Miksei: hyvä, hyvempi, hyvin?

21aq

Vrt. syvä, syvempi, syvin.

23

2226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin_huono

      Kukapa sinua kieltäisi taivuttamasta noin?

      • 21aq

        Opettaja kielsi aikanaan...


    • Parahinen

      Onhan tästä ollut eri foorumeilla juttua. Eli hyvän synonyymi "para" on ollut aiemmin yleisemmässä käytössä. Sen komparatiivin ja superlatiivin jäänteitä ovat ne parempi ja paras.

      Sama juttu muistaakseni on tämän paljon, enempi, eniten rimpsun kanssa. Paljoutta, suuruutta, runsautta yms. kuvaava sana on kai aiemmin ollut "enä".

      • väärinkö_oppinut

        Minä olen aina kuullut tuon rimpsun paljon, enemmän, eniten.


      • kirjaskorpioni

        Maastossa kulkiessani olen joskus nähnyt maassa keltaista töhnää, jonka nimi on paranvoi. olisko se siis jotain hyvää voita? Eipä ole tullut maistettua.


      • I_just_wonder

        Miten sitten selittyy sama ilmiö germaanisissa kielissä, esim. engl. good, better, best? Ruotsissa käytetään kyllä joskus, esim. ruuasta puhuttaessa, muotoja godare ja godast.


      • I_just_wonder kirjoitti:

        Miten sitten selittyy sama ilmiö germaanisissa kielissä, esim. engl. good, better, best? Ruotsissa käytetään kyllä joskus, esim. ruuasta puhuttaessa, muotoja godare ja godast.

        Sama ilmiö myös latinalaisissa kielissä, esim. ranskassa bon, meilleur, ja espanjassa bueno, mejor.
        Ruotsin godare, godast on suhteellisen uusi sanontatapa, eikä se vielä minun opiskeluaikoinani ollut kirjakielessä hyväksytty.


      • Godman
        Hakro kirjoitti:

        Sama ilmiö myös latinalaisissa kielissä, esim. ranskassa bon, meilleur, ja espanjassa bueno, mejor.
        Ruotsin godare, godast on suhteellisen uusi sanontatapa, eikä se vielä minun opiskeluaikoinani ollut kirjakielessä hyväksytty.

        Hakro on taas niin väärässä, että oikein myötähävettää. God merkityksessä 'hyvän makuinen' on taipunut godare, godast jo ammoisista ajoista lähtien. Muussa merkityksessä toki taipuu bättre, bäst.


      • Godman kirjoitti:

        Hakro on taas niin väärässä, että oikein myötähävettää. God merkityksessä 'hyvän makuinen' on taipunut godare, godast jo ammoisista ajoista lähtien. Muussa merkityksessä toki taipuu bättre, bäst.

        Taas?
        En tiedä, mitä tarkoitat "ammoisista ajoista lähtien". Etsin godare, godast -taivutusta sanakirjoistani, mutta sitä ei esiinny ainakaan Lönnrotin sanakirjassa (1866–1880), ei Cannelinin sanakirjoissa (1912 ja 1938) eikä edes Lampénin sanakirjassa (1973). Vasta Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran 1982 julkaisema Iso ruotsalais-suomalainen sanakirja tuntee nämä vaihtoehtoiset vertailuasteet. Toki ne ovat puhekielessä esiintyneet tätä aikaisemminkin, mutta niinkuin sanoin, kirjakielessä niitä ei hyväksytty vielä puolisen vuosisataa sitten.


      • Enempi

        "Enää" lienee sama kuin "enempää" eli "ei enää" = "ei enempää".


      • tukka.hyvin.huonosti
        väärinkö_oppinut kirjoitti:

        Minä olen aina kuullut tuon rimpsun paljon, enemmän, eniten.

        Samalla tavalla minäkin olen ymmärtänyt, eli:

        hyvä, enemmän hyvä ja kaikista hyvin.


      • Enempi
        tukka.hyvin.huonosti kirjoitti:

        Samalla tavalla minäkin olen ymmärtänyt, eli:

        hyvä, enemmän hyvä ja kaikista hyvin.

        Sarjan viimein osio kylläkin kuuluu näin: "eniten hyvä". Tuo "kaikista" ei muuten kuulu superlatiiviin. Se on jäänne murteista, joissa superlatiivi on mallia "kaikista enemmän". Yleiskielessä tuo "kaikista" on vain superlatiivin vahvistussana. Esimerkiksi "Meillä on eniten rahaa, minulla kaikista eniten".


      • Enempi
        Enempi kirjoitti:

        Sarjan viimein osio kylläkin kuuluu näin: "eniten hyvä". Tuo "kaikista" ei muuten kuulu superlatiiviin. Se on jäänne murteista, joissa superlatiivi on mallia "kaikista enemmän". Yleiskielessä tuo "kaikista" on vain superlatiivin vahvistussana. Esimerkiksi "Meillä on eniten rahaa, minulla kaikista eniten".

        Sama koskee vahvistussanaa "kaikkein" eli "Meillä on eniten rahaa, minulla kaikkein eniten".


    • Mann-Leute

      Muissakin kielissä on taivutuksia, joiden muodot ovat valikoituneet ihan eri vartaloista. Selitys on siis vain käytännön oikku.

    • Sademies_

      Ehkä tuo tullaan vielä hyväksymään, sillä onhan se loogisempi kuin nykyinen tapa. Ja joutuihan kielitoimisto (viimein) hyväksymään "alkaa satamaan" -muodon...

    • 10-14

      Jostain syystä hyvin monissa kielissä "hyvä" taipuu vertailumuotoihin epäsäännöllisesti, jo mainittujen ohella mm. venäjässä. Eikä aavistustakaan miksi. Voisiko olla niin, että se on niin vanha adjektiivi, että sen vertailumuodot ovat syntyneet ennen kuin kieli on ehtinyt kehittyä kyllin pitkälle, että joku on alkanut laatia siihen kielioppia tai siihen on itsestään syntynyt "standardi" vertailumuodoille?

    • Anonyymi

      Aikoinaan käytettiin kahta muotoa
      Hyvä hyvempi hyvin sekä para parempi paras.
      Para hyvän synonyymin lisäksi henkiolento jonka takia kai sitä ei käytetä? Musta täysin naurettavaa että lapsia kielletään käyttämästä sanoja jotka on ollu monia vuosia osana suomea. Hyvempi hyvin sanoja kylläkin myös kuuluu käyttää silloin kun puhutaan moraalisesta hyvyydestä koska ei parempi sovi siihen. Eli käytä vaan hyvä hyvempi hyvin tai para parempi paras esi-isät ainakin kiittää :D

      • Anonyymi

        Paralympialaisissa kilpailee parhaat, hyvät ei pärjää.


      • Anonyymi

        Niin ja sitten tulee hyvin, paremmin, parhaiten.


    • Anonyymi

      Jos oli Parahainen-nimisiä esi-isiä 1500-luvulla (Itä-Suomessa), niin tarkoittikohan nimessä oleva para hyvää vai sitä toista para-olentoa? Vai mikähän nimen alkuperä on?

      • Anonyymi

        Tai parkaa, ihmisparat, parahaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai parkaa, ihmisparat, parahaiset.

        Tai Parainen…

        Ihmisparka muutti sinne ja antoi nimensä paikkakunnalle.


    • Anonyymi

      En tiennytkäämn että para tarkoittanut myös henkiolentoa, tuolla sivulla kerrotaan lisää.

      "Para (ruots. bära tai bjära) on länsisuomalaisessa ja ruotsalaisessa kansanperinteessä tunnettu maatilan tai talon haltija, eräänlainen tonttu, ja myös omistajansa apuolento. Para on kuitenkin nykyajan tarinoiden herttaisista tontuista poiketen kuvattu usein pelottavan näköiseksi ja voimalliseksi olennoksi. Paraa kuvataan tyypillisesti pyöreäksi kuin lankakerä tai tuohirullan näköiseksi, mutta lisäksi para saattoi olla myös kissan, linnun tai sammakon muodossa. Pallomainen muoto oli tavallisempi ruotsalaisessa perinteessä ja eläimen hahmo suomalaisessa. Paran tehtävä oli talon ja omistajansa auttaminen ja varallisuuden kasvattaminen. Parat kävivät usein varastamassa muiden ihmisten tai perheiden omaisuutta tai maitoa heidän lehmistään ja toivat sen emännälleen tai isännälleen. Para ja sen omistaja olivat yhteydessä toisiinsa niin, että jos paraa vahingoitti, myös sen lähettäjä loukkaantui"
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Para_(henkiolento)

      Ruotsissa enemmänkin uskottu noihin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe