ADD-lääke nimeltä Start...

Lääkkeidenalainen

Muistaako kukaan Start- alkuista ADD-lääkettä? Itselläni lopetettiin juuri Concerta, sillä alussa auttoi mutta vuosien kuluttua ei enään toimi. Niimpä mulle määrättiin kyseinen lääke. Olen yrittänyt googlettaa, mutta en vain löydä lääkettä mistään. Lääkäri puhui niin kamalan nopeasti, että sain vain osan nimestä selville.
Ja: onko kellään kokemusta Cipralex-masennuslääkkeestä? Multa lopetettiin kans Seronil, ja kohta aloitetaan se Cipralex. Kiitos vastauksista!

9

1232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkkeidenalainen

      Ja 15-v olen. Millaisista muista masennus- tai ADD- lääkkeistä teillä on hyviä kokemuksia?

    • Aspergerinfo_tutkija

      Ei mistään. Concerta sekä Strattera ovat vaarallisia pidempään käytettynä. Metyylifenidaatti aiheuttaa mm. psykooseja, vaikka sitä käytetään keskittymiskyvyn parantamiseen eri oireyhtymissä, pitkäaikaishaitat tulevat näkyviin muutamien vuosien käytön jälkeen. Lasten aivojen kehityksen kannalta erittäin vaarallista.

      • Lääkkeidenalainen

        Nyt kun mainitsit, niin Stratterahan se olikin! Millä tavalla vaarallisia?


    • Addnainen

      Mikä tahansa on vaarallista kun sitä käyttää väärin. Asiallisesti käytettynä adhd-lääkkeistä ei ole sen suurempaa vaaraa kuin mistään muustakaan säännöllisestä lääkityksestä.
      Tottakai keskushermostoon vaikuttavilla lääkkeillä on haittavaikutuksensa ja niitä kannattaa tarkkailla ja niistä kannattaa puhua lääkärille, jos ne käy kovin ikäviksi. Itselläni säännöllisten taukojen pitäminen lääkkeistä pienentää sivuvaikutuksia. Samoin magnesiumlisän syöminen.

      Näistä lääkkeistä pelotellaan ihan älyttömästi, mutta harva ajattelee, millaista haittaa on adhd:sta lääkitsemättömänä. Itselleni lääkkeet ovat mahdollistaneet työnteon, pysyvän parisuhteen ja sen, että mulla on nykyään säännöllinen vuorokausi- ja ruokailurytmi sekä raha-asiat jokseenkin kunnossa. En myöskään enää käytä huumeita, jota tein ennen lääkitystä. Ei vaan tee enää mieli. Niinkuin ei oikein tee mieli alkoholia tai kahviakaan.

      Lääkitsemättömillä adhd-ihmisillä on muunmuassa kaksinkertainen riski kuolla liikenneonnettomuudessa kuin muilla. Ja se on ihan hiton vaarallista se. Liikenneonnettomuuksissakin kun yleensä tuppaa olemaan osallisena myös muita ihmisiä.

      Ei kannata kuunnella salaliittotyyppien ininää, varsinkaan sellaisten, joilla ei ole adhd:ta eikä kokemusta siihen käytettävistä lääkkeistä.

      Lääkityksistä löytyy paljon hyvää keskustelua Suomen adhd-aikuisten foorumilta. Tuu mukaan sinne!

    • AS-tutkijainfo

      Lääkkeen väärinkäytöstä ei ole kyse vaan siitä, että metyylifenidaatti todella on terveydelle vaarallista pidempään käytettynä. Amfetamiinijohdanneisena siihen myös tulee ennen pitkää riippuvuus, joten on aika riskaabelia lähteä määräämään esim. huumeita käyttäneelle addille metyylifenidaattia! Concerta-purkin kyljessä on varoituskolmio; sen vuoksi sitä ei tulisi käyttää samanaikaisesti kuin ajaa moottoriajoneuvoa. Metyylifenidaatti aiheuttaa keskittymiskyvyn sekä tajunnantason häiriöitä väärinkäytettynä. Addeilla on taipumusta päihteiden väärinkäyttöön.

    • Addnainen

      Sulla ei selvästikään ole omakohtaista kokemusta aiheesta.
      Concertapurkin kyljessä on kolmio, koska se vaikuttaa keskushermostoon (nk. PKV-lääke). Kolmio tarkoittaa keskushermostoon vaikuttamista, ei automaattisesti sitä, että lääkkeen kanssa ei saisi ajaa autoa.
      Minulle auton ajaminen on huomattavasti helpompaa lääkkeiden kanssa kuin ilman. Ajan rauhallisemmin, noudatan nopeusrajoituksia enkä eksy niin paljon.
      Addeilla on muita suurempi taipumus ajautua huumeiden pariin, varsinkin lääkitsemättöminä. Monet alkavat itselääkitsemään itseään amfetamiinilla, koska se auttaa adhd-oireisiin. Sen takia on hyvä, että addeille kirjoitetaan ne oikeat lääkkeet, niin vältetään mahdollinen laiton itselääkintä.

      Tietenkin sillä metyylifenidaatillkin on haittavaikutuksensa, mutta todennäköisesti ihmiselle on enemmän haittaa lääkitsemättömästä adhd:sta kuin metyylifenidaatista.
      Tietenkään niitä lääkkeitä ei kannata syödä tauotta hamaan hautaan asti, vaan välillä olla ilman ja tunnustella, miltä tuntuu.
      Itselleni lääkkeet ovat opettaneet uusia toimintatapoja, joita voin käyttää myös silloin kun en ole lääkkeitä ottanut.

    • Addnainen

      Niin: Metyylifenidaattiin ei myöskään lääkinnällisillä annoksilla synny riippuvuutta.
      Minä olen nyt syönyt jo useamman vuoden, välillä pidempiä jaksoja putkeen ja välillä satunnaisemmin. Pidemmän lääkkeidensyöntijakson jälkeen ensimmäisenä lääkkeettömänä päivänä olo on ehkä vähän normaalia väsyneempi, mutta muita "vieroitusoireita" en ole havainnut.
      Sen sijaan olen havainnut, että lääkkeiden avulla olen saanut aikaan itselleni säännöllisen vuorokausirytmin. Muistan nykyään myös syödä joka päivä, mikä ei ennen lääkkeitä ollut mikään itsestäänselvyys.

    • 11110000

      Concertan tuoteselosteessa mainitaan sivuvaikutuksena äkkikuolema. Jaa no en muista oliko se Concertan vai Medikinetin, mutta samaa tavaraa ne ovat..

      • Addnainen

        Kaikkien metyylifenidaattivalmisteiden (äärimmäisen harvinaisena) haittavaikutuksena mainitaan äkkikuolema, koska kaikki ilmenneet haitat tulee mainita, vaikka se olisi tapahtunut vain yhdelle ihmiselle sen miltei seitsemänkymmenen vuoden aikana, mitä metyylifenidaattia on käytetty.
        Luepa ihan minkä tahansa lääkkeen haittavaikutuslistaa, niin sieltä löytyy aika ikävää settiä. Buranastakin voi saada vatsahaavan.

        Lääkitsemättömästäkin adhd:sta voi seurata äkkikuolema, jos vaikka ajaa ylinopeutta autolla eikä huomaa mutkaa tiessä tai tielle juoksevaa lasta / hirveä / koiraa ennen kuin ihan viimetingassa. Siinä on vaan se pieni lisätwisti, että se äkkikuolema voi sattua myös sille lapselle / hirvelle / koiralle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe