Kannattaako hakea Lappiin?

Lappiinko

Olen yrittänyt nyt 2 kertaa hakea Helsinkiin, tänä vuonna ensimmäistä kertaa tosissaan ja jäin pisteen päähän rajasta. Kannattaisikohan minulla hakea ensi vuonna Lappiin, kun täällä pohjoisessa jo asustelen. Mietin tätä vaihtoehtoa jo viime vuonna, mutta pooliuudistuksen takia peräännyin. Onko siihen saatu lisää joustoa ja suosittelisitteko muuten Lapin yliopistoa opinahjoksi? Onko opiskelijat myös kauhean nuoria, itse olen valmistunut ylioppilaaksi jo vuonna 2013? Olisi mahtavaa, jos joku jaksaisi kertoa omia kokemuksiaan, etenkin uudistuksen jälkeiseltä ajalta!

18

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitävituuenkylneuvosua

      "Jo vuonna 2013" Mitä vittua oot -94 ja puhut kuin olisit jotenkin vanha.

      • Lappiinko

        En ajattele olevani vanha, mielenkiinnosta vaan kyselen, onko Lapissa useimmat vasta lukiosta päässeitä vai vaihteleeko fuksien ikä yhtä paljon kuin esim. Helsingissä. :D Eniten mua kiinnostaa toi poolihomma ja se, millaiselta opiskelu on sen aikana vaikuttanut! Mahdollisesti myös työllisyysnäkymät valmistumisen jälkeen, jos Lapissa opiskelee. :)


      • vanhuksiarollossa
        Lappiinko kirjoitti:

        En ajattele olevani vanha, mielenkiinnosta vaan kyselen, onko Lapissa useimmat vasta lukiosta päässeitä vai vaihteleeko fuksien ikä yhtä paljon kuin esim. Helsingissä. :D Eniten mua kiinnostaa toi poolihomma ja se, millaiselta opiskelu on sen aikana vaikuttanut! Mahdollisesti myös työllisyysnäkymät valmistumisen jälkeen, jos Lapissa opiskelee. :)

        Lapissa on enemmän vanhempia opiskelijoita kuin Stadissa, koska Lappiin on helpompi päästä = lukeminen töiden ohessa onnistuu helpommin.


    • nääonniinnäitä

      jos olet yrittänyt hakea jo 2 kertaa, niin mitäpä jos ihan vaan hakisit ja jättäisit sen hakemisen yrittämisen :O

    • Kututtaa

      Hae Joensuuhun. Jos et pääse suoraan, niin tee oikaisupyytö. Sitten olet sisällä. Tällainen menettelytapa siellä on. Tämä on faktatietoa. Kututtaa, kun en ymmärtänyt tehdä oikaisupyyntöä, kun jäin parin pisteen päähän. Moni meni huonommilla pisteillä sisään oikaisuprosessin jälkeen. Palkkaa myös apua oikaisun tekoon, niin on varma nakki.

    • UskoÄläKokeile

      Jos siis haet oikeustieteisiin, ei olisi mitään järkeä hakea helsinkiin. Ankea ja kallis kaupunki se on. Moni joutuu olemaan ensimmäisen vuoden ilman asuntoa, paitsi jos on varaa 800e kuussa sijoittaa yksiöön. Ja jos asut hyvin kaukana, et voi suorittaa yhtäkään koulumatkaa viikossa eli opinnot tyssäsikin siihen. Ja koska nykyään on ensikertalaiskiintiö, se voi olla jopa koko tulevaisuus siinä. Mene suosiolle Rovaniemelle tai vaikka Ouluun, paitsi jos on erityisen hyvät syyt mennä Helsinkiin.

    • katskiiii

      On saatu lappiin paljon joustoa tuohon pooli uudistukseen. Toki pakollisia luentoja yms on. Mutta esimerkiksi nyt seuraavan poolin aikana on aina vain ti ke to muutaman tunnit luennot aamupäivällä ja muuten ihan vain vapaata eli itsenäistä lukemista tenttiin. Ei kyllä omasta mielestäni kauhean paljoa sido :-D

    • eikain

      "Onko opiskelijat myös kauhean nuoria, itse olen valmistunut ylioppilaaksi jo vuonna 2013? "

      Mitä tämä tarkoittaa? Olethan valmistunut vain kaksi vuotta sitten. Suurin osa opiskelijoista luultavasti on sinua vanhempia. Sinua ei oikeasti erota tämän kevään ylioppilaista mitenkään.

    • Lappiinko

      Juu ei toi mun ikä itseäkään häiritse, oon siis -93, olin lukiossa vuoden vaihdossa. :) ja hyvä juttu että joustoa on saatu! Haluaisin saada koko tutkinnon kasaan korkeintaan neljässä vuodessa, niin siksi kyselin. Saa vielä kertoa lisää Lapin oikiksesta ja pooleista!

    • Helsinkiläinen123

      Ei.

    • opiskelija123

      Poolijärjestelmä kyllä sitoo vahvasti Lappiin. Poolijärjestelmän vuoks on vaikee myöskään valmistua yhtään nopeammin. Melkeimpä ankarampi läsnäolopakko kuin lukiossa..

      • noniiiiiiin

        no ei todellakaan XD nimimerkillä marraskuun aikana 6 päivänä luennot ja kaks tenttipäivää, loput "vapaa päiviä" eli itsenäistä lukemista. Kyllä tässä on perheelliset ja kaikki muutkin saaneet viikko kaupalla lukea toisellakin paikkakunnalla, että pooliuudistus ei kyllä sido niin paljon kuin siitä todellisuudessa vauhkotaan. Ainakaan jos menee poolin mukaisesti eikä suorita kahta kolmea poolia valinnaisia kursseja päällekäin.


    • lakikirjatsentään

      Onko Lapissa lakikirjatenttejä ja jos on niin missä aineissa?

    • eivalittamista

      No ei tuo poolijärjestelmä kyllä ainakaan minua ole sitonut lappiin kovin vahvasti :D Ensimmäisen poolin luennot eivät olleet pakollisia, ja toisen poolin luennot ovat "pakollisia", mutta opettajat eivät seuraa, ketkä ovat paikalla ja ketkä eivät. Jos ei huvita olla paikalla, ei sitä kukaan kontrolloi. Jokaisen viikon jälkeen on ollut pieni oppimistehtävä, mutta sen on voinut tehdä oppikirjan ja Optimassa olevien diojen perusteella oikein hyvin.

      Kyllä lapista voi valmistua nopeammassakin aikataulussa, koska toisen ja kolmannen vuoden poolit on tehty siten, että niitä voi suorittaa yhtä aikaa. Ensimmäisen vuoden osalta sopivuutta ei tehty. Kuitenkin moni käy ensimmäisen ja toisen vuoden pooleja päällekäin, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa.

      Luennot on muutenkin järjestetty siten, että pakolliset luennot pyritään järjestämään kolmena päivänä viikossa. Näin Rovaniemellä ei tarvitse olla kuin kolmena päivänä viikossa (jos haluaa). Tämä on toki tietoa vain kahden ensimmäisen poolin osalta.

      Rovaniemi on ihan kiva kaupunki, ja täällä on todella paljon porukkaa Etelä-Suomesta. Edes Oulussa ei mielestäni opiskele niin paljon eteläsuomalaisia kuin täällä. Yliopisto on aika pieni, mutta ei kai sillä väliä ole. Samat vaateliikkeet täälläkin on, ja yöelämäkin on ilmeisesti aika vilkasta.

    • Lappiinko

      Kiva kuulla, että nopeatahtisempikin opiskelu onnistuu! Suunnitelmissa siis valmistua maisteriksi 3,5 vuodessa. Saa nähdä että mihin päädyn, täytyy varmaan soittaa vielä Ly:n opintotoimistoon ja kysellä sieltä.

    • Virhe15

      Ei kannata. Homeessa on ja ihmisiä on sairastunu. Poolit on p:stä. Ei paljoo nautata!

    • tavoiteajassamaisteriksi

      ei todellakaan ole toivoa valmistua 3,5 vuodessa ellei sinulla ole mittavat avoimen opinnot takana. korostan vielä - ei mitään toivoa.

      poolit ovat rankkoja ja jos joku tentti ei mene läpi on todella raskasta uusia ja suorittaa poolia ja samalla vielä vaikka lukea kieltä. tuplapoolia tekevät kusee omaan nilkkaansa.

    • sminck

      Tuplapoolien tekeminen on raskasta. Mä tein niin, että jätin yhden tentin tammikuulle ja luen nyt 4 vkon joululomalla siihen. Samoin aion hyödyntää kesän ja opiskella silloinkin.
      Jokainen tietty tyylillään mutta mä en aio polttaa itseäni loppuun sillä, että opiskelen päivittäin 10-12 tuntia viikonloput päälle. Lukeminen ja sen kautta oppiminen on yllättävän rankkaa ja siinä pitää olla pirteenä, jotta jotain jää edes päähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe