Olenko muka pikkutarkka?

hekke586

Kaverini sanoi minua pikkutarkaksi, kun keskustelimme sanontojen loogisuudesta. Hän sanoi eräästä sanonnasta, että tuohan on nimenomaan looginen vitsi. Eli hän sanoi sanontaa vitsiksi ja sanoin että se on sanonta eikä vitsi ja hän sanoi minua pikkutarkaksi. Minun käsittääkseni vitsi ja sanonta ovat kaksi täysin eri asiaa.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mairex

      Mitäs sinä tarkalleen ottaen sitten sanoit?

      • hekke586

        Keskustelimme siis sanontojen loogisuudesta. Sanoin, että kaikki sanonnat eivät aina ole loogisia. Kun esim. jos sanotaan että joku menee yli siitä, mistä aita on matalin, niin tällaista henkilöä monesti pidetään tyhmänä tai laiskana. Mutta jos taas kirjaimellisesti tulisi vastaan aita, jossa on erikorkuisia kohtia, niin sellaistahan pidettäisiin tyhmänä, joka yrittää yli korkeammasta kohdasta. Tämä keskustelumme lähti liikkeelle siitä, että hän oli sanonut erästä minun keksimääni sanontaa tyhmäksi, koska se ei ollut täysin looginen ja sanoin sitten hänelle että kaikki sanonnat eivät ole loogisia. Hän siis sanoi tuota aitasanontaa loogiseksi vitsiksi, ennen kuin sanoin tuon että jos konkreettisesti tulisi aita vastaan, niin silloin korkeammasta kohdasta yli yrittävää pidettäisiin tyhmänä. Korjasin sitten että se on sanonta eikä vitsi, ja hän sanoi minua sitten pikkutarkaksi.


      • Etkö koskaan ole tehnyt mitään tavalla, joka olisi jotenkin hankalaa? Esimerkiksi käynyt lenkillä tai tehnyt muuta haastavaa. Ehkä kyse inkin siitä, että ole sanonnan kuvaama henkilö


      • hekke586
        okaro kirjoitti:

        Etkö koskaan ole tehnyt mitään tavalla, joka olisi jotenkin hankalaa? Esimerkiksi käynyt lenkillä tai tehnyt muuta haastavaa. Ehkä kyse inkin siitä, että ole sanonnan kuvaama henkilö

        Mistä niin päättelet? Ei todellakaan ole siitä kyse. Keskustelimme vain sanonnoista. :D


      • keksi_ikiliikkuja
        hekke586 kirjoitti:

        Keskustelimme siis sanontojen loogisuudesta. Sanoin, että kaikki sanonnat eivät aina ole loogisia. Kun esim. jos sanotaan että joku menee yli siitä, mistä aita on matalin, niin tällaista henkilöä monesti pidetään tyhmänä tai laiskana. Mutta jos taas kirjaimellisesti tulisi vastaan aita, jossa on erikorkuisia kohtia, niin sellaistahan pidettäisiin tyhmänä, joka yrittää yli korkeammasta kohdasta. Tämä keskustelumme lähti liikkeelle siitä, että hän oli sanonut erästä minun keksimääni sanontaa tyhmäksi, koska se ei ollut täysin looginen ja sanoin sitten hänelle että kaikki sanonnat eivät ole loogisia. Hän siis sanoi tuota aitasanontaa loogiseksi vitsiksi, ennen kuin sanoin tuon että jos konkreettisesti tulisi aita vastaan, niin silloin korkeammasta kohdasta yli yrittävää pidettäisiin tyhmänä. Korjasin sitten että se on sanonta eikä vitsi, ja hän sanoi minua sitten pikkutarkaksi.

        Sinun keksimäsi sanonta? Mikä se on? Ei voi ottaa kantaa asiaan, josta ei saa kaikkea tietoa.
        Vai onko tarkoituksesi yrittää jättää ihmiskunnalle jotain itsestäsi, tuon sanonnan? Jos niin on, pätee siihen "Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.". Ystäväsi taisi asian jo tuoda sinulle esille. Ehkä hän ei sanonutkaan kehittelemääsi sanontaa vitsiksi vaan sitä, että yrität kehitellä sanontoja???
        Tiesitkö, että monet monituiset sanonnan ovat peräisin raamatusta? Ovat siis tulleet laajempaan tietoisuuteen raamatun kautta. Kuka ne on aikanaan kehitellyt, ei varmaan löydy yhtä henkilöä jokaiselle. Sanonnat ovat syntyneet jokapäiväisen elämisen yhetydessä, ei keksimällä!


      • hekke586 kirjoitti:

        Mistä niin päättelet? Ei todellakaan ole siitä kyse. Keskustelimme vain sanonnoista. :D

        Päättelen mitä?

        Ajatellaan, että kolme miestä kävelee metsässä. Vastaan tulee aita. Kaksi alkaa kilpailla, kumpi kiipeää nopeammin Kolmas sanoo: "en mä jaksa" ja alkaa etsiä matalampaa kohtaa. Tämä kertoo jotain o. henkilöstä, ainakin jos se olisi toistuvaa. Kertoo jotain, jos ihminen ei hae koskaan haasteita. Tällaisen ihmisen sanotaan menevän siitä, mistä aita on matalin.


      • hekke586
        keksi_ikiliikkuja kirjoitti:

        Sinun keksimäsi sanonta? Mikä se on? Ei voi ottaa kantaa asiaan, josta ei saa kaikkea tietoa.
        Vai onko tarkoituksesi yrittää jättää ihmiskunnalle jotain itsestäsi, tuon sanonnan? Jos niin on, pätee siihen "Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa.". Ystäväsi taisi asian jo tuoda sinulle esille. Ehkä hän ei sanonutkaan kehittelemääsi sanontaa vitsiksi vaan sitä, että yrität kehitellä sanontoja???
        Tiesitkö, että monet monituiset sanonnan ovat peräisin raamatusta? Ovat siis tulleet laajempaan tietoisuuteen raamatun kautta. Kuka ne on aikanaan kehitellyt, ei varmaan löydy yhtä henkilöä jokaiselle. Sanonnat ovat syntyneet jokapäiväisen elämisen yhetydessä, ei keksimällä!

        Ei todellakaan. Olen keksinyt synnyttämiselle sanonnan, ja se on "päästää elävä paska". Eihän tämä täysin looginen ole, koska paska tulee peräaukosta. :D


      • ketkäs_eivät_huku
        hekke586 kirjoitti:

        Ei todellakaan. Olen keksinyt synnyttämiselle sanonnan, ja se on "päästää elävä paska". Eihän tämä täysin looginen ole, koska paska tulee peräaukosta. :D

        Tuota tuota. Ei tuo ole edes vitsi. Kauanko olet käyttänyt aikaa tuon kehittelemiseen? Ajattelin vain, että olisit senkin ajan voinut tehdä vaikka jotain hyödyllistä


      • 10-14
        okaro kirjoitti:

        Päättelen mitä?

        Ajatellaan, että kolme miestä kävelee metsässä. Vastaan tulee aita. Kaksi alkaa kilpailla, kumpi kiipeää nopeammin Kolmas sanoo: "en mä jaksa" ja alkaa etsiä matalampaa kohtaa. Tämä kertoo jotain o. henkilöstä, ainakin jos se olisi toistuvaa. Kertoo jotain, jos ihminen ei hae koskaan haasteita. Tällaisen ihmisen sanotaan menevän siitä, mistä aita on matalin.

        Kertoo älykkyydestä, ettei vaivaudu haasteita etsimään. Tyhmät ihmiset tekevät sitä.


      • hekke586
        ketkäs_eivät_huku kirjoitti:

        Tuota tuota. Ei tuo ole edes vitsi. Kauanko olet käyttänyt aikaa tuon kehittelemiseen? Ajattelin vain, että olisit senkin ajan voinut tehdä vaikka jotain hyödyllistä

        Ei olekaan vitsi enkä ole sitä vitsiksi väittänytkään. Olen keksinyt sen muutama vuosi sitten.


      • 10-14 kirjoitti:

        Kertoo älykkyydestä, ettei vaivaudu haasteita etsimään. Tyhmät ihmiset tekevät sitä.

        Toivottavasti tuo oli vitsi.


      • 10-14
        okaro kirjoitti:

        Toivottavasti tuo oli vitsi.

        Ei todellakaan. Todella älykkäät ihmiset tavoittelevat nimenomaan helppoa elämää.


      • say_say_say
        hekke586 kirjoitti:

        Ei olekaan vitsi enkä ole sitä vitsiksi väittänytkään. Olen keksinyt sen muutama vuosi sitten.

        Keksin juuri sanonna: Mennä kuin nenästä Firenzeen. Tiedät varmaan mitä sillä tarkoitetaan. Se on mun mielestä aika hyvä, ehkä paras mitä kymmeniin vuosiin on mistään tullut.


    • Aidanalittaja

      Sanonnalla kai tarkoitetaan sellaista aitaa, josta ei pitäisi mennä yli. Aidoillahan on yleensä jokin tarkoitus. Tässä kai mennään nimenomaan aitauksen sisältä ulos ja luvattomasti. Tuollainen karkaaja käyttää ovelasti hyväkseen aidan heikkouksia. Siitä kai tässä on kysymys, luvattomasta keinottelusta.

      • rimanylittäjä

        Niinpä!
        Tässä siis aidanylittäjä (vaikka ilmanlupaa sen ylittääkin) ei todellakaan ole tyhmä. Hänhän äkkäsi , ettei hänen tarvite nähdä vaivaa kiivetäkseen korkealle päästäkseen aidan yli, kun se on mahdollista ylittää matalampaakin.

        Ei minusta tuo pikkutarkkuuta ole. Sehän on selkeästi ihan järkiperäinen juttu.


    • kirjaskorpioni

      Niinpä. Koirakin tuijottaa vain osoittavaa kättä ...

    • 10-14

      Hmm.
      1) tuossa "aita-sanonnassa" viitataan siihen, että yritetään tehdä asia aina helpoimmalla eikä välttämättä täydellisimmällä tavalla, mutta vivahteet riippuvat sitten sanojasta; joku voi tarkoittaa sillä väheksyvää ilmausta, moittia siitä, että etsitään helpointa ratkaisua, joku toinen taas pitää myönteisenä sitä, että etsitään fiksuin eli helpoin ratkaisu. Siinä ei siis ole kysymys vitsistä, mutta sanonta ei myöskään ole epälooginen. Sinä et vain tainnut ihan ymmärtää sen merkitystä.
      2) toisaalta sanonta voi olla tarkoituksellinen vitsi, toisin sanoen sisältää jonkinlaisen tahallisen ristiriitaisuuden. (Valitettavasti nyt ei tule hyvää esimerkkiä mieleen.)
      3) ja joskus ristiriita on tahaton; silloin puhutaan usein oksymoronista. Mieleen tulevia esimerkkejä "military intelligence" (tämän määrittely oksymoroniksi on itsessään vitsi, joka leikkii sanan intelligence monimerkityksellisyydellä) tai "rehellinen myyntimies".

    • mietivielä

      Olet myös totinen. Kaikki sanonnat eivät tosiaan ole niin kovin vakavia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe