Rakkaan menetys

Pammpula

Minulta menetyi avomies 27.6.15 Toivoisin täältä/joltain saavani jotain tukea/ystävää jolle voisin tästä kipeästä aiheesta puhua. Olisi "kiva" saada joku ystävä joka olisi myös kokenut jonkun menetyksen niin voisi vähän samaistua minun tilanteeseen. Terveisin Hanna 24, Savosta.

16

55

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutenmenettänyt

      Olet menettänyt puolison nuorena. Syvä osanottoni sinulle. Toivon että saat vertaistukea.

      • antoi.voimaa.surussa

        Pidä itsestäsi huolta älä kastettasi maahan luo matin&Tepon kappale


    • menettänyt

      Hei. Tiedän hyvin miltä tuntuu, kim menettää jonkun itseltäni kuoli Isosisko viime talvena 8.11.2014 ja en pääse siitä ikinä täysin yli. Aika paljon yksin olen jäänyt asian kanssa ja kaivannut.ymmärtäväö vertaistukea, mutta en ole saanut tukea helpolla. Ymmärrän surun ja vastaan koska toivon myös jonkun vastaavan minulle, vaikka empä usko, että monia kiinnostaa.on jotenkin uskokin loppunut, kun on niin kauan yksin ollut tuntuu, että on jaksettava kun on hengissä eikä muutakaan voi ja tottakai läheisiensäkin vuoksi, mutta osa sydämestä on palasina siskonu kuoltua ja voin vain kuvitella tilannettasi. Jokatapauksessa voimia jos luet tämän älä luovuta

      • Eri_juttu

        Puoliso on osa ehkä puolet sinua.
        Kun puoliso kuolee menettää osan omasta identiteetistä.
        En vähättele sinun surua mutta puolison kuolema on aivan eri tilanne kuin muun sukulaisen kuolema jo taloudellisessakin mielessä.

        Menetin vaimoni 11 vuotta sitten jolloin olin 39 vuotias.
        Tein silloin radikaalin ratkaisun ja hakeuduin toisen aikuisen (leski myös) seuraan ja oleme edelleen yhdessä.
        Ihminen kaipaa rinnalleen toista ihmistä.

        Aloittajalle, sinun täytyy ajatella omaa parastasi ja tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä.
        Missään nimessä ei saa ajatella että mitä muut sanovat, nyt saat olla itsekäs (tai oikeastaan pitää olla itsekäs).


      • surusydän

        Voimia sinule, joka menetit siskosi. Varmasti suru on suuri ja tuntuu pahalle. Onko sulla ketään kenele jutella? Tuo yksi vastaus oli vähän outo kun ruvettiin vertailemaan suruja..jokainen suree kuollutta, vaikka kissaansa omalla tavallaan ja jokaisen suru on jokaiselle surijalle kova asia, oli surun kohde sitten kuka tahansa. Voimahalaus sinullekin ja muista, olet tärkeä.


    • sydämessäni

      Hanna,itse olen samassa tilanteessa kuin sinä.Menetin puolisoni vain 5 vko sitten.Hän menehtyi yllättäen,äkillisesti.Suru ja kaipuu on aivan sanoinkuvaamatona.Itse otin yhteyttä kriisipäivystykseen josta olen jonkin verran saanut apua mutta en riittävästi.Asumme pääkaupunkiseudulla ja olo on todella yksinäinen.Muutimme vasta keväällä tänne enkä tunne täältä juurikaan ketään niin tekee vieläkin yksinäisemmäksi tämän olotilan.Teimme asiat aina yhdessä ja nyt joudunkin tekemään kaikki yksin.Joudun aloittamaan omankin elämän ihan uudelta pohjalta koska hän vei mukanaan osan myös minua.Tällä hetkellä en ole vielä pystynyt itselleni hyväksymään että tämä on lopullista,odotan että hän tulee vielä kotiin.Minun lisäkseni häntä jäi myös kaipaamaan 5 alaikäistä lasta.Varsinkin illat ja aamut ovat todella vaikeaa aikaa.Itkua en ole pidätellyt missään vaiheessa,annan itkun tulla vaikka olisin kaupan kassajonossa,minua ei se hävetä mitä muut ajattelevat.Mietin miten tästä kaikesta voi selvitä ja aina sama vastaus kaikilta; aika.Sen tiedän että suru muuttaa muotoaan mutta ei koskaan häviä samoin muistot säilyvät aina,niitä ei kukaan vie meiltä pois.Yki asia mikä minua helpotta jonkin verran on se että käyn päivittäin hänen haudallansa ja keskustelen siellä kaikessa hiljaisuudessa hänelle sekä istun penkille ja kirjoitan päiväkirjaa,kerron siinä päivänkuulumiset hänelle.Tämä vaan on semmoinen asia että sitä ei pysty ihminen ymmärtämään ennekuin osuu omalle kohdalle ja vielä raskaammaksi tämän tekee se että lähti täysin yllättäen.Voimahalaus sinulle Hanna <3

      • surusydän

        Voimia sinulle valtavasti. Kuolema, läheisen, on shokki. Itse kokenut ja en ole päässyt surusta irti, enkä tule koskaan pääsemäänkään. Tein myös itse päiväkirjaa aikoinaan, siihen si kaiken tuskan ja muun vuodattaa. Toivon, että jaksat lastesikin tähden. Käy haudalla, se helpottaa. Tein itsekin samoin. Koita hakea tukea jostain teidän perheelle, että selviydyt tämän alun ja jatkossakin. Jutelkaa lasten kanssa asiasta, itkekää ja tukekaa toisianne. Voimahalaus teidän koko perheelle.


      • sydämessäni

        Surusydän,kiitos.Haudalla käyn tosiaan joka päivä vaikka tuntuu välillä että se vain pahentaa tätä olotilaani mutta en voi olla käymättäkään siellä.Nyt tosiaan kulunut 6 vko enkä vieläkään ole pystynyt hyväksymään asiaa.Menen tunti kerrallaan eteenpäin,parempaan en vain pysty.Tuntuu kuin olisi shokkitilassa vieläkin.Jollain tapaa tunnen että hän olisi läsnä vieläkin.On pieniä hetkiä kun tiedostan itselleni että hän ei enään palaa mutta heti perään tulee kielto että hän ei ole mennyt vielä pois eli olen edelleen siellä kuilun pohjalla.Tiedän että minun täytyisi vain hyväksyä että on lopullista jotta pääsisin ottamaan seuraavan askeleen.Onko Surusydän sinun menetyksestäsi kuinka pitkä aika?Kuinka pystyit jatkamaan elämääsi?


      • surusydän

        Hei, on tästä aikaa..Alussa myös kävin haudalla ja sitten tuli vaihe kun en pystynyt käymään ollenkaan. Niin, olet shokkitilassa, sillä ei tuollaista pysty käsittäään heti. Eikä kukaan sitä sinulta vaadikaan. Toivot niin paljon, että hän olisi luonasi, luonnollisestikin, niin tunne, että hän on läsnä, tuntuu voimakkaana. Sinulla on raskas tie kuljettavana ja toivon sydämestäni, että saat tukea ja apua ihan arjesta selviytymiseen ja päivästä seuraavaan jaksamiseen. Itsellä meni pitkä aika..oli ensin tuo shokkitila, sitten kielto ja suru ja valtava ikävä. Hänen tavaroita en laittanut pois pitkään aikaan,en pystynyt.Eikä niihin saanut kukaan muukaan koskea. Tunsin olevani lähempänä kun oli vaatteet ym. Kaiklla kestää oman aikansa selviytyä. Ei siihen päde opikirjat eikä muiden hoputukset. Sinulla on niin lyhyt aika vasta mennyt, ettei mieli halua ymmärtää asiaa ja sen lopullisuutta. Koita levätä ja syödä riittävästi, jotta jaksat lastenkin kanssa. Minulla kesti kuukausia selviytyä pahimmasta tuskasta. Kyllä siinä tulee nuo kaikki edellä mainitut vaiheetkäytyä läpi. Mutta vieläkin, pitkän ajan jälkeen, suru seuraa. On vain vaihtanut muotoa. Hyvää yötä, koita saada nukuttua.


    • kokenutasiannäin
    • Olen pahoillani menetyksesi johdosta, vilpittömästi. En usko että täältä saat apua tai tukea. Yritä vaikka paikkakuntasi mielentervys toimiston kautta saada numero paikkaan missä voit keskustella luotettavan ja ymmärtävän ihmisen kanssa. Surussa olemme kuitenkin aina yksin, tiedän, ja toivon että saat sitä apua mitä haet, sekin vilpittömästi.

    • Hei Pammpula sekä muut läheisen menettäneet.

      Otan osaa suruunne, elätte kovin raskasta vaihetta elämässänne. Yksin ei kannata jäädä, són hyvä merkki etsiä tukea. Vertaistuki on parasta. Yksi taho, josta löytyy tähän suruun ja läheisen kuolemaan liittyviin kysymyksiin apua, on seurakunta. Aina voi ottaa yhteyttä lähiseurakunnan diakoniin tai pappiin ja käydä juttusilla vaikka pitemmänkin jakson. Seurakunnat järjestävät myös sururyhmiä, joissa nimenomaan saman kokeneet yhdessä tukevat toisiaan. Se auttaa.

      Toivottavasti teillä on läheisiä ihmisiä, joiden kanssa voitte myös jutella sekä omia keinoja hoitaa itseänne. Edessä on pitkäaikainen prosessi, oppia elämään ilman tärkeätä rakasta ihmistä. Onneksi muistot jäävät.

      Lämmöllä,
      Pirkko-pappi

    • menetys

      Minun puolisoni kuoli heinäkuussa. Vein hänet sairaalaan kuumeilun vuoksi. Lääkäri ilmoitti, ettei ole toivoa paranemisesta, on vain hetken asia kun kuolema vie omansa. Olin loppuun asti puolisoni vierellä, hyväilin ja puhuin hänelle. Ehkä hän kuuli ja tajusi vaikka olikin nukutettuna. Menin sokkiin. Ulkoisesti toimin normaalisti, mutta en muista kuin hämärästi kuoleman jälkeistä aikaa. Hautajaisten jälkeen hieman helpotti, mutta jokainen päivä on erillainen, aamut ovat pahimpia. Vähän väliä huomaan, että minun pitäisi kertoa hänelle joku asia, mutta eihän se onnistu. Kotona yksinäisyydessä itken paljon, se helpottaa. Haudalla käyn lähes päivittäin. Sekin helpottaa. Kävin jopa asiantuntijalääkärillä. Hän jututti minua ja testaili. Kertoi, että terveen ihmisen suru suuresta menetyksestä. En kestä tuttavien uteluja puolisoni kuolemasta, minun on poistuttava paikalta. Tukea olen saanut lapsilta ja tuttavilta, mutta onko siitä hyötyä, en vielä tiedä.
      Tästäkin on selvittävä, mutta se vie aikansa. Alkoholiin en koske, enkä puuduta suruani lääkkeillä. Suru tulee jossain muodossa takaisin, jos sen puuduttaa päihteillä tai lääkkeillä. Luulin, että minä olen se joka ensin lähtee, mutta kävikin toisin.

    • eilak66

      Hei,
      minulta menehtyi puoliso 7.9. äkillisesti. Aamulla hän lähti kävelylle, eikä koskaan palannut. Itse heräsin siihen, kun poliisit tulivat kotiimme tuomaan suruviestiä. En koskaan unohda tunnetta, kun sanoivat olevansa poliisista ja että mieheni oli löytynyt elottomana. Tuntui kuin joku olisi potkaissut keuhkot tyhjiksi ja huusin kuin eläin. Pyysin heitä lähtemään, menemään pois, en olisi halunnut kuulla heidän asiaansa. Se päivä ja seuraava on muistoissa vain sumua... en oikeastaan muista niistä kahdesta päivästä mitään. Kävin hänet pukemassa ja laittamassa arkkuun, hän näyttää kuin vain nukkuisi.
      Nyt kuolemasta on kulunut 12 päivää, enkä oikein vieläkään käsitä asiaa. Hautajaiset ja kaiken virallisen olen hoitanut. Tuska on valtava; ja syyllisyyden tunne. Miksi en huomannut hänen olevan niin sairas sydämestään, miksi en kuullut aamulla hänen lähtöään.... MIKSI? Siihen en koskaan saa vastausta......

      Suruusi osanottaen,
      ek

    • menetys

      Neuvoa en voi ketään, mutta yritän elää päivä kerrallaan. Alkoholia en ota, enkä turvaudu lääkkeisiin. Keinotekoisesti väistynyt suru tulee takaisin tavalla tai toisella. Luen paljon ja yritän harrastaa ja tavata tuttavia. Puolisoni kuolemasta on kohta kolme kuukautta. Asia on minulle jotenkin selvinnyt, mutta suru ja kaipaus on aina läsnä. Aina vain kyynel on herkässä. Kun tapaan tuttaviani , usein he ottavat puheeksi vaimoni yllättävän kuoleman, niin minun on poistuttava paikalta, en kestä kuunnella, vaikka eivät he pahaa tarkoita. Miksi, miksi kyselen itseltäni. Onneksi meiltä ei jäänyt asioita selvittämättä. Vaimoni oli minulle hyvä, erittäin harvoin meillä oli erimielisyyttä. Olin vaimoni vieressä loppuun asti, ehkä hän tiedosti sen, vaikka olikin tajuttomana. Minä olen ollut kuin tajuton, olen ulkoisesti toiminut järkevästi, mutta muistikuvat ovat hataria kuoleman jälkeisestä ajasta. Lieneekö se normaalia?

    • Pammpula. Mä oon menettänyt tänä vuonna ystävän syöpään, oman koiran ja mummuni 7.9. Jos haluat kirjoitella ja vaihtaa ajatuksia niin lähetä sähköpostia osoitteeseen [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2387
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1938
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe