Miten toimia kolaritilanteessa?

Krssw

Olin eilen lähdössä töistä kotiin ja odotin liikennevaloissa. Vilkaisin samalla puhelintani ja kuulin kun joku tööttäsi, ilmeisesti tukin autollani yhden ajoreitin ja vanhempi mieshenkilö viittoi minua peruuttamaan taaksepäin. Olin valitettavasti huomaamaton, enkä huomannut takana olevaa autoa vaan osuin sitten tämän keulaan. Vastapuolen autoon tuli pieni lommo ja naarmu. Omaan autooni jäi vain naarmu mistä lähti maalit. Siirryimme parkkipaikalle ja vaihdoimme yhteystietoja. Minun syytänihän se oli, mutta miten toimin nyt? Otanko vakuutusyhtiööni yhteyttä vai mitä teen? Emme ottaneet ajoneuvoista edes kuvia, pitäisikö sekin tehdä? Ihan uusi tilanne, paniikki :D

5

1067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwdqddwqdwqwqwq

      Sana sanaa vastaan että voit vaikka kiistääkkin kaiken.. Mutta nuo tilanteet on aina vähän uusia kelle tahansa, pitäisi ja pitäisi kaikenlaista, hyvä kertoa jälkeenpäin.

      Käy oman vakuutuksesi verkkosivuilla, kato sieltä aihe auto/kolari.
      Sieltä saa varmaan tulostettu sen vahinkoilmoituskaavakkeen jonka täytät, sen ehkä voi jopa täyttää siellä sivuillakin että tarvitse edes tulostaa. Ps, toi kaavake olisi hyvä olla aina autossakin mukana, mutta se on sitä jälkikäteen suurtatietämystä..

      Tuossa kannattaa sitten pohtia sitä että käyttääkö vakuutusyhtiötä edes siihen korvaamiseen koska luultavasti siinä on mukana omavastuuosuus eli sen joutuu maksamaan ja yli menevän sitten korvsaa vakuutus. Mutta jos vaurio vastapuolen autossa on sen verran vähäinen että se tulee kuntoon pienemmällä kustannuksella kuin se omavastuu summa niin sitten ei kannata vakuutusyhtiötä käyttää.

      Toiseksi, jos sulla ei ole kasko vakuutuksesa(kaikenkattava) niin vakuutus ei korvaa sun omia auton vaurioita, liikennevakuutus korvaa kyllä muille aiheutetut vahingot, miinus se omavastuu osuus..

      Kun kolari kävi:
      - Vaihtakaa henkilötiedot, silloin sä katot toisen ajokortista ne tiedot se kattoo sun ajokortista tiedot.
      - Jos aiheutta epäillä toisen osapuolen ajokuntoa niin poliisit on aiheellista saada paikalle. 112 kannattaa soittaa myös jos ,kolarista aiheutuu suurta haittaa liikenteelle/vaaraa muille/itselle vaikka loukkaantuneita ei olisikaan..

      - Ota kuva kolari tilanteesta, lähikuva vaurioista ja laajakuva missä näkyy isompi alue (kokonaisuus).

      -Siirtäkää autot sivuun mahdollisimman nopeasti jos ne haittaa liikennettä, huomioiden ensin nuo edelliset seikat.

      • Ja sitten paluu maanpinnalle....

        Liikennevakuutuksessa EI OLE OMAVASTUUTA...

        Eli jos ostan 100€ auton itselleni, otan uuden vakuutuksen, aiheutan kaverin autolle vaikkapa 6000€ vahinhot niin en joudu maksamaan penniäkään...

        Ainut minkähäviän on oman auton arvo, maks 100€


      • Ja tuo ei ole siis yhtiökohtainen juttu.... Vaan liikennevakuutuksessa joka akrvaa vastapuolen vahingot ei ole ikinä omavastuuta


    • Omavastuut

      Omavastuut ei ole liikennevakuutuksessa vaan kaskossa,ja sekin omas autos!
      Jos on vähäiset vahinkot,kannattaa maksaa käteisellä ei menetä bonuksia tai jos 0 nii ei mee - puolel!

      • Itse olisin kyllä valmis ottamaan liikennevakuutuksenkin omavastuulla. Jos vaikkapa 1000€ omavastuu puolittaisi vakuutusmaksun


        Ja jos on tuore vakuutus ilman bonuksia, silloinhan kolari ei haittaa koska aina voi ottaa uuden vakuutuksen.

        Nykyinen systeemi siis melko hintava vakuutusyhtiöille, otetaan esimerkki "Ostan 100€ arvoisen vanhan Corolla ja otan siihen liikennevakuutuksen ilman bonuksia.

        Peruutan vahingossa kovaa vauhtia kaverin uudehkon auton kylkeen, auto menee lunastukseen.

        Mulle vahinkoa tulee maks 100€ omsta autosta, vakuuutusyhtiölle jopa kymmeniä tuhansia"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe