Siivoojaksi ilman koulutusta?

Apuavaiei

Hei. Onkohan mitenkään mahdollista työllistyä siivoojaksi ilman koulutusta. Jos on niin miten? Olen yrittänyt hakea siivojaksi kymmeniä kertoja, mutta ikinä en ole päässyt. Vaaditaanko siihen aina alan koulutus.

Onko ainut keino käydä 2 vuotinen (vai 3) koulu. Olen jo 30-vuotias ja en jaksaisi enää lähteä useaksi vuodeksi kouluun. Siivoustyö kiinnostaa, koska sellaista työtä on aika paljon tarjolla ja olen olllut aika paljon työttömänä.

70

7337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siivooja

      Moi,
      On mahdollista. Itse teen työtä siivoojana, ja taustalla ei muuta kuin ylioppilastutkinto (pidän välivuoden, sitten yliopistoon). Tuntuu vähän siltä, että nuoria otetaan helpommin ilman koulutusta, ja sitten vanhemmilta vaaditaan kokemusta ja/tai koulutusta.
      Jos ihan totta puhutaan, en suosittelisi siivoojan hommia kenellekkään kellä ei ole alan koulutusta. Palkka on harjoittelijalla surkea 8,85e/tunti, ja vaikka tekisi 35h/vko niin siltikään ei tulot yllä kuin 1200e/kk, koita sillä sitten elää. Muutenkin varsin huonoja työsopimuksia, mm kilometrejä ei korvata ja huonolla tuurilla tuntejakaan ei saa tarpeeksi, ja usein tuntuu siltä että siivousfirmat viilaa linssiin (ylityökorvaukset, ilta- ja yölisät jne).

      Itse ehdottaisin että menisit koulunpenkille, niin saat helpommin siivousalalta töitä ja minimipalkka nousisi heti vähintään 9,83e.

      • kiitiliini

        Ite oon välivuosina siivoillu ilman koulutusta ite pitää palkkaedut kyl laskee yht 8v hyvät lisät


    • siivous

      Itse kävin laitoshuoltajan koulutuksen joka kesti 9 kk. Koulutus katsotaan eduksi kun haet siivoojaksi. Kurssilla mmkoneajokortti, hygieniapassi. Ja sai valita joko kiinteistöpuolen tai hoivapuolen koulutuksen.

    • Niin minuakin. Olen miettinyt ammatinvaihtoa tosi ptkään, mutta kyllä on yllättävän vaikea päästä oppisopimuksellekaan. Voi ....lauta, paremmin sano.

    • siivoojatarrr

      Siivoojista on kova pula, ihme jos ette pääse? Riippuu toki paikkakunnastakin, isommilla paikoilla pahin pula. Suosittelisin että pommitatte työnantajia, siis ei kirjaimellisesti, hehheh... vaan käytte, soitatte... osoitatte kiinnostuksen. Otatte vastaan mitä tahansa, saatte jalan oven väliin. Itsekin olen siivooja ilman alan koulutusta. Aluksi, noin 26-vuotiaana en meinannut saada työtä itsekään, olin opiskellut ihan eri alaa ja korkeampaa koulutusta, mutta halusin kunnon fyysistä työtä erinäisistä syistä. Kävin useaan kertaan kysymässä, aina sanottiin että ilmoitetaan sitten kun töitä on tarjolla. Vihdoin varmaan puolen vuoden päästä sain viikoksi hommia, jotain 15 tuntia viikon verran. Jonkin ajan kuluttua sain toisesta firmasta pidemmän täysiaikaisen keikan, jonka aikana jouduin kieltäytymään ekan firman hommista. Kun nämä hommat loppuivat, alkoi työtä ekalta firmalta sataa. Jostain syystä... Arvoitushan se välillä on, miksi ja kuka aja milloin hommia saa.

      Mutta jos ala kiinnostaa, niin mikset hae koulutukseen? Varmasti jo sinä aikana kun olet opiskelemassa, alan opiskelu on työnahaussa takuulla jo plussaa verrattuna sellaiseen, joka ei opiskele alaa. Puhumattakaan siitä että palkka on tosiaan sitten aikanaan parempi.

    • SiivottavaahanAinaOn

      Onnistuisikohan vanhemmalla iällä päästä vielä käsiksi siivousalaan ilman koulun penkillä istumista?
      Jonkun verran on alalta kokemusta ja intoa olisi vaikka nuoremmille jakaa, mutta joku kynnys on hakemiseen.
      Suhteillakaan ei voi pelata, kun niitä ei ole.

    • n3li

      Olen ollut siivousalalla elämästäni noin 25 vuotta. -81 ja -82 vuosina kävin akk:ssa laitos-siivoojaksi ja sen jälkeen sairaala-apulaisen kurssin. Koulutuksen jälkeen ei tarvinnut olla työttömänä. Joskus olin kurkkua myöten täynnä siivoomista. Nykyisin tuo siivous on aika helppoa kun osaa katsoa mitä täytyy siivota. Silmien ja järjen käyttö on itsellekin helpotus. Nyt olen eläkkeellä, mutta voisin tehdä pari päivää viikossa työtä jatkossakin.

      • Mitä.Häh

        Ei tosiaan tarvi olla työttömänä jos huolii siivoustyön olemattomalla palkalla.
        Olen ollut pakon sanelemana muutamankin kerran siivojana (toimistosiivouksessa, rappusiivouksessa, hoitoapulaisena vanhanihodissa jne.) . Mitään koulutusta ei ole koskaan vaadittu.
        Ja olen kaiken lisäksi mies.

        Kaikkein kusipäisin työnantaja on ollut SOL. Välttäkää sitä firmaa kuin ruttoa!


      • Tarkennus.hyväksi

        Sol? Ehkä perustelet hieman, miksi?


    • vedänpianturpaan

      Pääsee ikävä kyllä ja ne on sitten vittumaisia ihmisiä kun niitä päästetään mm. törnävän mielisairaalaan Seinäjoella. Juoruilevat ja vittuilevat potilaille. Täällä pyörii joku jolla on jokin pakkomielle lestadiolaisista ja heitä herjailee. Puhuu vapaamuurareista ym. Kyllä ne siivoojat taitavat olla kuitenkin niitä pahimpia juoruakkoja/-ukkoja joita pitäisi kiskaista pataan oikein kunnolla että muurautuisi edes hetkeksi se turpa umpeen. Että jos haluat ilkeiden laitosakkojen kaltaiseksi kaljarahan tienaajaksi niin mene siivoojaksi.

    • enkuli2015

      Itse olen käynyt laitoshuoltajan tutkinnon v.2001 ja olen kuntapuolella siivoomassa.Sinne ei edes oteta töihin ilman jonkinlaista tutkintoa,se toimitilahuoltaja pitäisi ainakin olla.Siitä kun käy töiden ohessa tutkinnot,voi edetä siivoustyön ohjaajasta siivousteknikoksi jos intoa vaan riittää.Ja ne koulutukset on muutenkin hyvä käydä,sieltä saa oikeat opit,miten siivoat.Ei se ole vaan sitä,että rättiä heilutat,niinkun eräskin toimitusjohtaja sanoi aikonaan minulle,,ja kyllä minulla ainakin on ihanat työkamut,eikä he ole mitään vittumaisia juoruakkoja.Joten ei kande yleistää,,

      • putkeenpannatäytyy

        Sä varmaan siivoatkin yhtä putkea 7,5 tuntia ilman taukoja, samalla hengenvedolla kun kirjoitatkin, putkeen ilman välilyöntejä. Onko siellä kuntapuolella sellaisia tietokoneita, ettei niissä ole edes vaihtonäppäintä?


    • normarck_peter

      No kirjoittamaan et ainakaan ole oppinut. "...akkoja.Joten ei kande yleistää,," Välilyönti aina välimerkkiä seuraavan merkin eteen, eikä sitä pilkuteta vaan pisteytetään. Ja mikä on kaksi pilkkua lauseen perässä? Entä edes kaksi pistettä? Suomen kielessä ei tunnusteta ainakaan vielä tätä kummallista tapaa asettaa kolmen sijaan kaksi pistettä lauseen loppuun.

      Heti asettaa kyseenalaiseksi tarkkaavaisuutesi, että oletkohan AD/HD-ihminen joka vain huitelee menemään naama hymyssä, koska et edes kirjoittaa osaa... Asperger-ihminen tarkkuudessaan kyllä kävisi siivoojaksi vaan he eivät moiseen ryhdy.

      Mitenköhän sinun siivoaminen tapahtuu kun kirjoittaminenkin on tuota tasoa? Siivoatko kaksi kakkaläikkää pytystä ja kolmannen jätät vain olemaan? Enpä palkkaisi.

      • SiivottavaahanAinaOn

        Ei puhdasta jälkeä tehdä kirjoittamalla vaan siivoamalla.
        Kaksi eri taitolajia.


      • Zenza

        Tietääkseni esim. Sodexolla siivooja kertoi, et kilometrit korvattaisi...?! Siivoojista oikeesti pulaa!! Ja tuntuu et kaikki siivoojat on kohta ulkomaalaisia kannattaa kysyä esim. oppisopimus koulutusta. onhan palkka pieni mut niinhän se on monella muullakin ns. palvelualalla. Onhan se kivempi kun jotain hyödyllistä tekemistä kun himassa pyöritellä peukaloita päivät pitkät ja syksykin tulossa...


    • Cleaner

      Minä olen tehnyt silloin tällöin siivouskeikkoja vuokrafirman kautta, ei ollut aikaisempaa työkokemusta alalta eikä koulutusta, työkokemusta ihan eri alalta. Tein isossa majoituskeskuksessa mökkisiivousta, 10,32 tunti. Ainoa miinus oli kova työtahti. Aina oli aika mihin mennessä piti saada huoneet kuntoon. Isommissa kaupungeissa mielestäni saa siivoustyötä melko helposti.

    • yrittäjäyt

      Hei,meillä on pien siivous yritys ja palkkaamme myös ilman koulutusta,koultamme tyn ohessa,ainut mitä tarvitset on hygenia passi. aadimme vaan aloitteellista ja pirteää asennetta.

      • hghhhhhhhhhhhg

        Ei ihme etä palkkaatte ilman koulutusta kun sinulla itselläsikään ei näytä olevan minkäänlaista koulutusta. Kiertäkää kaukaa tällaiset firmat joissa työnantajan kirjoitustaitokin on hukassa. Miten sitten matematiikka, voi palkanlaskenta olla melko mielekiintoista.


      • Aina.kannattaa.yrittää

        :DDD Hyvä kuitti.

        Minulla-kin on siivousfirma, hieman erilainen kuin tuo "pötkö" puulaaki, sain lukea kaksikin kertaa, ennen kuin oikeni. "Hygenia passi" heh heh heh. Taitaa olla erotiikkakuvausta takahuoneessa? Kröhöm, ehkä m-sairaalan potilashuoneessa.
        No joo. Isoihin firmoihin ottavat ilman kokemustakin kiireaikana, lähinnä loma-ajat, kesätyö jne. Opettavat perustekniikan työn ohessa. Jos tuollaiseen menee, kannattaa olla kunnianhimoinen ja ahkera heti kättelyssä, vaikka pesti olisi lyhytaikainenkin. Nimittäin hyvä maine voi poikia muita töitä firman eri kohteissa.
        Itse en pystyisi palkkaamaan ellei tekijällä ole kokemusta, mielellään monipuolinen koska teemme siivousalan niitä raskaampia töitä. Peruskuntokin on oltava kohdallaan ja valmius tehdä töitä muulloinkin kun virka-aikana.


      • Jepajepas

        Mitä ihmettä hygieniapassilla tekee siivousalalla? Olen ollut muutamassa eri firmassa eikä missään ole kyselty hygieniapassin perään, vaikka minulta sellainenkin löytyy. Eikä myöskään missään kohteessa sitä ole tarvittu vaikka olen käynyt siivoamassa kaikki mahdolliset kohteet mitä on olemassa.


      • Anonyymi
        Jepajepas kirjoitti:

        Mitä ihmettä hygieniapassilla tekee siivousalalla? Olen ollut muutamassa eri firmassa eikä missään ole kyselty hygieniapassin perään, vaikka minulta sellainenkin löytyy. Eikä myöskään missään kohteessa sitä ole tarvittu vaikka olen käynyt siivoamassa kaikki mahdolliset kohteet mitä on olemassa.

        Minulta on leipomon siivoojana todellakin vaadittu hygieniapassi.


      • Anonyymi
        Aina.kannattaa.yrittää kirjoitti:

        :DDD Hyvä kuitti.

        Minulla-kin on siivousfirma, hieman erilainen kuin tuo "pötkö" puulaaki, sain lukea kaksikin kertaa, ennen kuin oikeni. "Hygenia passi" heh heh heh. Taitaa olla erotiikkakuvausta takahuoneessa? Kröhöm, ehkä m-sairaalan potilashuoneessa.
        No joo. Isoihin firmoihin ottavat ilman kokemustakin kiireaikana, lähinnä loma-ajat, kesätyö jne. Opettavat perustekniikan työn ohessa. Jos tuollaiseen menee, kannattaa olla kunnianhimoinen ja ahkera heti kättelyssä, vaikka pesti olisi lyhytaikainenkin. Nimittäin hyvä maine voi poikia muita töitä firman eri kohteissa.
        Itse en pystyisi palkkaamaan ellei tekijällä ole kokemusta, mielellään monipuolinen koska teemme siivousalan niitä raskaampia töitä. Peruskuntokin on oltava kohdallaan ja valmius tehdä töitä muulloinkin kun virka-aikana.

        Jos työhön kuuluu elintarvikkeiden kanssa puljaamista, hygieniapassi on ok. Ei se mikään vastuuvapauskortti ole. Se on sitä varten, että ihmisellä on perustiedot, miten ravintoon liittyvien asioiden kanssa toimitaan.


    • laitoshuoltajana

      Riippuu paikasta mihin haluaa töihin. Sairaalamaailmaan ei pääse ilman koulutusta ja ammattitutkintoa. Palkka on tietysti suurempi kun yksityisen firman rappusiivoojana.
      Minulla palkka on päälle 2000€ kokemuslisän kanssa sairaalassa. Siihen tulee päälle mahdolliset viikonloppu- ja iltalisät.

      • monitehosiivoojat

        Tuo 2000e ja lisät ei edes riitä yksityis asuntojen siivoojille ja heistä jotka pääsevät vakituisiksi ns, omilla avaimilla kulkeviksi luotto henkilöiksi.Toiset tekee vielä jotain muuta työtä,esim,eräs siivoaa sairaalassa,eikä kuulemma ole kertonut eikä saakaan kertoa muista töistään,menee se suhde liian avoimeksi jos puhuu. Verottaja kyllä osaa kuulemma kiusata,vaatii sekunti aikataulun ja työn luonne kuvauksen??ei ymmärrä ei.


      • enuskoen
        monitehosiivoojat kirjoitti:

        Tuo 2000e ja lisät ei edes riitä yksityis asuntojen siivoojille ja heistä jotka pääsevät vakituisiksi ns, omilla avaimilla kulkeviksi luotto henkilöiksi.Toiset tekee vielä jotain muuta työtä,esim,eräs siivoaa sairaalassa,eikä kuulemma ole kertonut eikä saakaan kertoa muista töistään,menee se suhde liian avoimeksi jos puhuu. Verottaja kyllä osaa kuulemma kiusata,vaatii sekunti aikataulun ja työn luonne kuvauksen??ei ymmärrä ei.

        Kuka tykkää yksityisasuntojen siivoamisesta niin mikäs siinä.
        Tuskin yksityisissä siivousfirmoissa maksetaan siivoojille yli 2000€ palkkoja vaikka kuinka asuntoja siivoaisivat.


      • Jepajepas
        monitehosiivoojat kirjoitti:

        Tuo 2000e ja lisät ei edes riitä yksityis asuntojen siivoojille ja heistä jotka pääsevät vakituisiksi ns, omilla avaimilla kulkeviksi luotto henkilöiksi.Toiset tekee vielä jotain muuta työtä,esim,eräs siivoaa sairaalassa,eikä kuulemma ole kertonut eikä saakaan kertoa muista töistään,menee se suhde liian avoimeksi jos puhuu. Verottaja kyllä osaa kuulemma kiusata,vaatii sekunti aikataulun ja työn luonne kuvauksen??ei ymmärrä ei.

        Missä ihmeen firmassa maksetaan kotisiivoojille yli 2000? Tein sitä jonkin aikaa palveluohjaajana ja palkkani oli 10,50/h ja ns. normaali siivooja joka oli parina sai sen alle.


      • Anonyymi
        monitehosiivoojat kirjoitti:

        Tuo 2000e ja lisät ei edes riitä yksityis asuntojen siivoojille ja heistä jotka pääsevät vakituisiksi ns, omilla avaimilla kulkeviksi luotto henkilöiksi.Toiset tekee vielä jotain muuta työtä,esim,eräs siivoaa sairaalassa,eikä kuulemma ole kertonut eikä saakaan kertoa muista töistään,menee se suhde liian avoimeksi jos puhuu. Verottaja kyllä osaa kuulemma kiusata,vaatii sekunti aikataulun ja työn luonne kuvauksen??ei ymmärrä ei.

        Jos on osa-aikainen ja nostaa siten myös soviteltua päivärahaa, työkkäri ja Kela kyllä kyselevät aikatauluja, mutta että VEROTTAJA kyselisi??


    • neuvoa

      Kävin oppisopimusopastuksessa vasta Tampereella. Siellä sanottiin, että laitoshuoltajan koulutukseen oppisopimuksella pääsee käytännössä kaikki, jotka haluaa. Joten suosittelisin alaa sitä kautta jos kiinostaa. Kuulemma lisäkoulutus ja esimiesasemaan pääseminen on myös samaa rataa erittäin toimiva ja nopea ratkaisu. Eli oppisopimuksella siivousesimieheksi asti toimii hyvin. Saat palkkaa ja opetusta näppärästi. Ja työpaikka löytyy helposti.

    • vasta-aloittanut

      On mahdollista.

      Sain vakituisen paikan ilman siivousalan koulutusta. Toimin siivoojana teollisuus alueella.

    • Moppipää

      Millä ihmeellä siivoojan koulutus on saatu venytettyä kolmivuotiseksi? Kaksi vuotta harjoittelua?

      • Oksalla.ylimmällä

        En minäkään ymmärrä. Aloitin ilman koulutusta ja todistuksia 33 vuotta sitten. Koko siivousalan kaiken kattavasti, siis ihan kaiken mukaanlukien aineiden tuntemus, olen hallinnut jo vähintään kaksikymmentä vuotta. Edelleenkään minulla ei ole todistuksia, paitsi joitakin työtodistuksia toki.


    • Opiskelemaan

      Itse 31v ja aikuiskoulutuksen kautta opiskelen alalle iltaisin 3 iltana kuukaudessa. Samalla teen alan hommia. Sairaalaan ei vakkariksi pääse ilman koulutusta. Siellä palkka oli n.1800/kk plus lisät. Tällä hetkellä kaupungilla hommissa.

    • nautinto-Svetlana

      Minä olin ensin huora sitten vaatemannekiini ja palasin huoraksi. Nyt mietin että olisiko parempi palkka myydä itsensä firmalle siivouksen merkeissä 10e/h vai olla hutsuna vaan rennon reteästi 25/h? Olen siis Svetlana, kaunis hoika ja olen myös ihan kuin vaikka on suomalainen nainen. Hinnasta kai sopimus voi olla toki.?

      • Oikea.nainen.ei.tee

        Suomalainen siivooja nainen ei alentuisi niin häpeään, että alkaisi myydä itseään 25 euron tuntipalkalla. Hän mieluummin pitää kunniansa ja siivoaa vaikka 9 euroa tunti.


    • yh66

      Itse oon tehny siivous hommia jo 2- vuotta ja ei oo minkäänlaista koulutusta siihen. Sollille menin vuokratyöntekijäksi ja sitä kautta aloin kiertää kouluja, hoivakoteja ja lopuksi sairaaloita, ja sieltä työpaikoilta sain opin tyttäriltä että miten tehdään ja tunti palkka oli 10.50 e. Ja lopuksi sairaanhoitopiiri palkkasi minut sijaiseksi ja sitten varahenkilöksi ja kk. palkka on 1711 e lisät. Ja oon tykänny. Vuokratyöläisenä tienasin enemmän.

    • Shiiwoojja

      Jos asut isommassa kaupungissa kannattaa kysyä pienemmistä siivousfirmoista,saattas olla helpompi päästä.Samoin vkonloppu ja aamutöihin,siis osa-aikaseksi on helpompi päästä kun heti kokopäiväseksi siivoojaksi,ja saat siinä kokemusta ja pääset katsomaan jaksatko siivoojana olla.Kun "näytät kykysi" niin töitä tulee lisää. Sain parista osa-aikakohteesta kehuja asiakkaalta,ja yllättäen työt lisääntyivät.Alotin kesätyöntekijänä,ilman kokemusta,20-vuotiaana,teen nyt aamusin/iltasin koulun ohella töitä.Asenteen täytyy olla reipas heti haastattelussa,mielellään ei allergioita ja peruskunnon on pakko olla hyvä,et sä muuten jaksa. Eli kyllä siivoojaksi pääsee koulutuksettakin.

    • siivooja

      hae sollille tai issille.sinne kelpaa kyllä kaikki hakijat :D

    • pölyhaukka

      Mitä vielä eihän siihen tarvita muuta kuin hyvä näkö ja hajuaisti jotta tunnistaa liat ja homeläiskät.

    • paperiton

      Hiukkasen erilainen vastaus. Siivoustyöstä kokemusta yli 10v, tehny työni aina hyvin. Kuitenki tällä hetkellä takana työttömyyttä jo reilu vuosi. Töitä ei vain yksinkertasesti ole tällä alueella ja kuntapuolelle vaaditaan se tutkintopaperi. Ällistyttävää on se tosi asia, että juuri kurssinsa käynyt siivooja menee haettaessa paikkoja työkokemuksen ohi. Niin on ajat muuttuneet, ennen arvostettiin työkokemusta, nyt sitä paperia.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti tuosta vastavalmistuneesta maksetaan jonkinlaista työllistämistukea. Työnantajien into ottaa oppisopimusharjoittelijoita johtuu siitä, että heistämaksetaan hyvin - ensimmäisenä vuonna peräti 1500 euroa/kk.Monia muitkin harjoittelu-ja tukimuotoja on.


    • Jake444

      No ei vaadita.itse teen siivoushommia.Jokainen oosaa siivota.Tulevaisuuden ala.Paska ei lopu

      • Anonyymi

        Jokainen ei osaa siivota, jos lähdetään siitä, että keikka kuin keikka, kohde kuin kohde. Joskus pinta ja likatyyppi, nou nou. Joskus kalma, hienotunteisuus ja tieto. Joskus melu/rankemmat koneet, tieto, kiire ja kuntokin.
        Joskus et vaan voi voittaa, jos työnantajasi ei saa mitään työstäsi, et sinäkään.
        Pääsääntöisesti? Työ on kivaa. Ja, sitä ei tehdä pintoja, vaan ihmisiä varten. Aika alas siivooja ammattiosaamisensa arvottaa, jos väittää kenen tahansa osaavan.


    • koulutusta

      Hakeudu oppisopimuskoulutukseen.

    • Kamelianainen123

      Ota siivous alan yrittäjiin yhteyttä paitsi Lassila-Tikanojaan,ja kysy oppi sopimusta niin saat tehdä työtä ja teoriat erikseen.Tarkista pitääkö ne teoriat suorittaa eri paikka kunnalla jossa sulla ei ole kämppää edes kaverilla tai sukulaisilla,seon oltava loppuun asti varmaa se asunto tai joudut ottamaan lainan että voit asua maksullisissa yö kortteerissa.Koulutus takaa oman turvallisuutesi ja varmistaa ahkeruutesi ohella ettet ole ensimmäinen lopputilin saaja,ja luultavasti se kortti jonka suoritat alkaa olla pakollinen,jopa ok-taloissa siivotessa kun ihmiset haluaa nähdä nimesi Firman kortissa jota ei voi väärentää kun se laitetaan muovin sisään,joten jos pöytähopeat katoaa varmista ettet ole se huijattu koska omistaja on vienyt kamat jemmaan ja maksattaa sinulla tai yrittää vakuutus yhtiötä.Näin kävi tuttavalleni mutta sai todistettua siten kun vaihtoi pakussa vaatteet ja hakija vei kaikki vehkeet firman tiloihin ja kuteet pesuun,oma vaatekerta oli kuin aina vartalon myötäinen joten sinne ei olisi sopinut silloinen 30cm korkea kello ym,kamat mistä syytettiin.Työkaverit todisti niin hyvin että sai vain pahan mielen ja opetuksen ettei lähde kohteesta ennen kuin se on syynätty läpi ettei mitään puutu(tuli vainoharhaiseksi)Mutta oli vuoden siivooja eikä palkassa ole valittamista/toisilla firmoilla on kuulemma niin että ei ole koko palkan maksua.

    • VOISAATANASENTÄÄN

      Taitaa siistijäksi pääsyn edellytyksenä olla ylempi korkeakoulututkinto. Ilman sitä ei kukaan osaa luuttua heiluttaa.

      • alalla_vuodesta_1982

        Kyllähän sitä "luuttua" tosiaan jokainen osaa heiluttaa, mutta lopputulos on sitten ihan mitä sattuu.
        Pilataan pinnat väärillä työmenetelmillä ja liian vahvoilla pesuaineilla ja aseptisesta työjärjestyksestä ei ole mitään tietoa.
        Monissa siivousfirmoissa ei edes huolehdita siivouspyyhkeiden ja moppien puhtaudesta (ei pestä koneessa). Voi kun asiakkaat tietäisivät minkälaiset pöpöt siellä näennäisesti siistillä konttoripöydällä kuhisee.
        Koulutus on todella tärkeä jokaiselle alalle aikovalle ja ehdoton siivousfirman perustajalle/ omistajalle.
        Näihin pystymetsästä putkahtaneisiin firman omistajiin olen joskus törmännyt.
        Ei minkäänlaista tietoa alasta. Luottavat vaan siihen, että jokainen osaa luuttua heiluttaa.


      • Anonyymi
        alalla_vuodesta_1982 kirjoitti:

        Kyllähän sitä "luuttua" tosiaan jokainen osaa heiluttaa, mutta lopputulos on sitten ihan mitä sattuu.
        Pilataan pinnat väärillä työmenetelmillä ja liian vahvoilla pesuaineilla ja aseptisesta työjärjestyksestä ei ole mitään tietoa.
        Monissa siivousfirmoissa ei edes huolehdita siivouspyyhkeiden ja moppien puhtaudesta (ei pestä koneessa). Voi kun asiakkaat tietäisivät minkälaiset pöpöt siellä näennäisesti siistillä konttoripöydällä kuhisee.
        Koulutus on todella tärkeä jokaiselle alalle aikovalle ja ehdoton siivousfirman perustajalle/ omistajalle.
        Näihin pystymetsästä putkahtaneisiin firman omistajiin olen joskus törmännyt.
        Ei minkäänlaista tietoa alasta. Luottavat vaan siihen, että jokainen osaa luuttua heiluttaa.

        Voi olla niinkin, että kentällä työtätekevän siivoojan vastuisiin kuuluu pitää itse yllä osaamistaan, ottaa selvää uusien kohteiden asioista jne. joskus on ollut mukana harjoittelija, tai muu kohteeseen opastettava. Harvoin on pyydetty paikkaamaan jonkun toisen henkilön tekemän työn puutteellisuutta.
        Jos työnantajalla on mo nialayritys, hän ei välttämättä itse ole perehtynyt jokaiseen alaan, jolta myy palveluita. Homma toimii niinkin, niin kauan kuin kokemus, eli hiljainen tieto pysyy firman työntekijäpiirissä.


    • siivoussujuu

      Laitoshuoltajan paperi on ihan turha, ainakin omalla kohdallani kun työnantaja antaa siivousvälineeksi pari ämpäria, moppia, muutama lattialiina ja pesuainepullo.

    • Hinkutin

      Oppisopimuksellakin voit opiskella. Pohjatietoina ja taitoina tarvitset ne yp- ja perussiivoustaidot.(ja pesuaine-, ja pintamateriaali-, ym. tiedot...) Eikun kentälle, teet näytöötutkintona tai oparilla.
      Itse opiskelin erilaisille oppijoille tarkoitetulla valmistavalla koulutuksella, tein näytöt. Tutkinto olisi ollut moniuolisempikin, mutta minut " kopattiin", töihin, viides vuosi menossa pienehkössä yrityksessä- Hyvin sekalaisissa hommissa. Kuitenkin- siivoustöitä. Niin remppa-, yp-, erikois-, perus- kuin mitä alueella on.
      Alan varjopuoli? Kun keikkaa on, tehdään. Kun ei, harrastetaan omia juttuja.
      Onnea.

    • NäinO

      Minä menin siivousalalle kun olin ikäisesi eikä minulla ollut sen alan kokemusta ollenkaan. Ystäväni oli silloin siivoojana eräässä firmassa ja hän sanoi että he tarvitsevat apua eräässä kohteessa. Olin jäänyt työttömäksi vähän aiemmin niin sanoin että minä voisin tulla sinne. Sain töitä. Se oli osa-aikainen kohde, mutta siitä sain sitten lisää tunteja ja sain paremman paikan toisesta isosta firmasta muutamia kk myöhemmin. Jos koet että siivousala saattaa olla se ala mistä tykkäät, niin harkitse vaikka opiskelua oppisopimuksella. Näin saat olla suurimman osa ajasta töissä ja saat palkkaa, mutta saat myös teoria opetusta ja näin saat helpommin töitä myös tulevaisuudessa ja parempaa palkkaa.

    • vkml

      Kunnon asenne ja halu tehdä töitä. Siinä pitäis olla kaikki. Moni laitoshuoltaja tutkinnon suorittanut ei siltikään suoriudu töistään. ei ole arviointikykyä, oma-aloitteisuutta, ei asiakaspalvelu henkeä, vetelä kun kuminauha ja aina naama väärinpäin. Joten kyllä jokainen tutkinnon suorittaa, mutta osaako silti tehdä? Moni joka on oppinut työtä tekemällä tai työtöverin opastuksella osaa hoitaa hommat mallikkaasti.

    • Anonyymi

      Koulutus kestää vuoden eli ei iso urakka. Täällä päin ainakin pystyy olemaan joka päivä- tai iltaopetuksessa. Ilta oli itselleni kivempi koska opetusta oli muutama tunti kerran viikossa ja samalla suoritin harjoittelua työpaikalla. Päiväopetuksessa taisivat olla ensin viikkoja koulunpenkillä ja menivät sitten harjoitteluun. Minulla kesti tasan vuosi valmistautua. Olisi pystynyt nopeamminkin mutta eka harjoittelu tarkoituksella kesti puoli vuotta.

      Tiedän 40v naisen joka pääsi kaupungille vakituisesti siivoamaan ilman koulutusta. Taustalla tosin että hän oli aiemmin kaupungilla lähihoitaja.

      Ennen kun kävin koulua, pääsin yhteen siivousfirmaan useaksi kuukaudeksi. Tarjosivat vuoden päästä lisää työtä mutta olin silloin jo harjoittelussa. Yksityiset tarjoaa töitä kokemattomille.

      • Anonyymi

        Siivoamaan pääsee ilman koulutusta. Laitoshuoltaja on eri asia kuin siivooja. Laitoshuoltajalta vaaditaan tutkinto, siivoojilta yleensä ei. Joskus vaaditaan aiempaa kokemusta, yleensä ei sitäkään. Asenne ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivoamaan pääsee ilman koulutusta. Laitoshuoltaja on eri asia kuin siivooja. Laitoshuoltajalta vaaditaan tutkinto, siivoojilta yleensä ei. Joskus vaaditaan aiempaa kokemusta, yleensä ei sitäkään. Asenne ratkaisee.

        Joissakin kohteissa vaaditaan luottotietoja, nuhteetonta taustaa ja tehdään taustaselvitykset.


    • Anonyymi

      Riippuu varmaan missä. Joillakin pikkupaikkakunnilla työnantajilla on varaa vaatia laitoshuoltajan koulutusta. Toisaalta juurikin niissä pikkusiivousfirmat saattavat ottaa jonkun vakisiivoojan sukulaisia ilman koulutusta (mikä sekin ongelma, jos tällä sukulaisella ei sitten ole kaikki ihan kohdillaan ja ei pääse muualle kuin siivoamaan). Itse olen tehnyt pätkittäin siivousta yli 30v. usein opintojen ohella tai muutoin vain sopivassa elämäntilanteessa. Ei ole alan koulutusta, mutta nuorena pääsin kunnille, sairaaloihin ja viime vuosina ihan isoille firmoillekin. Ainoastaan hotellisiivousta harjoittava firma ei ottanut, kun kritisoin haastattelussa heidän "harjoittelijan" palkkaansa (8 e ja risat). Totesin muilla aloilla maksettavan ikälisät ja ihmettelin, miten voivat maksaa noin huonosti, kun yhteenlasketun työkokemuksen perusteella olisin oikeutettu jo ikälisään. Kuulemma on aina harjoittelijan palkka ties kuinka kauan ja senkin jälkeen arvioidaan, onko oikeutettu ns.normaalipalkkaan. Monet firmat haluavat tappotahtia pienellä palkalla työskenteleviä nöyriä ja mitään kyseenalaistamattomia tyyppejä. Ihmettelevät sitten kun väkeä ei saa. Maahanmuuttajat usein joutuvat juuri tällaisiin firmoihin.

      • Anonyymi

        Laikkarin työ ja siivoojan työ on kaksi eri asiaa. Palkka ja työtehtävät ovat myös erilaisia.


    • Anonyymi

      Ei siivousalan tutkinnon opiskelu niin vaikeaa ole. Itse systemaattisena ja järjestelmällisenä miehenä suoritin alan tutkinnon ja työskentelin niin ylläpito kuin perussiivous tehtävissä julkisella sektorilla. Kunnes sitten vaihdoin alaa terveydellisistä syistä. Mutta ei ollenkaan huono ammatinvalinta.

      https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1ec026c3-3711-4806-ac4b-91b6e792cbd3

      • Anonyymi

        Tuossa linkissä juttu liittyen siivousalaa jonka huomasin iltapäivä lehtiä lueskellessa.


    • Anonyymi

      Työnantajat haluaa siivoojan oppisopimuskouluun koska valtio maksaa koulutus ajalta työntekijän palkan, näin saadaan ilmainen työntekijä kahdeksi vuodeksi. Muuten siivoustyö kyllä onnistuu ilmankin koulutusta, tässähän kysymys vain ilmaisesta työntekijästä joka voi lentää jopa koulutuksen jälkeen kun leppäkeihäs pois töistä ja uusi opiskelia taas tilalle saadaan ilmainen työntekijä sehän on vain työnantajan pelijä.

    • Anonyymi

      Riippuu alan osaamisesta. Jos osaat käyttää lattianhoitokoneita, ja tiedät ylläpitosiivouksen ja perussiivouksen eron, ja sopeudut vaihteleviin ympäristöihin, sekä asiakaspalveluasenne on ok, ja tunnet siivousaineista vähintään sen millä ph mikäkin likatyyppi parhaiten lähtee, ja ymmärrät mitä tarkoittaa siivousjärjestys, olet kouluttamatta jo hyvällä alulla, ihan potentiaalista palkattavaa.
      Entäs oppisopimus?
      Entäs aikuisopiskelu, eli suoritat osan jaksoista töissä? Opintopisteitä tulee paremmin kun on töissä osittain, ja saat näytöt kuitenkin oppilaitoksen avustamana läpi, ihan tavallinen siivoustyökohde, kun täyttää kriteerit esim laikkarin näyttökokeelle, tai useammalle osiolle joista koostuu- niin se riittää. Ammattitutkinnosta ainakin ennen valtio maksoi tutkintorahaa, nykyistä tilannetta en tiedä.
      Itselleni kävi hassusti. olin opiskelemassa x tutkinnon osia. Minut kopattiin töihin kesken opintojeni, ensin keikkaluonteisesti, sitten määräaikaisiin, lopulta toistaiseksi. Nyt on jo seuraava työnantajakin ollut muutaman vuoden.
      Enemmän olen oppinut töitä tehden, kuin opinnoissa.
      Olen tehnyt työnäni hyvin monenkirjavaa siivousta, ja siinä korostunut sopeutumiskyky, sekä nopeat hoksottimet, miten homma hoituu parhaiten. Siivoojan yksi ominaispiirre on, että häntä kiinnostaa erilaiset pintamateriaalit, ja niiden puhdistettavuus. Silläkin on aina merkitystä, minkä verran tunteja ja minuutteja on tehdä työtään, kohteessa. Ja aina on hyvä keskustella kohteessa mitä odotuksia siellä on siivouksen suhteen.
      Siivous on hektistä työtä. Kotonaan jokainen voi siivota omilla aikatauluillaan, mutta työnä siivous on nykyaikana pitkälle kellotettua.

      jos ala kiinnostaa, eikun haet, ja korosta hakiessasi että haluat oppia alan, tämä lisää työhönottohaluja, jos vaikka voit tehdä oppisopimuksella, tai opintojesi harjoitteluina osan työstäsi- mikä ei ensinkään ole huono homma, ellei sinulla ole aiempaa kokemusta siivoustyöstä.
      Käytännössä siellä työkohteessa kukaan ei sinua välttämättä perehdytä, riippuu työyhteisöstä jossa itse olet, tuleeko kukaan näyttämään perusasiat hyvän hyvyyttään. Opinnoissa on se huono puoli, että niissä ei juuri opeteta erilaisten koneiden käyttöä, olen itsekin siitä antanut palautetta milloin opinahjojen kanssa olen ollut kosketuksissa. Siivouskoneiden käytön osaamattomuus on kynnys, vielä nykyäänkin, monelle mennä kohteisiin missä niitä pitää käyttää: todella huvittavaa. Nimittäin koneet säästävät ihmisen kehoa, koska sitä samaa ei tarvitse tehdä käsin, minkä koneella saa näppärästi.

    • Anonyymi

      Ei käytännössä ilman koulutusta siivoojaksi saisi ottaa koska vaatii ammattitaitoa jota ilman koulutusta ei ole. Vastuullista on ottaa työnantajalla vain ja ainoastaan tutkinnon suorittanut joka tietää mitä siivousala vaatii. ilman kunnollista siivousta lähtee kaikenmaailman virukset ja bakteerit lisääntymään, joten unohtaa haave siivoojaksi ryhtymisestä jos ei ole valmis kouluttautumaan.

    • Anonyymi

      Siivoojaksi pääsee aina. Täytyy ymmärtää siivousjäejestys,aineet/pinnat. Ja sitten avoin asenne erilaisia elämän ilmiöitä kohtaan on hyvä omata,ja diplomatia. Asiakaspalveluasenbekin on plussaa,että pyydetyille pystyy jotain tekemään,ja tiimitaidot. Ettei jurnuta,etten minä ainakaan kenenkään kanssa työskentele.
      Itsellä oli vuosia mainio työpari. Oltiin hyvin erilaisia,mutta itse työ luisti,jälkeä syntyi,eikä työasioista ollut kiistoja. Kumpikin arvosti toisen työtä.
      Nykyään joutuu enemmän yksin katsomaan vain kahdella silmällä,ja onneksi on kokemusta takana.

    • Anonyymi

      Yhdellä tarjouspyynnöllä vertailet siivoojien hinnat, palveluehdot, takuut ja arvostelut. Näin minäkin tein - https://www.kodinplaza.fi

    • Anonyymi

      Työpaikkailmoituksessa kyllä ilmoitetaan vaaditaanko koulutus vai ei. Itse työskentelen paikassa, johon riitti perehdytys, koulutusta mulla ei ole enkä tässä kahdessa vuodessa ole vielä saanut potkuja. Näihin osa-aikaisiin kohteisiin on välillä vaikea saada pitkäaikaista työntekijää, joten siksikin ehkä pääsee helpommin. Myöhemmin voi sitten saada lisätunteja ja päästä kokopäiväisen tuloille.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Siivoojano osatutkintojen kautta, kunhan näytät motivaatiosi, ja siihen voi lisätä vielä työkkärin puollon, jos saa, joka lisänne hieman motivaation näyttöä. Mikä sun elämäntilanne ja mahdollisuudet, että jos ne rajautuu siivoamiseen, niin sillä voi jo päästä haastatteluun.

      Siten on noita koko tutkintoja, joihin voi samaten hakea, todistuksella tai harkinnan varaisella, ja jos on mahdollista saada opiskelija-asunto tai muu, niin voi opiskella koko maan alueella.

      Erilaiset muut huoltotyöt kiinteistöissä ja niiden ympäristöissä on myös yksi mahdollisuus.

    • Anonyymi

      Siivoojaksi voi hyvin työllistyä ilman koulutustakin. Edelkytys on,että on tekevä,tuntee aineita,vähintään haluaa oppia käyttämään siivouskoneita. Sen ymmärtämisestä,miten julkisissa tiloissa ja yrityksissä tehdään perussiivoukset,ei suinkaan ole haittaa.
      Ylläpitosiivous,peruspesut on osattava,osattava aseptisesti työskentely,ja koneiden huoltoakin on jonkin verran ellei kohteessa ole erikseen koneille huoltoa.
      Ala sopii hyvin henkilöille,joilla on laajemman kokonaisuuden suhteen pelisilmää työssään,ja pitkä pinna aikaavieviä työvaiheita tehdessään,sekä iloinen perusluonne.
      Perehdytys on se juttu,joka työnantajalta vie vähän rahaa,joten mielummin otetaan niitä jotka gallitsevat työn perusasiat.
      Että kun hankit osaamisen mitä kautta tahansa,työllustyminen on varmaa,alalla on huutava pula tekijöistä.

      • Anonyymi

        Täytyy olla hyvä fyysinen kunto eikä allergioita siivousaineille eikä pölylle. Jalka ei saa olla kipsissä eikä selkä krempata. Siksipä nuoret ja hyväkuntoiset (alle 30v) sopivat parhaiten. Tummilla nuorilla miehillä on parhain fyysinen kunto luonnostaan. Pärjäävät he paremmin juoksussakin fysiikkansa puolesta. Oksennuksille ei saa yökkäillä ja täytyy sietää jatkuvaa haukkumista niin asiakkailta kuin omalta henkilökunnalta.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe