Omakotitalon katon lipan tukipilarit

eiremonttireiska

Olen aikeissa tukea omakotitalon katon lippaa.
Riittääkö tukipuuksi 9x9 liimapuutolpat vai pitäisikö olla 11,5 x 11,5 liimapuutolpat?
Petoniin kiinnityskengät, josta sitten tolpat lähtevät.

43

2194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LavoillaHoituu

      Älä vain kysy asiantuntijalta, joka käy paikalla, vaan meiltä palstan tietäjiltä. Mutta edullisimmaksi tulee, jos pinoat kuormalavoja kasalle, lyöt ne nauloilla yhteen, ja päällimäisen lavan ja katon väliin hakkaat ison kiilan. Varmasti pitää kunhan jäykistät lavat tiukaksi nipuksi. Leimaamattomia lavoja saa ilmaiseksi rautakaupoista.

    • rane2

      Jos rakennuspiirustuksissa ei ole MITÄÄN niin voit laittaa mielesi mukaan, yleensä laitetaan samanlaiset/mittaiset kuin entiset.

    • 4-4-4

      Kestää sulla tolpat lipan alla tuo pienempikin koko.

      Suora kuorma ja ellei nurjahdusvaaraa ole niin jopa tuo kestää reippaasti katolta tulevan lumikuorman.

      • eiremonttireiska

        Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta.


      • Duunari2

        Kukaan ei edes kysynyt miten pitkistä tolpista on kyse tai kuinka suuri on katon lippa mitä tuetaan ja kuinka monta tolppaa on tulossa ja millä välein, kaikki nuo vaikuttaa pilarin kantavuuteen.

        90x90 tolpat on todella hintelän näköiset joten laita mieluummin nuo 115x115.


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Kukaan ei edes kysynyt miten pitkistä tolpista on kyse tai kuinka suuri on katon lippa mitä tuetaan ja kuinka monta tolppaa on tulossa ja millä välein, kaikki nuo vaikuttaa pilarin kantavuuteen.

        90x90 tolpat on todella hintelän näköiset joten laita mieluummin nuo 115x115.

        "Olen aikeissa tukea omakotitalon katon lippaa."
        Sanoihan se tuossa ALUSSA, kun rakennepiirustukset EI MÄÄRÄÄ MITÄÄN voi laittaa mielensä mukaan niitä pilareita ?????????


      • eiremonttireiska
        Duunari2 kirjoitti:

        Kukaan ei edes kysynyt miten pitkistä tolpista on kyse tai kuinka suuri on katon lippa mitä tuetaan ja kuinka monta tolppaa on tulossa ja millä välein, kaikki nuo vaikuttaa pilarin kantavuuteen.

        90x90 tolpat on todella hintelän näköiset joten laita mieluummin nuo 115x115.

        Selvennystä: Tolppien pituus noin 2.40... Lipan leveys noin 1.80.... Pituus jolle välille tolpat tulevat on 6.50...Tolppia 3-4 kpl.


      • Duunari2
        rane2 kirjoitti:

        "Olen aikeissa tukea omakotitalon katon lippaa."
        Sanoihan se tuossa ALUSSA, kun rakennepiirustukset EI MÄÄRÄÄ MITÄÄN voi laittaa mielensä mukaan niitä pilareita ?????????

        Rane2 voi ta-va-ta alun uudestaan ja vielä miettiä hiljaa mielessään mitä aloittaja sanoi tai jätti sanomatta. Hyvä kommentti muutenkin, "jos rakennepiirutuksista ei löydy mitään voi laittaa oman mielen mukaan."

        Eli aivot vaan narikkaan ja vaikka hammastikuilla kattoa tukemaan, kun ei kuvista mittoja löydy.

        Kyllä itse ainakin laittaisin noilla mitoilla 115x115 tolpat, sillä tuolle katolle voi mitoitusohjeiden mukaan kertyä yli 2000 kg lumikuormaa.
        Ja näyttäisi Taloon.comin mukaan nuo suuremmat maksavan vain 10 euro/kpl enemmän eli tuskin on liian kalliit.


      • eiremonttireiska
        Duunari2 kirjoitti:

        Rane2 voi ta-va-ta alun uudestaan ja vielä miettiä hiljaa mielessään mitä aloittaja sanoi tai jätti sanomatta. Hyvä kommentti muutenkin, "jos rakennepiirutuksista ei löydy mitään voi laittaa oman mielen mukaan."

        Eli aivot vaan narikkaan ja vaikka hammastikuilla kattoa tukemaan, kun ei kuvista mittoja löydy.

        Kyllä itse ainakin laittaisin noilla mitoilla 115x115 tolpat, sillä tuolle katolle voi mitoitusohjeiden mukaan kertyä yli 2000 kg lumikuormaa.
        Ja näyttäisi Taloon.comin mukaan nuo suuremmat maksavan vain 10 euro/kpl enemmän eli tuskin on liian kalliit.

        Kiitos sinulle hyvästä vastauksesta. Laitan 115x115 tolpat ja kyllä kestää.


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Rane2 voi ta-va-ta alun uudestaan ja vielä miettiä hiljaa mielessään mitä aloittaja sanoi tai jätti sanomatta. Hyvä kommentti muutenkin, "jos rakennepiirutuksista ei löydy mitään voi laittaa oman mielen mukaan."

        Eli aivot vaan narikkaan ja vaikka hammastikuilla kattoa tukemaan, kun ei kuvista mittoja löydy.

        Kyllä itse ainakin laittaisin noilla mitoilla 115x115 tolpat, sillä tuolle katolle voi mitoitusohjeiden mukaan kertyä yli 2000 kg lumikuormaa.
        Ja näyttäisi Taloon.comin mukaan nuo suuremmat maksavan vain 10 euro/kpl enemmän eli tuskin on liian kalliit.

        " Hyvä kommentti muutenkin, "jos rakennepiirutuksista ei löydy mitään voi laittaa oman mielen mukaan."
        Varmana löytyy jos rakennusluvilla TEHTY rakennus, alussa ei mitään mainintaa entisistä, lue tarkemmin !


      • Duunari2
        rane2 kirjoitti:

        " Hyvä kommentti muutenkin, "jos rakennepiirutuksista ei löydy mitään voi laittaa oman mielen mukaan."
        Varmana löytyy jos rakennusluvilla TEHTY rakennus, alussa ei mitään mainintaa entisistä, lue tarkemmin !

        Rane ei ole ilmeisesti paljon rakentanut.
        esim. 30 vuotta vanhat OK-talon piirustukset niin niissä ei todellakaan lue minkä kokoisia pilareita mihinkin tulee vaan ne on yleensä piirretty KÄSIN mittakaavaan eli siitä sitten vaan mittaamaan onko kyseessä 90x90 vai 115x115 pilari ja se on 1:100 mittakaavassa 0,2 mm eroa piirustuksessa, että tosi helppo havaita paperilla, kun kynän viiva voi olla 0,5 mm leveä, saati sitten, että onko vanhassa talossa ollenkaan piirustuksia saatavilla.

        UUSIIN piirustuksiin vaaditaankin koko merkinnät varsinkin kantaviin rakenteisiin, mutta maaseudulla saa luvan vielä tänäpäivänäkin yli puolet heppoisemmilla kuvilla, kuin kaupungeissa kokemusta on.

        Nimenomaan lue tarkemmin, jos aloittaja EI MAININNUT minkä kokoiset on vanhat sillon täytyy tietää minkä kokoista kattoa kannatellaan ja kuinka pitkä on pilari ja miten tiheään, että voi antaa HYVÄN vastauksen ja tähän aloittaja jo edellä vastasi.


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Rane ei ole ilmeisesti paljon rakentanut.
        esim. 30 vuotta vanhat OK-talon piirustukset niin niissä ei todellakaan lue minkä kokoisia pilareita mihinkin tulee vaan ne on yleensä piirretty KÄSIN mittakaavaan eli siitä sitten vaan mittaamaan onko kyseessä 90x90 vai 115x115 pilari ja se on 1:100 mittakaavassa 0,2 mm eroa piirustuksessa, että tosi helppo havaita paperilla, kun kynän viiva voi olla 0,5 mm leveä, saati sitten, että onko vanhassa talossa ollenkaan piirustuksia saatavilla.

        UUSIIN piirustuksiin vaaditaankin koko merkinnät varsinkin kantaviin rakenteisiin, mutta maaseudulla saa luvan vielä tänäpäivänäkin yli puolet heppoisemmilla kuvilla, kuin kaupungeissa kokemusta on.

        Nimenomaan lue tarkemmin, jos aloittaja EI MAININNUT minkä kokoiset on vanhat sillon täytyy tietää minkä kokoista kattoa kannatellaan ja kuinka pitkä on pilari ja miten tiheään, että voi antaa HYVÄN vastauksen ja tähän aloittaja jo edellä vastasi.

        40 vuotta vain olen, entä sinä, lukutaitoinenkin olen, piirtänyt ja myös rakentanut uutta, ENTÄ duunari2 oletko pelkkä paskakuski vai mitää duunaat ??????


      • Duunari2

        Ilmeisesti vastaukista päätellen olet piirtänyt väriliidulla paskahuusin seinään minkä itse rakensit.

        37 on mulla ikää ja reilusti yli 10 vuotta olen ollut rakennusalan yrittäjä sekä rakennusalan koulutusta yli 6 vuotta ja useita lupakuvia tehnyt mm. OKT-laajennuksia, autotalleja, teollisuuhalleja, kesämökkejä jne.


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Ilmeisesti vastaukista päätellen olet piirtänyt väriliidulla paskahuusin seinään minkä itse rakensit.

        37 on mulla ikää ja reilusti yli 10 vuotta olen ollut rakennusalan yrittäjä sekä rakennusalan koulutusta yli 6 vuotta ja useita lupakuvia tehnyt mm. OKT-laajennuksia, autotalleja, teollisuuhalleja, kesämökkejä jne.

        Hyvä kun kerroit, tuo alku sinulta väärin taas kerran "paskahuussi", noita samoja olen tehnyt yrittäjänä kuin sinäkin, lisäyksenä osaan piirtää käsin että koneella, molemmilla olen rakennuslupia saanut ja rakentanut.
        Tarkkuutta sinulta siihen mitä olen kirjoittanut ja MIHIN ALKU KYSYMYKSEEN vastannut eli älä keksi omiasi.


      • Duunari2

        Paskahuusi tai paskahuussi molemmat ovat yhtä oikeita, varmaan vaikuttaa missäpäin suomea asuu niin kumpaa käytät. esim pohjanmaalla levitetään kakkoo pellolle niin se tarkoittaa paskan levitystä, kun taas länsirannikolla kakko on vehnäleipää.

        Nimenomaan tarkkuutta, sun ensimmäinen vastaus oli "Jos rakennuspiirustuksissa ei ole MITÄÄN niin voit laittaa mielesi mukaan, yleensä laitetaan samanlaiset/mittaiset kuin entiset."

        Jos hieman käyttää järkeä niin tuskin aloittaja olisi alkanut täällä kyselemään jos ne piirustuksista olisi löytynyt taikka vanhoja on uusimassa eli todennäköisesti on tekemässä uutta kattolippaa, ehkä toimenpideilmoituksella mikä ei yleensä vaadi kuvia.

        "osaan pirtää käsin ja koneella" taitanut olla sulle melko vaikea opetella, kun oikein erikseen mainitsit :)


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Paskahuusi tai paskahuussi molemmat ovat yhtä oikeita, varmaan vaikuttaa missäpäin suomea asuu niin kumpaa käytät. esim pohjanmaalla levitetään kakkoo pellolle niin se tarkoittaa paskan levitystä, kun taas länsirannikolla kakko on vehnäleipää.

        Nimenomaan tarkkuutta, sun ensimmäinen vastaus oli "Jos rakennuspiirustuksissa ei ole MITÄÄN niin voit laittaa mielesi mukaan, yleensä laitetaan samanlaiset/mittaiset kuin entiset."

        Jos hieman käyttää järkeä niin tuskin aloittaja olisi alkanut täällä kyselemään jos ne piirustuksista olisi löytynyt taikka vanhoja on uusimassa eli todennäköisesti on tekemässä uutta kattolippaa, ehkä toimenpideilmoituksella mikä ei yleensä vaadi kuvia.

        "osaan pirtää käsin ja koneella" taitanut olla sulle melko vaikea opetella, kun oikein erikseen mainitsit :)

        Minä vastasin kysymykseen, sinä JÄRKEILIT omastamielestäsi, mistä tiedät olevasi aina oikeassa, pohjanmaaltako se järkeily peritty ?
        Taidat olla vain rännikauppiaita :)


      • Duunari2

        Kerros miten voi vasta kysymykseen jos yli puolet tarvittavista tiedoista on kertomatta???
        Ainoa mitä "vastasit" oli ympäripyöreä vastaus millä ei oikeasti ole mitään virkaa, koska et TIENNYT minkä kokoista kattoa tuetaan ja miten pitkät pilarit on kyseessä tämän jälkeen aloit vaan vittuilemaa, kun huomasit varmaan itsekkin miten typerä vastauksesi oli. Itsekkin unohin kysyä, että mitä kattomateriaalia käytetään, pelti- ja tiilikatollakin on melko suuri painoero joka myös vaikuttaa pilarin kantavuuteen.

        Muotoillaan niin, että sinäkin ymmärrät toinen versio alkuperäisestä kysymyksestä.

        Olen aikeissa leipoa synttärikakun, riittääkö 9 cm vuoka vai tarvitaanko 11,5 cm vuoka. Normaalin kakun olen leipomassa.

        Sun vastaus olisi "jos reseptissä ei lue minkä kokoinen vuoka niin voit mielesi mukaan käyttää minkälaista vuokaa tahansa tai sitten käytät sellaista vuokaa kuin ennenkin"

        Kun, taas minä kysyin, että montako vierasta on tulossa ja miten korkean kakun haluat leipoa ja kuinka monta palasta kukin syö, että voi antaa vastauksen MIKÄ ON OIKEIN ei vaan suuntaa antava.


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Kerros miten voi vasta kysymykseen jos yli puolet tarvittavista tiedoista on kertomatta???
        Ainoa mitä "vastasit" oli ympäripyöreä vastaus millä ei oikeasti ole mitään virkaa, koska et TIENNYT minkä kokoista kattoa tuetaan ja miten pitkät pilarit on kyseessä tämän jälkeen aloit vaan vittuilemaa, kun huomasit varmaan itsekkin miten typerä vastauksesi oli. Itsekkin unohin kysyä, että mitä kattomateriaalia käytetään, pelti- ja tiilikatollakin on melko suuri painoero joka myös vaikuttaa pilarin kantavuuteen.

        Muotoillaan niin, että sinäkin ymmärrät toinen versio alkuperäisestä kysymyksestä.

        Olen aikeissa leipoa synttärikakun, riittääkö 9 cm vuoka vai tarvitaanko 11,5 cm vuoka. Normaalin kakun olen leipomassa.

        Sun vastaus olisi "jos reseptissä ei lue minkä kokoinen vuoka niin voit mielesi mukaan käyttää minkälaista vuokaa tahansa tai sitten käytät sellaista vuokaa kuin ennenkin"

        Kun, taas minä kysyin, että montako vierasta on tulossa ja miten korkean kakun haluat leipoa ja kuinka monta palasta kukin syö, että voi antaa vastauksen MIKÄ ON OIKEIN ei vaan suuntaa antava.

        Persaukinen pohjanmaan RÄNNIKAUPPIAS, ja tietää kaiken myös leipomisesta.


      • Duunari2

        Se on nyt rane parempi, että menet piirtelemään haavekuviasi käsin ja koneella, sen jo mainitsit osaavasi. Neuvoja olet yhtä hyvä antamaan kuin poliitikko, puhuu paljon, mutta ei ollenkaan asiaa.


      • rane2
        Duunari2 kirjoitti:

        Se on nyt rane parempi, että menet piirtelemään haavekuviasi käsin ja koneella, sen jo mainitsit osaavasi. Neuvoja olet yhtä hyvä antamaan kuin poliitikko, puhuu paljon, mutta ei ollenkaan asiaa.

        Persaukinen rännikauppias kaiken tietää, omastamielestään.


    • BauHerr

      Itse käytän HEA-palkkeja.

      Petonia en tunne, ainastaan betonin.

      Selvennys ei riitä lujuuslaskentaan.

    • Timpermanni58v

      Laittaisin 1100x100 rhs palkin, sen voi myöhemmin vaikka muurata tiilillä piiloon. Ja kestää varmasti.

    • paavoapache

      9x9 varaan on tehty, ulkonäkösyistä käytetään hieman massiivisempia osia.
      Normaalit lipat pysyy kyllä.

    • 1-1-1

      Ketjussa tarkkoja mielipiteitä esittäneillä ei kenelläkään tajua tolpan suorasta kuormasta. 4 tolppaa ja jos lumikuorma 1100 kg (180 kg m2 missä päin suomea?) niin tolpalle tulee n.290 kg.

      Kuka tomppeli väittää, että kuorma on liian suuri.

      Jos katon lape 1,8 m ja tolppia 4 niin tolpalle tulee kuormaa n. 270 kg rakennekuorma.

      Mitä siitä kuormasta kohdistuu lopulta yhdelle tolpalle, riippuu katon lappeen asteluvusta.

      • eiremonttireiska

        Kun liimatolpat tulee 115x115 niin minkälainen palkki pitäisi laittaa ylös kattolipan alle, siis minkälainen yläpalkki?


      • Duunari2

        1-1-1 valitettavasti sun vastauksessa on paljon väärää.

        Eurokoodeilla laskien lumikuorma on vähintään 200kg/m2 ihan sama missä ollaa monella alueella jopa paljon enemmän. Tästä saadaan, että kokonaiskuorma on 1170 kg pilarilinjalle, koska puolet kuormasta meenee toiseen tukipisteeseen.

        Eli nän ollen yhdelle pilarille tuleva kuorma on pyöreästi 300 kg, kun laitetaan 4 pilaria ja tämän, kun mitoitat esim. Finnwoodin pilarinmitoitus ohjelmalla 90x90 pilari on liian pieni ja 115x115 on pienin mahdollinen poikkileikkaus.

        Katon kaltevuudella ei ole mitään merkitystä pilarin kantokykyyn, koska lumikuorma mitoitetaan aina kiinteänä liikkumattomana kuormana.

        Sekoitat varmaan pilarin ja kattopalkin keskenään, koska kattopalkkia laskettaessa lumikuorma lasketaan aina vaakasuoran projektion mukaan tällöin katon kaltevuus pienentää palkkimetrille tulevaa kuormaa.

        2 kpl 50 x 175 lankut riittää pilarien päähän tai jos haluat liimapuupalkin niin 90x225 taitaa olla pienin varastomittainen palkki joka siihen käy ohjelma antoi 90x180, mutta tuo ei taida olla vakio koko.


      • 1-1-1
        Duunari2 kirjoitti:

        1-1-1 valitettavasti sun vastauksessa on paljon väärää.

        Eurokoodeilla laskien lumikuorma on vähintään 200kg/m2 ihan sama missä ollaa monella alueella jopa paljon enemmän. Tästä saadaan, että kokonaiskuorma on 1170 kg pilarilinjalle, koska puolet kuormasta meenee toiseen tukipisteeseen.

        Eli nän ollen yhdelle pilarille tuleva kuorma on pyöreästi 300 kg, kun laitetaan 4 pilaria ja tämän, kun mitoitat esim. Finnwoodin pilarinmitoitus ohjelmalla 90x90 pilari on liian pieni ja 115x115 on pienin mahdollinen poikkileikkaus.

        Katon kaltevuudella ei ole mitään merkitystä pilarin kantokykyyn, koska lumikuorma mitoitetaan aina kiinteänä liikkumattomana kuormana.

        Sekoitat varmaan pilarin ja kattopalkin keskenään, koska kattopalkkia laskettaessa lumikuorma lasketaan aina vaakasuoran projektion mukaan tällöin katon kaltevuus pienentää palkkimetrille tulevaa kuormaa.

        2 kpl 50 x 175 lankut riittää pilarien päähän tai jos haluat liimapuupalkin niin 90x225 taitaa olla pienin varastomittainen palkki joka siihen käy ohjelma antoi 90x180, mutta tuo ei taida olla vakio koko.

        Höpöjä, kyllä katon kaltevuus nostaa toisen pisteen kuormaa.

        Tietokoneohjelmaa käyttävä on lopulta lähinnä frakki-idiotismin alue, kun ei ymmärrä laskelmasta mitään ja syöttää vain tiedot ohjelmaan, luottaen sokeasti tulostettuun tulokseen.


      • Duunari2

        Kyl nyt on jäänyt lujuusoppi melko vähäiselle jos kerran väität, että katon kaltevuus vaikuttaa 1 aukkoisessa palkissa(kattoristikossa) toiseen tukipisteeseen enemmän jos kulmaa muutetaan. Ihan yhtä hyvä väittämä kuin Spede showssa oli ainakaan naisen logiikka miksi pyykkinaru roikkuu.
        https://www.youtube.com/watch?v=HdmmxCPwtlg


      • eipahalla
        Duunari2 kirjoitti:

        Kyl nyt on jäänyt lujuusoppi melko vähäiselle jos kerran väität, että katon kaltevuus vaikuttaa 1 aukkoisessa palkissa(kattoristikossa) toiseen tukipisteeseen enemmän jos kulmaa muutetaan. Ihan yhtä hyvä väittämä kuin Spede showssa oli ainakaan naisen logiikka miksi pyykkinaru roikkuu.
        https://www.youtube.com/watch?v=HdmmxCPwtlg

        Idis oli sulla valtava. Palkista ei kysymys, vaan tukipisteestä. Onhan selvä, että asteluku vaikuttaa siihen tukipisteen kuormaan.

        Voit kokeilla rautakangella vääntää kiveä ja pane roti eri kohtiin kankea.

        Kaikki pelkällä koulunpenkillä istuneet esittävät noita ajatuksia mutta teille tulee nälkäkuolema täysinäisen jääkaapin vieressä.

        Sen vuoksi hantaaki on siinä ovessa, osoittamassa uus'avuttomille avaussuunnan.


      • Duunari2

        Asteluku vaikuttaa tukipisteen kuormaan todellakin, mutta alaspäin kohdistuva kuorma (voima) ei muutu se vaan lisää erisuuntaan vaikuttavan voiman millä ei PILARIN mitoituksessa ole merkitystä, koska katolla oleva kuorma EI kevene tai SUURENNU oli katto sitten vaakasuora tai esim. 30 asteen kulmassa.

        Kokeileppa itse vääntää sitä kiveä ja laitat rotin alle vaa'an ja kerro sitten, kun olet saanut kokeiltua, että mitä vaa'an lukema näytti joka kerta, kun kivi oli nostettu ilmaan eri kohdissa kankea, että painaako kivi enemmän jos roti on lähellä kiveä vai kaukana kivestä.


      • ei-pahalla
        Duunari2 kirjoitti:

        Asteluku vaikuttaa tukipisteen kuormaan todellakin, mutta alaspäin kohdistuva kuorma (voima) ei muutu se vaan lisää erisuuntaan vaikuttavan voiman millä ei PILARIN mitoituksessa ole merkitystä, koska katolla oleva kuorma EI kevene tai SUURENNU oli katto sitten vaakasuora tai esim. 30 asteen kulmassa.

        Kokeileppa itse vääntää sitä kiveä ja laitat rotin alle vaa'an ja kerro sitten, kun olet saanut kokeiltua, että mitä vaa'an lukema näytti joka kerta, kun kivi oli nostettu ilmaan eri kohdissa kankea, että painaako kivi enemmän jos roti on lähellä kiveä vai kaukana kivestä.

        Tukipisteitä on 4 ja kaltevuus vaikuttaa niihin 2:een keventämällä.

        Se jääkaapin ovi aukeaa sieltä ulokkeen puolelta.


      • Duunari2

        Kiven kampeamisessa 4 tukipistettä, selvä homma.

        Mutta hienoa, sttä sait nyt sen jääkaapin auki, kun ilmeisesti koko illan olet yrittänyt.


    • 1-1-1

      En vastaa tarkoilla laskelmilla, koska tässä topiikissa on turha anonyyminä esiintyä älykkäänä.

      Lopulta tuo kysytty tieto on perin pieni ongelma ratkaistavaksi. Lopulta pilarin koon ratkaisee visuaalinen juttu, ei rakenteen kuormituskestävyys.

      • remppamies1

        Samoilla linjoilla olen 1-1-1 kanssa, alkuperäinen kysymys ohitettu kokonaan ja vääntää asiaa kuitenkaan tietämättä rakennuksesta mitään !


    • BauHerr

      Mitenkä olisi seuraava kompromissi: kattoon HEA-palkki ja pilareiksi RHS (jos jätetän muuten käsittelemättä kuin sinkki mahdollinen maali)? Nurjahdustueksi riittää, kun palkit pistää yhteen hitsaamalla.

      Ruukilla on ilmaisia laskentaohjelmia, joilla palkkien lujuuslaskelmat voi tarkistaa.

      Hintaa tulee kuluttajalle muutama satanen plus hitsastyön vaiva. Sinkattuna rakenteen huollon voi unohtaa seuraavalle sukupolvelle ja jos värillä on väli, niin sipasee rusikulla haluamansa pinna.

      Liimapalkeista on enemmän vaivaa sekä asennuksessa että huollossa.

    • sortuuko

      Huomasin tämän ketjun ja kävin tarkastamassa oman verannan ja oli vielä siistissä kunnossa.

      On 2m leveä 4 m pitkä ja kahden 95 x95 tolpan varassa, yläpalkki 145x45 ja ollut 5 vuotta tuossa talon edessä. Valokatteen kaltevuus n. 30 astetta.

      Ei tuo veranta vain tiedä, että sen pitää sortua. En kyllä meinaa sanoakkaan sitä istuessani siellä. Sortuu pian.

      • Vahva_ei_sorru

        Ihan vinkiksi voin sanoa, että lujuuslaskelmissa käytetään ääriarvoja, mitkä voi esiintyä vaikka kerran 10 vuodessa tai ei välttämättä koskaan, mutta niitä noudattamalla ainakin varmistutaan, että silloin, kun ääriarvo tilanne joskus saavutetaan niin rakenne kestää sortumatta. Olisihan se perin harmillista jos ohjelma antaisi palkkikoon mikä kerran 10 vuodessa sortuisi ja taas saisi olla rakentamassa uutta kattoa.

        Puurakentamisessa muutenkin käytetään mitottavana kriteerinä yleensä taipumaa tai värähtelymitoitusta minkä johdosta palkki mikä kestää korvataan pari "numeroa" vahvemmalla palkilla, vai onko mielestäsi hienoa jos esim katto on notkollaa vaikka 10 senttiä ja näyttää lähinnä teltan katolta???


      • hahahaaaa
        Vahva_ei_sorru kirjoitti:

        Ihan vinkiksi voin sanoa, että lujuuslaskelmissa käytetään ääriarvoja, mitkä voi esiintyä vaikka kerran 10 vuodessa tai ei välttämättä koskaan, mutta niitä noudattamalla ainakin varmistutaan, että silloin, kun ääriarvo tilanne joskus saavutetaan niin rakenne kestää sortumatta. Olisihan se perin harmillista jos ohjelma antaisi palkkikoon mikä kerran 10 vuodessa sortuisi ja taas saisi olla rakentamassa uutta kattoa.

        Puurakentamisessa muutenkin käytetään mitottavana kriteerinä yleensä taipumaa tai värähtelymitoitusta minkä johdosta palkki mikä kestää korvataan pari "numeroa" vahvemmalla palkilla, vai onko mielestäsi hienoa jos esim katto on notkollaa vaikka 10 senttiä ja näyttää lähinnä teltan katolta???

        Ja ratakiskoa, kun epävarma.


    • eiremonttireiska

      Tutkailuani asiaa päädyin siihen, että teen tukisysteemin 115x115 liimapalkeilla. Myös yläpalkiksi laitan 115x115 6m liimapalkin. Sahaan pystytolpan yläpään vinoon, yläparrun kaltevuuden mukaan, eiköhän se näin hoidu. Tuntuu ainakin kohtuu helpolta ratkaisulta.
      90x90 liimapalkit näyttävät mitättömiltä, varsinkin kun tolppien väriksi tulee tummanruskea..
      Kuulostaako hyvältä?

      • remonttimies1

        Hyvä tulee, voit peitelaudat laittaa tolppien päälle tulee vieläkin isommat ja näyttävämmät.


      • veltteri

        Hei! -yksivaihtoehto on, että loveat sen yläpalkin kattotuolien kohdalta niin saat palkin suoraan ja näin pystytolpan päätä ei tarvitse vinota. Tällä keinoin molemmat saadaan suoraan.


      • Remppi

        Ei sitä tarvi loveta, pilarit suoraan ja yläpalkki niiden päälle ja palkin päälle kattoniskat jotka kiinnittää molemmin puolin vahvistetuilla kulmaraudoilla toisiinsa.


    • ohoromahti

      Kuinka vanha tuo rakennelma oikein on? Miksi olet tukemassa lippaa? Onko lipan tukemattomuudesta ollut jotain ongelmia? Onko rakenne suunniteltu ilman tukia vai vaan rakennettu?
      Lisätukemisesta saattaa tulla mielenkiintoisia ongelmia, jos ne muuttavat rakenteen dynamiikkaa. Rasitukset saattavat siirtyä sellaisille alueille, mihin niitä ei ole suunniteltu. Kaikissa kantaviin rakenteisiin tehtävissä muutoksissa tulee kuulla rakennesuunnittelijaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe