Mitä tehdä jos kosinta menee pieleen?

elämä_pelissä

Olen ollut parisen vuotta vakaassa parisuhteessa, eikä loppua näy. Olen hyvin hullaantunut kumppanistani ja haluaisin kosia häntä - en vain uskalla. Pelkään, että nolaan itseni, jos hän kieltäytyykin (ei hän erota halua, mutta kokee kihlat/avioliiton vähän ... kammottavana ajatuksena). En haluaisi turvautua siihen perus "no se oli vitsi" hätävalheeseen jos saisinkin rukkaset.

Tiedän, ettei ole "sopivaa", jos nainen kosii, mutta kumppanini äiti kannustaa tekemään niin (ei mitenkään komenna, että "ny meette naimisiin" vaan pitää naimisiinmenoa hienona asiana ja poikaansa vähän aikaansaamattomana, joten jospa minä olisin aloitteellisempi osapuoli), ja yhteiset tuttavat ihmettelevät kovasti, eikö niitä kihloja ole jo vaihdettu. Itsekin ihmettelen, joten olen mietiskellyt, että haluaisin nyt tehdä asialle jotain.

Jännittää vain niin pirusti. Miten enää kehtaan olla kumppanini seurassa, jos/kun hän sanoo jyrkän ein tai muuten vaivaantuu... Onko muilla ollut tällaisia jännityksiä ja miten olette niistä selvinneet? Tai miten pääsitte yli siitä, jos tulikin rukkaset, mutta yhdessäolo jatkui siis silti? Hävettäisi ihan helvetisti, jos koko juttu menisi pieleen; enhän halua pilata suhdettamme, vaan päin vastoin näyttää hänelle, kuinka paljon hänestä tykkään. Vai kannattaisiko unohtaa koko ajatus..

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miesvm_1967x

      Ehkä kannattaa yrittää vielä tiedustella mikä on tämän hetkinen tilanne tuon kammon suhteen, silleen asiallisesti keskustelemalla. Jos on kammoa niin mikä siihen on perimmäinen syy. Onko kumppanisi hyvin hullaantunut sinusta vai onko hän suhteesi epävarma ja kammoaa siksi, ei ole varma haluaako jatkaa kanssasi tulevat vuodet.

      Mikäli kyseessä on epävarmuus, jättäisin itse toistaiseksi kosimatta ja miettisin hyvin tarkasti onko suhde oikealla pohjalla laisinkaan, mitä kannattaisi tehdä.
      Toisaalta jos epävarmuus/kammo olisi poissa ja tilalla varmuus yhteiselon jatkamisesta pehmittäisin maaperää keskustelemalla vielä syvällisemmin kumppanin mielentilaa kihlojen suhteen ja mahdollisesti kosisin. Ei se maailma kuitenkaan siihen lopu jos rukkaset tulee mutta suhde voi jossakin kohtaa loppua mikä voi olla sinun kannaltasi loppupeleissä hyvä asia vaikka alkuun harmittaisikin.

      No, ihmiset ajattelevat tästä kihla/vihki asiasta eri tavoin, toiset haluavat elää ilman sormusta ja toisille, kuten itselleni, oli itsestään selvää että suhde virallistetaan ensin kihla- ja sitten vihkisormuksin. Minulle se on symboli syvästä sitoumuksesta. Voi olla että edellisen suhteeni päättymiseen vaikutti osaltaan se ettei avokki halunnut naimisiin, koin asian niin ettei hän luota minuun ja ilman muuta se syö miestä. Nyt olen kuitenkin onnellinen siitä että rohkeus riitti avoeroon silloin :)

      • elämä_pelissä

        Hmm, paljon hyviä pointteja ja ajattelun aihetta, kiitos!

        En ole varma, kammoaako hän asiaa siksi, että on ollut hyyyyvin pitkään yksin ja kokee kihlauksen ja siitä pitemmälle mennessä mahdollisen (toivottavan :D) avioliiton jollain lailla "pelottavaksi sitoumukseksi", onhan kyseessä joka tapauksessa "suuri elämänmuutos". Tosin itse näen tämän niin, ettei muutos enää tässä vaiheessa ole suuri, kun on kuitenkin oltu yhdessä jo "kauan" (no, ei pari vuotta nyt niin kauan ole, jos vertaa joihinkin 10 vuotta olleisiin..) ja asuttu yhdessä pitkään ja näin. Eli se seurustelusuhteen arki on jo saavutettu, yhteenmuutot hoidettu ja tällaista. Virallistaminen lähinnä... no, virallistaisi koko suhteen.

        Olemme keskustelleet tästä joskus silleen etäisesti, hän sanoo, että on vain joskus päättänyt, ettei koskaan mene naimisiin. Toisaalta hän on myös sanonut minulle, ettei se ole poissuljettua. Ja välillä tulee hyvinkin jyrkkä kannanotto, ettei avioliitossa ole "järkeä" (koska hänen mielestään "sen tarkoitus on vain kuuluttaa suhdetta muille". Mutta eikös sen vihkimisen voi hoitaa maistraatissakin ilman vieraita ja antaa asian tulla sitten vain ilmi joskus....)

        Toivon ainakin suhteen olevan oikealla pohjalla, sillä hän on sanonut - ja hänen sukulaisensa ja ystävänsä myös - ettei ole koskaan ennen välittänyt seurustella ennen kuin nyt. Lapsuudenkaveri totesi minulle ensi kertaa tavatessaan minut, että "Kuinka ihmeessä sait tuon seurustelemaan??? Ei sille ole koskaan kukaan kelvannut." Tosin eihän tämmöinen mitään tarkoita, ja tiedostan sen itsekin.

        Tuota samaa pointtia olen itsekin pitänyt, että kihlaus/vihkiminen (pidettiin niitä sormuksia tai ei, muutamilla tutuilla ei ole vaikka ovat naimisissa) on symboli syvästä sitoumuksesta. Kyllä ilman kihloja tai muita lupauksiakin pärjää, eivät ne nyt sinällään sitä suhdetta muuta mihinkään suuntaan, mutta koska yhdessä päätetty olla joka tapauksessa hautaan saakka, niin miksi ei virallistettaisi.....


      • miesvm_1967x
        elämä_pelissä kirjoitti:

        Hmm, paljon hyviä pointteja ja ajattelun aihetta, kiitos!

        En ole varma, kammoaako hän asiaa siksi, että on ollut hyyyyvin pitkään yksin ja kokee kihlauksen ja siitä pitemmälle mennessä mahdollisen (toivottavan :D) avioliiton jollain lailla "pelottavaksi sitoumukseksi", onhan kyseessä joka tapauksessa "suuri elämänmuutos". Tosin itse näen tämän niin, ettei muutos enää tässä vaiheessa ole suuri, kun on kuitenkin oltu yhdessä jo "kauan" (no, ei pari vuotta nyt niin kauan ole, jos vertaa joihinkin 10 vuotta olleisiin..) ja asuttu yhdessä pitkään ja näin. Eli se seurustelusuhteen arki on jo saavutettu, yhteenmuutot hoidettu ja tällaista. Virallistaminen lähinnä... no, virallistaisi koko suhteen.

        Olemme keskustelleet tästä joskus silleen etäisesti, hän sanoo, että on vain joskus päättänyt, ettei koskaan mene naimisiin. Toisaalta hän on myös sanonut minulle, ettei se ole poissuljettua. Ja välillä tulee hyvinkin jyrkkä kannanotto, ettei avioliitossa ole "järkeä" (koska hänen mielestään "sen tarkoitus on vain kuuluttaa suhdetta muille". Mutta eikös sen vihkimisen voi hoitaa maistraatissakin ilman vieraita ja antaa asian tulla sitten vain ilmi joskus....)

        Toivon ainakin suhteen olevan oikealla pohjalla, sillä hän on sanonut - ja hänen sukulaisensa ja ystävänsä myös - ettei ole koskaan ennen välittänyt seurustella ennen kuin nyt. Lapsuudenkaveri totesi minulle ensi kertaa tavatessaan minut, että "Kuinka ihmeessä sait tuon seurustelemaan??? Ei sille ole koskaan kukaan kelvannut." Tosin eihän tämmöinen mitään tarkoita, ja tiedostan sen itsekin.

        Tuota samaa pointtia olen itsekin pitänyt, että kihlaus/vihkiminen (pidettiin niitä sormuksia tai ei, muutamilla tutuilla ei ole vaikka ovat naimisissa) on symboli syvästä sitoumuksesta. Kyllä ilman kihloja tai muita lupauksiakin pärjää, eivät ne nyt sinällään sitä suhdetta muuta mihinkään suuntaan, mutta koska yhdessä päätetty olla joka tapauksessa hautaan saakka, niin miksi ei virallistettaisi.....

        Pari vuotta tosiaan on lyhyt aika suhteessa, arki tulee ja oikeastaan silloin vasta alkaa paremmin oppia toista tuntemaan oikeasti.

        Olen tietoinen että jotkut avo- tai avioparit eivät käytä sormuksia, omissa työkavereissakin useita joilla ei ole sormusta. Joidenkin kohdalla syy on ammatin asettama vaatimus, toisista en osaa sanoa. Ehkä itse olen tässä asiassa niin konservatiivinen että mulle sormus on "must" juttu.

        Eikä se ole muille kailottamista.. itseasissa mekin meinattiin mennä ihan vaan maistraatissa kahden todistajan läsnä ollessa naimisiin ja sen jälkeen syömään ja hotelliin yöksi mutta päädyttiin kuitenkin hieman enempään. Vuokrattiin kiva lomapaikka meren rannalta jonne kutsuttiin ihan vaan lähisuku ja vihkiminen tapahtui meren rannassa.

        "Kyllä ilman kihloja tai muita lupauksiakin pärjää, eivät ne nyt sinällään sitä suhdetta muuta mihinkään suuntaan, mutta koska yhdessä päätetty olla joka tapauksessa hautaan saakka, niin miksi ei virallistettaisi..."

        Näin mekin ajattelimme :)


    • kyssäri

      Kyllä nainenkin voi ihan hyvin kosia. Miksi sinun pitäisi odottaa, että mies ottaa asian puheeksi. Kyse on kuitenkin teidän yhteisestä tulevaisuudestanne ja siitä, miten siihen sitoudutte, vai sitoudutteko ollenkaan. Typerintä on roikkua vuosikausia suhteessa, joka ei etene mihinkään.
      Miten kosinta voisi pilata suhteenne? Jos mies sanoo ei, ei suhdetta enää oikeastaan ole olemassakaan eikä mitään siihen liittyvääkään.
      Nuo kommentit, ettei avioliitossa ole mitään järkeä ovat lapsellisia. Avioliitto on juridinen sopimus, jolla on paljonkin merkitystä esim. perhe- ja perintöoikeuteen.
      Ja voihan se olla niinkin, että sinä et ole hänelle se oikea, mutta ei vain saa sanottua sinulle sitä...

      • mölliäinenlölliäinen

        Njaa, enpä tiedä viimeisestä kommentista - jotkut tuntemani miehet ovat vähän nihkeitä "juridisten sitoumusten" suhteen, vaikka ovat aivan satavarmoja tunteistaan naisiaan kohtaan. Tosin siitä kyllä itsekin vähän pahastuisin, jos menisin kosaisemaan kumppaniani ja sieltä tulisi vastaukseksi jotain muuta kyin "kyllä". Ajattelisin varmaankin "mitä helvettiä miks ei?!"

        AP:lle: Monet miehet ovat myös kovin latteita romantiikan suhteen ja laskevat kihlat, häät ja tämmöiset juurikin siihen romantiikka-kategoriaan. Siksi niitä täytyy vähän herätellä joskus siihen ajatukseen, että hei mitäs jos oltaiskin ihan virallisesti yhdessä. Silleen äkkiseltään jotain kosintaa ei kannata heittää toiselle päin näköä, koska se voi olla aikamoinen shokki, jos ihminen on sitä sitoutumiskammoista tyyppiä. Mutta toisaalta - jos vetkuttelee liiaksi odotellen koko ajan siltä toiselta jotain konkreettista "lupaa" (?!) kosia, niin siinäkin voi jäädä vähän jumiin koko suhteeseen. Ettei se suhde niinku mene mihinkään suuntaan, muttei ole kovin kaksinenkaan. Eihän avioliitto sitä tosiaan mitenkään muuta (teidän välillänne), mutta kyllä se minusta kertoo siitä, että ellei halua avioliittoa vaikka toinen haluaisi (silloin ei ongelmaa ole, jos kumpikaan ei halua), niin ei halua myöskään sitoutua riittävästi.

        En tiedä, mitä ihmistyyppiä te olette, mutta jos ootte niitä, jotka voisivat olla "vaan kihloissa" ilman puhetta häistä, niin kannattaa aloittaa sille "vaan kihlauksella" ja antaa sen toisen tottua siihen. :) Kyllä se sitten ajan kanssa voi pehmitä jopa avioliitolle, kun huomaa, ettei se nyt niin kauheeta olekaan. x]


    • näin.1

      Itse en kosisi ennen kuin olen varma toisesta. Sen saa selville ihan muutamalla vitsilläkin heittämällä ilmaan, saa selville mitä toinen elämältä ja yhteiseltä tulevaisuudelta haluaa. Olette seurustelleet vasta niin vähän aikaa että myös se saattaa tehdä kumppanin vielä epävarmaksi.
      Uskon että tiedät kyllä milloin se oikea hetki on, kenties vuoden parin päästä, kun ei enää mieleen juolahdakkaan että voisit rukkaset saada. Ei ole kiva myöskään jos joku joutuisi toisen mieliksi sanomaan Kyllä, jos ei halua vain loukata toista ja että pariasuhde jatkuisi.

      • voih_apua

        Eiks aina voi saaha rukkaset, jos tekee jotai semmost mistä se toinen ei yhtää tykkää? Siis ei ny mitää että "laitto vääränväriset lakanat" tms. mut jos on kyse isoista, periaatteellisista asioista?

        Entä mitä jos on yhessä sovitu jo, että ollaan aina yhessä eikä koskaan erota, mutta toine ei vaa jotenki haluu virallistaa sitä... meil on meinaa tämmöne tilanne (vastasin "helka"lle tossa alempana kuinka ollaan puitu tätä).


    • Onko sen pakko olla ihan erillinen kosintatilanne? Etkö voisi vain pyytää häntä keskustelemaan tulevaisuudestanne ja odotuksistanne ja toiveistanne ja ilmaista siinä, että sinä haluaisit naimisiin (ja ehkä perustella miksi ja kertoa senkin, ettei sinulle ole tärkeää saada suuria häitä)? Ei mitään "etäisesti keskustelua" vaan ihan kunnolla istutte alas puhumaan vain ja nimenomaan tästä asiasta; millaisen tulevaisuuden tahdotte. Jos lopputulemana on, että haluatte samaa asiaa mutta esimerkiksi eri tahtiin, niin tiedätte ainakin puolin ja toisin missä mennään ja voitte pohtia, haluaako toinen odottaa vai kokeeko sen liian epävarmaksi tms.

      Jos huomaatte haluavanne molemmat sitoutua virallisesti eli mennä naimisiin, niin silloinhan te olette kihloissa ;)

      • voih_apua

        En oo ap, mutta painin saman asian kanssa.
        Mitä jos on keskusteltu ja äijä on ollut vähän silleen "noku emmää oo koskaa halunnu naimisii mut en mä erotaka haluu...." ja sitten kun se kysyy tosi painostavaan sävyyn siihen perään "vai haluuks sä muka naimisiin???" nii en oo koskaan kehdannu sanoo siihen että joo kyl mä oikeestaa haluisin, ku tuntuu, että sitte ahdistelen sitä, koska tiedän jo ettei se kauheesti haluis, ihan ku sitte painostaisin meneen naimisii..... .___. Ei olis kiva saada tahtoonsa läpi tommoses asias jos toine ei haluu..


      • miesvm_1967x
        voih_apua kirjoitti:

        En oo ap, mutta painin saman asian kanssa.
        Mitä jos on keskusteltu ja äijä on ollut vähän silleen "noku emmää oo koskaa halunnu naimisii mut en mä erotaka haluu...." ja sitten kun se kysyy tosi painostavaan sävyyn siihen perään "vai haluuks sä muka naimisiin???" nii en oo koskaan kehdannu sanoo siihen että joo kyl mä oikeestaa haluisin, ku tuntuu, että sitte ahdistelen sitä, koska tiedän jo ettei se kauheesti haluis, ihan ku sitte painostaisin meneen naimisii..... .___. Ei olis kiva saada tahtoonsa läpi tommoses asias jos toine ei haluu..

        Voit ilmaista tahtosi pehmentämällä sanomalla esim. "kyllä varmaan joskus haluaisinkin" niin mies tietää tahtosi mutta koska mitään aikarajoitetta ei ole niin painostuksen tunne on kevyempi. Mies pääsee "painostavasta" tilanteesta ikäänkuin "luikahtamaan" sillä kertaa ja saa aikaa ajatella.


    • kyssäri

      Ja mitä järkeä tuossa suhteessa sitten on, jos et edes kehtaa sanoa, mitä yhteiseltä tulevaisuudelta toivot?
      Mies siis päättää ja määrää suhteen laadun ja nainen siinä sitten vieressä nyökyttelee, vaikka on tyytymätön. Ei oo totta!

      • hänonrakastunut

        Pitäisikö miehen sitten avioitua naisen mieliksi oikeasti haluamatta virallistaa vielä liittoa? Avioituminen on iso asia ja parilla on vielä monia vuosia edessään ja aikaa odottaa koska he molemmat ovat henkisesti valmiita siihen.


      • kyssäri

        Ei. Toiveensa täytyy voida kuitenkin avoimesti kertoa.


    • kljsdfkjh

      Samaa mieltä edellä kirjoitetun kanssa: miksi pitäisi olla erityinen kosinta? Meillä asiasta juteltiin pikkuhiljaa: mitä mieltä avioliitosta noin yleensä ja esim. häiden järjestämisestä.

      Lopuksi sitten päädyttiin siihen, että suhde on hyvä ns. laillistaa, ja olihan se samalla ilon aihe itsellemme ja läheisillemme. Etukäteen kerroimme vain parille sukulaiselle, kävimme vihittävinä maistraatissa, todistajina kaksi viraston työntekijää. Ei mitään hosumista eikä humua, mutta nyt ollaan virallisesti liitossa ja toinen toisemme lähiomaiset.

      • miesvm_1967x

        Tosiaankin, tästä tuli mieleeni että minähän en koskaan kosinut myöskään. Asiat sovittiin puhumalla rauhallisessa hetkessä. Kai nuo asiat olivat siinä vaiheessa jo niin selviä että yhdessä ollaan ja suhde virallistetaan lopulta niin eipä mun tarvinnu heittäytyä polvilleni tai järjestää jotain kosioylläreitä :D Kysyin keväällä että kosinko koskaan sua ja vastaus oli "et" :D Katottiin silloin varmaan jotain romanttista leffaa kun mulle tuli tuollainen mieleeni kysyä tai jostain vastaavasta ajatuksiin kimposi tommonen ;)

        Että asiat voi hoitaa monella tavalla. No, ehkä jos on kovin yltiöromanttinen niin tarvitsee sen kosioretken, käytännöllisemmät ihmiset kai hoitavat asiat eri tavoin.


    • Hyviä neuvoja olet saanut. Minusta kannattaisi unohtaa perinteinen kosinta ja keskustella asiasta. Tuoda selvästi esiin, mitä sinä tulevaisuudelta haluat ja selvittää, onko miehellä samat askelmerkit. Jos, niin silloin tavallaan sovitaan avioitumisesta ilman kosintaa.

      Minua ainakin aikoinaan arvelutti, muuttaako avioliitto jotenkin yhteiseloamme. Muuttaako vaimo mielensä lastensaannin tai jonkun muun asian suhteen. Ja alkaako hän mahdollisesti pitämään minua itsestään selvyytenä tai odottaa minun jotenkin muuttuvan.

      Kun vaimo sai minut vakuutettua, että yhteiselo tulee olemaan naimisissakin yhtä mukavaa, asia olikin sillä selvä ja menimme sormuksia ostamaan. Onneksi lupaukset ovat pitäneet, koska eroaminen on nykyisin kovin helppoa ja yleistä.

    • horiseee

      En jaksa lainata kaikkia erikseen, mutta nää on kyllä tosi monipuolisia neuvoja alottajalle (ja miksei muillekin samoja asioita pyöritteleville, tietysti). Oman mielipiteeni tuon tähän soppaan: se kuulostaa aika karulta, kun jotkut sanoo "jos vastaa kosintaan kieltävästi, suhde on ohi." koska voihan se toinen olla vähän puulla päähän lyöty siinä hetkessä ja kieltää vähän niinku ajattelematta. Toisaalta, voi olla vaan sellanen ihminen, joka ei ny periaatesyistä vaan halua naimisiin, nykyään kun seurustella voi ilmankin eikä kukaan kato kieroon, vaikkei oliskaan naimisissa.

      Sitten taas se, kun jotku sanoo, ettei tartte mitää erillistä kosintaa, niin tääkin on totta, mutta tässäkin voi olla silleen, että kun keskustellaan eikä varsinaisesti selkeesti päätetä mitään, niin osapuolille jää vähän eriävät käsitykset, että no onko ne ny kihloissa vai ei. Sitten kun se mielestään kihloissa oleva alkaa puhuun jo häiden päivämäärästä, se toinen, joka ei mielestään ole "vielä" kihloissa, säikähtää että mitä helvettiä eihä mistää häistä oo ees puhuttu. :D Siis kun ihmisethän tulkitsee keskusteluita vähän eri tavoin, tyyliin aspergereilla voi olla hyvinki paljo vaikeuksii tajuta "rivien välistä" jotain informaatioo (no mut millä todennäkösyydel toinen sitte on asperger, nii siitähä ei tiiä).

      Itelleni kävi silleen, että kun "keskusteltiin" kihloista/häistä, nii mies oli aina vähän että noku ei ny oikeen tiiä. Sitten jossai vaiheessa itse vaan sanoin sille, että kuulepas mies, mä oon ajatellut, että voitais olla kihloissa. Pelkäsin kyl, mitä se tähän reagoi, mutta kyllä se ihan positiivisesti suhtautu ja sanoi "itsekin ajatelleensa" sitä joskus, muttei vaan "ollu hyvää hetkee". :DDDD

      On iha normaalii, että jännittää, koska onhan kyseessä iso asia. Joillaki voi olla perheessä tai suvussa tai tuttavapiirissä kasa tosi hienolta kuulostavia "kosintahetkiä" tai vastaavia, niin tuohan se silleen painetta, että pilaako sen oman tärkeen hetkensä sillä, että pamauttaa tommosen kysymyksen vaan yhtäkkii jossai ruokapöydässä ihan tavallisena päivänä.

      • sovinistikosi

        Aikanaan kosein kahdesti samaa kaveria tuloksetta. Kun hän kosi minua, vastasin positiivisesti yllättyneenä tietenkin "haluan". Tarvittiin siis mieheltä kysymys, että päästiin asiassa eteenpäin. Myöhemmin selvisi, että hänellä on sovinistin elämäntavat muutenkin.


    • Marga-Reeta

      Olen samaa mieltä niiden kanssa, ettei erillistä kosintaa tarvita. Mies vaikuttaa kertomasi perusteella, että totisesti hän vaivautuisi jostain erillisestä, "virallisesta" kosinnasta.
      Ja alitajuntasikin taitaa varoitella kosimisesta, koska kysyt neuvoa täältä, olet epävarma jne.
      Olette asuneet jo yhdessä, joten senkin vuoksi vanhanaikainen erilliskosinta olisi todella keinotekoista. Avioliittoon virallisesti astuminen tapauksessanne tulee muuta tietä, kuin sinun kosimisesi kautta. Se tulee itsestään yhteisellä päätöksellä.
      Voithan hieman vihjailla avioliitosta leikkimielisesti, mutta kuitenkin niin, että mies voi halutessaan ja sinua loukkaamatta ottaa kantaa ja jopa myöntyä. Mutta ei herraparatkoon mitään erityisiä, järjestettyjä kosintasessioita, siitä kyseinen uros taatusti ottaa pari pykälää taaksepäin.

    • elämä_pelissä

      Moi, kiitos kaikille vastauksista! Enpä jaksa erikseen lainailla ketään, koska kaikilla on niin hyviä vastauksia ja ajattelemisen aihetta! :)

      Joo, en alunperin ajatellut mitään tosi "räiskyvää" kosintahetkeä, lähinnä sellaista "mitäs sanot jos ---" tyyppistä keskustelunavausta, mutta kuitenkin silleen selkeästi, ettei asia olisi mitenkään ymmärrettävissä väärin (ettei se luule minun puhuvan vaikka perunoista kun puhunkin kihloista tms.) Olen nyt kuitenkin päätynyt siihen, etten aloita keskustelua aiheesta hänen kanssaan, ennen kuin olen saanut itseni pysymään riittävästi kasassa voidakseni keskustella tulevaisuudesta. Tai tietty -tulevaisuudesta- pystyn keskustella, mutta siis tästä virallistamisesta.. Jospa annan omienkin tunteideni tasoittua vielä hieman, ettei tule tehtyä mitään hätiköityä. :) (En tarkoita, että avioliitto olisi huono päätös, vaan etten "pilaa" sitä tärkeää hetkeä, jona asiasta mahdollisesti sovitaan. :D)

    • oppeliini1

      Onko teillä samantyylisest mielipiteet tärkeistä asioista kuten hankitaanko lapsia vai ei (joskus tulevaisuudessa), ostetaanko oma talo vai ollaanko vuokralla, onko kristillinen seurakunta tärkeä kummallekaan, mitkä ovat elämän tärkeimmät perusarvot jne.. Jos nuo lyovät yhteen, todennäkoisesti tulette viihtymään toistenne seurassa hamaan tulevaisuuteen.

      Siinä tapauksessa "kosinta" voisi olla yksinkertainen lausahdus: "mitä jos poikkeaisimme maistraatissa laillistamassa tämä yheteisen asumisemme"?
      Tuo ei ole uhkaavaa eikä peloittavaa. Vain yksinkertainen toteamus että yhteistä taivalta tullaan jatkamaan. Hiukan korkeammalla tasolla.

      Mies voi aina kieltäytyä. Silloin sinulla on hyvä tilaisuus todeta että sovitte niin hyvin yhteen ja todella haluaisit elää laillisesti yhdessä juuri ja vain tämän ihmisen kanssa. Sitten kysäise uudestaan.

      Jos yhäkin menee sukset ristiin, sinulla on aina mahdollisuus etsiä toinen mies joka on valmis ymmärtämään laillisen liiton tärkeyden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe