West Coast Swing

Vapaantyylinwestie

Ulkomailla WCS tanssitaan lukemattomilla tyyleillä ja lähes kaikkeen mahdolliseen musiikkiin ja siihen ei myöskään opeteta tarkkaa perusaskellusta. Suomalaiset ovat kuitenkin määritelleet tanssin tarkan kaavan mukaiseksi.

Miksi suomessa ei toteuteta wcs niin kuin sitä tanssitaan muuallakin maailmassa? Eli tarkoista kaavoista ja askelista vapaana vapaamuotoisena tanssina. Ainoastaan joku harva ohjaaja opettaa wcs vapaan tyylin, askelien ja kuvioiden vapaana tanssina.

14

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raharatkaisee

      Siksi että vapaan askelluksen oppilaille ei voi opettaa koko ajan uusia askeleita.

    • tekniikkaonmuutoksia

      Minummielestä westissä opetetaan uusi käsitekniikkakin melko tasaisin kuukauden välein.

      • perinteinenmuutostuli

        Lavan muissa vakioiduimmissa tansseissa käsitekniikat on pysyneet lukuunottamatta lapaluuteknillistä hienoutta. Minähän ajattelin heti ensimmäisellä lapaluuteknillisellä tanssitunnillani, että eihän siinä ollut mitään järkeä jäkittää lapaluita sillä tavalla epäluonnollisesti keskeltä yhtiin. Vaikka moni opettajakin kehui tuota lapaluuteknillistä hienoutta, itse pidin sitä hyvin epämukavana, mutta en sanonut mitään ääneen ja viittilöin silkkihansikkaalla moiselle kidutusasennolle. Vähän yli toista vuotta sitten törmäsin ensimmäisen kerran tanssinopettajaan, joka oli samaa mieltä kanssani siitä, että lapaluutekniikkaa oli jo paljon kauemmin eli kuulemma useita vuosikymmeniä opetettu lavoilla vakioiduissa tansseissa ihan väärin, mutta en minä silloinkaan sanonut mitään ääneen enkä muuttanut lapaluutekniikkaani, koska lapaluuni olivat jo siinä asennossa, jota alettiin suositella.


    • ÄinäänMiäs

      Olli Läntinen treenaa West Coast-alkuisia hevosia rantaruotsin puolella.

    • kurssitettu

      Eihän missään kurssilla opeteta "tanssia" ainoastaan näitä kuvioita, jotka ei tee tanssia. Tanssi on musiikin tulkintaa, ei mitään ulkoa opeteltuja kuvioita. Jos näin opeteltas tanssiin, tarvis joka kappale opeteltava ulkoa.

      • Nomen_Nescio

        Taitavat aktiivisimmat tanssijat todellisuudessa osatakin niin lavapuolella kuin westissä kappaleet "ulkoa", jotkut kuulemma opettelevat jopa kappaleiden ykköset ja breikit.
        Vapaa askellus ja kuviointi asettaa aikamoiset haasteet sekä viennille että seuraamiselle ja tanssiparin "kuuntelemiselle". Hauskaa ja vapauttavaa muttei helppoo.


      • helppotulkintaresepti
        Nomen_Nescio kirjoitti:

        Taitavat aktiivisimmat tanssijat todellisuudessa osatakin niin lavapuolella kuin westissä kappaleet "ulkoa", jotkut kuulemma opettelevat jopa kappaleiden ykköset ja breikit.
        Vapaa askellus ja kuviointi asettaa aikamoiset haasteet sekä viennille että seuraamiselle ja tanssiparin "kuuntelemiselle". Hauskaa ja vapauttavaa muttei helppoo.

        Avainsana on kahdeksan (8) tahtia, mutta ei mistä tahansa kohdasta lukien: vasta intron viimeistä tahtia seuraavasta tahdista laskien.


      • Nomen_Nescio

        Juu olen kuullut jostain tuommoisesta kuullut mainittavan, mutta olen ainakin itse musikaalisesti lahjaton. Tanssin kyllä kohtuullisen hyvin ja helposti musiikin rytmin mukaan, mutta en välttämättä siis tahdissa eli ykkösen huomioiden nelijakoisessa musiikissa vai mikä termi sitten lieneekään. En kuuntele musiikkia kovinkaan paljon tanssipaikan ulkopuolella.


      • MikäTemppu

        Mikä on juju kun ohjaajat eivät opeta juuri mitään, mutta näiden ohjaajien kursseilla oppii tanssimaan. Aluksi tuntui jotenkin tylsältä kun mitään ei opetettu, mutta sitten kun loksahti kohilleen niin sitähän huomasi oppineensa muutamassa viikossa enemmän kuin aikaisemmilla kursseilla muutamassa vuodessa.

        Miten nämä ohjaajat sen tempun tekee?


      • Opettaminenonvaikeaa
        MikäTemppu kirjoitti:

        Mikä on juju kun ohjaajat eivät opeta juuri mitään, mutta näiden ohjaajien kursseilla oppii tanssimaan. Aluksi tuntui jotenkin tylsältä kun mitään ei opetettu, mutta sitten kun loksahti kohilleen niin sitähän huomasi oppineensa muutamassa viikossa enemmän kuin aikaisemmilla kursseilla muutamassa vuodessa.

        Miten nämä ohjaajat sen tempun tekee?

        Nämä opettajat osaavat sekä itse tanssia, että ymmärtävät teoriassa miten tanssi syntyy ja lisäksi heidän teoreettinen ymmärryksensä tanssista on yhtäpitävä heidän käytännön osaamisensa kanssa. He osaavat siis tanssimisen kaksi tasoa syvemmin kuin oppilaansa.

        Kuulostaa helpolta, mutta jokainen kohta yksinään on oikeasti hankala, eikä edes teoreettista osaamista ymmärrä välttämättä oikein jos ei osaa itse tanssia. Eikä kaikki tanssiteoria pidä paikkaansa. Kaikki tanssiteoreetikot eivät osaa tanssia, ja tanssinopettajaopiskelijat ei välttämättä osaa erottaa mitkä teoriat pohjaavat käytännön kokemukseen ja mitkä eivät, joten saattavat omaksua vääriä teorioita ja opettaa näitä omille oppilailleen.

        On helppo kuvitella että huono opettaja tekee samaa kuin hyvä opettaja, mutta vähemmän, mutta todellisuudessa nämä tekevät päinvastaisia asioita.


      • Pe-Er
        MikäTemppu kirjoitti:

        Mikä on juju kun ohjaajat eivät opeta juuri mitään, mutta näiden ohjaajien kursseilla oppii tanssimaan. Aluksi tuntui jotenkin tylsältä kun mitään ei opetettu, mutta sitten kun loksahti kohilleen niin sitähän huomasi oppineensa muutamassa viikossa enemmän kuin aikaisemmilla kursseilla muutamassa vuodessa.

        Miten nämä ohjaajat sen tempun tekee?

        He eivät todennäköisesti ole rahastamassa, tanssi ei ole rakettitiedettä mutta jotkut kyllä tarvitsevat enemmän harjoitusta kuin toiset sitä ei voi kieltää.


    • tanssinhurmaa

      olen samaa mieltä siitä, että tanssia voi mihin musiikkiin vaan, mutta lavoilla/ ravintoloissa soitetaan 'helppoja' kappaleita, itse olen siinä onnellisessa asemassa, et v.2013 voitiin toteuttaa oma unelmamme ja tehtiin omat tanssisalit hyvällä lattialla, akustiikalla/äänentoistolaitteilla. (2x= ulos kesäksi ja sisälle talvella)
      tanssimme näissä 2x viikossa. olemme käyneet yli 40v. /n. 25x /v tanssimassa, mut
      tanssi kulttuuri on muuttunut tanssikurssien myötä 'näytöslajiksi' ja musiikkikaan ei ole enään mieleemme. = aikansa kutakin.
      ps. olipa ihana tanssia AILI IKOSEN esittämän CD- tahtiin mm. puhelinlangat laulaa, mahtavaa!!

    • westie123

      west on kiva tanssi!

    • jnslnsmafmf

      kivaaaa!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      424
      4714
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2349
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1750
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      326
      1467
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      81
      1141
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1105
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1025
    Aihe