Kovalevyä hankkimassa?!

Juuso the (wo-)man

Tere!

Olen jouluksi hankkimassa uutta kovalevyä 80 gigasen kaveriksi ja olen ajatellu 120-160Gt.

Vanha on Maxtor Diamondmax 9 7200 ja muuten vastaavia kovoja löytyy melkein joka kaupasta, mutta kannattaako laittaa samanlaista ku vanha?

Kovalevy on yleensä pisimpiä koneen osia, joten olen ajatellut, että sen tulisi olla sellainen joka kävis myös mahdolliseen "uuteen" koneeseen.

Minkälaisia seikkoja kannattaisi ottaa huomioon kovalevyä hankittaessa? Miten yhteensopivuus uudempiin emolevyihin jne...?

Jos päädyn Maxtorin vastaavaan, mutta kapasiteetiltaan suuremppaan kovoon, niin mistä kannattais hankkia? Netistä? Ja mikä mahtais olla hinta tänä päivänä? Asun Oulussa.

Kiitti

15

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pjotr
    • oulunmaalainen

      osta samsungi 160gb servitistä... siinä on hyvä levy halvalla.

      • Juuso the man

        Servitissä Maxtor on halvempi! Miten tuon Samsungin 8Mb muisti sitten vaikuttaa asiaan? Onkohan suurta merkitystä?

        SAMSUNG SP80 160GB DMA / 133 7200 RPM 8MB SP1614N   87,00 ?

        MAXTOR DIAMONDMAX 9 160GB DMA133 7200, 36KK   80,00 ?

        http://www.servit.fi/tuotteet/1/11/

        Käykö nuo IDEt sitten uudempiin emoihin vai pitäiskö odottaa koko koneen päivitystä ja ostaa sitten SATA kovo?

        Ei tuo nyt niin euron päälle ole, mutta tulevaisuuden kannalta ois vain hyvä tietää nuo yhteensopivuudet.


      • Poro
        Juuso the man kirjoitti:

        Servitissä Maxtor on halvempi! Miten tuon Samsungin 8Mb muisti sitten vaikuttaa asiaan? Onkohan suurta merkitystä?

        SAMSUNG SP80 160GB DMA / 133 7200 RPM 8MB SP1614N   87,00 ?

        MAXTOR DIAMONDMAX 9 160GB DMA133 7200, 36KK   80,00 ?

        http://www.servit.fi/tuotteet/1/11/

        Käykö nuo IDEt sitten uudempiin emoihin vai pitäiskö odottaa koko koneen päivitystä ja ostaa sitten SATA kovo?

        Ei tuo nyt niin euron päälle ole, mutta tulevaisuuden kannalta ois vain hyvä tietää nuo yhteensopivuudet.

        Ite ostin kans 80GB kovon rinnalle
        MAXTOR DIAMONDMAX10 200GB DMA133 7200 IDE

        ja myyjä sano että pitää olla xp service pack 1 asennettuna kun muuten ei tunnista koko tilaa ja ei se tunnistanukkaan kun 139GB ja service packin jälkeen tunnisti kokonaan.


      • Juuso the man
        Poro kirjoitti:

        Ite ostin kans 80GB kovon rinnalle
        MAXTOR DIAMONDMAX10 200GB DMA133 7200 IDE

        ja myyjä sano että pitää olla xp service pack 1 asennettuna kun muuten ei tunnista koko tilaa ja ei se tunnistanukkaan kun 139GB ja service packin jälkeen tunnisti kokonaan.

        Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!

        Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.


      • pjotr
        Juuso the man kirjoitti:

        Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!

        Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.

        ei ne ide paikat nyt ihan äkkiä häviä .tuleehan nuo esim.polttavat dvd-asemat samoihin piuhoihin


      • juupsan
        Juuso the man kirjoitti:

        Service pack 1 on asennettu. Kiitti tiedosta!

        Ei sitä vastausta nyt näytä tulevan, joten täytyy varmaan ostaa se IDE liittännäinen 120 tai 160Gt kovo, ja toivoa, että se pelittää vielä seuraavassakin kovossa.

        Osta vain ihan rauhassa se IDE väyläine kovo ei ne tule mihinkään häviämään markkinoilta siis jos uutta emoa olet joskus hankkimassa.osta vaikka westeern digitalin kovo hiukan kalliimki ja kovaäänisempi mutta kestää ja toimii ku junan vessa. näin o!


    • maxtoriin!!!!

      Kokemuksesta tiedän että maxtorit eivät niitä parhaita ole!! Itseltäni hajonnut 4 kovoo 3:ssa vuodessa!!! Hommaa mielummin samsung tai seagate! Jälkimmäisellä on vielä muistaakseni 5 vuoden takuu!!

    • halumboja

      Maxtoria ei kannata ostaa, ne ovat tunnettuja heikosta kestävyydestä. Ostaisin vähintään teraisen levyn, joku 120 Gt levy on aivan liian pieni.

      • Hei_haloo

        Vastasit 12 vuotta vanhaan viestiin.


    • oinkoink

      Maxtoria ei kannata ostaa, ne ovat tunnettuja heikosta kestävyydestä. Ostaisin vähintään teraisen levyn, joku 120 Gt levy on aivan liian pieni.

      Meinaat ettei kahdessatoista vuodessa ei ole laatu parantunut yhtään?

      • laatua-laatua

        Auttaisko jos ajais ccleanerin ja sanois ammuu, ammuu?


      • just_some_cents.eighteen

        Huono maine on vaikea kiertää tai unohtaa. Olen käsittänyt, että toiset opettelevat juttuja ulkoa, esim maxtorin surullisenkuuluisan 9-sarjan kohdalta.

        Suurin osa mulla hajonneista kiintolevyistä ovat olleet merkkiä Western Digital. Lisäksi yksi IBM:n kovalevy, joka ei kestänyt käyttöä sitten yhtään. SSD voi myös hajota mitä kummallisimmila tavoilla. Nykyinen PNY 240GB SSD on haukuista huolimatta kestänyt jo viitisen vuotta kovaa käyttöä.

        120GB ei ole pieni. Nykyiset ohjelmistot (ja käyttöjärjestelmät) ovat ihan törkeän huonosti devattuja ja vievät todella paljon kapasiteettia. Toista se oli silloin, kun kiintolevytilaa/muistia piti oikeasti tavu kerrallaan laskea, että riittääkö... Nykyään ei tunnuta erottavan kilotavun ja terabitin eroa. ;-)


      • gfgfhfrh
        just_some_cents.eighteen kirjoitti:

        Huono maine on vaikea kiertää tai unohtaa. Olen käsittänyt, että toiset opettelevat juttuja ulkoa, esim maxtorin surullisenkuuluisan 9-sarjan kohdalta.

        Suurin osa mulla hajonneista kiintolevyistä ovat olleet merkkiä Western Digital. Lisäksi yksi IBM:n kovalevy, joka ei kestänyt käyttöä sitten yhtään. SSD voi myös hajota mitä kummallisimmila tavoilla. Nykyinen PNY 240GB SSD on haukuista huolimatta kestänyt jo viitisen vuotta kovaa käyttöä.

        120GB ei ole pieni. Nykyiset ohjelmistot (ja käyttöjärjestelmät) ovat ihan törkeän huonosti devattuja ja vievät todella paljon kapasiteettia. Toista se oli silloin, kun kiintolevytilaa/muistia piti oikeasti tavu kerrallaan laskea, että riittääkö... Nykyään ei tunnuta erottavan kilotavun ja terabitin eroa. ;-)

        Itellä on kaikki kiintolevyt Western Digital merkkisiä, eikä yksikään ole kuollut. Vanhin on 80Gb WD Caviar SE WD800JD, eli 2006 vuoden kiintolevy. Toimii vieläkin ongelmitta.


      • bua-ha-haa
        gfgfhfrh kirjoitti:

        Itellä on kaikki kiintolevyt Western Digital merkkisiä, eikä yksikään ole kuollut. Vanhin on 80Gb WD Caviar SE WD800JD, eli 2006 vuoden kiintolevy. Toimii vieläkin ongelmitta.

        Mulla kans kaikki hajonneet olleet Seageateja. WD:t on aina kestäneet (tosin Green-sarjalaiset on kuulemma roskaa, eli hajoilee jatkuvasti).

        Yleensä kiintolevy kyllä väistyy isomman tieltä ennen kuin se hajoaa. Seagatet tekee poikkeuksen.

        Mutta joo, vähän on vanha viestiketju :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3441
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1498
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1267
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1142
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      792
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      46
      765
    Aihe