Menikö koko elämä vuokralla?

RomahdustaOdotellessa

Jos on kovin pienituloinen, työtön tai muuten vähävarainen, ei ole varaa asuntoon. Silloin luonnollinen asumismuoto on vuokralaisuus. Tässä ei ole mitään pahaa tai hävettävää, eikä sitä tarvitse katua.

Mutta jos on vakituisessa, asiallisesti palkatussa työssä ja tuhnuttelee koko elämänsä esimerkiksi siksi, että rahat menevät hulppeaan autoon tai aika kuluu rommausta odotellessa, mahtaa harmittaa vanhempana.

Kun jää eläkkeelle, vanhasta Audista on jäljellä vain piironkin laatikkoon vuokrakuittien sekaan sullotut karvanopat. Kun vuokranmaksu jälleen koittaa, tulee herkästi mieleen, olisiko voinut ajaa vähän halvemmalla kulkupelillä tai olla aavistuksen verran rohkeampi. Olisiko kannattanut tehdä asioille jotain sen sijaan, että makasi hetekalla ja läpsytteli ryppynaruja odottaen sitä -70% alennusmyyntiä, jota ei ikinä tullut.

Onko kenellekään käynyt näin? Käsi pystyyn ja kokemukset tähän ketjuun!

7

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AscO

      Olen asunut kaksi viimeistä vuotta elämästäni vuokralla. Hyvin olen viihtynyt. Säästöön jäävät rahani olen sijoittanut euroopan ulkopuolelle. Ostan asunnon suomesta aikaisintaan kahden vuoden päästä. Asuntojen hinnat tulevat mielestäni laskemaan erittäin todennäköisesti lähivuosina. Talouden heikko tila ja tulevaisuuden näkymät, kasvava työttömyys ja yhteiskunnan kyvyttömyys uudistua eivät voi olla heijastumatta nykyiseen hintatasoon. Tällä hetkellä asunnon ostamisessa ei ole mitään järkeä mikäli sen aikoo tulevaisuudessa myydä voitolla tai siihen joutuu ottamaan velkaa.

      • ei-ole-multa-pois

        Ok, katsotaan tilanne 2 vuoden päästä :)

        Samaa mieltä on sitten ollut lukuisat eri henkilöt viimeisen 15 vuoden ajan ja asia on tuotu palstalla julki suureen ääneen. Nuo äänet ovat sittemmin vaienneet jostain kumman syystä...


      • VonTuhnenhölm
        ei-ole-multa-pois kirjoitti:

        Ok, katsotaan tilanne 2 vuoden päästä :)

        Samaa mieltä on sitten ollut lukuisat eri henkilöt viimeisen 15 vuoden ajan ja asia on tuotu palstalla julki suureen ääneen. Nuo äänet ovat sittemmin vaienneet jostain kumman syystä...

        Miten niin vaienneet? Minä olen tuhnutellut jo vuodesta 2001, mutta rommaroin täällä silti päivittäin. Kyllä rommauksen on kohta jo aivan pakko tulla, muuten en koskaan saa niitä rahoja takaisin, jotka olen menettänyt maatessani ahtaassa vuokraläävässäni.


      • kunnioitettava-suoritus
        VonTuhnenhölm kirjoitti:

        Miten niin vaienneet? Minä olen tuhnutellut jo vuodesta 2001, mutta rommaroin täällä silti päivittäin. Kyllä rommauksen on kohta jo aivan pakko tulla, muuten en koskaan saa niitä rahoja takaisin, jotka olen menettänyt maatessani ahtaassa vuokraläävässäni.

        Päästelethän maatessasi myös metaanisia suhnuja plyysisoffaan?

        Teillä jo 2001 rommauttelun ja tuhnuttelun aloittaneilla on sillä tapaa stressistä vapaa tulevaisuus, että te ette voi enää koskaan päästä voitolle ja tehdä tiliä kun katsotaan paljonko olisi vastaavaan (ei nykyinen vuokralääväsi, vaan oikea omistusasunto) menny vuokraa ja huomioidaan se, että asuntojen hinnat eivät voi laskea todellisuudessa useita kymmeniä prosentteja. Ja vaikka voisikin laskea, niin ei sittenkään :/

        Voimia :)


      • VonTuhnenhölm
        kunnioitettava-suoritus kirjoitti:

        Päästelethän maatessasi myös metaanisia suhnuja plyysisoffaan?

        Teillä jo 2001 rommauttelun ja tuhnuttelun aloittaneilla on sillä tapaa stressistä vapaa tulevaisuus, että te ette voi enää koskaan päästä voitolle ja tehdä tiliä kun katsotaan paljonko olisi vastaavaan (ei nykyinen vuokralääväsi, vaan oikea omistusasunto) menny vuokraa ja huomioidaan se, että asuntojen hinnat eivät voi laskea todellisuudessa useita kymmeniä prosentteja. Ja vaikka voisikin laskea, niin ei sittenkään :/

        Voimia :)

        Tähän läävääni ei mahdu soffaa, joten löysyttelen ryppynarua hetekan jousien päällä.

        Nyt kun tarkemmin lasken, vuokrani olisi riittänyt jo tämän kämpän maksamiseen kokonaisuudessaan. Vaikka rommaisi täydet 100%, en enää voi päästä edes omilleni.

        Voi minua kurjaakin surkeampaa looseria, miksi ihmeessä uskoin palstan talousprofeettoja enkä lainkaan yrittänyt tehdä laskutoimituksia omin päin?


    • persluki

      Oma kolmio ostettu jokunen vuosi sitten, tietenkin asp-lainalla kun ensiasunto kyseessä. Asunto itse remontoitu lattiasta kattoon. Täytyy sanoa että tein todella fiksusti kun oman ostin, sain samalla asumiskustannuksilla 20neliötä lisää. Tuhnut jotka täällä hehkuttavat vuokraamisen ihanuutta ovat tosiasiassa
      katkeroituneita idiootteja, olisi kannattanut vähän säästää ja hommata se oma..

    • kyllä_rahaa_palaa

      vaikka asun omassakin. yv rv noin 480 €/kk ja autohallipaikka 200 €/kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe