Talvi lähestyy uhkaavasti

mielenrauhallinen

Citikoitsijan painajainen lähestyy. Onko viimasuoja varmasti tallessa. Entäs onko huohotinputki nuohottu. Muuten öljyt pitkin teitä kunnon autolla ajavien kiusaksi. Hinausautojen puh. numerot tietenkin on valmiiksi katottu. Muistakaa käydä apteekissa hakemassa rauhoittavia pillereitä, saattaa muuten Citkan kanssa talviautoilu käydä ylivoimaiseksi.

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olipa_päässyt_unohtumaan

      Kiitti varotuksista.
      On päässyt unohtumaan nuokin ongelmat tässä reilun kymmenen sitikkavuoden aikana. Näinhän se on yleensä eli sellaiset ongelmat jäävät helposti huomiotta, joihin ei ole koskaan törmännyt muuta kuin huhuissa.

      • Mites_siulla_on_asiat

        Miksi talvi olisi painajainen?

        Lämmitys toimii. Akku on latingissa, valot kunnossa.
        Talvirenkaat alla ja viimasuojat paikallaan.

        Liiterissä 12 mottia kuivia polttopuita.
        Pakastimessa marjoja, odotellaan hirvenlihaa täytöksi.
        Perunat ja juurekset on vielä pellossa, mutta ne kestää pikku pakkasenkin.
        Tikkuri ja lyyssi varattu. kynttilät ja taskulamput tarosalla.

        Traktori ja lumilinko tallissa ja tankattu ja huollettu.
        Skiidu tarkastettu ja koekäytetty. Ajohaalari naulassa, samoin karvahattu ja koirannahkakinthat. Mönkkäri ja päältäajettava tallissa.
        Vene talviteloilla.

        Niettä hätäkös tässä.
        Asuntoautolla ajetaan vielä siinäkin talvirenkaat alla viimasuojat paikallaan


    • olipa_päässyt_unohtumaan

      Piti vielä mainita että tässä kymmenessä vuodessa on tullut tuo viimasuojan ja huohottimen rassaus sekä muiden jälkiasennettavien talvilärpäkkeiden asennuksesta jo rutiinia.

      • Oli_päässyt_unohtumaan

        Kiva lainata nimimerkkiäni. Eikö mielikuvituksesi riittänyt oman keksimiseen? Tai olisit käyttänyt sitä mitä käytit aloituksessasi.

        No asia sinänsä ok.
        Mistä automerkistä tuo kokemuksesi on saatu?


      • Oli_päässyt_unohtumaan

        Itse lainasit nimimerkkini, lopeta joutavat jorinat ja palaa osastollesi.


      • Oli_päässyt_unohtumaan
        Oli_päässyt_unohtumaan kirjoitti:

        Itse lainasit nimimerkkini, lopeta joutavat jorinat ja palaa osastollesi.

        Joopa joo. Nimimerkkien varastaminen on hauskaa ja ilmeisesti ainoa keinosi edes jotenkin pärjätä keskusteluissa? Huonosti kuitenkin näköjään sekin menee.
        Keskustelussa fiksuudesta olisi hyötyä, mutta niistähän sinulla luonnollisestikaan ei ole kokemusta, joten et voi sitä tietää. Ei se ole sinun vikasi.

        Miksi muuten olet täällä sitikkapalstalla. Ei sinulla kuitenkaan ole varaa sitikkaan. Vai juuri siksikö?


      • Oli_päässyt_unohtumaan

        Ilmankos varastat nimimerkkiä jos se on mielestäsi hauskaa, tämä muuten on Citikkapalsta.


    • TalviTaikamatossa

      Jos tulee viime talven toisinto niin taitaa talviaskareeksi riittää talvirengastus. Mutta jos tulee oikein kylmä talvi, niin taidanpa tosiaan painaa siistin kaupasta ostetun viimasuojan paikoilleen. Vakionahan sitä ei enää tule, mikä on sääli, sillä sen ansiosta Webastolla warustettu Sitikkani on vieläkin mukavampi talvella. Myös mainio alusta ja hyvät ajo-ominaisuudet pääsevät talvella aivan eri tavalla käyttöön kuin kesällä. Hyvä alustahan tarkoittaa sitä että pyörät pitävät.

    • Tojotojotojojooo

      Kannattaisi rauhallisin mielin tulla tänne pyssykylän korkeuksille. Loppuu se viimasuoja irvailu ja naamasikin kalpenisi.
      Rauhallisin mielin nappaile siellä itäkeskuksessa niitä rauhottaviasi.

    • ErnstKaltenbrunner

      Tuntuu siltä että muitten automerkkien kuskit ovat saaneet trauman viimasuojasta. No, onhan se ymmärrettävää, kun Citroen tarjoaa niitä mallikohtaisesti, jota voi sanoa asiakaspalveluksi.

      On surkuhupaisaa nähdä Toyotaa, Mersua, Bemaria, Lexusta ym. automerkkejä, joilla ei ole valmiina viimasuojaa autoonsa, kun omistajat ovat milloin mistäkin rakentaneet autoihinsa viimasuojan. Kornein näky on ollut Chiquitq-laatikosta tehty viimasuoja, joka oli kiinnitetty punaisilla nippusiteillä maskiin.

      Joten..........................

      • ViinipäissäänSuunniteltu

        Niin, mutta nämä kunnolliset automerkit joissa on jo alunperin otettu huomion pohjoiset olosuhteet, ei tarvitse mitään viimasuojia pystyäkseen luotettavasti talvipakkasilla ajamaan. Citikalle viimasuoja on elinehto jonkunlaiselle eteen päin menolle. Takkuamista se sittenkin on. Citikan historia on kompuroimista ongelmasta toiseen. Yhden kun saavat paranneltua toinen jo valmiina.


      • OletGuru
        ViinipäissäänSuunniteltu kirjoitti:

        Niin, mutta nämä kunnolliset automerkit joissa on jo alunperin otettu huomion pohjoiset olosuhteet, ei tarvitse mitään viimasuojia pystyäkseen luotettavasti talvipakkasilla ajamaan. Citikalle viimasuoja on elinehto jonkunlaiselle eteen päin menolle. Takkuamista se sittenkin on. Citikan historia on kompuroimista ongelmasta toiseen. Yhden kun saavat paranneltua toinen jo valmiina.

        Kirjoituksestasi paljastu valtava asiantuntemus ja kokemus Citroenkuskina. Lienet ajanut sitä ihan ammatiksesi? Voi olla ettet ole muuta koskaan ajanutkaan?


      • Tietysti_viimasuoja

        No kyllä noihin automerkkeihinkin löytyy merkki- ja mallikohtaiset viimasuojat.
        Kaikki autot ja tietysti autossa matkustavatkin hyötyvät niiden käytöstä. Myös sitikat.

        Tämän huomasin, kun vuosien jälkeen sain viimasuojan kaverilta, kun hän vaihtoi samanmerkkisen autonsa toiseen malliin (sitikka luonnollisesti sekin) ja antoi mulle viimasuojansa. Vuosikausia ajoin ilman mitään viimasuojia, mutta lämpeneminen oli selkeästi nopeampaa viimasuojan kanssa. Varmasti pistän sen ensi talveksikin, se on mallikohtainen ja lähes huomaamaton musta muovinen klick-kiinnityksellä.


      • ErnstKaltenbrunner
        ViinipäissäänSuunniteltu kirjoitti:

        Niin, mutta nämä kunnolliset automerkit joissa on jo alunperin otettu huomion pohjoiset olosuhteet, ei tarvitse mitään viimasuojia pystyäkseen luotettavasti talvipakkasilla ajamaan. Citikalle viimasuoja on elinehto jonkunlaiselle eteen päin menolle. Takkuamista se sittenkin on. Citikan historia on kompuroimista ongelmasta toiseen. Yhden kun saavat paranneltua toinen jo valmiina.

        Näköjään sinulla on lukemisen ymmärryksessä vaikeuksia.

        "ViinipäissäänSuunniteltu
        3.9.2015 7:55
        Niin, mutta nämä kunnolliset automerkit joissa on jo alunperin otettu huomion pohjoiset olosuhteet, ei tarvitse mitään viimasuojia pystyäkseen luotettavasti talvipakkasilla ajamaan."

        No, selitäpä nyt, nero, miksi näissä em. merkeissä on jostain Chiquita-laatikoista tehdyt viimasuojat keulilla? Hurjin näky oli Lexuksen keulassa em. laatikosta tehty viimasuoja kiinnitettynä punaislla nippusiteillä!?


      • Valistaja

        Jospa tälle satusedälle vähän valottaisi asian laitaa tänäkin vuonna. Tämä hemmo kun joka vuosi sekoilee banaanilaatikkoineen. Koville ottaa citikoiminen järkikin kaikkoa sen kanssa sekoilessa.
        Citikassa on ollut vuosikausia ongelmana, lie vielläkin, pakkasissa huohotinputken jäätyminen, jolloin öljyt lentää pitkin katuja. Konepellin aukaistessa näky on kaamea. Öljyä joka puolella. Kunnolla valmistetuissa autoissa ei tule mitään ongelmia vaikka ei viimasuojaa käyttäisisikään. Paidan kuluttajat kun on semmoista sopulilaumaa niin laittavat jotkut muilla merkeilläkin ajavat sen. Hyöty on nyky synteettisillä öljyillä minimaalista.Voipi moottori lämmetä kymmenen sekunttia nopeamminkin. Aikoinaan joissakin Citikan malleissa lisäksi pöllyävä lumi rikkoi moottorin apulaitteita, siihenkin viimasuoja auttoi.
        Citikka ei ole suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin, eikä kyllä minnekkään muallekkaan.Jatkuvaa kompuroimista ongelmasta toiseen.


      • Citikanomistaja
        Valistaja kirjoitti:

        Jospa tälle satusedälle vähän valottaisi asian laitaa tänäkin vuonna. Tämä hemmo kun joka vuosi sekoilee banaanilaatikkoineen. Koville ottaa citikoiminen järkikin kaikkoa sen kanssa sekoilessa.
        Citikassa on ollut vuosikausia ongelmana, lie vielläkin, pakkasissa huohotinputken jäätyminen, jolloin öljyt lentää pitkin katuja. Konepellin aukaistessa näky on kaamea. Öljyä joka puolella. Kunnolla valmistetuissa autoissa ei tule mitään ongelmia vaikka ei viimasuojaa käyttäisisikään. Paidan kuluttajat kun on semmoista sopulilaumaa niin laittavat jotkut muilla merkeilläkin ajavat sen. Hyöty on nyky synteettisillä öljyillä minimaalista.Voipi moottori lämmetä kymmenen sekunttia nopeamminkin. Aikoinaan joissakin Citikan malleissa lisäksi pöllyävä lumi rikkoi moottorin apulaitteita, siihenkin viimasuoja auttoi.
        Citikka ei ole suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin, eikä kyllä minnekkään muallekkaan.Jatkuvaa kompuroimista ongelmasta toiseen.

        Voisitko liittää kuvia tällaisista öljyt pihalle heittäneistä Citikoista kun minä en ole nähnyt yhtäkään?


      • Kukin_tyylillään
        Valistaja kirjoitti:

        Jospa tälle satusedälle vähän valottaisi asian laitaa tänäkin vuonna. Tämä hemmo kun joka vuosi sekoilee banaanilaatikkoineen. Koville ottaa citikoiminen järkikin kaikkoa sen kanssa sekoilessa.
        Citikassa on ollut vuosikausia ongelmana, lie vielläkin, pakkasissa huohotinputken jäätyminen, jolloin öljyt lentää pitkin katuja. Konepellin aukaistessa näky on kaamea. Öljyä joka puolella. Kunnolla valmistetuissa autoissa ei tule mitään ongelmia vaikka ei viimasuojaa käyttäisisikään. Paidan kuluttajat kun on semmoista sopulilaumaa niin laittavat jotkut muilla merkeilläkin ajavat sen. Hyöty on nyky synteettisillä öljyillä minimaalista.Voipi moottori lämmetä kymmenen sekunttia nopeamminkin. Aikoinaan joissakin Citikan malleissa lisäksi pöllyävä lumi rikkoi moottorin apulaitteita, siihenkin viimasuoja auttoi.
        Citikka ei ole suunniteltu pohjoisen olosuhteisiin, eikä kyllä minnekkään muallekkaan.Jatkuvaa kompuroimista ongelmasta toiseen.

        Ehkä joku tämänkaltainen yksittäinen ongelma on joskus sattunut sitikkaankin, mutta verrattuna VW-konsernin jäätymisongelmiin kyse on marginaalisesta ongelmasta sitikoilla. Johan takavuosina VW-konsernin moottorijäätymisiä käsiteltiin näyttävästi TV:kin ajankohtaisohjelmissa. No nykyisin useimmissa VW-konsernin autoissa onkin viimasuojat. Niitä saa jo näiden merkkien osalta tarvike- ja merkkiliikkeistäkin, niin ei tarvitse banaanilaatikoiden pahveja käyttää. Toki saa niin tehdäkin ja varsinkin jokunen skodisti näkyy aina niin tekevänkin.
        Se tietysti on järkevää, kaikille muillekin merkeille.


    • totuussiellä

      Käykääpäs Googlettamassa "huottimen jäätyminen" , mitkähän merkit sieltä syöksähtävät silmille.

      • nämäonoikeat

        Citroen, Renault, Peugeot ja Fiat.


      • Kaikkimaimittu

        Citroën, Peugeot, VW, Audi, MB,.....


      • eihyvätämäkään

        Entisenä terona voin vakuuttaa, että 2,2 D4D:n koneen saa vaihtokuntoon n. 100 tonnissa olipa viimasuojaa tahi sitten ei. Kansi kosahtaa kyllä satavarmasti.....


    • noloahanse

      Eihän nää amislaiset osaa näköjään edes netistä katsoa. Ensimmäisellä eteen tulevalla sivulla näkyy: WV Golf, BMW E46, Audi A4, Ford Focus, WV 1,4 16v, BMW E91.

    • tässä-tietoa

      Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa

      Kuluttajariitalautakunta on viime kesäkuussa ottanut huohottimen jäätymiseen kantaa päätöksessään 1410/33/08. Tuossa päätöksessä lautakunta toteaa: "Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että auton moottorin tulee kestää ilman huohotinputken jäätymistä Suomen tavanomaiset talviolosuhteet. Jos näin ei ole, autossa on virhe."

      Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla, jotkut taas eivät kuulemma ole koskaan kuulleetkaan moisesta.

      Citroën ja Peugeot ottivat 1,8- ja 2,0-litraisia moottoreitaan kiusanneeseen ongelmaan kunnioitettavan kannan jo vuonna 2003. Autot kutsuttiin korjaamolle, jossa niihin asennettiin sähkölämmitteinen huohotinletku. Kumpikin antoi asiasta tiedotteen, Citroënin tiedote löytyy täältä.

      Volkswagenilla on myös ollut ongelmia ainakin Polon ja Golfin pikkumoottoreissa. Niihinkin on tiettävästi asennettu sähkölämmityksiä. Ford-Club Finlandin keskustelusivuilla on kerrottu laajasti Focuksen 1.8 TDCi -moottorin huohottimen jäätymisongelmista.

    • tässätieto

      Soitin tuonne BMW:een maahantuojan neuontaan ja kyselin hieman autostani jonka olen hankkinut, naishenkilö sieltä kehotti eristämään huohottimen? mitäköhän tuolla tarkitetaan? Kun kyseessä on tuontipeli saksasta niin puutuuko siitä jokin huohottimen eristys vain vastus? Mitä olette tehneet asialle? Kone on tyypiltään M47N2 318d -07
      tutun 1998-mallisesta 1.4-Golfista meni ajossa huohotinletku jäähän ja kone
      puski sitten öljyt ulos. Siitä ei ole tietoa, miten kauan kone ehti käydä
      ennenkuin kuljettaja huomasi öljynpainevalon palavan ja sammutti moottorin,
      mutta ei ilmeisesti kauaa. Auto hinattiin sitten huoltoon ja paikallinen
      VW-huolto antoi korjauskustannusarvion eli koneen vaihtohinnaksi noin 25.000
      mk.

      Nyt kuitenkin heräsi kysymys, on tällainen huohotinongelma ollut yleinen
      Golf 1.4-mallissa, onko sen suhteen auton omistajia tiedotettu ja onko
      tarjottu jotain korjaustoimenpiteitä asian korjaamiseksi. Edelleen, jos
      maahantuoja tai vastaava on ilmoittanut asiasta, miksi ei toimia ole
      suoritettu määräaikaishuolloissa automaattisesti

      Kyseessä on nyt maahantuojan, auton myyjäliikkeen ja/tai huollot
      suorittaneen liikkeen vastuun selvittäminen tapahtuneesta.

      Onko ennakkotapauksia? Kannattaako ottaa yhteys kuluttajansuojalautakuntaan?

      Jussi


      #1
      Vanha 27.12.2012, 19:34 A4 B7 2.0T huohotinputki jäässä, mahdollinen konerikko?
      Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, ottiko nyt ohraleipä?

      Sukulaisen A4 B7 hyytyi joulunaikoihin, eikä välttämättä näytä hyvältä.
      Alustava merkkiliikkeen pikadiagnoosi on huohotinputken jäätyminen, josta seurauksena jotain jälkiä männissä(?) Toinen nokka-akseli ei pyöri...

      Homma kävi näin:
      Joulun alla ko. autolla ajeltiin tuolta Hämeen suunnilta pohjoiseen Kemin lähistölle. Matkan alussa pakkasta oli n. -15C ja perillä -25C. Matkan aika ei ollut lumipyryä, matka sujui ilman ongelmia. Seuraavana aamuna auto oli johdon päässä lämmityksessä ja keulaan oli myös laitettu viimasuojaa kovista pakkasista johtuen. Sitten jouluaattoaamuna lähdettiin kauppareissulle ja jo n. parinsadan metrin ajon jälkeen öljynpainevalo syttyi ja auto pysäytettiin ja kone sammutettiin, valon syttymisen jälkeen auto varmaankin sen sata-parisataa metriä kulki. Sammuttamisen jälkeen autoa koitettiin kerran startata, ei käynnistynyt.
      Nyt ei ole tiedossa pukkasko öljyt pihalle, koska konepeltiä ei tuolloin tullut avattua. Ainakaan alle ei kuulemma tiputtanut. Eikös ne öljyt tule pihalle mittatikun reiästä tai jostain jos huohotinputki jäätyy?

      Sen jälkeen vähän selattiin audifinnsiä ym. ja arveltiin syyksi tuota huohottimen jäätymistä tai öljysihdin tukkeutumista...enempää ei asiaa selvitelty siinä joulun keskellä, tilattiin hinuri joka otti Audin kyytin ja kuskasi sen lähimpään merkkiliikkeen pihaan (Pörhö Keminmaa), jonne se jäi tähän päivään saakka kun liike taas oli auki.
      Tänään liike ehti pikaisesti tutkia autoa jonkin aikaa. Venttiilikoppa avattiin ja männissä oli kuulemma "jotain jälkiä". Toinen nokka-akseli ei myöskään pyörinyt (en tiedä ihan tarkkaa diagnoosia mutta joku hihna oli hypännyt pois paikaltaan?).
      Sen enempää heillä ei ollut aikaa tutkia vaan tarkempaa diagnoosia päästään tekemään vasta joskus uuden vuoden jälkeen kun/jos auto otetaan työn alle...

      Nyt oliskin hyvät neuvot tarpeen
      a) Onko hyvä arvauksia mitä tuossa olis voinut käydä tai mistä syystä? Mahtaakohan tuo nyt johtua huohotinputken jääätymisestä vai jostain muusta?

      b) Onkohan Kemi-Keminmaa-Tornio akselilla mitään hyvä pajaa tai muuta asiantuntijaa joka pystyisi diagnosoimaan vauriot ja mahdollisesti korjaamaan ne. Siis joku muu kuin merkkiliike joka tuskin on edullisin vaihtoehto (eikä välttämättä aina asiantuntevinkaan).

      c) Näin pikadiagnoosin perusteella vaikuttaisi että vaihtokone tulisi edullisemmaksi kuin vanhan remontointi jos siellä oikeasti on isompaakin tuhoa käynyt? Mistä kannattaisi noita vaihtokoneita lähteä metsästämään jos siihen joudutaan?

      Potilas on vm. 2005 A4 B7 2.0Tq Avant Tiptronicilla mittarissa n. 220tkm.

      Asiaa hankaloittaa "vähän" sekin että auton omistajan täytyi palata takasin tänään kotiinsa ja auto on toistaiseksi nyt tuolla merkkiliikkeen pihalla Pohjois-Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3325
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      161
      1345
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1055
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      114
      733
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe