Onko olemassa 50A moottoria

HATEMK

Onko olemassa JOKA TUOTTAA 50A moottoria ?
MAX 500 KIERROSTA

38

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tajuutsä

      Ei ju**lauta! Opettele nyt s**tana edes kirjoittamaan kunnollinen lause.

    • HATENK

      KUINKA KYTKEN ?

      PIIRRÄ KUVA !

      LÖYTYYKÖ ANTEROLTA KUVAA ?

    • moottoristi

      Sellaista moottoria ei ole olemassa missään joka tuottaa 50A virtaa.

      • tästäkin_vähästä

        Kiitos, että julkitoit tyhmyytesi kaikkien tietoon.


      • moottoristi
        tästäkin_vähästä kirjoitti:

        Kiitos, että julkitoit tyhmyytesi kaikkien tietoon.

        Arvoisa nimimerkki "tästäkin_vähästä" on sitten hyvä ja pistää vaikkapa linkkejä moottoreista jotka tuottavat 50A virtaa. Tuskin maltan odottaa runsasta linkkien tulvaa?


      • sinulla_ei_ole_varaa

        Melkein mikä tahansa moottori = generaattori. Eli kun pyörität moottorin akselia tarpeeksi nopeasti, sinulla onkin generaattori.

        50 A tuotto on helppo nakki, kun arvataan, että puhutaan 12 tai 24 V jännitteestä. Autojen laturit antavat paljon enemmänkin ja saisihan tosiaan starttimoottoria tms. käytettyä generaattorina. Mutta nämä myös vaativat paljon korkeamman kierrosnopeuden.

        Alle 500 rpm pyörivät, hidaskäyntiset, moottorit/generaattorit ovat rakenteeltaan monimutkaisempia (moninapaisia), paljon painavampia ja huimasti kalliimpia kuin nopeakäyntiset serkkunsa.

        Varmasti 50 A @ 50 Hz antavia moottoreita/generaattoreita löytyy. Jos ei löydy, niin tehdään. Isot koneet ovat joka tapauksessa enempi/vähempi tilaustavaraa.

        Sattuneesta syystä kpl hintakin on sitten jotain ihan muuta kuin pari satasta....

        Sattuneesta syystä tuulivoimaloissakin käytetään yleensä vaihteistoa kierrosluvun nostamiseen.


      • moottoristi
        sinulla_ei_ole_varaa kirjoitti:

        Melkein mikä tahansa moottori = generaattori. Eli kun pyörität moottorin akselia tarpeeksi nopeasti, sinulla onkin generaattori.

        50 A tuotto on helppo nakki, kun arvataan, että puhutaan 12 tai 24 V jännitteestä. Autojen laturit antavat paljon enemmänkin ja saisihan tosiaan starttimoottoria tms. käytettyä generaattorina. Mutta nämä myös vaativat paljon korkeamman kierrosnopeuden.

        Alle 500 rpm pyörivät, hidaskäyntiset, moottorit/generaattorit ovat rakenteeltaan monimutkaisempia (moninapaisia), paljon painavampia ja huimasti kalliimpia kuin nopeakäyntiset serkkunsa.

        Varmasti 50 A @ 50 Hz antavia moottoreita/generaattoreita löytyy. Jos ei löydy, niin tehdään. Isot koneet ovat joka tapauksessa enempi/vähempi tilaustavaraa.

        Sattuneesta syystä kpl hintakin on sitten jotain ihan muuta kuin pari satasta....

        Sattuneesta syystä tuulivoimaloissakin käytetään yleensä vaihteistoa kierrosluvun nostamiseen.

        Väärin.
        Jos tuotetaan virtaa, on kyse aina generaattorista. Virtaa tuottavaa moottoria ei ole olemassakaan. Ihan perusjuttuja.

        Puhallin ei ole imuri vaikka samaa mekaanista rakennetta voitaisiinkin käyttää imemiseen tai puhaltamiseen.

        Moottorin muuttaminen generaattoriksi ei onnistu vain "pyörittämällä akselia tarpeeksi nopeasti" vaan virtaa tuottaakseen generaattori tarvitsee myös magnetoinnin tavalla tai toisella.

        Ketjun aloitusviestin kirjoittajalla (sekä osalla kommentoijista) on perusasiat senverran vahvasti hakusessa että toimivaa lopputulosta ei tee-se-itse toteutuksena ole näköpiirissä.


      • tästäkin_vähästä
        moottoristi kirjoitti:

        Väärin.
        Jos tuotetaan virtaa, on kyse aina generaattorista. Virtaa tuottavaa moottoria ei ole olemassakaan. Ihan perusjuttuja.

        Puhallin ei ole imuri vaikka samaa mekaanista rakennetta voitaisiinkin käyttää imemiseen tai puhaltamiseen.

        Moottorin muuttaminen generaattoriksi ei onnistu vain "pyörittämällä akselia tarpeeksi nopeasti" vaan virtaa tuottaakseen generaattori tarvitsee myös magnetoinnin tavalla tai toisella.

        Ketjun aloitusviestin kirjoittajalla (sekä osalla kommentoijista) on perusasiat senverran vahvasti hakusessa että toimivaa lopputulosta ei tee-se-itse toteutuksena ole näköpiirissä.

        > Jos tuotetaan virtaa, on kyse aina generaattorista. Virtaa tuottavaa moottoria ei ole olemassakaan. Ihan perusjuttuja.

        Halusit siis varmistaa, että kaikki tietävät sinut ääliöksi!

        Jopa vaihtovirralla toimiva oikosulkumoottori voi toimia generaattorina, vaikkei näitä tähän hommaan yleensä käytetäkään ... ja "generaattoritoiminnon" saaminen alulle voi vaatia vähän kikkailua.
        http://www.elepal.fi/antennit/moottori/generator.html

        Kommutaattorilla varustetut tasavirtamoottorit (ns. yleisvirtamoottorit), nou problemo! Kytke moottoriin jännite -> moottori pyörii. Pyöritä jännitteetöntä moottoria -> moottori kehittää jännitteen.

        Jotain eksoottisempia moottorityyppejä voi olla, mitä ei kertakaikkiaan pysty generaattorina käyttämään, mutta nämä yleisvirta- (tasasähkö) ja oikosulkumoottorit kyllä toimii.


      • moottoristi
        tästäkin_vähästä kirjoitti:

        > Jos tuotetaan virtaa, on kyse aina generaattorista. Virtaa tuottavaa moottoria ei ole olemassakaan. Ihan perusjuttuja.

        Halusit siis varmistaa, että kaikki tietävät sinut ääliöksi!

        Jopa vaihtovirralla toimiva oikosulkumoottori voi toimia generaattorina, vaikkei näitä tähän hommaan yleensä käytetäkään ... ja "generaattoritoiminnon" saaminen alulle voi vaatia vähän kikkailua.
        http://www.elepal.fi/antennit/moottori/generator.html

        Kommutaattorilla varustetut tasavirtamoottorit (ns. yleisvirtamoottorit), nou problemo! Kytke moottoriin jännite -> moottori pyörii. Pyöritä jännitteetöntä moottoria -> moottori kehittää jännitteen.

        Jotain eksoottisempia moottorityyppejä voi olla, mitä ei kertakaikkiaan pysty generaattorina käyttämään, mutta nämä yleisvirta- (tasasähkö) ja oikosulkumoottorit kyllä toimii.

        Kun et vieläkään ymmärtänyt aivan perusasiaa, vaan keskityit lähinnä henkilökohtaiseen solvaamiseen, väännän vielä rautalangasta:

        Pyörimisliikkeestä sähköenergiaa tuottava sähkökone ei ole moottori, vaan generaattori. Vastaavasti sähkökone joka muuttaa sähköenergiaa akselinsa vääntömomentiksi ei ole generaattori vaan moottori.

        Ymmärsitkös? Et sinäkään imuroi lattialta roskia puhaltimella tai puhalla lehtiä imurilla.

        Tähän juuri viittasin kommentillani hakusessa olevista perusasioista joiden pohjalta ei synny toimivaa tulosta tee-se-itse meiningillä. Ei auta vaikka kuinka laittaisi teorialinkkejä että "kato ku on helppoo".
        Olen työnikin puolesta nähnyt näitä tekijämiehiä moottoripuolella senverran paljon että tiedän mistä puhun.


      • linkkiä
        sinulla_ei_ole_varaa kirjoitti:

        Melkein mikä tahansa moottori = generaattori. Eli kun pyörität moottorin akselia tarpeeksi nopeasti, sinulla onkin generaattori.

        50 A tuotto on helppo nakki, kun arvataan, että puhutaan 12 tai 24 V jännitteestä. Autojen laturit antavat paljon enemmänkin ja saisihan tosiaan starttimoottoria tms. käytettyä generaattorina. Mutta nämä myös vaativat paljon korkeamman kierrosnopeuden.

        Alle 500 rpm pyörivät, hidaskäyntiset, moottorit/generaattorit ovat rakenteeltaan monimutkaisempia (moninapaisia), paljon painavampia ja huimasti kalliimpia kuin nopeakäyntiset serkkunsa.

        Varmasti 50 A @ 50 Hz antavia moottoreita/generaattoreita löytyy. Jos ei löydy, niin tehdään. Isot koneet ovat joka tapauksessa enempi/vähempi tilaustavaraa.

        Sattuneesta syystä kpl hintakin on sitten jotain ihan muuta kuin pari satasta....

        Sattuneesta syystä tuulivoimaloissakin käytetään yleensä vaihteistoa kierrosluvun nostamiseen.

        katsopa alibaba.gom ja permanent mangenetic generator.


      • sinulla_ei_ole_varaa
        moottoristi kirjoitti:

        Kun et vieläkään ymmärtänyt aivan perusasiaa, vaan keskityit lähinnä henkilökohtaiseen solvaamiseen, väännän vielä rautalangasta:

        Pyörimisliikkeestä sähköenergiaa tuottava sähkökone ei ole moottori, vaan generaattori. Vastaavasti sähkökone joka muuttaa sähköenergiaa akselinsa vääntömomentiksi ei ole generaattori vaan moottori.

        Ymmärsitkös? Et sinäkään imuroi lattialta roskia puhaltimella tai puhalla lehtiä imurilla.

        Tähän juuri viittasin kommentillani hakusessa olevista perusasioista joiden pohjalta ei synny toimivaa tulosta tee-se-itse meiningillä. Ei auta vaikka kuinka laittaisi teorialinkkejä että "kato ku on helppoo".
        Olen työnikin puolesta nähnyt näitä tekijämiehiä moottoripuolella senverran paljon että tiedän mistä puhun.

        > Pyörimisliikkeestä sähköenergiaa tuottava sähkökone ei ole moottori, vaan generaattori

        Usko jo, sinut tiedetään jo idiootiksi.

        Esim. "Junat säästävät sähköä jarrutusenergian takaisinsyötön ansiosta. Tällä saadaan noin 25 prosenttia takaisin hyötykäyttöön junan jarrutusenergiasta"

        https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahijunat

        Junat käyttävät jarrutuksessa ajomoottoreitaan generaattoreina, joilla tuotetaan sähköä toisten junien käyttöön! Moottori = generaattori! Ihan käyttötilanteesta (millainen jännite/taajuus vehkeeseen syötetään, mikä sattuu pyörimisnopeus just nyt olemaan).

        Sähköenergian lyhytaikaiseen varastointiin ja sähköverkon taajuuden säätöön käytetään vauhtipyöriä, joita pyörittävä moottori=generaattori hoitaa sekä energian lataamisen (=vauhtipyörän kiihdyttäminen) että energian palauttamisen sähköverkkoon (=moottori=generaattori jarruttaa vauhtipyörää ja tuottaa sähköä).

        Tämä moottori=generaattori -ratkaisu on käytössä myös sähköautoissa, formuloiden ERS -energiantalteenottojärjestelmässä jne.


      • moottoristi
        sinulla_ei_ole_varaa kirjoitti:

        > Pyörimisliikkeestä sähköenergiaa tuottava sähkökone ei ole moottori, vaan generaattori

        Usko jo, sinut tiedetään jo idiootiksi.

        Esim. "Junat säästävät sähköä jarrutusenergian takaisinsyötön ansiosta. Tällä saadaan noin 25 prosenttia takaisin hyötykäyttöön junan jarrutusenergiasta"

        https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahijunat

        Junat käyttävät jarrutuksessa ajomoottoreitaan generaattoreina, joilla tuotetaan sähköä toisten junien käyttöön! Moottori = generaattori! Ihan käyttötilanteesta (millainen jännite/taajuus vehkeeseen syötetään, mikä sattuu pyörimisnopeus just nyt olemaan).

        Sähköenergian lyhytaikaiseen varastointiin ja sähköverkon taajuuden säätöön käytetään vauhtipyöriä, joita pyörittävä moottori=generaattori hoitaa sekä energian lataamisen (=vauhtipyörän kiihdyttäminen) että energian palauttamisen sähköverkkoon (=moottori=generaattori jarruttaa vauhtipyörää ja tuottaa sähköä).

        Tämä moottori=generaattori -ratkaisu on käytössä myös sähköautoissa, formuloiden ERS -energiantalteenottojärjestelmässä jne.

        Eli kun kyvyt ja osaaminen loppuvat nopeammin kuin kuvitelmat omasta erinomaisuudesta, alat nimittelemään toista idiootiksi. Aika vakuuttavaa...

        Ihan turhaan heittelet tuohon jotain esimerkkejä jostain ala-asteen oppikirjoista tai jokapojan formulakirjasta. Kyllä tällä työkokemuksella on ihan tarkkaan tiedossa millä edellytyksillä moottorin voi muuttaa toimimaan generaattorina, mutta silti edelleenkään, moottori ei ole generaattori. Ihan perusjuttu.

        Se että sinä et tätä yksinkertaista asiaa pysty sisäistämään on sitten oma häpeäsi.


      • paha_aivovaurio
        moottoristi kirjoitti:

        Eli kun kyvyt ja osaaminen loppuvat nopeammin kuin kuvitelmat omasta erinomaisuudesta, alat nimittelemään toista idiootiksi. Aika vakuuttavaa...

        Ihan turhaan heittelet tuohon jotain esimerkkejä jostain ala-asteen oppikirjoista tai jokapojan formulakirjasta. Kyllä tällä työkokemuksella on ihan tarkkaan tiedossa millä edellytyksillä moottorin voi muuttaa toimimaan generaattorina, mutta silti edelleenkään, moottori ei ole generaattori. Ihan perusjuttu.

        Se että sinä et tätä yksinkertaista asiaa pysty sisäistämään on sitten oma häpeäsi.

        Moottori = generaattori. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, kummin päin sitä vehjettä käytetään. Joissain tapauksissa, esim. jarrutusenergian talteenotto sähköautoissa ja junissa, rooli vaihtuu jopa muutaman kerran minuutissa.

        ^tuohon tosiasiaan et ole vieläkään kyennyt vasta-argumentteja kehittämään. Varmanakin aivoauriostasi johtuen.


      • moottoristi
        paha_aivovaurio kirjoitti:

        Moottori = generaattori. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, kummin päin sitä vehjettä käytetään. Joissain tapauksissa, esim. jarrutusenergian talteenotto sähköautoissa ja junissa, rooli vaihtuu jopa muutaman kerran minuutissa.

        ^tuohon tosiasiaan et ole vieläkään kyennyt vasta-argumentteja kehittämään. Varmanakin aivoauriostasi johtuen.

        Noniin, tämä menee juuri niinkuin etukäteen arvasin: eli kun huomasit että osaamisesi tässä asiassa ei riitä, kävit paniikissa googlettamassa edes jonkun esimerkin joka tukisi omaa väitettäsi.

        Alkuperäinen "mikä tahansa moottori=generaattori"-väittämäsi onkin nyt matkan varrella kutistunut muotoon "junissa ja sähköautoissa moottori=generaattori"? Onnittelut hienosta googlaamisesta.

        Tiedoksesi että edellämainituissa traction-käytöissä ei ole kyse "mistä tahansa moottorista" vaan erikoiskäytöistä joiden rakenteessa ja moottorinohjauksessa on suunnittelusta asti lähdetty siitä että niitä tullaan käyttämään myös jarrutusenergian talteenottoon. Tämänkin olisit löytänyt sieltä googlesta jos olisit jaksanut lukea hiukan pidemmälle.

        Jos et tuhlaisi puolta aikaasi erilaisten "idiootti ja aivovauriopotilas"-solvausten keksimiseen, olisit ehkä ymmärtänyt jo alkuvaiheessa että sinun ei kannata lähteä tähän väittelyyn mukaan. Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

        Olen kokolailla aukottomasti osoittanut että alkuperäiset väitteesi eivät kestä kriittistä tarkastelua, mutta todennäköisesti jatkat silti edelleen vänkäämistä koska et kehtaa myöntää olleesi väärässä. Omalta osaltani tämä keskustelu on tässä, muutakin tekemistä kuin ruokkia trollia.


    • pientä_korjausta

      > Varmasti 50 A @ 50 Hz

      Siis 50 A @ 500 rpm piti sanomani...

    • jaskakouvola

      12v ja 24v generaattoreilla saa helposti 20-100 A
      ja pienillä kierroksilla katso netistä pientuulivoimala !

    • hjwh68

      Monet auton laturit pystyy tuottamaan yli 50 ampeeria.

      • rpm

        Taitaa vaan vaatia sen luokkaa 3000rpm tuottaakseen tuon virran -> hihnavälitys tai vaihde tarvitaan väliin jos 500rpm on haussa


    • lisäävauhtia

      Pyörintänopeudessa ei ole muuta pointtia kuin käämi ja sen ohittava mangneettinen kenttä.

      jos haluat pienillä kierroksilla tuottoa, rakenna suurihalkaisijainen roottori. merisellä halkaisijalla tulee kehänopeus jo melkoisen vähillä kierrosnopeuksilla luulisin.

      esm; jos auton genussa on 100 mm roottorihalkaisjia ja sitä pyöritetään 3000 r/min, tulee kehänopeudeksi siis D x pii = 314 mm ja se kertaa 50 = 15700 mm /s ---> 15700 / 1000 = 15,7 metriä sekunnissa.

      Jos teet 1000 mm roottorin sinun tarvitsee pyörittää sitä vain 5 kierrosta sekunnissa eli 300 r/minuutissa ja lopputulos on sama!

      • huti_meni

        Kyse ei ole nopeudesta m/s vaan magneettikentän muutoksen nopeudesta!

        Jos napalukua ei lisätä, on ihan se ja sama, jonko roottorin läpimitta 10 cm vai 10 m.

        Hitaalle kierrosnopeudelle suunnitellut moottorit/generaattorit (edelleen sama asia, vaikkei yksi aivovauriotapaus asiaa tajuakaan) ovat aina moninapaisia -> monimutkaisempi rakenne (ja myös fyysisesti suurempi) = kalliimpi hinta.

        Sattuneesta syystä käytetään mieluummin vaihteistoa kierrosluvun nostamiseen. Toki kiilahihnakin käy, mutta hukkaa paljon tehoa...


      • moottoristi
        huti_meni kirjoitti:

        Kyse ei ole nopeudesta m/s vaan magneettikentän muutoksen nopeudesta!

        Jos napalukua ei lisätä, on ihan se ja sama, jonko roottorin läpimitta 10 cm vai 10 m.

        Hitaalle kierrosnopeudelle suunnitellut moottorit/generaattorit (edelleen sama asia, vaikkei yksi aivovauriotapaus asiaa tajuakaan) ovat aina moninapaisia -> monimutkaisempi rakenne (ja myös fyysisesti suurempi) = kalliimpi hinta.

        Sattuneesta syystä käytetään mieluummin vaihteistoa kierrosluvun nostamiseen. Toki kiilahihnakin käy, mutta hukkaa paljon tehoa...

        Ai oikein aivovauriotapaus.

        Menepä vaikka Pitäjänmäelle Strömbergin konetehtaalle sanomaan että moottori on sama kuin generaattori, ja ihmettele miksi sinulle nauretaan päin naamaa.


      • rinkiä

        ainahan generaattori tarvitsee pyörittäjän kyse onkin vain siitä paljonko tarvitsee kierroksia virran tuottamiseen.


    • 333aar

      Löytyy helpostikin.
      Oma 3kw tuulivoimalani käyttää järeää valurauta kestomagneetti generaattoria, jolla
      n 300-400Rpm saavutetaan 2-3Kw teho, 24-48-120-240V
      Löytyy genuja eri jännitteille, jotka soveltuvat vesivoimaan, oman latausgeneraattorin
      tekoon jne
      Kuvia systeemistäni, josta löytyy ko genestä kuvia;
      https://www.flickr.com/photos/123720330@N06/albums/72157644747486847
      Antero Rantanen
      040 511 5245

      • heikkotuuli

        Kuule antero kyllä tuolla 300-400rpm varmaan saavutetaan se kertomasi 3kW teho, mutta millä tuulella. Ihan turha esitellä genuja, jotka vaativat 15M/s tuulen taikka sitten 30m halkaisijaltaan olevan roottorin, jotta tuottavat alle viiden metrin tuulella.
        Tuo kuvaamasi gene ei tuota juuri mitään heikolla tuulella, joka suomessa on vallitsee pääosan ajasta. Suomen keskituuli on pääsääntöisesti kotimyllyjen tasolla alle 5m/s.


    • 441aar
      • heikkotuuli

        Juu osaava pystyy, mutta monenko luulet osaavan taikka edes omistavansa tilat, jossa tuollaista pystyy puuhastelemaan. Uskallan väittää, että 99% kansasta ei tuohon pysty, joten sen helppoutta on turha hehkuttaa.
        Tuulimyllyn generaattori, vaihteiston ja roottorin optimointi onnistuu hyvin harvalta vaikka kädentaitoa löytyisikin. Itse tehden saa taitavakin kaveri vain keskinkertaisen laitteen aikaiseksi. Hyötysuhde jää huonoksi, jos itse suunnittelee. Jos noudattaa jotain jo kokeiltua ja mitatun myllyn speksejä, niin onnistumisen mahdollisuudet kasvavat.
        Tiedätkö muuten antero, mitä lupia tarvitaan omalla maalla olevalle vesiturbiinille?


    • 3342aar

      Löytyy melkoinen voimanpesä valmiinakin;
      http://store.mwands.com/permanent-magnet-generators-pmg/freedom-ii-pmg-permanent-magnet-generator/
      Antero

      • haloohaloo

        Mitä sinä antero oikein höpötät?

        Tuolla neljan sadan taalan genulla saa saman sivun speksien mukaan 18mph eli 10m/s tuulella 400-500W tehon. Siis alle puoli kilovattia ihan mukavalla tuulella. Lähtee käyntiin 3m/s tuulella valmistajan suosittelemalla siipipaketilla.

        Tuollaka lämmittelet taloasi?


    • rrtyii

      Millä jännitteellä moottorin pitäisi tuottaa 50A virtaa 500rpm.

      • ähkösinssi

        25 hertsiä deeceetä, ei siitä tule noi mekavatti oomia


    • kiinalainenparempi
    • kuvis

      vastaavia pienten kierroksien generaattodeita pyöritellää juu tuupissa käsin veiviä pyörittämällä ilman mitään välitys suhteita tuottaa virtaa.

      • sivuk

        Tuottaahan se polkupyörän dynamokin virtaa, jos sitä kämmentävasten hieroo. Mutta nyt puhutaan riittävän tehon tuottamisesta asuinkäytössä ja vielä Suomen tuulioloissa ja vielä kaiken lisäksi siten, että siitä tulisi edullisempaa kuin ostosähköstä.


    • kuin

      kyllä näitä dynamoita löytyy tasku lampusta aina voimaloihin asti. saa sitten valita millä pyörittää genkua.

      • laskeskelija

        Ootteko poijaat ikinä laskeneet, millä tollasia dynamoita pitää pyöritellä, jotta niistä saataisiin luvatut tehot ulos?

        Esim. Jos 3kW teho halutaa saada sisämaassa yleensä vallitsevalla 3m/s tuulella, niin roottorin halkaisija täytyy olla 30m ja generaattori sijoittaa puiden latvoja ylemmäs eli noin 40m korkeuteen.


    • Sähköpyörä

      Polkupyörän napamoottori.
      Malleja on paljon. Suomessakin myydään kilowattinen tehoisia. Mittaustuloksia on huonosti. Kuvissa on pystyakselivoimaloitakin, koska tuottaa pienellä pyörintänopedella.
      Googleen: hub motor wind generator

      • nollaenergia

        Pystyakselivoimalan lähtee käyntiin heikollakin tuulella, mutta mikään ei muuta sitä tosiasiaa, että heikolla tuulella voimala ei tuota juuri mitään. Heikossa tuulessa ei yksinkertaisesti ole energiaa riittävästi.
        Heikkotuulisilla alueilla, kuten sisämaassa, myllystä pitää rakentaa järjettämän iso, jotta siistä saatavalla sähköenergialla olisi käytännössä hyötyä. Jokainen voi toki latailla mökin terassin alla olevaa akkua ja poltetta ledivaloa, mutta juuri muuhun siitä ei ole.


    • paikallaonväliä

      Katoin niitä missouri-sivuston latausjuttuja ja huomasin seikan kuinka siellä firman pihalla tuuli voimakkaasti!

      suomen sisämaassa sellainen tuuli on harvinaista, enimmäkseen kuten nyt juurikin on leppoisa tuulenvire jolal ei kyllä mitään pyöritetä tulosmielessä, eli siinä on koko ongelman ydin, eikä sitä mikään selitys muut amiksikään.
      sadassa metrissä tuulee jonkin verran mutta kovin moni ei kykene sellaisiin mastoihin eikä ratkaisuihin, lakikin jo tulee vastaan monella tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe