Tunteet ja minuus kätkettynä

Conn

Olen ollut masentunut keskivaikeasti ja silloin kävin psykologilla muutaman kerran ja syy siihen oli jo silloin tämä mun sulkeutuneisuus ja tunteitteni kätkeminen. En sillon osannut noista puhua, enkä oikeestaan tiedä mikä masensi, mutta siitä huolimatta oloni parani vuodessa.

Nyt olen alkanu tajuamaan että olen yksinäinen vaikka ihmisiä on ympärilläni, enkä tunne kuuluvani mihinkään joukkoon.

En osaa olla oma itseni vaan yritän olla mieliksi (töissä, sukulaisille, vähille kavereilleni) ja vältän konflikteja viimeiseen asti. Usein se johtaa puhumattomuuteen ja vetäytymiseen.

Kaipaan elämääni yhteenkuuluvuuden tunnetta ja edes yhtä henkilöä jolle voisin puhua avoimesti.

Vetäytyminen ja tunteiden kätkeminen juontuu varmasti lapsuudesta.. ala-aste vuosistani mieleenpainuvin asia on pelko ja nöyryytys. Monet kerrat jouduin menemään piiloon veljeäni, koska se oli parempi vaihtoehto kuin isku olkavarteen, läpsäys päähän tai raajojeni vääntämine. Sain kuulla myös paljon vittuilua ja henkistä alistamista joka sitten loppui kerran kun itse hyökkäsin ja kuristin veljeäni pienen ajan..

Tarkotus oli tulla kysymään, että pitäisikö jo taas hakeutua terapiaan jotta saisin ongelmat ratkottua, vai kamppaileeko isokin osa ihmisistä samanlaisten asioiden kanssa?

Onko tämä normaalia?

4

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa-veneessä-m

      Kyllä se on normaaliakin normaalimpaa. Sanotaan, että masennus olisi lisääntymässä, mutta ei se niin ole. Ennen oli vain muita sanoja, joita käytettiin, laiskuus, arkuus, pelokkuus, sisäänpäin vetäytyminen. Kaikkein pahin lienee juuri masentuneen selittäminen laiskaksi, mutta kyllähän ne muutkin selittelyt olivat lyödyn lyömistä.

      Masentuneisuuteen liittyy mielenkiintoinen piirre. Masentunut näkee tosiasiat selkeämmin kuin muut ihmiset. Ihmisellä on evoluution mukana kehittynyt kohonnut itseluottamus. Asiat nähdään optimistisesti parempina kuin ne ovat. Masentunut taas on useammin oikeassa. Paremminkin näyttää siltä, että sanaa masentunut käytetään erittäin realistisesta ihmisestä.

      Olen itse ollut masentunut pienestä lähtien. En usko lainkaan psykologien selityksiin, että lapsuusajan kokemukset olisivat syynä - siitäkin huolimatta, että ne minulla olivat kauheat aggressiivisen isäni vuoksi. Kyllä syynä ovat geenit. Olen vain sattunut saamaan huonot geenit. Kukaan ei ole syyllinen huonoon onneeni. Olen myös kuivilla oleva alkoholisti, kuivilla jo 40 vuotta. Masennus ja alkoholismi korreloivat positiivisesti, mutta eivät silti ole yksi yhteen.

      Nyt 70-vuotiaana helpottaa tieto, että olen jo loppusuoralla. Niin masennus kuin muukin kärsimys on pian ikuisiksi ajoiksi ohi.

      Näytät uskovan terapiaan. Jotkut myös hakevat apua uskonnollisista yhteisöistä ja saavat alussa sen vaikutelman, kuin nyt menisi paremmin. Kuitenkin useimmat pettyvät ja poistuvat uskonyhteisöstään. Niin on käynyt myös monille terapiassa käyville. Kun 10 vuotta terapiaa ei ole tuonut pysyvää apua, jättää terapian, mutta kukkaro on paljon kevyempi.

      Nykyiset masennuslääkkeet ovat ratkaisevasti vähentäneet masennusta, varsinkin selektiiviset serotoniinin takaisinoton estäjät, SSRI, mutta niillä on vaikeita sivuvaikutuksia, väsymys ja seksuaaliset vaikeudet. Väsymys vaikeuttaa oleellisesti työtä ja vapaa-aikaa, orgasmin saamattomuus tai viivästyminen ihmissuhteita. Kahdesta pahasta on vaikea valita.

      Elämä on sinnittelyä. Jos tulet toimeen ilman lääkitystä, käytä masennuslääkkeitä vain pahimman ohittamiseen. Jos tilanne taas on vaikeampi, joudut käyttämään lääkkeitä jatkuvasti ja ottamaan vastaan myös niiden haitat. Tsemppiä! :)

    • En.siis.ole.alalla

      Uskon, että hyvinkin hyötyisit terapiasta.

      Mistään geenijutuista ei ole kyse. Ihmiset, jotka kieltävät kokemustensa merkityksen (ja eivät edes mielessään voi suhtautua kriittisesti saamaansa kasvatukseen) aina kieltävät lapsuuden vaikutuksen. On helpompi syyttää geenejä kuin ajatella, ettei ole saanut arvostusta, rakkautta, ettei ole tullut edes nähdyksi.

      • samassa-veneessä-m

        Maailman mieltäminen on miehillä ja naisilla aika erilainen. Niinpä terapeuttien asiakkaista yhdeksän kymmenestä on naisia. Terapeutit ajattelevat, että ilmiöt johtuisivat psykologististen oppien mukaisesti ensisijaisesti ympäristöstä.

        Miehet taas ovat taipuvampia tieteelliseen maailmakuvaan ja näkevät enemmän vaikutusta geeneillä, niin kuin biologia opettaa. Psykologisen opin mukaan ajattelutapa johtuu "kieltämisestä", tieteellisen opin mukaan johdonmukaisesta ajattelutavasta.

        Terapeutit tarjoavat maailmakuvaansa paranemisen edellytyksenä. Tieteellisesti ajattevalle sen omaksuminen on yhtä mahdoton, kuin uskonnollisen maailmakuvan omaksuminen. Vaan uskoipa tai ei, terapeuttien lupaukset jäävät laihoiksi tuloksiksi tai ei tuloksiksi ollenkaan.

        Monet terapiassa käyneet ovat suurien lupauksien toteutumisen toivossa maksaneet jopa vuosikymmenen ajan ja ovat vasta sitten lopettaneet käyntinsä syvästi pettyneinä ja valtavia rahasummia menettäneinä. Heidän kirjoituksensa ovat suorastaan kammottavaa luettavaa. Väärä teoria johtaa väärään ja tehottomaan hoitoon.

        Nimimerkille "En.siis.ole.alalla". Ajatus, että suhtautuisin epäkriittisesti saamaani kasvatukseen, on suorastaan ufomainen. Molemmat vanhempani olivat selkeästi sairaita. Isä enemmän. Hän oli omaksunut uskonnollisen asenteen ja yritti taivuttaa minua tiedollisesti asennoitunutta samaan.

        Isäni hakkasi minua eri esineillä usein ja kielsi itkemisen. Huusi ja uhkaili. Hänen julmuuttaan ei saata kuvitella. Elin jatkuvassa pelossa ja elämäni oli täyttä helvettiä. Ei ollut kivaa, mutta se koski enimmiltään sitä aikaa. Nyt olen vapaa ja minun on lupa ajatella selkeän tieteellisesti.

        Uskonnollisiin ja freudilaisiin kultteihin ja muihin psykologistisiin oppeihin kuuluu ajatus, että niitä ei voi omaksua, jos "kieltää totuuden", eli tarjotun opin. Ainoa tie onneen on kultin tarjoaman opin hyväksyminen. Tällainen väite ei ole falsifioitavissa, sillä oppi on jo määritellyt pelikentän. Falsifioitumaton väite ei ole validi.

        Tieteellinen ajattelu ei mene sen mukaan, mikä on "helpompi" vaan mikä on tutkimuksen mukaista.


    • Conn

      Tämä pikkuhiljaa alkaa hallitsemaan mun elämää melko rankasti.
      Kaverit on alkanut jäädä pois kuvioista, parturissa käynti ahdistaa lievästi ja kohta varmaan kaupassa käyntikin. Pikkuhiljaa kehittyy.

      Masennusta varmaan ensimmäitteks diagnosoitaisiin, mutta sitä en ole. Nautin mm. kuntosalista, kirjojen lukemisesta ja luonnossa liikkumisesta. Joskus tulee jopa sedatiivinen olo kun katson auringonlaskua korkeasta paikasta tai löydän metsästä kauniin paikan. Pystyn siis nauttimaankin!

      Ongelma on lähinnä muiden ihmisten kanssa... Sosiaalinen ahdistus mulla varmasti on, mutta syyt siihen taitaa juuri olla tämä minun kova ulkokuori jonka läpi ei pääse kirveelläkään. Ei ole KETÄÄN, eikä koskaan ole ollutkaan, jolle voisin puhua asioista jotka painaa mieltäni, saatika tunteistani. Luulen että lapsena kokemani pahat asiat voisi olla yksi syy tunteideni kätkemiseen ja lisäksi olen todella herkkä. En vaan omasta mielestäni, vaan myös äitini on sanonut että lapsena olin todella herkkä ja kilttikin.

      samassa-veneessä, oon samaa mieltä ettei masennus varmaankaan ole kasvanut suhteutettuna väkilukuun, vaan sillä on ennen ollu toisia nimiä niinkun sanoit. SSRI-lääkkeitä olen syönyt ja niihin en toiste kajoa, vaikkei sen hetkiset sivuoireet olleetkaan pahoja, mutta niitä ei ole paljoa puolueettomasti tutkittukaan?(muutakuin meillä lääkeyhtiön asiakkailla).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe