ALMA MEDIA OY

entinentilaaja

Monimuotoinen Alma Manu

Kun aloitin työni Aamulehdessä vuosituhannen vaihteessa, Tamperetta riepotteli runsasluminen myrsky. Kahlatessani hangessa ja tuiskussa olin menettää toivoni. Tulin kotiin 40 ylimääräisen lehden kanssa: en ollutkaan jakanut lehtiä kaikille tilaajille. Tyttöystäväni auttoi löytämään kadonneet postilaatikot.

Seuraavana aamuna ajattelin, että lehdet tai myrsky eivät minua nujerra. Ehkä minusta löytyy sitä samaa sisua kuin suomalaisillakin on. Ja nyt ajattelen, että haluan jatkaa työtä niin kauan kuin kroppa kestää.

Olen työskennellyt Aamulehden varajakajana nykyisessä Alma Manussa reilut 10 vuotta. Lähes saman verran kuin olen asunut Suomessa. Lähtöisin olen Uruguaysta. Olen asunut paljon ulkomailla, seilannut meriä merimiehenä ja maita muusikkona. Tuona aikana ehdin kyllästyä matkustamiseen ja hotelleihin. On hyvä, että ihmisellä on oikea koti.

Aamulehden ja Alma Manun jakajaksi pääsin melko mutkattomasti. Ystäväni näki työnhakuilmoituksen

lehdessä ja vinkkasi minulle. Soitin Aamulehteen, pääsin haastatteluun ja melko pian aloitin työt. Ei ole ihan itsestään selvää, että suomalainen yritys ottaa vuoden verran maassa asuneen ja suomea taitamattoman töihin. Varajakajana niin Tampere kuin sen lähialueetkin ovat tulleet tutuiksi. Nostan hattua niille jakajille, jotka pyöräilevät kesät talvet. Itse jaan lehdet autolla. Työ on hyvin itsenäistä. Pidän siitä, ettei kukaan hengitä niskaan, vaan saan olla oma pomoni.

Alma Manussa, ainakin täällä Tampereella, on melko monta englanninkielistä jakajaa. Varsinaisen työni ohella opetan englanninkielisille jakajille sähköisen jakokirjan käyttöä ja opastan uusia jakajia heidän reiteillään. En ole varma, miksi juuri minut on valittu tähän tehtävään. Sitä pitäisi kysyä päälliköiltä, mutta ainakin se tuo mukavaa vaihtelua työhön.

Alberto Silva
Lehdenjakaja
Alma Manu Oy

---------------------------------------------------------------------

Ja totuus on se että jakajat jättävät ilmaisjakelumainokset ym jakamatta! esim MORO lehti joka pitäisi ilmestyä Tampereella joka torstai kaikille halukkaille jätetään kylmästi jakamatta. Pinot löytyvät roskalaatikoista. Jakajille kyllä kelpaa näistä korvaus, mutta työstä laistetaan. Mainostajiien rahat kyllä kelpaavat Alma Medialle, mutta laiskuus on saanut yliotteen jakajien keskuudessa. Omalla asuinalueella jakaja on myös maahanmuuttajataustainen. Alma Manun työnjohton välinpitämättömyys hoitaa asioita on yksi syy siihen miksi mainostajien kannattaa boikotoida Alma Median toimintoja.

5

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruutusumussa

      Kovin niukalti on uutisia euroopan maista,vaikka ALMA on siellä monessa maassa raportoimassa.Läpinäkyväisyys hieman himmeätä ?

    • ItseVienMorotRoskiin

      Itseäni ei haittaisi vaikka ne pari öyröä kuussa jota maksetaan moron jakamisesta jäisi tulematta kun en niitä moroja jaa, en ennen kuin jakoaikaa lisätään peittojakelupäivinä vähintään tunnilla. Olen muutaman kerran jakanut näitä peittojakeluita eikä niitä kaikkia lehtiä millään saa jaettua ennen kello kuutta aamulla, jolloin vihaiset tilaajat, varsinaiset asiakkaat, alkavat jo soitella että missä viipyy.
      Vaihtoehtona olisi jakaa ensin aamulehdet ja sitten toisella kierroksella morot, mutta ei kukaan täysjärkinen lähde vaikkapa pyörällä heittämään toista samanlaista helvetillistä kierrosta mainoksien ja ilmaisjakelulehtien takia. Itse olen etuoikeutetussa tilanteessa ja minulla on auto ja jaan pääasiallisesti omakoti ja rivitaloasuntoja joten olen vain laiska läski suomalainen kun en joka rivillä jaksa avata sitä peräkonttia, jonne mainos ja moroniput on pakko laittaa kun muu auto on täynnä aamulehtiä, ja sieltä sitten jakaa niihin yksittäisiinkin lootiin joissa ei ole mainoskieltoa. Olen samaa mieltä että kun kerran maksetaan niin työ tulisi tehdä, ei vaan hirveesti motivoi nähdä sitä "lehti puuttunut" ilmoitusta puolesta oisoitteista seuraavana päivänä, kun ei lehti ole tuprahtanut aamupöytään ennen kuutta. Itsellä menee hyvin tutulla autopiirillä kahdeksaan aamulla jakaa peittojakelut ja aamulehdet, hieman kiristää tulla kotiin ja nähdä kun oman alueen jakaja taas tälläkin viikolla jättänyt moron tuomatta.
      Kiitos ja anteeksi avautumisesta. Ja anteeksi jos on sekavaa palasin juuri piiriltäni.

      • ItseVienMorotRoskiin

        Albertolle vielä täydet pisteet, loisto jätkä. Minutkin aikoinaan perehdytti ensimmäisille piireilleni. Hyvä että joku jaksaa niitä paskalehtiäkin jakaa :) ansaitset enemmän kuin tässä työssä teet


    • Moroton

      Joo, jakamatta on Moro taas kesäkuussa 2.6.2016.

    • Yrittäjien_puolella

      En tiedä läskeistä suomalaisista mitään, mutta yrittäjät ovat maksaneet nuo ilmaiseksi jaettavat Moro -lehdet. Jakopiirien koosta ja siitä, mitä jakajille työstä maksetaan on taas sitten aivan toinen asia, eikä siitä pidä lukijaa syyttää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe