Paavi Franciscus antaa anteeksi abortin tehneille

proVatikaani2

Historiallinen askel kohti sitä, että katolinen kirkko tunnustaa naisen täydet ihmisoikeudet, eli myös oikeuden omaan ruumiiseensa, on otettu. Se on ehkä vasta symbolinen askel, mutta askel kuitenkin. Välittämättä kirkon vanhoillisten mielipiteestä paavi Franciscus kehottaa nyt katolilaisia pappeja hyväksymään kirkossa naiset, jotka ovat valinneet raskauden keskeyttämisen:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015090120282108_ul.shtml

Kirkko ei siis enää sulje ulkopuolelleen abortin tehneitä naisia. Mutta siitä on valitettavasti vielä melkoinen matka siihen, että käsitys abortin synnillisyydestä kyetään katolisenkin kirkon piirissä kokonaan hautaamaan.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhgghjffft

      Taas kerran!

      Taas joku xxxxxxxx tapaus on lukenut jonkun artikkelin ylelta ja ilman mitään lähdekritiikkiä pitää sitä faktana ja vielä lisää omat mielipiteensä siihen päälle.

      Miten jotkut ihmiset voi olla noin yksinkertaisia?

      Jos jotain oikeasti asia kiinnostaa, niin käykää lukemassa alkuperäinen teksti (ja se alkuperäinen ei siis suinkaan ole se bbc:n uutinen, mistä yle ja hesari nappaa tekstejä, lähteitä tarkistamatta)

      Alkuperäinen uutinen löytyy Vatikaanin sivuilta ja liittyy tulevaan Riemuvuoteen.

      • ghjgdhjdghghdhjjh

        Linkitä se alkuperäinen uutinen.


    • eräsnainenvain

      Ai täällä rupesi taas joku tekopyhäilemään naisten tasa-arvosta, vaikka olen naisena huomannut, että tässä yhteiskunnassa ei totisesti olla tasa-arvoisia naisen kanssa, mitä palkkaan tulee.

      Ilmeisesti täytyy siirtää oma syyllisyys kirkolle ja kristityille.

    • eimuutosta

      Abottiin osalliset ovat automaattisesti exkommunikoituja edelleen.

      Sen sijaan tulevan kirkollisen Armon juhlavuoden aikana paavi on antanut kaikille papeille oikeuden julistaa synninpäästö ripissä katuvalle ja parannuksen tekevälle abortiin osalliselle.

      Abortti on edelleen kuolemansynti ja murha.

    • Pappi_on_aina_välittäjä

      Ainoa mikä tässä on muuttunut on se, että aikaisemmin synninpäästön abortin tehneelle, joka katui tekoaan, oli ainoastaan piispa. Nyt sen pystyy antamaan myös pappi.
      Se on vieläkin kuoleman synti ja vaatii katumisen ja ripittäytymisen.

      • kerettiläinen--

        Uskomatonta, miten Antikristuksen kirkko onnistuu huijaamaan jäseniään, mutta sehän perustuukin siihen, etteivät katoliset juurikaan lue Raamattua...uskovat vain sokeasti kaikki Raamatun kanssa täydellisessä ristiriidassa olevat Antikristuksen kirkon opetukset. Vai miten on selitettävissä, kun Raamattu opettaa, että on vain YKSI välimies eli Kristus, ja tämä sen vuoksi, että Hänen KUOLEMANSA on tapahtunut lunastukseksi. Nyt kirkoissa on näitä välittäjiä joka lähtöön, jotka ovat aivan tavallisia syntisiä kuolevaisia meidän muiden tavoin...ei heillä ole mitään EDELLYTYKSIÄ olla mitään välittäjiä...eivät ole kuolleet yhdenkään ihmisen vuoksi ja vaikka olisivatkin, niin eivät kykenisi lunastamaan yhtäkään ihmistä...eivät edes itseään...

        1. Tim. 2:5
        Sillä yksi on Jumala, YKSI MYÖS VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

        Hepr. 8:6
        Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.

        Hepr. 9:15
        Ja SENTÄHDEN hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen KUOLEMANSA ON TAPAHTUNUT LUNASTUKSEKSI ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.


      • Pappi_on_aina_välittäjä

        "Vai miten on selitettävissä, kun Raamattu opettaa, että on vain YKSI välimies eli Kristus"

        Se on yksinkertaisesti selitettävissä sillä, että Kristus on ainoa välimies mutta hän on valtuuttanut apostolit ja heidän seuraajansa piispat ja papit toimimaan nimissään: "minkä sidotte maan päällä on sidottu taivaissa, ja minkä päästätte maan päällä on päästetty taivaissa", "kuka kuulee teitä, kuulee minua" jne. Se on vähän sama asia, kun jos olet itse estynyt hakemaan esim. pakettia poistista, valtuutat jonkun hakemaan sen nimissäsi ja puolestasi Mutta näitä asioita voi olla vääräoppisen vaikea ymmärtää, koska teillä ei ole totutta itsessänne.


      • VanhoillinenVL

        Me Jumalan lapset uskomme näin (ihmiset kutsuvat meitä nykyään yleisesti "SRK-vanhoillislestadiolaisiksi"):

        Nimimerkki "kerettiläinen--" ja katolilaiset ovat molemmat väärässä.

        Katolilaisilla ei ole Pyhää Henkeä, paitsi lapsenuskossa säilyneillä lapsilla ja kehitysvammaisilla toki on Pyhä Henki, vaikka he "kuuluisivat" ulkonaisesti katoliseen kirkkoon.

        Ihminen jolla on Pyhä Henki, on Kristuksen puolesta käskyläinen antamaan KAIKKI synnit anteeksi AINA katuvaiselle Pyhän Hengen valtuutuksella ja voimalla ja Herramme Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden ja sovintotyön perusteella. Eikä synninpäästön julistajan tarvitse olla minkään kirkon pappi, vaan riittää että hänessä asuu Pyhä Henki, jolloin hän on Pyhän Hengen pappi, eikä sukupuolella ole tässä Pyhän Hengen pappeudessa väliä (vaikka maallisessa pappeudessa sillä on väliä Raamatun mukaan). Kristuksen ylösnousemuksesta alkoi riemuvuosi, joka ei lopu koskaan.

        Katuvainen aborttiin eli lapsen murhaan syyllistynytkin (ja mihin tahansa syntiin syyllistynyt katuvainen) ihminen saa ottaa Jumalan valtakunnasta joltakin Jumalan lapselta pätevän synninpäästön julistajassa olevan Pyhän Hengen valtuudella milloin tahansa. Pyhän Hengen pilkka on ainoa synti, jota ei voi saada anteeksi, mutta siihen syyllistynyt ei voikaan saada katumuksen armoa.

        Paavin kirkko on antikristuksen kirkko ja se Ilmestyskirjan suuri portto, joka ratsastaa monipäisellä pedolla. Se on pedofiliauskonto, jonka maljat ovat täynnä haureuden ja huoruuden kauhistuksia.


      • VanhoillinenVL
        VanhoillinenVL kirjoitti:

        Me Jumalan lapset uskomme näin (ihmiset kutsuvat meitä nykyään yleisesti "SRK-vanhoillislestadiolaisiksi"):

        Nimimerkki "kerettiläinen--" ja katolilaiset ovat molemmat väärässä.

        Katolilaisilla ei ole Pyhää Henkeä, paitsi lapsenuskossa säilyneillä lapsilla ja kehitysvammaisilla toki on Pyhä Henki, vaikka he "kuuluisivat" ulkonaisesti katoliseen kirkkoon.

        Ihminen jolla on Pyhä Henki, on Kristuksen puolesta käskyläinen antamaan KAIKKI synnit anteeksi AINA katuvaiselle Pyhän Hengen valtuutuksella ja voimalla ja Herramme Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden ja sovintotyön perusteella. Eikä synninpäästön julistajan tarvitse olla minkään kirkon pappi, vaan riittää että hänessä asuu Pyhä Henki, jolloin hän on Pyhän Hengen pappi, eikä sukupuolella ole tässä Pyhän Hengen pappeudessa väliä (vaikka maallisessa pappeudessa sillä on väliä Raamatun mukaan). Kristuksen ylösnousemuksesta alkoi riemuvuosi, joka ei lopu koskaan.

        Katuvainen aborttiin eli lapsen murhaan syyllistynytkin (ja mihin tahansa syntiin syyllistynyt katuvainen) ihminen saa ottaa Jumalan valtakunnasta joltakin Jumalan lapselta pätevän synninpäästön julistajassa olevan Pyhän Hengen valtuudella milloin tahansa. Pyhän Hengen pilkka on ainoa synti, jota ei voi saada anteeksi, mutta siihen syyllistynyt ei voikaan saada katumuksen armoa.

        Paavin kirkko on antikristuksen kirkko ja se Ilmestyskirjan suuri portto, joka ratsastaa monipäisellä pedolla. Se on pedofiliauskonto, jonka maljat ovat täynnä haureuden ja huoruuden kauhistuksia.

        Tässä Raamatun paikkoja perusteluksi:

        1 Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia.
        2 He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki.
        3 Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja syömästä ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka tuntevat ja uskovat totuuden, nauttisivat niitä ja kiittäisivät Jumalaa. [1. Moos. 9:3; Mark. 7:19; Room. 14:6; Kol. 2:20,21]
        4 Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan. [1. Moos. 1:31 | 1. Kor. 10:30]
        5 Jumalan sana ja rukous pyhittävät sen. [Mark. 6:41; Ap. t. 27:35]

        2. Kor. 5:
        18 Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
        19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
        20 Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        2. Kor. 3-4:
        5 Ei niin, että me olemme itse meistämme soveliaat jotakin ajattelemaan, niinkuin itse meistämme, vaan jos me olemme johonkuhun soveliaat, niin on se Jumalalta,
        6 Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
        7 Mutta jos sillä viralla, joka puustavin kautta kuolettaa ja kiviin kuvattu oli, oli senkaltainen kirkkaus, niin ettei Israelin lapset taitaneet katsoa Moseksen kasvoihin, hänen kasvoinsa kirkkauden tähden, joka kuitenkin katoo:
        8 Miksi ei siis paljoa enemmin sillä viralla, joka hengen antaa, pitäisi kirkkaus oleman?
        9 Sillä, jos viralla, joka kadotuksesta saarnaa, kirkkaus oli, paljoa enemmin sillä viralla, joka vanhurskaudesta saarnaa, on ylönpalttinen kirkkaus;
        ------
        1 Sentähden, ETTÄ MEILLÄ SENKALTAINEN VIRKA ON, SEN JÄLKEEN KUIN ARMO MEIDÄN KOHTAAMME TAPAHTUNUT ON, niin emme suutu,
        2 Vaan vältämme salaiset häpiät ja emme vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me ilmoitamme totuuden ja meitämme julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan Jumalan edessä osoitamme.
        3 Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
        4 Joissa tämän maailman jumala on uskottomain taidot soaissut, ettei evenkeliumin paiste heille pitäisi Kristuksen kirkkaudesta valistaman, joka on Jumalan kuva.
        5 Sillä emme itse meistämme saarnaa, vaan Kristuksesta Jesuksesta, että hän on Herra; mutta me olemme teidän palvelianne Jesuksen tähden.
        6 Että Jumala, joka käski valkeuden pimeydestä paistaa, se paisti tunnon valkeuden meidän sydämissämme Jumalan kirkkaudesta Jesuksen Kristuksen kasvoissa.
        7 Mutta meillä on tämä tavara savisissa astioissa, että se ylönpalttinen voima pitää oleman Jumalalta ja ei meistä.

        Luuk. 4:
        16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, [Matt. 13:53-58; Mark. 6:1-6 : Matt. 2:23 ]
        17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
        18 -- Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen [Jes. 61:2 : Jes. 42:7]
        19 ja julistamaan Herran riemuvuotta. [3. Moos. 25:13; Jes. 49:8,9; 2. Kor. 6:2]
        20 Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen.
        21 Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen."

        Luuk. 10:16
        "Joka kuulee teitä, kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut. Mutta joka hylkää minut, hylkää sen, joka on minut lähettänyt." [Matt. 10:40; Joh. 13:20]

        Joh. 5:24
        "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään.

        Ilm. 17:9
        "Tässä tarvitaan ymmärrystä ja viisautta. Seitsemän päätä tarkoittaa seitsemää vuorta, joilla nainen istuu. Myös kuninkaita on seitsemän.


      • Pappi_on_aina_välittäjä

        VanhoillinenVL:llä ja Kerettiläisellä on täysin samanlainen tyyli kirjoittaa - VanhoiliinenVL ja Kerettiläinen ovat sama henkilö - VanhoillinenVL on vanhoillislestadiolainen - Kerettiläinen on vanhoillislestadiolainen.


      • kerettiläinen--
        Pappi_on_aina_välittäjä kirjoitti:

        VanhoillinenVL:llä ja Kerettiläisellä on täysin samanlainen tyyli kirjoittaa - VanhoiliinenVL ja Kerettiläinen ovat sama henkilö - VanhoillinenVL on vanhoillislestadiolainen - Kerettiläinen on vanhoillislestadiolainen.

        No en todellakaan ole, sillä minä en kuulu mihinkään lahkoon. VL: set ja Jehovan todistajat ovat yksiä pahimpia "ainoita oikeaoppisia" "ainoan oikeaoppisen Äitikirkon" jälkeläisiä. Minä en ota ihmisistä itselleni auktoriteettia.

        "Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia" ja "koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä hyvää on"....tätä vapautta eli näiden Raamatun ohjeiden noudattamista eivät nuo aivopesulahkot salli...eli "maan porttojen ja kauhistuksien" Äitikirkon Ilm.17:5,6 hengenperintöä siis tuo "ainoa oikeaoppisuus"...
        Jos joku haluaa elää jonakin lahko-orjana ja laittaa aivonsa narikkaan jättäen itsenäisen ajattelun jollekin ihmisauktoriteetille, joka kuvittelee olevansa "Kristuksen sijainen maan päällä", niin minkäs sille sitten mahtaa...


      • kerettiläinen-- kirjoitti:

        Uskomatonta, miten Antikristuksen kirkko onnistuu huijaamaan jäseniään, mutta sehän perustuukin siihen, etteivät katoliset juurikaan lue Raamattua...uskovat vain sokeasti kaikki Raamatun kanssa täydellisessä ristiriidassa olevat Antikristuksen kirkon opetukset. Vai miten on selitettävissä, kun Raamattu opettaa, että on vain YKSI välimies eli Kristus, ja tämä sen vuoksi, että Hänen KUOLEMANSA on tapahtunut lunastukseksi. Nyt kirkoissa on näitä välittäjiä joka lähtöön, jotka ovat aivan tavallisia syntisiä kuolevaisia meidän muiden tavoin...ei heillä ole mitään EDELLYTYKSIÄ olla mitään välittäjiä...eivät ole kuolleet yhdenkään ihmisen vuoksi ja vaikka olisivatkin, niin eivät kykenisi lunastamaan yhtäkään ihmistä...eivät edes itseään...

        1. Tim. 2:5
        Sillä yksi on Jumala, YKSI MYÖS VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

        Hepr. 8:6
        Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu.

        Hepr. 9:15
        Ja SENTÄHDEN hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen KUOLEMANSA ON TAPAHTUNUT LUNASTUKSEKSI ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

        Te kiihkouskovaiset sönkötätte aina, että muut eivät saisi tulla "meidän palstoille" esittämään kritiikkiä. Ilmeisesti teillä on sitten ihan eri säännöt itsellenne ja muille, kun sinäkin täällä häiriköit itsellesi aivan vieraan uskonnon palstalla?


      • kerettiläinen--
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Te kiihkouskovaiset sönkötätte aina, että muut eivät saisi tulla "meidän palstoille" esittämään kritiikkiä. Ilmeisesti teillä on sitten ihan eri säännöt itsellenne ja muille, kun sinäkin täällä häiriköit itsellesi aivan vieraan uskonnon palstalla?

        Minä en ole koskaan kieltänyt ketään tulemasta millekään palstalle esittämään kritiikkiä, enkä muutenkaan ole kovinkaan samoilla linjoilla tämän "kristikunnan" kanssa, joten yleistykset minun suhteeni voit unohtaa. Minä puhun vain omasta puolestani.


    • Tämä on mielenkiintoinen asia. Katolisissa maissa tehdään kuitenkin valtavasti abortteja, joko laittomasti tai laillisesti. Minulla olisi kysymyksiä niille jotka asiasta jotain tietävät.

      1) Jos abortista on tullut kirkon yhteydestä erottaminen, eikö siis aborttiin osallistuneita katsota enää katolilaisiksi katolisen kirkon kannalta?

      2) Voiko katolilainen kutsua itseään enää katolilaiseksi abortin tehtyään?

      3) Mitä arvelette, kääntyvätkö nämä kirkosta erotetut ex-katolilaiset vaikka luterilaisiksi jne?

      4) Jos katolisen kirkon suhtautuminen abortin tehneeseen on noin ankara ja anteeksiantamaton, onko todennäköistä että nainen salaa tehneensä abortin?

      5) Juuri katolisissa maissa, missä abortti on kielletty tai hyvin ankarasti rajoitettu tehdään valtavasti abortteja. Varakkaat saavat sen rahalla joko paikallisesti tai matkustamalla abortin salliviin maihin, köyhät ostavat Cytotecia (keskenmenon aiheuttava vatsalääke, helpoin tapa tehdä abortti omin päin ja kotona ilman että kukaan saa tietää) tai turvautuvat puoskariin. Esim. Puolan rajanaapurit ottavat vastaan aborttipotilaita. Eikö tässä ole jokin kummallinen ristiriita?

      On vaan pakko itse näistä vetää se johtopäätös, että aborttiasiassa ainakaan ei katolilaiset kansalaiset ole kovin tiukkoja suhteessa aborttiin tai puhdasoppisia uskovaisia, ainakaan kun aborttia tarvitsee itse. Ehkäisyhän on toinen kielletty asia, mutta kun katsoo kuinka vähän Italiaan ja Espanjaankin syntyy lapsia, niin eipä sielläkään taideta oikein Vatikaanin oppeja seurailla.

      Kaikenkaikkiaan Vatikaanin opit onkin hyvin kaukana siitä arkielämän todellisuudsta missä ihmiset oikeasti elää.

      • hhlhlhlhlhlhlh

        Kaiken kaikkiaan Suomen valtion opit on hyvin kaukana siitä, missä ihmiset oikeasti elää.

        Suomessa tapetaan lähes viikottain ihminen vaikka suomen laki sen selvästi kieltää. Juuri Suomessa jossa murhaamisesta on tehty laitonta tapetaan suhteessa paljon ihmisiä väkilukuun verrattaessa.

        Tilastollisesti Suomessa käytetään myös lapsia paljon hyväksi, vaikka sekin on suomen rikosoikeuden mukaan kiellettyä. Suomalaiset pedofiilit myös lähtevät kehitysmaihin tekemään tätä, koska Suomessa se on tehty lainsäädännöllä niin hankalaksi. Näissä kehitysmaissa onkin kehittynyt palveluita juuri näitä varten.

        On vaan pakko itse näistä vetää se johtopäätös, että Lain noudattamisessa ainakaan ei suomalaiset kansalaiset ole kovin tiukkoja suhteessa laittomuuksiin tai lakia kunnioittavia kansalaisia, ainakaan kun itse haluaa hyväksikäyttää.

        Toivottavasti ymmärsit vihjeen, sillä sinun kirjoituksesi oli harvinaisen tyhmä.


      • hhlhlhlhlhlhlh kirjoitti:

        Kaiken kaikkiaan Suomen valtion opit on hyvin kaukana siitä, missä ihmiset oikeasti elää.

        Suomessa tapetaan lähes viikottain ihminen vaikka suomen laki sen selvästi kieltää. Juuri Suomessa jossa murhaamisesta on tehty laitonta tapetaan suhteessa paljon ihmisiä väkilukuun verrattaessa.

        Tilastollisesti Suomessa käytetään myös lapsia paljon hyväksi, vaikka sekin on suomen rikosoikeuden mukaan kiellettyä. Suomalaiset pedofiilit myös lähtevät kehitysmaihin tekemään tätä, koska Suomessa se on tehty lainsäädännöllä niin hankalaksi. Näissä kehitysmaissa onkin kehittynyt palveluita juuri näitä varten.

        On vaan pakko itse näistä vetää se johtopäätös, että Lain noudattamisessa ainakaan ei suomalaiset kansalaiset ole kovin tiukkoja suhteessa laittomuuksiin tai lakia kunnioittavia kansalaisia, ainakaan kun itse haluaa hyväksikäyttää.

        Toivottavasti ymmärsit vihjeen, sillä sinun kirjoituksesi oli harvinaisen tyhmä.

        Oliko kirjoitukseni tyhmä vain siksi, ettet osaa vastata kysymyksiini?

        Tässä sinun kommentissa sen sijaan tuli aika monta argumentointivirhettä, sen lisäksi että vastaat kysymyksellä, etkä suinkaan vastaa esitettyihin kysymyksiin, tuli virheellinen analogia ja lopuksi vielä vältät vastaamisen kääntämällä keskustelunaiheen täysin epäolennaiseen asiaan eli henkilökohtaisuuksiin menemisellä ad hominem.


      • kerettiläinen--

        Tieteilijä kirjoitti:
        "On vaan pakko itse näistä vetää se johtopäätös, että aborttiasiassa ainakaan ei katolilaiset kansalaiset ole kovin tiukkoja suhteessa aborttiin tai puhdasoppisia uskovaisia."

        hhlhlhlhlhlhlh kirjoitti:
        "On vaan pakko itse näistä vetää se johtopäätös, että Lain noudattamisessa ainakaan ei suomalaiset kansalaiset ole kovin tiukkoja suhteessa laittomuuksiin tai lakia kunnioittavia kansalaisia, ainakaan kun itse haluaa hyväksikäyttää."

        No nämä molemmat havainnot vain vahvistavat sen, että Äitikirkon "kirkkopelto" on käytännössä MAAILMA, jossa rehottaa kaikki mahdolliset synnit, sillä Äitikirkon kirkkopellossa kasvaa ihan ikioma "öljypuu", jonka "juuristosta" löytyy vain patriarkkoja eli mitä ilmeisimmin kirkkoisiä... Itse syntien Sovittajaa eli Jeesusta ei löydy sieltä lainkaan, joten ei siis mikään ihme, jos synnit rehottavat, kun kirkkoisät ovat syntien sovittajina... tyypillistä narsistista eli ristiriitaista KAKSOISVIESTINTÄÄ koko katolinen katekismus täynnä, jolla vesitetään koko Raamatun pelastussanoma ja laitetaan ihmisten päät aivan pyörälle niin etteivät he enää ymmärrä, mitä Raamattu todella opettaa...

        http://katolinen.fi/?page_id=7279
        755. ”KIRKKO on viljelysmaa, Jumalan pelto.137 TÄSSÄ PELLOSSA kasvaa ikivanha ÖLJYPUU, jonka PYHÄNÄ JUURENA olivat PATRIARKAT ja JOSSA juutalaisten ja pakanoiden SOVITUS TAPAHTUU ja kerran tulee tapahtumaan.138 Taivaallinen tarhuri on istuttanut kirkon ikään kuin valitun viinitarhan.139 Tosi viinipuu on Kristus, joka antaa oksille elämän ja hedelmällisyyden, nimittäin meille, jotka KIRKON KAUTTA PYSYMME HÄNESSÄ, sillä ilman häntä emme voi tehdä mitään”140.141 795

        Matt.13
        Rikkaviljavertauksen selitys
        36 Sitten Jeesus lähetti väkijoukon pois ja meni sisälle. Opetuslapset tulivat hänen luokseen ja sanoivat: "Selitä meille vertaus pellon rikkaviljasta." [Matt. 15:15; Mark. 7:17]
        37 Hän vastasi heille: "Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika.
        38 PELTO ON MAAILMA. Hyvä siemen tarkoittaa niitä, jotka kuuluvat taivasten valtakuntaan, rikkavilja niitä, jotka ovat Paholaisen vallassa. [1. Joh. 3:10]


      • Pappi_on_aina_välittäjä

        "Itse syntien Sovittajaa eli Jeesusta ei löydy sieltä lainkaan,"

        Onko sisälukutaito hukassa? Katekismus: "Tosi viinipuu on _Kristus_, joka antaa oksille elämän ja hedelmällisyyden,"


      • kerettiläinen--
        Pappi_on_aina_välittäjä kirjoitti:

        "Itse syntien Sovittajaa eli Jeesusta ei löydy sieltä lainkaan,"

        Onko sisälukutaito hukassa? Katekismus: "Tosi viinipuu on _Kristus_, joka antaa oksille elämän ja hedelmällisyyden,"

        Onko oma sisälukutaitosi hukassa, sillä ainakin minun mielestäni öljypuu ja viinipuu ovat kaksi aivan eri puuta, vai olenko väärässä? Öljyllä kuvataan Raamatussa Pyhää Henkeä, kun taas viinillä kuvataan opetusta....tai näin ainakin minä olen ymmärtänyt. Ja jos kerran meidät uskovat Raamatun mukaan OKSASTETAAN siihen Öljypuuhun, joka on Kristus ja "jossa sovitus tapahtuu", niin miten ihmeessä ne patriarkat ovat mukamas "pyhänä juurena" siellä öljypuussa... samalla tavoin oksastettavia he ovat kuin muutkin syntiset...


      • Pappi_on_aina_välittäjä
        kerettiläinen-- kirjoitti:

        Onko oma sisälukutaitosi hukassa, sillä ainakin minun mielestäni öljypuu ja viinipuu ovat kaksi aivan eri puuta, vai olenko väärässä? Öljyllä kuvataan Raamatussa Pyhää Henkeä, kun taas viinillä kuvataan opetusta....tai näin ainakin minä olen ymmärtänyt. Ja jos kerran meidät uskovat Raamatun mukaan OKSASTETAAN siihen Öljypuuhun, joka on Kristus ja "jossa sovitus tapahtuu", niin miten ihmeessä ne patriarkat ovat mukamas "pyhänä juurena" siellä öljypuussa... samalla tavoin oksastettavia he ovat kuin muutkin syntiset...

        Täytyy myöntää, että katekismus on hieman sekava, mitä tulee tuohon kohtaan 755, mutta käsittääkseni siinä yritetään kuvata Israelia - eritoten profeettoja (englanninkielinen teksti puhuu profeetoista) - osana kirkkoa, joka on pelto/viinitarha. Öljypuu on Vanha liitto ja sen profeetat ja siihen liittyneet pakanat, jotka ovat osa kirkkoa ja sen perinnettä mutta erillään viinipuusta, joka on Kristus. Viinitarhassahan voi kasvaa muitakin puita kuin viinipuita, mm. rikkaruohoja.

        Käsittääkseni kun katekismus puhuu öljypuusta ja sen juurista profeetoista se viittaa juutalaiseen perinteeseen kirkossa. Jeesus, Maria, aposstolit ja koko alkukirkko olivat juutalaisia.

        Se puhuu kirkosta. Kirkko on viinitarha, jossa kasvaa öljypuu, jonka juuret ovat profeetat ja jossa juutalaiset sekä pakanat yhdistyvät.


      • Pappi_on_aina_välittäjä
        Pappi_on_aina_välittäjä kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että katekismus on hieman sekava, mitä tulee tuohon kohtaan 755, mutta käsittääkseni siinä yritetään kuvata Israelia - eritoten profeettoja (englanninkielinen teksti puhuu profeetoista) - osana kirkkoa, joka on pelto/viinitarha. Öljypuu on Vanha liitto ja sen profeetat ja siihen liittyneet pakanat, jotka ovat osa kirkkoa ja sen perinnettä mutta erillään viinipuusta, joka on Kristus. Viinitarhassahan voi kasvaa muitakin puita kuin viinipuita, mm. rikkaruohoja.

        Käsittääkseni kun katekismus puhuu öljypuusta ja sen juurista profeetoista se viittaa juutalaiseen perinteeseen kirkossa. Jeesus, Maria, aposstolit ja koko alkukirkko olivat juutalaisia.

        Se puhuu kirkosta. Kirkko on viinitarha, jossa kasvaa öljypuu, jonka juuret ovat profeetat ja jossa juutalaiset sekä pakanat yhdistyvät.

        Vielä lisäisin tuohon edelliseen viestiini, että patriarkat: Aabraham, Iisak, Jakob ja profeetat ovat kieltämättä osa kirkkoa, siitä ei pääse mihinkään. Niitä voi hyvin verrata viinitarhassa olevaan öljypuuhun.


      • kerettiläinen--
        Pappi_on_aina_välittäjä kirjoitti:

        Täytyy myöntää, että katekismus on hieman sekava, mitä tulee tuohon kohtaan 755, mutta käsittääkseni siinä yritetään kuvata Israelia - eritoten profeettoja (englanninkielinen teksti puhuu profeetoista) - osana kirkkoa, joka on pelto/viinitarha. Öljypuu on Vanha liitto ja sen profeetat ja siihen liittyneet pakanat, jotka ovat osa kirkkoa ja sen perinnettä mutta erillään viinipuusta, joka on Kristus. Viinitarhassahan voi kasvaa muitakin puita kuin viinipuita, mm. rikkaruohoja.

        Käsittääkseni kun katekismus puhuu öljypuusta ja sen juurista profeetoista se viittaa juutalaiseen perinteeseen kirkossa. Jeesus, Maria, aposstolit ja koko alkukirkko olivat juutalaisia.

        Se puhuu kirkosta. Kirkko on viinitarha, jossa kasvaa öljypuu, jonka juuret ovat profeetat ja jossa juutalaiset sekä pakanat yhdistyvät.

        Minä ymmärrän sen kyllä niin, että Öljypuu kuvaa sitä todellista hengellistä Israelia, joka koostuu kaikista USKOVISTA, olivat he sitten syntyperäisiä juutalaisia tai pakanakristittyjä. Se on siis se "kaikki Israel", josta Paavalikin puhuu, joka pelastuu. Kaikki todelliset uskovat oksastetaan tähän jaloon Öljypuuhun, jonka Pyhänä Juurena on YKSIN KRISTUS. Patriarkat ja profeetatkin ovat syntisiä ihmisiä, jotka kaikki vain OKSASTETAAN tähän jaloon Öljypuuhun. Eivät he pysty antamaan sille puulle elämää, ainoastaan Kristus voi sen tehdä ja siten ainoastaan vain Hän voi olla sen Pyhänä Juurena.

        Jer.11
        16 'Vihreä ÖLJYPUU, ihana, kaunishedelmäinen' -sillä nimellä Herra sinua kutsui. Suuren jylinän pauhatessa hän sytytti sen tuleen, ja sen oksat turmeltuivat.
        17 Ja Herra Sebaot, joka sinut istutti, on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden Israelin heimon ja Juudan heimon pahuuden tähden, jota he ovat harjoittaneet ja jolla ovat vihoittaneet minut, polttamalla uhreja Baalille."
        18 Ja Herra ilmoitti minulle, ja minä sain tietää, sinä näytit minulle silloin heidän hankkeensa.
        19 JA MINÄ OLIN KUIN KESY KARITSA, JOKA VIEDÄÄN TEURASTETTAVAKSI, enkä tiennyt heidän pitäneen neuvoa minua vastaan: "TUHOTKAAMME PUU hedelminensä, hävittäkäämme HÄNET elävien maasta, niin ettei hänen nimeänsä enää muisteta".


    • justjooniinpäniin

      Ai se on nyt ihmisoikeus, että saa murhata ....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe