Bussikuskin työ pääkaupunkiseudulla

EntinenRaflatyöläinen

Hei kaikille pk-seudun bussikuskeille! Olen äitiyloman ja hoitovapaan jälkeen ajatellut ruveta bussikuskiksi. Asun pääkaupunkuseudulla. Minkälaista työnne on? Minkälaiset työajat teillä on? Olen kuullut kauhukertomuksia pitkistä tauoista keskellä työpäivää, joista ei makseta palkkaa, eli tylpäivät venyvät reippaasti 8h tunnin yli, mutta palkkaa tulee vaan 8:sta tunnista. Onko homma siis perheelliselle sopivaa työaikojen yms. puolesta?

22

2100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mammanen

      Päivät on pitkiä, esim. klo 5-17 tai klo 15-02, joka voi sisältää taukoa keskellä päivää. Se ei ole palkatonta, mutta sitä ei laskea työaikaan. Eli ns. p-tauot ei sisälly sun 40h:n viikkotyöaikaan vaan tulee sen lisäksi.

      Työnkierto voi olla 5 myöhäistä, 1 vapaa, viisi aikaista, 1 vapaa, 3 myöhäistä ja kaksi vapaata. Elämä pyörii aika lailla työn ympärillä. Vapaata on harvoin silloin kun ystävät, tuttavat ja sukulaiset on vapaalla, sosiaalinen elämä kyllä kapenee.

      Sopiiko se perheelliselle? Se vähän riippuu. Jos puoliso on normi päivätöissä, niin helpottaa. Jos kaksi vuorotyöläistä, niin lapset käyvät vuoropäiväkotia. Nykypäivänä kuljettaja ei juurikaan voi vaikuttaa työaikoihin. Säännöllistä harrastusta on vaikea aloittaa.

      Niin, ja kannattaa varautua siihen, että juhlapyhät on useimmin töissä kun kotona.

      Ps. Ihan hyvän tilin tässä hommassa kuitenkin tekee.

    • fghsfgsdfafgfsgfsdfgf

      Kehäradan (lentokenttä) ja länsimetron myötä on lähtenyt/lähtee paljon linja-kilometrejä pääkaupunkiseudulta pois, joten työllisyysnäkymät eivät välttämättä ole hyvät uusille kuskeille. Sellaisenkin huhun kuulin ettei nykyään kannata edes vähään aikaan kouluttaa uusia kuskeja, koska töitä ei välttämättä ole. Varmaan vielä 2009 saakka oli pulaa bussikuskeista, mutta taantuma on muuttanut tilanteen niin että eri suhdanneherkiltä aloilta on valunut työntekijöitä takaisin bussikuskeiksi.

      Suomi24 joukkoliikenne palstalla on paljon turhaa päänaukomista, joten taitaa se bussinkuljettajan työ rasittaa monia. :)

    • Alallaoleva

      Tervehdys!

      Ajan itse bussia tällä hetkellä eräässä pysäköintipalveluja tarjoavassa yrityksessä Hki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä. Ajan siis pysäköintialueen ja lentokentän väliä. Aiemmin ajoin normaalia linjaliikennettä HSL-alueella.

      Kuljetusalan työt ylipäätään ovat melko aikaa vievää hommaa, tosin kotiin asti ei töitä tarvitse viedä ikinä. Päivät ovat usein pitkiä. Kaupunkiliikenteessä päivän pituus voi olla mitä tahansa 6-12 tunnin väliltä. Samoin aloitus- ja lopetusajat voivat olla milloin vain.

      Ns. Sidonnaisuusajalta, joka osaltaan pidentää päiviä, maksetaan kyllä yksinkertainen peruspalkka, mutta sitä ei lasketa kokonaistyöaikaan, eli siitä ei kerry ylityötunteja.

      Työ itsessään on ihan mukavaa ja siinä ehtii ajatella omia juttuja, kuunnella radiota jne. Maisemat vaihtuu ja palkkauskin on ihan kohtuullinen.

      Tyypillinen työpäivä alkaa normaalisti varikolta mistä haet ajokaavan, josta selviää päivän ajot/linjat. Sama kuljettaja saattaa ajaa saman päivän aikana neljääkin eri linjaa. Sitten otetaan joko bussi varikolta ja ajetaan lähtöpysäkille tai jos vaihto on lennosta jossain matkan varrella, kuljetaan sinne joko firman autolla tai julkisilla kulkuneuvoilla. Ajokaavasta selviää montako kierrosta mitäkin linjaa ajetaan, sekä missä on vaihto ja milloin, ja että minne sen jälkeen jatketaan.

      Tällä hetkellä työllisyystilanne on aika huono, sillä käsittääkseni vastikään toista sataa kuljettajaa jäi työttömäksi linjojen vähenemisen myötä ja he ovat etusijalla, kun firmat alkavat taas palkkaamaan väkeä. Mutta tilanteet muuttuu koko ajan ja kestäähän se koulutuskin sen puolivuotta.

      Siitä vaan katselemaan alkavia kursseja Työtehoseuran (tts) tai Heltecin sivuilta! Ei yhtään pöllömpi duuni!

      • Utelias579

        Hei,

        Kertoisitko millaista tuo lentokenttäparkkibussin kuljettajan arki on? Olen monasti miettinyt, koska käsittääkseni "luppoajan" kuljettaja päivystää / palvelee asiakkaita tiskin takana siellä lentoparkkipaikan luona, eikö? Ovatko työajat / työaikojen rajat samat kuin HSL-ajossa vai?

        Eli onko sinulla sama palkkaus / sama työehtosoppari kuin maakunta-ajossa, vai HSL-alueella, vai?


      • Alallaoleva

        Vuorot ovat 10-tuntisia ja töitä tehdään neljässä vuorossa; 6-16, 10-20, 20-6 ja 00-10. Palkka maksetaan akt:n tessin mukaan. Luppoajalla päivystetään, mutta etenkään kesällä sitä aikaa ei juurikaan jää. Ainakaan meidän firmassa kuskit eivät työskentele kassalla, vaan kassat ovat erikseen. Lentoaseman läheisyydessähän toimii ainakin neljä vastaavaa yritystä.

        Kun vaihdoin hsl-puolelta nykyiseen, niin tuntipalkka laski, mutta kk-palkka nousi, koska yö- ja pyhätunteja tulee enemmän.

        Hsl-puoleen verrattuna plussat ja miinukset:
        Asiakkaat hyväntuulisia
        Ei tarvitse rahastaa
        Enemmän vapaapäiviä
        Ei aikatauluja
        - Työ on yksitoikkoista
        - Samaa väliä ajaminen puuduttaa
        - Jatkuvasti pitää olla unirytmiä kääntämässä.


      • Utelias579

        Hei,

        Miten tuo 4-vuoroduuni käytännössä menee? 6-16 vuoroa 5 päivää, 2 vapaata, 16-24 vuoroa 5 päivää, 2 vapaata, 24-10 vuoroa 5 päivää, 2 vapaata. Vai miten?

        Kiinnostaisi kovasti.


      • Epätitoinen
        Alallaoleva kirjoitti:

        Vuorot ovat 10-tuntisia ja töitä tehdään neljässä vuorossa; 6-16, 10-20, 20-6 ja 00-10. Palkka maksetaan akt:n tessin mukaan. Luppoajalla päivystetään, mutta etenkään kesällä sitä aikaa ei juurikaan jää. Ainakaan meidän firmassa kuskit eivät työskentele kassalla, vaan kassat ovat erikseen. Lentoaseman läheisyydessähän toimii ainakin neljä vastaavaa yritystä.

        Kun vaihdoin hsl-puolelta nykyiseen, niin tuntipalkka laski, mutta kk-palkka nousi, koska yö- ja pyhätunteja tulee enemmän.

        Hsl-puoleen verrattuna plussat ja miinukset:
        Asiakkaat hyväntuulisia
        Ei tarvitse rahastaa
        Enemmän vapaapäiviä
        Ei aikatauluja
        - Työ on yksitoikkoista
        - Samaa väliä ajaminen puuduttaa
        - Jatkuvasti pitää olla unirytmiä kääntämässä.

        Hei, nyt kun perjantaina on työnseisaus, hallituksen pakkokeinoja vastaan, niin, kysyisin seuraavaa, koska minusta se sopii tähän .
        1) Onko se oikein, että sunnuntai ja yötyö lisät poistetaa ? ( palkka pienenee ).
        2) Kokoomus nuoret aikovat ajaa busseja perjantaina. Saavatko ajaa, jos ei ole LINJA-AUTOKORTTIA.
        3) Mitä siitä seuraa, jos ajaa jos ei omaa ammattikorttia ?
        4) Kiitos vastauksesta.


    • Eivoitietää

      Kyllä lähes kaikki ammatit on sellaisia joita on tehtävä ennekuin voi todeta sopiiko se itselle. Itse bussikuskin työ on mukavaa mutta siihen liittyy kyllä monta seikkaa jotka tekee siitä epämukavan.

    • UusiKuski2015

      Hei,

      Palkkaus alalla on naisten keskivertopalkkatasoon verrattuna todella hyvä JOS pääsee nk. HSL-ajoon eli ajamaan pk-seudulla. Kaukoliikenteessä (Helsinki - Turku ym.) ja maakunta-ajossa ilman U-lisää (esim. Kerava - Tuusula - Helsinki) on yli 1,5e/h huonompi aplkka.

      Osin kohtuullisen hyvä palkka selittyy päivien pituuksilla sekä työajoilla, viikonloput kiinni ja ilta/yölisät perään niin uusikin kuski ansaitsee suht helposti bruttona 3000e ihan nollakokemukslisällä. "Kokemuslisä" tarkoittaa sitä, että tällä alalla kokemus tuo lisää euroja tuntipalkkaan. Palkkaluokat ovat: 0-4 vuotta, 4-8 vuotta, 8-12 vuotta ja yli 12v.

      Osin pitkiä päiviä kompensoi pekkaset (googleta) sekä kohtuullisen hyvä palkka, mutta silti päivät ovat todella pitkiä verrattuna 8-16 työssä oleviin. Sosiaalinen elämä alkaa kyllä kariutumaan aika nopeasti kun olet töissä ja vapaa-ajalla et vain jaksa tehdä mitään kun toivut raskaasta työviikosta.

      Työ on luonteeltaan epäsäännöllistä vuorotyötä eli vuoroja on ihan sikinsokin. Minkäänlaista "viikko aamua - viikko iltaa" -rytmiä ei tällä alalla ole. Jo pelkästään tämä on rasittavaa / kuluttavaa, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

      Ihan mitään älyttömyyksiä ei ole sallittu, mutta työn raskaudesta kertoo vaikkapa se, että esim. työnantajalla on oikeus lyhentää vuorokausileposi 9 tuntiin kolme (3) kertaa viikossa! Eli jos työvuorosi päättyy KE klo.24 niin TO se alkaa klo.9. Ja TO työvuorosi päättyy klo.19 niin PE se voi alkaa klo.5 aamulla. Käytännössä levot eivät ole aivan noin lyhyitä, mutta aivan tavallista on se, että työvuorojen väliin jää (työmatkojesi pituudesta riippuen) vain 8-10h aikaa olla kotona (tämä siis sisältää yöunesi ym.). Tästä seuraa sen jo mainitun sosiaalisen elämän häviäminen.

      Mitä tulee työssä viihtyvyyteen niin täällä jo mainittujen asioiden lisäksi siihen vaikuttaa hyvin paljon se, joudutko hitsaamaan Rautatientori - Hämeentie - Kurvi - Mäkelänkatu -pysäkkisurffareita vai pääsetkö ajamaan Vantaalle / Espooseen / Kirkkonummelle / Sipooseen. Voin kertoa ihan omasta kokemuksesta, että Hämeentien ja Mäkelänkadun hierominen on henkisesti paljon, paljon kuluttavampaa (sekä fyysisesti väsyttävämpää) kuin ajella esimerkiksi jotain pohjois-Espooseen meneviä linjoja. Kuullostaa maallikolle varmaan oudolta, mutta fakta on näin.
      Lisäksi olet kaikkien sylkykuppi, niin liikenteessä road ragen kohde kuin asiakkaiden pahantuulisuuden. Jotka luonnollisesti ovat aina oikeassa. Alaa mainostetaan mm. sloganilla "ei ole pomoa vahtimassa selän takana" - todellisuudella sinulla on päivän aikana satoja "pomoja" (matkustajia) vahtimassa aivan kaikkea mitä teet. Jos teet virheen, pääset heti sosiaaliseen mediaan (Facebook, Twitter, iltapäivälehtien palstat, kuvat, ym.) kaikkien syntipukiksi tai naurunaiheeksi. Mielummin itse ottaisin sen tutun pomon selän taakse kuin asioita paisuttelevia sekä jopa valehtelevia asiakkaita juoruamaan työnantajalleni tai Ilta-Sanomille jostain virheestäni.


      Tälläisiä mietteitä vasta tänä vuonna alalle valmistuneelta 34 vuotiaalta perheettömältä kuljettajalta. Jolla työhistoriassa on melkein pelkkiä 8-16 työsuhteita höystettynä muutamilla yötöillä (lehdenjakaja ym.). Vaihtaisin milloin tahansa takaisin vanhoihin (huonompipalkkaisiin) toimistotöihini, jos vain pääsisin. Sen verran kuluttavaa ja erakoivaa dösäkuskin elämä sinkkumiehellekin on. Itse en kyllä suosittele alaa kenellekään, hae mielummin vaikka raitiovaunun kuljettajaksi tai metrojunan kuljettajaksi.

      • Stressitaso100

        Hyvä kirjoitus. Kaupunkiajo on todellakin kuluttavaa ja sen ymmärtävät vain ammattikuljettajat. Muille ajaminen on suorastaan nautinto ja harrastus, josta tulee uuvuttavaa korkeintaan kerran vuodessa kun tehdään neljän tunnin ajo kesälomareissulle mummolaan. Ammattikuljettaja sahaa liikenteessä koko päivän eikä edes yleensä pääse nauttimaan pitkistä suorista isolla tiellä.


    • Muutenhyvä

      Joissain yhtiöissä on vieläkin joillakin tehdä pelkkää arki aamua tai pelkkiä iltavuoroja. Näitä ei kyllä riitä kaikille halukkaille. Ja se rasittavuus ei ole paikkakunnasta kiinni vaan omasta mielestä kiinni missä viihtyy. Toisille on tärkeätä että pääsee ajamaan sujuvasti ja toisille se ei ole niin tärkeää koska aika kuluu siinä ruuhkassakin eikä tarvitse koko ajan kiirehtiä päätepysäkille.

      • UusiKuski2015

        Kuluttavuus on suoraan verrannollinen siihen, miten paljon ympärilläsi tapahtuu. Stadin ydinkeskustassa, ajettaessa Tuusulantielle tai Itäkeskukseenpäin on paljon enemmän liikennevaloja ja kaikkea tapahtumaa kuin Kampista Espooseenpäin ajettaessa. Ero on todella suuri. Jopa Mannerheimintietä pohjoiseen ja siitä edelleen Espooseen ajettaessa on paljon rauhallisempaa kuin Rautatientorilta jo mainittua Hämeentietä ja Mäkelänkatua ajaessa. Ei pompi jengiä, pyöräilijöitä jne. edessä, ei ole katujen varsilla päin *ittua pysäköityjä autoja, ei ole näitä 1-2 pysäkkiä surffaavia apinoita jne.

        Tiedän edes jotenkuten asian, koska pääsin ajamaan kaikkia kolmea "ilmansuuntaa". Luulisi alalla pidempään olleidenkin huomanneen tämän.

        10x helpoimmalla pääsi niillä harvoilla Espoo - Vantaa linjoilla joissa ajoin, esimerkiksi Martinlaakso -> Tapiola, Myyrmäki -> Vantaan lähiöt. Noiden työpäivien jälkeen olin vähintään sen 10x pirteämpi. Kaikista helpointa oli ajaa Leppävaarasta Pohjois-Espoon metsiin, esimerkiksi Siikajärvelle, Kolmperään, Serenaan jne. Sama palkka, samanpituinen työaika mutta työn kuluttavuus (henkisesti ja fyysisesti) oli vain murto-osa verrattuna vaikkapa Rautatientorilta Itä-Pakilaan suhaamisessa.

        Ja kiire ainakaan minulla ei todellakaan ollut, en ottanut missään vaiheessa stressiä aikatauluista / ajanut niitä kiinni / harmitellut kuinka pitäisi olla jo seuraavassa lähdössä jne.

        Nykyään ajan maakunnista stadiin U-linjoja ja tämäkin ajo on ihan täysi lepokoti verrattuna stadin ytimessä hieromiseen. Toki palkkakin on heikompi, mutta silti.


    • Exkuski

      En suosittele alaa perheelliselle. Myöskään harrastaa ei aina ehdi taikka jaksa, johtuen aikaero väsystä. Paitsi jos ajaa esim pelkkää aamua. Taikka yötä.
      Palkasta voi olla montaa mieltä. Paremmin tienaa ylitöillä muissa ajohommissa, ja harvoin niissä koko viikkoa yli 10tuntisia päiviä.
      8 tunnin päivät on harvassa. Joko pitkiä taikka lyhyitä. Lyhyet päivät saattavat olla raskaampia kuin 7-8 tuntiset, syystä että ne usein ajetaan ilman taukoja.
      Ajoajat on yleensä vedetty liian kireiksi, saattaa ressata pidemmän päälle.
      Matkustajat suurin osa asiallisia mutta valitusta tulee melko paljon. Millon myöhässä, ajoissa, väärä linja, etkö tunne katuja jne jne.
      Hyviä puolia on tietty vaihtelu.

    • Pystytukkapete

      Ei oikein tahdo sopia perheelliselle. Minunkin olis joku vuosi sitten pitänyt olla läsnä ,mutta ei sopinut järjestymään työajat , vaikka joillakin oli joita koetin kusettaakin ,mutta he kun ei pyhistä sarjoistaan luopuneet. Siihen aikaan oli omat sarjat kaikilla. Viimeisenä korttina mua pikkuautolla kiidätettiin leguriin kun pökräsin kovasta rasituksesta. Nykyään on ihan hirveetä kun on AKT sopimus .

    • Mepoijaatajetaan

      Onko Helbillä duunia nyt lakon aikaan tarjolla, meitä olis muutama eläkeukko tulossa ajamaan, ottaako se Syvävuori Ruhassa duuniin heti kun siellä muitakin eläkeläisiä ajussa?
      Reilu talo kun saa leivän päälle vähän hilloakin.

      • Onnettomat

        Kannattaisi varmaan hankkia jotain sisältöä elämään.


      • Tiinaliisamartta

        Sisältöä tulee takuuvarmasti jos lakon aikana mielii työn pariin ! Lisäpisteitä saa vielä jos kehuu olevansa joku eläkeukko. Saa lieteruiskutuksen lisäksi vielä munien tärpätöinninkin , eikä maksa mitään.


    • fuugester

      No totta mooses kannattaa jos ei ole lasileuka

    • jummijammisadasd

      Tilataan aluksi 4 ilmaista näytenumeroa Aku Ankkaa ja sitten mietitään asioita, ehkä myydään divariin ja kuitataan rahat ja nostetaan osinkoa: http://tinyurl.com/4akuankkaa

    • Theo2013

      Osta käsiase ja iso kaasupullo,pamppu ja henkijartija ja unohda koko homma niin pysyt terveenä niin henkisesti kuin ruumiillisesti.

    • anttirokka

      Minä en niin noista bussikuskihommista, mutta osaako joku kertoa kannattaisiko minun ryhtyä panssarin kuljettajaksi? Armeijassa on oma viehätys ja hyvin luontokeskeinen elämä. Millainen työaika on tositoimissa ja saako millaista palkkaa?
      Miten turvallinen tuo panssarikuori on? Käsittääkseni siitä ei normiluoti läpi tule.
      Entä lomat? Pääseekö riittävästi perheen pariin?

    • cxcxcxxdssdsdsd

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe