Kallista on!

MoneyMoney

Kyllä on helvetin kallista ajokortin suorittaminen Suomessa! Mihin perustuu näin pitkä koulutus? Mitä todellisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen on harjoittelu- ja syventävällä vaihdella? Miksi moottoripyörä- ja kuorma-auto ajokortin suorittaminen on niin kallista? No, selkeä vastaus on, että autokoululiitto ja autokoulut ovat kehittäneet hyvän bisneksen! Yksinkertaisesti se on vaan näin! Kiitos autokoulu yrittäjät, kun olette tällä tavoin saaneet ajokortin suorittamisen näin vaikeaksi ja kalliiksi! Kiitos!

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonttu8676

      Samaa mieltä!!!!

    • johtajuusvaje_Suomessa

      Se johtuu siitä että jo ajokortin suorittaneet mokailevat niin paljon että huonoista tavoista poissakottamisen sijaan kiusataan aloittelijoita.

      Sama juttu vakuutusmaksuilla, liikennevakuutuksen bonusturva takaa sen että wanha saa olla syypää kolariin ja silti ajaa 70 % halvemmalla maksulla kuin nuorempansa joka ei ole törmäillyt.

    • samitrafi

      Kuljettajaopetus
      Henkilöauton kuljettajaopetuksessa siirryttiin kaksivaiheiseen kuljettajaopetus-malliin vuonna 1989. Ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli tuottaa oppilaalle riit-tävät valmiudet itsenäiseen ajoharjoitteluun liikenteessä. Toisen vaiheen tavoit-teena oli syventää ensimmäisessä vaiheessa sekä itsenäisessä ajoharjoittelussa opittuja taitoja.22
      Pitkäaikaisen keskustelun ja valmistelun jälkeen kuljettajaopetusta uudistettiin tammikuussa 2013.23 Uudistuksen päätavoitteena oli uusien kuljettajien vakavi-en liikenneonnettomuuksien vähentäminen erityisesti itsenäisen ajamisen en-simmäisinä kuukausina. Keskeisenä ajatuksena on saada oppilas ymmärtämään oma roolinsa vastuullisena kuljettajana.24
      Kuljettajaopetuksessa on noudatettava Trafin vahvistamaa opetussuunnitelmaa. Kuljettajaopetuksen voi hankkia joko autokoulussa tai opetusluvalla. Poliisi voi myöntää opetusluvan ajokorttilaissa määritellyin perustein25.
      Nykymallissa opetus jaetaan kolmeen vaiheeseen: perusvaihe, harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe. Perusvaihe vastaa entisen mallin ensimmäistä vaihetta ja syventävä vaihe toista vaihetta. Uudistuksen yhteydessä myös lisättiin ajo-opetuksen määrää.26
      Opetuksen perusvaiheeseen sisältyy vähintään 19 tuntia teoriaopetusta ja 18 tuntia ajo-opetusta. Perusvaiheen jälkeen oppilas osallistuu kuljettajantutkin-toon (ks. luku 2.2.). Hyväksytysti tutkinnon (teoriakokeen ja ajokokeen) suorit-taneet saavat lyhytaikaisen ajokortin. Itsenäisen opiskelun ja ajoharjoittelun vaiheeseen sisältyy yksi tunti teoriaopetusta ja kaksi tuntia ajo-opetusta auto-koulussa. Syventävässä vaiheessa uusi kuljettaja osallistuu neljään teoria- ja neljään ajo-opetustuntiin autokoulussa. Syventävän vaiheen voi aloittaa aikai-sintaan kolmen kuukauden kuluttua lyhytaikaisen ajokortin saamisesta.

      • asenne_vai_ratinkääntö

        Selvisikö missään vaiheessa mistä ne vakavat liikenneonnettomuudet johtuivat, oliko vika teoria- (kirjallinen koe) vaiko ajotaitopuolella (inssiajo)? Eli eikö muistettu liikennesääntöjä (mm. ylinopeuksia) vai törmäiltiinkö liikennesääntöjen puitteissa (ohjataan päin liikenteenjakajaa, ajetaan ojaan)?

        Ohessa lakipykälä jota ei taideta soveltaa riittävän usein jotta se vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen, kuten silloin jos aina muistettaisiin että ajokortti on ensisijaisesti jotakin aivan muuta kuin henkilöllisyystodistus (poliisilaitoksella ajokortti ei kelpaa henkilöllisyystodistuksena, pankissa ja kaupassa kelpaa);

        Finlexistä lainattua; Ajokorttilaki:
        "56 §

        Uuteen kuljettajantutkintoon määrääminen

        Poliisi voi määrätä kuljettajan uuteen kuljettajantutkintoon, jos hän moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan on toistuvasti syyllistynyt tieliikennelain säännösten rikkomiseen ja tämän vuoksi tai muutoin on todennäköistä syytä epäillä, ettei hän ole säilyttänyt ajotaitoaan."

        Ajotaidolla tässä tarkoitettaneen mm. suojatiesäännön noudattamista, siis sitä tämänhetkistä ajankohtaista puheenaihetta.


    • JuuHeikki

      Niin ja kysymys kuuluu...miksi niin paljon opetusta ja sikamainen hinta? Mikään ei puolla sitä tosi asiaa, että opetusta lisäämällä ei paranneta liikenneturvallisuutta!

      • EiHeikkiEi

        Mikään ei kai mielestäsi puolla myöskään sitä, että lukiossa joudutaan opiskelemaan tietty määrä kursseja, jotta saataisiin todistus lukion suorittamisesta. Eikös pelkät ylioppilaskirjoitukset riittäisi? Jokainen voi itse opiskella kaikki tarvittavat asiat ilman opettajia. Ajatella mikä säästö saataisiinkaan aikaan.


    • KUMMAAHOMMAA

      Jos nyt järjellä ja havainnoilla tilannetta katselee, niin huomaa että autokoulujen tuntikohtainen veloitus on palvelualojen tunti veloituksien keskitasoa. Vaikkakin kulurakenne on korkeampi kuin esimerkiksi parturi/kampaamo alalla.

    • veio1

      2 asiaa.
      Toisaalta on turhan kallis autokoulusysteemi, mutta siitä ei ole hyötyä, koska liikennekulttuurimme on ala-arvoinen ja siten uudet kuskit vain joutuvat painostajien kohteeksi, käännytyskohteeksi liikenteessä.

      Ja toisaalta juuri siksi, koska liikennekulttuurimme on ala-arvoinen yritetään uusia kuskeja kouluttaa niin paljon etteivät lähtisi käännyttäjien kelkkaan.

      Ja vielä toisaalta, ei se ole kallis sisältöön nähden. Autoni takaoven sormenpään kokoinen painauman korjaus maksoi 830e ja oli päivän mittainen projekti. Tämä on kallis maa KOSKA jotkut haluavat paljon voittoa.

      AINUT oikea ratkaisu on se, että vanhat kuskit, joko poistetaan, tai laitetaan maksamaan kalliisti ajotavastaan josta syntyy maamme ala-arvoinen liikennekulttuuri. MUTTA päättäjät eivät uskalla, koska pelkäävät näiden hyökkäävän silmille, kuten he tekevät liikenteessäkin, vaarantaessaan muiden turvallisuuden.

    • veio1

      Liikenteessä on tällä hetkellä AJONEUVOVERO-periaate eli niitä rangaistaan pahiten ketkä saastuttavat liikennettä ja ilmastoa mahdollisimman vähän eli aja vähän ja siististi.
      Toisaalta rangaistaan vähiten niitä jotka saastuttavat eniten sekä ilmastoa että liikennekulttuuriamme.
      Ajoneuvovero on siirrettävä polttoaineen hintaan, silloin maksaa se joka saastuttaa.

      Lähiaikoina on asiasta MIELENOSOITUS Espalla ajoneuvoveron nykyistä epäoikeudenmukaisuutta vastaan. TULE MUKAAN. Päättäjiä vaaditaan ulos ja kadulle.

      • epe-

        Veio kaikki eivät asu kehä kolmosen sisäpuolella, jossa yleinen liikenne on hoidettu mallikelpoisesti ( paikallisliikenne ja -junat, ratikka, metro). Suomi on laajaan asuttu ja yleinen liikenne on aika heikolla tolalla isoimpien asutuskeskusten ulkopuolella. Itsekkin joudun päivittäin saastuttamaan liikennettä ja ilmastoa päästäkseni töihin.
        Myös vaimo tekee samaa ja lapsetkin käydäkseen koulua. Jopa naapuritkin käyttävät surutta autoa liikkuakseen, koska yleistä liikennettä ei vaan ole. Mutta onnea vaan sinne Espan mielenosoitukseen ja muistakaa saapua metrolla, raitiovaunulla, linja-autolla tai paikallisjunalla, jos vaan satuu aikataulun puitteissa löytymään sopiva vuoro.


    • NicceB

      Ajokortin suorittaminen tutkintopohjaiseksi. Ilman, että pitää suorittaa "pakollisia" teoria- ja ajotunteja!!!!

      • näinmeillä

        Tätähän Trafi haluaisi. Ajokoe 45min autokoulun autolla maksaa 59€ ilman arvonlisäveroa. Kannattava busines Trafille hylätä ja hylätä ja hylätä...


      • veio1

        Se voisi toimia. Ajokoe kaksi osaiseksi, tunti kaupunkiajoa ja tunti maantieajoa.


    • Maksaako

      Vertasin parturiin: Kävin leikkuuttamassa hiukset. Meni 15 min. ja maksoi 24€. Eli tunnin työ 96€.
      Autokoulussa saa minumiopetus on 19h teoriaa ja 18 tuntia ajoa. siis 37 tuntia. Parturissa 37 tuntia olisi 3552€. Parturi ei maksa alviakaan 24:ää prosenttia. Mikä on kallista?

    • JuudasPr

      Kyllä on taas autokoulun omistajat tällä sivulla vauhdissa? Voi, voi...eihän se nyt niin kallista ole, tuo ajokortin suorittaminen? Ainakin jos autokoulu omistajilta kysytään! Totuus on, että ajokortin suorittaminen maksaa autokoulu kautta liikaa! Suorastaa törkeän kallista!!!!

    • qiii

      Voi viddu, mee köyhä töihin niin on rahnaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe