FODMAP, saako mahan kuntoon?

mahan_tuskaa

Ylipainoa löytyy muutama kilo, mutta todellinen ongelma on suoliston toiminta. En siedä lainkaan viljoja tai maitoa, en gluteenittomia enkä laktoosittomia. Nämä on poistettu ruokavaliosta. Silti jokin tökkii.

Kypsennetyt vihannekset on nyt myös kielletty. Perinteinen kasvissosekeitto (ei mitään muuta kuin vettä ja kasviksia) aiheuttaa kuolemaoireet. En osaa yhdistää oireita vain yhteen kasvikseen, joten todennäköisesti kyseessä on liika kypsentäminen. Saman tuskan aiheuttaa uunissa hautunut karjalanpaisti. Ei liha vaan luultavasti ne kasvikset.

Ajattelin nyt kokeilla noiden FODMAP-hiilareiden välttelyä. Tarkoitus olisi saada maha ensin kuntoon ja sitten pudottaa painoa viitisen kiloa. Aloitin tänään ja tällä hetkellä olo on hyvä :)

Kuulisin mielelläni, jos joku on saanut FODMAPilla aikaan suoliston tasapainoa. Oma oloni on viimeaikoina ollut nuutunut, suussa ja kynsien alla pakohaavoja (eli kaiketi jokin imeytymishäiriö?), maha sekaisin jatkuvasti, turvotusta ja juoksen vessassa useammin kuin raskaana oleva ystäväni. Sormet turpoavat ja ihoa kiristää (tällä hetkellä sormet ovat kunnossa), samoin pohkeet ovat niin pinkeät, etten pysty istumaan lattialla (tänään nekin pehmeämmät). Maitohappobakteereja (probiootteja) olen muutaman kerran kokeillut, mutta ne aiheuttavat samoja oireita kuin maitotuotteet eli suoliston välittömän ja aggressiivisen tyhjentymisen. Tunne on niin hurmaava, etten uskalla enää koskea niihin.

Toivon, että tämä kokeilu onnistuisi. Aion kaksi viikkoa vetää äärimmäisen tiukkaa linjaa ja katsoa, vaikuttaako se olotilaan. Suututtaa ja harmittaa, etten saa ruokavaliota millään kuntoon ja melkein kaikesta on luovuttava. Viljoja tai maitoa en kaipaa lainkaan, mutta jos täytyy hedelmistä ja vihanneksistakin alkaa karsia... Niin ja ravintoterapeutilla olen käynyt kaksi kertaa, perussanoma sieltä oli: Voi kun sinulla on niin hirveän vaikeaa! :)

18

2757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv

      Laatikaisella on hyvä sarja artikkeleita IBS:ästä:
      http://www.pronutritionist.net/uutta-tietoa-artyvan-suolen-ruokavaliosta-osa-15/

      Eliminointidieettiin saa sitten palamaan kuukausia. Ensin poistetaan kaikki mahdollisesti vaivoja aiheuttavat ruoka-aineet (kahvi, monet mausteet, kaikki maitotuotteet, rasvainen ruoka, FODMAP:eja sisältävät ruoka-aineet jne.). Sitten kokeillaan yksitellen ruoka-aineita jotta löydetään oireita aiheuttavat. Ruokavalio on sitten hyvin yksipuolinen ja pitkän aikaa. Hyvänä puolena se, että tuolla dieetillä laihtuu aika todennäköisesti.

      Minulla oireita aiheuttavat maitotuotteet, suuri määrä kokojyväviljaa ja olut. Duunikaveri on juuri eliminointidieetillä, hänellä ongelmia aiheuttaa mm. sipuli, paprika, suurin osa makeisista, virvoitusjuomat.

    • Fodmapiton

      Uskon, että tuollainen FODMAP-ruokavalio on keksitty juttu lääkärien auktoriteettiaseman suojelemiseksi, koska yhä enemmän alkaa olla tutkimustietoa siitä, että gluteeniviljat ovat monien selittämättömien vatsavaivojen taustalla ja nythän on lääkärien suulla monta vuotta jauhettu siitä kuinka täysjyväviljat ovat superterveellisiä. Ärtyneen suolen oireyhtymää ei ole myöskään olemassa, vaan oireet johtuvat yksinkertaisesti yksilölle sopimattomasti ruoasta, joka johtaa luonnollisesti vatsaoireisiin.

      Monella viljatuotteiden eliminointi lopettaa oireet seinään ja maha kestää sen jälkeen perunat, sipulit ja muut yleisesti mahanpuruja aiheuttavat kasvikunnan tuotteet. Myöskään maito ei ole ihmiselle tarpeellinen ja siitäkin osa saa selvästi oireita, ilman todennettua laktoosi-intoleranssia.

      Todennäköisesti sinulla kasvisten äkillinen lisääminen ruokavalioon aiheuttaa oireita, koska suolisto on vielä ärsyyntynyt aikaisemmasta ruokavaliostasi. Kannattaa kiinnittää myös huomiota siihen, että pureskelee ruoan hyvin.

      Pidä ainakin vähän aikaa juuresten ja hedelmien osuus ruokavaliostasi pienempänä ja syö sen sijaan vihanneksia ja marjoja, joissa on vähemmän sokeria. Älä käytä myöskään lisättyä sokeria, jota löytyy esimerkiksi tomaattiketsupista ja purukumista. Joillekin koivun siitepolyallergiasta kärsiville aiheuttavat juurekset, kuten porkkana ja peruna ristireagoinnin kautta vatsaoireita.

      • hpv

        Gluteeni saattaa olla joillakin osatekijä IBS:ässä. Isompi ongelma on viljan kuitu. IBS:ään ei ole mitään varmasti toimivaa dieettiä joten joutuu kokeilemaan mitä elimistö sietää.

        Kyllä gluteenin merkitys IBS:ään on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, ei asiaa ole yritetty peitellä. Viljoissa on vaan paljon kuitua ja ilman viljaa on aika hankala saada suositusten mukaista kuitumäärää. Lääkäreiden tietämys IBS:ästä on aika heikko, apua ei saa oikein mistään.

        Hedelmissä ja pöytäsokerissa on fruktoosia. Fruktoosi on sitten FODMAP-hiilihydraatti.


    • mahan_tuskaa

      Avaan vielä vähän tilannettani: Olen ollut syömättä viljoja noin 6 vuotta. Kyse ei ole mistään äkillisestä oivalluksesta :) Toinen raskauteni laukaisi jonkin ongelman maitotuotteiden kanssa, kuopus itsekin oli maitoallergikko. Siihen loppui sitten maitotuotteet 4 vuotta sitten. Eli olen suolistoa yrittänyt saada kuntoon jo pidemmän aikaa.

      Viljojen jättäminen auttoi paljon. Huomasin, että minulla oli ollut oireita, joita en ollut tunnistanut oireiksi. Esim. korkea verenpaine (laski kuin lehmän häntä, kun viljat jäivät pois), matala hemoglobiini (nousi), hikoilemattomuus (aloin lenkeillä oikeasti hikoilla).

      Suoliston toiminta on ollut aaltoilevaa. Välillä olen saavuttanut täydellisen euforian ja onnistunut pitämään sitä yllä pidempään, mutta sitten se aina kaatuu johonkin, yleensä siihen, että syön vahingossa maitoa tai viljaa, mikä johtaa kierteeseen. Vilja aiheuttaa käsittämättömät kivut, jotka jatkuvat viikon. Kuin joku vetäisi puukolla suolistoa auki. Joten teen kuolemaa, jos joudun vähänkään viljan kanssa tekemisiin.

      Nämä muut ongelmat ovatkin sitten ihan uutta :) Yritän nyt saada itseni kuntoon. Tällä hetkellä olo on ok. Sitä ehkä kuvastaa se, etteivät sormet ole turvonneet. Turvotukseen on jo niin tottunut, että sormet tuntuvat pelkältä luulta ilman sitä. Paino on jo nyt laskenut vähän. Hirvittää ajatus siitä, kuinka paljon sitä turvotusta oikeasti on...

      • hpv

        Jos viljojen poisjättö nosti hemoglobiinia niin tuo viittaa kyllä keliakiaan, onko otettu koepalaa? Jos on keliakia niin gluteenia ei saa saada yhtään ruuasta, jo leivänmurut aiheuttavat ongelmia.

        Gluteenittoman ruokavalion aikana gluteenin vasta-aineita ei erity eli keliakiadiagnoosia ei voi tehdä sen perusteella. Suolinukan toipumiseen menee sitten pitkään.

        https://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakia_sairautena/oireet/


      • mahan_tuskaa

        Kävin puhumassa lääkärin vastaanotolla keliakiaepäilyistäni vuosia sitten. Silloin olin jouluna sortunut syömään kolme piparia ihan vain testatakseni, oliko oireilu viljoista jatkuvaa ja ikuista. Sain näistä pipareista järkyttävät kovat ihottumat kumpaankin kämmeneen. Lisäksi sitten oli taas niitä pakohaavoja, joita tuli viljasta myös sormenpäihin ja jalkapohjiin (maitotuotteista niitä tulee kynsien alle ja suuhun mm. kieleen). Lääkäri totesi: aha, ei varmaan liity tähän.

        Lääkäri pisti kuitenkin verikokeeseen, vaikka osaan itsekin googlettaa sen verran, ettei verikokeesta selviä yhtään mitään, kun en viljatuotteita ollut syönyt pariin vuoteen. Negatiivinenhan se oli. En sitten jaksanut käydä siellä enempää. Totesin, että pärjään huomattavasti paremmin ilman viljaa, enkä pysty mitenkään altistamaan itseäni viljatuotteille siksi aikaa, että saataisiin verikoe tai mitään näytteitä. Oireet ovat niin järkyttävät, etten kestä. Esim. jos litrassa kastiketta on vajaa teelusikallinen jauhoja, huomaan sen kyllä ja kärsin siitä seuraavan viikon.

        Ravintoterapeutit tyrkyttävät sitä gluteenitonta ymmärtämättä, etten oikein kestä sitäkään. En usko, että gluteeni varsinaisesti on ongelma. Gluteenittomaan en kuole, mutta se aiheuttaa turvotusta, ummetusta, pöhnäisen olon. Itse asiassa nykyään jo gluteenittomien tuotteiden katselu kaupassa aiheuttaa tuon olon :) Ei tee mieli, en tarvitse enkä halua.

        Mutta! Vilja ei ole enää ongelmani :) En edes tunnista tuoreen pullan hajua enää syötäväksi kelpaavaksi. Ongelma on kaikki muut ruoka-aineet, joista suolistoni ei nyt näytä taas pitävän. Vatsalaukkukaan ei kaikista pidä. FODMAPilla so far so good :)


      • hpv

        Täysi gluteenittomuus on aika hankalaa kun gluteenijäämiä löytyy aika monesta elintarvikkeesta. Keliakia pahentaa IBS:ää reilusti. Oletko muuten käynyt allergiatesteissä, esimerkiksi vehnäallergian olemassaolo olisi hyvä sulkea pois.

        Jos on suinkin mahdollista niin etsiytyisin kyllä erikoislääkärille. Lääkäreiden kanssa kannattaa kyllä olla kärsivällinen, eivät he yhdellä käynnillä saa välttämättä mitään aikaan.

        Pidäthän tarkkaa ruokapäiväkirjaa? Eräällä tutulla on sorbaattiallergia. Hän piti ruokapäiväkirjaa puolisen vuotta ennen kuin syyllinen löytyi.

        Tuo eliminointidieetti kestää valitettavasti aika pitkään. Riisi ja keitetty broileri alkavat tökkiä aika nopeasti. Nuo ovat monen eliminointidieetillä olevan dieetin kulmakiviä.


      • mahan_tuskaa1

        Riisi ja broileri ovat olleet ruokavalioni kulmakiviä pitkään :) Allergiatesteissä en ole käynyt, enkä ole ihan varma, mihin sitä lääkäriä tarvitsen. Lääkärien mielestä ilman viljaa ja maitoa pitäisi vähintään kuolla, sen olen jo kuullut. Ehkä joskus, mutta nyt ei riitä hermot sellaiseen.

        Menen edelleen tällä samalla linjalla. Nyt syön kolme päivää samaa ruokaa, joten oireet eivät ole muuttuneet. Yhden isomman asian tosin huomasin: olen nyt jaksanut kaksi kertaa polkea jättimäisen ylämäen, jossa olen tähän asti joutunut luovuttamaan. Olen myös hikoillut! :) Muut ehkä kärvistelisivät siitä, mutta olen niin iloinen! Aikaisemmin pyöräily ja lenkkeily on ollut kuin olisi liikkunut märkäpuku päällä. Että niin pienestä voi asiat joskus olla kiinni :)

        Huomenna tosin voi tulla ongelmia, kun on opiskelupaikassa pakko syödä sitä, mitä siellä on (siellä onneksi on yleensä aina gluteeniton ja maidoton vaihtoehto). En kestä 10 tuntia ilman ruokaa eikä eväitä oikein voi ottaa mukaan. Toivottavasti mahani hyvä olo ei nyt kaadu siihen.


      • hpv

        Maidossa on mukavasti proteiinia ja kalsiumia mutta muuten se on ravinneköyhää. Lehmän maidossa on vielä vähemmän ravinteita koska lehmä ei tarvitse ravinnostaan C- eikä D-vitamiinia niin siksi siinä ei ole niitäkään.

        Viljassa on sen sijaan merkittävästi hivenaineita ja ennen kaikkea kuitua. Kuitu hidastaa ruuan imeytymistä, suojaa suolistosyöviltä ja laskee kolesterolia (ihmisen suurin yksittäinen kolesterolin kuluttaja on sappineste ja kuitu vähentää sen sisältämän kolesterolin imeytymistä). Itsekään en pysty syömään suuria määriä täysjyvää mutta vatsa kestää kyllä 150 g tms. täysjyväruisleipää päivässä ja tuo riittää minulle hyvin. Käytän kuitulisänä psylliumia, sopii joillekin muttei kaikille. Ehkä puolet IBS:ästä kärsivistä hyötyy siitä. Auttaa myös ummetukseen.

        Tsemppiä joka tapauksessa. Eliminointidieetin kannalta olisi kyllä parempi, että sitä voisi noudattaa hyvin hallitusti. Pidä ainakin ruokapäiväkirjaa vaikka sen perkaaminen voi olla työlästä kun monella yhden kerran voi syödä jotain mutta useampana päivänä perätysten ei.


      • mahan_tuskaa

        Kiitos tsempistä. Rankkaa varmasti tulee olemaan pitemmän päälle, mutta pakko se on selvittää, mikä niitä oireita aiheuttaa.

        Nyt on paino pudonnut 0,5 kiloa kolmessa päivässä. Vähän tuntuu siltä, että turvotusta voisi vielä lähteä. Mahakin on paljon rauhallisempi.


    • Kyllästynytgluteiini

      Gluteiiniyliherkkyysharhausko alkaa saada jo naurettavat mittasuhteet. Kummalllista kuinka monella on gluteiinista oireita kun uskoo niitä olevan. ”More than 60% of non-celiac gluten patients don't react to gluten in randomized clinical study" Zanini et al. julkaisussa Alimentary Pharmacology and Therapeutics. Itse asiassa jos viljat aiheuttavat oireita, niin yleensä on kyse vatsan bakteerikannan epätasapainosta, jonka voi hoitaa kuntoon mm. hapanmaitotuotteilla. Keliaakikot ovat tietysti eri asia kuin nämä ns. gluteiiniyliherkät.

      • mahan_tuskaa1

        Mielestäni on myös kummallista, kuinka ihmiset kuvittelevat, ettei oireita voisi olla ja että viljaa on jostain syystä pakko syödä. Minulle on monta kertaa ilmoitettu, että kuvittelen oireet ja kysytty, koska alan syödä normaalisti ja lopetan tämän pelleilyn.

        Jos alkaisin nyt syödä viljoja, oireet olisivat seuraavat: ensin viikkoja kestävät hirvittävät suolistokivut, jotka vaikuttavat jalkojen ja hartioiden hermoihin, en pystyisi nukkumaan enkä oikeastaan tekemään mitään järkevää. Sitä seuraisi luonnollisesti turvotus ja hikoilemattomuus (yritäpä urheilla ja liikkua, käydä saunassa, jos et hikoile). Sen jälkeen tulevat pakohaavat, sormenpäät jatkuvasti verillä, jalkapohjat kovat ja lohkeilevat, sormien ja varpaiden välissä haavoja. Suu tulisi täyteen aftoja ja haavaumia. Nopeasti tulisi myös kovettunut rupimainen ihottuma käsiin, iho alkaisi kuivua, rupea seuraisi uudet ja suuremmat haavaumat, jotka eivät parantuisi. Olen kokeillut. Pari kertaa. En aio kokeilla ikinä enää.

        Bakteerikantani on varmasti p*rseellään, mutta hapanmaitotuotteilla en voi sitä korjata. Kuten varmasti ylempää luit, en voi syödä maitotuotteitakaan. Tai voin, jos haluan ensin istua viikon vessassa ämpäri sylissä ja arvailla, kummasta päästä tulee ensin. Ripulia seuraisi ummetus, sitten taas ripuli. Suu täyttyisi haavoista, niitä tulisi myös kynsien alle. Pistäpä tikku kynnen alle ja iske se seinään ja sitten sano, että se kipu kuuluu asiaan ja maitoa on pakko juoda.

        Rakastan kaura- ja tattariryynipuuroa ja söisin niitä enemmän kuin mielelläni. Niissä ei ole gluteenia, mutta en kestä niitä siitä huolimatta. Olen yrittänyt, useita kertoja. Rakasta myös juustoja, mutta ei. En voi syödä niitäkään. Välillä en pysty vastustamaan kiusausta, otan muutaman palan ja sitten kärsin haavoista, turvotuksesta ja mahakivuista aikani.

        Oireeni eivät tule gluteenista tai laktoosista, vaikka varmasti kumpikin niistä aiheuttaa myös oireita. Ne tulevat jostain muusta, mutta parempien sanojen puutteessa on valitettavasti virheellisesti käytettävä näitä.

        Tiedän, ettei ihmisellä ole oikeutta elää ellei hän kunnioita pyhää kolminaisuutta: maitoa, viljaa ja sokeria. Joten ihan kiusallakin elän ja voin hyvin ilman niitä. En välitä muiden harhaluuloista, olivat ne mihin suuntaan tahansa, lähinnä ärsyttää se, että jos joku on jotain jonnekin kirjoittanut, sen on pakko olla totta kaikkien kohdalla. Joskus kannattaa kurkistaa laatikon ulkopuolle. Osa meistä joutuu asumaan siellä.


      • hpv2
        mahan_tuskaa1 kirjoitti:

        Mielestäni on myös kummallista, kuinka ihmiset kuvittelevat, ettei oireita voisi olla ja että viljaa on jostain syystä pakko syödä. Minulle on monta kertaa ilmoitettu, että kuvittelen oireet ja kysytty, koska alan syödä normaalisti ja lopetan tämän pelleilyn.

        Jos alkaisin nyt syödä viljoja, oireet olisivat seuraavat: ensin viikkoja kestävät hirvittävät suolistokivut, jotka vaikuttavat jalkojen ja hartioiden hermoihin, en pystyisi nukkumaan enkä oikeastaan tekemään mitään järkevää. Sitä seuraisi luonnollisesti turvotus ja hikoilemattomuus (yritäpä urheilla ja liikkua, käydä saunassa, jos et hikoile). Sen jälkeen tulevat pakohaavat, sormenpäät jatkuvasti verillä, jalkapohjat kovat ja lohkeilevat, sormien ja varpaiden välissä haavoja. Suu tulisi täyteen aftoja ja haavaumia. Nopeasti tulisi myös kovettunut rupimainen ihottuma käsiin, iho alkaisi kuivua, rupea seuraisi uudet ja suuremmat haavaumat, jotka eivät parantuisi. Olen kokeillut. Pari kertaa. En aio kokeilla ikinä enää.

        Bakteerikantani on varmasti p*rseellään, mutta hapanmaitotuotteilla en voi sitä korjata. Kuten varmasti ylempää luit, en voi syödä maitotuotteitakaan. Tai voin, jos haluan ensin istua viikon vessassa ämpäri sylissä ja arvailla, kummasta päästä tulee ensin. Ripulia seuraisi ummetus, sitten taas ripuli. Suu täyttyisi haavoista, niitä tulisi myös kynsien alle. Pistäpä tikku kynnen alle ja iske se seinään ja sitten sano, että se kipu kuuluu asiaan ja maitoa on pakko juoda.

        Rakastan kaura- ja tattariryynipuuroa ja söisin niitä enemmän kuin mielelläni. Niissä ei ole gluteenia, mutta en kestä niitä siitä huolimatta. Olen yrittänyt, useita kertoja. Rakasta myös juustoja, mutta ei. En voi syödä niitäkään. Välillä en pysty vastustamaan kiusausta, otan muutaman palan ja sitten kärsin haavoista, turvotuksesta ja mahakivuista aikani.

        Oireeni eivät tule gluteenista tai laktoosista, vaikka varmasti kumpikin niistä aiheuttaa myös oireita. Ne tulevat jostain muusta, mutta parempien sanojen puutteessa on valitettavasti virheellisesti käytettävä näitä.

        Tiedän, ettei ihmisellä ole oikeutta elää ellei hän kunnioita pyhää kolminaisuutta: maitoa, viljaa ja sokeria. Joten ihan kiusallakin elän ja voin hyvin ilman niitä. En välitä muiden harhaluuloista, olivat ne mihin suuntaan tahansa, lähinnä ärsyttää se, että jos joku on jotain jonnekin kirjoittanut, sen on pakko olla totta kaikkien kohdalla. Joskus kannattaa kurkistaa laatikon ulkopuolle. Osa meistä joutuu asumaan siellä.

        Gluteenin vaaroja liioitellaan suuresti ja kaikki viljojen aiheuttamat ongelmat eivät todellakaan tule siitä. Gluteeniherkkiä on noin 2% väestöstä Suomessa ja täysjyvävilja aiheuttaa ongelmia noin 10% väestöstä eli gluteenin osuus viljaongelmista on vain 20%.

        Mitään lääketieteellistä keinoa pl. gluteenivasta-ainetesti ja biopsia ei ole näiden vatsaongelmien selvittämiseen. Viljat voivat myös aiheuttaa allergisia reaktioita mutta ne ovat harvinaisia aikuisille mutta eivät suinkaan mahdottomia.

        Eliminaatiodieetti on ainut hyvä systeemi selvittää mikä sopii itselle. Itse kärsin vatsavaivoista 40-vuotiaaksi asti ja minulla oletettiin olevan laktoosi-intoleranssi vaikka pystyinkin käyttämään hapanmaitotuotteita (ts. kyseessä ei voi olla laktoosi-intoleranssi). Sitten tuli vastaan fiksumpi lääkäri, joka otti gluteenivasta-ainetestin ja laktoosi-intoleranssigeenitestin ja sanoi, että sinulla on todennäköisesti herkkä vatsa ja täytyy vaan katsoa, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat ongelmia.

        Vuosien kuluttua on aika selvää, että en voi käyttää laktoosillista maitoa edes kahvimaitona, suuri määrä perunaa tai täysjyväruista aiheuttaa ongelmia jne.. Täysjyväpasta tai pavut ei aiheuta ongelmia jostain kummasta syystä.


      • vinkkiä

        Kokeile "erikoismaitoja" eli soija-, kaura-, riisi- ja mantelimaitoja. Varsinkin soija- ja kauramaito ovat hyviä maidon korvikkeita.


      • Anonyymi
        vinkkiä kirjoitti:

        Kokeile "erikoismaitoja" eli soija-, kaura-, riisi- ja mantelimaitoja. Varsinkin soija- ja kauramaito ovat hyviä maidon korvikkeita.

        Suurin osa ruuansulatusvaivoista tulee prosessoiduista tuotteista. Ennemmin suosittelen testaamaan luomumaitoa, kuin mitään edellisistä, jos maitoa on pakko käyttää. Soija- ja kauramaito on huonoin vaihtoehto, mantelimaito noista oikean maidon jälkeen paras.


    • entiiämihioikävähä

      Mul on molemmat kondiksessa.

    • Anonyymi

      "Itse asiassa jos viljat aiheuttavat oireita, niin yleensä on kyse vatsan bakteerikannan epätasapainosta, jonka voi hoitaa kuntoon mm. hapanmaitotuotteilla."

      Netin asiantuntijat, jotka noin vain parantavat vaikeasti oireilevia ihmisiä joita lääkäritkään eivät osaa auttaa ovat aina parhaita.

      Jos joku naurettava maitohappobakteeri tai hapanmaitotuote parantaisi ärtyvän suolen, ei kukaan kyselisi täällä mitään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe