Korvaukset + Toimeentulotuki ??

TietämätönTässäJaNyt

Jouduin pahoinpitelyn uhriksi ja sain valtiolta korvauksia n.4000€. Olen toimeentulotuen asiakas, kysyisinkin nyt että vaikuttaako miten korvaukset toimeentulotuen saantiin? Laukkautetaanko kokonaan jonkin ajaksi? Onko kenelläkään tietoa?

Kiitos

42

3971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skdfhfughttghuyyu

      Valitettava totuus on, että edes rikoksen uhriksi joutuneen toimeentulotuen asiakkaana olevan saamat korvaukset esimerkiksi mainituntyyppisestä rikoksesta; sanoit että pahoinpitelyrikos ja korvausrahat sellaisesta, eivät useimmiten päädy toimeentulotuen varassa elävälle itselleen, vaan jos toimeentulotuen varassa elävä toimeentulotuen asiakas saa oikeuden päätöksellä korvauksia esimerkiksi jouduttuaan pahoinpitelyrikoksen uhriksi, sosiaalitoimi yleensä vähentää nekin korvausrahat asiakkaidensa toimeentulotuesta. Joku fiksu lehtikirjoittajakin kirjoitti taannoin tuosta epäkohdasta Suomen laissa. Sellainen on Suomen maan laki, ja siihen lakiin kyllä pitäisi saada muutos, koska ei ole perustuslain ja kansalaisten yhdenvertaisen kohtelun ja oikeusturvan mukaista ainakaan se, että rikosten uhreksi joutuneita kohdellaan varallisuuden mukaan. Jos toimeentulotuen varassa elävä saa mistään mitään rahaa, vaikka olisivat korvauksia oikeuden päätöksellä rikoksen uhriksi joutumisesta, sosiaalitoimistoissa varmaan ( en tiedä) katsotaan asia siten, että sitten henkilöllä on rahaa ja ei tarvitse hakea toimeentulotukea tai jos toimeentulotukeen oikeutettu rikoksen uhri saatuaan oikeuden päätöksellä korvauksia vaikkapa pahoinpitelyrikoksen uhriksi jouduttuaan hakee toimeentulotukea, ne korvausrahat rikoksen uhriksi joutumisesta varmaankin vähennetään toimeentulotuesta, ainakin osin. Yleensä kyllä ihmisten pahoinpitelijöillä ei edes ole mitään rahaa ja yleisempi tilanne on se, että rikoksen uhri ei koskaan saa mitään. Tiedän tilanteita, joissa esimerkiksi joillekin on käynyt siten, että ovat joutuneet vaikka varkauden uhriksi auto pöllitty tai sellaista, ja eivät saa rahaa niiltä kusipäiltä rikollisilta ikinä vaikka ne tuomiollekin saataisiin tekijät, koska useimmiten rikolliset eivät ole mitään mallikansalaisia eikä heillä ole varallisuuttakaan.

      Kerrotko lisää tilanteestasi, miten ja missä jouduit pahoinpidellyksi? Oliko pahoinpitelijä tuttu vaiko tyystin tuntematon joka kävi sinuun käsiksi? Mitä sosiaalitoimistossa sinulle sanottiin asiassasi, kai sinä ensin olet kysynyt sieltä, että saatko pitää rikosuhrin korvausrahasi? Ja älä vastaa jos olet skeidatarinoiden kirjoittelija, inhoan että täällä minua loukataan siten, että minä hyväntahtoisuuttani kirjoittelen ystävällisesti tuntemattomille, jos tekstit ovat silkkaa perätöntä tarinaa kaikki tyynni.

    • sdkfhgygtgtyjghyuhgy

      Ja ainiin, vielä yksi erittäin oleellinen kysymys aloittaneelle: Onko sinulla itselläsi rikostaustaa, tarkoitan rikostuomioita? Jos on, tilanteenkuva nimittäin muuttuu siltä osin, että yleensä ja melko ymmärrettävästikin vähemmän suopeasti suhtaudutaan esimerkiksi puliveivarisakkien keskinäisiin kaljapulloriitoihin ja keskinäisistä veloista johtuviin toistensa pieksemiseen keskenään toisillensa vahvasti tuttujen " saman sortin sakin" kesken, MUTTA jos olet toimeentulotuen asiakas tavallinen rehellinen aikuinen kansalainen, mutta vaan köyhä ja jos olet joutunut pahoinpitelyrikoksen uhriksi mistä rikoksesta itseäsi kohtaan olet saanut oikeuden päätöksellä korvausrahoja rikoksen uhrina, SIINÄ TAPAUKSESSA olisi mielestäni kyllä moraalisesti erittäin väärin, jos ihmisen toimeentulotukeen vaikuttaisi rikoksen uhriksi joutuminen.


      Etenkin, kun esimerkiksi pahoinpitely on niin vakava rikos, että sellaisen rikoksen uhrille aiheuttamia traumoja ei todellakaan kuitata setelinipullakaan, vaan pahoinpitelyn uhrilta voi kestää yleensä kymmenen vuottakin uskaltaa taas normaalisti kävellä kadulla. Itseni pahoinpideltiin alaikäisenä vuoskymmeniä sitten kouludiscossa, tekijöinä olivat ikäiseni ja olin silloin alta viistoista vuotta ( tekijät jotakin vitun koulukotinuorisoa tms.), joten voin kertoa, että tiedän miten paljon traumoja pahoinpitelyn uhriksi joutuminen uhrille aiheuttaa, se ei ole leikin asia ja muistan että ainakin seuraavat viis vuotta pahoinpitelystä en melkein meinannut uskaltaa kävellä yksin kouluun, säpäsähtelin jokaista rasahdustakin ja minusta tuli arka ja koko peruskouluaikani siitä eteenpäin oli pelkkää ahdistusta, josta vasta aikuisena henkisesti pääsin yli. Vaikka vieläkään en pahoinpitelijöilleni ole anteeksi pystynyt henkisesti antamaan, vaan kiroan korkeintaan sitä, että päästin ne porsaat kuin koirat veräjästä, kun en tehnyt niiden käytöksestä rikosilmoitusta silloin. Ainakin yhden häiriintyneen koulukotipässin olisin aikoinaan; jos olisin tehnyt rikosuhrin rikosilmoituksen silloin kun se olisi ollut mahdollista ja pitänyt tehdä, kyennyt lukitsemaan rikosilmoituksen tekemällä pariksi vuodeksi ihan oikeasti koulukotiin ja kontrollitoimenpiteiden alaiseksi ja saakin kiittää minua siitä se tuntematon kusipää minut aikoinaan pahoinpidellyt kavereineen, että ainoastaan hyväntahtoisuuteni vuoksi elämänsä meni kohtuullisen normaalisti eteenpäin, vaikka pieksi täysin viattoman ikäisensä nuoren tyyliin tilanteessa kymmenen ihmistä yhtä vastaan, enkä mitään ollut sillle tehnyt, enkä edes tuntenut koko ihmistä.


      Kerropas ihan oikeasti lisää. Miksi olet pahoinpitelyn uhri, millainen tilanne?

      • Anonyymi

        Ihan diibadaabaa kirjottelet! Ei se nyt ikävä kyllä mene, miten sinusta on hyvä.. tämä rikoksen uhri kysyy infoa ja kerrot oman mielipiteesi johtaen harhaan vaan.

        Vastaus: kela laskee korvausrahat tuloksi. Älkää kertoko kelalle! Muokatkaa tiliotteita! Älkää kertoko kellekkään, sillä muuten on ongelmia luvassa. Itse esim kerroin sairaanhoitajalleni, koska olen hänelle rehellinen; no hän kirjasi sen koneelle, enkä saanut tukevaa toimeentulotukea huonekaluihin. Joudun siis kalustaa/perustaa kodin omilla rahoilla.

        Varoitus kaikille. Olkaa varovaisia 😀


    • älänythul

      Jos ihmisellä on 4000 euroa rahaa, se ihminen ei voi olla toimeentulotuen tarpeessa ainakaan pariin kolmeen kuukauteen.

      Se on ihan sama, mistä ja millä nimellä raha on tullut. Samaa rahaa kaikki raha on.

      • Anonyymi

        Ime sä kusipää sukkaa


    • manit-bois

      Lain mukaan korvaukset ovat tarkoitettu korvaamaan aiheutettu vahinko, ei siis varsinaisesti toimeentuloksi välttämättömiin elinkustannuksiin eli asumiseen ja ruokaan ja oikeudenmukaisuuden toteutumiseksi sossu ei saisi ottaa niitä tuloina huomioon. Valitettavasti käytäntö on kuitenkin toinen. Joskus tuli taisteltua, silloin vielä alaikäisen poikamme korvauksien vuoksi sossun kanssa ja vatosivat johonkin oikeuden ennakkopäätökseen, kun halusivat viedä pojan korvaukset ottamalla ne hakemuksessa tulona huomioon. Tässä ei toteutunut vahingonkorvauslain, eikä myöskään yhdenvertaisuuslain periaatteet. Rikas ja köyhä ovat eriarvoisessa asemassa, jos vahingonkorvaus katsotaan tuloksi jolla pitää maksaa päivittäinen eläminen. Voisi siis aivan yhtä hyvin luopua koko korvauksista koska niistä ei ole mitään iloa. Kannattaa kuitenkin kysellä sossusta ja pyrkiä edes jonkinlaiseen kompromissiin. Poikamme kohdallakin kävi muistaakseni niin, että osa summasta katsottiin sormien läpi.

      • kaudhfyurgtugyhtgtrg

        En tiedä asiaa, mutta sun poikasi varmaan jos ei olisi ollut sosiaalitoimiston asiakas rikoksen uhriksi joutuessaan ( sitenhän kerrot että rikoksen uhriksi joutunut on ollut), olisi varmaankin saanut pitää rikoksen uhrin rahansa. It's not fair, ihan kaikki tässä yhteiskunnassa ei ole reilua. Minua on todenteolla alkanut kiinnostaa yhteiskunnan reunoilla elävien todellinen asema vasta sen jälkeen, kun itse jonkin aikaa itse aikanaan olin sosiaalitoimiston asiakas ja sain todeta
        ( rikoksien uhriksi en onneksi viranomaisten taholta ole joutunut, enkä toivon mukaan joudukaan,* pitää koputtaa puuta*), että aivan oikeasti se on niin massiivinen se yksittäisten sosiaalivirkailijoiden valta määrätä viimesijaista perusturvan lakisääteistä määrää tai olla määräämättä yksittäisille asiakkaille yksilöllisen harkinnan mukaan, että on hyvin vaikea uskoa, että kaikki ihmiset olisivat yhtäläisessä asemassa, jos joutuvat sosiaalitoimen tuen varaan.


        Sosiaalitoimessa saatetaan esimerkiksi nälkää näkevälle asiallisesti ja oikeutettuna toimeentulotukea hakevalle tuenhakija-asiakkaalle perustella, että siksi myönnetään niin vähän toimeentulotukea just sulle, koska jollakin toisella ei ole mitään ja saatetaan siten yrittää syyllistää ihmisä siitä ja ikään kuin painostaa ihmisiä siitä, että jos tukeen oikeutetut edes hakee toimeentulotukea... Halutaan ihmiset hus pois sieltä sosiaalitoimistojen luukuilta mahdollisimman moni, ja arvata voi miksi: no syystä että rikkaiden yhteiskunnallisten etuuksien toteuttaminen kaikkien yhteisillä verovaroilla maksaa niin paljon, että ei riitä köyhien perusturvaan varaa enää edes lakisääteistä määrää riittävästi valtiobudjetissa ( joo siis valtiohan määrää kuntien rahan käytön, jos joku ei tiedä ja sossurahat ovat ihan samaa BKT:ta kuin valtion budjetti, eivätkä yksittäisten kuntalaisten rikkaiden köyhille maksamia rahoja...). Eipä ihme toimeentulotuen alikäyttö, sikäli. Ymmärrettävää, jos ihmiset eivät kestä sitä p*skakohtelua. Ja erityisesti siksi, että toisin kuin yleisesti luullaan, sosiaalityöntekijät _eivät_ tee päätöksiään pelkästään asiakkaidensa sinne sossutoimistoon kiltisti kiikuttamien pyydettyjen tiliotteiden perusteella kuten asiakkaillensa antavat ymmärtää, vaan kyllä ne selvittää kaikki ihmisten perhetaustat ja varallisuuden ja kaiken, ennen kuin tekevät päätöksiä. Vaikeinta saada sosiaaliturvaa onkin taviksilla, ainakaan lainmukaista määrää.


    • pokj

      Yleensä nuo lasketaan tuloksi.

      Mikäli osa tai suurin osa rahoista menee pahoinpitelyssä saatujen vammojen hoitoon tai pahoinpitelystä aiheutuneisiin lisämenoihin, niin teoriassa on mahdollisuus vaatia ettei osaa tai koko korvausta lasketa toimeentulotukilaskelmassa tuloksi.

      • Korvaukset

        Asiasta paljon aikaa, olin pienipalkkaisessa työssä ja sain asumistukea. Valtionkonttorin korvaus työalueella tapahtuneesta pahoinpitelystä ei ollut suuri, en ilmoittanut mihinkään. Muutama vuosi tapahtuneesta sain kirjeen jossa kerrottiin ettei enää peritä takaisin.
        Ei tunnu oikeudenmukaiselta noin henkilökohtaisen korvauksen periminen. Näin se vain on että mahdollisesti peritään.
        En saanut tietää oliko tekijältä peritty mitään jälkeenpäin.


      • Anonyymi
        Korvaukset kirjoitti:

        Asiasta paljon aikaa, olin pienipalkkaisessa työssä ja sain asumistukea. Valtionkonttorin korvaus työalueella tapahtuneesta pahoinpitelystä ei ollut suuri, en ilmoittanut mihinkään. Muutama vuosi tapahtuneesta sain kirjeen jossa kerrottiin ettei enää peritä takaisin.
        Ei tunnu oikeudenmukaiselta noin henkilökohtaisen korvauksen periminen. Näin se vain on että mahdollisesti peritään.
        En saanut tietää oliko tekijältä peritty mitään jälkeenpäin.

        FAKTAA asiasta: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhanivehmaskangas/hyvaa-ystavanpaivaa-vahingonkorvaukset-ja-toimeentulotuki/

        SEKÄ: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6035

        PÄÄTELMÄ: ei asia valtaväestöä kiinnosta. Mutta annas olla kun sähkön hinta nousee, niin...


    • KylläpäVaanVaikuttaa

      Korvaukset on tuloa ja käytettävissä olevia varoja. Ne lasketaan sun tt-tukilaskelmaan niin kauan, kun niitä on olemassa.

      • Koettuon

        Höpsis. Vahingonkorvaukset ovat korvausta kärsimyksestä. Ei rahaa, jolla katetaan pakollisia menoja.


      • NäiSeVaanMenee
        Koettuon kirjoitti:

        Höpsis. Vahingonkorvaukset ovat korvausta kärsimyksestä. Ei rahaa, jolla katetaan pakollisia menoja.

        Sossulle ne on tuloja ja käytettävissä olevia varoja, väitä mitä tahansa. Sossu muuten pisti aikoinaan valtionkonttorille perinnän, jos olisin onnistunut saamaan käräjiltä pahoinpitelystä jotain korvauksia, ne olis kaikki menny suoraan sossuun. Tuosta syystä jätin sitten menemättä koko istuntoon, helkkariako sinne menen (ja maksan vielä kalliit bensat käräjäpaikkakunnalle ja takaisin), kun lopputulos on sama, tuli korvauksia taikka ei. Myöhemmin sain tiedon, että jätkä oli saanut sakot. Aika perseestä muuten, että tuossakin tapauksessa todistajille maksettiin kaikki kulut, mutta mun olis pitänyt pahoinpitelyn uhrina kustantaa itse kaikki...


      • Anonyymi
        Koettuon kirjoitti:

        Höpsis. Vahingonkorvaukset ovat korvausta kärsimyksestä. Ei rahaa, jolla katetaan pakollisia menoja.

        Höpsis itsellesi. Toimeentulotukea saavalle ei voi aiheutua vahinkoa joka pitäisi korvata.

        Tilanne on sama esim. asuntomurron yhteydessä. Jos tuen saajalta viedään vaikkapa tietokone ja telkkari, niin vakuutuskorvaukset pitää käyttää elämiseen eikä uusien laitteiden hankintaan!

        FAKTAA asiasta: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhanivehmaskangas/hyvaa-ystavanpaivaa-vahingonkorvaukset-ja-toimeentulotuki/

        SEKÄ: https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/6035

        PÄÄTELMÄ: ei asia valtaväestöä kiinnosta. Mutta annas olla kun sähkön hinta nousee, niin...


    • Vuonna1999Hämeessä

      Koska laisssa on määritelty että toimeentulotuki on viimesijainen etuisuus, huomioidaan yleensä kaikki korvaukset yms. tulona kun toimeentulotuen tarvetta lasketaan. Vaikka käytännössä tuki on monelle jatkuva, jopa vuosia, niin silti se lasketaan aina kuukausiperusteisesti, eli jos saa vahingonkorvauksia vaikka tuon 4000e niin hakijalle ei muodostu toimeentulotuen tarvetta muutamaan kuukauteen. Se onko se sitten 3kk vai kenties vähän pidempään, riippuu melko paljon hakijasta, hänen tilanteestaan ja siitä mikä on juuri sen kyseisen asuinkunnan käytäntö suurista kertaluontoisista tuloista.

      Itse sain aikoinaan yh-isänä vakuutuskorvausta varastetusta omaisuudesta vähän yli 2000e, mutta kun soitin siitä sossuun etukäteen ja toimitin sinne siitä vakuutuspäätöksen ja kerroin että käytän rahat uusien työkalujen ostamiseen (vanhat oli varastettu ja niistä sen korvauksen sainkin) sillä tarvitsen työkaluja omassa ammatissani (olin tuolloin töissä). Sossu sanoi että homma on ok eikä tuota vakuutustuloa ikinä minulle tulona huomioitu.

    • Ottakaa-huomioon

      Että tukien menetykseen ei tarvita vahingonkorvauksen maksamista, pelkkä oikeuden tuomio riittää. Eli jos tuomittu on täysin varaton eikä maksa mitään ,tuet menee silti.
      Kiitos taas, Suomi.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan mene. Luuletko, että Kela tai aikoinaan sossu tarkasteli säännöllisesti jotain oikeuden päätöksiä, jos siellä sattuisi olemaan tuen hakijoita? Suurin osa antaa oikeudessa luotettavan kaverin tai sukulaisen tilinumeron, ettei rahat näy omalla tiliotteella ja homma on sillä selvä.


    • öasdkasödksödk

      Muistelen lukeneeni joskus jostain tapauksesta, jossa kouluikäinen lapsi sai korvausta jostain vakuutuksesta (en muista tarkemmin mikä oli korvauksen aihe) ja ylläripylläri sen korvauksen takia ei perhe ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen... kas kun ne ruokakunnan tulot lasketaan aina ja myös alaikäisen lapsen tulot on ruokakunnan tuloja! Näin ollen alaikäinen lapsi elätti omalla henkilökohtaisella vakuutuskorvauksellaan koko perhettä...

      • mitä.olisi.pitänyt

        Siinähän kävi sitten hyvin. Korvaukset tulivat todelliseen tarpeeseen.


    • mietintään

      Minun tyttäreni sai korvauksen kivusta ja särystä jouduttuaan vaarallisesti henkilöauton tönäisemäksi. Sairaalahoito korvattiin erikseen. Tyttärelle hankittiin kipukorvauksella laadukas polkupyörä.

      Meidän ei siis tarvinnut käyttää kipukorvauksia ruokaan ja vuokraan. Minkähän vuoksi?

      • Malla-maaria

        Alaikäiselle maksettua kertaluontoista korvausta ei yleensä huomioida tulona. Jos summa on huomattava (yleensä suurempi kuin kyseisen lapsen toimeentulotuen perusosa) niin lasta ei huomioida menona sen kuun toimeentulotukilaskelmassa tai niin kauaa kuin kyseinen tulo riittää lapsen elatukseen (tässä on kuntakohtaisia eroja).

        Joillakin kunnilla on myös sellainen ohjeistus ettei esim. valtionkonttorin pieniä korvauksia huomioida tulona, se mikä raja on riippuu täysin kunnasta. Asiasta on aina myös mahdollista yrittää neuvotella oman sosiaalihenkilön kanssa. Joskus korvauksen huomioittajättämiselle harkinnalla voi olla riittävät perusteet. Pelkkä "minä vaadin", ei yleensä sellainen ole. Itse ostin aikoinaan uuden sohvan ja astianpesukoneen kun sain vakuutuskorvausta 700 euroa eikä tuota korvausta huomioitu minulle tulona koska kysyin asiasta etukäteen omalta sosiaaliohjaajaltani jonka mielestä asia oli ihan ok, kunhan vien jälkikäteen vakuutuskorvauspäätöksen ja kuitit ostamista tavaroista sosiaalitoimistoon.


      • TäysinKuntakohtaistaKait
        Malla-maaria kirjoitti:

        Alaikäiselle maksettua kertaluontoista korvausta ei yleensä huomioida tulona. Jos summa on huomattava (yleensä suurempi kuin kyseisen lapsen toimeentulotuen perusosa) niin lasta ei huomioida menona sen kuun toimeentulotukilaskelmassa tai niin kauaa kuin kyseinen tulo riittää lapsen elatukseen (tässä on kuntakohtaisia eroja).

        Joillakin kunnilla on myös sellainen ohjeistus ettei esim. valtionkonttorin pieniä korvauksia huomioida tulona, se mikä raja on riippuu täysin kunnasta. Asiasta on aina myös mahdollista yrittää neuvotella oman sosiaalihenkilön kanssa. Joskus korvauksen huomioittajättämiselle harkinnalla voi olla riittävät perusteet. Pelkkä "minä vaadin", ei yleensä sellainen ole. Itse ostin aikoinaan uuden sohvan ja astianpesukoneen kun sain vakuutuskorvausta 700 euroa eikä tuota korvausta huomioitu minulle tulona koska kysyin asiasta etukäteen omalta sosiaaliohjaajaltani jonka mielestä asia oli ihan ok, kunhan vien jälkikäteen vakuutuskorvauspäätöksen ja kuitit ostamista tavaroista sosiaalitoimistoon.

        No esim omassa tapauksessani sossu nimenomaan laittoi valtionkonttorille suoraan takaisinperinnän mahdollisista korvauksista, koska olin toimeentulotukiasiakkaana käräjien aikaan... en mennyt koko käräjille, enkä esittänyt korvausvaatimuksia, joten sossukaan ei saanut valtionkonttorilta niitä mun "valtaisia korvauksiani". Kyse oli siis pahoinpitelystä.


      • kunnon.väkeä

        "Meidän ei siis tarvinnut käyttää kipukorvauksia ruokaan ja vuokraan. Minkähän vuoksi?"

        Oikea vastaus on, että et ollut sossun asiakas.


    • dkitnlv

      Täällä on puhuttu, miten köyhä ja rikas ovat eriarvoisessa asemassa tämän kaltaisessa tilanteessa. Eihän asia ole näin, täysin samalla viivalla ovat. Kumpikin saa pitää tämän oikeudessa määrätyn summan. Köyhä hakee tukea turvatakseen elintasonsa ja yhteiskunta sen hänelle suo, sen hän aina saa. Jos köyhä saa muualta rahaa ja näin ollen on itse kykenevä suoriutumaan menoistaan ei hänellä ole tarvetta tuelle. Ihmiset usein tuntuvat pitävän viimesijaista tukimuotoa ansiotulonaan. Se on vain väliaikaiseen suunnattomaan ahdinkoon tarkoitettu apu. Tämä avun piiristä ihmisen tulee itsenäisesti pyrkiä pois. "welfare was never intended to be a career opportunity".

      • Korvaukset

        Oikeutta saadaan riippumatta varakkuudesta, kyllä se vain näkyy jonkinlainen eriarvoisuus vaikka tässä, kun piti määritellä korvausvaade. Tärkeintä oli saada tuomio, todisteet olivat selkeät, en edes pohtinut sen tarkemmin, kun muutkin sanoivat ettei tekijältä mitään saa. Asianajaja tiesi ettei valtionkonttorin korvaus ole suuri ja käski suhteuttaa pyynnön siihen.
        Takaisinperintä on tietenkin pykälien mukaista, parempi olla sanomatta näin, köyhä ja rikas samalla viivalla.
        Nähty tämäkin kun joku maksaa ettei mennä käräjille.


      • smalla.viivalla

        Samalla viivallako? No miksiköhän esim. Björn Wahlroos, joka liki 10 miljoonan euron vuosituloistaan maksaa veroja vain 32%??!! Mutta noinkin suurista tuloista huolimatta saa lisäksi vielä maataloustukia liki 250 000 euroa/vuosi. Eikö noilla 10 miljoonan tuloilla saa kustannettua niitä maatalousmenoja, mitä? Kun joku pienituloinen hakee jotain yhteiskunnan etuutta niin lähes joka ainoa tulo otetaan vähentävänä huomioon mutta 10 miljoonan tuloilla ei ole vaikutusta kun haetaan 250 000 euron tukea yhteiskunnalta.

        Olisiko oikeus ja kohtuus tällöin että esim. pahoinpitelyn uhriksi joutunut saisi pitää edes ne vähäiset korvauksensa siitä henkisestä ja fyysisestä kivusta ja särystä itsellään jos sattuu olemaan toimeentulotuen asiakas.

        Toisaalta kun katselee noita kuvia leipäjonoista jossa on sitä toimeentulotukiasiakasta niin jää ihmettelemään että onko se toimeentulotuki todellakin viimesijainen tuki jos se ei enää riitä edes ruokaan. Jotain on kyllä tässä yhteiskunnassa pahasti vialla kun lukee tuon Wahlroosin huipputuloista ja yhteiskunnan tuista ja sitten näistä haittakorvauksien käsittelystä toimeentulotuen puolella.


      • jfwoiphråys

        Maataloustuella ei ole tekemistä toimeentulotuen kanssa. Viimesijainen tarkoittaa sitä, että henkilö ei mitenkään muuten pysty huolehtimaan toimeentulostaan. Yhteiskunta antaa vastikkeetonta rahaa henkilölle, jotta tämä saan elämisen kannalta välttämättömät asiat. Tosin aikakausilehdet yms mihin tästä tuesta laskennallisesti osuus on suunnattu, eivät ole välttämättömiä hyödykkeitä.
        Ihmiset käyttävät rahaa eri tavoin, toiset osaavat elää taloudellisesti, kuten tilanteessa, jossa ei pysty huolehtimaan omasta ja perheensä toimeentulosta, tuleekin elää. Toimeentulotuki riittää ruokaan, jos ei riittäisi, saattaisi katukuvassa näkyä nälkään kuolleita ihmisiä, kuten maissa, joissa ei yhteiskunta huolehdi ns. vähempi osaisista.
        Maataloustuella tuetaan maataloutta, jonka harjoittaminen Suomessa ei olisi kannattavaa, eikä mahdollista ilman tätä tukea. Tuskin Wahlrooskaan harrastepohjalta tätä tekisi tai kukaan muukaan.


    • paskamaa

      Mua käytettiin seksuaalisesti hyväksi kauan. Sain valtionkonttorista 8000€ korvauksia. Sossu laski että minun pitää elää tuolla rahalla 13kk. Et saa varmaankaan siis sossusta mitään vähään aikaan. Nykyään elän työkkäreillä ja käyn kuntouttavassa työtoiminnassa. Sillä rahalla pärjään. Onneksi ei tarvi olla sossun kanssa tekemisissä. Mulkkuja.

      • jurinäinkäyaina

        lehdessä luki että joku raiskattiin hän käytti rahat nopesti
        ja joutui ahdinkoon kunrahat ja tuoet loppui


    • Noinhan se on, että kärsimyskorvaukset ovat tuloja jotka vähentävät saatavaa toimeentulotukea. Tämäntyyppinen asia olisi hyvä viedä ihmisoikeustuomioituimeen.
      Olen valmis siinä prosessissa avustamaan kykyjeni puitteissa maksutta.
      -ensin pitää kuitenkin saada hallinto-oikeuden ja KHO:n päätökset (pari vuotta menee).

      http://www.satakunta.net

      • SossunTietoToimisto

        Petu on kyllä nyt kerrankin ihan oikeassta tuosta, vakuutus- ja kärsimyskorvaukset huomioidaan aina tulona toimeentulotuen tarvetta laskettaessa ja moraalisesti se on väärin. Usein toki sossu tekee harkinnalla päätöksen ettei noita huomioida tulona, mutta se vaatii aina sitä harkintaa ja ennenkaikkea sitä että toimeentulotuen hakija sitä itse jaksa/viitsii pyytää, muutenkin kuin vain lyhyesti mainitsemalla "älkää huomioiko tulona!" tiliotteen reunaan jossa summa näkyy.

        Asiaan pitäisi saada kyllä lainmuutos, sillä nyt melko monelle nuo huomioidaan tulona kun eivät sitä jaksa pyytää harkinnalla korjattavaksi tai sitten vain eivät välitä siitä paljonko rahaa saavat, myös joissain erikoistapauksissa sosiaalityöntekijä ei ole myöskään sitä harkintaa myöntänyt vaikka sitä on tapaamisella pyydetty. Tosin itse tiedän vain yhden tuollaisen tapauksen ja sekin koski Egyptissä tehtyä melko hämärää hammashoitoa josta oli saanut vakuutuskorvauksia vaikka hakijalla ei enää ollut edes omia hampaita suussa ollut vuosiin.


    • Petu_

      Tässä asiaa koskeva kirjoitukseni eduskunnalle helmikuussa 2015.

      http://satakunta.net/Eduskunta/Toimeentulotukilain kokonaisuudistus 5-2015.pdf

      Ja tällaisen viestin lähetin eduskunnalle eilen 19.9.2015:
      "Toimeentulotuen kokonaisuudistuksen loppuraportti:
      http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126357/URN_ISBN_978-952-00-3591-4.pdf?sequence=1

      Näyttää siltä, että kokonaisuudistus onkin vain "torso" jonka ainoa tarkoitus on selvittää miten KELA ja kunnat jakavat kuluja, ei juuri muuta.

      Miksi toimeentulotuen soveltamisen ongelmiin ei puututa?

      Esimerkkejä: http://satakunta.net/Eduskunta/

      Muuta tietoa toimeentulotuesta: http://www.toimeentulotuki.net


      Terveisin,

      Juhani
      http://www.satakunta.net"

    • Turkunainen77

      Itsekin sain muutama vuosi sitten valtionkonttorista korvauksia pari tonnia. Olin hyvin yllättynyt kun sossu huomioi ne tulona vaikkei se huomioi tulona 440 euron vammaistukeanikaan. Soitin tuosta päätöksestä sitten heti sosiaalityöntekijälleni ja pienen puhelinkeskustelun jälkeen hän sanoi että tekee uuden päätöksen jossa tuota valtionkonttorin korvausta ei ollut huomioitu tulona.

      • Petu_

        Tuollaisesta päätöksestä olisi kiva saada kopio. Sitä voisi sitten jatkossa hyödyntää muiden kohdalla mm. yhdenvertaisen kohtelun vaatimukseen vetoamalla.

        http://www.satakunta.net


      • Turkunainen77
        Petu_ kirjoitti:

        Tuollaisesta päätöksestä olisi kiva saada kopio. Sitä voisi sitten jatkossa hyödyntää muiden kohdalla mm. yhdenvertaisen kohtelun vaatimukseen vetoamalla.

        http://www.satakunta.net

        Eipä ole päätöstä rnää tallella mutta muistaakseni siinä kyllä luki että sosiaalityöntekijän harkinnalla jätetään huomioimatta...

        Eli ei taida harkinnanvaraisesta päätöksestä olla mitään hyötyä jos alkaa yhdenvertaista kohtelua käräjöimään.


    • vittuuntunutkaikkeen

      Vanha ketju, mutta kirjoitan silti kun ei viitsi uutta aloitusta tämän takia aloittaa... Itsekin jouduin aikoinaan rikoksen uhriksi. Sain valtiokonttorilta 6500€ korvaukset. Elin tuolloin tt-tuella ja se katkaistiin, koska tuo summa katsottiin tuloiksi :( Noilla korvausrahoilla jouduin elämään, enkä mihinkään ylimääräiseen voinut rahoja laittaa. Kun rahat loppuivat, vasta sitten sain tt-tukea.

      Vittu tämä systeemi on niin mätä että oikein pahaa tekee!

      • voi.eiii

        Minäkin jouduin kerran rikoksen uhriksi. Sen vuoksi olin sairaalahoidossa pari päivää. Tekijää ei saatu koskaan kiinni, en saanut kipukorvauksia, sairaalan laskukin maksoin itse, palkastani siis maksoin. Ei asiaa sossuun.

        Että mitä nämä sossupossut oikein kitisevät? Miksi heidän pitäisi paikata haavojaan seteleillä, kun raha tarvitaan jokapäiväiseen elämiseen, jos sitä on.


      • llllssa

        Niin, kitinäähän se vain on. Aivan turhanpäiväistä. Netissä uskallat toki arvostella mutta menepä sanomaan päin näköä, voi olla että saat taas maksaa sairaalalaskuja. Ihminen jonka mielestä raiskauksen uhrin saamat korvaukset ovat verrattavissa ansiotuloihin sietääkin saada vähän kyytiä.


      • dfgdgdfh
        llllssa kirjoitti:

        Niin, kitinäähän se vain on. Aivan turhanpäiväistä. Netissä uskallat toki arvostella mutta menepä sanomaan päin näköä, voi olla että saat taas maksaa sairaalalaskuja. Ihminen jonka mielestä raiskauksen uhrin saamat korvaukset ovat verrattavissa ansiotuloihin sietääkin saada vähän kyytiä.

        Jos vahingonkorvauksia ei huomioitaisi toimeentulotuessa, niin toimeentulotuella elävät olisivat jonossa raiskauttamassa itseään korvauksien toivossa.


    • eipidäsaadatttukea

      Lasketaan tulona, mutta keino tähänkin, että kun korvaukset tulevat tilille nosta kaikki käteen, ja pidä sukan varressa, silloin saat nopeimmin taas tt tukea, jonkin kuukauden kuluttua, onhan sanomattakin selvää, ettei valtio voi maksaa tt tukea henkilölle, jolla itsellään takana rahoja tuhansia euroja, muuten pitäisi kaikille maksaa, esim Seppo jää työttömäksi oltuaan vuosia töissä ja hänellä sattuisi tuo 4 tuhatta olemaan tilillä ja liitonrat viipyy, sen 2 kk, ei Sepolle anneta mitään tt tukea, koska lasketaan että viimeisellä palkalla pärjää tietyn ajan , tapauskohtaisesti palkan määrästä riippuu.On kai siellä kelalla, jokin minimi aika minkä laskeevat ko summan riittävän, varmaan jokin 2-3 kk, voit väittää että mennyt velkoihin yms, kyseinen korvaus summa.

    • sreheseheht

      Mikä tossa Helsingissäkin on kun sielläkin on työttömiä, hoitasivat niille ensin töitä prkl.

      • Anonyymi

        Miksi siellä on työttömiä, kun töitä tuntuu oikeasti olevan enemmän kuin tekijöitä.
        Vuokrafirmatkin vielä välittää lisää tekijöitä alueelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe