Vanhan kissan lopetus

neuvoton

Minun 16,5 v kissa on alkanut ontumaan toista etujalkaansa ja kävelee muutenkin jäykästi, ei hyppää enää kuin just ja just sängylle/ltä vaivalloisesti. Todennäköisesti nivelrikko vaikka ei ole tutkittukaan. Syöminenkin niin ja näin, välillä syö tosi paljon useita pusseja päivässä, välillä ei mitään päivään pariin. Kehrää ja nukkuu vieressä, ei piiloudu.

Mietin tässä, että olisikohan jo aika päästää se kärsimyksistään? En voi tietää sen kivuista, mutta varmaankin kipuja on. En enää haluaisi stressata/kiusata sitä eläinlääkärikäynneillä (inhoaa ja pelkää niitä) ja lääkityksillä (sama juttu).

Rakastan kissaani yli kaiken ja haluaisin sen olevan vielä ilonani. Mutta en kestä ajatusta, että se kärsii. Voikohan mistään päätellä sen kivun määrää? Jäykkyyttä ja liikkumisarkuutta on jatkunut jo jonkun aikaa, ainakin kuukausia (mitä olen huomannut) ontumisen huomasin vasta pari pv sitten. Mietin ja mietin mitä teen, joko olisi aika vai antaisinko sen vielä elää....

9

2395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1890

      Mitä mieltä eläinlääkäri on?

      • neuvoton

        Huomenna aika eläinlääkärille, katsotaan mitä sanoo. Lisäksi kissalla on kuulunut mahasta aika voimakkaitakin ääniä suolistosta (mahdollinen kasvain, tukos, tulehdus tmv.) jonkun aikaa jo. Todettu myös alkuvuodesta kilpirauhasen liikatoiminta johon lääkitys (tosin nyt ei enää annettu).

        Kuitenkaan ei näytä päällisin puolin, että se kovasti kärsisi. Laihtunut kyllä tosi paljon. Kehrääkin ja tulee syliin. Se on hankalaa, kun ei voi tietää eläimen kivusta onko sitä ja kuinka paljon, kun ei pysty kertomaan. Todennäköisesti siihen koskee, kun kävelykin kankeaa. En haluaisi lähteä enää eläinlääkärirumbaan/lääkitykseen (stressaa). Ollut mökillä kesän vapaana ja ensi viikolla pitäisi siirtyä kaupunki (kerrostalo) asuntoon taas sisäkissaksi. Ei tykkää yhtään. Ehkä pitkän hyvän elämän päätteeksi olisi armeliaampaa päästää se vaivoistaan :(. Huomenaamuna on sitten ratkaisun hetki. On nämä vaikeita päätöksiä.


      • vanhuustuleekaikille

        No katso mitä lääkäri kissan tilasta sanoo.Meillä 20vuotias kissa menetti ruokahalunsa, ei kelvannut enää mitkään herkut edes.Kissa oli jo laihtunut, ja päädyttiin lopetukseen, juurikin korkean iän, ruokahaluttomuuden ja hoikistumisen vuoksi.Siihen asti eleli terveenä, nukkui tietysti paljon, ja oli rauhallinen jo pidempään, sitä se vanhuus teettää.
        Meillä kissa , ei halunnut ulos ollenkaan.Ovelta vain katseli, kun kesällä oli ovet auki.Sisäkissana elonsa eleli, ei edes valjailla ulkoilutettu, kun ei ollut kissalla itsellään halua siihen ulkoiluun ulko-ovea kauemmas.Toisaalta se oli helppoa, kun ei tarvinnut pelätä että kissa karkaa,joutuu vaaroihin tai katoaa.

        Ei ole mielekästä itsensä vuoksi,väkisin jatkaa lemmikin elämää, kun ikää on jo paljon.
        Toivotaan parasta, että viellä olisi terveitä vuosia teidän kisulla jäljellä.Lääkäri kyllä kertoo mikä on kissalle se paras vaihtoehto.


      • kisuikävä

        Minunkin kissa oli melkein 20, maanantaina jouduin viemään sen lopetettavaksi, oli munuaistenvajaatoiminta ja melkein sokea. Nyt on kova ikävä, yksinäistä, oli minulla pennusta asti.


    • teho.havaittu

      tietty kisusi alkaa olemaan jo iäkäs, mutta noin yleisesti kissan yleiskuntoa, ja esim nivelten kuntoa voi nostaa lisäravinteilla, b-vitamiini, glokosamiini, kalaöljy, kaikki em hyviä lisäravinteita, ikääntyvälle kissalle.

    • neuvoton

      Kisu on nyt siirynyt paremmille metsästysmaille. Oli sairaampi kuin osasin ajatella. Sillä oli kaikissa jaloissa reuma, sydämessä sivuääniä, syöpä mahassa ja vielä silmätulehduskin :( on sillä kipuja ollut mitä ei pahemmin näyttänyt. Aiemmin olisi pitänyt viedä. Kissat on hyviä peittämään kipunsa. Onneksi pääsi kärsimyksistään. Ikävä on kova :(

      • nimetönnä

        Otan osaa.
        Niinhän se on, että ei kisut aina halua meille vaivoistaan kertoa. Ei kannata turhaan itseään syytellä, kissa on varmasti taitavasti peittänyt vaivansa ja me kun ei osata ajatuksia lukea niin vaikea auttaa. Onneksi teit nyt oikean ratkaisun.
        Koita jaksaa.


      • hiipe

        osan otto.minulla 15v kissa kohta sama kohtalo on jatkuvat virtsatie ongelmat. t.kape 15v hiipe kissa


      • Piiiki

        En todellakaan halua ärsyttää, eikä tämä ole mikään "trolli". Itse (toki konsultoisin eläinlääkäriä) uskoisin, että kissa arvostaisi kotikuolemaa. Että jos se saisi itse päättää, niin kuolisi mielummin syliisi kuin eläinlääkärin piikkiin. En oikein tajua, miksi eläimet voi noin vain viedä "piikille"? Eihän kukaan vie sairasta omaistakaan "piikille"??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      278
      3018
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      78
      1547
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1276
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1077
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe