Piilolinsseistä kysymys

Rahaapalaalinsseihin

Moi,

Pidän tämän lyhyenä. Olen käyttänyt Biofinity Toric kuukausilinssejä ja nyt uusien linssien myötä ihan kuin linssi ei enää istuisi oikeaan silmään eli näkö hieman sumea paikoitellen ja "tuntuu" ettei se olisi niinku pitäisi. Kokeilin vaihtaa uuteen linssiin paketista (heitin "vanhan" pois), mutta sama ongelma.. Silmässä esiintyy satunnaisesti ärsytystä ja kuivasilmäisyyttä. Samoja oireita ei ole vasemmalla puolella eli linssi istuu hyvin jne..

Voiko olla että oikean silmän linssit olisi jotenkin viallisia vai voiko olla niin, ettei kyseinen linssi vaan kunnolla enää sovi silmälleni? Eli pitäisi yrittää vaihtaa toiseen..

12

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinonnähty

      Toinen silmä on varmaan kuivempi,eikä myöskään taittovoima ole sanalainen ,kuin toisessa.Elikkkä uskon ,että et saa siihen silmään yhtä miellyttävää tunnetta,etk yhtä hyvää näköä millää.

    • Rahaapalaalinsseihin

      Olen käyttänyt linssejä pari vuotta ja viimesen vuoden aikana oikea silmä on ollut kuivempi kuin vasen. Vasemmassa on arvot jotain -3.50, -1.25, 10 luokkaa ja oikeassa -4.00, -1.75, 170 luokkaa eli selvästi huonompi näkö.

      Mielenkiintoiseksi kuitenki tekee se, että edellisissä linsseissä, jotka olivat muuten samat paitsi arvot vain erilaiset, ei ollut tälläistä ongelmaa..

      Toki voi johtua kuivista silmistä, minulla vaihtelee vuoden aikana aika paljon silmien kosteus..

      Voiko muuten flunssaan tarkoitettu nenäsumute kuivattaa myös silmiä?

      Kokeilen Instrun kautta Air Optix linssejä jos ne sopisi paremmin.

      • Optoptop

        Moi!

        Jos olet Instrulta ostanut piilarit, voit käydä veloituksetta mikroskopoitavana optikkoliikkeessä. Siis näyttämässä silmiä ihan pikaisesti, että kaikki on OK. Tyytyväisyystakuu pätee myös piilolinsseihin, joskus tietty piilolinssierä voi olla viallinen. Myös silmäsairaudet voivat vaikuttaa linssin istuvuuteen.


      • Rahaapalaalinsseihin

        Moi,

        Instrusta nimenomaan. Muutama viikko sitten kun kävin perus näöntarkastuksessa, optikko katsoi jollakin mikroskoopilla silmiin ja muutenkin tsekkasi niitä. Sanoi silloin, että ovat vähän ärtyneet, eli jos haluan jatkaa piilarien käyttöä, suosittelee kerran tai pari kertaa viikossa silmälasien käyttöä, ja mielellään päivittäistä käyttöä kostutustipoille. Samalla tuli esiin kohonnut silmänpäine.. Oikea silmä pyörii siellä 19-21 ja vasen 21-23, niitä on muutaman kerran mittailtu tämän kuun aikana. Silmänpohjakuvauksissa ei kuulemma löytynyt poikkeavuuksia. Joka tapauksessa olen varannut silmälääkärille ajan mielenrauhan takia.

        Jännä kuitenkin kun edellinen puolen vuoden satsi oli ok, mutta nämä uudet tuntuvat hieman erilaisilta. Muuten pitäisi olla täysin sama linssit paitsi vahvuudet vain hieman eri.

        Jos ei tule muutosta lähiviikkoina niin käyn linssit päässä optikon tarkastuksessa. Saan joka tapauksessa Air Optix testiparit parin viikon päästä - Siinä samalla voi poissulkea sen, että onko näissä uusissa jotain vikaa.


      • Rahaapalaalinsseihin

        Asiaan vielä lisäten, että olen ostanut usein linssini (niinkuin nämäkin) lensstoresta, eli asia on siinä mielessä hieman hankala kun en ole niitä instrusta ostanut.. Toki jos optikko havaitsee linsseissä jotain, niin voin olla yhteydessä paikkaan, josta ostin nämä.. Katsotaan..

        Tänään olen ollut koko päivän linssit päässä, molemmissa silmissä tuntuu satunnaisesti hieman linssien reunaa, eli vaikuttaa siltä, että silmät ovat jokseenkin kuivat. Näen kuitenkin näillä niinkuin pitääkin, mutta välillä näkö saattaa hieman sumentua tms, molemmissa silmissä. Oikeassa ehkä kuitenkin enemmän.


      • Rahaapalaalinsseihin

        Laitetaan vielä, että kun käytän laseja, niin silloin ei tapahdu mitään näön sumentumista, eli vika johtunee siitä, ettei linssit jostain syystä istu täydellisesti, tai silmät ovat kuivat.


      • Optoptop

        Tuo Air Optix Aqua linssi ei ole niin kosteuttava kuin Biofinity. Näön muuttuminen voisi tietysti johtua kuivasilmäisyydestä, jos kyynelnesteen erityksessä on jotain vikaa. Varmimmin asia selviää, kun käyt tarkastuksessa ja silmään laitetaan fluoresiiniväriainetta, jolloin mahdolliset eroosiot tms. haavaumat sarveiskalvolla on helpompi nähdä, jos sellaisia on. Paineista en olisi niinkään huolissani, vaikka ovatkin viitearvojen ylärajoilla.


      • Rahaapalaalinsseihin

        Moi,

        Ok, nuo uudet linssit taitaapi mennä sitten puihin, mutta tuleepa testattua. Voiko tuon tarkastuksen hoitaa optikolla vai onnistuuko se lääkärin kautta jos mainitsen asiasta? Pystyin aikanaan pitää piilolinssejä vaikka 30 päivää putkeen, kuten noita linssejä voi käyttää. Tosin otin ihan varmuuden vuoksi muutaman kerran kuussa ne pois. Nykyää en voi pitää päivää pidempään, ja nyt ollaa tässä tilanteessa, ettei melkee voi pitää ollenkaan. Kyynelnesteen erityksessä on ilmeisesti jotain vikaa, asialle täytyy tehdä jotain.


      • Piilaripöllö

        Hei!
        Mulla oli sama juttu. Vuoden ajan käytin piilareita, siis nimenomaa toorisia kuukausilinssejä. Olin vielä nii laiska, etten välttämättä koko kk:n aikana otanut niitä pois päästä. No sen vuoden jälkeen ei enää silmät kestäneet piilareita.

        Silmälääkäri/optikko käski käyttää välillä silmälaseja, että silmä pääsee rauhottumaan ja parantumaan tulehduksesta ja ärsytyksestä.
        Hommasin silmälasit ja käytin niitä varmaan vuoden, ennenku silmät kesti taas piilareita. Mulla on muutenki aika kuivat silmät.

        Nykyään käytän kertsi-tai kahden viikon linssejä vain päivän kerrallaan silloin tällöin, ettei pääse pahaksi. Ja mahd usen varmaan kannattaa vaihtaa uusiin et hengittää ja kosteuttaa niiku pitää.

        Suosittelen siis pitämään jonku pidemmän kuurin ilman piilareita (esim pari vkoa?) Ja kokeilla si uudestaan. Lääkäri toki osaa neuvoa paremmin. :) mut omia silmiä ei kannata uhrata piilolinsseille. Näkö on aika tärkeä aisti! :)


    • Rahaapalaalinsseihin

      Kokeilen loppuviikosta taas noita linssejä. Silmät tuntuvat tosi hyviltä ja käytän myös päivittäin silmätippoja. Jos linssin laiton jälkeen esiintyy nopeasti ongelmia, voi hyvin olla, että mulle tuli erä viallisia linssejä, kun edellisissä ei ole ollut vastaavia ongelmia. Jos oletetaan että linsseissä on jotain, onnistuukohan palautus ja vaihto uusiin lensstoresta? Tietysty minun pitää sieltä kysyä, mutta ajattelin jos jollakin on kokemuksia.

    • Rahaapalaalinsseihin

      Piilolinssien käytössä ongelmat johtui luomissa olevissa papilloista, päässyt jopa aika pahaksi. Lääkäri määräsi kortisonitippoja ja 2-3kk sankalasien käyttöä. Marraskuussa uudelleenkäynti ja tsekkaa onko parantunut. Paineet oli ok ja ei muutoksia hermoissa tms.

    • 53v

      Linsseissä on hämmästyttävän paljon eroja. Itse päädyin käyttämään biofinityä airoptixin sijaan koska biofinityllä näkö (linssi) sumeni nopeasti. Siirryin myös käyttämään aina peroksidia sisältävää litkua johtuen osittain oslosuhteista, joissa liikun. Yhdistelmä oli kohtuullisen hyvä.

      Päädyin lopulta linssileikkauseen. Mykiöt vaihdettiin Mehiläisessä Symphony moniteholinsseiksi. Ne ovat huomattabvasti piilareita paremmat eikä näkö koskaan enää huonone. Hinta oli aika kova, mutta 1,0/1,0 näkö on sen arvoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe