kuukautiset kadoksissa, en raskaana.

IHMETTELEN

Minulla oli käytössä Nuvaring 3kk keväällä, viimeinen huhtikuussa. Sen jälkeen ei ole ehkäisyä ollut. Vuoto tuli viimeisen renkaan jälkeen ja sitten kesäkuussa. Sen jälkeen kuukautiset alkoivatkin 11 päivää myöhässä kun olin jo ehtinyt käymään lääkärissä valtavien selkäkipujen, mahakivun ja kokoaikaisen pissahädän vuoksi. Mitään ei löytynyt ja kuukautiset alkoivatkin ennen heinäkuun puoliväliä siis, saman päivän itana kun kävin lääkärissä.

Sen jälkeen ei ole kuitenkaan kuukautisia näkynyt, kävin lääkärin tuolloin laittamalla lähetteellä gynekologisessa ultrassakin. Siitäkään ei selvinnyt mitään ja aloitin tuolloin Terolut-kuurin koska kuukautisia ei näkynyt. Koko ajan on tullut pientä ruskeaa ja joskus pyyhittäessä punaistakin vuotoa, mutta ei mitään sen enempää. Nyt ensimmäisen Terolut kuurin lopusta on kaksi päivää. Munasarjojen kohdalla on repiviä kipuja aina välillä, ruskeaa vuotoa silloin tällöin, mutta kuukautiset eivät ala.

Gyne oli sitä mieltä, että tämä kaikki ei voisi enää olla Nuvaringin syytä.
Aina ennen kuukautiset ovat olleet hyvinkin säännölliset. Mitä mieltä olette, mistä tässä voi olla kyse, onko syytä huoleen?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gswvde

      Miksei voisi olla Nuvaringistä kyse, kun selvästikään kehosi ei ole löytänyt niiden lopettamisen jälkeen ollenkaan tasapainoa eikä oma hormonitoiminta ole käynnistynyt kunnolla edelleenkään. Oman kropan ongelma, joo, mutta selvästi välillisesti edelleen kytköksissä hormonilääkkeen lopettamiseen.

      • Ghkbkx

        Ja olen sen luokan stressaaja että huh hei


      • dfgdfdfd

        Hormonikierron saa sekaisin stressilläkin! Oletko koskaan kuullut stressihormoneista, kortisolit ym.? Sehän on selvä viesti keholle, että nyt ei ole aihetta tulla raskaaksi, eli jätetään kuukautiset pois.


    • Hllgckki

      Uskoin gyneä... Siksi sitä mietin.

    • Kgktlhld

      Entä muut, mitä mieltä olette?

    • Melkein_kaiken_kokenut

      Minkä ikäinen olet? Itselläni kuukautiset olivat kohtuullisen epäsäännölliset ihan nuorena, niiden alettua. Menkat jäivät laihdutuksen vuoksi pois yläasteella, olivat noin vuoden pois ja käynnistettiin keltarauhashormonilla. Onnistui. Yhdistelmäehkäisypillereitä käytin vain pari kk ja lopetin. Vuodot olivat niillä runsaat. Sitten mentiin luomuna, yksi abortti. Välissä kuukautiset hieman epäsäännöllisinä. Jossain vaiheessa hormonikierukka, ei pysynyt paikallaan. Sillä vuodot pysyivät puoli vuotta pois ja alkoivat sitten. Seruaavaksi implantit, sama juttu. Kuukautiset puoli vuotta pois (tosin oli tiputtelua) ja alkoivat sitten. Kuukautiskierto oli tässä vaiheessa jo säännöllistynyt.

      Jossain vaiheessa (keskenmenon jälkeen) DepoProvera -kokeilu, jolla oikeat kuukautiset pois toista vuotta. Sen sijaan kipuja ja epämääräisen värisiä ja näköisiä vuotoja koko lääkkeen ajan. En suosittele kellekään, jos on vielä saatavilla. Kätilöopiston proffa väitti, että kuukautiseni puuttuvat laihdutuksen vuoksi. En ollut laihduttanut, vaan lihonut hieman. Kuukautiset puuttuivat ehkä vielä puoli vuotta hoidon jälkeen. Laitettiin kuparikierukka, jonka aikaan kuukautiskierto säännöllinen, mutta runsas ja välivuotoja (johtuen kuparikierukasta).

      Nyt viimeiset 6 vuotta kuukautiskierto säännöllinen ja helppo, vaikka ikääkin on nyt jo 41 vuotta. Mitään hormoneja en käytä, enkä suostu käyttämään. Eli luomuehkäisyllä mennään (tosin olen jo sen ikäinen, ja sen verran kovia kokenut, että tuskin enää raskaaksi tulisinkaan).

      Oma teoriani siis on, että nuorena (-20) hormonikierto häiriintyy helpommin kuin vähän aikuisempana ( 20). Uskon myös, että on yksilökohtaisia eroja, miten hormoniehkäisy vaikuttaa. Kuten oma DepoProvera-kokeiluni osoittaa. Minuahan ei ottanut edes kättärin proffa tosissaan (se muija oli muuten kuin teurastaja, sain siitä kammoja). Itse tiedän, että nimenomaan DepoProvera sotki kiertoni. Ja silloin oli kipuja ja epämääräistä vuotoa, jota olisi voinut pitää vaikkapa syöpänä. Itse siedin sen.

      Oma teoriani on, että kiertosi saattaa hyvinkin säännöllistyä parissa kuukaudessa. Tietysti muun vaivan mahdollisuuskin on olemassa, joten hyvä asia on tutkia ja poissulkea. Kovin nuorella ihmisellä syöpä ei kuitenkaan ole mielestäni ensisijainen pelon aihe.

      Voimia!

    • Kkfjkvx

      31v olen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1635
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1275
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      90
      1182
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1106
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1102
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      991
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      942
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      907
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      771
    Aihe