Liikunta ohitusleikkauksen jälkeen

akkerime

Minulla on jo puolisen vuotta viiden suonen ohitusleikkauksesta. Olen parantunut hyvin mutten vielä ole ns. huippukunnossa.
Kuinka paljon sydäntä uskaltaa nyt rasittaa?
Onko niin ettei esim. painonnostoa suositella?
Entäs vaellus raskas rinkka selässä?

11

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeilemalla

      Kukapa sen tietää muu kuin sinä mitä sydämesi kestää...lääkärit vain sanovat että jatka elämääsi entiseen malliin...kehottaisin kuitenkin varovaisuuteen,itseään kuunnellen...etsi jotain rauhallisempia lajeja...pois ponnistelulajit...säännöllinen liikunta auttaa toipumisessa ja itsensä kunnossa pitämisessä,myös hoitaa mieltä!

    • akkerime

      Niinhän sitä sanottiin, että jatka entiseen malliin. Ennen nostelin puntteja ja vaellisin pitkiä matkoja.
      Vaellusta ei voi oikein kokeilla kestääkö sydän vai ei. Jos sitten tuupertuu jonnekin erämaahan.
      Minusta ei ole vaan kävelemään vaan kaipaan jotain kunnon liikuntaa.

    • kokeilemalla

      Joo mutta joskus vain elämä muuttuu...minäkin kävin ennen töissä,mutta yhtenä päivänä sairastuin harvinaiseen sydänsairauteen,nyt olen eläkkeellä,enkä jaksa tehdä enää juuri mitään,mitä ennen tein!Eli elämä on valintoja,Sinä sen päätät otatko riskin ja teet sitä mitä kaipaat,vai korvaatko sen jollain muulla,että pysyt hengissä...

    • akkermine

      Niin pääasiassa nyt haen tietoa mitä kaikkea voin tehdä.
      Minusta elämä ei ole elämisen arvoista, joss ainut tarkoitus on pysyä hengissä.

    • ihanomavlintason

      Kokeile, mikä sopii.

      Olemme yksilöitä.

      Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.

    • hullu.urheilija

      Välillä itseäni vähän pelottaa rankat liikuntamäärät vedän itseni ns. "piippuun", juoksen maastossa ylämäkiä ym., se euforinen olo vain sen jälkeen niin mahtava. Pelottaa sen takia, koska suvussani isän puolella todella paljon sepelvaltimotautia ja nimenomaan alle 50-v!! Lääkärissä olen käynyt terv.tarkastuksissa varmuuden vuoksi eikä vielä ole mitään hälyttävää löydetty enkä tunne sydänperäisiä oireita. Mutta täytin heinäkuussa 57-v ja ehkä pitäisi jo hieman hiljentää vauhtia. Setäni kuoli ihan yht'äkkiä sydänkohtaukseen kesken maataloustöiden alle 50-v. Perimähän tässä taudissa on merkittävässä roolissa !

    • pelkopois

      Niinhän se on.Mutta jos lähdet kesken lenkin,olet lähtenyt onnellisena!Pelko pois!Joo se voi olla se yks ja ainut sydänkohtaus,mutta onneksi ei tiedetä tulevaa!

    • treenari

      Minulle tehtiin kolme ohitusta viisi vuotta sitten (58 v). Aloitin liikunnan silloisen kunnon mukaan pienillä kävelylenkeillä vointia seuraillen ja seurasin mihin se vaikuttaa. Lisäsin kuormitusta kunnon mukaan eli pidensin kävelylenkkejä ja vastusta erilaisissa portaissa. Sittemmin lisäsin ohjelmaan kuntosaliharjoitukset erilaisine crossfit ohjelmineen ja oheen liikkuvuusharjoituksia. Käyn salilla neljä kertaa viikossa ja teen harjoitukset säntillisesti loppuun asti eli jos ne vaativat kovaa rääkkiä (aerobista fyysistä harjoitusta) niin teen ne omaan tahtiini hengästymiseen asti. Vuosittain käyn päivittämässä coopperin testin ja ilokseni olen huomannut et olen taulukossa 40 v tasolla ! En ole huippu hyvä enkä tosi surkea vaan keskitasoa johon olen tyytyväinen. Vaikea miettiä mitä kestän mitä en. Muistan kun lähdin sairaalasta ja kysyin ohitusleikkauksen tehneeltä lekurilta et kuinka voin harjoitella niin hän vastasi et tee ihan kuin itsestä tuntuu, mut ei kannata ehkä sillä mielellä harjoitella et nyt otetaan miehestä mittaa. Näin olen toiminut ja hyvin on mennyt. Voisin väittää et henkinen ja fyysinen kuntoni on parempi kuin ennen leikkausta !
      Ymmärrän erittäin hyvin sen ettei kukaan toinen voi tulla sanomaan minulle mitä kestän mitä en. On otettava sekin huomioon et se sydäninfarkti tuli kuin puskista mitään varoittamatta, - niin siihen pitää suhtautua nytkin samoin, eli mistä sen tietää mitä seuraavaks tapahtuu ??
      Odottavan aika käy pitkäksi, - siksi kannattaa mennä ja pistää töpinäks !
      Olis kiva lukea mihin Te olette kuntoiluissanne päässeet...

      • slaagi76

        Itsellä paha infarkti joulukuussa ja samalla aivoinfarkti. Tehtiin pallolaajennus. Sen jälkeen kävin kävelyllä ja nyt juossut. Kokeilin huvikseni juosta niin kovaa, että sydän laukeaa. Ei se lauennut, vaan jytkytti vain eteenpäin. Ikää on 39v ja lääkkeinä mm. betasalpaajat cardace. Maksimisykkeen sain 160-165 pintaan mömmöistä huolimatta. Nuo verenpainelääkkeet kuristavat kaasaria sen verran, että jaloista loppuu happi ja sitä kautta meno vain hyytyy. Mutta ei tunnut mitenkään kuolemanpahalta.

        Väitän, että jos nousujohteisesti kuormitat sydäntä ja treenaat, niin elinikä vain lisääntyy. Vahva sydän pärjää muutenkin paremmin, jos joskus tulee vielä slaageja tai muita ongelmia.

        Voimanoston jouduin himmaamaan. Kardiologi "ei suositellut" painonnostoharjoittelua - tosin en ole varma tiesikö hän mitä se oikeastaan edes on. Neurologi taas sanoi, että tee mitä lystäät. Mene ja tiedä. Olen nyt koittanut ottaa vähän painavampia ykkösiä, mutta jälleen kerran lääkkeet torppaavat ne. Satasen penkkikin heilauttaa verenpaineita sen verran, että pitää nousta varovaisesti. Maastavedossa nykäisin lasten painoilla noston ja samalla tavalla vintti pimeni hetkeksi. Tuskin siinä pumppu hajoaa, mutta veri ei vaan riitä. Ja kun voimanostossa ne paineet olisivat A ja O, niin heikommalle jää. Mutta muuten jotain bodaustyylistä treeniä voi vetää ihan ok, kunhan vain hengittää koko ajan ja muistaa rauhalliset nousut ja nojaa välillä telineisiin.


    • suorittaja

      Joo ymmärsin slaagin jutusta ettei veri vaan riitä, - et kyseessä on hapenpuute, verihän kuljettaa happea. Sen olen itsekin konkreettisesti huomannut treeneissä ettei hapenottokyky ole enään samaa luokkaa kuin ennen infarktia. Jaksan hyvin tehdä lyhyt kestoisia kuntosali treenejä ja erilaisia kuntopiirejä mut heti kun mennään aeroobbiselle harjoitusalueelle joka vaatii juoksua ja muuta sykettä nostavaa rasitusta niin eipä kulje enään samalla tahdilla kuin ennen, - yksinkertaisesti ei vaan jaksa kun ei happi riitä. Johtuu varmaan siitä ettei sydän pumppaa tarpeeksi verta kiertoon kuormitukseen nähden. Johtuu varmaan siitä infarktista ja siitä osasta sydäntä joka teki lakon.
      Tykkään tehdä harjoituksia omalla painollani kuten käsinseisontaa ja siihen liittyviä oheisharjoituksia et ylipäätään pääsee käsinseisontaan voimistelua ja liikkuvuutta yms. maastavedossa mulle riittää oman painon nosteleminen erilaisin sarjoin, tunnen etten jää ikäisistäni jälkeen muissa lajeissa kuin noissa kestävyyttä (aerobista) vaativissa suorituksissa. Penkkiä treenaan vain sillä ajatuksella et rintalihakset pysyy kunnossa paljon toistoja pienemmillä painoilla. Penkissä mua usein mietityttää enempi rintalastani joka on leikkauksen jälkeen laitettu surrilangalla kiinni ja lekuri sanoi ettei rintalasta luudu enään eli mulla on ajatus kuin rintalastassani olisi joku vetoketju joka voi aueta, mut eipä toi ole auennut eikä sen kummempia tuntemuksia aiheuttanut.
      Ainoa asia joka minua muistuttaa tehdystä leikkauksesta on arpi rintalastassani joka on siis enempi kosmeettinen haitta.

    • akkerime

      Hei taas
      Jaksan nykyisin kävellä reipasta tahtia 12 km kahdesti viikossa ja muina päivinä kävelen viisi km koiran kanssa.
      Kuntosalilla käyn kaksi kertaa viikko mutta en ole erityisen paljon saanut painoja lisätyksi mihinkään suoritukseen. Pitkät sarjat kyllä onnistuvat mutta ovat aika tylsiä. Kuntopyörällä siellä ajelen 20min ja teen lyhyitä intervalleja. Juoksumatolla pystyn juoksemaan 7 minuuttia aika kovaa vauhtia.
      Vesijumppaa kokeilin kaksi kertaa mutta sain vain rintarangaani älyttömän kivun. Siellä tehtiin paljon ylävartalon kiertoja eikä ne vielä sovi.
      No kai tämä tästä ja uskon ensi kesänä vielä vaeltavani pitkän tunturivaelluksen. Mieliala heittelee aika tavalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe