Lapuan laiskat saa ottaa oppia Thaimaan poimijois

llllllllllllllssss

On ahkeraa väkeä Thaimaan marjanpoimijat.
Suomen vetelät sais ottaa oppia heiltä eikä kitaata ettei ole töitä.
Metsät täynnä tänä kesänäkin mustikoista.
Siitä vaa metsään ja myymään marjoja, ettei aivan vedä homeesee sohvaperunaksi.

17

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaonahkera

      Paljoko itse poimit mustikoita? Ketkä ovat niitä lapualaisia laiskoja sohvaperunoita. Uskon ettet itsekään ole kovinkaan ahkera ainakaan talkootöitä tekemään ja muutenkin.

    • kauppamiäs

      Ei mun tarvi kun mä teen muut duunii

      • mitämaksaa

        Minä ja moni muukin temme duunii ja käymme siitä huolimatta marjastamassa hoidamme kuntoa hyötyliikunnalla. Ilmeisesti olet sohvaperuna tai olet niitä liikkujia jotka käytte vain laiskojen kuntalaisten kalliisti kustantamilla liikuntapaikoilla.


    • Muutosta_tarvitaan

      Miksi minun pitäisi rikastuttaa välittäjiä? Hehän kuitenkin suurimman potin vievät. Ja miten mahtaa olla niiden kuittien kanssa? Sitäpaitsi olen sitä mieltä, että kaupallisesta poimimisesta metsänomistajan pitää saada oma osuutensa. Jokamiehenoikeutta pitää muuttaa siten, että vain omaan käyttöön saa poimia nykytyyliin.

      • jokamiehenoikeusko

        Kirjoititpa asiaa. Olen samaa mieltä. Jokamiehen oikeus ei kata enää yritystoiminnan oikeutta.


    • Marjamies

      Onhan se hyvä, kun thaimaalaiset saa Suomessa kolmen kuukauden poimintasesongin aikana tienattua sikäläisen vuosipalkan verran rahaa, joka kaikkien kulujen jälkeen on n.2500 - 3500€. Suomalaiset marjayrittäjät saa hyvät välitysrahat teollisuudelta ja kaupalta. Suomi hyötyy miljoonia euroja, kun on mahdollista käyttää globaalia työvoimaa. Suomen hintataso ei anna enää suomalaisille marjanpoimijoille sellaista poimintapalkkaa, että se vastaisi sitä työmäärää mitä poiminta, perkaus ja kuljetukset aiheuttaa. Itse keräsin ja perkasin 65 kg mustikkaa omaan käyttöön. Mustikanpoiminta ym. marjastus on tosimiesten ja naisten hieno harrastus, vaikka moni kermapersu sitä väheksyy.

    • iiiiiiiiiii

      Kaikki työttömyyspäivärahoilla olevat kansalaiset pitäisi määrätä vaikka
      kahdeksi viikoksi joka syksy marjoja keräämään 10 tuntia päivä.
      Kyllä se luontoa kasvattais ettei kaikkea odoteta valmiilta valtion päivärahoj.

      • Työelämässä_40_vuotta

        Väärin sammutettu. Ansiosidonnaisella päivärahalla olevan päivärahan maksaa työttömyyskassa. Kassalle peruspäivärahan osuus tulee valtiolta, ansio-osuuden maksaa kassa. Kassalle rahat kerätään palkansaajan työttömyysvakuutusmaksusta ja työnantajan maksu-osuudesta. Kuten uutisista kuulimme, työttömiä on nyt niin paljon, että rahat uhkaavat loppua. Jotain pitää tehdä. Maksuja nostaa tai etuuksia jollain tavalla pienentää. Mitä siihen poimitaan tulee, niin (valitettavasti) minun työttömyysjaksoni ovat aina olleet sinä aikana kun lumi on ollut maassa. Marjoja kyllä muuten olen poiminut. Omaan käyttöön.


      • pulju
        Työelämässä_40_vuotta kirjoitti:

        Väärin sammutettu. Ansiosidonnaisella päivärahalla olevan päivärahan maksaa työttömyyskassa. Kassalle peruspäivärahan osuus tulee valtiolta, ansio-osuuden maksaa kassa. Kassalle rahat kerätään palkansaajan työttömyysvakuutusmaksusta ja työnantajan maksu-osuudesta. Kuten uutisista kuulimme, työttömiä on nyt niin paljon, että rahat uhkaavat loppua. Jotain pitää tehdä. Maksuja nostaa tai etuuksia jollain tavalla pienentää. Mitä siihen poimitaan tulee, niin (valitettavasti) minun työttömyysjaksoni ovat aina olleet sinä aikana kun lumi on ollut maassa. Marjoja kyllä muuten olen poiminut. Omaan käyttöön.

        Työttömyyskassan maksamista rahoista valtiolta kertyy noin 48% työnantajien osuus noin 47% työntekijöiden osuus noin 5% ,eli kaikki kansalaiset maksavat työttömyydestä jollain tavalla , verojen kautta, kaikkeen kulutukseen kuuluu työttömyysmaksut jne.


    • oooooooooopppooo

      Kateet voisivat alkaa välittää marjoja kun luulevat ett kaikki voitot menee
      pelkästään välittäjien pussiin.
      Siitä vaa ota eka yhteys ulkoministeriöön jne. ja ala tehdä hommia äläkä ruikuta.

    • prklstna

      ite oon piminnu mustikoita 5 sangollista. vituttaa vaan ku noi marjat vedetään maasta varpuineen ja raakoina !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Säynätsalo

      Mä oon poiminu mustikoita kaffi kupillisen tänä syksynä,
      selkä vieläkin kipiä.

    • kokeileittetakutaKELAA

      Ei onnistu. Marjafirmat antaa takuuna jokaiselle poimijalle 30 euroa päivä, majoituksen, ruuan ja matkat poimintapaikoille.

      Miettikää mikä byrokratia iskee, jos sama annettaisiin suomalaiselle työttömälle? Jo pelkästää 30 euroa päivä miinus verot tarkoittaa työttömän elämän romahtamista, sllä se leikataan työttömyyskorvauksesta ja asumistuesta. Lisäksi maksat verot ateriasta, majoituksesta ja vieläpä matkoista.

      Ei se ole työttömän vika, että tässä maassa on tämänkaltaiset jutut tehty mahdottomaksi.

      • Tienaamaan

        Suomalaisten marjanpoimintaan ei byrökratia iske. Poimintatulot ovat verottomia, ei pitäisi vaikuttaa mihinkään etuisuuksiin. Thai- poimija elää kotimaassaan poimintatuloillaan vuoden. Samoin suomalainen voisi elää poimintatuloillaan Thaimaassa vuoden. Eli pomimaan ja lomalle. Laiskat älkää vaivautuko.


    • oooooooooooooo

      Nyt myymään puolukkaa hyvillä hinnoilla on monessa paikassa vastaanottokeskuksia.
      Jokainen metsään jos ei ole fyysisiä rajoitteita esim pyöräpotkuri.
      Saa taas ostaa monenlaista eri makuun ylimääräisellä rahallla tehdä vaikka
      lomamatkan tai ostaa virvokkeita

    • sepposeponseppo4

      En oo noukkinu ainuttakaan marjaa , enkä nouki . Saatana .

    • åååååååååååå

      Mee seppo vaa säki ainakin kuseskelemaa mettää jos et jaksa enää noukkia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      317
      3616
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      55
      1232
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      189
      1187
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe