kuussa ja vettä tuskin paljon menee kun en läträä. Noista yhteensä suurinpiirtein 470 euroa. Sitten pitää vielä lisäksi käydä töissä ja autolla tietysti, joten nämä on pakko laskea pakollisiin menoihin. Siihen menee suurinpiirtein 200 euroa kuussa, ehkä. Tietysti jos bensaveroo nostetaan niin menee vielä enemmän. Kyllä tässä lähemmäs puolet tulosta menee ihan noihin kiinteisiin ja sitten lopusta säästelen puolet ja syön kynsiäni ja kuljen vanhoissa rytkyissä (ihan sama miltä näytän kun ei minua kukaan kattele). Asuntoon pitäs tehdä pintaremonttia ja kylppäriremppa, kattoo milloinka on saanut surkeista tuloistaan sen verran säästettyä, että saa maksettua. Voishan tuota toisaalta vuokrallakin asua, mutta vuokrakämpätkin on ihan törkyhintaisia täällä.

      • SamansortinMies

        Sehän tuossa on ilkeä, kun omistusasunnossa myöskin nuo normikulumisestakin johtuvat rempat tulee kokonaan asukkaan niskoille.
        Et vuokralla asuessahan nuo kuuluu vuokranantajalle. Enkä tarkoita nyt näitä sekoilulla tm hällä väliä-toiminnalla aiheutettuja remppoja, nehän kuuluu vuokralaisen maksettavaksi.
        Vuokrat on törkeissä lukemissa tosiaan, mutta se on sitten oma valinta, maksaako samalla rahalla omaa vai riittääkö se, että on katto pään päällä.
        Mä itse asun vuokralla, sattui löytymään edullinen vuokra-asunto. Naapurit on mitä on, mutta niinhän se on omistusasunnossakin.
        Sen verran pienituloinen (eli persaukinen) jätkä olen, ettei mun ole yksinkertaisesti järkeä maksaa lainaa. Tällä vuokrasummalla ei se 30v riitä tuollaiseen perusasunnon ostamiseen velkarahalla ja isompaa summaa ei ole vara laittaa asumiseen missään muodossa. Vielä kun sen kk-erän päällehän tulee vastike sähkö vesi, niin siinähän sitä sitten olisi koko helvetin sirkus mallia ulosotto kutsuu.


    • Lömbby

      Käteenjäävistä tuloista menee asuntolainan lyhentämiseen 13,8% ja sen päälle vastikkeeseen 10%, eli asumiseen menee kuukausittain vajaa 24% tuloista.

    • EpävarmaTaloudenpidosta

      Mielenkiintoinen aloitus, koska olen miettinyt omaa rahan käyttöäni. Eli siis onko se järkevää vai olenko hunsvotti.

      Bruttopalkka 4 190 eur, nettopalkka 2 740 eur. Asuntolainaa maksan 650 eur/kk (lyhennys n. 610 eur ja korkoa loput). Lisäksi minulla on remppalainaa, jota maksan 200 eur/kk. Muut omakotitalon kulut on n. 250 eur kk eli asumiskuluihn laina mukaan lukien menee n. 1 100 eur/kk. Aika paljon.....Säästöön laitan pahan päivän varalle 100 eur/kk. Tosin ei sinne hirheää puskuria ole kertynyt, kun välillä joutuu aina turvautumaan siihen.

      Olen miettinyt, että kannatisikohan muuttaa vuokralle.....

    • onnellinenlainanmaksaja

      Itelläni tulot heittelee aika paljon johtuen siitä kui paljo tekee yliksiä. Pääsääntösesti kuitenkin nettotulot siinä 2000-2500€/kk. Lainanlyhennyksen erä tällä hetkellä 305€ korkoineen. Lisäksi vastike 285€ joten alle kuudensadan menee asumiskustanuksiin rahaa. Eipä taida tuolla rahalla saada vuokramarkkinoilta kummosta asuntoo.

    • Junnu671

      Molemmat olemme vaimon kanssa työttömänä ja olemme työmarkkinatuen varassa,yht tulot 1048€kk ja lainan lyhennys 366€kk.Tuosta muut asumiskulut pois niin jää siitä 200€hlö elämiseen kuussa mutta en valita ,sossuun ei viitti vaivautua kun sehän on vain maahanmuuttajille ja muille reppanoille.

    • Rkmre

      Tuloista menee 83% korkoihin ja lyhennyksiin. Kolme henkinen perhe.

    • Vompatti124

      Aviopari pk- seudulla, 2 lasta. Nettotulot 5900 ka lapsilisä 200. Lainaa maksamme 1500 euroa kk. Muut asumismenot n 400 kk. Hyvin pärjäämmev.

    • Anonyymi

      Nettotulot n. 3600-4200€/kk, lainanlyhennys on n. 750€/kk, eli n. 20% nettotuloista menee siihen, mutta tuohon päälle vielä n. 200€ yhtiövastike, niin pyöreä tonni kk, eli tällöin min 27%. Asunto ostettu vajaa 9v sitten, lainaa jäljellä n. 50k€ (pitäisi tietää paremmin). Lainaa otettaessa nettotulot olivat ehkä 2k€/kk, eli tietyllä tapaa ehkä järkevän maksimin rajoilla. Pari kk vielä, niin voisi ehkä lyhentää lainan kokonaan pois, mutta nykyisellä korkotasolla kyse on lähinnä osamaksusta. Seuraavan asuntolainen korkomarginaali kun ei takuuvarmasti tule olemaan 0.45% mikä nyt. Vähän? No, 2011 sai eräs kollega 0.35% ja toinen vanhan asuntolainen 2000-luvun alussa n. 0.15% marginaalilla..

    • Apilaxi

      Työelämässä 52 vuotta. Nettoeläke nyt 1524 e /kk. Asuntolainaan menee 500 e/kk ja yhtiövastike 223 e/ kk. Lääkkeitä on paljon, mutta niissä on katto. Aika hyvin olen pärjännyt

    • Jussukkainen

      Nyt työttömänä on tulot n. 1300€/kk.nettona. Lainaa lyhennän n. 250€/kk ja yhtiövastike on satasen kieppeillä. Rahaa jää hyvin myös juopotteluun ja vuosittaiseen ulkomaan matkaankin. Asun yksin, eikä ole lapsia. Otin mahdollisimman pienen lainanlyhennyksen, että jää elämiseen enemmän fyrkkaa. Sitten kun kuolen,niin tehköön pankki kämpän kanssa mitä haluaa. Ei vaivaa mua. Voin myös tehdä myöhemmällä iällä pankin kanssa ns. negatiivisen lainasopimuksen, jos sellaista on vielä tarjolla. Siinä pankki maksaa mulle siihen asti maksamani lyhennykset takaisin, pankki saa kämppäni ja maksan loppuelämäni pankille vuokraa, joka on suurinpiirtein sama kuin lainan lyhennys. Kätevää, eikö totta.

    • Vaimo30v

      Meillä nyt mies ollut pian vuoden verran työttömänä, joten nettotulomme yhteensä ovat noin 2700e/kk. Siitä menee asuntolainanlyhennyksiin noin 1250e/kk, eli 46% tuloistamme.

      Siihen päälle tietenkin asumisen ja elämisen muut kulut. Hyvin pärjäillään, kun lapsia ei vielä ole. On varaa tehdä talon remppaakin samalla, tosin aiemmin säästetyillä rahoilla se remppa tehdään...

      Kaksi autoakin on pakko pitää, kun molemmat tarvii usein yhtäaikaa menopeliä, minä töissä ja mies esim. omien metsien hoidossa. Pitäisi toinen auto vaihtaa pikapuoliin uudempaan, mutta siihen ei taida olla rahaa... Lainarahalla kun ei autoa haluttaisi ostaa!

    • tälleenmenee

      Käytän alkoholiin 100% tuloistani.

    • sairaanhoitsut

      Pääkaupunkiseudulla asuva kunta-alan töissä oleva pariskunta. Bruttotulot yhteensä 5300€/kk (peruspalkka), netto vaihtelee 3400-4500€/kk vähän lisien mukaan.. Ei lapsia. Lainanlyhennys korkoineen 700€/kk ja lisäksi vastike 230€/kk.

      Hyvin on pärjätty, ja säästöön jää reilusti. Kesämökkikin on kohta maksettu pois.

    • Yksinäinen poikamies arvioidut Bruttotulot tänä vuona noin 110 000e joista lainan lyhennyksiin menee 0 euroa maksettu uudehko omakotitalo uudellamaalla yks maksettu sijotus kämppä ja sopivaa seuraavaa kattelen koko ajan, loppuvuoden aattelin lomailla vaan...

    • Pihinnaisenelämää

      Tulot yhteensä nettona kk riippuen (teen töitä joissa lisät tekevät ison osan palkkaan) 3600-4000€.
      Lainaan, yhtiövastikkeeseen, veteen, sähköön, nettiin ja auton kuluihin menee n 1050€/kk. Eli hyvin eletään eikä kaupassa tarvitsisi katsoa supertarkkaan kulujaan. Laina- aikaa kuitenkin jäljellä vielä vuosia joten katsotaan tarkasti ja lyhennellään ylimääräisiä joka kuussa tilanteen mukaan. Joka kuukausi myös säästötilille puskurirahastoon väh 50€.

    • homeinenvelallinen

      palkka 2300e/netto, asumiskulut (laina,korot,yhtiövastike)1000e. olen yh. lisäksi asunnossa ehkä homeongelma, johon en ole uskaltanut tietyistä syistä puuttua.

    • nypykät

      Nettotulot n.4200e/kk, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Asuntolainaa muuta lainaa yht.n.95000e, lainoihin menee 1085e/kk . Kolmen -neljänkmpin välissä iät. Oltiin pitkään, että vain toinen kävi töissä ja tulot n.2500e/kk, pärjättiin silloinkin ihan ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe