Eskari ja sen "pakollisuus"

eskarista_ikuisuuteen

Mitenkäs tuo eskari yleisesti? Omassa kunnassa on hurjia suunnitelmia siitä, että kaikki eskarilaiset laitetaan samaan kasaan. En kannata tuollaista massa-ahtaamista, se ei tiedä kuin ongelmia.
Eskarihan ei ole pakollinen, eli sen voi hoitaa kotiopetuksena ja oikeastaan miten tahansa. Onko joku ottanut itse hoitaakseen eskarin?

8

848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfodfkdo

      Itse laittaisin yksityiseen päiväkotiin/esikouluun eskari-ikäiset lapseni. Vanhemmilla lakisääteinen vapaus valita laittaako kunnalliseen vai yksityiseen esikouluun. Ja hinta yksityisissä on usein aivan samaa luokaa kuin kunnallisissa. Siitä en ole kuullut, että kotona voisi antaa esiopetuksen, mutta kai tämäkin jotenkin onnistuisi joillain pätevyyksin? Mutta siis itse kuitenkin suosittelen lämpimästä yksityistä esikoulua, omat lapseni ovat olleet aluksi kunnallisessa, sitten yksityisessä päivähoidossa ja parempaa palvelua olen saanut yksityisestä päiväkodista vaikka tätä ajatusta aluksi vierastinkin kun en ollut perehtynyt tarpeeksi tähän vaihtoehtoon. Oli todella oikea ratkaisu siirtyä yksityiseen. Yksityisissä toteutetaan paljon paremmin omia toiveitasi varhaiskasvatuksen suhteen ja saa vastinetta rahoilleen ja heillä on halua palvella asiakkaitaan. Omat kokemukseni kunnallisista sai riittää.

      • suunta.jos.toinenkin

        "Itse laittaisin yksityiseen päiväkotiin/esikouluun" - "Ja hinta yksityisissä on usein aivan samaa luokaa kuin kunnallisissa."
        Siinä on vain se, että tuon yksityisen joutuu maksamaan itse, jos kunnalla on tarjota omansa.
        "Mutta siis itse kuitenkin suosittelen lämpimästä yksityistä esikoulua, omat lapseni ovat olleet aluksi kunnallisessa, sitten yksityisessä päivähoidossa"
        Kätevästi sekoitat kaksi asiaa. toisaalta puhut esikoulusta mutta sitten puhutkin päivähoidosta.


    • koulupakkoeieskaripakko

      Siis eihän eskari voi olla pakollinen. Lapsi suomen lain mukaan on kouluiässä 7 v. Kuusivuotias on alle kouluikäinen eikä alle kouluikäistä voi pakottaa kouluun eskariinkaan. jos molemmat vanhemmat on työttömiä niin oishan se julmaa jos pakotettaisiin 6 v lapi lähtemään joka aamu eskariin! heihaloo, lapsen pitää saada olla lapsi eikä 6 v mitään velvoitteita. Itse en ainkaan vie omia lapsia pakolla eskariin vasta kouluun kun ovat kouluiässä.

      • Argentiinasta

        Monessa maassa eskari aloitetaan 5v ns. peruskoulu jo 6 v.


      • Veonen

        Esiopetus on muuttunut velvoitteiseksi 1.8.2015 alkaen. Velvoitteisuus tarkpittaa sitä, että vanhempien velvollisuus on joko viedä lapsi esiopetukseen tai huolehtia itse lapsensa esiopetuksesta, ts. siitä, että esiopetuksen tavoitteet toteutuvat.


      • HuuhaaHuuhuu

        Kirjoitusvirheistäsi päätellen lapsesi tarvitsee esikoulua kipeästi.


      • envieyhtään
        Veonen kirjoitti:

        Esiopetus on muuttunut velvoitteiseksi 1.8.2015 alkaen. Velvoitteisuus tarkpittaa sitä, että vanhempien velvollisuus on joko viedä lapsi esiopetukseen tai huolehtia itse lapsensa esiopetuksesta, ts. siitä, että esiopetuksen tavoitteet toteutuvat.

        En mää oo ainakaanvieny yhtään lasta eskariin. Enkä vie. Meillä on vapaata ja mennään sinne minne halutaan, ei alle 7 v lasten elämää voi kukaan määritellä miten sen viettää ja mitä tekee. Minä olen työtön ja me nukutaan pitkään ja tehdään mitä halutaan.


      • Suomestakin
        Argentiinasta kirjoitti:

        Monessa maassa eskari aloitetaan 5v ns. peruskoulu jo 6 v.

        Mitä ihmeen merkitystä sillä on Suomen toiminnan kannalta? Jossakin maassa lehmät kulkevat joka paikassa ja niillä on paremmat oikeudet kuin ihmisillä. Pitäisikö Suomessa siis olla sama? Jossakin toisessa maassa kuseskellaan siihen, missä sillä hetkellä satutaan olemaan. Pitäisikö Suomessa olla sama?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe