Kun mikään ei kelpaa

Alina10001

On ollut lohdullista lukea täältä monenlaisia kokemuksia anopeista. Onhan meitä miniöitäkin monenlaisia, mutta pysytellään siis tällä palstalla anopeissa. Itselläni on kaiken osaava ja tietävä, besserwisser-anoppi, joka ei tee itse virheitä, mutta löytää muiden tekemisissä vain moittimista. Myös minä kuulun näihin, jotka eivät osaa mitään.

Hän on myös hyvin uskovainen ja kaikki muut ovat syntisiä ja huonoja ihmisiä. Ainoastaan hänen tyttärensä on hyvä, me kaikki muut olemme roskasakkia. Poikaansa hän ei suoranaisesti moiti, mutta koska tämä ei ole uskovainen, niin todennäköisesti tämäkin on huono ihminen.

Olen ihmetellyt miksi annan hänen vaikuttaa itseeni niin paljon. Mitä merkitystä hänen sanomisillaan on minun elämässäni? Hoen aina itselleni, että anna olla ja nouse tilanteen yläpuolelle, mutta ei se vaan onnistu.

Olen kasvatettu olemaan kiltti ja kohtelias kaikille, varsinkin vanhoille ihmisille en osaa sanoa pahasti. Mutta minulle kyllä voidaan sanoa mitä vaan! Sitten nielen pahaa mieltäni ja annan olla.

Anopilla on oikein mukava ja leppoisa aviomies, jota hän pomottaa jatkuvasti. Myös paikkakunnan terveyskeskushenkilökunnan kanssa hän on riidoissa, samoin naapureiden ja kauppojen henkilökunnan. Kukaan ei osaa tehdä mitään oikein. Sitten hän valittaa kun joutuu laittamaan esim. kaikki juhlat yksin, eikä miniä tule auttamaan. Olen luvannut itselleni, että en puutu hänen tekemisiinsä millään tavalla. En edes pakolla. Jossain vaiheessa hän tutki liinavaatekaappimme ja tarkasti olenko mankeloinut lakanat. Mitä se hänelle kuuluu? Verhojen saumat olin ommellut liian pienellä pistolla. Kaikki on tarkastettu. Toisten ihmisten tekemiä töitä hän ei voi koskaan kehua, vaan keksii niistä aina jotain ilkeää sanottavaa.

Eikö tämmöinen ihmisen ole paha olla itsensä kanssa? Onko hänellä niin huono itsetunto, ettei hän voi muille kiitosta antaa, vaan korostaa aina omaa hyvyyttään?

Materia on hyvin tärkeää hänelle ja hän on olevinaan hyvin varakas, vaikka ei sitä olekaan. Kaikki esitetään aina ulospäin olevan niin hyvin ja hienosti. He ovat sivistynyt perhe, jolla on asiat kunnossa.

Pitäisi varmaan antaa asian olla, mutta aina hän saa minut pois tolaltani. Huomaan, että kun he tulevat käymään, olen aina hermostunut. Hän letkauttelee ohimennen tekemättömistä töistä tai jos jotain on tehty, niin miten huonosti on tehty.

Kertokaapa mikä olisi paras suhtautumistapa? Luin jostain, että pitäisi yrittää sietää, muuta ei tarvitse. Niin kai se on. Kyseessä on kuitenkin mieheni äiti, enkä haluaisi heidän välejään sotkea. Miehelläni on neutraali suhtautuminen äitiinsä.

13

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marga-Reeta

      Voi tyttö hyvä, osanottoni, olet saanut anopiksesi typerän häirikön!
      Ennustelen, että kyseisen henkilön kanssa sinulla tulee joka tapauksessa välirikko, vaikka yrittäisit välttää sitä kaikin keinoin.
      Kun tämän seikan kun hyväksyt jo etukäteen, niin ehkä se auttaa tämän hetkisen ahdistuksen ylitse.

      Anoppisi on etukäteen päättänyt olla "hyväksymättä" sinua. Nuo hänen piikkinsä ja pistonsa, ylikävelemiset ja huomauttelut enteilevät suurta repeämää, jolle et voi mitään. Anoppi se tässä on toimijana.
      Olet kiltisti yrittänyt ottaa mukisematta vastaan arvostelut, joiden on tarkoitus saattaa sinut pois tolaltaan. Miehesi vuoksi olet kestänyt moisen kaltoin kohtelun.
      Voit lohduttautua, että kyseisen anopin kanssa ei tulisi toimeen yksikään miniä.
      Ei sinunkaan tarvitse tulla toimeen. Arvaapas miksi? Siksi, että anoppi ei koskaan tule rikkomaan välejään poikaansa ainakaan omalta puoleltaan.
      Siis, vaikka tulisi iso riita, suuri pamaus, välirikko, anoppi ei hylkää poikaansa. Heidän välinsä kyllä jatkuvat, mikäli se miehellesi sopii.

      Sinun EI tarvitse suojella miestäsi!
      MUTTA itseäsi sinun kuuluu suojella.
      Kun tiedät anopin tulevan kylään, ja tiedät että et kestä häntä, niin teet itsesi kannalta oikein, että et ole silloin paikalla.
      Keitä valmiiksi kahvit, laita pullat, ja jätä miehesi vastaanottamaan äitinsä, joka ei osaa kunniallisia käytöstapoja.
      Voit lähteä kaupungille siksi aikaa, elokuviin, ystävättärelle tai mihin tahansa hauskaan paikkaan.

      Mitä haittaa, että välit menevät anoppiin tässä tapauksessa poikki? Ei haittaa mitään, että olet aidossa "sodassa" huonotapaiseen ihmiseen.
      Kenenkään huonoa käytöstä ei tarvitse, EIKÄ PIDÄ sietää. Jos hän kysyy syytä, miksi et halua kohdata häntä, kerro avoimesti syy.
      Anoppi ei tämän jälkeen koskaan enää ole sovussa kanssasi. Vaan haittaako, eihän hän ole sovussa kanssasi nytkään?
      Jos hän olisi sovussa, niin hän ei alinomaa arvostelisi ja huomauttelisi. Nyt hänen on helppo tehdä se, koska olet kuunnellut kiltisti.

      Viisaana naisena et hyväksy moukkamaista käytöstä kodissasi, sellaiset vieraat eivät ole tervetulleita seuraasi.
      Joskus olen kirjoittanut, että laiha sopu on parempi kuin lihava riita. Mutta se ei sovellu kaikkiin tilanteisiin.
      Laihaa sopua ei voi tehdä anoppisi kaltaisen ihmisen kanssa, hänestä ei ole siihen. Lihava riita ja sen myötä rehellinen suhtautuminen hänen epähienoon käytökseensä on tässä tapauksessa moraalisesti oikein tehty.
      Jos yleisesti lähdetään siitä, että törkeää ja ylitsekäyvää käytöstä pitää yrittää sietää, niin millaisen viestin se antaa tökerölle ihmiselle? Tällaisen väärän hienotunteisuuden kautta tökerö survoo kanssaihmisensä ilman seurauksia. Se ei voi olla oikein.
      Oikein on tökerön itsensäkin kannalta on saattaa hänet tietoiseksi siitä, että ihmisen polkemisella on rajansa.

      • MYLLYMATTI

        JUURI NÄIN ..!


    • tsemppiä

      Otan osaa. Itselläni myös tuollainen kaikkien kanssa riidoissa oleva anoppi, jolle mikään (todellakaan ei yhtään mikään eikä kukaan) ole hyvä. Kaikkea ja kaikkia haukkuu, vuosikaudet haukkunut minuakin lapselleni, sukulaisille, tuttaville jne. Klassisesti kiristi, ettei kanssani saa mennä naimisiin, hän ei tule ainakaan häihin eikä anna perintöä jne. jne. Minun sukulaisiani vihaa myös, mikä aiheutti hankaluuksia, kun lapset vielä olivat pieniä.

      Kestin tuota vuosikaudet melko kiltisti yrittäen ymmärtää, kunnes tuli se kuuluisa viimeinen pisara kymmenkunta vuotta sitten. Vain väsyin ymmärtämään (ja lapsetkin jo vähän isompia) enkä tunne enää pätkääkään syyllisyyttä, vaikka hän onkin niin "yksinäinen ihminen" ja jo vanha :) Tällaiset ihmiset eivät välttämättä ymmärrä edes selvää puhetta, anoppini oli tulla jopa silmille (on käynyt aikoinaan ihmisten kimppuunkin fyysisesti), kun asetin viimein hänelle rajat. Poikansa väsyi paljon aiemmin kuin minä lapsista puhumattakaan.

      Tätä nykyä hän yrittää olla mielinjakielin sen verran kuin osaa. Se riittää pakollisiin pari kertaa vuodessa tapaamisiin. Yleensä voin ymmärtää lähes kaikkia ihmisiä, mutta tässä tapauksessa olen sitä mieltä, että kyseessä on jokin vakava häiriö luonteessa ja parantumaton. Hän on tunnettu hankaluudestaan terveyskeskuksessa jne. niin kuin sinunkin anoppisi. Älä väsytä itseäsi, vaan lopeta liika ymmärtäminen. Normaalit käytöstavat kunniaan.

      • Alina10001

        Suuret kiitokset kommenteista. Mukava kuulla, että en ole ihan yksin ajatusteni kanssa. Pitää vaan yrittää ruveta olemaan tiukempi, eikä antaa pomottaa itseä. Ja ei pidä välittää hänen letkautuksistaan. Minun ei tarvitse pitää hänestä, vaikka hän anoppini onkin.
        Kiitos vielä myötätunnosta! Saattaa olla, ettei tämä ole viimeinen kerta kun tänne kirjoitan )).


      • tapaamisiamenneestä

        Et ole tosiaan yksin, meitä on monta, jotka miehen tavatessaan joutuvat pakosti tutustumaan myös tämän ongelmasukulaisiin. Ensivaikutelma heistä pätee yleensä, eikä sitä yleensä muuta edes vuosien altistuminen.

        Onneksi meillä on työpaikat. Minulla vie ainakin 40 tuntia viikossa, ja toisella on epäsäännöllinen vuorotyö, jolloin tuntimäärä vain kasvaa. Kun työajat eivät ole sitä siistiä 9-17 työtä, niin kukaan -miehen tai oman puolen sukulainen- ei koskaan ikinä tiedä, puhummeko totta työajoista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että puhelimeen emme voi vastata tosiaankaan heti, eikä soittopyynnöillä ole kiirettä. & muut kiireet, joihin vetoamalla voi kevyesti lykätä näiden tapaamista, jos vain haluaa tehdä jotain muuta.

        Tärkein on tietenkin puolisoiden oma yhteinen laatuaika, johon varaisimme mieheni kanssa mieluusti ainakin 2 kokonaista päivää/viikossa, aina kun mahdollista viikonloppuisin. Kun itse on töissä arkena, ja mies yleensä viikonloput, niin on oikea syy olla menemättä minnekään kodin ulkopuolella.

        Miehen vanhemmille tämä tulikin varmasti shokkina, olivat tottuneet muunlaiseen, tiiviimpään menoon. Vuosien varrella on vähennetty tapaamisia, kunnes jäljelle on jäänyt keskimäärin n. 3 vuodessa.

        Tämäkin määrä on ihme, ja sen saavuttaaksemme olemme joutuneet lähtemään joskus töistä aikaisemmin tai uhraamaan vähäistä omaa yhteistä aikaamme. Mutta onneksi tämä ei tule olemaan ongelma ensi vuonna, kun anoppila/appi-keikat jäävät tekemättä.


    • kirvesmiehenmuija

      Tuonlaisia ihmisiä löytyy niin miehissä kuin naisissakin. He nyt vain ovat tuollaisia. Jotain on tietysti sattunu heidän elämässään jotta heistä on tullut tuollaisia. Mutta ilman terapiaa he ei muutu.
      Mutta jos sinua lohduttaa niin ajattele että jos appi kestää häntä 52vko vuodessa niin sinä kestät ne muutamat päivät vuodessa mitä joudut olemaan tekemisissä.
      Ja ainakin tiedät millainen anoppi et halua olla tulevaisuudessa omille miniöille ja vävyille.

      • Marga-Reeta

        Harvoin auttaa terapiakaan tällaista konfliktihakuista persoonaa, harvoin jos koskaan. Kyseinen anoppi on jo sen verran iäkäs, että luonne on ja pysyy kierona loppuun asti. Suoraksi luonnetta ei tee, vaikka minkälaiseen prässiin laitettaisiin.
        Toivon, että kaltoin kohdellun miniän ei tarvitsisi nähdä ilkimystä edes muutamina päivinä vuodessa. Appi on aikoinaan valintansa tehnyt ja aviopuolisona hänellä on toiset velvotteet kuin nuorella miniällä.


    • tsemppiä

      Vielä lisään, että kertomasi perusteella anoppisi käyttäytyminen ei liity siihen, että hän on anoppi, vaikka miehesi äitiys tuokin käytökseen lisää ytyä. Meidän anoppimme ovat hankalia kaikille, eivät vain miniälle eikä se liity mitenkään ikäänkään - kun tapasin anoppini ensimmäisen kerran, hän oli nuorempi kuin minä nyt, 40 eikä käytös ole millään lailla muuttunut.

      Valitettavasti rajojen asettaminenkaan ei mitenkään muuta käytöstä eli hän edelleen jatkaa mustamaalaustaan ja jonkin sortin kiristysyrityksiä (esim ilmaantuu joulupöytään tuntikausia myöhässä, odotuttaa itseään - nyt aloitamme ruokailun oli hän paikalla tai ei), mutta sillä voit lohduttautua, että ihan kaikki ihmiset tietävät, millaisesta ihmisestä on kyse lukuunottamatta niitä, jotka tapaavat hänet ensimmäisen kerran. Hyvin erikoinen ihminen on kyseessä. Yksinäisyyttä ei tarvitse hirveästi ihmetellä, kun hän aloittaa muiden solvausryöppynsä ja itsesäälikohtauksensa lyhyenkin tuttavuuden perusteella. Jokin häiriö se on, mutta ei onneksi ole periytynyt meidän perheeseemme.

    • Mielenrauha.koetuksella

      Minulla on ollut eräs miehen sukulainen tuota laatua, anoppi oli ihan mukava ja lämmin ihminen. Mutta hänen yksi pojistaan! Hänellä oli esim. tapana sanoa mistä tahansa työstä: "No tietysti, voithan sinä sen noinkin tehdä tottakai, mutta jos haluat saada tuon toimimaan, niín kannattaa tehdä tällätavalla ja näin." Tai: "Niin kauan kun sulla on tuon väriset verhot, ei mulle kannata kakkua tarjota, Mä yrjöön sen lautaselle." Eli mitä tahansa asiaa piti arvostella, isoja ja pieniä. Ja minun tietoni olivat aina väärät. Vuosia.
      Sitten tuli kerran se valaistumisen hetki, että ymmärsin kertaheitosta, että on herttaisen yhdentekevää, mitä mieltä hän on. Minun ei tarvitse olla samaa mieltä, minun ei ole pakko noudattaa hänen neuvojaan, minä saan olla oikeassakin.
      Sanoin sen hänelle helpottuneena.
      Kunpa sinäkin pystyisit ihan tyynesti ja toteavasti sanomaan anopillesi, että onneksi sinun ei tarvitse olla hänen kanssaan samaan mieltä. Onneksi olette erilaiset ihmiset, ja teille on eri asiat tärkeitä.
      Tuollaiset ihmiset eivät ikinä muutu. He kiristävät vain ruuvia ja sanovat pahasti, käsittämättä sitä itse. He kuvittelevat, että totuuden puhuminen ja rehellisyys oikeuttaa loukkaamaan toista. "Mä sanoin sille suoraan, eikä se sanonut mitään", sanoi tämä minun rakas sukulaiseni. Viisaampi ei ala väitellä, mutta joskus on sanottava, ja silloin niin, että menee perille.

    • SamassaVeneessä

      Moi ap.

      Ihan pakko nyt kompata itekin, koska tarinasi on lähes kuin omaani! Anoppini teki samaa, meni katsomaan miten olen kaapit laittanut, ja jos ei kelvannut sain moitteita (mieheni kautta) että olen laittanut ne huonosti.

      Vinkiksi antaisin, mihin olen itsekin opetellut: älä välitä! Älä välitä katseista mitä heiltä saat, älä kommenteista.

      Minutkin on lapsena opetettu olemaan kiltti ja kohtelias toisille, siksi kai en saa sanaa suustani vaikka mieli tekisi, kun tilanne on päällä, kuten nyt tämä että mennä tutkimaan toisten kaapit.

      Koita kestää ja kaikkea hyvää :)

      • Nolaa.muija

        Lukkoon lipaston laatikot. Komeroiden eteen se iso nojatuoli, jota ei jaksa siirtää, Tai kaapin kulma siten, ettei ovi aukea siirtämättä kaappia 5 cm. Hyllyille laatikoita, niitä saa nykyisin Anttilasta, sieviä ja tilavia. Komeron oven sisäpuolelle voi myös ripustaa kilikellon naruun, niin että se kilahtaa kuuluvasti, kun oven avaa.


    • seonmitäon

      "Pitäisi varmaan antaa asian olla, mutta aina hän saa minut pois tolaltani. Huomaan, että kun he tulevat käymään, olen aina hermostunut. Hän letkauttelee ohimennen tekemättömistä töistä tai jos jotain on tehty, niin miten huonosti on tehty.

      Kertokaapa mikä olisi paras suhtautumistapa? Luin jostain, että pitäisi yrittää sietää, muuta ei tarvitse. Niin kai se on. Kyseessä on kuitenkin mieheni äiti, enkä haluaisi heidän välejään sotkea. Miehelläni on neutraali suhtautuminen äitiinsä."

      Me ollaan miehen kanssa kokeiltu kaikenlaisia suhtautumistapoja.

      Tosin anoppi ei ole koskaan siivonnut tai tullut penkomaan meidän kaappeja, kodissamme on toki kävelty kengät jalassa. Anopin kotona, kun oltiin kotivahtina parisen päivää, kerran lopuksi imuroin, tamppasin ja siivosin, ihan vaan korjatakseni omat jälkemme, mutta anoppi ei ilmeestään pitäen tainnut tykätä siitäkään.

      Kun on kuultu jostain ongelmista, on tavallisesti
      a) oltu hiljaa, nyökkäilty ,
      b) vaihdettu puheenaihetta,
      c) mies sanonut jämäkästi vastaan ,
      d) mies sanonut vastaan hieman huumorilla,
      e) on koetettu kahdestaan kotona selvittää ja miettiä, miksi taas pimahti,
      f) on pidetty etäisyyttä, koska anoppi antanut taas ymmärtää, että ei olla tervetulleita,
      g) toistettu tämä ruljanssi taas uudelleen. Mykkäkouluja on ollut useita, n. kerran vuodessa, riippumatta mitä vaihtoehtoja a-f on käytetty.

      Luonnollinen ratkaisu onkin sitten se ainoa vaihtoehto, jota vielä ei ole kokeiltu, on täydellinen hiljaisuus. Päätös on siis viime viikosta alkaen se, ettemme enää vastaa puheluihin, viesteihin, tulevat ne sitten miehen vanhemmilta tai sisaruksiltaan. Milloin vastaamme, jos vastaamme enää, sen päätämme me 2.

    • liianköyhä

      Miniänä totean anoppisi olevan yhtämoinen provo kuin meikäläisenkin. Mua se tuomitsee mm. siitä, etten oo opiskellut tai päässyt töihin (rasite), ja siit ettei mul oo rikkaita vanhempia. Jopa mun kukkarolle sopiva pukeutumistyyli häiritsee häntä niin paljon, että melkeenpä sylkee päälleni tiuskiessaan. Vaikka kuinka yritän pukeutua "korkean luokan mimmiksi", ei kelpaa, vaan heti kysyy perään "et varmaa ite ostanu".

      Poikaystäväni oudoksuu ahdistuneisuuttani tätä tuomitsevaa perhettänsä kohtaan, ja kysyy usein "miks joudun aina yksin meneen sinne". Vastaan hänelle "ethän säkään kiusais itseäsi loputtomiin menemällä paikkaan, jossa kaivetaan verta sun nenästä", sitten hän tajuaa, mutta huutaa asiasta seuraavana päivänä.

      Oon tehnyt pienestä asti kaikkeni, että jok'ikinen yksilö olisi aidosti tyytyväinen, eikä puhuis paskaa seläntakana. Nyt alkaa olla oma selkäranka poikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe