Uskooko Mormonit oikeasti Kolob-planeettaan?

utelias_järkyttynyt

Vielä eräs asia niistä aikaisemmin kirjoittamistani jenkki-mormooneista:

Kysyin heiltä, että eikös teidän uskonnossanne jumala tule kolob-nimiseltä planeetalta. Kumpikin väitti ettei ole koskaan kuullutkaan moista.

Miten nyt on, onko tuo kolob-planeetta oikeasti osa mormoni-uskontoa? Se kun näin sivusta katsojasta on ehkä yksi typerimpiä aspekteja koko uskonnossa ja vaikea kuvitella että kukaan sellaista vakavasti opettaisi. Vai onko kyse mormonien vastaisesta propagandasta?

Perusteltuja vastakusia lähdeviitteineen olisi kaikkein kivoin saada.
Tänks!

23

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samarin

      Nyt ovat pojat valehdelleet, jos tosiaan vastasivat etteivät ole koskaan kuulleet Kolobista. Ellei tuo sitten ole "valkoinen" valhe, sillä Jumala ei tule Kolob nimiseltä planeetalta vaan planeetalta joka on lähinnä Kolob nimistä tähteä.

      Entinen Italian armeijan ratsujääkäri Antonio Lebolo oli töissä arkeologisilla kaivauksilla Egyptissä ja hän löysi 11 muumiota haudoista lähellä muinaisen Egyptin Theban kaupunkia (sijaitsee "Ylä-Egyptissä Niilin varrella. Se oli keskisen ja uuden valtakunnan aikana Egyptin pääkaupunkina. Kaupungissa ja sen lähettyvillä sijaitsee useita merkittäviä arkeologisia kohteita. Luxor ja Karnak sijaitsevat Theban lähettyvillä" [wikipedia - Theba]).
      Muumioiden mukana oli myös papyruskääröjä.

      Lebolo vei nämä löydökset Italiaan ja hänen kuolemansa (1830) jälkeen ne päätyivät New Yorkiin. Jossain vaiheessa ne päätyivät Michael Chandler nimisen herran omistukseen. Chandler näki niissä markkinaraon, olihan läntisessä maailmassa herännyt mielenkiinto muinaista Egyptiä kohtaan kun arkeologit tekivät Egyptissä löytöjään. Chandler kierteli muumioiden ja papyrusten kanssa ympäri Yhdysvaltoja ja tienasi näyttelyillään rahaa. Kesällä 1835 jolloin hän saapui Kirtlandiin Ohioon, joka oli tuolloin mormonien pääpaikka, hänellä oli enää hallussaan neljä muumiota sekä papyruksia, muut hän oli jo onnistunut myymään.

      Kirkon jäsenet olivat näyttelystä innoissaan. Chandler oli kuullut että Joseph Smith pystyi kääntämään muinaisia aikakirjoja ja kysyi tältä osaisiko hän kääntää papyrukset. Joseph sai tutustua niihin ja sanoi niiden olevan pyhiä tekstejä. Kirkon jäsenet keräsivät rahaa ja ostivat muumiot ja papyrukset maksaen niistä 2400 dollaria. Joseph alkoi tutkia papyruksia ja pian julistikin että ne sisälsivät patriarkka Aabrahamin kirjoituksia sekä myös Joosefin kirjoituksia (tämä raamatun Joosef joka myytiin Egyptiin).

      Joseph aloitti papyrusten kääntämisen. Hieroglyfejä ei kukaan vielä tuohon aikaan osannut tulkita mutta Joseph sanoikin tekevänsä käännöksen Jumalan avulla. Minun tiedossani ei ole käyttikö hän Aabrahamin kirjaa kääntäessään samaa suklaanväristä kiveä jonka avulla hän tuotti Mormonin kirjan kultalevyjen tekstin englanniksi vai antoiko Jumala käännöksen Josephin ajatuksiin.
      Josephin englanniksi kirjoittaman Abrahamin kirjan tekstit julkaistiin ensin "Times and Seasons" nimisessä MAP-kirkon lehdessä. Myöhemmin ne lisättiin osaksi kirjaa nimeltä Kallisarvoinen Helmi. Kallisarvoisesta helmestä tuli kirkon ohjekirja [eli Pyhä Kirjoitus] ensimmäisen presidenttikunnan ja yleiskonferenssin päätöksellä Salt Lake Cityssä lokakuun 10. päivänä 1880.

      Abrahamin kirjan luvussa 3 jakeissa 2-3 sanotaan seuraavaa:
      "Ja minä näin tähdet, että ne olivat hyvin suuria ja että yksi niistä oli lähinnä Jumalan valtaistuinta; ja oli monia suuria, jotka olivat lähellä sitä;
      ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja suuren nimi on Kolob, koska se on lähellä minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot."

      Abrahamin kirjasta selviää mm. että "Kolob oli Herran tavan mukaan, mitä tulee sen kiertojen aikoihin ja vuodenaikoihin; että yksi kierros oli päivä Herralle hänen laskutapansa mukaan, ja se oli tuhat vuotta sen ajan mukaan, joka on säädetty sille, jonka päällä sinä seisot. Tämä on Herran ajan laskutapa, Kolobin laskutavan mukaan." (luku 3 jae 4)

      Joseph Smith lisäsi Abrahamin kirjaan myös kuvajäljennöksiä papyruksista. Kuvajäljennöksen numero 2 käännöksessä sanotaan: "Kolob, joka merkitsee ensimmäistä luotua ja joka on lähinnä selestistä eli Jumalan asumusta. Ensimmäinen hallitsemisessa, viimeinen, mitä tulee ajanmittaan. Selestisen ajan mukainen mitta, joka selestinen aika ilmaisee yhden päivän kyynäränä. Kolobissa yksi päivä on yhtä kuin tuhat vuotta tämän maan mitoissa, jota egyptiläiset kutsuvat nimellä Jah-oh-eh." (Kuvajäljennös 2, kuvion 1 selitys)

      Kuvajäljennösten selitysten mukaan meidän aurinkomme lainaa "valonsa Kolobilta Kae-e-vanrasin välityksellä, joka on suuri avain, eli toisin sanoen hallitseva voima, joka hallitsee viittätoista muuta kiinteätä taivaankappaletta eli tähteä sekä Floeesea eli Kuuta, Maata ja Aurinkoa niiden vuotuisella kierrolla. Tämä taivaankappale saa voimansa Kli-flos-is-eiden eli Hah-kokabien välityksellä — tähtien, joita kuvaavat numerot 22 ja 23 — saaden valon Kolobin kiertoliikkeistä." (kuvajäljennöksen numero 2 kuvion 5 selitys)

      Eli kyllä, Kolob niminen tähti on siis mormonien mukaan olemassa ja sitä lähimmällä planeetalla sijaitsee Jumalan valtaistuin tällä hetkellä.

      Osa noista papyruksista tuhoutui mutta osa on säilynyt meidän päiviimme asti. Egyptologit ovat niitä tutkineet ja todenneet että mikään niissä ei vastaa Josephin tuottamaa tekstiä.

      https://www.lds.org/scriptures/pgp/abr/3?lang=fin

      https://www.lds.org/scriptures/pgp/abr/fac-2?lang=fin

      • samarin

        Mormoni ja ei-mormoni egyptologit ovat yhtä mieltä siitä, etteivät säilyneitten papyrusten osat vastaa sitä käännöstä mikä on annettu Abrahamin kirjassa.
        Tutkijat ovat tunnistaneet papyrusten jäännösten olevan osia tavallisista hautajaisteksteistä joita asetettiin muumioitujen ruumiiden viereen.


        "The discovery of the papyrus fragments renewed debate about Joseph Smith’s translation. The fragments included one vignette, or illustration, that appears in the book of Abraham as facsimile 1. Long before the fragments were published by the Church, some Egyptologists had said that Joseph Smith’s explanations of the various elements of these facsimiles did not match their own interpretations of these drawings. Joseph Smith had published the facsimiles as freestanding drawings, cut off from the hieroglyphs or hieratic characters that originally surrounded the vignettes. The discovery of the fragments meant that readers could now see the hieroglyphs and characters immediately surrounding the vignette that became facsimile 1.
        None of the characters on the papyrus fragments mentioned Abraham’s name or any of the events recorded in the book of Abraham. Mormon and non-Mormon Egyptologists agree that the characters on the fragments do not match the translation given in the book of Abraham, though there is not unanimity, even among non-Mormon scholars, about the proper interpretation of the vignettes on these fragments. Scholars have identified the papyrus fragments as parts of standard funerary texts that were deposited with mummified bodies. "

        https://www.lds.org/topics/translation-and-historicity-of-the-book-of-abraham?lang=eng#15


      • samarin
        samarin kirjoitti:

        Mormoni ja ei-mormoni egyptologit ovat yhtä mieltä siitä, etteivät säilyneitten papyrusten osat vastaa sitä käännöstä mikä on annettu Abrahamin kirjassa.
        Tutkijat ovat tunnistaneet papyrusten jäännösten olevan osia tavallisista hautajaisteksteistä joita asetettiin muumioitujen ruumiiden viereen.


        "The discovery of the papyrus fragments renewed debate about Joseph Smith’s translation. The fragments included one vignette, or illustration, that appears in the book of Abraham as facsimile 1. Long before the fragments were published by the Church, some Egyptologists had said that Joseph Smith’s explanations of the various elements of these facsimiles did not match their own interpretations of these drawings. Joseph Smith had published the facsimiles as freestanding drawings, cut off from the hieroglyphs or hieratic characters that originally surrounded the vignettes. The discovery of the fragments meant that readers could now see the hieroglyphs and characters immediately surrounding the vignette that became facsimile 1.
        None of the characters on the papyrus fragments mentioned Abraham’s name or any of the events recorded in the book of Abraham. Mormon and non-Mormon Egyptologists agree that the characters on the fragments do not match the translation given in the book of Abraham, though there is not unanimity, even among non-Mormon scholars, about the proper interpretation of the vignettes on these fragments. Scholars have identified the papyrus fragments as parts of standard funerary texts that were deposited with mummified bodies. "

        https://www.lds.org/topics/translation-and-historicity-of-the-book-of-abraham?lang=eng#15

        Huomasin että linkki menee suoraan alaviitteisiin, koska tutustuin yhteen niistä. Eli tuo lainaamani on päätekstistä esseestä "Translation and Historicity of the Book of Abraham". Skrollaamalla löytyy.


    • samarin

      MAP-kirkon englanninkielisessä laulukirjassa on laulu nimeltä "If you could hie to Kolob". Jostain syystä sitä ei ole käännetty suomeksi eikä siis lisätty suomalaiseen laulukirjaan. Linkin videossa Mormonien Tabernaakkelikuoro esittää kyseisen laulun kuorosovituksen.

      https://youtu.be/4Y8Z_7jcwTU

      Melodia on englantilainen ja anglikaaneilla on ainakin virsi samalla melodialla, mutta luonnollisesti eri sanoilla. MAP-laulun sanat on kirjoittanut William W. Phelps. Hän on sanoittanut mm. laulun "Kunnia miehelle", joka löytyy suomenkielisestä MAP-lauluja kirjasta. Myöskin englanninkielisessa laulukirjassa oleva laulu "Adam-Ondi-Ahman" on Phelpsin kynästä.

    • Näkijä1

      Miksi ette osaa lukea selvää tekstiä että Kolob kuuluu samaan järjestykseen kuin se (maapallo), jonka pinnalla sinä seisot. Eli Kolob on yksi aurinkokunnan planeetoista Aabrahamin kirjan mukaan ja lisäksi suurin planeetta eli Jupiter. Mikähän onkaan suurin planeetta aurinkokunnassamme?

      Lisäksi Aabrahamin kirjan mukaan, kun Jumala alkoi luoda materiaa, niin Hän loi ensimmäiseksi Kolobin eli Jupiterin, mikä on yhtäpitävä minun tiedostojeni kanssa. Kolob ei ole mikään henkimaailmassa oleva tähti tai joku aineeton tähti.

      Eli Jumala loi 6 2/3 vuorokautta ennen Sanan luomista Kolobin eli Jupiterin eli Sanaa eli Jeesusta ei luotu ennen Kolobia mutta Maapallo luotiin Sanan jälkeen.

    • Kysymyksesi on väärin aseteltu. Ei meidän ole uskottava Kolobiin, sitäpaitsi ei Jumala tule Kolobilta. Kirjoituksissamme on sanottu seuraavasti Kolbista (kuten samarin sanoi kai): Abr. 3: 3-4, 9, 16
      3 ja Herra sanoi minulle: Nämä ovat hallitsevat tähdet; ja suuren nimi on Kolob, koska se on LÄHELLÄ minua, sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi; minä olen asettanut tämän hallitsemaan kaikkia niitä, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
      4 Ja Herra sanoi minulle urimin ja tummimin kautta, että Kolob oli Herran tavan mukaan, mitä tulee sen kiertojen aikoihin ja vuodenaikoihin; että yksi kierros oli päivä Herralle hänen laskutapansa mukaan, ja se oli tuhat vuotta sen ajan mukaan, joka on säädetty sille, jonka päällä sinä seisot. Tämä on Herran ajan laskutapa, Kolobin laskutavan mukaan.
      • • •
      9 ja näin toisen taivaankappaleen ajanlasku on toisen yläpuolella, kunnes tulet lähelle Kolobia, joka Kolob on Herran ajanlaskun mukainen, joka Kolob on asetettu lähelle Jumalan valtaistuinta hallitsemaan kaikkia niitä taivaankappaleita, jotka kuuluvat samaan järjestykseen kuin se, jonka päällä sinä seisot.
      • • •
      16 Jos on olemassa kaksi kappaletta ja toinen on toisen yläpuolella, niiden yläpuolella on suurempia kappaleita; sen tähden Kolob on suurin kaikista kokabeista, jotka olet nähnyt, koska se on lähinnä minua.

      Olisit kysynyt mikä on Kolob? Olisit saanut vastauksen mikäli he muistavat sellaisen pikkuasian pyhiksistä.
      Näkijä on ihan pihalla ja vain sotkee.
      Jostain sysytä sitä ei olekäännetty.... emme me ehdi kääntää kaikkea!
      Papyyruksista ei tiedetä oliko joku niistä se mitä JS käänsi. Kaikella todennäköisyydellä ei ollut. Se kuva muuten, niitä kuvia rullissa asetettiin sinne sun tänne eikä kuvalla ja tekstillä ole välttämättä yhteyttä. Sitäpaitsi JS ei osannut alussa edes kieliä joten ehkä käännös tuli ilmoituksena...

      • Näkijä1

        Näkijä on ainoa joka osaa selittää Aabrahamin kirjan ymmärrettävällä tavalla sotkeutumatta monimutkaiseen teorisointiin joka palvelee ennemmin Saatanan etuja kuin Jumalan.

        Nenada ei ole näköjään koskaan lukenut mitä Aabrahamin kirjassa todella sanotaan Kolobin eli Jupiterin sijainnista. Pyhä Henki eli Gabriel oli myös silminnäkijänä todistamassa aineen luomisen alkuvaihetta ja aikaa jolloin Jumala alkoi luoda planeettoja ensimmäisenä Kolobin eli Jupiterin.


    • utelias_järkyttynyt

      Kiitos vastauksista.

      Ymmärrän kyllä etteivät halunneet lähteä tuota avaamaan. Nololtahan tuo kuulosti tuo "virallinen" selitystkin joten tuskin tuollaisia kannattaa kertoa käännytysreissuilla.

      • samarin

        Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että Kolobilla ei kyllä ole kovinkaan kummoista asemaa kirkon jäsenten uskonelämässä (tuskin mitään). Tärkeämpää on usko Jumalaan ja Kristukseen sekä kirkon käskyjen pitäminen ja palveleminen kirkossa, unohtamatta kirkon johtajien seuraamista. Useimmat jäsenet tietysti tietävät Kolobista koska se on Abrahamin kirjassa mutta esimerkiksi kuvajäljennösten teksti on niin outoa ettei siitä kukaan ota selvää. Useimmat varmaan vähän ihmettelevät mitä niissä sanotaan ja sitten jatkavat lukemaan ymmärrettäviä jakeita. Minä ihmettelen miksi ylipäätään on tuollaista tekstiä kanonisoitu?


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että Kolobilla ei kyllä ole kovinkaan kummoista asemaa kirkon jäsenten uskonelämässä (tuskin mitään). Tärkeämpää on usko Jumalaan ja Kristukseen sekä kirkon käskyjen pitäminen ja palveleminen kirkossa, unohtamatta kirkon johtajien seuraamista. Useimmat jäsenet tietysti tietävät Kolobista koska se on Abrahamin kirjassa mutta esimerkiksi kuvajäljennösten teksti on niin outoa ettei siitä kukaan ota selvää. Useimmat varmaan vähän ihmettelevät mitä niissä sanotaan ja sitten jatkavat lukemaan ymmärrettäviä jakeita. Minä ihmettelen miksi ylipäätään on tuollaista tekstiä kanonisoitu?

        kuka nyt sitten on mormonien palvoma "taivaallinen isä", tietääkö senkään kukaan? Kuka on tuon Abrahamin kirjan "Herra", mormonit eivät näköjään tiedä, tai ei ainakaan tapani tiedä, että VT:ssä ei ole "Herraa" vaan Jahve .

        Herra eli kyrios on vain joissakin käännöksissä, jotka LXX:n esimerkin mukaan korvaavat nimen Jahve, substatiivilla "herra". Abraham joka ei ole historian henkilö, ei vaikka olisi ollut olemassa, olisi tuntenut hyvin myöhäistä tapaa korvata Jahven nimi jollain muulla ilmaisulla.


      • samarin

        Tuon Abrahamin kirjan mukaan Abrahamille ilmestyi Jehova: "Minun nimeni on Jehova, ja minä tunnen lopun alusta asti; sen tähden minun käteni on sinun päälläsi." (Abr. 2:8)
        Luomiskertomus Abrahamin kirjassa on kirjoitettu jumalten osalta monikossa, mutta jumalien nimiä ei mainita.


      • Niinpäniinkin
        samarin kirjoitti:

        Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että Kolobilla ei kyllä ole kovinkaan kummoista asemaa kirkon jäsenten uskonelämässä (tuskin mitään). Tärkeämpää on usko Jumalaan ja Kristukseen sekä kirkon käskyjen pitäminen ja palveleminen kirkossa, unohtamatta kirkon johtajien seuraamista. Useimmat jäsenet tietysti tietävät Kolobista koska se on Abrahamin kirjassa mutta esimerkiksi kuvajäljennösten teksti on niin outoa ettei siitä kukaan ota selvää. Useimmat varmaan vähän ihmettelevät mitä niissä sanotaan ja sitten jatkavat lukemaan ymmärrettäviä jakeita. Minä ihmettelen miksi ylipäätään on tuollaista tekstiä kanonisoitu?

        Kirkon jäsenethän uskovat että kaikki on luotu Jeesuksen kautta vaikka Aabrahamin kirjassa sanotaan että ("Kolob, joka merkitsee ensimmäistä luotua") Kolob luotiin ensimmäiseksi Jumalan teoista.


      • kaksipisteto
        samarin kirjoitti:

        Tuon Abrahamin kirjan mukaan Abrahamille ilmestyi Jehova: "Minun nimeni on Jehova, ja minä tunnen lopun alusta asti; sen tähden minun käteni on sinun päälläsi." (Abr. 2:8)
        Luomiskertomus Abrahamin kirjassa on kirjoitettu jumalten osalta monikossa, mutta jumalien nimiä ei mainita.

        paitsi keksimäänsä omaa tekstiä papyrukseen, Smith kuvitteli että Jahve olisi puhutellut Abrahamia antiikin ajalla kehitetyllä nimityksellä "herra"?
        Mutta, jos puhuttelija on Jahve, mistä Elohim ja vaimo ilmestyvät?


      • PyhäHenkionMelkisedek
        kaksipisteto kirjoitti:

        paitsi keksimäänsä omaa tekstiä papyrukseen, Smith kuvitteli että Jahve olisi puhutellut Abrahamia antiikin ajalla kehitetyllä nimityksellä "herra"?
        Mutta, jos puhuttelija on Jahve, mistä Elohim ja vaimo ilmestyvät?

        Jumalasta, Sanasta ja Pyhästä Hengestä alettiin käyttää Herra-sanaa vasta Melkisedekin aikana ja hänen toimestaan.


      • samarin
        kaksipisteto kirjoitti:

        paitsi keksimäänsä omaa tekstiä papyrukseen, Smith kuvitteli että Jahve olisi puhutellut Abrahamia antiikin ajalla kehitetyllä nimityksellä "herra"?
        Mutta, jos puhuttelija on Jahve, mistä Elohim ja vaimo ilmestyvät?

        Joseph Smith alkoi ensimmäisenä mormonismissa käyttämään sanaa elohim. Hän ei edes väittänyt saaneensa mitään ilmoitusta asian tiimoilta vaan oppi sanan kun oli alkanut opiskella hepreaa. Joseph opiskeli hepreaa ensin itsekseen kirjan (nyt siis ihan oikean kirjan “heprean raamattu, sanakirja ja kielioppi" ) avulla. Hän otti myöhemmin oppituntejakin Joshua Seixas nimisen herran avulla. Näin Joseph oppi heprean sanan elohim ja myöskin sen että kyseessä on monikkomuoto.

        Joseph ei mitenkään aluksi opettanut että elohim olisi nimenomaisesti Taivaallisen Isän erisnimi vaan käytti yleisnimen monikkomuotoa perustelunaan opilleen monista jumalista. Joseph käytti Elohimiä myös erisnimenä mutta usein häneltä menivät sekaisin Isä ja Poika (Elohim ja Jehova) siinä mielessä kuin nykymormonismissa kyseisten persoonien roolit ymmärretään. Hän esim. joskus sanoi että Jehova on Elohim.

        Sama sekavuus "nimen" käytössä oli myös muilla Josephin opetuksiin uskovilla ja hänen jälkeensä tulleet profeetatkin käyttivät elohim-sanaa monenkirjavasti. On myös todettava että kirkossa pyhät usein käyttivät Jehovaa merkityksessä joka nykyisin on varattu vain Isä-jumalalle (Elohimille).
        Joseph Smith kyllä joskus sanoi myös että Elohim on nimenomaan Isä. Mutta kuten sanottu elohimin käyttö oli hyvin sekavaa. On kuitenkin Josephin kuulijoiden päiväkirjamerkintöjä joiden mukaan Joseph opetti että on Elohim-jumala, Jehova-jumala ja Mikael-jumala.

        Vasta 1900-luvun alkupuolella sekaannuksesta haluttiin tosissaan päästä eroon. Asiassa aktiivisia olivat ensimmäisen presidenttikunnan jäsen Charles Penrose sekä apostoli Talmage. Talmage kirjoitti kirjassaan Jeesus Kristus selkein sanoin että Elohim on Iankaikkisen Isän nimi-titteli ja Elohimin esikoinen henkimaailmassa oli Jehova eli Isän ainosyntyinen lihassa eli Jeesus Kristus.
        Vuonna 1916 ensimmäinen presidenttikunta yhdessä apostolien koorumin kanssa julkaisi virallisen julistuksen jossa selkeästi asia esitetään niin kuin nykymormonismissa opetetaan eli Elohim on Isä-jumala ja Poika-jumala on Jehova eli Jeesus.


      • Perässäkulkija
        samarin kirjoitti:

        Joseph Smith alkoi ensimmäisenä mormonismissa käyttämään sanaa elohim. Hän ei edes väittänyt saaneensa mitään ilmoitusta asian tiimoilta vaan oppi sanan kun oli alkanut opiskella hepreaa. Joseph opiskeli hepreaa ensin itsekseen kirjan (nyt siis ihan oikean kirjan “heprean raamattu, sanakirja ja kielioppi" ) avulla. Hän otti myöhemmin oppituntejakin Joshua Seixas nimisen herran avulla. Näin Joseph oppi heprean sanan elohim ja myöskin sen että kyseessä on monikkomuoto.

        Joseph ei mitenkään aluksi opettanut että elohim olisi nimenomaisesti Taivaallisen Isän erisnimi vaan käytti yleisnimen monikkomuotoa perustelunaan opilleen monista jumalista. Joseph käytti Elohimiä myös erisnimenä mutta usein häneltä menivät sekaisin Isä ja Poika (Elohim ja Jehova) siinä mielessä kuin nykymormonismissa kyseisten persoonien roolit ymmärretään. Hän esim. joskus sanoi että Jehova on Elohim.

        Sama sekavuus "nimen" käytössä oli myös muilla Josephin opetuksiin uskovilla ja hänen jälkeensä tulleet profeetatkin käyttivät elohim-sanaa monenkirjavasti. On myös todettava että kirkossa pyhät usein käyttivät Jehovaa merkityksessä joka nykyisin on varattu vain Isä-jumalalle (Elohimille).
        Joseph Smith kyllä joskus sanoi myös että Elohim on nimenomaan Isä. Mutta kuten sanottu elohimin käyttö oli hyvin sekavaa. On kuitenkin Josephin kuulijoiden päiväkirjamerkintöjä joiden mukaan Joseph opetti että on Elohim-jumala, Jehova-jumala ja Mikael-jumala.

        Vasta 1900-luvun alkupuolella sekaannuksesta haluttiin tosissaan päästä eroon. Asiassa aktiivisia olivat ensimmäisen presidenttikunnan jäsen Charles Penrose sekä apostoli Talmage. Talmage kirjoitti kirjassaan Jeesus Kristus selkein sanoin että Elohim on Iankaikkisen Isän nimi-titteli ja Elohimin esikoinen henkimaailmassa oli Jehova eli Isän ainosyntyinen lihassa eli Jeesus Kristus.
        Vuonna 1916 ensimmäinen presidenttikunta yhdessä apostolien koorumin kanssa julkaisi virallisen julistuksen jossa selkeästi asia esitetään niin kuin nykymormonismissa opetetaan eli Elohim on Isä-jumala ja Poika-jumala on Jehova eli Jeesus.

        Joseph Smith oli varmasti monilahjakkuus. Jos hän olisi saanut asiantuntevaa koulutusta ja opiskellut ohjatusti, olisi hän varmasti tullut tunnetuksi tutkijana. Mutta hän eli maahanmuuttajen jälkeläisten joukossa karuissa oloissa. Hän opiskeli itsekseen asioita, joita hän ei todellakaan voinut sisäistää ilman ohjausta. Käsityskyky ei riittänyt ja hän joutui harhapoluille. Huomatessaan, että hän kuitenkin tiesi ja tunsi laajemmin ja ylevämmin kuin kanssaeläjänsä, hän alkoi uskoa olevansa Herran voideltu ja loi uuden ja oman uskonnon. Hän pääsi kalifiksi kalifin paikalle, eikä hänen asemansa ei ole vieläkään horjunut.
        Tällaisia karismaattisia puhujia ja Herran sotureita ilmaantuu aina silloin tällöin. Joskus seuraukset ovat karmeat, kuten Davidin Oksan yhteisö tai se uudisraivaajajoukko, joka teki joukkoitsemurhan jossakin Väli-Amerikan sademetsässä.
        Seuraajia aina löytyy.


      • Surisija
        Perässäkulkija kirjoitti:

        Joseph Smith oli varmasti monilahjakkuus. Jos hän olisi saanut asiantuntevaa koulutusta ja opiskellut ohjatusti, olisi hän varmasti tullut tunnetuksi tutkijana. Mutta hän eli maahanmuuttajen jälkeläisten joukossa karuissa oloissa. Hän opiskeli itsekseen asioita, joita hän ei todellakaan voinut sisäistää ilman ohjausta. Käsityskyky ei riittänyt ja hän joutui harhapoluille. Huomatessaan, että hän kuitenkin tiesi ja tunsi laajemmin ja ylevämmin kuin kanssaeläjänsä, hän alkoi uskoa olevansa Herran voideltu ja loi uuden ja oman uskonnon. Hän pääsi kalifiksi kalifin paikalle, eikä hänen asemansa ei ole vieläkään horjunut.
        Tällaisia karismaattisia puhujia ja Herran sotureita ilmaantuu aina silloin tällöin. Joskus seuraukset ovat karmeat, kuten Davidin Oksan yhteisö tai se uudisraivaajajoukko, joka teki joukkoitsemurhan jossakin Väli-Amerikan sademetsässä.
        Seuraajia aina löytyy.

        > ... se uudisraivaajajoukko, joka teki joukkoitsemurhan jossakin Väli-Amerikan sademetsässä.

        Oli muistaakseni Surinamissa, joka on Etelä-Amerikkaa.


    • Lukijan.postia

      Kannattaisi ihan todellakin mormonien miettiä, onko tämä palsta ollenkaan tarpeellinen heille.
      Mitä enemmän palstaan tutustuu, sitä hämmästyneempänä kysyy, ovatko nämä uskovaiset todellakin aikuisia ihmisiä, joille Mormon, Abraham ja Kolobin läheisyydessä oleva jumaluus ovat ihan oikeita olentoja? Miten joku voi uskoa Mormonien valtakuntaan, joka on kadonnut jälkiä jättämättä, kun esim. Perun sademetsistä on löytynyt tuhannen vuoden takaisia pyramideja ja asuinalueita. Miksi mormonien jälkeen ei ole jäänyt edes ruukunkappaletta? Missä on se suuri kansa, joka tuli jo ennen intiaaneja meren yli omatekoisilla purtiloilla?
      On todella vaikea kuvitella, että joku palstaa lukenut maallikko edes ajattelisi liittyä morm.seurakuntaan saatuaan täältä tietoa uskon perimmäisistä aatteista, esim. että Kolobiin ei ole pakko uskoa. (Kts. Nenada tässä ketjussa)
      Ja jos jokin asia ei ole kuin on luultu, on ilmoituksen tulkinnassa ollut vikaa. Uskonto elää ilmoitusten varassa ja muuttaa muotoaan niiden mukaan.
      Tulee väkisinkin ajatus, että uskontokunnalle olisi hyväksi lopettaa koko palsta, sillä todennäköisesti sille kirjoittaa vain pari-kolme mormonia, loput ovat ihmettelijöitä.
      Pahaksi onneksi moni ihmettelijäkin osaa tutkia kirjoituksia, ymmärtää englantia ja on perehtynyt asioihin jopa paremmin kuin Smithin seuraajat.
      Uskonto on varmasti muutakin, kuin mitä täältä tietoa ammentava luulee. On karhunpalvelus jatkaa palstan ylläpitoa.
      Esim. sukututkimuksestanne ei koskaan puhuta mitään. Mihin olette päässeet, kuinka pitkälle menneisyyteen tietonne ulottuvat? Sukutukimus kuuluu uskoonne, mutta se ei näitä muutamia osallistujia kiinnosta?

      • kaksipisteto

        maallisin eli tieteen keinoin saa selville koko taustansa mistä on, mistä kautta esivanhemmat tänne vaeltaneet eivätkä geenit valehtele. Ne ovat peräisin kunkin todellisilta esi-äideltä ja isiltä.
        Suomessa on hyvät kirkonkirjat, mutta monilla niissä varmaan jossain kohtaa on esi-isänä joku joka itse asiassa ei sitä ollut . Eli tulos isälinjalta on epävarma , ennen kun jouduttiin ja voitiinkin tuossa asiassa petkuttaa ja valehdella nykyistä enemmän .

        Omassa linjassani on tuolla tavoin löytynyt geenijälkiä joita kukaan ikimaailmassa muuten ei olisi saanut selville, ja minulla, kuten useimmilla Afrikasta lähteneillä, on myös toiseen ihmislajiin kuuluvia esi-isiä. Niin kauas siis pääse nykyisen geenitutkimuksen avulla. Mitokondiommehan ovat joltain bakteerila perittyjä ,sen RNA ketjun osia on meissä jokaisessa, nenyt tuottaa äitilinajmme joka on paljon mitään säilynyttää isälinja vanhempi.Eli jos jossain olisi ollut joku "aatami", emme ole hänen jälkeläisiään .

        Mihin kohtaan mormonit lopettavat kastamisen, neanderthalukkoihin vain elämän aivan alkuun ? Tai mikä olisi taivaassa "perhe" kun ketjua ei voi katkaista.

        Joka uskonnolla on ongelmansa eikä yhdestäkään jumalasta ole todisteita, mutta mormoneilla ongelmat ovat erityisen suuria .Jos Smith olisi tiennyt mitä kaikkea voidaan tieteen avulla pian saada varmuudella selville, hän olisi luonut toisenlaisen uskonnon .Mormonismi pahaksi onnekseen syntyi juuri aikaan ja tavalla jossa sepitteistä voikin jäädä kiinni .

        Ihminen on herkkäuskoinen laji, mitä halutaan se voidaan uskoa vaikka todisteet sanoisivat jotain muuta ,itselle voi uskotella vaikka minkä selityksen. Aivojemme erikoisuus.


      • kaksipisteto

        Palstoja ylläpitää suomi 24, jonka nyt omistaa nyt Aller-yhtiö, ei mikään uskontokunta , joten jos vaikka mormonit haluaisivat palstan lopettaa, he eivät voisi . Palsta voi loppua jos sillä ei enää kukaan kirjoittaisi jolloin sen yhteyteen ei saataisi mainoksia .


      • Mormonit eivät ole aloittaneet tätä sivustoa vaan antimormonit. Mormonit eivät tätä tarvitse vaan vastustajamme sekä katkeroituneet ex mormonit jotta voisivat kertoa palturia mormonismista ja he toivovat säikyttävänsä asiasta todella kiinnostuneet.


      • kaksipisteto
        nenada kirjoitti:

        Mormonit eivät ole aloittaneet tätä sivustoa vaan antimormonit. Mormonit eivät tätä tarvitse vaan vastustajamme sekä katkeroituneet ex mormonit jotta voisivat kertoa palturia mormonismista ja he toivovat säikyttävänsä asiasta todella kiinnostuneet.

        tämä palsta ei millään tavoin poikkea suomi24 muista uskontojen alueen keskustelupalstoista, joka palstalla on kysyjiä ja vastaajia , eri tavoin uskovia ja ei-uskovia . En ymmärrä miten keskustelijat voitaisiin karsinoida esim. katkeroituneihiniin ja ei-katkeroituneihin . Jokainen uskovakin vastustaa jokaista muuta kuin omaa uskontoaan ja miksi juuri mormonismin jättäneet olisivat katkeroituneita ?

        Kertoisitko mitä palturia mormonismin jättäneet ovat täällä puhuneet, sinullahan on nyt tilaisuus oikaista väärät tiedot . Sana on vapaa, myös oikaisut voi tehdä heti kun joku puhuu palturia.


      • PHeliGabriel
        nenada kirjoitti:

        Mormonit eivät ole aloittaneet tätä sivustoa vaan antimormonit. Mormonit eivät tätä tarvitse vaan vastustajamme sekä katkeroituneet ex mormonit jotta voisivat kertoa palturia mormonismista ja he toivovat säikyttävänsä asiasta todella kiinnostuneet.

        Jos joku liittyy mormoneihin, ja haluaa puolustaa virheetöntä totuutta, hän ei pysty siihen jos hän kuuluu mormoneihin koska mormonikirkko painostaa häntä uskomaan virheellisiin ilmoituksiin ja oppeihin.

        2 Nefi 13 luku 12 jae.
        "Oi kansani, sinun johtjasi johdattavat sinut harhaan ja hämmentävät sinun polkujesi suunnan."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe