SUSIA KÄRSÄMÄELLÄ

pelottaavaltavasti

Sudet tekivät pahaa jälkeä ,vahinkoa maanviljelijälle ,henkistä tuskaa Eläimille valtavaa kipua. Täällä moni näkee susia illan hämärtyessä asutuksien läheisyydessä. Pankaapa tänne sivulle keskustelua aiheesta.

121

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsamaa1

      ei uskalla kirjottaa, vihiriät-ja puskadesantit kohtaa haukkuu rasistixi

      • sitäsinäolet

        Sinä et osaa paitsi pysyä aiheessa sinulle on muodostunut ihmeellinen, sairas pakkomielle kaikkia muita kirjoittajia kohtaan jotka ovat pyhässä sodassa sinua vastaan. SInä itse haukut, arvostelet ja nimittelet muita ja jos joku vastaa sinulle sinun tavallasi sinä saat itkuporkuraivarit ja alat vainoamaan. Harhaluuloja ja pakkomielteitä.

        Susia ei ihmisen tarvitse pelätä mutta koiria sitäkin enemmän. Muutama vasikka oli taas joutunut susien suuhun. Eilen hirvi tappoi motoristin mutta se ei ketään kiinnosta.


      • uuyttr

        Hirvellä on vielä luontaiset puolustusmekanismit susia vastaan olemassa mutta mullikoilla ei. Helpompi poimia vasikoita haasta kun koettaa onnea hirven kanssa joka osaa puolustautua.
        Kukahan se opettaisi sudet poimimaan marjoja tai käymään siwassa? Taitaa olla lihansyöjä siinä missä ilvekset ja ahmat jne.


      • mts1
        sitäsinäolet kirjoitti:

        Sinä et osaa paitsi pysyä aiheessa sinulle on muodostunut ihmeellinen, sairas pakkomielle kaikkia muita kirjoittajia kohtaan jotka ovat pyhässä sodassa sinua vastaan. SInä itse haukut, arvostelet ja nimittelet muita ja jos joku vastaa sinulle sinun tavallasi sinä saat itkuporkuraivarit ja alat vainoamaan. Harhaluuloja ja pakkomielteitä.

        Susia ei ihmisen tarvitse pelätä mutta koiria sitäkin enemmän. Muutama vasikka oli taas joutunut susien suuhun. Eilen hirvi tappoi motoristin mutta se ei ketään kiinnosta.

        sinähän se raivarin sait het aamusta, ja suojelet susia, oletko aivan tolokusssasss


      • PYSY.AIHEESSA

        Noin se käy. Heti ensimmäisenä haukuit muita puskadesanteiksi jota jatkoit muiden mielenterveyttä kyseenalaistamalla kun muut yrittää keskustella avauksen aiheesta. Herkkähipiäinen NETTIKYTTÄ sinä olet. Et edelleenkään ole ottanut kantaa avauksen aiheeseen kun aika menee muiden kirjoittajien haukkumisessa.
        Minä ammun suden jos se pihaan tulee luvan kanssa tai ilman. Tyydyttikö vastaus? Minä en sinun persettä ala nuolemaan enkä sinun hyväksyntääsi kaipaa siitä saat olla ihan varma.PYSY AIHEESSA


      • PYSY.AIHEESSA kirjoitti:

        Noin se käy. Heti ensimmäisenä haukuit muita puskadesanteiksi jota jatkoit muiden mielenterveyttä kyseenalaistamalla kun muut yrittää keskustella avauksen aiheesta. Herkkähipiäinen NETTIKYTTÄ sinä olet. Et edelleenkään ole ottanut kantaa avauksen aiheeseen kun aika menee muiden kirjoittajien haukkumisessa.
        Minä ammun suden jos se pihaan tulee luvan kanssa tai ilman. Tyydyttikö vastaus? Minä en sinun persettä ala nuolemaan enkä sinun hyväksyntääsi kaipaa siitä saat olla ihan varma.PYSY AIHEESSA

        minä en sinun persettä pysty nuolemaan kun en tiedä misä puskasta huutelet


      • PYSY_AIHEESSA

        Vai niitä miehiä hyi helvetti!

        Ja mitenhän rekisteröidyn nimimerkin suojista puskista huutelu on sankariteko verrattuna nimimerkkiin kun molemmat ovat sama asia kukaan ei tiedä kirjoittajaa niiden takana?


      • kyyyllä
        sitäsinäolet kirjoitti:

        Sinä et osaa paitsi pysyä aiheessa sinulle on muodostunut ihmeellinen, sairas pakkomielle kaikkia muita kirjoittajia kohtaan jotka ovat pyhässä sodassa sinua vastaan. SInä itse haukut, arvostelet ja nimittelet muita ja jos joku vastaa sinulle sinun tavallasi sinä saat itkuporkuraivarit ja alat vainoamaan. Harhaluuloja ja pakkomielteitä.

        Susia ei ihmisen tarvitse pelätä mutta koiria sitäkin enemmän. Muutama vasikka oli taas joutunut susien suuhun. Eilen hirvi tappoi motoristin mutta se ei ketään kiinnosta.

        tuo taas naurattaa,kun asiahan oli, susia Kämäellä.


      • kyyyllä kirjoitti:

        tuo taas naurattaa,kun asiahan oli, susia Kämäellä.

        http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ympäristö/uusi-susireviiri-etelä-suomessa-ensimmäiset-lammastapot-tehty-1.126382


      • psjäsennn
        kyyyllä kirjoitti:

        tuo taas naurattaa,kun asiahan oli, susia Kämäellä.

        siitä sen näkee kukaan ei uskalla sanoa susista puolesta eikä vastaan, kun heti on "Immosen teurastajat huutelemassa


      • PYSY_AIHEESSA kirjoitti:

        Vai niitä miehiä hyi helvetti!

        Ja mitenhän rekisteröidyn nimimerkin suojista puskista huutelu on sankariteko verrattuna nimimerkkiin kun molemmat ovat sama asia kukaan ei tiedä kirjoittajaa niiden takana?

        jos yhenkään tiedät minun persettä nuoleen niin ilmoita reilusti nimellä, minä en tiedä


      • kyyyllä

      • metsamaa1
        PYSY.AIHEESSA kirjoitti:

        Noin se käy. Heti ensimmäisenä haukuit muita puskadesanteiksi jota jatkoit muiden mielenterveyttä kyseenalaistamalla kun muut yrittää keskustella avauksen aiheesta. Herkkähipiäinen NETTIKYTTÄ sinä olet. Et edelleenkään ole ottanut kantaa avauksen aiheeseen kun aika menee muiden kirjoittajien haukkumisessa.
        Minä ammun suden jos se pihaan tulee luvan kanssa tai ilman. Tyydyttikö vastaus? Minä en sinun persettä ala nuolemaan enkä sinun hyväksyntääsi kaipaa siitä saat olla ihan varma.PYSY AIHEESSA

        miten sinulla heittää susista perseen nuolemiseen, vihjailet vielä että olisin homo jota en todellakaan ole, tästä maasta nimeltä Suomi ei yksikään pysty minua homoksi sanomaan, ihmettelen valtavaa raivoa kohtaani, mistähän se johtuu? jos olet se hlö jonka luulen puskassa" olevan, näin sinua viimeksi 16 vuota siten, tosin silloin jo olin jotainhuomaavani,


      • Nitroalisää
        mts1 kirjoitti:

        sinähän se raivarin sait het aamusta, ja suojelet susia, oletko aivan tolokusssasss

        Kunhan talvi tulee, niin parannetaan susien sydämmenrytmiä laittamalla 6-10 Nitrotablettia lihapalan sisään.


      • PYSY_AIHEESSA
        metsamaa1 kirjoitti:

        miten sinulla heittää susista perseen nuolemiseen, vihjailet vielä että olisin homo jota en todellakaan ole, tästä maasta nimeltä Suomi ei yksikään pysty minua homoksi sanomaan, ihmettelen valtavaa raivoa kohtaani, mistähän se johtuu? jos olet se hlö jonka luulen puskassa" olevan, näin sinua viimeksi 16 vuota siten, tosin silloin jo olin jotainhuomaavani,

        PYSY_AIHEESSA = "Minä ammun suden jos se pihaan tulee luvan kanssa tai ilman. Tyydyttikö vastaus? Minä en sinun persettä ala nuolemaan enkä sinun hyväksyntääsi kaipaa siitä saat olla ihan varma.PYSY AIHEESSA"

        metsamaa1 = "minä en sinun persettä pysty nuolemaan kun en tiedä misä puskasta huutelet"

        PYSY_AIHEESSA = "Vai niitä miehiä hyi helvetti!"

        metsamaa1 = "miten sinulla heittää susista perseen nuolemiseen, vihjailet vielä että olisin homo jota en todellakaan ole, tästä maasta nimeltä Suomi ei yksikään pysty minua homoksi sanomaan, ihmettelen valtavaa raivoa kohtaani, mistähän se johtuu?"
        _______________________________

        Sinä itse takerruit perseen nuolemiseen joka oli kielikuva jolla pyrin tuomaan vain julki etten sinua ala mielistelemään. Sinä itse vastasit ettet pysty persettä nuolemaan kun et tiedä kenen persettä pitää nuolla johon minä vastasin hyi helvetti koska annoit ymmärtää olevasi taipuvainen moiseen sairaaseen tapaan ja sitten alkoi taas vainoharhat ja itkupotkut. Helvetti kun sinulle pitää kaikki vääntää rautalangasta etkä sittenkään ymmärrä.


      • metsamaa1
        PYSY_AIHEESSA kirjoitti:

        PYSY_AIHEESSA = "Minä ammun suden jos se pihaan tulee luvan kanssa tai ilman. Tyydyttikö vastaus? Minä en sinun persettä ala nuolemaan enkä sinun hyväksyntääsi kaipaa siitä saat olla ihan varma.PYSY AIHEESSA"

        metsamaa1 = "minä en sinun persettä pysty nuolemaan kun en tiedä misä puskasta huutelet"

        PYSY_AIHEESSA = "Vai niitä miehiä hyi helvetti!"

        metsamaa1 = "miten sinulla heittää susista perseen nuolemiseen, vihjailet vielä että olisin homo jota en todellakaan ole, tästä maasta nimeltä Suomi ei yksikään pysty minua homoksi sanomaan, ihmettelen valtavaa raivoa kohtaani, mistähän se johtuu?"
        _______________________________

        Sinä itse takerruit perseen nuolemiseen joka oli kielikuva jolla pyrin tuomaan vain julki etten sinua ala mielistelemään. Sinä itse vastasit ettet pysty persettä nuolemaan kun et tiedä kenen persettä pitää nuolla johon minä vastasin hyi helvetti koska annoit ymmärtää olevasi taipuvainen moiseen sairaaseen tapaan ja sitten alkoi taas vainoharhat ja itkupotkut. Helvetti kun sinulle pitää kaikki vääntää rautalangasta etkä sittenkään ymmärrä.

        ei ole taipumusta homoilla, kun sanoin, että en voi sinun persettä nuolla on kielikuva siitä kun huutelet puskista, purat pahaa oloasi polittisiin totuuksiin, nyt viimeksi hävisit Immosen taistelun ja kunnan asiat painaa lisää, niistähän ei sovi sanoa, olet ottanut Reaganin viran johon hermosi ei riitä MT -tuetkaan ei ole kait tulleet eikä satovahingot, se että kimpaantuessasi kehut ampuvasi sudet, no siinä ammut omaan jalkaasi, susi on viherpiiperettein ja luonto-lehti tilaajien erikois-suojeluksessa, sudenkaatolupia et saa ennenkuin lampaat ovat syöneet, siihen ei auta "joo-Joot".


      • Harhat

        painaa taas päälle ja voi vittu mitä psykoanalyysiä hullujenhuoneelta..Nimimerkki oli pysy aiheessa ja eikös vastaukseen sisälly homot, perseennuolemiset, puskistahuutelu, Immosen taistelu (heh heh), kunnan asiat, reagan, maataloustuet, satovahingot, viherpiipertäjät ja kunnallispolitiikan joojoot. Ei jäänyt kuin mamut, suomen sodat, verojenmaksaminen ja kepujen haukkuminen niin lista olisi ollut jo lähes täydellinen.


      • Harhat kirjoitti:

        painaa taas päälle ja voi vittu mitä psykoanalyysiä hullujenhuoneelta..Nimimerkki oli pysy aiheessa ja eikös vastaukseen sisälly homot, perseennuolemiset, puskistahuutelu, Immosen taistelu (heh heh), kunnan asiat, reagan, maataloustuet, satovahingot, viherpiipertäjät ja kunnallispolitiikan joojoot. Ei jäänyt kuin mamut, suomen sodat, verojenmaksaminen ja kepujen haukkuminen niin lista olisi ollut jo lähes täydellinen.

        kiitos täydennyksestäsi, hienoa että huomasit, ota raohottavia


      • olisiaikatehdäoikeutta
        sitäsinäolet kirjoitti:

        Sinä et osaa paitsi pysyä aiheessa sinulle on muodostunut ihmeellinen, sairas pakkomielle kaikkia muita kirjoittajia kohtaan jotka ovat pyhässä sodassa sinua vastaan. SInä itse haukut, arvostelet ja nimittelet muita ja jos joku vastaa sinulle sinun tavallasi sinä saat itkuporkuraivarit ja alat vainoamaan. Harhaluuloja ja pakkomielteitä.

        Susia ei ihmisen tarvitse pelätä mutta koiria sitäkin enemmän. Muutama vasikka oli taas joutunut susien suuhun. Eilen hirvi tappoi motoristin mutta se ei ketään kiinnosta.

        Enpä usko, että hirvi tappaa motoristia vaan motoristi ajaa hiven päälle koska ei noudat aliikennesääntöjä ja vauhti on liian kova....vika on motoristissa. Hirviä ammutaan aina,kun on sen aika. Se on ok! Sudet pitää karkottaa kauas ihmisten lähistöltä, sen ymmärtää normaali ihminen, joka ei elä punavihreässä utopiassaan ja vihansa sokaisemana(kateudesta) syyttä maatalouden harjoittajia mieluummin kuin susia siitä, että ne tuhoavat maatalouden harjoittajan elinkeinoa mitä raaimmalla tavalla. Voisiko puavihreät perustaa oman kommuuninsa niin nähtäisiin, että se kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Sinne vaan karhujen ja susien keskelle korpeen elämään LUONNON EHDOILLA! Jotain järkeä pitäisi saada susienholhoojien päähän....mitäs jos heidän tietokoneensa(työvälineensä) hakkeroitaisiin säännöllisin väliajaoin...perusteluina se, että hakkeroija toimiin omien mielihalujensa ohjaaman niinkuin susikin seuraa omia mielihalujaan. Susi ei välttämättä edes syö ksikkea vaan lahmaa repimässä eläinten kurkut auki ja juo veren! Terveisiä taajamasta Etelä-Suomesta!


      • 2134567

        Vai oli se motoristin kuolema itsemurhaan verrattava asia ja hirvi (joka selvisi muuten naarmuitta ja jatkoi elämäänsä) oli viaton uhri? Kas kummaa kun et vaatinut vainajaa haudattavan hautumaan ulkopuolelle kun teki itsemurhan?
        Jos ihminen ajaa hirven päälle syy on ihmisessä ja jos koira raatelee ihmisen sekin on ihmisen syytä mutta jos joku näkee suden se pitää tappaa vaikka se pelkää ihmistä?


    • ula

      Kyllä susi kuuluu Suomen luontoo kuhan se on luonnonvrainen eikä mitään tarha susia jotka pyörivät ihmisasumuksien nurkissa.Kuinka monta oikiaa villiä sutta on suomessa?Kyllä nämä tarha sudet pitäis pyriä ampumaan kaikki ja antaa luommonvaraiselle sudelle elin mahdolisuus,

      • just näin on assia.


      • sepesudet

        Yleensä SUDET tulee sinne missä on lampaita, kärsämäellä lampaita on ollu 19.12.2013 alkaen.


      • anniemestariampuja
        sepesudet kirjoitti:

        Yleensä SUDET tulee sinne missä on lampaita, kärsämäellä lampaita on ollu 19.12.2013 alkaen.

        Mitäs jos ampuisitte ne sudet kertakaikkiaan kaikki....onko siellä niitä punavihreitä piipertäjiä jotka laskevat ne sudet joka aamu montako niitä on!? Minä tulen ampumaan sinne kyyhkysiä, harhalaukauksen mahdollisuus on olemassa. Harjoittelu tekee mestarin!


      • 33111133
        anniemestariampuja kirjoitti:

        Mitäs jos ampuisitte ne sudet kertakaikkiaan kaikki....onko siellä niitä punavihreitä piipertäjiä jotka laskevat ne sudet joka aamu montako niitä on!? Minä tulen ampumaan sinne kyyhkysiä, harhalaukauksen mahdollisuus on olemassa. Harjoittelu tekee mestarin!

        Sinä itse olet epätoivottu harhalaukaus. VIATTOMIEN KYYHKYSTEN MURHAAJA


    • herätkääsuojelijat

      Sitte voi tulla yksi kaatolupa tulla,kun susi yhen ihmisen pureskellee. Sitteki suojelijat sannoo,sutta oli häiritty.

      • herääitse

        Suden tappamiseen riittää syyksi pelko ei se edellytä sitä että susi ihmisen päälle kävisi.
        Minun päälle on kolme kertaa käynyt irrallaan ollut koira minä en susia pelkää koiria senkin edestä.


      • susiraateleenäläisenä
        herääitse kirjoitti:

        Suden tappamiseen riittää syyksi pelko ei se edellytä sitä että susi ihmisen päälle kävisi.
        Minun päälle on kolme kertaa käynyt irrallaan ollut koira minä en susia pelkää koiria senkin edestä.

        Olet naivi....milloinka olet kävellyt alueella, jossa on susilauma nälkäisenä? Minä voin viedä sinut korpeen ja jättää sinne susienreviirille!


      • Hyväksyn-ehdotuksesi

        On siitä varmaan päivä tai kaksi. Uskallan väittää liikkuvani luonnossa sinua huomattavsti ahkerammin ja usemmin kuin sinä joka kulutat päiväsi aamusta iltaan netissä paskaa jauhamsaa.
        Laita puhelinnumeroa tulemaan niin saat viedä kädestä pitäen minut korpeen susien syötäväksi?


    • sudenkuoppa

      pitäisikö lampaat hävittää kärsämäeltä niin sudet siirtyisivät pois rauha palaisi kärsämäelle.

      • Kelkkaperä

        Onhan meille Rauha palannutkin, Kalle nimittäin.


    • uffaffaa

      Ei se susi taida kuitenkaan olla kovinkaan suuri uhka, viimeksi susi on tappanut ihmisen vuonna 1882...
      Tässä lainaus todellisuudesta, Luontoliiton kotisivulta:

      Entäpä sitten oma lajimme? Metsästäjät ampuvat Suomessa lähes joka vuosi yhden kollegansa hengiltä. Liikenteen uhriksi on viimeisen 50 vuoden aikana joutunut yli 20 000 ihmistä, ja loukkaantuneita on monin verroin enemmän. Auto onkin koulumatkoilla sutta moninkertaisesti suurempi uhkatekijä lasten turvallisuudelle.

      • bääbääbäääää

        Lampaat ei häviä kärsämäeltä ennen uusia vaaleja.


      • Luomajoki

        Eipä olemontakaanvuotta kun tappoivat ihmisen Kanadassa.


      • MÄÄMÄÄÄ
        bääbääbäääää kirjoitti:

        Lampaat ei häviä kärsämäeltä ennen uusia vaaleja.

        Vaalien jälkeen tulee uudet tilalle ja moni entinen lammas saa jatkopestin samasta syystä kun tottelee ylempiään. Siksi siellä ne samat JOOJOOT ovat vuodesta toiseen kun pää on niin syvällä hyvävelien perseessä ettei niitä saada irti toisistaan.


      • osanctasimplicitas

        Onpa pöllö kiroitus...eivät kai sudet ole raadelleet sen jälkeen kun niitä on karkoitettu ihmisten asutustan lähistöltä....nappi vain otsaan niin pelkäävät ja lähtevät omiin maisemiinsa korpeen! Pitäisikö sinun mielestäsi suden ensin raadella ihminen ennen kuin älyät mitään!


    • suttakenpelkää

      Ei se ole oikein ,että metsästyskoiria joutuu usein susien repimäksi. Nyt näitä tuotantoeläimiä .Se on viljelijälle iso tappio. Ajatellaan eläimen tuotto sen elinkaaren aikana.Pieni on korvaus mikä naudasta tulee. Sudet vähemmäksi susijahdilla .Minkä takia suojelijat /lupien antajat ym. haluavat pitää niin korkean susikannan. Ennen vanhaa papparoiset kulki metsällä,siellä meni sudet nurin kun kohalle sattui.Se ei ollut silloin sitä pilikun halakomista. Mutta olikin susikanta kohillaan.

      • sillähoituu

        Ennen vanhaan hoidettiin ja pidettiin huolta kotieläimistä eikä jätetty oman onnensa varaan, joku vastuu pitää olla kotieläinten pitäjilläkin, esimerkiksi vartijat tai paimenet


      • 1314

        No sen takia ne (en tiedä kenen valtuuksiin kuuluu) haluaa pitää suomalaisen susikannan elinkelpoisena ettei käy kuten ruotsissa jossa susikanta on jo niin sisäsiittoista että se luontokappale on ruotsinmaalla sairas elukka.

        Tekopyhää porukkaa. Koirat puree ja raatelee lapsia joka viikko ja kun joku näkee suden koko suomi on hälytystilassa.


      • kyyyllä
        sillähoituu kirjoitti:

        Ennen vanhaan hoidettiin ja pidettiin huolta kotieläimistä eikä jätetty oman onnensa varaan, joku vastuu pitää olla kotieläinten pitäjilläkin, esimerkiksi vartijat tai paimenet

        kaikki joutilaat susia paimentamaan.Siinä sitä työtä riittää,eikä tarvitse tyhjän panttina olla.


      • KovaKerroin

        Tiedätkö sinä haapaveden junttikepu montako työtöntä yhtä sutta vahtimaan löytyy? SIinä sinulle hiukan suhteellisuusteoriaa


      • niimpä.suttakenpelkää

        Vertailun vuoksi: muiden eläinten aiheuttamat ihmisvahingot
        On aiheellista verrata suden aiheuttamia kuolleisuuslukuja muiden eläinten aiheuttamiin vahinkoihin. Suden ihmiselle aiheuttamia riskejä selvittäneessä kansainvälisessä tutkimuksessa laskettiin suden tappaneen koko maailmassa todistetusti alle 3000 ihmistä viimeisen 300 vuoden aikana, eli keskimäärin alle 10 vuodessa. Erityisesti Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa vahingot ovat jääneet vähäisiksi: viimeisen 50 vuoden aikana suden hampaisiin on päätynyt alle 20 ihmistä.

        Käärmeenpuremiin sen sijaan kuolee maailmassa vuosittain noin 40 000 ihmistä. Suomessa kyy tappoi ihmisen viimeksi vuonna 1998, mutta vuosina 1998-2005 kuoli yhdeksän ihmistä ampiaisen, herhiläisen tai mehiläisen pistoon.

        Hirvikolareissa on viimeisen 50 vuoden aikana kuollut satoja suomalaisia. Hirvikolarit vaativat maassamme vuosittain 5-12 kuolonuhria ja 150-350 loukkaantunutta. Lisäksi peurakolareissa vammautuu kymmeniä. Kolarit tulevat myös kalliiksi. Liikennevakuutuskeskuksen ja Tiehallinnon tilastojen mukaan hirvieläinten autoille ja ihmisille aiheuttamat vahingot maksoivat vuonna 2005 yhteiskunnalle 87 miljoonaa euroa. Vahinkojen yleisyys on osittain selitettävissä petoeläinten niukkuudella.

        Myös kotieläimet näyttävät olevan sutta vaarallisempia. Tilastokeskuksen mukaan vuosien 1998-2005 aikana lehmä surmasi kolme, hevonen kolme, sonni yhden ja pässi yhden ihmisen. Näiden lisäksi sattui useita vakavia vammautumisia. Nämä tapaukset eivät saa juurikaan palstatilaa julkisuudessa.

        Ihmisen paras ystävä, koira, aiheuttaa vuosittain yksin Yhdysvalloissa 16-18 hengen kuoleman. Suomessa koiran hyökkäyksen seurauksena on menehtynyt ainakin kymmenen ihmistä vuosien 1998-2006 aikana. Valtaosa vakuutusyhtiöiden korvaamista, eläinten ihmisiin kohdistamista vahingoista on ollut koirien aiheuttamia.

        Entäpä sitten oma lajimme? Metsästäjät ampuvat Suomessa lähes joka vuosi yhden kollegansa hengiltä. Liikenteen uhriksi on viimeisen 50 vuoden aikana joutunut yli 20 000 ihmistä, ja loukkaantuneita on monin verroin enemmän. Auto onkin koulumatkoilla sutta moninkertaisesti suurempi uhkatekijä lasten turvallisuudelle.

        Viimeisen 50 vuoden aikana on maassamme myös tehty tuhansia tappoja ja murhia. Pelkästään vuonna 2005 menehtyi 203 ihmistä henkirikosten ja rattijuoppojen uhreina.


      • 5485780-VS-250
        KovaKerroin kirjoitti:

        Tiedätkö sinä haapaveden junttikepu montako työtöntä yhtä sutta vahtimaan löytyy? SIinä sinulle hiukan suhteellisuusteoriaa

        1100 työtöntä löytyy yhtä sutta paimentamaan. Väestömäärään suhteutettuna melkein 22 000 suomalaista löytyy yhtä sutta kohden. Susia on noin 250 (hui kamala) suomalaisia 5 485 780 eli susia on 5 485 530 kpl vähemmän.


      • Kon-sultti
        niimpä.suttakenpelkää kirjoitti:

        Vertailun vuoksi: muiden eläinten aiheuttamat ihmisvahingot
        On aiheellista verrata suden aiheuttamia kuolleisuuslukuja muiden eläinten aiheuttamiin vahinkoihin. Suden ihmiselle aiheuttamia riskejä selvittäneessä kansainvälisessä tutkimuksessa laskettiin suden tappaneen koko maailmassa todistetusti alle 3000 ihmistä viimeisen 300 vuoden aikana, eli keskimäärin alle 10 vuodessa. Erityisesti Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa vahingot ovat jääneet vähäisiksi: viimeisen 50 vuoden aikana suden hampaisiin on päätynyt alle 20 ihmistä.

        Käärmeenpuremiin sen sijaan kuolee maailmassa vuosittain noin 40 000 ihmistä. Suomessa kyy tappoi ihmisen viimeksi vuonna 1998, mutta vuosina 1998-2005 kuoli yhdeksän ihmistä ampiaisen, herhiläisen tai mehiläisen pistoon.

        Hirvikolareissa on viimeisen 50 vuoden aikana kuollut satoja suomalaisia. Hirvikolarit vaativat maassamme vuosittain 5-12 kuolonuhria ja 150-350 loukkaantunutta. Lisäksi peurakolareissa vammautuu kymmeniä. Kolarit tulevat myös kalliiksi. Liikennevakuutuskeskuksen ja Tiehallinnon tilastojen mukaan hirvieläinten autoille ja ihmisille aiheuttamat vahingot maksoivat vuonna 2005 yhteiskunnalle 87 miljoonaa euroa. Vahinkojen yleisyys on osittain selitettävissä petoeläinten niukkuudella.

        Myös kotieläimet näyttävät olevan sutta vaarallisempia. Tilastokeskuksen mukaan vuosien 1998-2005 aikana lehmä surmasi kolme, hevonen kolme, sonni yhden ja pässi yhden ihmisen. Näiden lisäksi sattui useita vakavia vammautumisia. Nämä tapaukset eivät saa juurikaan palstatilaa julkisuudessa.

        Ihmisen paras ystävä, koira, aiheuttaa vuosittain yksin Yhdysvalloissa 16-18 hengen kuoleman. Suomessa koiran hyökkäyksen seurauksena on menehtynyt ainakin kymmenen ihmistä vuosien 1998-2006 aikana. Valtaosa vakuutusyhtiöiden korvaamista, eläinten ihmisiin kohdistamista vahingoista on ollut koirien aiheuttamia.

        Entäpä sitten oma lajimme? Metsästäjät ampuvat Suomessa lähes joka vuosi yhden kollegansa hengiltä. Liikenteen uhriksi on viimeisen 50 vuoden aikana joutunut yli 20 000 ihmistä, ja loukkaantuneita on monin verroin enemmän. Auto onkin koulumatkoilla sutta moninkertaisesti suurempi uhkatekijä lasten turvallisuudelle.

        Viimeisen 50 vuoden aikana on maassamme myös tehty tuhansia tappoja ja murhia. Pelkästään vuonna 2005 menehtyi 203 ihmistä henkirikosten ja rattijuoppojen uhreina.

        Susi on aina lopullisesti rauhoitettava vaikka millä konstilla tahansa.


      • Horttanainen
        niimpä.suttakenpelkää kirjoitti:

        Vertailun vuoksi: muiden eläinten aiheuttamat ihmisvahingot
        On aiheellista verrata suden aiheuttamia kuolleisuuslukuja muiden eläinten aiheuttamiin vahinkoihin. Suden ihmiselle aiheuttamia riskejä selvittäneessä kansainvälisessä tutkimuksessa laskettiin suden tappaneen koko maailmassa todistetusti alle 3000 ihmistä viimeisen 300 vuoden aikana, eli keskimäärin alle 10 vuodessa. Erityisesti Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa vahingot ovat jääneet vähäisiksi: viimeisen 50 vuoden aikana suden hampaisiin on päätynyt alle 20 ihmistä.

        Käärmeenpuremiin sen sijaan kuolee maailmassa vuosittain noin 40 000 ihmistä. Suomessa kyy tappoi ihmisen viimeksi vuonna 1998, mutta vuosina 1998-2005 kuoli yhdeksän ihmistä ampiaisen, herhiläisen tai mehiläisen pistoon.

        Hirvikolareissa on viimeisen 50 vuoden aikana kuollut satoja suomalaisia. Hirvikolarit vaativat maassamme vuosittain 5-12 kuolonuhria ja 150-350 loukkaantunutta. Lisäksi peurakolareissa vammautuu kymmeniä. Kolarit tulevat myös kalliiksi. Liikennevakuutuskeskuksen ja Tiehallinnon tilastojen mukaan hirvieläinten autoille ja ihmisille aiheuttamat vahingot maksoivat vuonna 2005 yhteiskunnalle 87 miljoonaa euroa. Vahinkojen yleisyys on osittain selitettävissä petoeläinten niukkuudella.

        Myös kotieläimet näyttävät olevan sutta vaarallisempia. Tilastokeskuksen mukaan vuosien 1998-2005 aikana lehmä surmasi kolme, hevonen kolme, sonni yhden ja pässi yhden ihmisen. Näiden lisäksi sattui useita vakavia vammautumisia. Nämä tapaukset eivät saa juurikaan palstatilaa julkisuudessa.

        Ihmisen paras ystävä, koira, aiheuttaa vuosittain yksin Yhdysvalloissa 16-18 hengen kuoleman. Suomessa koiran hyökkäyksen seurauksena on menehtynyt ainakin kymmenen ihmistä vuosien 1998-2006 aikana. Valtaosa vakuutusyhtiöiden korvaamista, eläinten ihmisiin kohdistamista vahingoista on ollut koirien aiheuttamia.

        Entäpä sitten oma lajimme? Metsästäjät ampuvat Suomessa lähes joka vuosi yhden kollegansa hengiltä. Liikenteen uhriksi on viimeisen 50 vuoden aikana joutunut yli 20 000 ihmistä, ja loukkaantuneita on monin verroin enemmän. Auto onkin koulumatkoilla sutta moninkertaisesti suurempi uhkatekijä lasten turvallisuudelle.

        Viimeisen 50 vuoden aikana on maassamme myös tehty tuhansia tappoja ja murhia. Pelkästään vuonna 2005 menehtyi 203 ihmistä henkirikosten ja rattijuoppojen uhreina.

        Edellinen kommentti on absurdi. Suomessa on alle 500 sutta, koiria 600 000. kuvitelkaapa jos Suomessa olisi 5000 sutta. Olisit lisännyt vielä että koti on vaarallisempi kui sudet, sinne kuolee paljon enemmän ihmisiä. Suhteellisuudentajua hieman kiitos!


      • QWERYTU

        Absurdia on järjenvastainen susiviha josta puuttuu se oleellisin eli todellinen ihmisiin kohdistuva uhka susien puolelta joka pelkää ihmistä vieläkin enemmän kuin ihmiset sutta. Noin siinä käy kun lapsena luetaan punahilkasta ja ISOSTA PAHASTA SUDESTA joka söi isoäidin. Traumatisoi loppuiäksi.
        Kärsämäessäkin on KOIRA hyökännyt ihmisten päälle lapsista aikuisiin mutta eipä ole näkynyt ensimmäistäkään avausta aiheesta. Sitten kun joku näkee suden koko valtakunta on hälytystilassa ja moraalimartat juhlii. Lapset istutetaan taksiin koulumatkan ajaksi kun pelottaa niin perkeleesti vaikka se taksikyyti on huomattavasti suurempi uhka lapsen hengelle kuin sudet.

        Kerro YKSI tapaus viimeisen sadan vuoden ajalta milloin susi olisi ihmisen päälle käynyt. Sitten kerro kuinka monta saman sadan vuoden aikana on muut villieläimet ja huom. kotieläimet tappaneet? Siinä sinulle sitä kaipaamaasi suhteellisuudentajua. Suomessa on yli 5 000 000 ihmistä alle 250 sutta eikä ensimmäistäkään suden hampaisiin kuollutta ihmistä vuosisatoihin. Koiravertauksesi oli huono koska koirien hampaisiin joutuu joka viikko ihmisiä mutta koirien lukumäärää ei kukaan ole vähentämässä mutta sudet pitäisi tappaa perusteina pelko.


      • horttanainen
        QWERYTU kirjoitti:

        Absurdia on järjenvastainen susiviha josta puuttuu se oleellisin eli todellinen ihmisiin kohdistuva uhka susien puolelta joka pelkää ihmistä vieläkin enemmän kuin ihmiset sutta. Noin siinä käy kun lapsena luetaan punahilkasta ja ISOSTA PAHASTA SUDESTA joka söi isoäidin. Traumatisoi loppuiäksi.
        Kärsämäessäkin on KOIRA hyökännyt ihmisten päälle lapsista aikuisiin mutta eipä ole näkynyt ensimmäistäkään avausta aiheesta. Sitten kun joku näkee suden koko valtakunta on hälytystilassa ja moraalimartat juhlii. Lapset istutetaan taksiin koulumatkan ajaksi kun pelottaa niin perkeleesti vaikka se taksikyyti on huomattavasti suurempi uhka lapsen hengelle kuin sudet.

        Kerro YKSI tapaus viimeisen sadan vuoden ajalta milloin susi olisi ihmisen päälle käynyt. Sitten kerro kuinka monta saman sadan vuoden aikana on muut villieläimet ja huom. kotieläimet tappaneet? Siinä sinulle sitä kaipaamaasi suhteellisuudentajua. Suomessa on yli 5 000 000 ihmistä alle 250 sutta eikä ensimmäistäkään suden hampaisiin kuollutta ihmistä vuosisatoihin. Koiravertauksesi oli huono koska koirien hampaisiin joutuu joka viikko ihmisiä mutta koirien lukumäärää ei kukaan ole vähentämässä mutta sudet pitäisi tappaa perusteina pelko.

        Niimpä.suttakenpelkää- listasta puuttui vielä pari tärkeää pointtia, vessanpytty on vaarallinen paikka ,siinä menee moni hengiltä, lisäksi naidessa menee komppanian verran miespuolisia partreneja joka vuosi. Karu totuus on että 1800-luvulla varmuudella sudet söivät Suomessa toistasataa ihmistä. Tästä johtuen susimäärää vähennettiin ja kuolemat saatiin loppumaan sadan vuoden ajaksi. Tällaista en minäkään usko enää tapahtuvan, mutta susialueelle on kyllä varmasti syytä kuljettaa pienet lapset taksilla kouluun. Lisäksi metsästyskoira harrastus kärsii kovasti, samaten tuotantoeläin talous. Maaseudun eläjä kärsii, mikä aiheuttaa laittomuutta salakaatojen merkeissä. Veikkaan että susikanta kaksinkertaistuu muutamassa vuodessa, koska tämä "kannanhoidollinen metsästys" on itikanpaska Itämeressä.


      • sdkdxmcjfu
        niimpä.suttakenpelkää kirjoitti:

        Vertailun vuoksi: muiden eläinten aiheuttamat ihmisvahingot
        On aiheellista verrata suden aiheuttamia kuolleisuuslukuja muiden eläinten aiheuttamiin vahinkoihin. Suden ihmiselle aiheuttamia riskejä selvittäneessä kansainvälisessä tutkimuksessa laskettiin suden tappaneen koko maailmassa todistetusti alle 3000 ihmistä viimeisen 300 vuoden aikana, eli keskimäärin alle 10 vuodessa. Erityisesti Euroopassa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa vahingot ovat jääneet vähäisiksi: viimeisen 50 vuoden aikana suden hampaisiin on päätynyt alle 20 ihmistä.

        Käärmeenpuremiin sen sijaan kuolee maailmassa vuosittain noin 40 000 ihmistä. Suomessa kyy tappoi ihmisen viimeksi vuonna 1998, mutta vuosina 1998-2005 kuoli yhdeksän ihmistä ampiaisen, herhiläisen tai mehiläisen pistoon.

        Hirvikolareissa on viimeisen 50 vuoden aikana kuollut satoja suomalaisia. Hirvikolarit vaativat maassamme vuosittain 5-12 kuolonuhria ja 150-350 loukkaantunutta. Lisäksi peurakolareissa vammautuu kymmeniä. Kolarit tulevat myös kalliiksi. Liikennevakuutuskeskuksen ja Tiehallinnon tilastojen mukaan hirvieläinten autoille ja ihmisille aiheuttamat vahingot maksoivat vuonna 2005 yhteiskunnalle 87 miljoonaa euroa. Vahinkojen yleisyys on osittain selitettävissä petoeläinten niukkuudella.

        Myös kotieläimet näyttävät olevan sutta vaarallisempia. Tilastokeskuksen mukaan vuosien 1998-2005 aikana lehmä surmasi kolme, hevonen kolme, sonni yhden ja pässi yhden ihmisen. Näiden lisäksi sattui useita vakavia vammautumisia. Nämä tapaukset eivät saa juurikaan palstatilaa julkisuudessa.

        Ihmisen paras ystävä, koira, aiheuttaa vuosittain yksin Yhdysvalloissa 16-18 hengen kuoleman. Suomessa koiran hyökkäyksen seurauksena on menehtynyt ainakin kymmenen ihmistä vuosien 1998-2006 aikana. Valtaosa vakuutusyhtiöiden korvaamista, eläinten ihmisiin kohdistamista vahingoista on ollut koirien aiheuttamia.

        Entäpä sitten oma lajimme? Metsästäjät ampuvat Suomessa lähes joka vuosi yhden kollegansa hengiltä. Liikenteen uhriksi on viimeisen 50 vuoden aikana joutunut yli 20 000 ihmistä, ja loukkaantuneita on monin verroin enemmän. Auto onkin koulumatkoilla sutta moninkertaisesti suurempi uhkatekijä lasten turvallisuudelle.

        Viimeisen 50 vuoden aikana on maassamme myös tehty tuhansia tappoja ja murhia. Pelkästään vuonna 2005 menehtyi 203 ihmistä henkirikosten ja rattijuoppojen uhreina.

        Kirjoitat täyttä asiaa.

        Olen kohdannut suden maastossa n10m etäisyydeltä. Karkuun meni, ei aikomustakaan käydä kimppuuni.
        En ymmärrä tätä petovihan lietsontaa ollenkaan.


      • heheeee
        horttanainen kirjoitti:

        Niimpä.suttakenpelkää- listasta puuttui vielä pari tärkeää pointtia, vessanpytty on vaarallinen paikka ,siinä menee moni hengiltä, lisäksi naidessa menee komppanian verran miespuolisia partreneja joka vuosi. Karu totuus on että 1800-luvulla varmuudella sudet söivät Suomessa toistasataa ihmistä. Tästä johtuen susimäärää vähennettiin ja kuolemat saatiin loppumaan sadan vuoden ajaksi. Tällaista en minäkään usko enää tapahtuvan, mutta susialueelle on kyllä varmasti syytä kuljettaa pienet lapset taksilla kouluun. Lisäksi metsästyskoira harrastus kärsii kovasti, samaten tuotantoeläin talous. Maaseudun eläjä kärsii, mikä aiheuttaa laittomuutta salakaatojen merkeissä. Veikkaan että susikanta kaksinkertaistuu muutamassa vuodessa, koska tämä "kannanhoidollinen metsästys" on itikanpaska Itämeressä.

        heh,heh,,,varmuutta suden syömistä ihmisistä ei taida olla 1800 luvulta.
        taisi silloin olla pahat katovuodet ja pulaa ruuasta,,nälkä ja taudit tappoivat silloin.


      • canislupusss
        sdkdxmcjfu kirjoitti:

        Kirjoitat täyttä asiaa.

        Olen kohdannut suden maastossa n10m etäisyydeltä. Karkuun meni, ei aikomustakaan käydä kimppuuni.
        En ymmärrä tätä petovihan lietsontaa ollenkaan.

        jaa näit koiran


      • oiuytre
        horttanainen kirjoitti:

        Niimpä.suttakenpelkää- listasta puuttui vielä pari tärkeää pointtia, vessanpytty on vaarallinen paikka ,siinä menee moni hengiltä, lisäksi naidessa menee komppanian verran miespuolisia partreneja joka vuosi. Karu totuus on että 1800-luvulla varmuudella sudet söivät Suomessa toistasataa ihmistä. Tästä johtuen susimäärää vähennettiin ja kuolemat saatiin loppumaan sadan vuoden ajaksi. Tällaista en minäkään usko enää tapahtuvan, mutta susialueelle on kyllä varmasti syytä kuljettaa pienet lapset taksilla kouluun. Lisäksi metsästyskoira harrastus kärsii kovasti, samaten tuotantoeläin talous. Maaseudun eläjä kärsii, mikä aiheuttaa laittomuutta salakaatojen merkeissä. Veikkaan että susikanta kaksinkertaistuu muutamassa vuodessa, koska tämä "kannanhoidollinen metsästys" on itikanpaska Itämeressä.

        Itse hämmästelen sudessa juuri tuota piirrettä että se käy laumassa hirvien, lehmien ja lampaiden kimppuun mutta ei koskaan pienen lapsen jonka kuvittelisi olevan huomattavasti helpompi saalis kuin edellämainitut? Perustele uudestaan tarve kuljettaa lapset taksilla kouluun susihavainnon perusteella koska ensimmäistäkään koululaista ei ole joutunut suden hampasiin mitä edellä ihmettelen suuresti.
        1800-luvun "tapot" oli osin totta osin jopa huvittavaa luettavaa jolloin kaikki hankeen kuolleet humalaisetkin meni susien piikkiin. Vesikauhuiset sudet oli todellinen ongelma kuten myös se, että niistäkin epäillään koirasusia eli suden ja koiran risteytymiä joka poiketen sudesta ei pelkää ihmistä. Joka tapauksessa 2000-luvun suomen vertaaminen 1800-korpiseutuun menee jo säälittävyyden puolelle. Siihenkin liittyy oleellisesti se, että ihmisen vallatessa erämaata mm. viljelyyn ja laiduntamiseen vieden koko ajan enenemissä määrin petojen elintilaa yhteentörmäyksiltä ei voitu välttyä.
        Tuotantoeläimien menetyksien perusteella aihetta susikannan harventamiseen on mutta metsästyskoirien menetyksiin tukeutuminen on taas lähinnä säälittävää. Ihminen menee metsään koirineen ja aseineen TAPPAMAAN HUVIKSEEN (poislukien hirvenmetsästys joka on hirvikolarit huomioiden erittäin suositeltavaa) ja kun susi syö tappamiseen koulutetun ja jalostetun harraste-eläimen hlö-kohtaisesti ei hirveästi säälipisteitä irtoa. Törkein tapaus oli pyhäjärvellä jossa yksi ja sama joutui kaksi kertaa suden hampaisiin pihapiirissä. Ensimmäisellä kerralla jäi henkiin mutta omistaja ei edelleenkään suojannut koiraansa esim- häkillä vaan jätti uudestaan narun päähän minkä itse jo luokittelen eläinrääkkäykseksi.
        Jos susikanta kasvaa mittoihin joka aiheuttaa ongelmia kantaa pienennetään älä murehdi asioista jotka eivät ole ajankohtaisia. Edelleen jokainen ns. häirikkösusi pitää ampua mutta se tarkoittaa suomessa valitettavasti sitä, että luvan jälkeen ammutaan ensimmäinen kiinni saatu susi ei välttämättä sitä ongelmatapausta.
        Sinun susivihasi on siinä mielessä sairas että sivuutit kivuttomasti kuinka metsästyskoiran tappaa usein ilves joka on sudesta poiketen käynyt ihan lähiaikoina myös ihmisen päälle mutta jotenkin kummassa se, että ilveskin on ihmiselle huomattavasti suurempi uhka ei aiheuta susipelon kaltaista hysteriaa vaikka perusteet ovat olemassa.
        Vielä tuli mieleen huolesi tuotantoeläimistä koirat käy edelleen mm. lampaiden kimppuun tappaen niitä mutta kappas kummaa suden syyksi menee.

        Vielä yksi kysymys. Anna YKSI peruste miksi sinä hlö-kohtaisesti pelkäät susia? Vastaukseksi en kelpuuta tuotantoeläimiin tai koiriin vetoamisia koska ensimmäiset menettää henkensä joka tapauksessa kun taloudellinen tuotto loppuu esim. maito ja lihatuotannossa kun mitat tulee täyteen teurasauto kutsuu. Koiria ihminen jalostaa sopimaan yhteen minkkiturkin kanssa joten se siitäkin inhimillisuyydestä ja eläinrakkaudesta.


      • 34t

        Seuraamuksilta (aseeet pois 9tonnin sakko tms) välttyy vain ja ainoastaan hävittämällä todisteet salakaadosta mikäli lupia ei ole. Tämänpäiväisessä lehdessä oli juuri juttua kuinka metsämies on joutumassa käräjille karhujahdin yhteydessä ammuttuaan pentukarhun. Nimimerkkiin viitaten ei ole kauan kun salakaatajat yrittivät välttää oikeudelliset vastuunsa kertomalla ampuneensa koirasusia susien sijaan. meni ihan naurettavuuksiin asti


      • koirasusiako
        34t kirjoitti:

        Seuraamuksilta (aseeet pois 9tonnin sakko tms) välttyy vain ja ainoastaan hävittämällä todisteet salakaadosta mikäli lupia ei ole. Tämänpäiväisessä lehdessä oli juuri juttua kuinka metsämies on joutumassa käräjille karhujahdin yhteydessä ammuttuaan pentukarhun. Nimimerkkiin viitaten ei ole kauan kun salakaatajat yrittivät välttää oikeudelliset vastuunsa kertomalla ampuneensa koirasusia susien sijaan. meni ihan naurettavuuksiin asti

        Karhun pentujen ampuja joutaakin käräjille, toivottavasti edes luvat ja metsästysaseet takavarikoidaan.


      • 3456789

        Karhun hampaisiin joutuu vuosittain ihmisiä suden ei ensimmäistäkään mutta suden salakaato ei sinua edellisessä viestissä haitannut pelkkä karhupennun tappo sai sympatiat??


      • näenälkääsitten
        KovaKerroin kirjoitti:

        Tiedätkö sinä haapaveden junttikepu montako työtöntä yhtä sutta vahtimaan löytyy? SIinä sinulle hiukan suhteellisuusteoriaa

        Kaikki työttömät vain susia paimentamaan ja risuja keräämään ja marjoja pomimaan.....kyllä meillä töitä piisaa, mutta eräät tahot eivät tahdo työtä tehdä.....teidät niin ei tarvitse syödäkkään!


      • oksanrasahdusPUM
        koirasusiako kirjoitti:

        Karhun pentujen ampuja joutaakin käräjille, toivottavasti edes luvat ja metsästysaseet takavarikoidaan.

        Kerrankos pentu muuttuu ampujan silmissä täyskasvuiseksi kun joka vuosi ihmisetkin saa luodin nahkaansa milloin hirvenä milloin sorsana tms. Noloimmat ampuu oman koiransa jäniksenä.
        Yksi parhaimmista median repimistä jutuista susista oli kymmenen uutiset missä näytetiin video jossa "susi" kävi ulko-oven takana ja ihmisiä varoitettiin oikein uutisissa "sudesta". Nauratti makeasti kun tunnistin videon "suden" koiraksi ja sen rodun ensinäkemältä.
        Vielä kun näkisi lehtiotsikon jossa ei mässäiltäisi veriteolla vaikka sudella ei ole muita keinoja ravintonsa tappamiseen kuin hampaansa. Ei se joulukinkkukaan ilman verenvuodatusta pöytään tietään osaa. Ihmisen hampaat on vain sen verran huonot että on käytettävä terä- tai ampuma-aseita. Lopputulos yksi ja sama.


      • sdkdxmcjfu
        canislupusss kirjoitti:

        jaa näit koiran

        Kohtasin ihan oikean suden. Ottamani valokuva todistaa sen kohtaamisen.


    • nälkävoiyllättää

      Kyllä on edelliset viestit täyttä soopaa.Ette ymmärrä eläinten hoidosta mitään.Puolustan viljelijöitä jotka tuottavat meille leipää ,maitoa ym.

      • Hankielämäitsellesi

        Siinä taas äänessä yksi elämästä vieraantunut valikoiva eläintensuojelija joka hakee lihansa vakumipakettiin käärittynä jättäen tappamisen muiden riesaksi.


      • Tekopyhä.tai.trolli

        Jos sinä viljelijöitä haluat puolustaa hyökkää EU:ta vastaan eläinaktivistia sinusta ei saa tekemälläkään vaikka tekopyhästi sellaisena esiinnytkin. Lyö tiskiin faktat moniko ihminen on joutunut tämän vuoden puolella A) koiran B) suden hampaisiin?
        Eläimillä on tasan tarkkaan yksi uhka ja se on ihminen ei toiset eläimet.


      • minkkiturkki9
        Hankielämäitsellesi kirjoitti:

        Siinä taas äänessä yksi elämästä vieraantunut valikoiva eläintensuojelija joka hakee lihansa vakumipakettiin käärittynä jättäen tappamisen muiden riesaksi.

        Naseva kirjoitus....antakaa sille vain kiinankaalia ja kurkkuja! Eläintensujelijat tekvät KARHUNpalveluksen luonnolle ja ihmisille myös!


      • kaikkikunniamaaseudulle

        Täysin samaa mieltä ten points to the farmers!


      • 1234567bh
        minkkiturkki9 kirjoitti:

        Naseva kirjoitus....antakaa sille vain kiinankaalia ja kurkkuja! Eläintensujelijat tekvät KARHUNpalveluksen luonnolle ja ihmisille myös!

        Valikoivalla eläintensuojelijalla tarkoitettiin kylläkin tätä susivihaajaa joka kohdistaa pelkonsa susiin jättäen huomioimatta ne pedot jotka ovat ihmiselle ihan oikea uhka. Ja ne sinun eläintensuojelijat kohdistavat ihmisten epäinhimilliset teot eläimiä kohtaan myös siellä tuotantoeläinpuolella sekä kotieläinsektorilla.


    • mts1

      kun ovat jo hyökänneet niin se on pitemmän seurannan tulos, kun susi hiiviskelee pihapiiriin niin on saatava lupa yhden suden kaatoon, sillä suden taktiikkaan kuuluu lähestyä asutusta ja karjaa jaksottain, ne seuraa mitä palautusta tulee, jos ei tulee rinki kiristyy, jos ei vieläkään sitten tapahtuu, susi perääntyy ja lähtee jos laumasta yksikin tapetaan, tämä on totuus, siihen auta muut konstit eikä tilastot, yksikin tappo olipa se karjaa tai ihmisen lapsesta puhumattakaan on liikaa.

      • järkijäässä

        Asiallinen ja tietopuolinen kirjoitus....tätä järkeä kaivataan nyt päättäjiltä!


    • lauma

      kaikista pahin susi kärsämäellä on hokkanen sekä hänen viisi pentua.

    • susiaonliikaa

      son sitten aivan varmaa, että nää suden paapojat jos asuisivat mehtäperälä ja pienet lapset pihalla ja koulutielllä ja susia nähty ja naapurin lampaita tappaneet nin takulla taxi kyti kelpaisi lapsilesi kouluun menoksi ja pihalesi et lapsiasi veisi leikkimään. 1800 luvulta on kertomus kun äiti meni pyykkirantaan pien lapsi pärekorissa, jätti lapsen pykkituvan ovenpieleen sisäpuolelle ja pyykkäsi samalla, kertoi että silmäkulmassa volahti jotain harmaata ja samalla huomasi että vasu tyhjä, lapsen kenkä löytyi jäältä myöhemmin, seon sekuntti ja vientiä kun susi nappaa..

      • Siinäpä.se

        Susi käy mieluummin lehmän kimppuun joka on menettänyt itsepuolustustaitonsa verrattuna hirveen jota pyytäessä susi voi itse päästä hengestään. Kysymys kuuluukin miksi se susi ei syö sitä pientä koululaista koska se olisi paljon helpompi saalis kuin hirvi, lehmä tai edes koira?

        Susivihan lietsominen 1800-lukuun vetoamalla on lähinnä säälittävää. Ko. ajankohtaan vetoamalla 2000luvulla olisi lähes sama vaatia taksikyytiä lapsille sen takia ettei noidat nappaa pientä turvatonta koululaista.
        Ihmisen pelot ja mihin ne kohdistuu verrattuna siihen mitkä ovat todelliset uhat listaus pelon aiheista ovat suorastaan naurettavia. Jos, käytän sanaa jos susi joskus käy ihmisen päälle sitä seuraa lajin sukupuuttoon hävittäminen luvalla tai ilman. Jos koira käy lapsen kimppuun ketään ei kiinnosta. Vaatii lapsen kuoleman ja sittenkin uutinen on vanha kolmen päivän perästä mutta täällä sitä kerrotaan satua 1800-luvulta.


      • meneesairaaksi
        Siinäpä.se kirjoitti:

        Susi käy mieluummin lehmän kimppuun joka on menettänyt itsepuolustustaitonsa verrattuna hirveen jota pyytäessä susi voi itse päästä hengestään. Kysymys kuuluukin miksi se susi ei syö sitä pientä koululaista koska se olisi paljon helpompi saalis kuin hirvi, lehmä tai edes koira?

        Susivihan lietsominen 1800-lukuun vetoamalla on lähinnä säälittävää. Ko. ajankohtaan vetoamalla 2000luvulla olisi lähes sama vaatia taksikyytiä lapsille sen takia ettei noidat nappaa pientä turvatonta koululaista.
        Ihmisen pelot ja mihin ne kohdistuu verrattuna siihen mitkä ovat todelliset uhat listaus pelon aiheista ovat suorastaan naurettavia. Jos, käytän sanaa jos susi joskus käy ihmisen päälle sitä seuraa lajin sukupuuttoon hävittäminen luvalla tai ilman. Jos koira käy lapsen kimppuun ketään ei kiinnosta. Vaatii lapsen kuoleman ja sittenkin uutinen on vanha kolmen päivän perästä mutta täällä sitä kerrotaan satua 1800-luvulta.

        tutkituta pääsi


      • kopiokoneelle

        Sen perusteella että käyt kirjoittamassa tuon saman viestin eri muodoissaan jokaiseen avaukseen hoidon tarpeessa olet yksinomaan sinä itse. Mikä se saa "osallistumaan" keskustelupalstalle tuollaisilla viesteillä joissa et ota koskaan mitään kantaa mihinkään aiheeseen? Sinä se tässä puolustuskyvyttömin tapaus olet kun et pysty edes ottamaan kantaa mihinkään aiheeseen huutelet vain puskista joutavia herää vain kysymys mikä saa avaamaan suun kun ei ole mitään asiaa?


    • Kärsämäen_tapaus

      Jos en väärin muista tämän samaisen viljelijän jolta meni vasikoita suden suuhun oma henki meinasi lähteä oman koiran toimesta joka samaisesta syystä käsittääkseni jouduttiin lopettamaan? Tiedän lapsiakin jotka ovat koirien hampaisiin kärsämäessä joutuneet mutta en kerro nimiä.

      Edellinen kommentti Horttanaiselle joka kaipasi suhteellisuudentajua.

      • Ilmoitus-lähti

        "Viesti rikkoo tai kehottaa rikkomaan Suomen lakia, tai sisältää loukkaavaa sisältöä"

        Ei liipasinhullut sinun neuvojasi tarvitse salakaatamiseen. Sulan saavat hattuun ja retosteltavaa kun moisen sankariteon tekevät jäämättä kiinni. Susi on siinä mielessä kiitollinen tapettava ettei se käy karhun tavoin päälle jos ensimmäinen laukaus vain haavoittaa. Joka talvi suuret valkoiset metsästäjät istuu käräjillä mentyään talvipesään karhua tappamaan. Ei mene aina kuin strömsössä ja herätetty/haavoitettu karhu käy päälle. Sitten jahdataan poliisien kanssa haavoitettua karhua joka on todellinen uhka ihmiselle. Joskus riittää näköhavainto tappamiseen joskus häädetään korpeen korpilaki vaihtelee alueettain ja tapauskohtaisesti.


      • petoainauhka

        Mikä ed. on loukkaavaa tai kehottaa rikkomaan Suomen lakia?
        Peto elukan SAA ampua esim. metsästäjä kun peto käyttäytyy metsästäjää kohtaan metsässä uhkaavasti. Katso lakikirjojas tarkemmin.


      • 8plus9

        Miten minusta tuntuu että sama riistanvalvoja repii pelihousunsa jos joku ampuu esim. rauhoitetun metson? Sympatiat lajien säilymiseen ja kantojen kasvamiseen löytyy kaikkien muiden lajien kohdalla paitsi petojen. Riistakantoja kasvatetaan jotta tapettavaa riittää ja tuodaan lisäleja jotta tapettavaa riittää vieläkin enemmän. Sekään ei riitä vaan mennään vaikka viroon ampumaan lajeja joita ei täältä löydy ja jonka eläinkanta on huomattavasti runsaampi vaikka pinta-ala on paljon mitättömämpi.

        On se kumma miten ihmiset kuitenkin sienten ja marjojen perässä uskaltaa mennä syvälle metsään mutta lapset pitää taksilla kuskata kouluun jos joku näkee suden? Johtuisiko se siitä, että lähiö koirineen on ympäristönä paljon vaarallisempi ihmiselle kuin korpimetsä PETOeläimineen?


      • tunjuntti

        Miten tyhmä sinä olet? Kerrot edellä kuinka valvoja antoi ohjeet kuinka välttyä salakaadon seuraamuksilta jos peto tulee IHMISASUTUKSEN LÄHEISYYTEEN ja nyt hyppäsit jo METSÄÄN ja hyökkäyksiin ihmisiä kohtaan. Sinä kerroit edellä kuinka peto pitää aina ampua mikä on suorastaan velvollisuus kun sen näkee oli lupia tai ei ja oikeudelliset ongelmat (salakaato ilman lupia) vältetään yksinkertaisesti kertomalla kuinka peto käyttäytyi uhkaavasti. SInä hyvin selkeästi yllytit rikkomaan metsästyslakeja yllyttämällä tappamaan peto aina kun siihen tilaisiuus tulee oli syytä tai ei, oli lupia tai ei.


      • 1214
        nainontilanne kirjoitti:

        http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/susikanta-ei-todellakaan-ole-tassa-maassa-vaarantunut/2119692?pwbi=c4f46a81feb1e4c0340976dc93628362

        Kirjoittajan oma kanta paistaa läpi mutta noin sen pitää mennä. Häirikkösusilta nirri pois ja näiltä liipasinhulluilta pelkureilta jotka ampuu kaikkea mikä liikkuu aseenkantoluvat ja pyssyt pois loppuiäksi. Esimerkkinä nimimerkki : petoonainauhka joka pitäisi ohjata pakkohoitoon ympäristölle vaarallisena.
        Häirikkösusienkin kohdalla on sellainen ongelma ettei tuotantoeläimien kimppuun käynyt susilauma opi ihmistä kiertämään jatkossakaan jos yksi laumasta ammutaan umpikorvessa kaukana ihmisasutuksista kostona vierailusta lehmihaassa. Vai kuka väittää että muu lauma miettii että voi vittu ei olisi pitänyt käydä sitä vasikkaa syömässä laitumelta pari kuukautta sitten kun nyt lähti yhdeltä laumanjäseneltä henki voi voi? Pitääpä seuraavalla kerralla katsoa tarkemmin onko saaliilla korvamerkit vai ei ettei tule sanomista.
        Ihmistä se susi pelkää nyt ja tulee aina pelkäämään mutta susi joka ei syö on entinen susi. Susi joka ei vastaavasti ihmistä pelkää ei muuta kuin soittoa perään niin tulen itse ampumaan.


    • mts1

      (salakaato ilman lupia) em mahdollisuutta en ole ennen kuulukkaan, mistä noita lupia saa ja palijoko maksaa

      • siinä.toinen.tohelo

        tiedät helvetin hyvin kuinka salakaatoon metsästäjä saa luvan itseltään ja useinmiten myös hyväksynnän uroteolle häntä ihailevilta metsästyskavereilta riippuen kohteesta. Ei maksa mitään jos et jää kiinni. Vittuako viisastelet itsestään selvässä asiassa?


      • mts1
        siinä.toinen.tohelo kirjoitti:

        tiedät helvetin hyvin kuinka salakaatoon metsästäjä saa luvan itseltään ja useinmiten myös hyväksynnän uroteolle häntä ihailevilta metsästyskavereilta riippuen kohteesta. Ei maksa mitään jos et jää kiinni. Vittuako viisastelet itsestään selvässä asiassa?

        noo koo alakoo kuumenee, nii aattelin huumorii, vaan ee pitäs bessaa liekkeihin...eletäähä etiäpäin, kyllä se siitä luonto puolesa pitää ja me luonnosta


      • etelänhedelmä
        siinä.toinen.tohelo kirjoitti:

        tiedät helvetin hyvin kuinka salakaatoon metsästäjä saa luvan itseltään ja useinmiten myös hyväksynnän uroteolle häntä ihailevilta metsästyskavereilta riippuen kohteesta. Ei maksa mitään jos et jää kiinni. Vittuako viisastelet itsestään selvässä asiassa?

        Suomi on täynnänsä inhottavia, ällöttäviä viherpuna aivokääpiöitä, jotka syövä minun pöydästäni ....ilmiantavat naapureitaan ihan piruuttaan paistatallakseen sitten omahyväisinä suurina luonnonystävinä, vaikkeivat älyä todellisuudessa asiasta mitään älyllisellä tasolla...tunnetasolla meuhaavat....todellisuuden taju on jäänyt yliopistoon jossa yritettiin kehittää itseään, mutta kehitys on pysähtynyt ja aivot ovat homehtuneet punavihreään homeeseen....se on todellinen! Punavihreät ovat kehittymätön luonnon vara jota ei yhteiskunta tavitse.


      • mts1
        siinä.toinen.tohelo kirjoitti:

        tiedät helvetin hyvin kuinka salakaatoon metsästäjä saa luvan itseltään ja useinmiten myös hyväksynnän uroteolle häntä ihailevilta metsästyskavereilta riippuen kohteesta. Ei maksa mitään jos et jää kiinni. Vittuako viisastelet itsestään selvässä asiassa?

        kooetaha raaaooohoottua


      • sudetkumoonheti

        Hyvä havainto.....jatkakaa!


      • hienostisanaltua
        etelänhedelmä kirjoitti:

        Suomi on täynnänsä inhottavia, ällöttäviä viherpuna aivokääpiöitä, jotka syövä minun pöydästäni ....ilmiantavat naapureitaan ihan piruuttaan paistatallakseen sitten omahyväisinä suurina luonnonystävinä, vaikkeivat älyä todellisuudessa asiasta mitään älyllisellä tasolla...tunnetasolla meuhaavat....todellisuuden taju on jäänyt yliopistoon jossa yritettiin kehittää itseään, mutta kehitys on pysähtynyt ja aivot ovat homehtuneet punavihreään homeeseen....se on todellinen! Punavihreät ovat kehittymätön luonnon vara jota ei yhteiskunta tavitse.

        joojoojooo ooot oikiassa ootoootooot


      • 234567789
        mts1 kirjoitti:

        noo koo alakoo kuumenee, nii aattelin huumorii, vaan ee pitäs bessaa liekkeihin...eletäähä etiäpäin, kyllä se siitä luonto puolesa pitää ja me luonnosta

        Sinun luontoarvot ovat taloudellisia. Mistä vetoa olet tyypillinen metsäviljelijä joka tuottaa broileripuuta teollisuuden tarpeisiin maksimaalisella kasvuhyödyllä tuotollisista syistä?

        Ja miten vitussa kaikki haapaveden irrallaan olevat hullut ja sekopäät tänne tiensä taas löysi?


      • Ilmastonlämpeneminen
        mts1 kirjoitti:

        noo koo alakoo kuumenee, nii aattelin huumorii, vaan ee pitäs bessaa liekkeihin...eletäähä etiäpäin, kyllä se siitä luonto puolesa pitää ja me luonnosta

        Juuri eilen oli televisiossa ohjelmaa kuinka hyvin ihminen on luonnosta huolta pitänyt.


      • dkdjfu
        Ilmastonlämpeneminen kirjoitti:

        Juuri eilen oli televisiossa ohjelmaa kuinka hyvin ihminen on luonnosta huolta pitänyt.

        noh, uskonto se on tuokin.


      • veenni

        Uskoo ken haluaa.


    • mts1

      nostakee persetä tietsikaltanne ja kahtokee ulos syökö susss pöydästänne

      • kurkkijasss

        ei syö, ovat pidennetyllä kaffetunnilla


      • mamususiko

        Vai istut sinä tietokoneesi päällä (ilmankos sinun jutut ovat ihan perseestä) minkä lisäksi katat ruokapöydän ulos susille mitä menet seuraamaan sisälle ikkunasta käsin?? Sitä se virikeköyhä ympäristö teettää. Uusavuttomuutta


    • 543hhgg

      Törkein, ajattelemattomin kommentti jonka olen kuullut oli sellainen että sudet pitää tappaa kun ne tappaa hirviä. Niin tekee ihmisetkin ja laittaa sarvet seinille. Mitä useampi piikki sitä suuremmasta urotyöstä on kyse.
      Mitä enemmän ihmiset tappaa susien ravintoa sitä suuremmalla todennäköisyydellä susi ajautuu etsimään ravintonsa maatilojen tuotantoeläimistä.

      • reviiritselviksi

        justiisa ja siksi on susjia ammuttava


      • reviiritselviksi kirjoitti:

        justiisa ja siksi on susjia ammuttava

        minullahii on 19 piikkinen seinällä ja siinä 2 suskarvahattua, kompssia kameraa ja busssollini ja prismaa, onkia ja uistinta jaa kahet suskarvakinttaat


      • 1w11

        Pitäähän se merkki olla seinällä hirvikannan parhaat geenit omaavan yksilön tappamisesta muistuttamassa kuinka em:lla tavalla valioyksilöiden sijaan kantaa jatkaa heikot urokset heikolla geeniperimällä. Onneksi maailma on muuttunut. Jopa osa metsästäjistä ovat niin valistuneita että valikoivat saaliikseen sitä heikointa kantaa eikä niitä kuningasyksilöitä. Sama ajatusmaailma kuin susilla yms. pedoilla. Heikot jaloista pois (helpot saaliit) ja jäljelle jätetään terveet yksilöt.
        Kait siellä sarvissa roikkuu muutama pantakin muistona pantasusien salakaadoista villanuttuja muiluutetuista viherpiipertäjistä turbaaneja maasta ajetuista mamuista ja keskustan viiri johon on pyyhitty perse? Minä luulen ettei sinun kohdalla 19 piikkiä riitä kuin alkuun jos niille pitäisi saada roikkumaan kaikki asiat joita sinä sydämmesi pohjasta vihaat sen verran negatiivisesta tapauksesta on kyse?
        Miksi niissä piikeissä ei roiku minkkiloukkuja yms. suomeen luontoon kuulumattomien pienpetojen pyydyksiä jotka rokottaa esim. metsä- ja vesilintukantojen pesueita valtavissa määrin? Semmosille metsämiehille minä nostan hattua. Kuten monelle muullekkin metsästäjälle liipasinhullut on sitten asia erikseen jotka pilaavat kaikkien metsästäjien maineen nollaten kaiken hyvän työn suomen villieläinkantojen eteen tehdyn työn muiden metsästäjien toimesta. Juuri ne, jotka sorsastuksen tms. aloituspäivänä ajavat kaljakorin kanssa ruokintapaikkojen viereen helpon saaliin toivossa. Juuri ne, jotka saaliitta jäädessään turhautuneita purkavat vitutuksensa ampumalla kaikkea mikä liikkuu. Kissat, varikset, pöllönpoikaset tai haukanpesä kaikki käy. Jos ei näy edes harakkaa johon harjoittaa metsästystaitojen kehittämistä liikennemerkitkin käy paremman puutteessa.


      • puhallettavanukkesängyna
        metsamaapv1 kirjoitti:

        minullahii on 19 piikkinen seinällä ja siinä 2 suskarvahattua, kompssia kameraa ja busssollini ja prismaa, onkia ja uistinta jaa kahet suskarvakinttaat

        Vaan eipä ole sinulla esillä täytettyä karhua ilman hampaita?

        Rajan takaa tullut venäläisen sirkuksen karhu. Oikein ihmisystävällinen sattuneesta syystä. Yhtä ystävällinen kuin edelleen venäjän puolelta suomeen tulevat kesyt tarhasudet jotka ei pelkää pätkääkään ihmisiä verraten villisusiin joita aniharha onnistuu edes näkemään koska se luikkii karkuun jo haistaessaan ihmisen. Sama juttu koirasusien kanssa joita ei erota villisudesta muutoin kuin siitä, ettei sekään pelkää ihmistä.


    • nimmareille 1w11 ja buhallettavabarbara;
      1w11 on oikein hyvä kirjoittamaan, edellinen vuodatus kai tuli kokemuksesta metsästää ja ampua kaikkea liikkuvaa", minkin loukkukin minulla löytyy sudenraudat löyty ja v1950 vuonna ukkini kanssa pyydettiin metsoja loukulla, arvoisalle barbaralla iloitsevalle joudun myöntämään tappio ja häviölle, karhun karvaakaan ei ole, karhu on asustannut vuosikymmeniä lähimmillään yhden kesän kölli 400 metriä pihasta, väistelimme toisiamme eräaamuisin kun lähdin metsälle, makkuupaikalle jätti "karhuni mustikka-muurais- männyn neulasd-piikki paskan merkiksi ja väisti hieman reitistäni "oikealle, ko karhu tunsi jo polkuni ja väisti antaen minun mennä polkuani buustereillani edemmäksi, vaimolleni oli taputtanut tassujaan kun vaimo poimi puolukkaa vaatimattomasti 2700 kg sinä syksynä, joten "harmoonista on ollut karhujen kanssa, vsta 1961 olen lahdannut pienriistaa "tarpeeksi, enää en metsästä kuin ...

    • koirasusiako

      " 3456789

      3.9.2015 13:55

      Karhun hampaisiin joutuu vuosittain ihmisiä suden ei ensimmäistäkään mutta suden salakaato ei sinua edellisessä viestissä haitannut pelkkä karhupennun tappo sai sympatiat??"

      Suden salakaadosta en mielestäni kirjoittanut, se on sinun tulkintasi.
      Suden saa ampua esim. metsässä metsästäjä jos se käyttäytyy uhkaavasti metsästäjää kohtaan. Silloin siihen on lupa ja virallinen lupa.
      Karhunpentu on sympaattinen eläin suorastaan "söpö" jota en ampuisi edes luvan kanssakaan ja niiden ampujilta jotka vielä itseään metsästäjäksi kutsuvat pitäisi ottaa kaikki luvat pois ikuiseksi ajoiksi.UGH. Tiedän tapauksen jossa karhu ammuttiin sillä luvalla ja virallisesti kun kävi ihmisen päälle ja raateli aika pahasti, kuvat tapahtumasta oli todisteena kuvaajalla myös tapahtuma hetkestä ja tilanteesta, oli muuten karmen näköistä jälkeä kun miehen päänahkakin lerpatti sivulla kun karhu jatkoi hyökkäystään...PS.löydätkö kyseisen luontokirjan jossa kuvat esiintyy, Suomalainen tekijä ja tapahtui Suomessa???

      • piipaapiipaapiipaa

        Vastasit viestiin jossa sinulle jo kerrottiin kuinka et kiinnittänyt huomiota susien salakaaton millään tavalla vaan sympatiasi kohdistui yksinomaan karhunpentuun. Kiitos kun toistit saman asian tulkiten sen tavalla joka ei itselle edes aukea niin syvältä mielen syvistä synkistä lokeroista se oli kaivettu.

        Kerro YKSI esimerkki tilanteesta jossa susi on metsässä käyttäytynyt metsästäjää kohtaan agressiivisesti YKSI? Mitä vittua sinä sinne metsään taas eksyit koska neuvoit tappamaan sudet ihmisten asuinympäristön läheisyydessä aina kun tilaisuus siihen tulee johon lisäsit kuinka seuraamuksilta välttyy kun vain muistaa satuilla jälkikäteen että peto käyttäytyi agressiivisesti joka riittää selitykseksi salakaadolle mikä on kuningasluokan paskapuhetta.

        "petoonainauhka
        3.9.2015 12:34
        Riistan valvojan neuvo oli seuraava kun juteltiin peto-eläimistä ihmisasutuksen läheisyydessä sekä niiden tekemistä vahingoista ja mahdollisesti tulevista tapahtumista. Peto eläimen saa ampua ja se on metsästäjän velvollisuus kun vain muistatte, että se petoeläin käyttäytyy aina uhkaavasti niin välttyy mahdollisilta seuraamuksilta. Siis ampukkee pois vaan pedot kun mahdollisuus tulee."

        Sympaattinen on sudenpentukin suorastaan "söpö" jota et ampuisi edes luvan kanssa jne. Mitä nyt kasvaessaan se muuttuu pimeyden voimaksi joka pitää hävittää aina kun tilaisuus tulee vastaan sinua lainatekseni..

        Kukkapuskan kanssako sen karhun olisi pitänyt metsästäjä ottaa vastaan joka oli tullut hänet tappamaan? Jokainen karhun metsästykseen osallistuja tiedostaa vaarat mitä karhun metsästykseen tulee mutta sinä onnistuit kääntämään saaliin itsepuolustautumisenkin karhun syyksi hoh hoijjaa..No en tiedä ko. luontokirjaa mutta kuten viestissä johon vastasit siinä jo kerrottiin kuinka karhun hampaisiin joutuu vuosittain ihmisiä joten missä se uutinen oli?


      • koirasusiako

        Itsehän tuossa neuvot salakaatajia satuilemaan jälkikäteen, mitä nää höpäjät???. Mainitsemani karhun ampuminen oli luontokuvausta tehneen ihmisen ns. pakko tilanne pelastaa kaverinsa henki, eivät edes olleet metsästämässä vaan kuvaamassa ja asekin oli kaiken varalta mukana ja osaaminen käyttää sitä. Luontoa kuvaavat tietävät vaarat myös metsässä ja osaavat myös varautua niihin. Pitäisikö pihapiiriin tuleville susille ensin ojentaa kukkapuskat ennekuin pureskelevat ihmislapsia tai pihapiirin eläimiä?


      • pi----pa

        Vittuilua vertauskuvan kautta joka perustui sinun kannanottoihin minkä myös hyvin selvästi toin esille piste.

        Noinhan ne aina tahtoo mennä. Ei oltu metsällä vaan viattomasti hiihtelemässä suomen kauniissa luonnossa (aseiden ja lapioiden kanssa) kun karhu ihan syyttä suotta hyökkäsi yllättäen kimppuun pesästään (joka oli hetkeä aikaisemmin kaivettu auki karhun tappaminen mielessä). En jaksa enää toistaa kuinka KARHU käy ihmisen päälle vuosittain.
        En usko että suomalaiset luontokuvaajat aseiden kanssa kyttää kuvattaviaan muualla sitä kyllä tapahtuu ja ihan syystä. Haaskalla suomalaiset luontokuvaajat pääasiassa niitä karhuja ja ahmoja odottavat kopeissaan suojassa uskaltamatta pieraista ettei karhu haista. Suomalaiset luontokuvaajat kun opettelevat hiukan jopa lajituntemusta ennen kuvausretkiä minkä perusteella he eivät ryömi karhunpesään niitä kuvia ottamaan iloisesta perhetapahtumasta kun karhuemo on saanut jälkeläisiä tms.

        Miten tyhmä sinä olet vai onko sinun lähimuistisi todella noin huono? Älä nyt saatana mene susille kukkia ojentamaan käyttäydy omien ohjeidesi mukaisesti ja tapa siihen paikkaan ja kerro sitten miten susi käyttäytyi uhkaavasti ja vittuili siitä miten pieni pili sinulla on joka sinun sanojesi mukaan oikeuttaa salakaatoon ja sillä välttää myös korvausvelvoitteet yms.
        Paska juttu mutta sinä et saa tappaa edes koiraa vaikka se söisi sympaattisen ja suorastaan "söpön" 2 vuotiaan saparopäisen tytön. Viranomaisten päätöksellä ne ihmisten kimppuun käyneet koirat aina lopetetaan sama koskee susia. Teoriassa. Pelko on mielenkiintoinen aihe neuroottinen pelko on jo vakavempi asia ja senhän sinä tiedät omasta kokemuksesta.


      • koirasusiako
        pi----pa kirjoitti:

        Vittuilua vertauskuvan kautta joka perustui sinun kannanottoihin minkä myös hyvin selvästi toin esille piste.

        Noinhan ne aina tahtoo mennä. Ei oltu metsällä vaan viattomasti hiihtelemässä suomen kauniissa luonnossa (aseiden ja lapioiden kanssa) kun karhu ihan syyttä suotta hyökkäsi yllättäen kimppuun pesästään (joka oli hetkeä aikaisemmin kaivettu auki karhun tappaminen mielessä). En jaksa enää toistaa kuinka KARHU käy ihmisen päälle vuosittain.
        En usko että suomalaiset luontokuvaajat aseiden kanssa kyttää kuvattaviaan muualla sitä kyllä tapahtuu ja ihan syystä. Haaskalla suomalaiset luontokuvaajat pääasiassa niitä karhuja ja ahmoja odottavat kopeissaan suojassa uskaltamatta pieraista ettei karhu haista. Suomalaiset luontokuvaajat kun opettelevat hiukan jopa lajituntemusta ennen kuvausretkiä minkä perusteella he eivät ryömi karhunpesään niitä kuvia ottamaan iloisesta perhetapahtumasta kun karhuemo on saanut jälkeläisiä tms.

        Miten tyhmä sinä olet vai onko sinun lähimuistisi todella noin huono? Älä nyt saatana mene susille kukkia ojentamaan käyttäydy omien ohjeidesi mukaisesti ja tapa siihen paikkaan ja kerro sitten miten susi käyttäytyi uhkaavasti ja vittuili siitä miten pieni pili sinulla on joka sinun sanojesi mukaan oikeuttaa salakaatoon ja sillä välttää myös korvausvelvoitteet yms.
        Paska juttu mutta sinä et saa tappaa edes koiraa vaikka se söisi sympaattisen ja suorastaan "söpön" 2 vuotiaan saparopäisen tytön. Viranomaisten päätöksellä ne ihmisten kimppuun käyneet koirat aina lopetetaan sama koskee susia. Teoriassa. Pelko on mielenkiintoinen aihe neuroottinen pelko on jo vakavempi asia ja senhän sinä tiedät omasta kokemuksesta.

        Ethän sinä osaa edes vittuilla, höpsö.
        Aivoluteilusi on merkki vakavasta mielentilan häiriöstäsi, höpsö mikä höpsö.


      • jahas--

        meni pikkupojalla jauhot suuhun jälleen kerran. Miltä se tuntuu olla aina ja ikuisesti se ikuinen kakkonen, häviäjä? Onkin paljon parempi kun pysyt isojen poikien hiekkalaatikolta pois ettet aina joudu juoksemaan äidin helmoihin itkemään miten isot pojat syötti hiekkalaatikolla sinulle kissanpaskaa.


      • höpsölle
        koirasusiako kirjoitti:

        Ethän sinä osaa edes vittuilla, höpsö.
        Aivoluteilusi on merkki vakavasta mielentilan häiriöstäsi, höpsö mikä höpsö.

        Sinähän sen tiedät, koska ne sinulle on kissan paskaa syöttänyt? Yritä pinnistellä vaikka otsikon aiheessa, vai kakkosen immeisiä oletkin, hyi olkoon.


      • KOPIOKONEELLE

        kopiokoneelle
        3.9.2015 11:43
        Sen perusteella että käyt kirjoittamassa tuon saman viestin eri muodoissaan jokaiseen avaukseen hoidon tarpeessa olet yksinomaan sinä itse. Mikä se saa "osallistumaan" keskustelupalstalle tuollaisilla viesteillä joissa et ota koskaan mitään kantaa mihinkään aiheeseen? Sinä se tässä puolustuskyvyttömin tapaus olet kun et pysty edes ottamaan kantaa mihinkään aiheeseen huutelet vain puskista joutavia herää vain kysymys mikä saa avaamaan suun kun ei ole mitään asiaa?


      • kyyyllä
        jahas-- kirjoitti:

        meni pikkupojalla jauhot suuhun jälleen kerran. Miltä se tuntuu olla aina ja ikuisesti se ikuinen kakkonen, häviäjä? Onkin paljon parempi kun pysyt isojen poikien hiekkalaatikolta pois ettet aina joudu juoksemaan äidin helmoihin itkemään miten isot pojat syötti hiekkalaatikolla sinulle kissanpaskaa.

        on siinä taas"aivotoimintaa"Naurattaa.


    • "Suden saa ampua esim. metsässä metsästäjä jos se käyttäytyy uhkaavasti metsästäjää kohtaan. Silloin siihen on lupa ja virallinen lupa."

      ei riitä väitämä "uhkaava tilanne" suden "omalla luvalla" ampumiseen, konkreettista , fyysistä "näyttöä pitää olla", väittämä ei oikeudessa ilman em näyttöä riitä, saletti on niin.

      • bertyuiu

        Näinhän se menee mutta millä sinä näiden hullujen päät käännät jotka eivät edes kotisohvaltaan siwaa syvämmälle korpeen uskaltaudu? Tuolla horttanaisellakin varmaan jokin räksyttävä ihmisen luoma irvikuva koirasta joka on jalostettu myös sudesta. Ero edellisten välillä lähinnä se että susi pelkää ja karttaa ihmistä koira ei ja käy siitä samasta syystä esim. lasten kimppuun mutta se ei näitä moraalimarttoja haittaa kun susi on paha vaikka ei ihmisen päälle käy ja koiran raadellessa lapsen se on koiranomistajan vika ei koskaan koiran.


    • Horttanainen

      Ei pojat hättäillä. Vaalan niskaan soppii vielä susipantoja entisten lisäksi.

      • jatka.ole.hyvä

        Juuri tämän päivän lehdessä oli juttua kuinka esim. lakien rikkomiseen ohjaaminen esim. somessa on jatkossa tuomittava rikos


      • 6754321

        Susien pantaseuranta netissä lakkautettiin samasta syystä mihin edellä viitattiin. Alkoi katoamaan pantasusia kun salakaatajat hyödynsivät turhan ahkerasti tietoja missä sudet liikkuivat minkä takia ao:t sivut lakkautettiin. Sinne meni se arvokas tieto esim. maanviljelijöiltä ja nyt "kiitos" salametsästäjjien yksikään maanviljelijä ei voi käydä netissä katsomassa minne ei kannata esim. lampaita tai hiehoja viedä laitumille pantaseurannan perusteella. Katse peiliin mitä pantasusien salakaadoilla saavutettiin ko. asiayhteydessä. Todella fiksusti pelattu

        Mitä jos minä alan "harrastamaan" teidän suosimaa omankäden oikeutta luvitta ampuen jatkossa kaikki sudet ja huom. koirat jotka ilmestyy pihapiiriin tai käy lahkeeseen kiinni omistajan pihoista kulkiessani julkisilla teillä tai vaikka maastossa? Vai pitäisiköhän minun siirtyä myrkyttämiseen joka loppui pääasiassa siitä syystä että niiden uhriksi joutui koirat ei sudet? Te ruokitte sitä yleiskäsitystä että omankäden oikeus on oikeutettua suorastaan kansalaisvelvollisuus. Jatkakaa samalla mallilla jos itsesuojeluvaistoa ei ole sen vertaa että somessa ohjaatte muita luvatta metsästämiseen oikein neuvojen kanssa joilla oikeudelliset vastuut ovat vältettävissä. Pahempia rikollisia te olette kuin viherpiipertäjät joiden ääripään aktiivit tärvelee esim. kattutarhoja tms. Paljon pahempia
        Luvatta kalastuksesta napsahtaa jo pikkupojille satasen rikesakko Sipilän pitäisi nostaa luvatta metsästämisen sakkoja samalla tavalla niin johan tulisi suoli kuntoon kun valtion kassa karttuisi jokaisesta salakaadosta. Korjaan suomi kuntoon. Ei metsästäjät sutta pelkää ainostaan kiinnijäämistä salakaadosta ja siitä aiheutuvia taloudellisia menetyksiä ja mikä pahinta, mahdollista aseiden menettämistä. Susi tappaa ravinnokseen ihminen pääasiassa huviksi ja harrastukseksi.


      • N-O-S-T-O
        6754321 kirjoitti:

        Susien pantaseuranta netissä lakkautettiin samasta syystä mihin edellä viitattiin. Alkoi katoamaan pantasusia kun salakaatajat hyödynsivät turhan ahkerasti tietoja missä sudet liikkuivat minkä takia ao:t sivut lakkautettiin. Sinne meni se arvokas tieto esim. maanviljelijöiltä ja nyt "kiitos" salametsästäjjien yksikään maanviljelijä ei voi käydä netissä katsomassa minne ei kannata esim. lampaita tai hiehoja viedä laitumille pantaseurannan perusteella. Katse peiliin mitä pantasusien salakaadoilla saavutettiin ko. asiayhteydessä. Todella fiksusti pelattu

        Mitä jos minä alan "harrastamaan" teidän suosimaa omankäden oikeutta luvitta ampuen jatkossa kaikki sudet ja huom. koirat jotka ilmestyy pihapiiriin tai käy lahkeeseen kiinni omistajan pihoista kulkiessani julkisilla teillä tai vaikka maastossa? Vai pitäisiköhän minun siirtyä myrkyttämiseen joka loppui pääasiassa siitä syystä että niiden uhriksi joutui koirat ei sudet? Te ruokitte sitä yleiskäsitystä että omankäden oikeus on oikeutettua suorastaan kansalaisvelvollisuus. Jatkakaa samalla mallilla jos itsesuojeluvaistoa ei ole sen vertaa että somessa ohjaatte muita luvatta metsästämiseen oikein neuvojen kanssa joilla oikeudelliset vastuut ovat vältettävissä. Pahempia rikollisia te olette kuin viherpiipertäjät joiden ääripään aktiivit tärvelee esim. kattutarhoja tms. Paljon pahempia
        Luvatta kalastuksesta napsahtaa jo pikkupojille satasen rikesakko Sipilän pitäisi nostaa luvatta metsästämisen sakkoja samalla tavalla niin johan tulisi suoli kuntoon kun valtion kassa karttuisi jokaisesta salakaadosta. Korjaan suomi kuntoon. Ei metsästäjät sutta pelkää ainostaan kiinnijäämistä salakaadosta ja siitä aiheutuvia taloudellisia menetyksiä ja mikä pahinta, mahdollista aseiden menettämistä. Susi tappaa ravinnokseen ihminen pääasiassa huviksi ja harrastukseksi.

        "Susien pantaseuranta netissä lakkautettiin samasta syystä mihin edellä viitattiin. Alkoi katoamaan pantasusia kun salakaatajat hyödynsivät turhan ahkerasti tietoja missä sudet liikkuivat minkä takia ao:t sivut lakkautettiin. Sinne meni se arvokas tieto esim. maanviljelijöiltä ja nyt "kiitos" salametsästäjjien yksikään maanviljelijä ei voi käydä netissä katsomassa minne ei kannata esim. lampaita tai hiehoja viedä laitumille pantaseurannan perusteella. Katse peiliin mitä pantasusien salakaadoilla saavutettiin ko. asiayhteydessä. Todella fiksusti pelattu"
        ________________

        Siinä ajattelemisen aihetta. Kuvitelkaa tilanne jossa jokainen voisi katsoa tietokoneesta joka usealla on jo kännykässä missä liikkuu susia? Kuvitelkaa ihan oikeasti mitä tarkoittaisi jos esim. jokaisen lauman alfat pannoitettaisiin. Silloin jokaisen lauman reviirit, niiden liikkeet ja päivittäiset siirtymät ja sijainnit tiedettäisiin jolloin petoviha saisi ihan uudet piirteet kun valvonta ja mahd. vaadittavat ennakoivat tai ajankohtaiset toimenpiteineen olisivat ihmisten käsissä. Yksittäiset harhailijat ja varsinkin venäjän "laittomat rajanylittäjät" onkin sitten jo asia erikseen. Kuvitelkaa. Tietokoneen kartalta näkyisi jos/kun sudet tulee asutuksien tai laidunmaiden tms. läheisyyteen ja onnettomuudet olisivat estettävissä tai niihin osattaisiin ainakin varautua. Häirikkösusien kohdalla ne olisi jopa naurettavan helppo kohdistaa oikeaan yksilöön ja vielä helpompi pyytää. Mikä parasta pelko olisi pois.


      • n-o-s-t-o

        Tarkennuksena ei pelko kokonaan olisi pois mutta se olisi hallittavissa kun yllätysmomentti olisi poissuljettu.


      • r2312

        Valtaosa tähän viestiketjuun osallistuneista on juuri niitä, jotka käy kippaamassa kaatopaikkakuormansa metsätien varteen ja luontoarvot alkaa kiinnostamaan vasta siinä vaiheessa kun tuulimyllyn meteli häiritsee loman viettoa kesämökillä tai kun mökin rantavedessä ei voi uida maatalouden aiheuttaman rehevöitymisen tms takia tai kun mökin viereinen metsä aiotaan hakata alas metsäkoneilla tai suo mökin vieressä aiotaan muuttaa turvesuoksi. Kyllä silloin huudetaan pää punaisena puhdaan luonnon puolesta ja maanviljelijöiden rehupaalitkin vaaditaan siirrettäväksi pois maisemaa pilaamasta jne. ettei luontokokemus vain häiriintyisi.
        Pannat susien kaulaan mutta sillä parannuksella että panta tunnistaa pulssin sammumisen jolloin salakaatajan kiinnijääminen olis huomattavasti nykyistä todennäköisempää. Muuten liipasinhullut käy niittaamassa jokaisen pantasuden jonka lähelle autolla pääsee. Rajansa se on tappamisen himollakin ja ainahan voi jäädä odottamaan että susi tulee kartalla sopivalle alueelle mistä se on helppo käydä poimimassa.


      • jotka.käy.kippaamassa

        jätepussit tienvarsi pönttöihin


    • make...vaan

      Susia on aina ollut ja tulee olemaan. Totuus on, ei susista ihmiselle ole haittaa. Ei susi ihmiseen hyökkää, korkeintaan lemmikkieläimiin, lampaisiin ja koiriin, myös laidunkarjaan. Ei sussia tarvitse ihmisen pelätä. Ennemmin pitäisi olla varuillaan, ettei törmää karhuun, varsinkaan jos karhulla on pennut. Karhuemon ja pentujen kohtaaminen, sitä kukaan haluaa kohdalleen metsässä.

    • lupustimidus

      No ompa Kärsämäessä susia

    • lupiahaetaan

      Kotimaa 4.9.2015 klo 15:41
      Riistapäällikkö: Maatiloja piinaavat häirikkösudet poikkeuksellisen rohkeita
      Pohjois-Pohjanmaan eteläosan maatiloilla tuhoja tehneille susille haetaan kaatolupia. Riistapäällikön mukaan suden kaataminen on kuitenkin erittäin vaikeaa kesäaikaan.


      susi silmät
      Kärsämäella haetaan lupaa susien kaatoon. Sievin alueelle on jo myönnetty yksi poikkeuslupa. Kuva: Yle
      Sievin Jyringissä toistakymmentä lammasta elokuun lopussa raadellut susi tai sudet ovat poikkeuksellisen rohkeita, sanoo riistakeskuksen riistapäällikkö Keijo Kapiainen.

      – Susi tai sudet ovat olleet todella pelottomia, kun ovat käyneet useita kertoja samalla tilalla, Kapiainen toteaa.

      Susia tutkiva riistakeskuksen tutkija Samuli Heikkinen arvelee, että kyseessä saattaa olla nuori susilauma.

      – Nuoret laumat ovat usein hanakoita aiheuttamaan vahinkoja. Sievin tapauksessa tällaisesta on viitteitä, Heikkinen sanoo.

      Kaatolupia myönnetään yleensä yksi kerrallaan

      Sievin alueelle riistakeskus on jo myöntänyt poikkeusluvan yhden suden kaatoon.

      Myös Kärsämäen riistanhoitoyhdistys on hakemassa parhaillaan lupia susien kaatoon. Syyskuun alussa sudet tappoivat kärsämäkisellä tilalla kolme vasikkaa ja ajoivat kymmenpäisen karjan karkuteille.

      Yhdellä luvalla lähdetään liikkeelle, mutta se ei estä sitä, ettemmekö voisi myöntää myös lisää lupia.
      – Keijo Kapiainen
      – Harkinnassa on, että haemmeko lupaa peräti kahden suden kaatoon, sanoo Kärsämäen riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtaja Juha Ruotsalainen.

      Riistapäällikkö Keijo Kapiainen sanoo, että poikkeuslupa myönnetään ensisijaisesti yhden suden kaatoon.

      – Jo yhden suden ampumisella voi olla vaikutus lauman käyttäytymiseen niin, että sen ihmisarkuus lisääntyy.

      – Vahinkoperusteisia kaatolupia emme ole toistaiseksi antaneet isommalle määrälle susia. Yhdellä luvalla lähdetään liikkeelle, mutta se ei estä sitä, ettemmekö voisi myöntää myös lisää lupia, jos lauman ihmisarkuus ei lisäänny, sanoo Kapiainen.

      Jahti vaikeaa kesäkeleissä

      Kapiaisen mukaan suden kaataminen on kesäaikaan erittäin vaikeaa. Sulan maan aikaan luvista jää hänen mukaansa käyttämättä 99 prosenttia.

      – Tosin Sievi-Kalajoki-alueella niin sanottu kyttäyspyynti saattaa onnistua, koska rohkeat sudet ovat käyneet kahdella tilalla pariinkin otteeseen.

      Riistakeskuksen susikannan ensimmäinen väliaika-arvio valmistuu lokakuun puolivälissä.

      Susitutkija Samuli Heikkinen sanoo, että tuolloin määritellään se, missä susilaumat liikkuvat.

      – Toinen väliaika-arvio valmistuu vuoden lopussa, jolloin pitäisi olla selvillä susien yksilömäärä. Lopullisen kannan arvioinnin saamme valmiiksi ensi vuoden helmikuussa, Heikkinen sanoo.

    • Kattokaatte ettei ole tulilinjalla muita kun ampuiletten, ssis muita metsästäjiä..

    • ennenvanhaanpaapathoiti

      Missä ne Kärsämäen susiluvat viipyy.?. Onko niitä ees anottu ?.Taas pahaa jälkeä ja tuskaa eläimille . Siellä on isompaa ja pienempää sutta ollut ,kaiketi.Aikoinaan papparoiset pitivät petokannan kurissa. Ei tainnu olla suojelijoita silloin. Tämän maan näkkyy Sujet valtaavan. Eipä sitä uskalla lenkillekään pimeällä.

    • jokatalossusturkki

      tääläpäin niitä oli..

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe