En jaksa, kissa pissailee.

Pakko_purkautua

Minulla on kaksi tyttökissaa ja elämä on käynyt h*lvetilliseksi. Tuntuu, että koti on nykyään vain paikka kissoille, jossa minä siivoan kuset ja muutenkin ja hellin ja ruokin jne. Ei se ole enää minulle paikka, jossa viihtyisin.

Nämä tytöt ovat tullee minulle ihan pikkupentuina. Alun perin toinen oli täysin sisäsiisti; joskus esim. kävin sen kanssa vanhemmillani ulkoilemassa ja kissa etsi ensimmäisenä santalaatikon (ja siis kävi siinä myös, vaikka se oli vieraiden kissojen laatikko). Toinen kissa taas joskus teki tarpeet väärin paikkoihin, mutta harvoin. Asuin alussa kerrostalolla ja siellä tämä toinen pissasi kerran mm. sänkyyni, mutta sittemmin muutimme tähän rivitalolle ja pissaileminen loppui joksikin aikaa (ehkä noin puoleksi vuodeksi). Sitten tämä taas pissasi sänkyyni, jolloinka lakkasin päästämästä kissoja enää makuuhuoneeseen. Pissaileminen jatkui säännöllisen epäsäännöllisenä, mutta oli kuitenkin melko pitkiäkin aikoja, jolloin käytettiin vain santalaatikkoa.

Lopulta kiimojen alkaessa kävi niin, että tämä epäsiisti kissa lakkasi kiimojen aikana käymästä kokonaan laatikolla. Kävimme sitten sen kanssa sterilisaatiossa (ja vain tämän toisen ensin, koska leikkaus on melko kallis). Joo. Kissasta tuli sisäsiisti, mutta arvaatkaas kuinka sitten kävi. Noh, tämä täysin sisäsiisti kissa alkoi kuseksia mm. tiskipöydälle, sohvalle, lehtien päälle jne. Kyseessä oli selvästi jonkinlainen stressireaktio, koska leikatun kaverin pissahaju ei olisi ehtinyt edes niin äkkiä muuttua kuin mitä toisen vessakäytös.

Pari kuukautta ensimmäisen leikkauksen jälkeen leikattiin myös tämä toinen sitten. Ensin se vaikutti auttavan, kunnes toiselle sohvalle alettiin pissata vähän väliä. Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että sohva pissataan jatkuvasti. Sohva on hajuttomaksi pesty ja siinä on nyt muovikankainen suoja, jonka saa putsattua suht helposti... Tai ainakin helpommin kuin koko sohvan. Mihinkään muualle ei ole pissattu, paitsi kerran ihan sohvan eteen. Ja niinhän siinä on käynyt, että nyt pissaavat sitten molemmat kissat sohvalle. Jos toinen käykin hetken aikaa vain laatikolla, niin toinen varmasti kusee sohvan jossain välissä.

En tiedä mitä tekisin. Tämä on aivan äärettömän stressaavaa. Kun lähden kotoa, niin joudun aina tarkistamaan, että sohva(t) ovat kunnolla peitetty ja tuon kankaisen suojan päällä on painot, etteivät kissat pääse sen alle itse sohvaan käsiksi. Mattoa en uskalla eteisessä pitää, koska se pissattiin aikanaan kymmeniä kertoja, vaikka mattoa vaihdoinkin. Nyt olohuoneessa on matto, mutta joudun aina rullaamaan sen ihan tiukkaan molemmista päistä ja toivon vaan, etteivät kissat mene sille. Aikanaan, kun se on ollut levitettynä, niin se pissattiin kyllä. Keittiön matto on jostain syystä jätetty täysin rauhaan. En kehtaa edes kutsua tänne ketään, kun ei tämä enää mikään koti ole ja en viitsi selittää, että kämppä on vaan enää kissojen temmellyskenttä ja sohvat on pakko pitää peitettynä jne.

Kissat on siis leikattu ja pissatut paikat putsattu etikalla ja muutenkin pesty hajuttomiksi. Jos etikkapesun ja muuten tehokkailla aineilla suoritetun pesun jälkeen paikat haisevat kissan nenään, niin sille en voi mitään. Kissat ovat terveitä, virtsaongelmia ei ole (muuta kuin tuo sisäsiisteyden puute). Hiekkalaatikoita on kolme kappaletta ja pidän ne todella siisteinä. Kissat ovat täynnä touhua ja elämäniloa, eivät vaikuta millään lailla stressaantuneilta. Mitään muutoksia ei ole tapahtunut niiden elämässä; ei ole uusia ihmissuhteita minulla, kissat eivät ole paljon yksin jne. Mitä pirua minä voin tässä enää tehdä??? Olen miettinyt, että siirtäisin yhden laatikon tuohon sohvalle. Onko muilla kokemusta tällaisesta? Sohva tosin on kolmen istuttava ja siihen on pissattu koko istuinosalle, joten ajattelen, että kissat sitten vain siirtyvät pissaamaan sellaiseen kohtaan missä ei ole estettä. Entä raksujen/muun syömisen laittaminen pissapaikalle. Onko tehonnut?

Jos kenelläkään on jotain keinoja mielessä, niin kerrottehan! Olen luita ja ytimiä myöten kissaihminen ja tilanne on todella epätoivoinen, kun ajattelen välillä kissojen lopettamista. En kuitenkaan pystyisi siihen ja sitten mielen valtaa epätoivoinen ajatus siitä, että kissat saattavat elää vielä yli 15 vuotta ja että onko tämä tosiaan siihen asti tällaista.

44

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakko_purkautua

      Jatkoa vielä hieman: Viestin pituudestakin voi päätellä vähän tätä ns. loppuun palamista tässä asiassa. Selvä kaavahan tuossa on, että tekstiileillä ja pehmeissä paikoissa on pissalla käyty, mutta ei se lohduta. Asuntoni on kaksio ja makuuhuoneen ovi tosiaan on aina kiinni. On edes yksi paikka, missä ei tarvitse miettiä, että löytyykö yllätys jostain. Sen lisäksi asunto on muuten avoin eli en voi mitenkään estää kissojen pääsyä olohuoneeseen/sohville. Joskus kissat nukkuvat yön kylpyhuoneessa/saunalla, jotta minäkin saisi nukuttua kunnon yöunet. Nukkuminenkin nimittäin tästä jo kärsii, kun yöllä joudun siivoamaan santalaatikkoa ja aina, kun kuuluu tietynlainen rapsahdus, niin herään, koska ääni tulee kahisevasta kankaasta sohvalla. Että tämmöstä.

      • pakko_purkautua

        Ja vielä sen verran, että olen jo koittanut laittaa jotain painavaa sohvalle niihin kohtiin, mihin pissataan, mutta surutta käydään epämukavastikin pissalla, kunhan vaan sohvalle päästään.


    • jossainonvikaa

      Jos pissaavat pehmeille paikoille, on usein todettu virtsateissä ongelmaa.

      Muuten kyllä vaikuttaa oudolta, tiedän monia joilla kaksi tai useampi kissa.Ja heillä kaikki ovat kyllä ihan sisäsiistejä, joten , kummallista touhua sinun luona on....joko kissat kipeitä,tai hiekkalootat liian sotukuisia, weikkaus.

      • eryhe65

        Mitä outoa tuossa muka on? Ihan normaalia käyttäytymistä monille sisäkissoille. Sitä sanotaan protestoinniksi ja psykologiseksi sodankäynniksi.


      • Pakko_purkautua

        Kissat ovat terveitä ja, kuten kirjoitan, niin hiekkalaatikot pidän todella puhtaina :/. Putsaan ne parhaimmillaan 3-4 kertaa vuorokaudessa eli aina, kun on yhdetkin pissat ja hiekkalaatikoita on tosiaan 3. Sohvalle on silti vaan päästävä jostain syystä pissalle. Veemäisintä, mitä olen kuullut, on: "Terve kissa ei pissaile vääriin paikkoihin". No joo. Sairautta päävammakin on.

        Olen lukenut, että 10prosentilla kissoista olisi pysyviä sisäsiisteysongelmia (mistähän tuokin luku on keksitty). Joka tapauksessa... Kuinka sattuikin kaksi tällaista kavereiksi toisilleen. Olen päättänyt, että vuoden loppuun asti odotan ha jos tilanne ei korjaannu yhtään, niin on tehtävä kipeitä ratkaisuja.


      • eipissaaturhaan

      • toivottavastiapuasaavat
        Pakko_purkautua kirjoitti:

        Kissat ovat terveitä ja, kuten kirjoitan, niin hiekkalaatikot pidän todella puhtaina :/. Putsaan ne parhaimmillaan 3-4 kertaa vuorokaudessa eli aina, kun on yhdetkin pissat ja hiekkalaatikoita on tosiaan 3. Sohvalle on silti vaan päästävä jostain syystä pissalle. Veemäisintä, mitä olen kuullut, on: "Terve kissa ei pissaile vääriin paikkoihin". No joo. Sairautta päävammakin on.

        Olen lukenut, että 10prosentilla kissoista olisi pysyviä sisäsiisteysongelmia (mistähän tuokin luku on keksitty). Joka tapauksessa... Kuinka sattuikin kaksi tällaista kavereiksi toisilleen. Olen päättänyt, että vuoden loppuun asti odotan ha jos tilanne ei korjaannu yhtään, niin on tehtävä kipeitä ratkaisuja.

        http://www.lily.fi/blogit/kaunis-utopia/kissan-hutipissa-ei-ole-protesti

        http://incat.fi/kissatietoa/terveys/kissan-siisteysongelmat/


    • Aimoappelsiini

      Laita appelsiininkuoria niihin kohtiin mihin pissailevat.

      • nytten

        Eikös sitruuna ole parempi..


    • vapausparasta

      Tässä taas kerran tyypillinen esimerkki siitä, että kissat eivät sovellu sisäeläimiksi. Terve nuori tai vanhempikin kissa on niin energinen pakkaus, ettei se saa millään sisätiloissa toteutettua lajityypillisiä käyttäytymistarpeitaan. Jos teillä on mahdollisuus olla esimerkiksi mökillä vähän pidempi aika, niin kissa mukaan ja hiljalleen totuttaa sitä vapauteen. Normaali kissa oppii nopeasti olemaan vapaana.

      Kun kissa pääsee vapaana nauttimaan elämästään, loppuvat tuollaiset sisäkissoille tyypilliset ongelmat ja tuloksena on terve ja tyytyväinen kissa.

      • sousääd

        haaaa......ihan itekkö vastaat itelles,omaan alotukseenXD


    • dassu

      Ehkä kissat eivät vain halua asua yhdessä. Ehkä voisit luopua toisesta vaikka se raskasta onkin, niin ethän sinä loppuelämääsi voi pissavahtina olla. Ei semmoista tarvikaan jaksaa. Monessa dokumentissa on sanottu, että kissa ei välttämättä totu toiseen kissaan varsinkaan jos se on otettu eri aikaan eri perheestä. Meidän kissa menetti veljensä äsken ja alkoi pissailla sohvalle. Siihen on auttanut Feliway suihke. Lisäksi on syötetty sille Serene UM tabletteja. Noita aineita saa apteekista. Vieläpä trimmailtiin pitkät karvat lyhyemmiksi takajaloista, kun huomattiin, että ne helposti sotkeutuu pissillä käydessä. Myös hiekan vaihtoa voi kokeilla. (siis kokonaan siirtyä eri merkkiin) Nämä konstit on auttaneet paljon! Voimia pissasotaan, toivottavasti jokin konsti auttaa. Vaikka sitten uuden kodin etsiminen toiselle kissalle.

    • aikanaan

      Kissa osoittaa mieltänsä aina täytyy muistaa että pissailee huvin vuoksi ja merkkailee paikat

    • aikanaan

      Toki toinen kissa, joka ei ole toisen kanssa sopiva pari tekee nuin

    • tekemään

      Juu näin on

    • tekemään

      Kaverini kissa tekee juuri nuin, kun ei passaa kaveriksi toiselle tyttö ja poika kissat kyseessä

    • tekemään

      Poikakissa nuorempi joka pissii ja tyttökissa tosin jo vanha. Tyttö kissa ei pissi

    • nytten

      Sama homma naapurillani, teki niin että antoi olla koko päivän pihalla narussa

    • nytten

      Autto sitten vähän enemmän siihen ja sai loppumaankin

    • nytten

      Ootko antanu muuten kaikki rokotukset

    • Kisuton

      Kokeile sitä ruokakuppia pissapaikalle. Ja mun jo kuolleella kissalla oli vt-oireet aina ku pikkasen stressasi. Syötin sille VitalCat tabletteja kuurina-auttoi.

    • Voivoivou

      Erilaista kissahiekka, puupohjaista. Hiekkalaatikoiden sijainti, voi olla huono. Tietty kissojen erottaminen, viimeisenä keinoa. Tuli myös mieleen onko naapurissa rai pihassa kissoja, jos on kissat saattavat merkata reviirejään, vierasta 'vastaan'

    • Pakko_purkautua

      Kiitos vastauksista.

      Kissat eivät ulkoile vapaana, eivätkä tule ulkoilemaankaan. Valjaissa käydään joskus pihalla. Tosin toinen kissa ei tähän suostu ja tykkää nuuskia ulkoilmaa sylistä. Olen maalta kotoisin ja kotopuolessa jäi auton alle kissoja, ainakin yksi koira ja jopa naapurin tyttö. Meiltäkin on jäänyt kaksi kissaa ja se on suorastaan traumatisoivaa. En enää koskaan halua joutua siihen tilanteeseen, että sydän syrjällään huhuilen kissaa tulemaan kotiin. Uskon, että tähän pissatilanteeseen se voisi auttaa, mutta ei... Ja jos kerran päästää kissan pihalle, niin ei sitä voi siltä enää sitten kieltää.

      Kissat ovat olleen yhdessä luovutusikäisistä eli kaksitoista viikkoisista lähtien. Silloin oli parin päivän törmäyskurssi niillä, mutta sittemmin ovat leikkineet, nukkuneet ja syöneet yhdessä. Vaikea uskoa, että eivät sopisi yhteen, kun makaavat rinta rinnan :/. Siskollani oli kolme kissaa, joista yksi sai uuden kodin, kun suorastaan vihasi myöhemmin tullutta kollia. Se ei suostunut juurikaan olemaan edes samassa huoneessa kollin kanssa. Voisiko olla niin, että minun kissani silti eivät tule toimeen keskenään, vaikka mitään ongelmia ei ihmisen silmään näy??

      Vaikeita asioita. Olen ajatellut nyt koittaa tuota raksukippokonstia ensin. Täytyy vaan hommata lisää rikkoutumattomia kippoja, kun toinen kissa tykkää tassuilla lätkiä raksuja kipasta pois. Sen jälkeen täytyy sitten koittaa vaikka jotain ihan muuta kuivikemerkkiä.

      • kisulit6

        "Voisiko olla niin, että minun kissani silti eivät tule toimeen keskenään, vaikka mitään ongelmia ei ihmisen silmään näy??"

        Ei voi olla, vaikka "vapausparasta" lukuisine nikkeineen niin tietenkin väittää, jotta pääsee sopivasti länkyttämään vapauden riemuista ja muista laittomuuksista. Kissat, jotka eivät toisiaan siedä, eivät todellakaan vietä aikaa yhdessä, vaan välttelevät toistensa seuraa, kuten siskosi kissa teki. Itse veikkaan, että kysymys on pikemminkin stressistä, jota kissat todella usein ilmentävät juuri pissaongelmilla. Kysymys sitten kuuluukin, mitä kissat voisivat stressata ja mikä saisi niille noin turvattoman olon?

        Pidä nyt alkajaisiksi USEITA vessoja (mieluiten vielä erilaisia) joka huoneessa huushollissa ja kokeile erilaisia hiekkoja. Jotkut kissat eivät suostu kovin karkeille hiekoille menemään, sillä se sattuu herkkiin tassuihin. Voi olla, että jossain vaiheessa kissoilta kannattaisi ottaa virtsanäytteetkin, jotta eläinlääkäri saisi diagnosoitua mm. mahdolliset tulehdukset ja virtsakivet.

        Onhan kissoilla paljon kiipeily- ja piiloutumismahdollisuuksia? Ja paljon on siis enemmän, kuin yksi tai kaksi pienehköä kiipeilypuuta. Monesti epävarmat kissat oireilevat pissailemalla vääriin paikkoihin, mutta itsetunto nousee, kunhan kissat pääsevät joka huoneessa kiipeämään niin korkealle, kuin haluavat. Tuollainen epävarmuus on omiaan aiheuttamaan stressiä, joka sitten ilmenee pissaongelmina. Muutenkin kissojen aktivointi on varmasti hyväksi, jos kyse on epävarmoista kissoista, joten esim. aktivointipallojen ja -pelien hankkiminen saattaisi olla hyväksi.

        Näiden vinkkien lisäksi kehottaisin miettimään kissojen ruokintaa, josko siinä voisi olla parantamisen varaa. Monille virtsaongelmaisille on eduksi hyvälaatuinen ruoka, joka koostuu mahdollisimman vähän nappuloista, mutta niidenkin on oltava hyvälaatuisia ja mielellään pissaongelmaisille suunniteltuja.


      • Pakko_purkautua

        Kiitos. Ihanan perusteellisesti ajateltu vastaus. Helpottaa jo, kun saa näitä vinkkejä, vaikkei mitään tapahtuisikaan :).

        Nii-in. Stressikysymys on vaikea. Ainoa asia, mikä mielestäni saattaisi aiheuttaa stressiä jollain lailla, on se, että olen joskus ylimääräisiä pissoja siivotessani itse tosi stressaantunut ja hermona. Kissat eivät tykkää, kun äiskä on vihainen. Ja siis en todellakaan ole harjoittanut mitään kissan nenän pissalätäkön lähelle laittamista, vaan olen kironnut, että: "Voi s**tanan s**tana taas". Nyt olen yrittänyt lopettaa senkin. Muuten kissojen elämä on aika samanlaista aina, meillä on mm. tietyt ruokailuajat jne. Olen joka tapauksessa ajatellut hommata feliway-haihduttimen. Eipä se ota jos ei annakaan.

        Minulla on täällä yksi suuri raapimapuu, joka on käytössä ahkerasti. Se vika siinä kyllä on, että vain korkeimmalla oleva makuupaikka kelpaa :). Nyt olen ajatellut hommata vielä isomman raapimapuun, jossa on kolme makuupaikkaa niin korkealla, etten ylety sinne itsekään. Nykyisen raapimapuun lisäksi minulla on seinällä hyllyjä, joita pitkin kissat pääsevät liikkuman ja hyppimään niiltä. Ja paljon piilopaikkoja. Huh... Tässä, kun oikein asiaa miettii, niin tämä tuntuu olevan aika mukava paikka kisuille :/. Meidän pitäisi kyllä muuttaa tämän vuoden puolella ja pelkään hirveästi, että mitähän se muutto tuo tullessaan. Täytyy ehdottomasti hommata se feliway, jotta se on jo heti ensimmäisenä asuin päivänä olohuoneen seinässä uudessa kodissa. Onko muuten jollain kokemusta feromonisuihkeesta niin, että suihkisi sitä suoraan ongelmapaikkaan eli tässä tapauksessa sohvalle??

        Minulla on tällä hetkellä kolme hiekkalaatikkoa, kuten kerron. Taidankin tehdä niin, että hommaan vielä pari ja laitan ne keittiöön ja olohuoneeseen. Sitten on joka huoneessa. Olen tosiaan kuullut, että voisi auttaa, jos laittaa siihen paikkaan, jossa ongelmapissailua esiintyy. Että kissa oppisi sitten yhdistämään sen ongelmapaikan santalaatikkoon. Pelkään kuitenkin, että se opettaisi vaan entistä enemmän yhdistämään ongelmapaikan virtsaamiseen ylipäätään :P.

        Kiitos vielä vastauksista. On jotenkin niin väsyttävää, kun 95% ihmisistä sanoo, että kissat eivät ole terveitä/varmasti on virtsakiviä tai virtsatulehduksia. Mutta kun ei ole.


      • kisulit6
        Pakko_purkautua kirjoitti:

        Kiitos. Ihanan perusteellisesti ajateltu vastaus. Helpottaa jo, kun saa näitä vinkkejä, vaikkei mitään tapahtuisikaan :).

        Nii-in. Stressikysymys on vaikea. Ainoa asia, mikä mielestäni saattaisi aiheuttaa stressiä jollain lailla, on se, että olen joskus ylimääräisiä pissoja siivotessani itse tosi stressaantunut ja hermona. Kissat eivät tykkää, kun äiskä on vihainen. Ja siis en todellakaan ole harjoittanut mitään kissan nenän pissalätäkön lähelle laittamista, vaan olen kironnut, että: "Voi s**tanan s**tana taas". Nyt olen yrittänyt lopettaa senkin. Muuten kissojen elämä on aika samanlaista aina, meillä on mm. tietyt ruokailuajat jne. Olen joka tapauksessa ajatellut hommata feliway-haihduttimen. Eipä se ota jos ei annakaan.

        Minulla on täällä yksi suuri raapimapuu, joka on käytössä ahkerasti. Se vika siinä kyllä on, että vain korkeimmalla oleva makuupaikka kelpaa :). Nyt olen ajatellut hommata vielä isomman raapimapuun, jossa on kolme makuupaikkaa niin korkealla, etten ylety sinne itsekään. Nykyisen raapimapuun lisäksi minulla on seinällä hyllyjä, joita pitkin kissat pääsevät liikkuman ja hyppimään niiltä. Ja paljon piilopaikkoja. Huh... Tässä, kun oikein asiaa miettii, niin tämä tuntuu olevan aika mukava paikka kisuille :/. Meidän pitäisi kyllä muuttaa tämän vuoden puolella ja pelkään hirveästi, että mitähän se muutto tuo tullessaan. Täytyy ehdottomasti hommata se feliway, jotta se on jo heti ensimmäisenä asuin päivänä olohuoneen seinässä uudessa kodissa. Onko muuten jollain kokemusta feromonisuihkeesta niin, että suihkisi sitä suoraan ongelmapaikkaan eli tässä tapauksessa sohvalle??

        Minulla on tällä hetkellä kolme hiekkalaatikkoa, kuten kerron. Taidankin tehdä niin, että hommaan vielä pari ja laitan ne keittiöön ja olohuoneeseen. Sitten on joka huoneessa. Olen tosiaan kuullut, että voisi auttaa, jos laittaa siihen paikkaan, jossa ongelmapissailua esiintyy. Että kissa oppisi sitten yhdistämään sen ongelmapaikan santalaatikkoon. Pelkään kuitenkin, että se opettaisi vaan entistä enemmän yhdistämään ongelmapaikan virtsaamiseen ylipäätään :P.

        Kiitos vielä vastauksista. On jotenkin niin väsyttävää, kun 95% ihmisistä sanoo, että kissat eivät ole terveitä/varmasti on virtsakiviä tai virtsatulehduksia. Mutta kun ei ole.

        Kyllä minä nyt väittäisin, että reviiristä johtuva epävarmuus siellä stressiä aiheuttaa, ja sehän näkyy heti pissaongelmina. Kissat joutuvat kilpailemaan resursseista, jos kunnon kiipeilypuita on vain yksi, ja kuten sanoit, niin se korkein paikka on ikään kuin kilpailun alla. Hanki siis vaikkapa parikin lisää. Kissoillehan on tärkeää "omistaa" tuollaisia resursseja, ja pissallahan ne sitten epätoivoisesti yrittävät merkata ja omia mm. huonekaluja. Varsinaisesta sisäsiisteysongelmasta teillä ei missään nimessä kiikasta (siis siitä, etteivätkö kissat tietäisi, minne kuuluu tehdä), kun kerran kakat ja osa pissoistakin osataan tehdä oikeaan paikkaan. Tästä päättelisin, että vessaan meno ei aiheuta kipua (joten voit unohtaa sen teoriani), ja että kyse on vain merkkailusta, joka useinmiten aiheutuu reviiriepävarmuudesta vähäisten resurssien vuoksi.

        Minä siis satsaisin ainakin kahteen kiipeilypuuhun lisää ja hankkisin pari uutta vessaa, kuten jo itsekin ajattelit tehdä. Niillä luulisi jo asian korjaantuvan, mutta muutothan ovat usein kisuille pienoinen ongelma...


      • Pakko_purkautua

        On kyllä sanottava, että en oikein usko olevan kyse reviiriongelmista. Vaikka kiipeilypuita on vain yksi iso (2-osainen) ja yksi pieni leikkejä varten, niin korkealla sijaitsevia paikkoja on paljon. Niitä hyllyjä ja erilaisia tasoja. Esim. korkean jääkaapin päällä on toisen lempipaikka. Isot kiipeilypuut maksavat helposti yli satasen ja ei niitä yhteen pieneen kaksioon edes mahdu kuin yksi :/. Siis nimenomaan isoja.

        Olen kuitenkin saanut muuten tästä keskustelusta paljon hyviä vinkkejä, joita aion kokeilla. Kiitos.


    • Kiskissa

      Tuskailin itse kuseksivan kussan kanssa liki 5v. Viimein tajusin mainita pissailusta eläinlääkärille. Tutki kissan ja kysyi mitä hiekkaa ja millainen pissalaatikko kissallani on. Käytin ns. kristallihiekkaa ja vessana toimi tavallinen pienehkö katollinen kissavessa. "Vessa stressiä" sanoi lääkäri. Kehoitti ostaan pehmeää, hajutonta mikrohiekkaa jatilavan vessalaatikon, johon kissa mahtuu selkä suorassa istuun. Ja paljon hiekkaa laatikkoon ja päivittäin sen siivous. Kissani pissi aina ennen sohvalle, vaatteille lattialla, sängylle, matolle. Käytös loppui kuin seinään, kun otin lääkärin keinot käyttöön.
      Hiekka maksaa kk noin 26e ja laatikko maksoi noin 30e. Pieni vaiva ja minulla on viimeinkin kuseton kämppä :)

      • hyväkerrotkokemuksestasi

        Kiitos hyvästä, ja asiallisesta neuvosta.Omakohtaiset kokemukset, ovat parhaita tuollaisessa tapauksessa.Eläinlääkäreiltä tosiaankin saa oikeasti apua lemmikkien kannssa oleviin ongelmiin :)


      • ruskenaamion_ukko

        Kissanhiekalla ja vessalla on suuri merkitys kissan pissaamiskäyttäymiselle.
        Otimme vastaan vaimoni kanssa eräältä nuorelta parilta kaksi kissaa jotka kastelivat huonekaluja ja ruiskivat minne milloinkin. He olivat käyttäneet puupellettiä hiekan sijaan. Vanhuuttaan kuolleen kissamme vessaan laitoimme kunnon hiekat kuten aina ennenkin. Se oli siinä. Kissa ei tee tarpeitaan haisevaan,
        märkään tai likaiseen paikkaan, joten hiekasta kannattaa poistaa paakut päivittäin. Kissa on upea eläin! Toivotaan onnea.


      • Pakko_purkautua

        Tosiaan, kolme santalaatikkoa on käytössä ja hiekat/pelletit siistin helpostikin 3-4 päivässä. Eli oikeastaan koskaan ei ole hiekkalaatikoilla edellisiä jätteitä.


    • Tiia80

      Minun ohjeeni on päästä ne kissat ulkoilemaan äläkä suotta rankaise pitämällä sisällä. Hulluksihan siinä ihmislapsikin tulis. saati sitten kissa! Toinen vaihtoehto on että luovutat ne maalaistaloon. muuten et tule koskaan pääsemään piinastasi ja painajaisestasi.Kukaan kissa ei ole ole ansainnut elämää sisällä. Ei se ole elämää.

      • painu.ulos.katteinesi

        Eikö sinulle trollinpenikka, joka myöskin nimellä "vapausparasta" tunnetaan, riittänyt kun kerran jo ajettiin tästä topikista mussuttamasta? Etkö edes lukea osaa, urpo? Vastaus turhanpäiväiseen länkyttämiseesi on tullut täällä jo useampaan kertaan. Sinä et ilmeisesti ole päässyt pitkään aikaan ulos tietokoneesi äärestä, kun olet noin hulluksi tullut, joten aloita maailmanparannus itsestäsi ja ole mussuttamatta niille, jotka osaavat lakia noudattaa.


      • samaatuubaaainavaan

        Kukaan ei kaippaa huonoja ohjeitasi, etsi seuraa jostain muulta palstalta.
        Esim.seuranhaku,juttuseuraa, yksinäisyys, jne.


      • Tiia80
        painu.ulos.katteinesi kirjoitti:

        Eikö sinulle trollinpenikka, joka myöskin nimellä "vapausparasta" tunnetaan, riittänyt kun kerran jo ajettiin tästä topikista mussuttamasta? Etkö edes lukea osaa, urpo? Vastaus turhanpäiväiseen länkyttämiseesi on tullut täällä jo useampaan kertaan. Sinä et ilmeisesti ole päässyt pitkään aikaan ulos tietokoneesi äärestä, kun olet noin hulluksi tullut, joten aloita maailmanparannus itsestäsi ja ole mussuttamatta niille, jotka osaavat lakia noudattaa.

        Luuletko tosiaan että meitä oikealla lailla kissaa pitäviä on vain yksi. Luulet ,että täällä muka joku vaihtelee nimimerkkiä. Taidan tuottaa pettymyksen sillä meitähän riittää,jotka sallimme kissoillemme oikean elämän,mutta joka toiselle kuoppaa kaivaa se itse siihen lankeaa. Niin myös sisäkissan omistaja saa ansionsa mukaan. Mää lähen nyt töihin ja kissat lähti myyrästään. mukavaa päivää netin ääreen ja kissoillenne makoisia unia päiväksi. toivottavasti edes unessa pääsevät elämään.


      • lemmikittallessa
        Tiia80 kirjoitti:

        Luuletko tosiaan että meitä oikealla lailla kissaa pitäviä on vain yksi. Luulet ,että täällä muka joku vaihtelee nimimerkkiä. Taidan tuottaa pettymyksen sillä meitähän riittää,jotka sallimme kissoillemme oikean elämän,mutta joka toiselle kuoppaa kaivaa se itse siihen lankeaa. Niin myös sisäkissan omistaja saa ansionsa mukaan. Mää lähen nyt töihin ja kissat lähti myyrästään. mukavaa päivää netin ääreen ja kissoillenne makoisia unia päiväksi. toivottavasti edes unessa pääsevät elämään.

        Vaikka olisikin kaksi, tai jakautunutpersus tai jotain.Niin eipä kukaan kaipaile lainvastaista vouhkaamistasi...ei nyt, eikä ensivuonna.


      • Kklj

        Eikö omatuntosi kolkuta,kun et päästä kissaa ulos vapaasti?


      • heitteillejättökielletty
        Kklj kirjoitti:

        Eikö omatuntosi kolkuta,kun et päästä kissaa ulos vapaasti?

        Etkö itse tajua että yllytät muita sairaaseen RIKOKSEEN?


      • Kklj
        heitteillejättökielletty kirjoitti:

        Etkö itse tajua että yllytät muita sairaaseen RIKOKSEEN?

        Mikään laki ei velvoita sinuakaan olemaan sisällä ja pääsemään ehkä vain tunniksi narussa ulos. Miksi tekisit sen kissallesi. Etkö osaa itse ollenkaan ajatella ?Kissan terveys menee lain edelle ainakin mulla ja ulos vapauteen pääsy on kissan elinehto. Ihan sama mitä jossain lukee. Enkai mää nyt hölmö ole et pilaisin kissan terveyden ja sairastuttasin sisällä.Rajansa kaikella.huh huh


    • Handepöö

      Hei!

      Minulla oli samaa ongelmaa yhden kissani kanssa (kaksi muuta ei tehnyt hutipissoja). Tein kerralla monta muutosta enkä siis varmasti tiedä mikä niistä auttoi, mutta tässä listaa näistä muutoksista:

      - Lisäsin hiekkalaatikkojen määrää (vessassa edelleen samat laatikot kuin ennenkin, muihin huoneisiin lisäksi laatikot ja pahimpien merkkauspaikkojen viereen laatikot)
      - Heitin pois pilalle pissatut tavarat (lattialla lojuneet vaatteet sai helposti hajuttomiksi pesukoneessa, mutta yhden nojatuolin jouduin heittämään pois [kissa haistaa pissan, vaikka se ei ihmisen nenään haisisikaan, ja merkkaa aina vanhojen jälkiensä päälle])

      Nämä siis auttoivat meillä. Toivottavasti löydät teitä auttavat keinot! Tsemppiä!

    • Pakko_purkautua

      Hei. Nyt vielä jatkoa. Uudet lisähiekkalaatikot ovat oston alla. Ongelma jatkuu siihen asti samanlaisena.

      Nyt toinen kissa on ilmeisesti taas ns. oma itsensä ja on lakannut pissailemasta vääriin paikkoihin. Toinen kissa sen sijaan on palannut vanhoihin tapoihinsa, joista se leikkauksen jälkeen näytti päässeen. Tosin se on vain tuo sohva, mihin pissataan ja en voi mitenkään hävittää sitä. Voih, kunpa voisinkin!! Ei vaan ole juuri tällä hetkellä varaa uuteen sohvaan, kun on muuttokin tulossa.

      Eilen kissa meni nuuskimaan sohvalle. Huudahdin, että "Hei, mitäs sä touhuat!", niin kissa juoksi santalaatikolle pissalle. Mitä tällainen voi tarkoittaa?? Selkeästi minusta sitä, että kissa tietää, ettei tuohon saa pissata, mutta... Tänään aamulla olin menossa suihkuun. Tiesin, että kissalla on yön jäljiltä hätä ja nostin sen santalaatikkoon kolme kertaa. Sitten ajattelin, että pakko vaan mennä suihkuun ja enhän minä ole siellä kuin 10 minuuttia. Noh, arvaatte varmaan, että sohvalle oli sillä aikaa pissattu iiisot pissat. Välillä kissa mene normaalisti laatikolle, mutta välillä tuntuu, että vain sohva kelpaa. Mitä hittoa?? Ja toistan vielä kerran, että kissa on terve ja laatikot puhtaita. Jotenkin vaan ihmetyttää tuo santalaatikolle juokseminen, kun minä huomaan kissan touhuilevan sohvalla omiaan. Kyllä sen on pakko jotenkin tietää, että tuo on väärä paikka (kun sanotaan, että kissat vain menevät samaan vanhaan paikkaan pissalle).

      • Neuvojaninnu

        Kato tori.fi sivulta joku halpa sohva. Siellä on välillä myynnissä tosi edullisia ja hyvii sohvii. Se sohva nimittäin varmasti haisee kissan nenään pissille niin se varmasti siks siihen kuseksii.
        Mitä hiekkaa sulla on niis laatikoissa? Laita toiseen laatikkoon yhtä ja toiseen toista merkkii. Mulla kusi toinen poikakissa nurkkiin. Ostin yhden hiekkalaatikon lisää, ja laitoin kahteen kristallihiekkaa ja yhteen puupohjaista "hiekkaa". Pissailut vääriin paikkoihin loppui. Lisäksi kaupasta saa semmosta kissankarkotussuihketta mitä voi laittaa nurkkiin, huonekaluille yms. mihin kissa pissii tai yrittää raapii. Ihan S-marketissa sitä myydään. Se auttaa ihan ok hyvin.


    • Helpottunut

      Itsellä oli jonkinaikaa sitten samainen ongelma yhden narttukissan kanssa joka on myöskin leikattu. Lääkittiin virtsatulehdus epäilyksen takia, mutta ei ilmeisesti ollut syy pissailuun, koska jatkui silti. Huomasimme, että tällä kissalla oli tapana pussailla juurikin tiettyihin paikkoihin, joihin lopulta laitoimme ruokakuppeja ym. Mutta sitten paikka vain vaihtui. Hän myös teki pissat mielellään puhtaaksi pestyihin laatikoihin, jotka odottivat vaihtoa vessassa. Kerran sitten päätimme kokeilla, että laitoimme asuntoon kolme täysin tyhjää laatikkoa (ei siis mitään hiekkaa, vaan pelkkä laatikko) ja pissailu vääriin paikkoihin loppui kuin seinään. Kokeilimme ensin siis kaikki mahdolliset hiekat tuloksetta. Meillä on useampi kissa ja tulimme siihen tulokseen, että tämä meidän "rinsessa" ei voi tehdä pissoja samaan paikkaan muiden kanssa. (kakat kyllä tekee hiekkalaatikkoon) Voihan tietysti olla ns.reviirin merkkausta, mutta onneksi kelpasi tyhjät hiekkalaatikot siihen tarkoitukseen :)

    • vkr

      Tuli sellainen vaikutelma että aloittaja oikeastaan vihaa kissojaan.

      En ota kantaa sisä/ulkokissakiistelyyn, tarkoitan sitä että jos ihminen on noin jumalattoman tarkka kaikesta, tavaroistaan varsinkin, niin siellä stressaantuvat ihmiset ja eläimet ennenkaikkea toisistaan.

      Eli pidä se sohva jos pidät siitä enemmän...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe