VOIKO ANTAA??????

Jensky

VOIKO MARSULLE ANTAA MANDARIINIÄ JA VIINI RYPÄLETTÄ???

28

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä...

      mä oon ainakin antanu viinirypäleitä mutta vain yhen... tai siis sellatti ettei koko ajan anna... Mandariinii ei kai ees syö...

      • Mari

        Moi!

        En ole antanut kumpaakaan. Muistaakseni sitrushedelmiä ei saa antaa ollenkaan eli älä ainakaan sitä mandariinia kokeile.

        Muutenkin marsun elimistö on aika herkkä eli mitään mahdottomia kokeiluja ei ruoan kanssa kannata pitää. Mä oon ainaki pysytelly ihan perusruoissa: heinät, jyvät, pelletit ja sit esim. porkkanaa, omenaa, kurkkua, vähän salaattia, punajuurta... Ja tietenki C-vitamiinia säännöllisesti.

        Miten muutes olette saaneet marsun syömään suolakiveä? Meidän marsuilla se on tällä hetkellä yhdessä ruokakupeista päällimmäisenä, kiinnitys pitäis miettiä vielä. Marsut eivät ole juurikaan kiveä syöneet. Häkki on duna-mallinen (niin kuin hamstereilla monesti mutta PALJON isompi) eikä seinissä siis ole kaltereita, joihin kiinnittää. Pitäiskö virittää jotenki katon ritilästä roikkumaan? Kokemuksia? Vinkkejä?


      • Kaustis
        Mari kirjoitti:

        Moi!

        En ole antanut kumpaakaan. Muistaakseni sitrushedelmiä ei saa antaa ollenkaan eli älä ainakaan sitä mandariinia kokeile.

        Muutenkin marsun elimistö on aika herkkä eli mitään mahdottomia kokeiluja ei ruoan kanssa kannata pitää. Mä oon ainaki pysytelly ihan perusruoissa: heinät, jyvät, pelletit ja sit esim. porkkanaa, omenaa, kurkkua, vähän salaattia, punajuurta... Ja tietenki C-vitamiinia säännöllisesti.

        Miten muutes olette saaneet marsun syömään suolakiveä? Meidän marsuilla se on tällä hetkellä yhdessä ruokakupeista päällimmäisenä, kiinnitys pitäis miettiä vielä. Marsut eivät ole juurikaan kiveä syöneet. Häkki on duna-mallinen (niin kuin hamstereilla monesti mutta PALJON isompi) eikä seinissä siis ole kaltereita, joihin kiinnittää. Pitäiskö virittää jotenki katon ritilästä roikkumaan? Kokemuksia? Vinkkejä?

        Suolakivestä dunassa... Me ollaan laitettu se kiinni heinäseimen kaltereihin. Sinne ihan reunimmaiseen. Sieltä marsuliini on sitte käyny sitä lipomassa.


      • Tähti
        Kaustis kirjoitti:

        Suolakivestä dunassa... Me ollaan laitettu se kiinni heinäseimen kaltereihin. Sinne ihan reunimmaiseen. Sieltä marsuliini on sitte käyny sitä lipomassa.

        Meillä ei ole ollut suolakiveä ainakaan vuoteen. En ole ollenkaan varma sen tarpeellisuudesta. Löytyiskö täältä joku oikeasti asiasta tietävä kertomaan pitäisikö se olla ja jos, niin perustelut.Kiitos.


      • za-za
        Tähti kirjoitti:

        Meillä ei ole ollut suolakiveä ainakaan vuoteen. En ole ollenkaan varma sen tarpeellisuudesta. Löytyiskö täältä joku oikeasti asiasta tietävä kertomaan pitäisikö se olla ja jos, niin perustelut.Kiitos.

        Suolakivi ei ole pakollinen jos ruokavalio on muuten monipuolinen :)


      • Mina

        Älä raiskaa Capslockia! En itse antaisi noita hedelmiä kuin kohtuudella.


      • Nanna
        Mari kirjoitti:

        Moi!

        En ole antanut kumpaakaan. Muistaakseni sitrushedelmiä ei saa antaa ollenkaan eli älä ainakaan sitä mandariinia kokeile.

        Muutenkin marsun elimistö on aika herkkä eli mitään mahdottomia kokeiluja ei ruoan kanssa kannata pitää. Mä oon ainaki pysytelly ihan perusruoissa: heinät, jyvät, pelletit ja sit esim. porkkanaa, omenaa, kurkkua, vähän salaattia, punajuurta... Ja tietenki C-vitamiinia säännöllisesti.

        Miten muutes olette saaneet marsun syömään suolakiveä? Meidän marsuilla se on tällä hetkellä yhdessä ruokakupeista päällimmäisenä, kiinnitys pitäis miettiä vielä. Marsut eivät ole juurikaan kiveä syöneet. Häkki on duna-mallinen (niin kuin hamstereilla monesti mutta PALJON isompi) eikä seinissä siis ole kaltereita, joihin kiinnittää. Pitäiskö virittää jotenki katon ritilästä roikkumaan? Kokemuksia? Vinkkejä?

        Kannattaa laittaa suolakivi juomapullon viereen. Itselläni on ollut 3 marsua, joista yhdellekään ei ole suolakivi aluksi maistunut... Mutta kun olen laittanut suolakiven juomapullon viereen, niin johan kuluu! Marsut nuolevat sitä ja juovat vuoroperään. Nykyisellä marsullani kuluu suolakivi n.2 viikossa :)


      • Marsujen omistaja
        Nanna kirjoitti:

        Kannattaa laittaa suolakivi juomapullon viereen. Itselläni on ollut 3 marsua, joista yhdellekään ei ole suolakivi aluksi maistunut... Mutta kun olen laittanut suolakiven juomapullon viereen, niin johan kuluu! Marsut nuolevat sitä ja juovat vuoroperään. Nykyisellä marsullani kuluu suolakivi n.2 viikossa :)

        Minua nimenomaan KIELLETTIIN laittamasta suolakiveä juomapullon viereen!
        Ei siis varmaankaan kovin suositeltavaa.

        Viinirypäleitä olen kohtuudella (1-2 per marsu) joskus antanut. Tykkäävät!


      • Lansunen
        Mina kirjoitti:

        Älä raiskaa Capslockia! En itse antaisi noita hedelmiä kuin kohtuudella.

        "Marsut nuolevat sitä ja juovat vuoroperään. Nykyisellä marsullani kuluu suolakivi n.2 viikossa."

        Nimenomaan tuon takia suolakiveä ei ainakaan laiteta juomapullon viereen! Terveellistä ruokavaliota nauttivan marsun ei edes tarvisikaan syödä suola- tai kalkkikiveä koska ravinteet tulevat ruoasta.


      • za-za
        Nanna kirjoitti:

        Kannattaa laittaa suolakivi juomapullon viereen. Itselläni on ollut 3 marsua, joista yhdellekään ei ole suolakivi aluksi maistunut... Mutta kun olen laittanut suolakiven juomapullon viereen, niin johan kuluu! Marsut nuolevat sitä ja juovat vuoroperään. Nykyisellä marsullani kuluu suolakivi n.2 viikossa :)

        Nanna on tainnut kirjoittaa vähän huumorimielellä em. mielipiteen. Marsun suolakiveä ei saa sijoittaa juomapullon viereen, jos suolakivi kuluisi parissa viikossa, se voisi olla aika kohtalokasta pienelle marsulle.

        Suolakivi ei siis ole mikään välttämättömyys jos ruokavalio on muuten monipuolinen :)


      • tietoinen
        za-za kirjoitti:

        Nanna on tainnut kirjoittaa vähän huumorimielellä em. mielipiteen. Marsun suolakiveä ei saa sijoittaa juomapullon viereen, jos suolakivi kuluisi parissa viikossa, se voisi olla aika kohtalokasta pienelle marsulle.

        Suolakivi ei siis ole mikään välttämättömyys jos ruokavalio on muuten monipuolinen :)

        Mandariinia kestää antaa marsulle pienessä määrässä... mutta ei useasti... Olen miettinyt itse samaa ja kysyin hetken mietittyäni yhdeltä jyrsijä(ekspertiltä) että kestääkö antaa ja se sanoi että kyllä... että antakaa vain... mie ite annan palasen aina muutaman päivän välein...!!! :)


      • Marsuhulluus iski!!
        Mari kirjoitti:

        Moi!

        En ole antanut kumpaakaan. Muistaakseni sitrushedelmiä ei saa antaa ollenkaan eli älä ainakaan sitä mandariinia kokeile.

        Muutenkin marsun elimistö on aika herkkä eli mitään mahdottomia kokeiluja ei ruoan kanssa kannata pitää. Mä oon ainaki pysytelly ihan perusruoissa: heinät, jyvät, pelletit ja sit esim. porkkanaa, omenaa, kurkkua, vähän salaattia, punajuurta... Ja tietenki C-vitamiinia säännöllisesti.

        Miten muutes olette saaneet marsun syömään suolakiveä? Meidän marsuilla se on tällä hetkellä yhdessä ruokakupeista päällimmäisenä, kiinnitys pitäis miettiä vielä. Marsut eivät ole juurikaan kiveä syöneet. Häkki on duna-mallinen (niin kuin hamstereilla monesti mutta PALJON isompi) eikä seinissä siis ole kaltereita, joihin kiinnittää. Pitäiskö virittää jotenki katon ritilästä roikkumaan? Kokemuksia? Vinkkejä?

        Meilläkää ei marsut syö suolakiveä vaikka kuinka yritetää...

        Mä en oo ihan varma voika marsuille antaa raakaa perunaa
        tiedätkö sä siitä mitää? ku ne syö sitä ihan hyvin mut
        jos se on jotenki vaarallista tai jtn.


      • -veine
        Marsuhulluus iski!! kirjoitti:

        Meilläkää ei marsut syö suolakiveä vaikka kuinka yritetää...

        Mä en oo ihan varma voika marsuille antaa raakaa perunaa
        tiedätkö sä siitä mitää? ku ne syö sitä ihan hyvin mut
        jos se on jotenki vaarallista tai jtn.

        Perunaa ei saa antaa ollenkaan marsuille. Kokonaan kielletyissä ruoka-aineissa lukee: Peruna (myös kuoret ja etenkin lehdet! Korkea tärkkelyspitoisuus, solaniinia, lehdet myrkyllisiä.)
        Koko lista sallituista ja kielletyistä ruoka-aineista täällä: http://www.marsut.net/keskustelut/index.php?topic=14862.msg110366#msg110366


      • marsunparastietäjä!
        Lansunen kirjoitti:

        "Marsut nuolevat sitä ja juovat vuoroperään. Nykyisellä marsullani kuluu suolakivi n.2 viikossa."

        Nimenomaan tuon takia suolakiveä ei ainakaan laiteta juomapullon viereen! Terveellistä ruokavaliota nauttivan marsun ei edes tarvisikaan syödä suola- tai kalkkikiveä koska ravinteet tulevat ruoasta.

        1. citrushedelmät- nojoo, en sanoisi että ne ovat vaaraillisia (tietysti isoissa määrissä on) mutta kun on niin paljon muuta tarjottavaa miksi edes niitä tarvitsisi kokeilla
        2. tiedän että viimeinen viesti on kirjoitettu 2004, muytta monet käyvät kuitenkin lukemassa tätä
        3. suolakiveä marsut eivät tarvitse.


      • Mä vaan
        Marsuhulluus iski!! kirjoitti:

        Meilläkää ei marsut syö suolakiveä vaikka kuinka yritetää...

        Mä en oo ihan varma voika marsuille antaa raakaa perunaa
        tiedätkö sä siitä mitää? ku ne syö sitä ihan hyvin mut
        jos se on jotenki vaarallista tai jtn.

        Perunaa ei saisi vissiin antaa... MArsut.com sivuilla lukee niin!


      • marsula66
        marsunparastietäjä! kirjoitti:

        1. citrushedelmät- nojoo, en sanoisi että ne ovat vaaraillisia (tietysti isoissa määrissä on) mutta kun on niin paljon muuta tarjottavaa miksi edes niitä tarvitsisi kokeilla
        2. tiedän että viimeinen viesti on kirjoitettu 2004, muytta monet käyvät kuitenkin lukemassa tätä
        3. suolakiveä marsut eivät tarvitse.

        jos haluaa antaa esim c-vitamiinia paras vaihtoehto on porkkana koska sitä voi antaa niin paljon kuin marsu syö... :)


      • Anonyymi
        Nanna kirjoitti:

        Kannattaa laittaa suolakivi juomapullon viereen. Itselläni on ollut 3 marsua, joista yhdellekään ei ole suolakivi aluksi maistunut... Mutta kun olen laittanut suolakiven juomapullon viereen, niin johan kuluu! Marsut nuolevat sitä ja juovat vuoroperään. Nykyisellä marsullani kuluu suolakivi n.2 viikossa :)

        Suolakiveä ei saisi laittaa vesi pullon viereen koska marsut juovat liikaa vettä kun ensin nuolevat suolaa ja sitten juovat😊


    • minnimarsuli

      heippa tiiän et tää on vanha mutta kumminkin niin että saako marsu syödä klementtiiniä?
      -ja baanaania?

      • pöppälööörä

        Klementiiniä voi antaa vähän, mutta siis oikeasti vähän, eli pieniä maistelupaloja n.kerran viikossa.

        Banaania ei suositella marsuille korkean tärkkelyspitoisuuden takia.


    • niki.riki.

      saako marsulle antaa piparikakkuja?

    • marsu fani

      Tiedän että tämä on jo aika vanha mutta voisiko joku sanoa voiko vuohenputkea antaa marsulle?

      • Sedä

        Saa antaa. Kannattaa aina kokeilla itsekin googlettaa, esim "kasvi marsu" tai jos ei löydy niin "kasvi kani/ joku muu jyrsijä". Kielletyt kasvit on kuitenkin yleensä samoja.


    • Adeli

      Marseille voi antaa viinirypäleitä,mutta en tiedä mandariinesta.

    • marsuni

      Voiko marsulle antaa kookos rasvaa tai oliivi öljyä esim ruuansekaan? Meillä on marsuillamme 85× tai 95× cm lasiterraariot.

    • Zedä

      Miksi marsulle pitäisi antaa öljyä..? Marsut on enneminkin herkkiä lihomaan liikaa ja niiden ruuan pitäisi olla vähäenergistä ja koostua pitkälti heinästä.

      Jos marsusi on liian laiha, kannattaa käyttää se eläinlääkärillä että selviää ettei sillä ole loisia ja että hampaat on kunnossa. Tarkista myös että heinäsi on laadukasta ja ehdottomasti homeetonta! Runsas pöly heinässä voi kertoa homeesta. Pelletin voi vaihtaa myös elatuspelletistä (aikuisten) kasvatusversioon (poikasten) jos muu ei auta. Esim pitkäkarvainen marsu saattaa tarvita normaalia enemmän energiaa.

      Asumuksesi ovar turhan pieniä :/ kahdella marsullakin olisi hyvä olla ainakin 120cm häkki, mueluusti isompi. Miten järjestät marsujen vapaana liikkumisen terraarion kanssa? Marsullahan pitäisi olla kuitenkin vapaa pääsy takaisin häkkiin, ja siksi näitä edestä aukeavia häkkejä yleensä käytetäänkin ;) Toinen lasiterran haittapuoli on, että isosta eläimestä lähtee aika paljon virtsan ammoniakkia ja kosteutta, jonka lasi säilyttää koska se on suunniteltu sademetsän asukkien kodiksi, muttei ole paras marsulle.

      Kookosrasva on muuten kasvikunnan ainoa kova rasva, ja siksi lähinnä epäterveellinen vaikka sitä nykyään kovasti ylistetäänkin...

    • htututu

      Ap anna niille viiniä ja pillua

    • Anonyymi

      Annoin mun marsulle puolikkaan virheen viinirypäleen, ei kai se oo mitenkää myrkky tai hengen vaarallista ku oon monesta eri paikasta lukenu sitä ja tätä?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4140
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4022
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3874
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2667
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2455
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2052
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1920
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1579
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe