Mitä kirjoja luette?

manikyristi

Harrastetaanko maalla kirjallisuutta? Tai luetaanko ylipäänsä mitään?

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainut-mitä-lukevat

      Katekismusta lukevat vanhat äijät, ne joilla on 111 päällä.
      Muut ei lue mitään.

    • soittajapärjääaina

      HusHuss nyt sinne pakolaaskeskuksehen töihin, eikä täälä joutavia olla kyselemäs.

    • voittaakoraanin

      hitlerin taisteluni on oiva kirja suosittelen kaikille

    • wefw

      Lähinnä jotain paalaajan käyttöohjekirjaa

    • lukutoikatus

      heräteostona hevonen on hyvä. Saa kustanto reunalta, kuten muitakin hyviä kirjoja. Päätalon tuotanto on joka talossa luoettu ja Tuntematon sotilas sekä täällä pohjan tähden alla osataan ulkoa. Myös james herriotin eläinlääkäroijutut on loppuuluettuja ja joka sortin dekkarit samoin, Luetaan siis, mitä ehditään, mutta ykkösenä tulee eu- tukien lomakkeet,

    • Tukiaisgubbe

      Onhan tuota tullut jotain luettua mm. libanonilaisen kirjailijan Kahil Gibranin koko tuotanto. Kotimaisista kirjailijoista mm. Joel Lehtosen koko tuotanto yksityistä kirjeenvaihtoa myöten. Arto Paasilinnan kirjat olen lukenut kaikki lähes kaikki. Kalle Päätalon tuotantoa olen vasta aloittelemassa.
      Luen jatkuvasti jotain kirjaa, vuodessa ehdin lukemaan n. 20 kirjaa ja aktiivisesti olen lukenut yli 40 vuotta, joten lähemmäs 1000kirjaa olen lukenut vuosien varrella.

    • Toukkanen

      Luetaan aina kun on siihen aikaa. Tolstoi, Dostojevski, Gogol, Kierkegaard, Sartre, Pirsig, de Bernieres, de Cervantes, Kilpi V., Lehtinen L., Lehtinen T., Tuominen P., Päätalo ja Salinger esimerkiksi muistuu näin ekoina mieleen.

    • Muamuija

      Lukisin jos ehtisin, kyllä nuorempana luin paljonkin Lomalla kerran vuodessa ehkä pari kirjaa, muutoin päivä- ja ammattilehtiä. Ehkä eläkkeellä taas ehtii, kymmenen vuoden kuluttua.

      • lukeminen_kannattaa

        Ei ole lukeminen kuin järjestelyjuttu, otat itsellesi ennen nukkumaan menoa pienen rauhoittumisen ja luet vaikka lyhyemmänkin ajan, niin tulet lukeneeksi yllättävän monta kirjaa vuoden aikana.
        Luin lapsilleni heidän ollessaan pieniä ja vielä myöhemminkin, kun he jo osasivat lukea. Monta kirjaa tuli luettua iltasatuina, mm. neljä Harry Potteria, J.R. Tolkkien kirjoja, Sakari Pälsin poikatarinoita, Astrid Lingrenin kirjat ym. ym. Alkuun tietty luin lapsille ihan pelkkiä satukirjoja, mutta heidän kasvaessaan kirjojen taso nousi.
        Samaan aikaan luin vielä omia kirjojani, kun olin saannut lapset nukkumaan, siinä on tullut luettua venäläiset klassikot kuin viimeisimmät uutuudet ja kaikkea siltä väliltä. Joka päivä vähän, siitä kertyy monta kirjaa vuoden aikana!


      • Muamuija
        lukeminen_kannattaa kirjoitti:

        Ei ole lukeminen kuin järjestelyjuttu, otat itsellesi ennen nukkumaan menoa pienen rauhoittumisen ja luet vaikka lyhyemmänkin ajan, niin tulet lukeneeksi yllättävän monta kirjaa vuoden aikana.
        Luin lapsilleni heidän ollessaan pieniä ja vielä myöhemminkin, kun he jo osasivat lukea. Monta kirjaa tuli luettua iltasatuina, mm. neljä Harry Potteria, J.R. Tolkkien kirjoja, Sakari Pälsin poikatarinoita, Astrid Lingrenin kirjat ym. ym. Alkuun tietty luin lapsille ihan pelkkiä satukirjoja, mutta heidän kasvaessaan kirjojen taso nousi.
        Samaan aikaan luin vielä omia kirjojani, kun olin saannut lapset nukkumaan, siinä on tullut luettua venäläiset klassikot kuin viimeisimmät uutuudet ja kaikkea siltä väliltä. Joka päivä vähän, siitä kertyy monta kirjaa vuoden aikana!

        Kyllähän sitä muuten, mutta kun aloittaa kirjan, sitä ei malttaisi lopettaa! Niin sitä sitten tärväisi tärkeää nukkuma -aikaa lukemiseen ja päivän työt kärsisi. Itsensä kun tuntee, parempi olla saattamatta kiusaukseen. Reissussa luen kyllä vaikka autossa, junassa, lentokoneessa, ei haittaa oloa yhtään.


      • lukeminen_kannattaa
        Muamuija kirjoitti:

        Kyllähän sitä muuten, mutta kun aloittaa kirjan, sitä ei malttaisi lopettaa! Niin sitä sitten tärväisi tärkeää nukkuma -aikaa lukemiseen ja päivän työt kärsisi. Itsensä kun tuntee, parempi olla saattamatta kiusaukseen. Reissussa luen kyllä vaikka autossa, junassa, lentokoneessa, ei haittaa oloa yhtään.

        Opettele lukemaan kirja vaikka luku kerrallaan tai luet lyhyttä proosaa, jolloin voi lukea aina erillisen tarinan. Useilla suomalaisilla kirjailijoilla on lyhyttä proosaa mm. Veikko Huovisella, Joni Skiftesvikillä, joita voi mainiosti lukea osissa. Venäläisistä klassikoistakin löytyy mm. Maksim Gorkilta tälläisiä.
        Luin tosiaan itse paljon lapsille kirjoja ja koetin valita sellaisia kirjoja, joita pystyin lukemaan sopivasti osissa, ettei joka iltainen lukusessio venynyt turhan pitkäksi ja lasten mielenkiinto kuitenkin säilyi. Sakari Pälsin poikatarinat olivat hyviä luettavia.
        Lapset ovat oppineet nyt lukemaan itsekin kirjoja osissa, joten sain vielä heillekin siirrettyä lukuharrastuksen, ettei koko kirjaa tarvitse lukea kerralla.
        Toki luen minäkin joskus kirjan kerralla, talvella Intiassa luen parvekkeella samaa kirjaa ja mielenkiintoinen kirja hurahtaa siinä helposti kannesta kanteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3518
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      192
      1621
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1307
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1182
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      799
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe