Kaikuluotaimen syvyyslukema

kalibroidaanvaan

Terve!

Galluppia; mikä lienee yleisin tapa kalibroida syvyyslukema?

1) anturista alaspäin


2) kuinka paljon vettä kölin alla

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      3) Veden pinnasta alaspäin. Tuota olen aina käyttänyt. Suoraan voi sitten verrata kartan lukuihin. Kaipa sitä nyt oman veneensä syväyksen muistaa!

      • 16135

        Ääni myös 3) , 1) nyt vähintäänkin hankala...


      • 10-14

        Ääni kolmoselle täältäkin.
        Ostaessani nykyisen veneeni kaiku oli säädetty kertomaan, paljonko kölin alla on vettä. En oikein tykännyt siitä etenkään, kun sihen oli jätetty vielä jonkin verran marginaalia (myyjä taisi kyllä kertoa, paljonko, mutta eihän se mieleen jäänyt). Sillä oli sitten pirun kiva ajella Elisaareen, kun kaiku väittää syvyyden olevan nolla.


    • kuinkasyvälläui

      Totta!

      Muutetaanpa muotoon

      1) anturista ( tämähän on tosiaankin huono )
      2) kuinka paljon vettä kölin alla
      3) veden pinnasta

      • skiglaaja

        2) Kalibroitu kölin alla vastaavaan lukemaan. Mikään muu ei oikein merkitse mitään. Toiminut erittäin hyvin kaikissa tilanteissa. Esim. luonnonsatamaan tullessa viimeiset metrit näyttävät sen reilun metrin etukäteen "eteenpäin" mitä tulossa, kunhan ajaa tarpeeksi hiljaa esim. kalliokinnityksessä. Silloin, kun vertaa karttalukemiin on vauhtia yleensä enemmän, jolloin tuon 2m voi ottaa huomiion tarvittaessa.


    • 36ft

      Edellisessä veneessä oli kölin alla ja nykyisessä veden pinnasta. Itse pidin kölin alla olevasta lukemasta enemmän koska se on ollut ainut merkitsevä tekijä. Muutan nykyisessäkin varmaan tuohon kölin alla olevaan kunhan mittailen todellisen kölin syvyyden suhteessa anturiin.

    • seppomartti

      Olen käyttänyt kahdessa veneessä samanaikaisesti kölin alla ja veden pinnasta eikä käyttömukavuudessa ole oikeastaan eroa. Saaristossa koluamiseen ehkä kölin alla marginaalisesti parempi.

    • 333333333

      Selkeästi 3, samoilla perusteilla kuin Joakim.

    • Kolmosellamennään

      3 ja vain 3 Eli matala luonnonsatamassa jossa kirkas vesi ja tasainen pohja
      Seuraavaksi jokin painoksi kelpaava ohuen narunpäähän esim kalliokiila. Sit sukellat sen kans kolin alle ja teet solmun kölin alareunan korkeudelle kiilan ollessa pohjassa, mittat sen syväyksen ja ja kalibroit kaiun. Viel on lämpöiset veet.
      Voi sen karkeasti luodata siitä veneen vierestäkin kannelta jos vilu kalkuttaa

    • kalevilla

      Kölin alta ehdottomasti. Saa aikaisen varoituksen vaikka sen huomaisi joku joka ei tiedä syväystä jne... Navigointiin "kartta syvyyden" tieto on täysin hyödytön/epätarkka. Vaikka joku teoria kurssi sanoisi mitä

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Vedenpinnasta ainut oikea!

    • IhanSamad

      Olen asettanut omani kertomaan paljonko vettä on veneen alla koska ainoastaan anturin ja alimman kohdan välisen etäisyyden pystyi määrittämään. Pystyisin elämään myös toisenlaisen asetuksen kanssa koska olen monilahjakas :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe