Mihin tarvitaan virkamiespakkoruotsia?

sidubara

""" Viranomaispalvelut siirtyvät yhä enenevässä määrin verkkoon ja ruotsinkieliset sivut laativat natiivit ruotsinkieliset. Toimipisteissä ruotsinkieliset ohjataan tällkin hetkellä ruotsinkielisten virkailijoiden luo.
Mihin ihmeeseen tarvitaan jokaisen korkeakoulututkinnon suorittavan pakollista virkamiespakkoruotsia? """"

Relevant fråga / aiheellinen kysymys!

Vastaus tietty kun poliitikot niin määrää et pakkoruotsi pakko olla kaikilla opintoasteilla. Ja että virkamiesruotsi on suomen kilpailukyvylle elintärkeä!

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jooomenjuudå

      "" Virkamiesruotsia tarvitaan, jotta voidaan perustella lukion pakkoruotsi. Lukion pakkoruotsia tarvitaan, jotta voidaan perustella peruskoulun pakkoruotsi. ""

      Ja että myös yliopistossa ja aikuiskoulutuksessa on pakko olla nimenomaan pakkoruotsi kurssi. Ei perusteita että vois valita vaikka saksan, ranskan tai venäjän kurssia.

      Pakkoruotsi rules!

      • adsfasdfas

        Pakkovirkaruotsin kaltaista järjestelyä ei ole missään muussa maassa, mutta ei ole myöskään korkeakouluopinnoissa pakollisia kieliopintoja, elleivät ne liity oleellisti oman alan opintoihin.

        Meillä ei pidä mennä siihen, että pakkovirkaruotsin voisi vaihtaa johonkin muuhun kieleen. Jos omalla alalla on välttämätöntä korottaa esimerkiksi englannin taitoa, se voidaan tehdä mutta senkin voisi korvata hyvin suoritetulla yo-kokeella.

        Mitään pakollisia kieliopintoja ilman alakohtaista perustetta ei pidä korkeakouluopiskelijoillemme sälyttää. Niin ei tehdä muuallakaan.


    • Franken

      "Toimipisteissä ruotsinkieliset ohjataan tällkin hetkellä ruotsinkielisten virkailijoiden luo."
      Valitettavasti ei pidä paikkansa. Soitin viime viikolla maanmittauslaitokseen ja ensimmäinen kysymys virkailijalta joka saa kielilisän oli: Puhutko suomea. Helsingin veronvirastossa eivät pysty ruotsinkielisiä veronilmoituksia lukemaan vaan hylkäävät persteltujakin vähennyksiä syyllä ettei ole tarvittavalla tavalla osoitettu hankintaa koska kuitit ja selitteet ovat ruotsiksi.

      • franken_stein

        Kysyitkö edes, että onko ruotsin taitoista virkailijaa paikalla?

        Tuohan on juuri avaajan pointti! Yleinen virkaruotsivaatimus on johtanut siihen, että tuskin kukaan suomalainen virkailija osaa ruotsia kunnolla.

        Jos yleinen vaatimus poistettaisiin ja keskityttäisiin varmistamaan se, että olisi joka virastossa aina edes yksi hyvin ruotsia taitava virkailija paikalla, niin silloin sinäkin tässä tapauksessa olisit saanut hyvää kielipalvelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2446
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1358
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1087
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe