Kehosi hallinta ja aistiesi muutokset

Olemme keskustelleet vihasta, elämän tarkoituksista ja rakkaudesta yms. asioista jotka on vaikea käsitellä sopuisasti.

Mutta....

Mikä on sinun kehosi kunto?

Onko kehosi alkanut hykimään tuttuja hajuja tai makuja?

Onko tapapainoaistisi heikentynyt?

Miten treenaat esim. (arkipäivisin keinoin) kehoasi?

Eilen oli kaunis aurinkoinen ilta. Lämmitin saunan, istuimme laituriolohuoneessamme ja nautimme pikkupurtavista ja auringonsäteistä ennen kuin ne laskivat länteen kuusten taakse.

Iso männyn oksa oli ajautunut rantaveteeni. Päätin lähteä vetämään sen rantakiville, laskeuduin veteen, vesi on jo matalalla, laskeuduin varovasti. Sorsat seurasivat kintereilläni. Sain tukevan otteen vedessä makaavasta isosta männyn oksasta ja aloin vetämään sitä kohti rantaa. Onnistuihan se hyvin jos olisin pysytellyt vedessä, mutta nousin märille rantakiville ja hupsis kaaduin pyllylleni.

Olen oppinut jo, että ei nopeita liikkeita kun alkaa tuntumaan, että tasapaino horjuu. Siispä pyllähdykseni muuttui kierteeksi sitä mukaan minnepäin tasapainon menettäminen minua vei. Istuin epätasaisella kivellä jalat ylhäällä kohti rantaa. Ylös kampeeminen ei ollut yksinkertaista vaan senkin tekeminen vaati erilaisia kierroksia rantakivien muuttaessa paikkaa pyllyni alla. Onneksi käsivarsissani on voimaa.
Harjoittelen päivittäin käsieni lihaksia erilaisilla voimaa vaativilla mökkitöillä.

No pääsin pyörähtämään veteen ja siitä laiturille, menin saunaan ja aloin hakkaamaan itseäni tuuhealla vastalla. Raihnainen kehoni tunsi ihanaa kihelmöintiä. Kävin välillä kylmässä vedessä uimassa ja palasin takaisin saunaan kuumuuteen.

Aamulla ei ollut kipuja, ei jälkiä kompuroimisestani.

Sitten tuo hylkiminen, siinä iltapalaa nautiskellessamme huomasin, että juustokiintiöni alkaa olla täysi. Ei maistunut juustokuutiot, herkkupalani. Keväällä rucolan syönti tyssäsi kuin seinään enkä ole syönyt kuin muutaman rucolan varren kesän aikana.

Näitä pohdin onnellisena kun ole terve enkä särkenyt raajojani eilisessa seukkailussani. Nyt lähden kirkolle auttamaan ystävätärtäni ; )

65

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ItIsMyTurnAtLast

      Vatsalihakseni, oi, oi, rakastan niitä. Lantionpohjan lihakset pidän timmeinä. Syvien lihasten täsmätreenausta!
      Syvät lihakset vaativat löytämistä
      http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/syvat-lihakset-vaativat-loytamista/188694/
      Heinäsirkan sirityksen kuulen. Silmälaseja en tarvitse. Hyvä(n)näköinen olen. Herkullisen tuoksuinen ja hyvänmakuinen ruoka maittaa.
      Rahatuloni riittävät hyvään elämään eikä rahan takia tarvitse miestä. Olen vakuuttunut, että timmiä lantionpohjaani tärvelisi miehen puuhat siellä.

      • "Olet sitä mieltä, että lantiopohjasi timmeyttäsi tärvelisi miehen touhut siellä"... et sitten ole kokenut sisäistä g-pisteorgasmia.


      • ItIsMyTurnAtLast
        korpikirjailija kirjoitti:

        "Olet sitä mieltä, että lantiopohjasi timmeyttäsi tärvelisi miehen touhut siellä"... et sitten ole kokenut sisäistä g-pisteorgasmia.

        Hahhaa, g-pistettä ei ole olemassakaan.
        "Lukuisat käyttäytymistieteelliset, anatomiset ja biokemialliset tutkimukset eivät kuitenkaan ole onnistuneet todistamaan"
        Siitä olen vakuuttunut, että timmiä lantionpohjaani tärvelisi miehen puuhat siellä.
        Rahan takia tarvitse miestä kuten eräät.


      • ItIsMyTurnAtLast kirjoitti:

        Hahhaa, g-pistettä ei ole olemassakaan.
        "Lukuisat käyttäytymistieteelliset, anatomiset ja biokemialliset tutkimukset eivät kuitenkaan ole onnistuneet todistamaan"
        Siitä olen vakuuttunut, että timmiä lantionpohjaani tärvelisi miehen puuhat siellä.
        Rahan takia tarvitse miestä kuten eräät.

        Etköhän mene vähän liiallisuuksiin varovaisuudessasi, olen sitä mieltä että seksi pitää paikat piukeina :D Niin sanoo myös gynekologini.


      • ItIsMyTurnAtLast kirjoitti:

        Hahhaa, g-pistettä ei ole olemassakaan.
        "Lukuisat käyttäytymistieteelliset, anatomiset ja biokemialliset tutkimukset eivät kuitenkaan ole onnistuneet todistamaan"
        Siitä olen vakuuttunut, että timmiä lantionpohjaani tärvelisi miehen puuhat siellä.
        Rahan takia tarvitse miestä kuten eräät.

        Kuten jo kirjoitin et siis ole kokenut.

        Tiesitkö, että glucosami-valmiste ei ole kelan korvattavien lääkkeiden listassa koska sen tehoa ei ole tieteellisesti pystytty todistamaan. Kuitenkin valmiste auttaa, mutta ei kaikkia.

        Aloitin glucosamin syönnin polvikipuun aijemmin kuin minut oli tuomittu polvileikkaukseen. Valmiste tehosi ja leikkaus peruttiin.

        Lantiopohja saa rakastelusta ihanaa chabadaba-liikuntaa eikä suinkaan tärvele sisukalujas..

        Rahaa ei g-pisteen löytymiseen toki tarvita vaan taitavaa rakastajaa.


      • ItIsMyTurnAtLast
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kuten jo kirjoitin et siis ole kokenut.

        Tiesitkö, että glucosami-valmiste ei ole kelan korvattavien lääkkeiden listassa koska sen tehoa ei ole tieteellisesti pystytty todistamaan. Kuitenkin valmiste auttaa, mutta ei kaikkia.

        Aloitin glucosamin syönnin polvikipuun aijemmin kuin minut oli tuomittu polvileikkaukseen. Valmiste tehosi ja leikkaus peruttiin.

        Lantiopohja saa rakastelusta ihanaa chabadaba-liikuntaa eikä suinkaan tärvele sisukalujas..

        Rahaa ei g-pisteen löytymiseen toki tarvita vaan taitavaa rakastajaa.

        Juu, en ole löytänyt g-pistettä, koska sitä ei voi löytää :))))))
        Ei ole olemassa mitään g-pistettä :))))))
        Rahatuloni riittävät hyvään elämään. Rahan takia en tarvitse miestä kuten eräät ;)


      • ItIsMyTurnAtLast kirjoitti:

        Juu, en ole löytänyt g-pistettä, koska sitä ei voi löytää :))))))
        Ei ole olemassa mitään g-pistettä :))))))
        Rahatuloni riittävät hyvään elämään. Rahan takia en tarvitse miestä kuten eräät ;)

        Ymmärränhän toki sinua, olet omavarainen sekä taloudellisesti, että seksin suhteen.


      • ItIsMyTurnAtLast
        korppis kirjoitti:

        Ymmärränhän toki sinua, olet omavarainen sekä taloudellisesti, että seksin suhteen.

        Seksiä en viljele. Seksiä en osta enkä myy. En ole seksin suhteen omavarainen enkä toisten varassa.
        Rahat riittää hyvään elämään.


    • Jassoo.
      Paloma-kopio.
      Olisit keksinyt jotain omaa.

      H.

      • kumoi.parempi

        Voihan näitä sitten verrata.


      • Elä perkele, onko Palomakin lentänyt persielleen Dalajoen rantakivillä ja parannellut vahinkoja saunan lauteilla? Onko hän jo saanut klinkkerit lattiaan?


      • samatsanat

        Mä olen alkanut diggaa sun kommentteja. Jos vaan aukaisee useamman ketjun niin aloitukset samaa jauhantaa toisin sanoin.


      • ent.siivoojaparka
        korpikirjailija kirjoitti:

        Elä perkele, onko Palomakin lentänyt persielleen Dalajoen rantakivillä ja parannellut vahinkoja saunan lauteilla? Onko hän jo saanut klinkkerit lattiaan?

        Se oli paskahuusin rappusilla, missä hän lensi persiilleen... Ei hän siitä aloitusta tehnyt.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Se oli paskahuusin rappusilla, missä hän lensi persiilleen... Ei hän siitä aloitusta tehnyt.

        Joo nyt muistan.

        Kävin iltapäivällä lukemassa keskustelua "nykytekniikan ja maailmanmenon vaikutuksesta keskittymiskykyymme ja samojen asioiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta."

        Siellä hän kertoi leppuuttaneen jalkojaan Dalajoen rantakivillä. Tasapainoharjoitteluako, no joo, tiedä häntä.


      • samatsanat kirjoitti:

        Mä olen alkanut diggaa sun kommentteja. Jos vaan aukaisee useamman ketjun niin aloitukset samaa jauhantaa toisin sanoin.

        "samatsanat"

        Hyvä niin.
        Ei minua kopiointi haittaa.
        Minua haittaa kunnioituksen puute häntä kohtaan jolta kopioi.
        Ei ole iso vaiva aloittaa: Kuten xxxx eilen, toissa-vuonna, vanhalla nimi-
        merkillään kirjoitti... :)
        Olen minäkin alkanut...aina ajatellut...kuten hän kirjoituksessaan kertoi.
        Haluan kuitenkin tarkentaa ajatus-maailmaansa ihmetellen...


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "samatsanat"

        Hyvä niin.
        Ei minua kopiointi haittaa.
        Minua haittaa kunnioituksen puute häntä kohtaan jolta kopioi.
        Ei ole iso vaiva aloittaa: Kuten xxxx eilen, toissa-vuonna, vanhalla nimi-
        merkillään kirjoitti... :)
        Olen minäkin alkanut...aina ajatellut...kuten hän kirjoituksessaan kertoi.
        Haluan kuitenkin tarkentaa ajatus-maailmaansa ihmetellen...


        H.

        Pitäisikö palstalaisten kunnioittaa sinua? Kaikkesta on jo kirjoitettu.

        Miten on kroppasi vieläkö pystyt omin avuin pienkoneen ohjaamoon nousemaan?


      • korppis kirjoitti:

        Pitäisikö palstalaisten kunnioittaa sinua? Kaikkesta on jo kirjoitettu.

        Miten on kroppasi vieläkö pystyt omin avuin pienkoneen ohjaamoon nousemaan?

        "korppis"

        Älä nyt hassuttele!
        Tietenkin pitäisi.
        Näin monen vuoden jälkeen...
        Tietenkin kykenen.
        Kesäkuun lopulla pääsin uloskin putoamatta.
        Parkki-painoista tein siipiin merimies-solmun.
        Astuin autolleni.
        Istuin tuolilleni.
        Rattailin iloisena kotiini päin.

        H.


    • Onko sillä väliä. Minäkin aina välillä saa inspiksia toisten aloituksista ja teen oman versioni.
      Meillä on kyllä erilainen lähtökohta aloituksillemme: minä haluan keskustella nykytekniikan ja maailmanmenon vaikutuksesta keskittymiskykyymme ja samojen asioiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta.

      • En ole lukenut aloitustasi.

        Haluat keskustella nykytekniikan ja maailmanmenon vaikutuksesta keskittymiskykyymme ja samojen asioiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta.

        Minä haluan keskustella. Vahenevan kehon osien kulumisesta ja siitä voimmeko vaikuttaa niiden toimivuuteen esim. liukkailla rantakivillä harjoitellen.

        Toinen lähtökohta tutkiskeluun on jalkaterän vuorovaikutus haju-ja makuaisteihin, juutopalloroita apuna käyttäen. Molemmat faktorit horisontaalisesti ja vertikaalisesti vuorovaikutuksissa toisiinsa ; )))


      • sivistyssana
        korpikirjailija kirjoitti:

        En ole lukenut aloitustasi.

        Haluat keskustella nykytekniikan ja maailmanmenon vaikutuksesta keskittymiskykyymme ja samojen asioiden keskinäisestä vuorovaikutuksesta.

        Minä haluan keskustella. Vahenevan kehon osien kulumisesta ja siitä voimmeko vaikuttaa niiden toimivuuteen esim. liukkailla rantakivillä harjoitellen.

        Toinen lähtökohta tutkiskeluun on jalkaterän vuorovaikutus haju-ja makuaisteihin, juutopalloroita apuna käyttäen. Molemmat faktorit horisontaalisesti ja vertikaalisesti vuorovaikutuksissa toisiinsa ; )))

        :DDDD Hyvä Korppis!


    • Täällä mammojen palstalla ei miehen kannattaisi kilkutella kunnosta mitään mutta siltä varalta jos joku ukko sattuisi lukemaan niin annan katsauksen.

      Ikä 71v. Pituus 176cm. Paino 88kg.
      InBody 720 tulokset.
      Rasva 16% ( suositus miehille 10 - 20 )
      Viskaalirasva ( epäterveellinen vatsaontelo ) 106,1 ( 100 ).
      Lihasmassa 43,1kg = 49% ( lihaksikas alkaa 23%:sta ylöspäin )

      Pakoputkea lyhennetty 4-vuotta sitten 30cm. Seuranta jatkuu.
      Kaikki veriarvot hyvät/erinomaiset.
      Eturauhanen lievästi laajentunut.

      Räjähtävyys ja kimmoisuus kadonneet. En enää edes yritä kinkata tai loikkia.
      Maastaveto helpointa. 180kg ilman vyötä.
      Leukoja täyspitkinä 10:n sarjoja.
      Kulmariipunnassa leukoja 5:n toistoja.
      Pitkää lankkua = päinmakuulla kädet suorina edessä, jalat takana jalkaterät suorina, paino kerralla ilman kyynärpää tai polviavustusta paino kerralla kämmenien ja jalkaterien kynsipuolten varaan, minuutin jaksoja.

      Salilla 6krt/vko, yht noin 10h.
      Muuta päivittäistä vain kt:n 46:n askelman nousu 2 askelmaa kerrallaan aina ulkoa palatessa.

      Aistit. Tasapaino ei ole entisensä. Kaihileikkausten jälkeen pieni teksti tarvitsee lukulaseja.
      Käytännön inhotus. Jos pysäköidessä ei ole läpiajopaikkaa niin pysäköin aina peruuttaen. 4,1m lyhyt autonkäppänä jää aina sivusuunnassa 10cm länkälleen.

      "Rentoumisjaksoista" palautuminen. Viikko irrottelua -> viikko kuntoilevaa palautumista. Eli 4viikkoa merkitsee kuukauden takaiskua.

      • Heikunkeikku

        Mulla ei ole hattua, jota nostaa, mutta suoritan syvän kumarruksen.
        Olet toden totta hyväkuntoinen 71-vuotias. Ei voi muuta sanoa.
        Kuusi keraa viikossa salilla. Vaatii sisua. Sinulla näyttää sitä olevan.
        Kiva lukea noin intohimoisesti kuntoonsa keskittyvän miehen kirjoitusta.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Mulla ei ole hattua, jota nostaa, mutta suoritan syvän kumarruksen.
        Olet toden totta hyväkuntoinen 71-vuotias. Ei voi muuta sanoa.
        Kuusi keraa viikossa salilla. Vaatii sisua. Sinulla näyttää sitä olevan.
        Kiva lukea noin intohimoisesti kuntoonsa keskittyvän miehen kirjoitusta.

        Johtuu intohimon puutteesta. Vaimollani on jokainen arkiaamu omat menot joten miksi jäisin yksin asuntoon koska salilla ovat kaverini ja tolkullista tekemistä.
        Sunnuntaisin menen tekemään maastavedot koska arkisin ei saa kolista kovaa.

        Vajavasti sanoen. Kokeilin alle 6-kymppisenä myös vaihtoehoista elämäntapaa eikä se, muutaman vuoden jälkeen, kiehtonut.
        Kävi myös terveyden päälle.

        Tähän nykyiseen minulla on vaimoni ehdoton tuki ja kannustus.


      • flegu kirjoitti:

        Johtuu intohimon puutteesta. Vaimollani on jokainen arkiaamu omat menot joten miksi jäisin yksin asuntoon koska salilla ovat kaverini ja tolkullista tekemistä.
        Sunnuntaisin menen tekemään maastavedot koska arkisin ei saa kolista kovaa.

        Vajavasti sanoen. Kokeilin alle 6-kymppisenä myös vaihtoehoista elämäntapaa eikä se, muutaman vuoden jälkeen, kiehtonut.
        Kävi myös terveyden päälle.

        Tähän nykyiseen minulla on vaimoni ehdoton tuki ja kannustus.

        Minä suoritan maastavedon tai -noston silloin, kun poikani mätkähtää pitkälleen. Pari kertaa on selkä nitkahtanut, pitäisi varmaan treenata enemmän.
        Painoa hänellä jotain 70-80 kiloa, riittävästi minun voimilleni.


      • Ancelina kirjoitti:

        Minä suoritan maastavedon tai -noston silloin, kun poikani mätkähtää pitkälleen. Pari kertaa on selkä nitkahtanut, pitäisi varmaan treenata enemmän.
        Painoa hänellä jotain 70-80 kiloa, riittävästi minun voimilleni.

        Ei paino vaan asento! Kumara, kiertynyt nostoasento on pahin. 70-luvulla sain noidannuolen selkääni nostessani kylmällä selällä alle 30kg painavaa tytärtämme syliini. Alhaalta, oikealle kiertyneenä, takamus pystyssä. Tangossa vedin silloin maksimiykkösenä yli 200kg.

        Jos asento on kohdallaan niin liian raskas taakka ei vaan nouse eikä aiheuta muuta kuin turhautumista.
        Treenanneellekin naiselle mave 70kg tangossakin on kova tulos. Usein taakan muoto, sen hallitsematon "muotoutuminen", kahvojen puute yms. aiheuttavat ylivoimaisia rajoituksia vaikka miten yrittäisi nostaa "oikeaoppisesti".


      • flegu kirjoitti:

        Ei paino vaan asento! Kumara, kiertynyt nostoasento on pahin. 70-luvulla sain noidannuolen selkääni nostessani kylmällä selällä alle 30kg painavaa tytärtämme syliini. Alhaalta, oikealle kiertyneenä, takamus pystyssä. Tangossa vedin silloin maksimiykkösenä yli 200kg.

        Jos asento on kohdallaan niin liian raskas taakka ei vaan nouse eikä aiheuta muuta kuin turhautumista.
        Treenanneellekin naiselle mave 70kg tangossakin on kova tulos. Usein taakan muoto, sen hallitsematon "muotoutuminen", kahvojen puute yms. aiheuttavat ylivoimaisia rajoituksia vaikka miten yrittäisi nostaa "oikeaoppisesti".

        Tiedän että asento on tärkeä, vaan kun on saatava mies pystyyn, niin joutuu tekemään monenlaisia kiertoliikkeitä. Voisi olla helpompaa nostaa vain 20 kiloa, vaikka paino ei ratkaiseva tekijä olekaan.
        Esim. multasäkkiä on hankala kantaa, vaikka siinä ei painoa liikaa olekaan, väkisin tahtoo luisua johonkin suuntaan sylistä. Onneksi on keksitty kottikärryt, mutta joskus joutuu säkkejä kantamaankin.


      • kiusanhenki.niin.sinäkin
        Ancelina kirjoitti:

        Minä suoritan maastavedon tai -noston silloin, kun poikani mätkähtää pitkälleen. Pari kertaa on selkä nitkahtanut, pitäisi varmaan treenata enemmän.
        Painoa hänellä jotain 70-80 kiloa, riittävästi minun voimilleni.

        Hui hirveetä, kohan ei menis vaijereita päin.


      • kiusanhenki.niin.sinäkin kirjoitti:

        Hui hirveetä, kohan ei menis vaijereita päin.

        Nautitko noista keljuiluistasi?


      • punnerra-punnerra
        flegu kirjoitti:

        Johtuu intohimon puutteesta. Vaimollani on jokainen arkiaamu omat menot joten miksi jäisin yksin asuntoon koska salilla ovat kaverini ja tolkullista tekemistä.
        Sunnuntaisin menen tekemään maastavedot koska arkisin ei saa kolista kovaa.

        Vajavasti sanoen. Kokeilin alle 6-kymppisenä myös vaihtoehoista elämäntapaa eikä se, muutaman vuoden jälkeen, kiehtonut.
        Kävi myös terveyden päälle.

        Tähän nykyiseen minulla on vaimoni ehdoton tuki ja kannustus.

        Lue flegu nittaminaxin ketjusta, mitä eräs vaimo "hoplös" kirjoittaa? Hänelläkin on samanlainen mies, mutta eipäs olekaan tyytyväinen?

        Mutta näinhän se on, tee niin tai näin, niin aina teet väärinpäin, sillä olethan mies, ainakin miunmakuun.


      • punnerra
        punnerra-punnerra kirjoitti:

        Lue flegu nittaminaxin ketjusta, mitä eräs vaimo "hoplös" kirjoittaa? Hänelläkin on samanlainen mies, mutta eipäs olekaan tyytyväinen?

        Mutta näinhän se on, tee niin tai näin, niin aina teet väärinpäin, sillä olethan mies, ainakin miunmakuun.

        Juu minäkin äkkäsin sen. Ehkei se vaimon elämä olekaan niin auvoista kuin tämä maastavetelijä kuvittelee. Kun lukee tekstin tulee melkoinen pudotus omista kuvitelmistaan, vai mitä.


      • punnerra-punnerra kirjoitti:

        Lue flegu nittaminaxin ketjusta, mitä eräs vaimo "hoplös" kirjoittaa? Hänelläkin on samanlainen mies, mutta eipäs olekaan tyytyväinen?

        Mutta näinhän se on, tee niin tai näin, niin aina teet väärinpäin, sillä olethan mies, ainakin miunmakuun.

        En viitsi lähteä umpimähkään etsimään mainitsemaasi hoplöösiä.
        Ainoa kielteinen maininta vaimoni taholta on ollut se, ettei toisten tarvitse kehua minua koska pidän siitä itse huolen.
        Eipä tuo vaikuta pahemmin vaivaantuneelta.
        Itselläni on kuitenkin kyrväkäs olo enkä nyt viittaa anatomiaan vaan yleiseen tuntemukseeni olostani.

        Olen saanut vaimoni kahdesti katsastamaan treenipaikkani mutta molemmilla kerroilla hän juuttui suustaan kinni respaan.


      • lööperii
        flegu kirjoitti:

        En viitsi lähteä umpimähkään etsimään mainitsemaasi hoplöösiä.
        Ainoa kielteinen maininta vaimoni taholta on ollut se, ettei toisten tarvitse kehua minua koska pidän siitä itse huolen.
        Eipä tuo vaikuta pahemmin vaivaantuneelta.
        Itselläni on kuitenkin kyrväkäs olo enkä nyt viittaa anatomiaan vaan yleiseen tuntemukseeni olostani.

        Olen saanut vaimoni kahdesti katsastamaan treenipaikkani mutta molemmilla kerroilla hän juuttui suustaan kinni respaan.

        Älä valehtele, olet sinä sen lukenut. Etpä muuten kehuskelisi kyrväkkäällä (pyh) olollasi. Nolottiko kun luit?


      • työnnä.työnnä
        lööperii kirjoitti:

        Älä valehtele, olet sinä sen lukenut. Etpä muuten kehuskelisi kyrväkkäällä (pyh) olollasi. Nolottiko kun luit?

        No minä luin. No jäihäin äijä tyhjän päälle kun sen luki. En ikinä katsoisi tuollaista itsekeskeistä paskaa.


    • de-meter

      Luulen, että vuosientakainen joogaharrastus on antanut minulle aika hyvän liike- ja asentotunnon ja muutenkin opettanut kuuntelemaan, mitä kroppa kulloinkin haluaa minulle kertoa. Nytkin se on pitkään huomautellut, että aerobista kuntoa pitää nostaa, voimaharjoittelua lisätä, eikä venyttelyä saa uhontaa...
      Tuo tasapainon ylläpito äkkinäisissä ja yllättävissä käänteissä tuli vastaan suksilla. Piti äkkiä korjata toisen jalan asentoa, kun latu-ura muutti muotoaan alamäessä. Pyllylleen siinä mentiin. Sen koommin en ole mäkiä laskenut, ellen tarkasti tiedä, miten ne kulkevat. Mieluiten jätän mäet väliin.

      Muut aistit ovat heikentyneet ihan odotetusti: maku kuulemma lähtee ensimmäisenä laskuun. Minulla on aina ollut yliherkkä hajuaisti ja onnekseni siinäkin on tapahtunut heikennystä.

      • de-meter

        "uhontaa", mitähän sekin tarkoittaa ? Tarkoitin siis "unohtaa". Siinäpä sitten tuli todistettua näön heikkeneminen ja hajataittoisuus, joka tietenkin korjaantuu laseilla, mutta veikkaan, että silmien väsyminen liittyy jotenkin siihen...


      • Olen josku kirjoittanut, että haluaisin vielä laskeltella, mutta itsesuojeluvaisto kieltää. Suksillekaan en ole noussut vuosiin koska jos mätkähdän mahalleni en pääse ylös pehmeästä lumesta.

        On ollut pakko luopua näistä harrastuksista. Luistelustakin tykkäisin, mutta silloin pitäisi varautua kaikilla suojavarusteilla.

        Ihanin tuoksu kesäillalla on rantasaunasta tuleva savun haju. Sanoinkin tänään ystävälleni, että ole kesän lapsi ja alkaa tympii kun talvi lähenee.

        Ystävättärelleni oli myös sattunut paha kaatuminen, tavaratalon rullaportaissa. Kuitenkin kun kertasimme tapahtumia nauroimme vääränä.

        Hänen tapauksessa sitä kun myyjä oli vetänyt häntä jalasta pystyyn ja hän oli huutanut, älä herrasjestas vedä, lonkkani on leikattu jalka voi irrota.

        Minun keisissäni taas sitä kun kerroin, että olin ensin aikeissa mennä sitä risua hakemaan alasti, mutta onneksi laitoin uimapuvun ; )


    • Kyllä säännölliset kuntosalitunnit ovat hyviä, jos on hyvä ohjaaja.
      Olen monta vuotta syyskuusta toukokuuhun käynyt kaksi kertaa / viikko kuntosalilla tunneilla, joihin liittyy alkulämmittely ja voimistelu sekä loppuvenyttely ja jatkan taas, kunhan ehdin. On ollut niin vilkasta.
      Kuntosaliharjoittelukin voi olla hyvää syvien lihasten treeniä, jos tietää, mitä tekee.

    • Kävin tervehtimässä lasteni mummua. Siellä sitä kans saa jos jonkinlaista psykologista oppituntia.

      Rullatuolia työntäen saapui tv-huoneeseen hyvin pukeutunut ja asiallisen näköinen nainen, jonka tuolissa työnnettävä oli selvästi potilas ja hyvin utelias, kysellen keitä me olimme ja mistä tulimme, tunnemmeko hänet jne.

      Työntäjä kysyi, oletteko menossa takaisin kaupunkiin jos olette voisinko saada kyydin. Jaa, en vielä tiedä, koska tulin juuri. Nainen jatkoi asiallisesti kun olette valmiit lähtemään löydätte minut Ainolan puolelta.

      Minulle heräsi outo tunne, sanoin pitää kysyä hoitajalta. Nainen jatkoi hymyillen ja ystävällisesti. Niin jos ette lähde tänään vaan huomenna, voitte yöpyä täällä, minäkin yövyin, tulin eilen.

      Potilashan hän oli tajusin.

      Mietin, olisi ihanaa jos saisin pitää tämänkin järjen...huh...vaatetus ja käytös sekä korut siis ulkoiset asiat voivat olla hämääviä jos ei ole sairaanhoidon asiantuntemusta. Mietin myös, että kehon terveys lie arvotota jos muistisairaus iskee silloin kun keho on vielä voimissaan.

    • Minä kuntoilen laiskasti ja teen pitkiä taukoja, milloin mistäkin tekosyystä.
      Nyt aloitintaas tänä aamuna 15 minuuttia nivelten aukaisua ja verenkierron virkistymistä BT-aamujumpalla (Body Toning) ja sitten on tarkoituksena jatkaa illalla puolen tunnin kävelyllä raikkaassa syysilmassa; kun olen saanut nää jutut systeemiin niin siitä voi sitten lisätä kunnon mukaan.
      Talvemmalla poljen kuntopyörällä ja soudan soutulaitteella, jos sää on huono.

      • Viimeviikkoinen 3,6 km kävelymatka juhlapaikalle ja takaisin oli alkutreeniä syksyn kävelylenkeillemme. Mökillä tulee tehtyä runsaasti peruskuntoa ylläpitävää liikuntaa, mutta kävely jää kesäkuukausilta lomalle.

        Terveydentilani on mielestäni hyvä, mutta ajatukseni kiertää kehää HB-veriarvosta, joka oli kesäkuussa koholla.

        Soitin KAKS.n päivystävälle sairaanhoitajalle, joka laittoi verikoelähetteen, käyn iltapäivällälabrassa. Samalla keskustelimme verenluovutuksesta. Soitin SPR:n verenluovutukseen, josta tuli jyrkkä ei koska en ole koskaan luovuttanut verta ja olen yli kuuskytvuotias.

        Sain kuitenkin tietää, että Kajaanin kirjastossa on verenluovutuspäivä 10.9 joten käväisempä jos veriarvot ovat vielä korkeat juttelemassa asiasta siellä paikanpäällä.

        Jos veriarvot on korkealla ja verenluovutukseen ei suostuta on tietty kaksi vaihtoehtoa. Lääkärin lähete verenottoon tai kuppautus ; )


      • no-menipä-pitkäksi
        korppis kirjoitti:

        Viimeviikkoinen 3,6 km kävelymatka juhlapaikalle ja takaisin oli alkutreeniä syksyn kävelylenkeillemme. Mökillä tulee tehtyä runsaasti peruskuntoa ylläpitävää liikuntaa, mutta kävely jää kesäkuukausilta lomalle.

        Terveydentilani on mielestäni hyvä, mutta ajatukseni kiertää kehää HB-veriarvosta, joka oli kesäkuussa koholla.

        Soitin KAKS.n päivystävälle sairaanhoitajalle, joka laittoi verikoelähetteen, käyn iltapäivällälabrassa. Samalla keskustelimme verenluovutuksesta. Soitin SPR:n verenluovutukseen, josta tuli jyrkkä ei koska en ole koskaan luovuttanut verta ja olen yli kuuskytvuotias.

        Sain kuitenkin tietää, että Kajaanin kirjastossa on verenluovutuspäivä 10.9 joten käväisempä jos veriarvot ovat vielä korkeat juttelemassa asiasta siellä paikanpäällä.

        Jos veriarvot on korkealla ja verenluovutukseen ei suostuta on tietty kaksi vaihtoehtoa. Lääkärin lähete verenottoon tai kuppautus ; )

        Minulla on Hb 151 ja viitearvo on 117-155, joten aika ylhäällä huitelee, mutta ei minulle ainakaan mitään informaatiota annettu, pitäisikö jotenkin alkaa sitä alentamaan?

        Mitä haittaa siitä on, koska muistaakseni minulla on ollut aina yläkantissa. Pahempi olisi anemia, jota lapsena sairastin, koska elin suurinpiirtein maidolla ja pullalla!:)) Arvaa, oliko hauskaa, kun silloinen lääkäri määräsi syömään raakaa maksaa?

        Tuosta mökki töiden ja käsivoimien harjoittelusta muistui mieleeni nuoruuden soutamis urakka. Olin kai jo ainakin 25...v, kun lomalla huomasimme, että meidän (isämme) iso moottorivene oli päässyt irti ja seilaili siellä tuulen armoilla, joten lähdin äitini kanssa sitä hakemaan soutuveneellä.

        Oletin, että minä olen vahvempi (nuorempi) soutamaan, sillä olinhan tehnyt mukamas paljonkin töitä kotona, aina halonhakuusta, heinän seivästyksestä lehmän lypsyyn, jossa olinkin "mestari"!

        Nuorempi olin, mutta en vahvempi. Soudin ja soudin ja vene ei edennyt mihinkään, kunnes äitini sanoi, että vaihdetaas paikkaa! Voi, mikä häpeä, kun äitini pääsi airoihin! Oli sillä mummilla voimaa!

        Uskomattoman notkeakin hän oli, vaikka minäkin saan vielä kämmenet lattiaan seisovin jaloin, kuten hänkin, mutta siinä olikin tekemistä, kun kerran koetimme potkaista, kuka saa korkeammalle jalan nousemaan. Saaperin mummi!:))

        Minulla on kotona kuntopyörä ja tämä lätkä tasapaino harjoitteluun, niin, ...siis on kotona. Kukahan niitä käyttäisi?


      • korppis1

        Hyviä terveisiä. Hb. laskenut 5 pykälää, eli huippumimmi taas:).


      • arvelen.vaan

        Oiskohan rucolan syönnin vähentäminen vaikuttanut? Mistä sitä tietää.


      • minäEnainakaan
        korppis1 kirjoitti:

        Hyviä terveisiä. Hb. laskenut 5 pykälää, eli huippumimmi taas:).

        Ihanaa, että ilmoitit tuon lukemasi alennuksen, koska kaikkihan haluaa tietää, kuinka voit, mitä syöt ja mitä paskannat! Niin, ja koska harrastat sitä lantionpohja jumppaa!!

        Tiedoksi, että en ole tuo "no-menipä-pitkäksi" kirjoittaja, koska oletin että vastaisit oletettuun tietoosi, mitä haittaa on korkeasta Hb:stä? Minullakin on, mutta mitään toimenpiteitä en ole aikonut tehdä sen alentamiseksi.

        Rucolasta puheen ollen, en ollut kuullutkaan moisesta kasvista, kun minulla todettiin korkeahko veren Hb, mutta nyt olen syönyt koko kesän rucolaa, koska se on monivuotinen, mutta en ole käynyt verikokeissa kahteen vuoteen, koska "mummothan" tukkivat terveyskeskukset mukamas?


      • korppislaiturilta
        arvelen.vaan kirjoitti:

        Oiskohan rucolan syönnin vähentäminen vaikuttanut? Mistä sitä tietää.

        Keskustelin hoitajan kanssa. Hän arveli juuri samaa kuin aikaisempi hoitaja joka huomautti korkeasta hb.stä. Liian vähän nesteytystä kesällä lämpiminä päivinä puuhastellessani. Olen korjannut nesteytyksen juon paljon vettä. Rucolan olen myös jättänyt se kun enää maistu.


      • korppis1 kirjoitti:

        Hyviä terveisiä. Hb. laskenut 5 pykälää, eli huippumimmi taas:).

        Jatkan sinulle no-menipä-pitkäksi. Hb-arvosi on normaali. Mitkä ovat normaaliarvoja selvisi sekin kaikki kun on yksilöllistä. Oma arvoni oli nyt 152 ja hoitajan mukaan normaaliarvo. Aijemmin se huiteli 157.

        Että näillä mennään ; )


      • minäEnainakaan kirjoitti:

        Ihanaa, että ilmoitit tuon lukemasi alennuksen, koska kaikkihan haluaa tietää, kuinka voit, mitä syöt ja mitä paskannat! Niin, ja koska harrastat sitä lantionpohja jumppaa!!

        Tiedoksi, että en ole tuo "no-menipä-pitkäksi" kirjoittaja, koska oletin että vastaisit oletettuun tietoosi, mitä haittaa on korkeasta Hb:stä? Minullakin on, mutta mitään toimenpiteitä en ole aikonut tehdä sen alentamiseksi.

        Rucolasta puheen ollen, en ollut kuullutkaan moisesta kasvista, kun minulla todettiin korkeahko veren Hb, mutta nyt olen syönyt koko kesän rucolaa, koska se on monivuotinen, mutta en ole käynyt verikokeissa kahteen vuoteen, koska "mummothan" tukkivat terveyskeskukset mukamas?

        Ihanaa kun huomasit aloitukseni ja luit kaikki viestini. Puolukoita olen paskonut viime aikoina kun olen niitä vanhoja puolukkavarastoja syönyt pois, jotta sekin tiedoksi ; )

        Minä huolestun jos viitearvot verikokeissa heittelee. Sinä et joten olemme niin erilaisia.

        Lantiopohjan jumppaa harrastaa joku muu en minä.


    • tasapainoilija

      Tasapaino alkaa iän myötä yleensä heikentyä, sitä vastaan teen pitkiä metsälenkkejä päivittäin, samalla sieltä saa usein lounaan tai päivällisen ihan ilmaiseksi, hyvän olon/kunnon ja terveen väsymyksen lisäksi.
      Kesäaikaan pyöräilen töihin 7 km/suunta, tien laitaa pitkin, kun ei ole pyörätietä, siinä tarvitaan hyvää tasapainoa.

    • Olen täs lueskellut näit kertomuksia jossa itte kukin kehuu kuntoaan, tuli vaan mieleen et kukaan ei kertonut perimmäistä syytä kuntoiluunsa.
      Juostaanko kuolemaa karkuun vai pelätäänkö avutonta liikkumattomuutta jossa ollaan toisten armoilla..
      Mulla on varmaan sivullisten mielestä järjettömiä fillari lenkkejä mut mulle ne sopii.
      Se on kuin meditointia ,en keskity kuin kehooni ja määrättyyn tilaan päästyäni en siihenkään, silmiin tulee vaan asfaltin harmaa pinta ,joutavat on heitetty pois
      Mun perimmäinen syy on sydän ja sen hyvinvointi ja jossain takaraivossa toivomus, kuhan sais terveenä kuolla.

      • ItIsMyTurnAtLast

        koti-kiusattu väittää " kukaan ei kertonut perimmäistä syytä kuntoiluunsa"
        Kyllä minä kerron syyn nimimerkilläni. Monta kymmentä vuotta asetin lapset etusijalle, nyt vihdoin on aikaa itselle. Liikuntaa jossain muodossa olen aina harrastanut, nuorena olosuhteiden pakosta, ruuhkavuosina liikuimme perheenä. Liikunta on minulla verissä. Vai pitäisikö tunnustaa, endorfiiniriippuvuus.
        Luulisi sinun kokemuksesta tietävän, että liikunnasta saa hyvänolontunteen. Luonnon oma huume, endorfiini siihen autuaaseen itsetyytyväiseen oloon on osasyynä. Kuten itsekin kirjoitat, on meditointia. Sanoisin, että aivot hakevat tietämättämme ratkaisua mieltämme painaviin huoliin samalla, kun me tietoisesti liikumme lihasvoimin.
        Kuolemaa en juokse enkä jumppaa enkä pyöräile pakoon. Kuolla oikein jo joutaisin. 2-tyyp.diabetesta ja muita iän myötä uhkaavia sairauksia ja lääkkeitä ja lääkkeiden sivuvaikutuksia ja useiden lääkkeiden ikäviä yhteisvaikutuksia haluan välttää omalla viitseliäisyydelläni. En anna itseni lihoa siiderivalaaksi sohvalle löhöömään. Kun omalla toiminnalla voi olla sairastumatta esim. juuri 2-tyyp.diabetekseen, niin pirskatti, miehän takuulla liikun ja pidän painoni kurissa.


      • Jaa, kävin poikieni mummoa katsomassa, luin vuosiraportin, alas päin menee sille ei voi mitään. Miksi itse olen huolissani terveydestäni ja veriarvoistani tai jäsenteni joustavuudesta on halu pysyä niin kauan kuin mahdollista muiden huolenpidon ulkopuolella. Lisäksi inhoan lääkkeitä. luin mummon raportista pitkän liudan lääkkeitä ja mihin se on johtanut uuteen sairauteen munuaisten vajaatoimintaan.

        Kauheata tajuta, että vanhukset hoitolaitoksissa elävät lääkkeiden vaikutuksen alaisina, ei ihme jos puhekykykin tangertelee. Ikuinen humala ennen kuolemaa.

        Mieluummin minä pikku tihneessä omaa kotiviiniä lipittäisin vanhoilla päivilläni kuin dosettitolkulla kipu- ja huumaavia lääkkeitä söisin.


    • Surkea kunto. Kun juoksuharrastukseni sai kuolemantuomion, heitin hanskat tiskiin ja aloin mököttämään. Välillä yritin sauvakävellä jalkapainojen kanssa, mutta tuntui niin lällyltä.
      Jotain tarttis selvästikin tehdä. Olen nyt alkanut kävelemään ilman koiraa, koska se (usko tai älä) hidastaa mut. Pojan kanssa aloitettiin vatsalihashaaste (30 day abs challenge, löytyy netistä jos kiinnostaa). Etunojapunnerrus ja jalkakyykkyjä. Ei kauheen monipuolista, mutta jotain. Mulla ei mukamas koskaan ole aikaa.
      Muuten, kun puhuit tuosta hemoglobiinista. Mulla oli ennen viimeistä verenluovutusta 160, ja silti tyrkytettiin rautatabletteja. Että ei se 155 paha ole. Kerran se kävin luovutuksen jälkeen kaffella ja kuuntelin vieruspöydän juttuja sivukorvalla. "Mulla on niin kamalan korkea hb" sanoi yksi täti. "145!" Hymähdin sisäisesti, mulla oli 164.
      Jos ynnään muita vaivoja, niin viittaa hapensaantiin. Ehkä pitäisi tutkia, ehkä sille ei mitään voi tehdä tässä vaiheessa. Ehkä ei ole vielä niin paha tilanne. Ehkä en ole kuolemaisillani ihan vielä. Mutta selkeesti tarttis pumppua huoltaa jollain liikunnalla.

      • verenluovuttaja

        Minulla myös hb ollut aina 165-150, nuorempana korkeampi, nyt enää 155-150. Verta olen luovuttanut säännöllisesti niin kauan kuin muistan. Rautakuurin laittavat veripalvelusta aina vähintään parin vuoden välein. Koskaan eivät lääkärit ole moittineet arvoa liian korkeaksi.


      • verenluovuttaja kirjoitti:

        Minulla myös hb ollut aina 165-150, nuorempana korkeampi, nyt enää 155-150. Verta olen luovuttanut säännöllisesti niin kauan kuin muistan. Rautakuurin laittavat veripalvelusta aina vähintään parin vuoden välein. Koskaan eivät lääkärit ole moittineet arvoa liian korkeaksi.

        Huomenta@ Kylläpä helpotti lukea viestijänne hmp.f ja verenluovuttaja. Yleensähän viitearvot ovat ne, joita verikokeiden tulkitsija seuraa ja antaa huomautuksia jos arvot ovat viitearvojen ulkopuolella. Nythän viitearvoni 152 on normaali. 155 naisella yläarvo ja aijemmin minulla oli 157.

        Onhan toki riskejä esim. verenhyytymät jos veriarvot huitelee ylärajojen ulkopuolella. Itse pelkäsin esim. aivoinfartia tai keuhko- sydänveritulppa. Serkkuni oli ollut sairaalassa keuhkoveritulpan vuoksi ja kehoitti minua veriarvojen seurantaan.


    • Olen huomannut selvää lihaskunnon ja liikkuvuuden huononemista viimeisen vuoden aikana, joka ei ole ollenkaan kivaa. Katselimme eilen uutta fillaria kaupassa; en ole ajanut polkupyörää ainakaan kymmeneen vuoteen ja kävelylenkit ovat aina vaan lyhentyneet, harventuneet ja hidastuneet. Olen tullut hitaammaksi, kankeammaksi ja minua huimaa usein.
      Hemoglobiiini on viimeiksi mitattu kolme vuotta sitten, jolloin se oli 136, eli siis hyvä. Mitä rucolan syömisellä on minkään kanssa tekemistä? (Syön satunnaisesti salaatissa mutta ei ole herkkuani ;)
      Itse lasken kroppani toiminnan hidastumisen kovan lääkityksen piikkiin,, esim. betasalpaajaa on maksimiannostus päivässä. Aamuisin pulssini on vain vähän päälle 40. Ilman muuta ymmärrän itsekin että ellen saa itseäni niskasta kiinni ja ulos käveleen tai pyöräileen niin liikuntakykyni ja lihaskuntoni heikkenee edellisestäkin tasaista tai kiihtyvää tahtia.

      • ent.siivoojaparka

        Ettei sinulla ole liian suuri annostus betasalpaajaan, jos pulssisi on noin alhainen?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ettei sinulla ole liian suuri annostus betasalpaajaan, jos pulssisi on noin alhainen?

        Mulla on kohta vuotuinen lääkärikontrolli tarvii keskustella hänen kanssaan josko sitä voisi vähän pienentää. Tunnen itseni lähinnä joksikin etanaksi joka ei pääse liikkeelle.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mulla on kohta vuotuinen lääkärikontrolli tarvii keskustella hänen kanssaan josko sitä voisi vähän pienentää. Tunnen itseni lähinnä joksikin etanaksi joka ei pääse liikkeelle.

        Minulla on liikkeelle lähteminen sitkeää, mutta sitten kun saan läskini liikkeelle, niin niitä ei meinaa saada pysähtymään. Tekee ensin pitkän rantalenkin ja vielä tekee mieli tehdä pari kierrosta kylän ympäri ennenkuin asettuu paikalleen.
        Niinhän se on autoissakin, mitä painavampi auto ja mitä kovempi vauhti, sen pitempi jarrutusmatka.


      • mimmimum-mi
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mulla on kohta vuotuinen lääkärikontrolli tarvii keskustella hänen kanssaan josko sitä voisi vähän pienentää. Tunnen itseni lähinnä joksikin etanaksi joka ei pääse liikkeelle.

        Itselläni vähennettiin betasalpaaja puolikkaaseen tablettiin ....kun itse sitä ehdotin...pulssi oli 45 paikkeilla ...muita lääkkeitä on ainoastaan ace...joka laajentaa verisuonia...Olen jotenkin niin lääkevastainen...mutta minkäs teet kun verenpaine on koholla...
        Tasapaino- ja lihaskuntoa voisi kyllä enemmän harrastaa....


    • kukamitenkin

      Salaatin syömisen olen jättänyt tauolle, rucolasta en ole koskaan pitänyt. Tomaatinkin syöminen tekee tiukkaa ja tuorekurkku jää väkisinkin vanhanemaan. Kevytviiliä ostan, katson ostaessani kaikkein pisimmän parasta ennen päiväyksen, sillä syön niitä sitten kun maistuu. Kinkkuakin laitan harvoin leivän päälle. Kylmäsavolohi menettelee.

      Lenkillä olen käynyt melkein joka päivä tai muuten puuhaillut ulkotöissä.
      Marjojen poiminta on mieleistä puuhaa ja viime viikkoiset lämpimät ilmat olivat oikein mukavia siihen tarkoitukseen, joskin aiemminkin kävin metsässä kuurojen lomassa.

      Soutelu järvellä on kivaa kesäistä puuhaa, talvella hiihtäminen.

      Painokinn pudonnut melkein 10 kg

    • Olin päivällä mökillä lehtiä haravoimassa. Samalla tein nurmikon parannustöitä. Vaihdoin kielopenkin paikkaa, koska aikaisempi ei ollut hyvä. Katsotaan ensi kesänä onnistuiko vaihto. Kävin kuopuksen luona laitoimme makuuhuoneen sivuverhot omalle tangolle.

      Nyt väsyttää vietävästi vaikka tuntuu, että en ole juuri mitään aikaan saanut.

      Olen ollut jokseenkin vetämätön. Flunssa on vielä kiusana. Toisaalta tein jotain mikä ei ole minulle lainkaan ominaista. Ostin pussin irtokarkkeja ja ahmin ne kerralla. Nyt olen kuin kinkerilammas vatsankohdalta kiristää.

      Paino ei ole laskenut eikä noussut ; )

      • syystoimia

        Joko teillä lehdet tippuvat? Meillä on keltaisia lehtiä koivuissa, mutta eivät ole vielä varisseet. Kielot leviävät helposti ja kohta täyttävät koko penkin ja ulkopuolenkin. Olen upottanut maahan vanhan rikkinäisen padan ja istuttanut kielot siihen. Padan reunat estävät leviämisen.

        Karkkeja en ole syönyt aikoihin. Kristallipullaa maistoin puolikkaan kahvin kanssa.


      • syystoimia kirjoitti:

        Joko teillä lehdet tippuvat? Meillä on keltaisia lehtiä koivuissa, mutta eivät ole vielä varisseet. Kielot leviävät helposti ja kohta täyttävät koko penkin ja ulkopuolenkin. Olen upottanut maahan vanhan rikkinäisen padan ja istuttanut kielot siihen. Padan reunat estävät leviämisen.

        Karkkeja en ole syönyt aikoihin. Kristallipullaa maistoin puolikkaan kahvin kanssa.

        Onko kristallipulla ikään kuin munkki?


      • syystoimia
        korpikirjailija kirjoitti:

        Onko kristallipulla ikään kuin munkki?

        Ei ole.
        Vaniljalta maistuva uunissa paistettu pulla, joka paistamisen jälkeen voidellaan voisulalla ja käytetään sokerissa.


      • syystoimia kirjoitti:

        Ei ole.
        Vaniljalta maistuva uunissa paistettu pulla, joka paistamisen jälkeen voidellaan voisulalla ja käytetään sokerissa.

        Näin nimittäin sellaisen siwan paistohyllyssä ja siinä luki kristallimunkki, vaikka se oli kierrepullan näköinen siksi kysyin ; ).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe