Lopetin heinäkuun alussa alkoholinkäytön

Raitisnuorimies

Parikymmentä vuotta tuli juotua välillä enemmän välillä vähemmän. Vähentäminen ei ottanut onnistuakseen ja selkeitä ongelmakäytön oireita alkoi olla. Pitkään haaveilin lopettamisesta kokonaan, mutta oma tahto ei riittänyt lopulliseen päätökseen. Kun lopulta päätökseni tein marssin työpaikkalääkärin vastaanotolle ja kerroin että en oikein hallitse alkoholinkäyttöäni. Lääkärin vastaanotto oli todella rohkaiseva toisin kuin pelkäsin. Käytin antabusta noin neljä viikkoa. Lisäksi samana päivänä menin ensimmäiseen aa-ryhmän kokoukseen jossa olen käynyt pari kertaa viikossa edelleen. Vertaistuesta on ollut minulle selkeästi apua ja olen saanut puhua murheistani avoimesti. Minulle riitti kun nostin asian esiin ja kerroin ongelmastani muille. Hiljalleen olen kertonut asiasta ystävilleni, läheisilleni ja työkavereilleni kaikki ovat tukeneet vaikka naureskelua pelkäsin. Viinaa ei ole tehnyt kunnolla kertaakaan mieli ja siitä saadut hyödyt alkavat tuntua todella naurettavilta haittoihin verrattuna. Mistään muusta kuin viinasta ei ole tarvinnut luopua, mutta siitä pitää haluta luopua. Olen käynyt ravintoloissa ja istunut terasseilla. Asennoidun alkoholiin nöyrästi ja tiedostan että en sitä hallitse, siksi en siis sitä käytä. Tämä toimi minulle, eli apua saa jos sitä haluaa.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyguhijok

      Itsekin lopetin elokuun alussa ja siirryin löylykauhoitteluun.

      Vitsi vitsi, löylykauhoittelu nimittäin. Ja saattaa tuo meikäläisen alkoholinkäytön lopettaminenkin olla liioittelua, mutta ainakin tämä kuukausi on ollut tavoitteena pitää tipattomana. Haaveilen sellaisesta että jos joskus tulisikin otettua, ei se menisi taas siihen että tulee otettua joka viikonloppu, usein viikollakin. Vaikka en "kaksin käsin" olekaan ottanut. Nyt on ollut helppoa kun olen päättänyt että tässä kuussa en ota.

    • Raitis_Jukka

      Minäkin sain avun AA:sta, löylykauhoittelimme toisiamme pari tuntia ja sen jälkeen baariin olusille.

    • Eikukkahattutäti

      Alkoholi on ongelma juuri sille ihmiselle joka laskee oikeen aikaa mitä meinaa olla ottamatta. Ei se auta vittujakaan ootko kuukauden vai 10 vuotta. Jos sen tavoitteen jälkeen ottaa samaa rataa on yhtä tyhjänkanssa koko vitun ottaminen. Muutenkin hössötetään liikaa "aah vittu olin juomatta kuukauden aattele!" Siis ui jumalauta kauheeta!!!!! Mitä menetyksiä. Toki hyödyt ja tsemiä jos pystyt pysymään rajoissa sen jälkeen. Mutta valitettavasti monella yritykseksi jää. Uskokaa tai elkää.

    • Eikukkahattutäti

      *Koko vitun kuukausi tarkoitin

      • fyguhijok

        En ole kukkahattutäti minäkään, mutta kropalle ja päälle tekee hyvää välillä olla ilman alkoa. Saa nukuttua paremmin ja ylimääräisiä nesteitä ja pöhötyksiä pois kehosta, ja itsellekin on välillä hyvä katsoa että pystyykö sitä kuukautta olemaan ottamatta. Tässä se tämäkin perjantai-ilta mennyt selvinpäin, ei hassumpaa. Olisi tämä elokuu 2015 huonomminkin voinut mennä.


      • sternbach

        "En ole kukkahattutäti minäkään, mutta kropalle ja päälle tekee hyvää välillä olla ilman alkoa. Saa nukuttua paremmin ja ylimääräisiä nesteitä ja pöhötyksiä pois kehosta, ja itsellekin on välillä hyvä katsoa että pystyykö sitä kuukautta olemaan ottamatta."

        Alkoholin keskushermostoa tuhoavat elementit eivät poistu tilapäisillä raitistumisilla, vaan ne vain kumuloituvat.

        Toki terveydellisesti on hyvä olla ilman alkoholia niin pitkään kuin voi, mutta kuitenkin nautitun alkoholin kokonaismäärä ratkaisee pitkällä aikavälillä mitattuna se käyttötavoista riippumatta.

        Tutkimuksissa on havaittu (siitä on myös kliinistä näyttöä), että pitkän raittiin kauden jälkeen tulee usein kova juomakierre.

        Tällöin nollautuvat raittiusjaksosta saadut edut.

        Kaikkein varminta on olla täysin ilman alkoholia ja muita päihteitä (mukaanlukien myös keskushermostoa lamaavat tarpeettomat lääkkeet, kuten esimerkiksi bentsodiatsepiinit).


      • fyguhijok
        sternbach kirjoitti:

        "En ole kukkahattutäti minäkään, mutta kropalle ja päälle tekee hyvää välillä olla ilman alkoa. Saa nukuttua paremmin ja ylimääräisiä nesteitä ja pöhötyksiä pois kehosta, ja itsellekin on välillä hyvä katsoa että pystyykö sitä kuukautta olemaan ottamatta."

        Alkoholin keskushermostoa tuhoavat elementit eivät poistu tilapäisillä raitistumisilla, vaan ne vain kumuloituvat.

        Toki terveydellisesti on hyvä olla ilman alkoholia niin pitkään kuin voi, mutta kuitenkin nautitun alkoholin kokonaismäärä ratkaisee pitkällä aikavälillä mitattuna se käyttötavoista riippumatta.

        Tutkimuksissa on havaittu (siitä on myös kliinistä näyttöä), että pitkän raittiin kauden jälkeen tulee usein kova juomakierre.

        Tällöin nollautuvat raittiusjaksosta saadut edut.

        Kaikkein varminta on olla täysin ilman alkoholia ja muita päihteitä (mukaanlukien myös keskushermostoa lamaavat tarpeettomat lääkkeet, kuten esimerkiksi bentsodiatsepiinit).

        Aha. "Alkoholin keskushermostoa tuhoavat elementit eivät poistu tilapäisillä raitistumisilla, vaan ne vain kumuloituvat." Tuo vaatisi kyllä tarkennusta.
        Olisi ilmeisesti sittenkin pitänyt ryypätä vähintäänkin entiseen malliin tämä kuukausi, jotta olisin säästynyt tulevalta kovalta juomakierteeltä. Paitsi että omissa tutkimuksissani en ole koskaan alkanut juomaan enemmän tipattoman jälkeen kuin ennen tipatonta.

        Tähän voisi myös kommentoida että on useita tutkimuksia joiden mukaan täysin raittiit kuolevat nuorempina kuin kohtuukäyttäjät. Alkoholi ilmeisesti putsaa verisuonia tjtn. Mutta eri juttu on se kuka pysyy kohtuukäytössä.


    • yfyftfjkiiycuuxxu

      Olen nyt ollut ilman viinaa 10kk ja hyvää tekee ja välillä kyllä tekee myös mieli korkata.

    • wanha.kaiffari

      Olen tuhonnut paljon viinalla elämääni kun en pystynyt tajuamaan miten petollisen kavalasti viina vie ja koukuttaa. Ei olut niinkään.
      Sitä manaan, pitikö aina uudelleen mennä kokeilemaan; kerran juoppo aina juoppo.
      On minulla viina aina jemmassa lääkkeellistä käyttöä varten. On vanhaa kokemusta että vahva viinalasi yhdessä parasetamolin kanssa tappaa pahankin viruksen.

      • Haimaksakaaveljet

        Se tappaa parasetamolin kanssa nopeasti maksasi myös


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe