Nestemäinen pesuaine ja pyykkikoneen puhdistus

Kertymä

Pyykkikonetta olen välillä puhdistanut sitruunahapolla, mutta juuri kuulin, että nestemäisessä pesuaineessa on vedenpehmentimenä sitraatti. Jääkö pesukoneeseen nestemäistä pesuainetta käytettäessä mitään minkä poissaamiseen sitä sitruunahappoa tarvitsisi, mitä jo pesuaineen sitraatti ei liuottaisi? Onko koko sitruunahappo tässä tilanteessa turhuutta?

Koneessani ei ole ikinä käytetty muuta, kuin nestemäisiä pesuaineita.

14

2272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolto

      Kun käytetään nestemäisiä pyykinpesu- ja huuhteluaineita, niin mitään ylimääräisiä laitteiston pesuja ei tavita. Toki normaalit täyttökaukalot ja nukkasihti kannattaa joskus pestä ns. "perustöhnästä" vaikkappa vanhalla tiskiharjalla. Eli silmämääräinen pesu.

      Varmasti on olemassa jokin poikkeus, mutta tämä pätee lähes jokaiseen elintarvikekaupasta saatavaan perus nestepesuaineeseen.

      Jos huuhteluvettä ei säästellä, niin ei happopesuille ole tarvetta lainkaan. Monesti vain AAA koneet jättävät vain laastit jo pyykkiin, niin sekaisin, että mitä lienee koneen sisällä..

    • BLOODisLIFE

      Nukkasihti kannattaa puhdistaa ja jos on semmonen pesukone mistä saa sen irti mihin laitetaan pesuaineita niin sitä voi lavuaarissa pestä ja varsinkin sitä mihin laitetaan huuhteluaine ja mun pesukoneessa sitä kohtaa ei voi tiskiharjalla puhdistaa mutta siitä aukosta menee pulloharja ja sitten mä laitan sinne vettä ja ainetta ja pesen pulloharjalla
      Mutta kyllä konettakin voi jollain aineella joskus pestä, ainakin se raikastaa

    • sihteerikkö

      Nestemäiset pesuaineet sisältää saippuaa, joka jää koneen putkistoihin. Kannattaa tarkastaa, millaista ainetta käyttää. Osassa pesuaineita tuota saippuaa on paljonkin. Suositus on, että käytetään alle 5% saippuaa sisältävää nestemäistä pesuainetta. Kone kannattaa pesuaineen laadusta huolimatta puhdistaa muutama kerta vuodessa kunnollisella kalkinpoistoaineella. Ne poistavat putkistosta sinne pyykistä irtoavan lian ja rasvan sekä pesuainejäämät.

      • Kertymä

        Kas käyttämässäni Lumme sensitivessä onkin saippuaa kait 5-15%. Saippuajämiä liuottaa kuulemma emäkset. Soodaa siis kehiin??


      • pyykkiniONpuhdasta

        Käytän Lumme Sensitiveä kaikkeen pyykkiin suoraan rumpuun,ei lokeroihin ja 60 asteen pesuja. Rasva ja hilse ei irtoa haaleassa vedessä. Ei huuhteluainetta ja pyykki on aina puhdasta. Jos kone ollut käyttämättä viikkoja pesen vain ensin jotain vanhaa resuvaatetta. En ole koskaan käyttänyt mitään erityisaineita puhdistukseen. Koneet pysyneet kunnossa n.10v.


    • lipsuuvaan

      lipeää koneeseen niin puhdasta tulee.

    • Ei_tarvi_putsailla

      Edellinen pyykinpesukoneemme kesti 15 v neljän hengen perheessä. Meni vaihtoon, kun ohjelmakello rikkoontui. Aina käytettiin jauhemaista pyykinpesuainetta, ainoa "siivous", mitä siihen koko aikana tehtiin oli teräksisen kaulaketjun poisto tyhjennyspumpun siivikosta.

      Ei koneessa koskaan mitään saostumia näkynyt, ehkä siksi, että pesuainetta käytettiin koneen valmistajan ohjeen mukaan eli annostus pienempi kuin keskieuroopan kalkkivesille tehty ohjeistus paketin kyljessä.

    • Vaikka käyttäisi matalia pesulämpötiloja kannattaa välillä pestä koneellinen niin kuumalla ohjelmalla, kun koneesta löytyy. Ainakin, jos käyttää zeoliittipohjaisia pesuaineita. Zeoliitti on eräänlaista savea, joka sitoen likaa ja kosteutta sotkien konetta ja tukkien pikku hiljaa anturit ja venttiilit. Olen kuullut eräältä huoltomieheltä, että zeoliitti lisäksi sisältäisi vielä mm. luujauhoa, joka sekin mädätessään haisisi. Tosin tuiosta luujauhoväittämästä en menisi takuuseen.

    • ruokasootoo

      Ruokasooda sopii niin pesu-,kun astianpesukoneseen ja kahvinkeittimen pudistukseen

    • Pesukartio

      Kun olen pesukoneen joskus puhdistanut kuumalla ohjelmalla, on koko masiina ruvennut haisemaan tosi pahalle. Eli pesut ovat jääneet ihan päivittäiseen rynkytykseen 40 tai 60 ohjelmilla.

    • suoliasuolia

      Värjää jotain.

    • s090654

      Pesekone tyhjä kone sellaisella ohjemalla Jossa lämpötila on maksilla

    • kokemuksestatiedän

      90* asteen pesulla alkaa pesuainevaahto tulla,valua ulos koneesta. Yhden kerran 20v sitten yritin ja piti kone sammuttaa ja huuhtoa pois. Koneeni pysyneet puhtaina nestemäisellä eikä nukkasihti ole mennyt tukkoon koskaan. Olen niin tarkka pyykin kanssa. Rummun tiivisteet tummuvat tai käyntiääni muuttuu,syyt jonka takia uusinut koneita. Nukkasihtiä ei kannata avata. Kansi ei mene aina oikein paikoilleen ja alkaa vuotaa. Jos koneen valo palaa siinä nukkasihtikohdassa niin silloin, ei turhanpäiten avauksia.

    • Peseoikein

      Pesukone kannattaa myös desinfioida aina välillä. Se siis onnistuu laittamalla tyhjän koneellisen käymään 90 asteisella vedellä. Muuten suosittelen ehdottomasti nestemäistä pesuainetta, koska se liukenee heti eikä jätä niin helpolla jämiä vaatteisiinkaan.

      Tässä pesukoneen käytöstä ja huollosta muutakin tärkeää lisäluettavaa:

      http://avuton.com/koti/pesukone

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4399
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1839
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1345
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe