Turvaköysi

FF27Charlotta

Eli tällaisista on kyse: https://www.marnela.com/pgc/3070/Turvavaljaat

Liiveissä on jo valjaat (Crewsaver Ergofit 190 N Offshore). Mitä pitäisi huomioida turvaköyttä hankkiessa? Noita kun monenlaisia. Haat ovat erilaisia, niitä on eri määrä. Osa on joustavia. Ihmetyttää tuo pituus 2 m. Eikö siinä tipu jo reunan yli ja jää roikkumaan siinne? Väliaikaisena elämänlankana ajattelin käyttää ankkuriliinaa (2000 kg). Miten se olisi paras vetää?

46

1686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskeltäkiinni

      Tuo 2 metriä on päästä päähä, ideana taas on kiinnittää köysi keskeltä valjaisiin ja sitten toinen pää köyttä elämänlankaan (jolloin pituutta on käytössä vain metri, siiä ei enää tipu). Sitten jos tulee tilanne että sen kiinni olevan pään joutuu irroittamaan niin ensin laitetaan se toinen pää kiinni jonnekin muualle ja sitten vasta irroitetaan se kiinni ollut pää.

      • FF27Charlotta

        Ok. Onko kokemuksia millainen haka on hyvä ja että onko tuolla elastisuudella käyttöä?


      • on.käyttöä
        FF27Charlotta kirjoitti:

        Ok. Onko kokemuksia millainen haka on hyvä ja että onko tuolla elastisuudella käyttöä?

        Köysi ei varsinaisesti ole elastinen. Mutta siihen on kiinnitetty kuminauha, jolloin lepotilassa köyden vapaa pituus on pienempi, eikä siihen kompastele. Eli mukavuuskysymys se on. Kaksihaarainen köysi on varmempi ja haarat saavat olla erimittaiset. Pidempää haaraa käytetään siirtyessä ja lyhyempää työskennellessä. Silloin voi usein tukeutuakin valjaisiin.

        Tavallinen karabiinihaka köyden päässä on siitä vekkuli, että U-lenkkiin kiinnitettynä sen saa köyden heilautuksella irti. Siksi joko haassa pitää olla varmistus tai kiinnityspisteiden pitää olla toisenlaisia. Sen irtiheilautustempun U-lenkistä oppii parissa minuutissa.


      • kunnonkamat

        Tavallista karbiinihakaa parempi vaihtoehto on tämän kuvan mukainen (linkki kuvaan):
        http://www.yachtingsolutions.co.uk/images/_lib/double-hook-safety-line-3000105-0-1353065107000.jpg

        Turvavaljaan juoksuliina kannella (jack stay) voi tietysti olla Ankarolina-nauhaa, mutta ei uv-säteilyn heikentämää. 2000kg:n katkeamislujuus tarkoittaa uutta nauhaa. Sekin pointti on hyvä muistaa, että kannella jatkuvasti oleva ankaroliina haurastuu nopeammin kuin rullassa oleva. Ruotsalainen Ankarolina valmistaa myös juoksuliinoja, joissa on säädettävät kiinnityssoljet ja toisessa pääsä lenkki. Soljen avulla juoksuliinan saa kireälle (tärkeä juttu). Liinan väri on musta - en tiedä kestääkö se aurinkoa pitempään kuin Ankarolinan värjäämätön nauha.

        Vaijeri on hyvä materiaali juoksuliinalle silloin, kun se voidaan asentaa lähelle keneen keskiosaa. Sopii sellaisiin veneisiin, joissa asennus voidaan tehdä ruffin katolle. Kannella oleva vaijeri voi olla liukastumisansa.


      • aasqqqa
        kunnonkamat kirjoitti:

        Tavallista karbiinihakaa parempi vaihtoehto on tämän kuvan mukainen (linkki kuvaan):
        http://www.yachtingsolutions.co.uk/images/_lib/double-hook-safety-line-3000105-0-1353065107000.jpg

        Turvavaljaan juoksuliina kannella (jack stay) voi tietysti olla Ankarolina-nauhaa, mutta ei uv-säteilyn heikentämää. 2000kg:n katkeamislujuus tarkoittaa uutta nauhaa. Sekin pointti on hyvä muistaa, että kannella jatkuvasti oleva ankaroliina haurastuu nopeammin kuin rullassa oleva. Ruotsalainen Ankarolina valmistaa myös juoksuliinoja, joissa on säädettävät kiinnityssoljet ja toisessa pääsä lenkki. Soljen avulla juoksuliinan saa kireälle (tärkeä juttu). Liinan väri on musta - en tiedä kestääkö se aurinkoa pitempään kuin Ankarolinan värjäämätön nauha.

        Vaijeri on hyvä materiaali juoksuliinalle silloin, kun se voidaan asentaa lähelle keneen keskiosaa. Sopii sellaisiin veneisiin, joissa asennus voidaan tehdä ruffin katolle. Kannella oleva vaijeri voi olla liukastumisansa.

        >>Kannella oleva vaijeri voi olla liukastumisansa.

        En ole koskaan vielä virittänyt juoksuliinaa, mutta olen aina ajatellut että se pitää olla keskellä venettä. Jos juoksuliina on kannella eli 20-50 cm reunasta (tavallisissa kajuutallisissa veneissä), niin silloin voi mennä laidan yli ja jäädä roikkumaan veneen ulkopuolelle. Valjasköysi ei voi olla niin lyhyt, että estää tuon. Melkeinpä kaikkein pahin tapaus ainakin yksinpurjehtijalle. Ja helskatin hankala siitä on vaimon ja lasten nostaa kippari takasin veneeseen.

        Kommenttia?


      • yksinpurjehtijansysteemi
        aasqqqa kirjoitti:

        >>Kannella oleva vaijeri voi olla liukastumisansa.

        En ole koskaan vielä virittänyt juoksuliinaa, mutta olen aina ajatellut että se pitää olla keskellä venettä. Jos juoksuliina on kannella eli 20-50 cm reunasta (tavallisissa kajuutallisissa veneissä), niin silloin voi mennä laidan yli ja jäädä roikkumaan veneen ulkopuolelle. Valjasköysi ei voi olla niin lyhyt, että estää tuon. Melkeinpä kaikkein pahin tapaus ainakin yksinpurjehtijalle. Ja helskatin hankala siitä on vaimon ja lasten nostaa kippari takasin veneeseen.

        Kommenttia?

        Käytännössä on useimmiten aika vaikea virittää juoksuliinoja keskelle venettä, koska sprayhood ja monet kansihelat/vinssit ovat tiellä. Ihannetapauksessa vaijeri tietysti olisi maston kummallakin puolella avotilasta keulaan asti ja keulaan kulkeminen olisi mahdollista ilman hakojen irrottamista/vaihtamista.
        Itse olen yksinpurjehtija ja käytän valjaassa turvahihnaa, jonka toinen puoli on hyvin lyhyt. Lyhyen hihnan käyttäminen edellyttää konttaamista kannella, mutta estää laidan yli joutumisen. Käytännön tilanteet, joissa konttaamista ja lyhyttä hihnaa tarvitaan, on liittynyt m-fokan (kerran trysailin) nostoon avomerellä. Juoksuliinat on pingotettu kireiksi kannelle ruffin viereen. Ruffin päälle keskiveneeseen niitä ei omassa veneessäni ollut mahdollisuutta sijoittaa.

        Juoksuliinat kanttaisi aina sijoittaa niin, että valjaan kytkeminen onnistuu istuinlaatikosta käsin eikä vasta sen ulkopuolella. Istuinlaatikossa on tietysti erilliset valjaiden kiinnityslenkit sekä ruorimiehelle että muille gasteille. Niin kai on tai pitäisi olla jokaisessa avomeriveneessä. Valjaan hihnan koukku pitäisi voida panna kiinni jo ennenkuin on kömpinyt ruffin luukusta avotilaan saakka.


      • ksRORC
        on.käyttöä kirjoitti:

        Köysi ei varsinaisesti ole elastinen. Mutta siihen on kiinnitetty kuminauha, jolloin lepotilassa köyden vapaa pituus on pienempi, eikä siihen kompastele. Eli mukavuuskysymys se on. Kaksihaarainen köysi on varmempi ja haarat saavat olla erimittaiset. Pidempää haaraa käytetään siirtyessä ja lyhyempää työskennellessä. Silloin voi usein tukeutuakin valjaisiin.

        Tavallinen karabiinihaka köyden päässä on siitä vekkuli, että U-lenkkiin kiinnitettynä sen saa köyden heilautuksella irti. Siksi joko haassa pitää olla varmistus tai kiinnityspisteiden pitää olla toisenlaisia. Sen irtiheilautustempun U-lenkistä oppii parissa minuutissa.

        Ks. RORC:n turvamääräyksien kohta 5.02.2:
        Valjaan turvahihna ei saa olla yhtä metriä pitempi
        http://www.rorc.org/downloads/images/offshore-special-regulations/mu2.html


        Ankarolinan valmistama Safeoline, jossa on pituussäätö, maksaa n. 60 eur kotimaisissa venetarvikeliikkeisssä.
        Tässä linkissä on kuva: http://www.marinea.fi/images/products/safeolina_2_1201_94c_orig.jpg


      • Joakim1
        ksRORC kirjoitti:

        Ks. RORC:n turvamääräyksien kohta 5.02.2:
        Valjaan turvahihna ei saa olla yhtä metriä pitempi
        http://www.rorc.org/downloads/images/offshore-special-regulations/mu2.html


        Ankarolinan valmistama Safeoline, jossa on pituussäätö, maksaa n. 60 eur kotimaisissa venetarvikeliikkeisssä.
        Tässä linkissä on kuva: http://www.marinea.fi/images/products/safeolina_2_1201_94c_orig.jpg

        Tuo on OSR eli ISAFin hallinnoima Offshore Special Regulations, jota myös RORC käyttää. Tuollahan sanotaan selvästi, että hihna saa olla 2 m pitkä, MUTTA 30% miehistöllä tulee olla (myös) enintään 1 m pitkä.

        Pelkkä alle 1 m pitkä ei toimi hyvin, koska sillä ei pääse sisältä mastolle ollen kokoajan kiinni veneessä. Siihen tarvitaan kaksi, joista toinen on yli ja toinen alle 1 m.

        Vajaan 2 m hihna on oikein hyvä istuinlaatikossa oleville. Kiinnitys keskellä ei mahdollista putoamista kaiteiden ulkopuolelle. Sivukannella taas 2 m on aivan liikaa.


      • en_putoa_enää
        Joakim1 kirjoitti:

        Tuo on OSR eli ISAFin hallinnoima Offshore Special Regulations, jota myös RORC käyttää. Tuollahan sanotaan selvästi, että hihna saa olla 2 m pitkä, MUTTA 30% miehistöllä tulee olla (myös) enintään 1 m pitkä.

        Pelkkä alle 1 m pitkä ei toimi hyvin, koska sillä ei pääse sisältä mastolle ollen kokoajan kiinni veneessä. Siihen tarvitaan kaksi, joista toinen on yli ja toinen alle 1 m.

        Vajaan 2 m hihna on oikein hyvä istuinlaatikossa oleville. Kiinnitys keskellä ei mahdollista putoamista kaiteiden ulkopuolelle. Sivukannella taas 2 m on aivan liikaa.

        >>Tuollahan sanotaan selvästi, että hihna saa olla 2 m pitkä, MUTTA 30% miehistöllä tulee olla (myös) enintään 1 m pitkä.

        70% saa mennä laidan yli. ;)
        Miksihän siellä ei vaadita, että kaikilla pitää olla (myös) max. 1 metrin hihna? Ajatus että vain ja ainoastaan tietyt tyypit menevät koskaan kannelle tuntuu vähän oudolta turvallisuusnäkökulmasta. Ei kait se toinen max 1m hihna niin paljoa haittaa, senhän saa vaikka kropan ympäri kiinni jos ei käytä avotilassa.


      • Joakim1

        Kyseessä on kilpapurjehdusta varten tehty turvallisuussäännöstö. Yleensä kilpaveneissä on erikseen porukka, joka hoitaa keulakannen, varsinkin kelin ollesssa sellainen, että valjaita käytetään. Istuinkaukalossa ei ole tarpeen käyttää lyhyttä, joka tuskin edes riittäisi kiinnityskoukkuun.

        Varustevaatimus on vene- ei henkilökohtainen. Missä tilanteessa enemmän kuin 30% miehistöstä olisi syytä mennä keulakannelle? Lyhyet turvaköydet laitetaan niille, jotka menevät.


      • en_putoa_enää
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyseessä on kilpapurjehdusta varten tehty turvallisuussäännöstö. Yleensä kilpaveneissä on erikseen porukka, joka hoitaa keulakannen, varsinkin kelin ollesssa sellainen, että valjaita käytetään. Istuinkaukalossa ei ole tarpeen käyttää lyhyttä, joka tuskin edes riittäisi kiinnityskoukkuun.

        Varustevaatimus on vene- ei henkilökohtainen. Missä tilanteessa enemmän kuin 30% miehistöstä olisi syytä mennä keulakannelle? Lyhyet turvaköydet laitetaan niille, jotka menevät.

        >>Kyseessä on kilpapurjehdusta varten tehty turvallisuussäännöstö
        Kilpapurjehduksessa saa 70% hukkua?

        Oikeasti, vinoilut sikseen: Et vastannut varsinaiseen pointtiini, ehkä kirjoitin huonosti: Mitä haittaa olisi siitä, jos kaikilta vaadittaisiin myös 1 metrin köysi?

        Fastnet hukkui kilpapurjehtijoita. Ennen Fastnettia voimassa olleita sääntöjä pidettiin varmasti aivan riittävinä. Sen jälkeen pantiin sääntöjä uusiksi...


    • nuurdikki

      Itse olen käyttänyt ihan puolen toista metrin tavallista köyttä jonka molempiin päihin olen pleissannut karbiinihaat. Käyttöön otettaessa köysi sitten vaan solmitaan puolesta välistä turvavaljaisiin. Hyvin toimii. Hakaset kannattaa olla reilua kokoa niin että ne saa tarvittaviin kohteisiin helposti kiinni.

    • en_putoa_enää

      Hei Kiitos tästä juttuketjusta!

      Veneessäni pitää purjetta laskiessa/nostaessa käydä mastolla , vaikka itse nosto tapahtuukin avotilasta. Joskus kuoppaisemmassa paikassa on hirvittänyt, kun välillä tarvitsee kahta kättä purjeeseen ja kolmatta ei ole kiinni pitämiseen.

      Nyt tajusin, että mastossa on sopiva silmukka valmiina ja liiveissa haarniskasilmukka. ei tarvitse ostaa kuin 2 hakaa ja pätkä köyttä, niin en ainakaan putoa mereen! Simppeli ajatus, mutta ei ole vaan tullut aiemmin mieleen.
      Kirjoitin tänne että jos vaikka jollekin muullekin on hyötyä tästä oivalluksesta. :)

    • Seppomartti

      Joustavasta eli kumin avulla ryppyyn menevästä mallista en ole havainnut hyötyä. Joustavuus on hävinnyt 2-3 vuodessa. Tavanomaisen karbiinihaan hampaat ovat ikävän terävät, jos käyttää leveää Ankaroliinaa, mikä muistaakseni on 4cm leveää ja kestää 3.5-4 tonnia. Wichard- haka kaksiosaisella kielellä vaatii aluksi tottumista muttei lopulta ole juuri hankalampi. Elämänlangan/ -liinan voi vetää takapollarista etupollarien kautta toiseen takapollariin katkomatta ja ilman solmuja. Takaa voi kiristellä löysät pois eikä solmut heikennä vetolujuutta. Käytännöllisintä on pistää juoksuliina laiimmaiseksi sivukannelle. Silloin pääsee keulaan asti vaihtamatta kiinnitystä. Kannelle mennään luuvartin puolelta. Jos sieltä putoaa niin pitkän liinan löysyys kiristyy kannen rakenteisiin koska pudotaan jostain välistä. Keskiveneen elämänlankaa pitkin liikkuminen on täytyy olla hyvin epäkäytännöllistä, ei kokemusta.
      Veneen kaatumisen varalta tarvitaa erilainen turvaliina, jos liikkuu sellaisella alueella

      • juoksuvaijeri

        Keskiveneen juoksuvaijeri ei ollut epäkäytännöllinen! Etuna oli sekin, että se oli pingoitettu korkealle kannesta: valjaan turvahihnaan ei voinut kompastua eikä leen puolellakaan ollut mahdollisuutta huuhtoutua mereen asti. Toteuttaisin omaan veneeseen, jos olisi mahdollista.

        Valmiin, kannelle kiinnitettävän juoksuliinan (nauhan) etu on pituuden säätö, esim. Ankarolinan valmisteessa. Hintakin on kohtuullinen. Ei tarvita tee-se-itse virityksiä.


      • seppomartti
        juoksuvaijeri kirjoitti:

        Keskiveneen juoksuvaijeri ei ollut epäkäytännöllinen! Etuna oli sekin, että se oli pingoitettu korkealle kannesta: valjaan turvahihnaan ei voinut kompastua eikä leen puolellakaan ollut mahdollisuutta huuhtoutua mereen asti. Toteuttaisin omaan veneeseen, jos olisi mahdollista.

        Valmiin, kannelle kiinnitettävän juoksuliinan (nauhan) etu on pituuden säätö, esim. Ankarolinan valmisteessa. Hintakin on kohtuullinen. Ei tarvita tee-se-itse virityksiä.

        Eikös jokaisen skuutin, vantin, ehkä kikankin kohdalla joudu irroittamaan ja kiinnittämäään uudelleen?


      • kulkureittikannella
        seppomartti kirjoitti:

        Eikös jokaisen skuutin, vantin, ehkä kikankin kohdalla joudu irroittamaan ja kiinnittämäään uudelleen?

        Eipä joutunut, koska kuljettiin skuuttien ja vanttien sisäpuolelta. Omassa veneessänikään, jossa juoksuhihnat on ruffin vieressä kannella (reilusti vanttien sisäpuolella), ei tarvitse irroittaa valjaan hihnaa esim. mennessä nostamaan m-fokkaa.


      • jacklines
        kulkureittikannella kirjoitti:

        Eipä joutunut, koska kuljettiin skuuttien ja vanttien sisäpuolelta. Omassa veneessänikään, jossa juoksuhihnat on ruffin vieressä kannella (reilusti vanttien sisäpuolella), ei tarvitse irroittaa valjaan hihnaa esim. mennessä nostamaan m-fokkaa.

        Tässä kaksi selkeää ohjetta juoksuliinoista:
        https://www.youtube.com/watch?v=UgKhdjDHlOk
        https://www.youtube.com/watch?v=-68Z3bFa_GI
        Youtubessa on muitakin, mutta parissa katsomassani juoksuliinat oli aivan liian löysällä.


    • en_putoa_enää

      Kävin eilen meripelastusseuran Rautauoma-veneessä. Siinä oli systeemi, jossa elämänlankavaijeri oli metrin-parin välin kiinnikkeilä kiinni veneessä, ja vaijerissa juoksi kiinnike, joka meni läpi kaikista miinnityskohdista. Tuohon liikkuvaan kiinnikkeeneen laitettiin oma turvakäysi peruskoussilla kiinni. Eli saattoi kulkea veneen ympäri irroittamatta turvaköyttä.

      Lieneekö olemassa vastaavaa systeemiä, jota voisi käyttää omassa veneessää - siis riittävä edullista lähinnä...

      • seppomartti

        Osaatko kuvata tarkemmin minkälaisia olivat kiinnikkeet, joiden läpi haka kulkee?


      • en_putoa_enää
        seppomartti kirjoitti:

        Osaatko kuvata tarkemmin minkälaisia olivat kiinnikkeet, joiden läpi haka kulkee?

        Yritetään, toivottavasti onnistun:

        Turvavaijeri kulkee kajuutan pystysuorassa ulkoseinässä, noin lantion korkeudella. Vaijeri on noin pikkusormen paksuinen. Vaijeri on noin 10 cm ulkona kajuutan seinästä. Vaijeri näyttää ihan normaalilta HST-vaijerilta.

        Kiinnikeessä on suora, pyöreä terästappi, jonka "sisälle" (*) vaijeri menee molemmista päistä. Terästappi on saman paksuinen kuin vaijerikin. Vaijeri siis tavallaan kulkee koko matkan samanpaksuisena veneen ympäri, vaikka kiinnikkeiden kohdalla vaijeri vaihtuukin terästapiksi. Terästapin keskelle, "sisäpuolelle", on hitsattu korvake, joka lähtee vaakasuoraan seinään ja kiinni siinä (hitsaamalla tai pulteilla, en muista).

        Turvaköyden hakaa ei laiteta suoraan kiinni vaijeriin, vaan vaijerissa liikkuu päästä päähän oma erikoiskiinnikkeensä, joka on siis aina kiinni vaijerissa. Tähän liikkuvaan kiinnikkeeseen laitetaan turvavyön haka, siihen varattuun reikään. Liikkuva kiinnike menee seinäkiinnikkeiden kohdalta vain yhdessä tietyssä asennossa läpi, mutta siinä asennossa ihan takeltelematta.

        Haka voi olla ihan tavallinen karbiini- tai muu haka. Rautauomassa oli "kunnonkamat" nimerkin laittaman kuvan näköinen haka ja köysi.

        En nähnyt mitään syytä, miksei ko. systeemiä voisi asentaa pienempäänkin [purje]veneeseen. Mielestäni systtemi voidaan asentaa myös esim. kajuutan katolle, ts. niin että "seinä" onkin vaakasuorassa.

        (*) en siis tiedä meneekö yksi sama vaijeri kiinniketapin läpi vai lähteekö eri vaijerit kiinniketapin päistä(luultavasti), mutta se on sivuseikka.


      • seppomartti

        Tekninen idea selvisi. Haka pistetään liukuvaan osaan "ratsastajaan" mikä sopii menemään yli runkokinnikkeiden irtoamatta ja jumittumatta. Voisi kiinnittää ruffin reunaan tai mantågin tolppien tyviosaan. Hhhmmm...


      • en_putoa_enää
        seppomartti kirjoitti:

        Tekninen idea selvisi. Haka pistetään liukuvaan osaan "ratsastajaan" mikä sopii menemään yli runkokinnikkeiden irtoamatta ja jumittumatta. Voisi kiinnittää ruffin reunaan tai mantågin tolppien tyviosaan. Hhhmmm...

        Just näin, Nyt kunvielä tietäisi että minkä merkkinen tuo systeemi on. Tuskin suomalainen. Luultavasti on pirun kallis...


      • en_putoa_enää
        en_putoa_enää kirjoitti:

        Just näin, Nyt kunvielä tietäisi että minkä merkkinen tuo systeemi on. Tuskin suomalainen. Luultavasti on pirun kallis...

        A vot!
        Haulla yacht fall protection alkoi googlesta löytyä ratkaisuja. Ei tuota rautauoman, mutta muita. Harkenillakin on, isopurjeen levankia muistuttava ratkaisu, tosin "Harken® designed the Access Rail system so crews of very large yachts..." eli ei ehkä meikäläisen veneeseen. ;)


    • FF27Charlotta

      Yhden käyttökerran kokemuksia: Perjataina kävin ostamassa turvaköyden. Joustavat olivat loppu ja päätin lopulta ostaa tuon perusmallin (25 mm leveä turvaköysi tavallisilla asymmetrisillä RST-haoilla). En keksinyt mitään syytä miksi se ei minulla toimisi. Ankkuriinani on uusi ja 25 mm leveä. Vedin sen perän knaapista takakaiteen kiertäen keulan knaapiin ja takaisin perään. Keulaknaapini ovat aika takana ja siten elämänlanka kiristyi mielestäni aika mukavasti ruffin sivua vasten.

      Kasuunille nousi ennustetta korkeampi tuuli lauantaina 14(16,5) m/s tuuli ja merkitsevä aallonkorkeus 1,8 m. Jouduin käymään keulassa kaksi kertaa. Kerran kiristämässä fokan snörppiä ja toisen kerran laskemassa ison kun yksittäinen pilvi nosti tuulen aivan liian kovaksi. Molemmilla kerroilla haka juoksi 25 mm liinassa hienosti. Se mitä jäin kaipaamaan oli oma kiinnityspisteensä sitlootaan. Nyt en pystynyt liikkumaan luun ja leen välillä kunnolla, kun kiinnitin itseni luun puolelle.

      • Seppomartti

        Mene mastolle luuvartista, pistä toisen haka kiinni nastossa olevaan metallilenkkiin tai sen puutteessa spinnukiskoon. Toinen sitten leen elämänlankaan. Näin olet aina kiinni. Kutteristaagissa tai babyssä kiinni oleva haka sallii myös sika hyvin työskentelyn keulakannella


    • jdiwiwjwjdkdkdkwdksk
      • en_putoa_enää

        Periaate on kutakuinkin sama, mutta ei ollut sama tuote.
        Rautauomassa liikkuva ratsastaja oli kokonaan metallia ja ohkaisempi.
        "Vaijerissa oleva terästappi-kiinnike" oli samalla idealla kuin tuossa sveitsiläisessä. Rautauomassa saattoi myös olla, että "terästappi" oli hiukan paksumpi kuin vaijeri, ihan niinkuin videossa.


    • hakamolemmissapäissä

      US Coastguardin sivuilta löytyy tapauksia, joissa lyhytkin turvaköysi on mahdollistanut laidan yli tippumisen tai pitänyt väkisin veneessä kiinni, kun se on kölivaurion takia jäänyt nurinpäin. Oppina on ollut se, että myös valjaiden puoleinen pää kannattaisi olla irrotettavissa, koska henkilö ei välttämättä pääse käsiksi elämänlangan puoleiseen päähän ja hukkuu.

      • Seppomartti

        Lyhyellä liinalla voi toki pudota leestä kaiteiden välistä. Paha tilanne. Olen ohjeistanut miehistön vaihtamaan halssin, ettei pudonnut huku.
        Haka on normaalisti molemmissa päissä. Veneen kaatuessa kannella olleet ovat irroittaneet ja sen jälkeen kadonneet. Olen ajatellut, että "survival storm" tilateessa ei ketään olisi kannella ja jos on, niin turvaliina on esim 10 m pitkä. Pysyisi kyydissä.


    • Hii-o-hoi
      • FF27Charlotta

        Itse ostin jo aikaisemmin kesällä tuon PLB1 hätälähettimen. On sen verran pieni ettei sitä juurikaan huomaa. Omista liiveistä löytyi rinnan korkeudelta pieni lenkki, johon sen sai kiinni. Siinä se on sopivasti silmien alla, jos sen joskus täytyy aktivoida.


      • seppomartti

        Cheeki Rafikin 4 hengen miehistön PLBt hälyttivät 2014 Atlantilla veneen kaaduttua. Viikon etsinnöissä ketään ei löydetty. Hälytysjärjestelmä perustuu hyvin etäiseen ulkopuoliseen apuun. MOB- tilanteessa ei hyvä?. Veneen menetyksen yhteydessä EPIRB kahdella jaksolla gps on parempi. Esim. ARC:ssa PLB ei kelpaa EPIRBin korvaajaksi.
        Henkilökohtainen AIS hätälähetin perustuu lähiapuun. MOB - tilanteessa vene voi suuntia teoriassa radiohorisontin alueelta AIS -lähettimen. Todellisuudessa etäisyys varmaan on lyhyt, koska vähäisetkin aallot rajoittava lähettimen ollessa vesirajassa.


      • FF27Charlotta
        seppomartti kirjoitti:

        Cheeki Rafikin 4 hengen miehistön PLBt hälyttivät 2014 Atlantilla veneen kaaduttua. Viikon etsinnöissä ketään ei löydetty. Hälytysjärjestelmä perustuu hyvin etäiseen ulkopuoliseen apuun. MOB- tilanteessa ei hyvä?. Veneen menetyksen yhteydessä EPIRB kahdella jaksolla gps on parempi. Esim. ARC:ssa PLB ei kelpaa EPIRBin korvaajaksi.
        Henkilökohtainen AIS hätälähetin perustuu lähiapuun. MOB - tilanteessa vene voi suuntia teoriassa radiohorisontin alueelta AIS -lähettimen. Todellisuudessa etäisyys varmaan on lyhyt, koska vähäisetkin aallot rajoittava lähettimen ollessa vesirajassa.

        Oman hätälähettimeni viesti menee Turun meripelastuskeskukseen. Olen tuon Merivartiostosta varmistanut.


    • Hii-o-hoi

      Kerrotaan tässä välissä tarina jonka kuulin:

      1950/60 lukujen vaihteessa suomalainen rahtilaiva seilasi jossain Tanskan salmien toisella puolen. Yksi miehistöstä tippui mereen. Kaverit laivalla huomasivat tippumisen vasta 2-3 tunnin päästä ja kippari käänsi laivan ympäri, takaisin vanavettä pitkin. Aikansa seilattua pudonnut mies tuli vastaan ja poimittiin laivaan. Oli kuulemma aika kiitollinen. :)

      • seppomartti

        Vielä kovempi tarina oli suomalaisen merimiehen putoaminen laivasta Karibialla. Ui pitkään, hatusta vedettynä n. 17 tuntia. Eikä haitkaan käyneet syöttìin. Sitten USAn sukellusvene sattui kulkemaan niin läheltä, että periskooppimies huomasi. Kävivät pinnalla ja poimivat kýytiin.


      • MeriMerkki

        No eihän tuo nyt vielä ole mitään, Kerran Atlantilla toisen maailman sodan aikaan yksi suomalainen merimies putosi hönöpäissään yli laidan ja joutui mereen. Mittatappio huomattiin seuraavasa satamassa ja kaveria lähdettiin etsimään kulkien samaa reittiä takaoisin päin.
        Kahden päivän päästä kaveri löytyi merestä satakiloinen hai kainalossaan. Oli nälkäänsä haukannut jo hain niskasta palan ja oli vihainen kavereille kun eivät tulleet aikaisemmin kalastajaa ja saalista hakemaan. Hai oli kuulemma käyttäytynyt huonosti ja känninen merimies päätti opettaa oliolle vähän käytöstapoja.
        Illalla pidettiin sitten laivalla juhlat ja syötiin haita, syntynyt nestevajauskin hoidettiin kunton samoissa juhlissa. Tarina ei kerro aiheutuikonestehukan koraamisen aiheuttamasta kännistä uusi putoaminen....
        Ai niin, jäi kertomatta että tuo sankari oli vielä meressä ollessaan upottanut yhden vihamielisen suurvallan omistaman liian lähelle tunkeneen sukellusveneen rikkomalla periskoopin paljain käsin. Sieltä oli pönkinyt pari tusinaa vihaisia Iigoreita punatähtimyssyissään, mutta suomalainen merimies hoiteli heidätkin haiden ruaksi.


      • seppomartti kirjoitti:

        Vielä kovempi tarina oli suomalaisen merimiehen putoaminen laivasta Karibialla. Ui pitkään, hatusta vedettynä n. 17 tuntia. Eikä haitkaan käyneet syöttìin. Sitten USAn sukellusvene sattui kulkemaan niin läheltä, että periskooppimies huomasi. Kävivät pinnalla ja poimivat kýytiin.

        Onko tämä kovin suomalainen merelläselviytyjä, vaikka oli toki veneessä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ensio_Tiira


      • AKamppurinHaamu
        MeriMerkki kirjoitti:

        No eihän tuo nyt vielä ole mitään, Kerran Atlantilla toisen maailman sodan aikaan yksi suomalainen merimies putosi hönöpäissään yli laidan ja joutui mereen. Mittatappio huomattiin seuraavasa satamassa ja kaveria lähdettiin etsimään kulkien samaa reittiä takaoisin päin.
        Kahden päivän päästä kaveri löytyi merestä satakiloinen hai kainalossaan. Oli nälkäänsä haukannut jo hain niskasta palan ja oli vihainen kavereille kun eivät tulleet aikaisemmin kalastajaa ja saalista hakemaan. Hai oli kuulemma käyttäytynyt huonosti ja känninen merimies päätti opettaa oliolle vähän käytöstapoja.
        Illalla pidettiin sitten laivalla juhlat ja syötiin haita, syntynyt nestevajauskin hoidettiin kunton samoissa juhlissa. Tarina ei kerro aiheutuikonestehukan koraamisen aiheuttamasta kännistä uusi putoaminen....
        Ai niin, jäi kertomatta että tuo sankari oli vielä meressä ollessaan upottanut yhden vihamielisen suurvallan omistaman liian lähelle tunkeneen sukellusveneen rikkomalla periskoopin paljain käsin. Sieltä oli pönkinyt pari tusinaa vihaisia Iigoreita punatähtimyssyissään, mutta suomalainen merimies hoiteli heidätkin haiden ruaksi.

        Tässä on se ero, että seppomartin kertoma tarina on tosi...

        http://www.globalsecurity.org/military/agency/navy/ssn-693.htm

        http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=10&t=6884&sid=e1524697be2a0f3cfec3c167526138ff


      • Tvhaastattelu
        seppomartti kirjoitti:

        Vielä kovempi tarina oli suomalaisen merimiehen putoaminen laivasta Karibialla. Ui pitkään, hatusta vedettynä n. 17 tuntia. Eikä haitkaan käyneet syöttìin. Sitten USAn sukellusvene sattui kulkemaan niin läheltä, että periskooppimies huomasi. Kävivät pinnalla ja poimivat kýytiin.

        Seppomartin tositarinaan vielä se lisäys, että kyseistä suomalaista meriniestä haastateltiin USAn telkkarissa. "Harkitsin tilannetta ja päätin jatkaa uimista. Arvelin, että paniikki ei paranna mahdollisuuksiani" vastasi merinies, kun toimittaja kysyi hänen ajatuksiaan toivottoman tuntuisessa tilanteessa.


      • seppomartti

        Muisti petti, mies oli uinut 5 tuntia pitemmän ajan


    • kelissä

      Vaaralle altis kohta kannelle siirtyessä on sprayhoodin ohittaminen eikä siinä saisi valjaita kiinni mihinkään lankaan. Toinen paha paikka on olla keulassa purjetta kiinnittämässä mutta siellä valjaat saa kiinni johonkin.

      • Seppomartti

        "Kelissä" aprikoi väärin. Turvaliinan voi ja pitääkin kiinnittää elämänlankaan ennen kannelle menoa. Jos se on kiinnitettu laitakannelle ulommaiseksi niin pääsee spray hoodin ohi keulaan asti irroittelematta välillä.


      • kelissä
        Seppomartti kirjoitti:

        "Kelissä" aprikoi väärin. Turvaliinan voi ja pitääkin kiinnittää elämänlankaan ennen kannelle menoa. Jos se on kiinnitettu laitakannelle ulommaiseksi niin pääsee spray hoodin ohi keulaan asti irroittelematta välillä.

        Valjaat löytyy kyllä, mutta elämänlankaa en ole saanut viritettyä kun mielestäni sen pitäisi kulkea veneen keskilinjaa pitkin. Sprayhoodin ohi livahdan aina aaltojen välissä. Jos elämänlanka on laidassa niin pudotessasi jäät kuitenkin veden alle roikkumaan.


      • seppomartti
        kelissä kirjoitti:

        Valjaat löytyy kyllä, mutta elämänlankaa en ole saanut viritettyä kun mielestäni sen pitäisi kulkea veneen keskilinjaa pitkin. Sprayhoodin ohi livahdan aina aaltojen välissä. Jos elämänlanka on laidassa niin pudotessasi jäät kuitenkin veden alle roikkumaan.

        Luit huonosti. Jos menet keulaan luuvartin liinaa pitkin ja se on laitakannella niin kaikki ongelmasi ovat ratkaistut. En mnäkään tiedä miten keskiveneessä olevaan elämänlankaan voisi olla kiinnitettynä istumalaatikosta poistuessa. Leen puolelta kannelle meno on veneessäni erikseen kielletty kovassa kelissä.


    • Lurifax

      Wichardin yhdenkädenhaka on hyvä, turvallinen ja aukeaa yhdellä kädellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe