Eläinsuojelua, aktivismia vai mitä ?

hämillään

Kävin taannoin Somerolla eläinsuojelukeskusTuulispäässä. Tutustuin paikkaan ennakolta nettisivujen kautta ja nyt käytyäni paikan päällä heräsi paljon ajatuksia aiheesta.

Onx toi tuulispää eläinsuojelu- vai eläinaktivismikeskus ? Monesti tuntuu, että noiden nettisivuilla kannattajajista suurin osa eläinsuojelijeluun myönteisesti suhtautuvia mutta keskuksen varsinainen ideologia on lähempänä aktivismia. Aktivismia tukee myös Animalia yhteistyö. Miten ihmeessä noiden kannattajat mahtuu samalle temmelkyskentälle.

Suojelukäsitettä tukee, että keskus käyttää selkeästi eläimiä hyväkseen rahankeruussa, mutta aktivismiin sopii taas tuo periaatteellinen eläinten hyväksikäytön vastustaminen (joka ei siis koske itse tuulispäätä).

Vaarana tässä on selkeästi se, että kaikki kannattajat eivät välttämättä tiedä millaista toimintaa ovat tukemassa.Toisaalta painotus voi myös muuttua, mikäli aktivismiin suuntautuneet voimat saavat enemmän jalansijaa yhdistyksessä.

Suurin osa kannattajista ovat asteella "onpa söpöjä eläimiä" ja täytyykin nostaa hattua keskuksen toimijoille hyvin tarkoitushakuisista ja tunteisiin vetoavista kuvista ja tarinoista, joilla varmaan saavutetaan ihan mukavat tulokset (rahallisesti). Eläinsuojelukeskus on myös luonut erinomaisen suhdeverkoston tiedotusvälineisiin, josta päättellen kävijöitä lienee mukavasti. Paikan saavutettavuus ilman omaa autoa on surkea, joten maapallo tuskin kiittää päästöistä. Onneksi paikallakäydessäni vieraiden ja kannattajien autokanta oli uudehkoa, tosin monet sanoisivat autoja enemmän suurituloisille kuuluviksi, joka tukee mukavasti kassaa. Ilmeisesti pääkaupunkiseutu on hyvin edustettuna kävijöissä.

Mielenkiintoni herätti myös se, että saamani käsutyksen mukaan tuo yhdistys toimii ihan yksityisen ihmisen tiloissa. Tuntuu oudolta, että rahankeruu yhdistyksen varjolla on mahdollista osin yksityisen henkilön omistamaan kiinteistöön. Mitä tapahtuu rahankeruulla ja talkootyöllä aikaansaaduille investoinneille, jos tilanomistaja menettääkin mielenkiintonsa aatteeseen ja päättää vaihtaa kaiken kiinteän ja irtaimen rahaan, jonka käyttää ihan omaan yksityiseen tarkoitukseensa. Kyllä minä ainakin olisin todella varovainen ylimääräisen rahani sijoituksen suhteen.Vai olenko käsittänyt jotai väärin tuulispään omistussuhteista ? Mikäli olen niin varmaan joku korjaa tietoni oikeaksi.

7

2248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ostoskorissa

      Ainakin vääristävää tietoa nettisivuilla.

      • usdfusdf-aka-asdfasdf

        vihernarsistit nyt aina esittävät manipuloitua tietoa faktana.


      • totuudenlorvi

        Aika monessakin suhteessa tuulispään nettisivut ei ihan totuudenmukaisia. Nettisivujen Medialle lehdellä on lueteltu melkein kaikki lehti, netti ja teevee jutut, missä tuulispää on ollut. Pois luettelosta on jätetty ainoastaan tuulispäähän realistisesti eli puolueettomasti tai kriittisesti suhtautuvat jutut. Esimerkkinä maaseutumedian tekemät jutut. Ei ole kovin rehellistä jättää kriittisiä asioita pois sivuilta.


      • Anonyymi
        usdfusdf-aka-asdfasdf kirjoitti:

        vihernarsistit nyt aina esittävät manipuloitua tietoa faktana.

        Ai vittu sentään 😂😂 👏
        Älykääpiö lanseeras uuden termin, "vihernarsisti" 😂😂
        Kiitos 👏👏


    • Anonyymi

      Minua myös arveluttaa tuo talouspuoli. Jos omistaja lopettaa, käy huonosti tai muuta, onko selkeää jatkajaa? Onko tätä mietitty jo nyt? Kukaan ei ole ikuinen, edes eläinsuojelija.

      Nettisivuja selatessani ja etenkin talkoolaisia -kohdassa jäi vähän ilmaan, miksi juuri vapaaehtoisiksi talkoilemaan tulleet eivät välttämättä pääse hoitamaan eläimiä. Siitä kyllä etukäteen varoitetaan, mutta pettymys lienee kova paikanpäällä.

      Nuoruudessani hevostalleilla roikkuneena, talkoolaisena sielläkin, komento tuntuu periytyneen. Kovia ehtoja tulijoille, pomotukselta suorastaan vaikuttavaa. Mitä saa puhua, mistä ei saa puhua.

      Ulkovessa voi monelle kaupunkilaiselle olla epämiellyttävä kokemus. Onko vapaaehtoisilla talkoolaisilla mitään oikeuksia? Ei oikein vaikuta siltä.

      Ne talkoolaisethan tulevat omilla kyydeillä, omilla rahoilla ja vapaa-ajalla. Jotain oikeuksia myös heille sopisi luvata eikä päsmäröidä jo tekstissä.

      Voihan se talkoilu olla sitten ihan mukavaa ja sutjakkaa, mutta vanhana tallityttönä ennakoin jonkinlaista keskitysleiriä lainausmerkeissä. Kastijakoa, tiukkaa kuria ja töiden jakamista suosikeille ja ei-suosikeille ne ulkovessasiivoukset ym.

      Mediassa on tosiaankin vain myönteisiä juttuja. Toimittajat harvoin menevät talkoisiin. Tutkivalle toimittajalle raha-asioiden selvittely ja muu puoli voisi olla mielenkiintoista puuhaa.

    • Anonyymi

      Erikoista, ettei vapaaehtoisille tarjota talon puolesta ruokaa. Tuo omat vegaanieväät mukana, voi sentään säilyttää ne jääkaapissa. Kauheasti kiitoksia.

      Eikö nyt pitäisi edes yksi ruoka tarjota? Saattehan te aika paljon ilmaista rahaa lahjoittajilta, eikö edes keittoaineksia niistä saisi?

    • Anonyymi

      Täällä roskaväen ihmisjätefoorumilla perseturvat mutuilevat ja mökeltävät runkkureiästä kaivettua vajakkipaskaa kyrpä kourassa ja kuset silmillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe