TIETOKONEET

Pilmari

Muistan hyvin kun nuorena tutustuin Suomen ensimmäiseen tietokoneeseen v. 1957. Nyt en edes tiedä omien käytössäni olevien tietokoneitten määrää Kehitys on melkoista ja sovellutuksia tulee
liukuhihnalta.
Miten sinä koet tilanteen?
http://areena.yle.fi/1-2417206

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70-luvulla

      Olin Oulun yliopistossa opiskelemassa matematiikkaa pääaineenani. 1971 otin tietotekniikan appron mukaan. Siellä me istuimme pulpettien ääressä luokassa ja meille kerrottiin 0-bitistä ja 1-bitistä. Yhtään tietokonetta ei meillä ollut luokassa.
      Yhden ainoan kerran kävimme katsomassa tietokonetta. Tietokone oli isoja metallilaatikoita seinillä huoneen täydeltä ja tuuletus niin tehokas, että hiukset nousi pystyyn.

    • 70-luvulla tuli toimistoomme ensimmäinen tietokone, jolloin laskutus, tilaukset ja kirjanpito suoritettiin tietokoneella. Vuoden verran säilyi vanha systeemi rinnalla silti, paitsi laskutuksen osalta.
      Kone oli valtavan suuri ja kömpelö verrattuna pöytämalleihin. Eniten tuotti haittaa virheiden poissaaminen, pitkien korjaus sujuaaikojen vuoksi.

      Vähitellen sen sisäänajo alkoi sujua, helpotusta se tuotti omalta osaltani lähinnä arkistoinnin ja kopiomäärien vähentymisenä. Se, mikä silloin oli työelämässä mullistavaa, on tänäpäivänä jo osa yksittäisten ihmisten sujuvampaa arkipäivää.
      Ehdimme ehkä kokea monta arkea helpottavaa keksintöä vielä, joita vanhusten kotonaolon turvaamiseen on jo olemassa :D

      • jjoutava

        Silloi muinoin täytin noin 70v ja sain Oulun työvoimatoimiston käytössä olleen pöytäkoneen poistona haltuuni. Muuan q'gausi opetellessa meni kun olin jo netissä sillä vehkeellä. Sitte ostin paremman käytetyn. Kursseja en käyny vaan ite opettelin.

        Nyt hallihen tietsikan aivan melekosesti. Ossaan poistaa turhia latauksia jotta kone toimii melko sukkelasti ja tietenki on uutena ostettu läppäri, tabletti ja älykännykkä. Jotta oon sitä mieltä että aikaani olen seurannut.


    • ollilaa

      Eräs läheiseni alkoi tuoda ensimmäisiä kuusnelosia ja sitten Amica-500? josta taisi tulla menestys..nyt taitaa tietsikka olla autoissakin kohta kuskin pukilla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe