Naapurina autisti

fjfiffifkgkgkgk

Kohta 4 vuotta on kuunneltu vesihanan turhaa paiskomista kiinni/auki ja suihkuveden lähes jatkuvaa kohinaa ja lorotusta laittialle. Yläkerrassa asuu nuori aikuinen mies isänsä kanssa ja heidän muutettuaan nuo äänet ovat olleet joka päivä läsnä. Onko tuollainen nomaalia autistin käytöstä? Miksi vtussa sitä vettä pitää vuodattaa, saako se siitä jtn rauhaa? Olen pistänyt viestiä ja rappuunkin jotain että kärsiikö muut/vettä kuluu yms mutta ei vaikutusta. Eikö tota saa millään loppumaan, siis sen isä sanomalla tai jotain..lisäksi tuntuvat muutenkin kolistelevan mielenosoituksellisesti ja tarkoituksenmukaisesti jo esim lapset huutaa jne. Tämä on paljon pahempaa kuin jos joku ördää välillä,ainakin kuvittelisin niin koska on jokapäiväistä. Mtn ns normaaleja tvn tai musan tai juttelun ääniä sieltä ei kuulu ikinä...vain noilla vesihanoilla pelleilyä :( Ja ei ole mikään tiskari/pesukone jos yhtäjaksoinen vedenlaskeminen kestää tunnista tuntiin :( Ja vessan vetoakin on kiva tehdä tunnin ajan nonstoppina..prkl!!!

89

3746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ABA

      Käyttäytymisanalyysi auttaa naapuria

      http://areena.yle.fi/1-2427390

      Monet autististen lasten vanhemmat uskovat, että sovellettu käyttäytymisanalyysi on paras keino opettaa lapsille uusia taitoja ja auttaa heitä sopeutumaan yhteiskuntaan. Mutta kritiikkiäkin ilmenee.

      • Anonyymi

        Heidän kanssaan on oltava päättäväinen siis pitää tarkat rajat siinä mikä on oikein ja mikä väärin. Toiset ovat myös väkivaltaisia. , hakkaa esim äitiään , että sekin on minkä asteinen autismi on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heidän kanssaan on oltava päättäväinen siis pitää tarkat rajat siinä mikä on oikein ja mikä väärin. Toiset ovat myös väkivaltaisia. , hakkaa esim äitiään , että sekin on minkä asteinen autismi on

        "Toiset ovat myös väkivaltaisia. , hakkaa esim äitiään"

        Jaahas taas kerran tällä palstalla puhutaan autisminkirjon ihmisistä väkivaltaan taipuvaisina henkilöinä. Todellisuudessa se, että autisminkirjon ihminen syyllistyisi vakavaan väkivalta rikokseen on ÄÄRIMMÄISEN HARVINAISTA. Tämä on tosiasia.


    • Aspergerinfon_psta

      Yhteiskuntaa tulisi sopeuttaa suhtautumaan autistiseen kulttuuriin; tämän ryhmän erilaisiin tapoihin toimia vuorovaikutteisesti. Tästä syystä moni valitsee olla kannattamatta/liittyä jäseneksi erilaisiin "autismin kirjon henkilöitä" tukeviin yhteisöihin, mitkä usein lähentelevät toimintatavoissaan uskonnollisia yhteisöjä, missä hyväksytään vain tietynlaiset yksilöt.

      Googleta Uskontojen Uhrien tuki ry.

      Aspergerinfo-foorumin edellisessä versiossa, joka tullaan julkaisemaan uudelleen päivämäärineen, oli kaikki tarpeelliset linkit Aivoliitosta UUT:hen. Versio on palautettavissa koska vain alkuperäisenä. Ehkäpä siksi täälläkin on kirjoiteltu asiasisältöjen kopioimisesta toisille keskustelufoorumeille; ideoiden varastaminen on verrattavissa tekijäinoikeusrikkomukseen, mistä Suomen lain mukaan seuraa rangaistus.

    • AAA_psta
    • asunnotonautisti
      • aistihäiriöinen

        Minulla on aistihäiriöitä.
        Naapurini ei usko, että sellainen on mahdollista, vaikka olen monta kertaa selittänyt.
        Hän ei enää tervehdi minua, vaikka kuinka iloisesti olen yrittänyt, koska en ole kuulollani hahmottanut äänen suuntaa, eikä hän usko, että en ole ollut tahallani huomaamatta häntä.


      • aistihäiriöinen

        Ehkä minä saan tässä opetuksen miltä tuntuu, kun ei huomata, vaikka kuinka yrittää ottaa kontaktia. Ei siinä mitään. Sellasta.


      • Anonyymi

        Eihän sille itse mitään voi ja silloin pitää yrittää vaan seurata sääntöjä mitä kaikki muutkin ihmiset noudattavat Niin elämä luistaa kuten pitääkin . Ongelmiahan ei kukaan halua itselleen


    • rsfhk

      Onko sinulla vuokra vai omistusasunto? Yhteys isännöitsijään tai vuokranantajaan. Turha vedenkulutus tulee näkymään vuokrassa ja vastikkeissa. Taloyhtiöissä seurataan vedenkulutusta kuukausi ja vuositasolla. Jos vedenkulutus on kasvanut huimasti 4 vuoden aikana, niin syyllinen on selvä. Olen itse asunut vedenlotraajan alapuolella, joten tiedän miten piinaavaa on kuulla kuinka rahaa lorotetaan viemäriin. Ei ehkä ollut autisti, mutta joku pakko-oireinen henkilö, jonka piti lotrata muuten vaan.

    • gkftififiiggi

      Olen ollut isännöitsijään yhteydessä ja hän sanoi että ei ole tullut muilta valituksia...teki se kyselyn koteihin että kuuluuko ääniä mutta lopputulos oli laiha. Ja kun ei voi paikallistaa ääntä niin ei voi tehdä mitään...muka.... Olen kysellyt myös helsingin vedeltä kulutuspiikkejä muttei ole kuulemma mitään mainittavaa ollut seurannoissa. Eli kai pitää vaan kestää tai muuttaa pois. Moni ei ymmärrä kuinka hermoja raastavaa se voi olla, sehän on vain veden lorinaa ja sinänsä harmitonta, mutta jatkuva kovalla paineella laskettu vesi on kidutusta..kokeilkaapa vaikka laittaa suihkun alahana ja lavuaarin hana päälle ja sitten vedellä vessaa vielä samalla. Mä en oiken ymmärrä mtn se itse jaksaa kuunnella sitä mutta jos on oirehtimista niin kai se pystyy. Siis se poika ne äänet tekee, en ymmärrä miten sen isä ei saa kuriin sitä? Mutta kai se on niin vaikea hallita jos on autisti...olen nähnyt sen pojan, tai nyt jo miehen hississä...seisoo nurkassa kasvot nurkkaan päin jos menee samalla hissillä. Mo minkäs sairaudelle voi, en halua arvostella mutta aika pelottavakin ilmestys on varsinkin pienille. No harvoin kai liikkuu missään mutta valvoa se kyllä jaksaa..jos herään ja käyn yöllä kusella niin siellä se yläkerran suihku vaan kohisee..olisi kiva tietää mitä se niinkun henkisellä tasolla haluaa tai toivoo saavansa siitä irti? Että voisi ymmärtää tollasta paremmin....

      • Anonyymi

        Vesi on autisteille moniaistillinen kiehtova mutta myös kuormittava elementti. Autostilapsen yleisin kuolinsyy muuten hukkuminen.


        ---Autismi vaikuttaa siihen, miten aivot prosessoivat aistitietoa, ja on tavallista nähdä autististen lasten etsivän stimulaatiota eri tavoin. Keinuminen, räpyttely ja jopa itsensä vahingoittaminen liittyvät kaikki yleisesti autismiin. Tavoitteena on aktivoida mikä tahansa aistikokemus, joka houkuttelee yksilöä eniten, mutta mikä vedessä on niin erityistä? Autistisilla lapsilla on vaikeuksia yhdistää eri ärsykkeitä samaan kokemukseen, mikä tekee vedestä erittäin jännittävää. Aivoissa aktivoituu niin monta kytkimiä samanaikaisesti---


        Autistiteinit ovat usein huonoja suihkussa kävijöitä. Se on aistikokemuksensa kuormittava. Mutta veden voi kokea myös rauhoittavan.

        https://theunmaskedautistic.com/the-miracle-of-shower-therapy/







        https://www.angelsense.com/blog/autistic-children-drawn-water/


    • autisminkirjo

      Aspergereilla saattaa ilmetä etenkin lapsuudessa myös käsien räpyttelyn kaltaista epätavanomaista liikehdintää eli stimmailua, tarvetta päivittäisten rutiinien toistumiseen täsmälleen samalla tavalla taikka rituaalinomaiselta näyttävää toimintaa kuten lelujen järjestelyä riviin.

      • gigkgkfkfk

        no sen olen huomannut että tietyt kolistelut kuuluu aina suunn. samoihin aikoihin pikku poikkeuksin...


    • narsistille

      Tämän ketjun aloittaja tiedetään. Osaatko hävetä? Et. Asuinpaikkasi on myös tiedossa.

      • jgjghbrkgkgkgk

        whatever, miksi mun pitäisi hävetä? Jos tiedät tai tunnet ne tyypit niin sano että voisi jo rajoittaa sitä veden lotrausta,ok?.Senkö takia pitäs vaan sietää koska on se on sairaus...hah vmp! Nytkin kun kävin kusella niin vesihana kohisee??? Eikö autistit niinkun tyyliin nuku ikinä? Asia toistuu lähes joka yö kun käy vessassa tms on hereillä yöllä.


      • jbccgklll

        Onko varmaa ettei ole mitään putkivikaa siellä tms ?


      • Anonyymi
        jgjghbrkgkgkgk kirjoitti:

        whatever, miksi mun pitäisi hävetä? Jos tiedät tai tunnet ne tyypit niin sano että voisi jo rajoittaa sitä veden lotrausta,ok?.Senkö takia pitäs vaan sietää koska on se on sairaus...hah vmp! Nytkin kun kävin kusella niin vesihana kohisee??? Eikö autistit niinkun tyyliin nuku ikinä? Asia toistuu lähes joka yö kun käy vessassa tms on hereillä yöllä.

        Ehkä se haluaa peittää nuo sun omat lorottelus sun muut kohinaansa.


    • kgkfkgfkxkfkfjfj

      Aivan vtn varmaa! Talo melk uusi ja olis kyllä historian ensimmäinen talo jossa olisi vuosia kestänyt laaja putkivuoto joka kuuluu aina välillä sisältäem keittiöhanoilla pamauttelun ja jatkuvan vessan vetämisen yms muita ääntelyjä...

    • amis.auto

      Auttaisiko oman elämän hankkiminen?

      • Anonyymi

        Miksi sanot noin hänelle. Ei se kuule ole mitenkään mukavaa kuunneltava kun såvesijohdot huutaa ja vesi valuu alas viemäristä yleensä samaa putkea kohteita mihin alla asujankin vesi valuu. Niin että hönenkö se sitten pitäisi kuunnella alati veden valumista , kyllähän sen elämän voi hankkia joku muu .
        Hyvä sanoa jos eiitse tule häirityksi .


    • fkfififfiif

      hei naapuri laita jo se vesihana kiinni suihkusta, vittu taas 3 tuntia kuuneltu lirinää...seeeekooopääää vtn uuvatti, vettä kuluu ja hermo menee!!!!

    • Alkkiksen_naapuri

      Tee valitus isännöitsijälle. Valitettavasti kerrostalojemme äänieristykset ovat lähes olemattomia. Yleensä periaate on, että päiväsaikaan saa elää normaalisti (soittaa, laulaa, leikkiä, remontoida jne). Yörauhaa on kunnioitettava. Eli asiaan voi olla hankala puuttua, jollei toiminnasta aiheudu kiinteistölle haittaa. Jos teillä ei ole asuntokohtaisia vesimittareita, niin lisääntynyt vedenkulutus on mielestäni haitta, josta maksavat kaikki.

      Naapurista kuuluvia ääniä on valitettavasti siedettävä. Taidat itsekin viettää kaikki päiväsi kotona, kun kuuntelet naapurien ääniä ja tunnet heidän asiansa tarkkaan. Kokeile korvatulppia tai musiikin kuuntelua itse.

    • heitäonpaljon

      Äitejä ylistetään tässä maailmassa liikaakin, mutta ne perheet, joissa tiedän autistisen lapsen elävän jokikisessä isä huolehtii tästä lapsesta.

      Asian ytimeen. Autismia on monen tasoista, myös hyvin vaikeaakin. Olen ollut lapsenlikkana joskus parissakin tälläisessä perheessä ja voin sanoa, että itsekään en jaksaisi äitinä. Autismiin kuuluu yleensä joidenkin rituaalien ja toimintojen toistaminen kuukausi tolkulla, kunnes tilalle tulee uusi. Vesilaskut lienee tällä yläkerran perheellä huomat. Ihmistä ei saa sitoa Suomen lain mukaan niin kuinka itse toimisit asiassa? Millä saisit autistisen lopettamaan ei toivotun. Tuhannen taalan kysymys. Sillä vastauksen keksimällä eläisit makeasti yksityisessä villassa meren rannalka

      Kaukenkaikkiaan, en olisi sinuna noin häiriintyväinen asiasta. Ei sentä bileitä pidetä aamuyöhön. Eikä ole 12 virolaista raksamiestäkään kolustelemassa tai suihkussa ravaamassa.

      • gkgigogogkfififxlsslfkd

        Jep, naulan kantaan.. juuri se rituaalisuus on kyllä tässä takana...ja säännöllisyys. Joo ei se vrm lasta voi sitoakkaan mutta silti...vesihanan ääntä tuntuu rakastavan yli kaiken kun se kohina on melk aina kuultavissa ja varsinkim avaaminen ja sulkeminen Vrm on käynyt juuri niin, että äitinsä ei kestänyt ja nyt isä huolehtii siitä...en mäkään kestäisi kun noissa terveissäkin lapsissa on kestämistä. Ja ei,en ole himassa arkisin vaan 8-16 duunissa mutta en ymmärrä mtn se tohon naapurin aiheuttamaan häiriöön liittynee? Kyllä sen kuulee huomaa ja tajuaa kyttäämättäkin!!! Sain toiselta naapurilta tietää että siellä asuu autisti, olen pitänyt sitä täytenä sekopäänä aiemmin, no nyt tiedän miksi mutta vittuakos se auttaa. Voiko noi autistit asua jossain tuettuna? Se tyyppi alkaa olemaan jo aikuinen ja niiltä osin vois vrm jo muuttaa pois...saisin mäkin asumisrauhan vihdoin!!!


      • naapuri67

        Tee asiasta isännöitsijälle valitus. lisäksi kannattaa kysyä esim. pojan isältä, josko pojalla on jokin hoitopaikka ja ottaa sinne yhteyttä. Myös Helsingin kaupungin sosiaalivirastoon kannattaa olla yhteydessä, katso lähes toimipiste netistä.


    • Faktainfoa

      Voi voi mikä provo koko viestiketju.

      Olen autisti enkä todellakaan ole koskaan joutunut naapurieni kanssa minkään näköisiin erimielisyyksiin. Sen sijaan minun naapurini häiriköivät yötä päivää muutaman kuukauden, teinkin heistä jonkin aikaa sitten valituksen isännöitsijälle, minkä jälkeen tämä häirikköporukka sai jo kolmannen varoituksen. Seuraavana on häätö. Minulle sen sijaan luvattiin ikuinen vuokraoikeus asuntooni, sillä isännöitsijämme luottaa minuun joka suhteessa, olenkin asunut talossamme vuosia, lisäksi olen talomme hiljaisimpia asukkaita, tämän tietävät kaikki naapurinikin.

      • Faktathukassa

        Mutta, ehkä sinä et laske vettä hanasta kolmea tuntia yhteen menoon, kuten tämä avauksen tapaus? Sellaisiakin autisteja varmasti on, joten itse uskon vahvasti ettei avaus ole ns. provo, kuten sinä luulet.

        Onneksi en itse asu kerrostalossa, sillä kyllähän se sylettäisi maksaa naapurin vedentuhlauksesta. Olkoonkin, että hän on kehitysvammainen. Suomessa on puhdasta vettä mitä losottaa viemäriin, mutta tämän pojan isänä kieltäisin turhan veden laskun ja opettaisin pois tästä rutiinista. Toki se aiheuttaisi aluksi ahdistusta, mutta autistikin pystyy tottumaan muuttuviin olosuhteisiin.


      • Anonyymi
        Faktathukassa kirjoitti:

        Mutta, ehkä sinä et laske vettä hanasta kolmea tuntia yhteen menoon, kuten tämä avauksen tapaus? Sellaisiakin autisteja varmasti on, joten itse uskon vahvasti ettei avaus ole ns. provo, kuten sinä luulet.

        Onneksi en itse asu kerrostalossa, sillä kyllähän se sylettäisi maksaa naapurin vedentuhlauksesta. Olkoonkin, että hän on kehitysvammainen. Suomessa on puhdasta vettä mitä losottaa viemäriin, mutta tämän pojan isänä kieltäisin turhan veden laskun ja opettaisin pois tästä rutiinista. Toki se aiheuttaisi aluksi ahdistusta, mutta autistikin pystyy tottumaan muuttuviin olosuhteisiin.

        Autismi ja kehitysvamma on täysin eri asia


    • naapurina_nentti

      ps. vedenkulutusta on taloyhtiössämme mitattu ja siististä olemuksestani huolimatta/johtuen se on pieninpiä koko talossamme. Isännöitsijä kyllä tietää nämä asiat sanomattakin sekä osaa kohdistaa toimenpiteet niihin joihin ne kuuluu kohdistaa. Eli ei autisteihin.

    • Aspergerinfo

      Voisiko tästä ketjusta lähettää kopion EUn ihmisoikeustuomioistuimeen; kuinka sairaasta Suomenmaassa ihmiset suhtautuvat erilaisuuteen. Yksikään autisti ei todellakaan toimi noin kuin aloittaja on antanut ymmärtää. Eli koko ketju oli ikävä provo kokonaisuudessaan. Aloittaja saisi hävetä.

      • sairasmikäsairas

        samaa mieltä,jotenkin tulee hänen kirjoituksistaan mieleen,että kannattaisiko se oma pääkoppa tutkituttaa?ei taida olla kaikki muumit kanootissa hänellä?:(


    • naapuriX

      Selailin nettiä ja eksyin tälle sivustolle. Nyt on pakko puuttua asiaan. Kuinka hirvittävän epäoikeudenmukaisia suomalaiset voivatkaan olla! Erään autistin tuntevana voin vain todeta kuinka lämminsydäminen ja kaikkia kohtaan oikeudenmukainen henkilö hän on. Useat ymmärtävät väärin häntä ikävä kyllä. Olen toiminut kansainvälisissä tehtävissä ja tämän autistin tunnen sillä olen hänen naapurinsa, asumme vierekkäisissä rapuissa. En hyväksy minkäänlaista syrjintää missään muodossa. Ystäväni kertoi minulle tämän Asperger-henkilön ylläpitämästä foorumista, jonka nimi on Aspergerinfo, johon jatkossa aion kirjoittaa mielipiteitäni erilaisten ihmisten kohtaamisesta. Kiinnostuin aiheesta sillä olen kiertänyt maailmaa paljon, nähnyt erilaisia kulttuureja ja tahdon tuoda oman näkemykseni keskusteluihin koskien ihmisten erilaisuutta eri näkökulmista pohdittuna.

      • laitospaikka

        laitokseen vajakit kuuluu, ei ihmisten ilmoille.


      • Anonyymi

        Autismiakin on eri asteista sitäkään ei voi yleistää mitenkään tavallisesti ovat hiljaisia ja tekevät omia asioitaan eivätkä häiritse, mutta sitten jos on vaikea autismi niin käyttäytyminen on erilaista. Siis eivät voi omalle tilanteelleensa mitään . Mutta väärin luulla että jonkun toisen ihmisen olisi pakko yväksyä kaikki nämä vesijutut vaikka empatiaa onkin , sillä eåkoti ei ole koti jos siellä ei ole rauhaa . Kaikkien on yritettävä olla niin ettei häitse toisia .


    • Näin
    • karvapallukka

      Miunkaan vuokraa ei nosteta vaikka läträisin kuinka paljon eläinteni kanssa..asunkin vuokralla..muut maksavat..olenkin osannut hoitaa ihmissuhteeni oikein suhteessa tärkeimpiin "tahoihin"..olen kuulemma "luottamuksen arvoinen"..

    • 723

      Talossa on täydellinen hiljaisuus, tuntuu, kuin siellä ei asuisi ketään muita kuin sinä, minä ja hän, eli eräs vanha mukavanoloinen pariskunta. Olemme kaikki ääniyliherkkiä. Toisinaan tosin joku avaa television 2 minuuttia vaille 7 aamulla edelleen, joka häirinnee joitain. Tuohonkin on ollut löydettävissä toteuttamiskelpoinen ratkaisu - kokeiluversio toimi toissapäivänä.
      Mikäli asukas on huonokuuloinen tai melu aiheutuu vain jääräpäisyydestä eli halusta saada toimia "rutiininomaisesti" vedoten ikään, on kaksi vaihtoehtoa olemassa, kummatkin ovat asukasystävällisiä; huomaamattomasti on koko asukaskunta sopeutettavissa uuteen käytäntöön, mikä palvelee sekä heitä, että heidän kanssaeläjiään varmasti pitkälle tulevaisuuteen.

      • Anonyymi

        Television katseluun on saatavana myös kuulokkeet niin ei haittaa ketään vaikkaketseelisi koko yön .
        Yhdellä vanhalla huonokuuloiselle papalla oli aina kuulokkeet kovilla niin sai kaikessa rauhassa säätää TV n äänen niin että kuuli . Hänellä oli ymmärtäväinen poika jotka ne hankki hänelle.


    • tuki_ry
    • hiiiiiiihhhhhhhh

      Laitapa vaan soimaan, sinulla on 46 minuuttia aikaa ennen hiljaisuutta.

    • maannielemä

      Miksi et vaan muuta muualle tai laita lisäeristystä kattoon?

    • Nor-maali

      Taitaisi tuntua elämä perin autistiselta ilman naapuria

    • vanha-piika

      eli ihanalta

    • teinakka

      Niin mieht vast aatisisia onkin ei tuo ukko ees suutaan avvoo vuon murahtoo

    • higighofoclgofogogo

      No niin, nyt on sitten jo isännöitsijä havainnut vedenkulutuksen nousun ja meillä tehtiinkin kaikille vesikalusteiden tarkastus hah. Mtn ei havaittu, no eipä tietenkään kun kulutuksen kasvu johtuu siitä kun se retardi vuodattaa vettä jatkuvasti. Olen kyllä kertonut sen jo mutta ei ne voi tehä mitään nyt. Voi vittujen kevät! Pitäs alkaa pitämään päiväkirjaa havainnoista ja saada muutama naapuri mukaan mutta kun nuo äänet ei juuri muille kuulu. Nyt aamulla se veteli vessaa sata kertaa.... Huolto onneksi seuraa vielä Tammikuun kulutuksen mutta en tiedä sitten mitä siitä seuraa. Tollanen pitäs ottaa huostaan mutta kun se vajakki on jo kai täysikänen niin vähän hankalampi juttu prkl

    • gkgigigigigig

      Ei saatana, sama paska jatkuu...nyt se marssii norsun askelin tai ravaa kämppää eestaas eikä vedenvuodatukset ole hävinneet minnekkään. Siis eikö autistit nuku vittu ikinä täh? Voi vittu vittu vittu...pakko herättää aina jollain vammailulla yms !!!!!!!!!! Söis nyt edes ne lääkkeensä että pystys keskittyyn rauhalliseen elämään täs niinku naapurina. Sanon vaan että vittumaisempaa naapuria saa hakea kun autisti!

      • autismikirjo

        Olen Asperger, mutta en ole aiheuttanut minun naapureille haittaa, ehkä joskus? Yritä ymmärtää se , että sinun autistisella naapurilla voi olla Kannerin oireyhtymä ja kehitysvamma.


      • Vattuuntunut

        Me ollaan kestetty jonkun raivopää assun touhuja vuoden verran, eikä naapurissa kukaan muu joudu kärsimään tästä kun me. Huutelee ja huorittelee vaimoa ja lapsia pitkin pihoja, ja jos hänelle hermostuu ja huutaa takaisin ni alkaa todellinen paskamyrsky.. Yöt riehutaan ja paukutetaan.
        Kaikki on kirjattu ylös ja isännöitsijälle ilmoitettu. Ilmeisesti aiheuttanu aikamoisen viranomaismylläkän kun tuntuu riehuvan entistä kovemmin.
        Ei mikään mitä oon lukenu aspergereista, autisteista tai muista neuroosihäiriöistä vastaa tätä tapausta.
        Hän sai diagnoosin 16 vuotiaana ja siitä on seurannu helvetillinen asunto ja lääkärikierre. JA KAIKKI HYSSYTTELEE JA VOIVOTTELEE häntä ja sairautta... ja kaikki muut joutuu kärsimään.
        En halua haukkua aspergereita tai autisteja, minusta kaikkien kukkien tulee kukkia, mutta tällaiset neuroosihäiriöiset mielenterveyspotilaat pitäisi laittaa lukkojen taakse!


      • Anonyymi
        Vattuuntunut kirjoitti:

        Me ollaan kestetty jonkun raivopää assun touhuja vuoden verran, eikä naapurissa kukaan muu joudu kärsimään tästä kun me. Huutelee ja huorittelee vaimoa ja lapsia pitkin pihoja, ja jos hänelle hermostuu ja huutaa takaisin ni alkaa todellinen paskamyrsky.. Yöt riehutaan ja paukutetaan.
        Kaikki on kirjattu ylös ja isännöitsijälle ilmoitettu. Ilmeisesti aiheuttanu aikamoisen viranomaismylläkän kun tuntuu riehuvan entistä kovemmin.
        Ei mikään mitä oon lukenu aspergereista, autisteista tai muista neuroosihäiriöistä vastaa tätä tapausta.
        Hän sai diagnoosin 16 vuotiaana ja siitä on seurannu helvetillinen asunto ja lääkärikierre. JA KAIKKI HYSSYTTELEE JA VOIVOTTELEE häntä ja sairautta... ja kaikki muut joutuu kärsimään.
        En halua haukkua aspergereita tai autisteja, minusta kaikkien kukkien tulee kukkia, mutta tällaiset neuroosihäiriöiset mielenterveyspotilaat pitäisi laittaa lukkojen taakse!

        Eikös heille voisi laittaa sellaista rivitalo asumista joita on muualla päin ja aitten käy aviäustaja iltakieroksen kaikkien luona. Ei se ole helppoa huoltajallekkaan kun pitää elää ainaisessa jännityksessä mitä taas tekee että naapurit saa aihetta huomauttamisiin.
        Kyllä yhteiskunnan pitäisi auttaa tälläisissä tapauksissa , ja hommata asuminen paikasta missä ei muita häiritse.


    • infoaisitko

      Vai olet sie siis Asperger, minkälainen kehitysvamma se Kannerin oireyhtymäsi oikein on? Mistä sen tunnistaa?

    • häätösamantien

      Mikki nauhoittamaan ja taloyhtiön kokoukseen.

    • Lopultakin
    • Autismin_kirjolla
    • mikä_on_audismi
    • autistius

      .....

    • hoito

      Jotkut auistit tykkäävät vedestä yli kaiken. He ovat kuin delfiinejä. Veden ääni todennäköisesti rauhoittaa häntä. Se vessan jatkuva vetäminen taas jokin stressioire?

      Kärsin itse ääni herkkänä ennen todella ärsyttävistä mielipuolista, jotka mekasti, ryyppäsi soitti musiikkia ja jauhoi paskaa. Myöhemmin olen diagnosoitu aspergeriksi. Koin kaiken, mitä he tekivät, äärimmäisen vastenmielisinä. Kesti asua siinä 4 vuotta, ja nyt kadun, miksi kidutin itseäni siinä. Minulla oli piha ja kohtuuvuokra. Kissat saivat olla häkissä ulkona.

      • gkgkfkfkfkfkfkkfkfkfg

        hoito : tätäkö tätäkö tarkoitit :
        https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ladyhealthnet.com/fi/pages/18601&ved=0ahUKEwjXsZO4sL_SAhWjE5oKHbrODnkQFggmMAQ&usg=AFQjCNE5qBMxwljJB51Cwxw9zYRULT-mrQ&sig2=IrvG1kvhTEjc2Zi7Rw-5qg

        Menis si jonnekkin delfinaarioon asumaan ;) Ei vais..mutta miten edelleen jatkuva veden lorotus simuloi jotain delfiiniterapiaa? Jos se hanaveden LOROTUS ON niin rauhottavaa niin hankkisi vaikka jonkun cdn missä on vedenlorotusääntä ja kuuntelis sitä kuulokkeilla!!!!


    • kerrostalohelvetti

      Kerrostalossa asumisesta voi muodostua oikea painajainen.
      Talossa voi asua vuosikausia tai jopa vuosikymmeniä kaikessa rauhassa, mutta sitten yksi päivä paska alkaa lentää omaan tuulettimeen.
      Ja usko pois, vettä lotraava naapuri ei ole kerrostalo-ongelmien suurimmasta päästä.
      Jokaisen tilanne ja kokemus on tietysti omakohtainen ja ainutlaatuinen.

    • Breda

      Kerrostaloissa on kaikenlaista häiriköintiä. Olen kuullut yhdestä tällaisesta tapauksesta, josta tämä tragikoomiseksi mennyt ketjukin kertoo. Siis että joku asukas ei siedä sitä, että vettä käytetään ja että siitä kuuluu ääniä. Tällainen asukas itsekin käyttää vettä mutta ei huomaa että siitä lähtee ääntä. Se tapaus, josta kuulin, paljastui lopulta sellaiseksi, että veden laskemisen äänistä suivaantunut asukas osoittautui alkoholistiksi, joka ei sietänyt juuri mitään ääniä vaikka oli
      valinnut asuinpaikakseen kerrostalon. Hän kuulemma usein sanoi: "Vesi kuuluu veneen alle!"
      Siksi kai hän ei koskaan juonut vettä vaan viinaa.

      Onko järkeä asettua asumaan kerrostaloon, jos ei kestä sitä, että naapureiden normaalin elämän äänet kuuluvat seinien läpi?

      • Anonyymi

        Normaalit äänet on ok mutta veden valutus muuttuu epänormaaliksi jos se tehdään tahallaan ja/tai vituilumielessä,ymmärrätkö? Sama paska jatkuu edelleen t AP


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaalit äänet on ok mutta veden valutus muuttuu epänormaaliksi jos se tehdään tahallaan ja/tai vituilumielessä,ymmärrätkö? Sama paska jatkuu edelleen t AP

        Oletko ainoa, jonka mielestä se veden käyttö tapahtuu
        vain siksi, että juuri sinua häirittäisiin?


    • Anonyymi

      Ettei olisi ollut paavo-putkimies hiiliältä laittamassa putkia.

      Esimerkiksi takaiskuventtiilin puuttuminen kuuluu kilometrin päähän putkia pitkin.

    • Anonyymi

      Autismiin en ota kantaa koska en ole asiantuntija, mutta tässä kuten monessa muussakin yhteydessä en voi olla ihmettelemättä miten siellä Suomessa talot rakennetaan? Miten ihmeessä suihkun tai vesihanan käyttö voi kuulua naapuriasuntoon?
      Olen lukenut valituksia siitä että naapuri käy jonkun tietyn kellonajan jälkeen suuihkussa. Tuntuu uskomattomalle miten se on mahdollista? Eikö siellä taloissa ole äänieristeitä ollenkaan ja minkälaista putkimiestaitoa siellä on?
      Aikanaan kun asuin Suomessa reilut 20 vuotta sitten asuin lapsuudenkdissani mistä opiskelujen jälkeen muutin maailmalle., joten suomalaisesta kerrostaloelämästä ei ole kokemusta. Täällä olen kaikki nuo reilut 20 vuotta asunut kerrostalossa, kaikkiaan taitaa olla kolmas asuntoni, eikä koskaan ole ollut mitään tuonkaltaista ongelmaa. Kuulossani ei ole vikaa, sen tiedän.

      • Anonyymi

        Vuosia sitten kerrostalossani kuului veden käyttö seinien läpi,
        kunnes käyttövesiputkisto uusittiin nykyaikaiseksi ja
        veden käyttö muuttui äänettömäksi. Tässä suhteessa
        osaamista ei ennen ollut.

        Muuttuisipa autismikirjolaisiin suhtautuminenkin
        nykyaikaiseksi! Vaikka eletään jo vuotta 2020 niin
        yhä vain harvalla on osaamista tässä asiassa.


    • Anonyymi

      Autismikirjolaiset ovat erilaisia kuin 98 % ihmisistä.
      Erilaisuus on yllättävän monelle tosi vaikea asia
      sietää. Esim. kristillisdemokraattien Päivi Räsänen ei
      siedä homoja, vaan suhtautuu heihin tavalla, joka on
      selvästi YK:n ihmisoikeuksien julistuksen vastainen.
      Autismikirjolaisiin monet suhtautuvat hyvin samalla
      tavalla. Se, että on syntynyt erilaiseksi, on monien
      ihmisten mielestä "oma vika" ja että "ihmisen pitäisi
      hävetä", jopa "pitäisi sentään ajatella, miten se inhottaa
      muita ihmisiä" jne. Uskomatonta!

      Onko niin, että vain jos erilaiseksi syntyminen tapahtuu
      omalla kohdalla, niin silloin ja vain silloin erilaisuutta
      voi oppia kunnioittamaan?

      Miten moni näkeekään autismikirjolaisissa vain
      huonoja puolia. Kuitenkin autismikirjolaisuuteen
      kuuluu paljon vahvuuksia. Yhä moni puhuu esim.
      Aspergerin syndroomasta "sairautena", vaikka
      todellisuudessa on mahdotonta, että jokin todellinen
      sairaus voisi (kuten Aspergerin syndroomassa)
      antaa ihmiselle poikkeuksellisia kykyjä esim.
      musikaalisuuden, muistamisen, matemaattisuuden,
      verbaalisuuden tai visuaalisen ajattelun alueella.

      • Anonyymi

        Voi lässyn lää. Kuvottavaa aikaa kun kaikkia häiriköitä pitää "sietää" missä on tavallisen kansalaisen oikeudet? Näille erityisryhmille pitäisi todellakin rakentaa omat asuntonsa, kenen idea on edes laittaa kehitysvammaisia ja autisteja normaali ihmisten naapureiksi?? Se että jokunen on harmittomia ei muuta sitä tosi asiaa että enimmistö häiritsee muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi lässyn lää. Kuvottavaa aikaa kun kaikkia häiriköitä pitää "sietää" missä on tavallisen kansalaisen oikeudet? Näille erityisryhmille pitäisi todellakin rakentaa omat asuntonsa, kenen idea on edes laittaa kehitysvammaisia ja autisteja normaali ihmisten naapureiksi?? Se että jokunen on harmittomia ei muuta sitä tosi asiaa että enimmistö häiritsee muita.

        Muista että me ollaan myös tavallisia kansalaisia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista että me ollaan myös tavallisia kansalaisia...

        Suurin osa autisteja tuskin paiskoo mitään hanoja,.


    • Anonyymi

      Herkimmin ja äänekkäimmin ärsyyntyvä ihminen on usein sellainen, jotta
      kukaan ei huomaisi hänen vikojaan, vaan alkaisi harhaisesti uskoa,
      että viat ovat noissa muissa.

      Kerrostalojen pahin valittaja saattaa paljastua
      alkoholistiksi, joka ei krapulassaan kestä
      mitään ääniä. Ongelma (alkoholismi) jää ikuisesti
      tiedostamatta ja hoitamatta, jos yhä uudestaan
      harhaudutaan uskomaan, että
      ongelma ovat naapurit.

      • Anonyymi

        Joo, miten paljon onkaan näinä levottomina aikoina ihmisiä,
        jotka tuskastuvat, stressaantuvat, masentuvat ja vihastuvat
        siitä, että "kaikki" muuttuu ja niin moni uusi asia alkaa
        pakostikin pelottaa.

        Kaikki se tuska voidaan yrittää projisoida muihin.
        Ihminen on sillä lailla psyykkisiin puolustuskeinoihin
        turvautuva laji. "Itte oot!", on moni joutunut
        sanomaan tyypille, joka haukkuu muita
        ilman syytä.

        Näinä levottomina ja tuulisina aikoina, jolloin jopa
        maiden turvallisuutta uhataan ja hengenvaaralliselta
        virukselta pitää suojautua, ihmisten neuvottomuus
        ja tietämättömyys saa aikaan runsaasti "väärien puiden haukkumista"
        ja jopa tietoisen disinformaation kylvämistä. Politiikassa
        tämä erityisen hyvin on viime vuosina näkynyt ja yhä
        näkyy koko ajan. Kaikista netin keskustelupalstoista
        puhumattakaan.


    • Anonyymi

      Hei! Tämä poika on Ikuisesti LAPSI ja isä hyysää poikaansa hautaan asti!

      Kyllä nää Autistinen vanhemmat lässyttää yli 30- Vuotiaallekin Aikuiselle lapselleen tähän tapaan" Siinä oi mun Pikku Isäntä , " SIIS pitävät näitä Vauvana !

      Eivät koskaan Aikuistu.

      Toki Vaikea Aspergen eli Autisti on , semmoinen joka Ei tajua oireyhrymäänsä on myös puhekyvyttömyyttä.

      Keskivaikeassa se ero on vaikeaan että on puhekykyinen, pystyy liikkumaan ilman apuvälineitä tässä nää vanhemmat , välitä pitävät lapsena


      Eli kun Keski- vaikealle autistille ei opeteta mitään tapoja eikä mitään rajoja ole.

      Kaikissa annetaan periksi, kyllä se vaikuttaa lapsen.kehitykseen.

      Kun ei ole rajoja väärentyy tämmösen , Maailma.

      Eivät koskaan iteenäisty,! Eivät tiedä mikä on oikein ja mikä väärin!

      Lievästi autisti tajuaa oireyhtymänsä,

      Voivat olla teininä tulisia sielultaan kuten teinit ovat muutkin.

      Mutta ovat arvaamattomia

      • Anonyymi

        "Toki Vaikea Aspergen eli Autisti on , semmoinen joka Ei tajua oireyhrymäänsä on myös puhekyvyttömyyttä."

        Tuo lause paljastaa, että et tiedä autisminkirjosta kovin paljon mitään. Käsitteet autismi ja Asperger eivät ole sama asia. Asperger on yksi osa autisminkirjoa. Asperger-ihmiset eivät ole puhekyvyttömiä. Kehottaisin sinua olemaan kirjoittamatta sellaisesta aiheesta, josta et paljoakaan tiedä.


    • Anonyymi

      Täällä kanssa vittu tommoinen autosti toi veden käyttö jo aivan jotain omaa luokkansa koko ajan kuuluu veden valutusta. Myös pitää sairasta kolaamista

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Täällä kanssa minun yläkerrassanu tämmönen autisti tapaus allekirjoitan ihan iloisesti tuon epänormaalin veden käytön tuolta ylhäältä. Myös saatanan kovaa kolinaa pitää yöllä ja oikestaan koko ajan. Ei ikinä poistu asunnostaan.

    • Anonyymi

      Kyllä autistisella saattaa olla omia tapojaan , kuten koristeleminen , toiset heistämkäyvät suihkussakin monta kertaa päivässä , joten sairaudelle ei voi mitään. Mutta voisit ehkä sanoa sille isälle ihan vaan nätisti siitä veden kulutuksesta ja että se kuuluu toisiin huoneistoihin.
      Varmaan on sillä isä,ressullakin oltavat jos poika ei ole terve. Joten siksi voisi nätisti hänelle kertoa miten muut reagoivat ääniin.
      Varmaan on edellisestä paikasta lähtenyt siksi että on valitettu . Minulla on yksi tuttu jolla on autistinen poika ja tämä poika ei itse ollenkaan tajua että hän häiritsee , ja sekottelee astioita tiskipöydällä kovalla paukkinalla.
      Näissä Autsisisissakin on tasoja, joillain on vaan lievänä siitä sitten pari taso huonompaan oloon . Joten ei heilläkään elämä ole onnellista

      • Anonyymi

        " joten sairaudelle ei voi mitään."

        Huomauttaisin, että autismi ei ole sairaus.

        "Varmaan on sillä isä,ressullakin oltavat jos poika ei ole terve."

        On väärin sanoa, että autismi tarkoittaisi sitä, ettei ihminen olisi terve.

        "Joten ei heilläkään elämä ole onnellista"

        Aikamoinen yleistys oli taas tuokin. Kyllä autisminkirjon ihmiset voivat elää onnellista elämää. On toki niin, että masennusta on autisminkirjon ihmisillä enemmän kuin väestöllä keskimäärin. Pieneen vähemmistöön kuuluminen tuo haasteita, eikä sitä toki pidä kiistää. On kuitenkin yksiselitteisen virheellistä väittää, että kenenkään autistin elämä ei olisi onnellista. Autistin onnellisuus riippuu myös ratkaisevasti siitä, miten ihmiset hänen ympärillään häneen suhtautuvat. Jos ihminen saa pienestä pitäen jatkuvasti kuulla, että on sairas ja häiriöinen, niin se taatusti vähentää mahdollisuutta onnellisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " joten sairaudelle ei voi mitään."

        Huomauttaisin, että autismi ei ole sairaus.

        "Varmaan on sillä isä,ressullakin oltavat jos poika ei ole terve."

        On väärin sanoa, että autismi tarkoittaisi sitä, ettei ihminen olisi terve.

        "Joten ei heilläkään elämä ole onnellista"

        Aikamoinen yleistys oli taas tuokin. Kyllä autisminkirjon ihmiset voivat elää onnellista elämää. On toki niin, että masennusta on autisminkirjon ihmisillä enemmän kuin väestöllä keskimäärin. Pieneen vähemmistöön kuuluminen tuo haasteita, eikä sitä toki pidä kiistää. On kuitenkin yksiselitteisen virheellistä väittää, että kenenkään autistin elämä ei olisi onnellista. Autistin onnellisuus riippuu myös ratkaisevasti siitä, miten ihmiset hänen ympärillään häneen suhtautuvat. Jos ihminen saa pienestä pitäen jatkuvasti kuulla, että on sairas ja häiriöinen, niin se taatusti vähentää mahdollisuutta onnellisuuteen.

        Hyvä anonyymi 12:08:47!
        Tosiasioita sisältävä kommentti!

        Mikä siinä onkin, että ns. normaalit onnelliset "kunnon" ihmiset,
        joilla on turvallinen enemmistö, eivät siedä vähänkään
        erilaisia ihmisiä naapurissaan!


    • Anonyymi

      Autistisista naapureista kokemusta helvetin kaameita, Tykkäävät häiritä ja kiusata naapureita.

      • Anonyymi

        Autismikirjon diagnosointikriteereihin ei ollenkaan kuulu se, että
        "tykkäisi häiritä ja kiusata naapureita".

        Ongelmassa lienee kyse siitä, että joku kerrostalossa asuva
        on alkanut jostain syystä luulla, että kerrostalon muiden
        asukkaiden ihan normaalit elämän äänet ovat muka suunnattu
        juuri tätä yhtä herkkähipiäistä asukasta vastaan ja tämä
        poikkeuksellinen asukas on ottanut yhden ihan normaaleja
        elämän ääniä aiheuttavan asukkaan silmätikukseen.

        Liian herkkähipiäinen asukas ei sovi asukkaaksi kerrostaloon.


    • Anonyymi

      No mitä vittua se sulle kuuluu, mitä sun naapurit tekee............???!!!
      Eikö sulla tosiaankaan ole parempaa tekemistä ku kytätä muitten veden laskua ja hanan käyttöä.......... Hanki vittu elämä..........!!!!!
      Niinhän mäkii lasken vettä suihkussa ja hanasta käsiä pestessä ja hampaita pestessä.........
      Noi kuulostaa ihan normaaleilta asumisen ääniltä - oikeesti eikö sulla parempaa ajan vietettyä ole ku seurata sun naapureita - heitä voltti aikas kuluks ja keksi parempaa tekemistä ja ajanvietettä ku naapureitten vahtaaminen - niin mäkii teen, vaikka oonki eläkkeellä, mä elän omaa elämää ja sun naapurit niitten omaa ja niin mä suosittelen suaki tekemään....... 😉🤠🤗

    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa hanojen paiskominen? Mistä tiedetään, että asukkaat ovat autistisia?

      Talossa, jossa asun, on "paperiset seinät". Kuulee melkein, jos naapuri aivastaa. Veden valumisen äänet eivät silti kuulu asuinhuoneisiin, ainoastaan WC:ssä kuulee, jos jossakin lasketaan vettä tai vedetään vessaa.

    • Anonyymi

      Autisti naapurin tunnistaa siitä kun naapuri ei ikinä poistu kotoa matkii tekemisiä ääniäsi. Kotona ja muutenkin on omituinen, kyllä sen tunnistaa koska ovat poikkeuksen eriskummalisia.

      • Anonyymi

        "Autisti naapurin tunnistaa siitä kun naapuri ei ikinä poistu kotoa matkii tekemisiä ääniäsi. Kotona ja muutenkin on omituinen, kyllä sen tunnistaa koska ovat poikkeuksen eriskummalisia."

        Enpä tunne yhtäkään autistia, jolla olisi tapana matkia muiden tekemiä ääniä. Viestisi oli puhdasta yleistämistä ja stereotypiaa. Autismin tunnistaa parhaiten siitä, että henkilöllä on koulutetun asiantuntijan tekemä autismidiagnoosi. Ulkopuolisten maallikoiden omilla päätelmillä ei ole mitään arvoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autisti naapurin tunnistaa siitä kun naapuri ei ikinä poistu kotoa matkii tekemisiä ääniäsi. Kotona ja muutenkin on omituinen, kyllä sen tunnistaa koska ovat poikkeuksen eriskummalisia."

        Enpä tunne yhtäkään autistia, jolla olisi tapana matkia muiden tekemiä ääniä. Viestisi oli puhdasta yleistämistä ja stereotypiaa. Autismin tunnistaa parhaiten siitä, että henkilöllä on koulutetun asiantuntijan tekemä autismidiagnoosi. Ulkopuolisten maallikoiden omilla päätelmillä ei ole mitään arvoa.

        Sinulla ei luultavasti ole ikinä ollut autisti naapuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei luultavasti ole ikinä ollut autisti naapuria.

        "Sinulla ei luultavasti ole ikinä ollut autisti naapuria."

        En tiedä nykyisten tai entisten naapureitteni mahdollisista diagnooseista mitään. Mutta samassa asunnossa kanssani asuu autisminkirjolla olevia ihmisiä. Itsellänikin on Asperger-diagnoosi.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe